Kesän rippikoulut ovat ohi ja seurakunnissa arvioidaan rippikoulujen onnistumista. Kuuntelin muutaman työntekijän tuskastelua siitä, miten juuri heidän leireilleen olivat sattuneet kaikki ne hankalat nuoret, jotka vain häiritsivät. Samaan aikaan toisen työntekijän leiristä oli tullut hyvää palautetta ja työntekijä kertoi, kuinka ilmapiiri oli leppoisa ja luottamuksellinen. Työntekijä, jonka leirille oli sattunut ne hankalat nuoret totesi leppoisan ilmapiirin leirin vetäjille, että teille ei vain ollut sattunut niitä hankalia nuoria.
Tokkopa vain. Toki nuoret ovat hyvin erilaisia keskenään ja se vaikuttaa osaltaa siihen, millainen henki leirillä on, mutta uskaltaisin sanoa, että isoin merkitys on sillä, millainen johtajuus ja johtaminen leirin vastuuhenkilöillä on. Ja se vastuu johtamisesta on uskallettava ottaa ja kantaa. Väitän että ”hankaluudet” haihtuvat kun uskaltaa johtaa ja kohdata nuoret aidosti omana itsenään.
Sama ilmiö toistuu myös työyhteisöissä. Oli sitten kyse rippukoululeiriläisestä tai työyhteisön jäsenestä, niin oikeudenmukaista ja suoraselkäistä johtamista tarvitaan, jotta yhteisössä on kaikkien hyvä olla. Ei auta olla jees-jeesmies tai -nainen, eikä myöskään autoritäärinen pomottaja. Kaikilla ei ole luontaista johtajuutta, mutta meidän kaikkien helpotukseksi sitä voi, ja kannattaa opetella ja siinä voi kehittyä.
”Lähes 5 tunnin hoitokokous päättyi puolen yön jälkeen.” ”…hän painosti minua kolme tuntia” Osaako joku selittää, miksi kukaan suostuu olemaan kolme tuntia painostettavana tai 5 tunnin ”hoitokokouksessa”? Ymmärrän, että on niitä, jotka tällaista valtaa käyttävät, jos joku suostuu kohteeksi. Mutta, todellakin, miksi yksikään aikuinen mies tai nainen suostuu? Mikä on tällainen ”erkkipiri”, jota pitää näin totella? Suostuisitteko te? Minä en, lähtisin laulellen pois, jos ei huvittaisi kuunnella. Enkä taakseni katsoisi.
Avainsanat: nauhuri ja ketun häntä.
Jos sosiaalinen elämäsi ja hengellinen yhteisösi on vanhoillislestadiolaisuus, voi siitä olla todella vaikea lähteä noin vain kuten Jukka Metsäniemi ehdottaa.
Ulkopuolisen ihmisen on helppoa sanoa että ”lähteä laulellen pois” mutta liikkeesä kasvanut ei halua tulla tuomituksi hylkiöksi ja epäuskoiseksi. Ainakaan itse en haluaisi. Jos käännät selkäsi ja lähdet laulellen pois, annat kiusaajien voittaa 100-0. Itse ainakin puolustaisin itseäni vaikka tuntikaupalla, jotta minulle tärkeät ihmiset pysyisivät lähelläni jatkossakin. Näin niinku yleisellä tasolla sanottuna, en viittaa mitenkään Erkki Hurtigin kohteluun tai hänen motiiveihinsa.
Juha Heinilällä ei taida olla mitään käsitystä koko asiasta ja sen historiasta.
Monesti ihmisillä on erilaisia kokemuksia samasta asiasta. Viiden tunnin kokouksesta on nauhoite, jonka tuomiokapituli on kuunnellut moneen kertaa, ehkä. Ainoastaan selvittelemällä saa oikean kuvan tapahtumista. Kuka sanoo mitäkin asioita ja miksi, on hyvä pohtia. Muutaman irrallisen lauseen tai sanojen tulkinta viiden tunnin kokouksesta antaa helposti väärän kuvan.
Tuomiokapituli tekee päätöksensä tallenteen perusteella ja kuuntelemalla asianosaisia. Juha Heinilä tekee johtopäätöksensä tuntematta tallennetta, asiaa tai ihmisiä ja pelkästään mutunsa perusteella. Kumpaakohan uskoisi?
😀
Jaksamista ja tervehdys Erkille, jonka toki kohtuullisen hyvin tunnen muista yhteyksistä kuin SRK:laisena puhujana.
Erkki Hurtig, jos kuka voi tällaiseen ”hoitoon” joutua. Hänen hyvin vapaa ajattelunsa ja innovatiivisuutensa voi näissä ”uskonasioissa” koitua rasitteeksi juuri tuolla tavalla kuin nyt on käynyt. On hienoa, että hän jaksaa kyseenalaistaa näitä SRK:laiseen harhaiseen seurakuntaoppiin juontuvia käytäntöjä sekä ravistella hengellistä, henkistä sekä osin fyysistäkin väkivaltaa ruokkivaa ja peittelevää yhteisöä.
Kohtaan ruohonjuuritason SRK_laista väkeä vähintäänkin viikottain, ja lähes kaikki kyseenalaistavat Erkin lailla yhteisönsä käytäntöjä ja oppia, mm televisio ja sen tarjonta on heille monta kertaa tutunpaa kuin minulle, joka olen 1960-luvun alkupuolelta saakka tätä ”sontaluukkua” tuijotellut.
Erkki Hurtigille todella paljon voimia ja terveisiä täältä Ylivieskasta. Viitoitat tietä avoimmuuteen ja murrat sitä ”muunnellun totuuden” kulttuuria, johon yhteisö jäsenistöään pakottaa. On syytä astua Valoon ja Iloon ilman pelkoja.
Kun huomioi lestadiolaisuuden ja Jehovan todistajien käytännöt oikeusistuimineen (käytetään niistä hämäykseksi mitä nimeä tahansa), niin lahkojen vertailu paljastaa, mikä henki niissä vaikuttaa. Islam eroaa näistä kristillisiksi luokitelluista lahkoista sanojen tasolla, ei puun tuottamien hedelmien.
Lestadiolaisuus matkii ylipappi Skeuaan oppia, joten ilmiö uskonnollisena liikkeenä on ikivanha.
”Myöskin muutamat kuljeksivat juutalaiset loitsijat rupesivat lausumaan Herran Jeesuksen nimeä niiden ylitse, joissa oli pahoja henkiä, sanoen: ”Minä vannotan teitä sen Jeesuksen kautta, jota Paavali julistaa.”
Ja niiden joukossa, jotka näin tekivät, oli myös erään juutalaisen ylipapin, Skeuaan, seitsemän poikaa;” (Apt.19:13-14)
Ei Jeesuksen nimen toistaminen ja apostolisten käytäntöjen tekeminen, kirjaimen matkiminen, tee kristittyä, vaan mikä?
On itsestään selvää, että jokaisesta lahkosta löytyy vanhurskautta eli oikeamielisyyttä. Lampaat eroavat vuohista, niin kuin mätä hedelmä terveestä. Ulkoa sen näkee, mutta sisällä olijat ovat sokeita, kun ympärillä on pelkästään samanmielisiä, jotka kilvan taputtelevat selkään.
”– Piri sanoi uhkaavasti, että Paavali olisi vastaavassa tilanteessa jättänyt minut saatanan haltuun,”
Lestadiolaiset ovat kieltämättä mestarillisia vääntämään kieroon Paavalin kirjoituksia. Näitä lestadiolaistyylisiä kieroon vääntäjiä oli jo apostolien aikana, joten ilmiössä ei ole mitään uutta.
Lestadiolaisteologian ongelma on siinä, että Paavali ei elä eikä kukaan muukaan apostoli, joille Jeesus henkilökohtaisesti oli antanut auktoriteetin.
”saatanan haltuun jaetta” edeltää selventävä jae:
” sittenkuin olemme, te ja minun henkeni ynnä meidän Herramme Jeesuksen voima, tulleet yhteen.”
Jae todistaa, ettei seurakunnassa ollut yhtäkään henkilöä, jolla olisi ollut valta antaa ketään saatanan haltuun, ei edes koko seurakunnalla.
Olisi kiinnostavaa kuulla, miten lestadiolaiset ovat enemmän kuin apostolien perustama seurakunta?
Onko Erkki Piri sinulle Lestadiolaisten Herra?
Vastasitpa miten tahansa niin kerron sen, ettei Erkki Piri ole saanut sellaista asemaa. On vain yksi Herra ja se on Jeesus kristus.
Onko oma tekstisi totuuden mukainen? Väität Lestadiolaisten olevan kovia vääntämään Paavalin kirjoituksia, mutta luuletko tekeväsi paremmin vääristellessä totuutta?
Piri oli tuossa yhteydessä tuota mieltä. Oliko Lestadiolaiset tuota mieltä? Yksi saattaa olla, mutta toinen ei. Itse en ole samaa mieltä Pirin kanssa, en usko, että hän tietää miten Paavali olisi kyseisessä tilanteessa toiminut.
Hänellä on kuitenkin oikeus olla tuota mieltä. Siitä huolimatta ajattelit vääntää kummallisia yleistyksiä Lestadiolaisista. Virheitä tehdään ja niitä kyllä piisaa. Kaikki ovat syntisiä ihmisiä.
Ehkä huomaat nyt omatkin syntisi, koska teet sellaisen yleistyksen, joka ei pidä paikkaansa.
Lestadiolaisetko ovat kovia vääntämään Paavalin kirjoituksia? Joku saattaa olla, mutta yksi Lestadiolainen ei ole koko yhteisö.
Luulisin, että iso osa Lestadiolaisista ei väännä yhtään mitään, vaan elää onnellisesti elämäänsä armahdettuina syntisinä.
Lestadiolaiset ovat erehtyväisiä ihmisiä, kuten tiedät. Erkki Hurtig ja Erkki Piri ovat erehtyväisiä, senkin asian tiedät. Sinäkin olet erehtyvä ihminen, toivottavasti tiedät senkin. Se tarkoittaa, että olemme Jumalan armon varassa.
Mene puhumaan hänelle, jos huomaat hänen joutuneen harhaan ja rukoile hänen puolesta. <- Toimi näin
Kirjoitit rasistisen yleistyksen. <- Ei näin
"Olisi kiinnostavaa kuulla, miten lestadiolaiset ovat enemmän kuin apostolien perustama seurakunta?"
Kuka on enemmän? Matteuksen evankeliumi 18:4
"Sentähden, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, se on suurin taivasten valtakunnassa."
Ja vertailuksi näiden kahden seurakunnan välillä kelpaa mikä?
1 Johanneksen kirje 1:7
"Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä."
Molemmat seurakunnat ovat armon varassa. Armahdettuna en vertaile armahdettuja keskenään, sillä kaikilla oli yllä sama tuomio.