Minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: ”Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa; ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt.” (Ilm. 21:3-4)
Hän on pyyhkivä kaikki kyyneleet / Jakaranda.
Miksi täällä ajassa meillä on erilaisia kärsimyksiä?
Job sanoi: ”Alastonna minä tulin äitini kohdusta, ja alastonna minä sinne palajan. Herra antoi, ja Herra otti; kiitetty olkoon Herran nimi.” (Job: 1:21); mitä mieltä olet Jobin asenteesta?
Miksi meidän kärsimysten keskellä olisi hyvä iloita tulevasta elämästä Taivaissa?
Miten rukoilemme Jumalan tahdon mukaisesti?
Kaikki julkaistut blogini:
Aika vähälle huomiolle jäi Hesekielin ennustus ja sen mielenkiintoinen analogia aikamme tilanteen kanssa.
Rinnalla voisi lukea Jeremian temppelisaarnaa luvusta 7: ”Te sanotte, tämä on Herran temppeli, Herran temppeli, Herran temppeli….”. Siitä tiedosta ei ollut mitään hyötyä..kun usko ei ollut sydämessä.
Jorma, kiitos ajatuksia herättävästä kommentista. Tyhjä kirkkorakennus ei ole Herran temppeli. Kuitenkin, Herra on läsnä kirkossa kokoontuvan seurakunnan keskellä, jossa Jumalan sanaa oikein saarnataan ja sakramentit on oikein käytössä. Kirkko, jossa on seurakunta koolla, on Herran temppeli.
Jeesus sanoo: ”Missä kaksi tahi kolme on kokoontunut minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä.” (Matt. 18:20)
Jobilla on oikea asenne tämän elämän rajallisuuden edessä. Kun muistamme vaelluksemme päämäärän, jaksamme paremmin matkan vaivoja. Ks, virret 270:11 ja 212:4. Isä meidän on mallirukous oikeaan rukoukseen. Mutta saamme kyllä kaikki tarpeemme avoimesti viedä Herralle kunhan muistaa että hän tietää mikä on minulle parasta paremmin kuin minä itse.
Yrjö, kiitos hyvästä kommentista. Murheemme päättyy ajallaan ja voittopalkkio odottaa meitä.
Eikä ole, uskon kyllä, risti luotu iäksi. Ei sen vaiva enää yllä tuolle puolen matkani. Talven tuimat tuiskut poistaa jälleen suvi suloinen, niin myös jälkeen vaivojen ilosta saa silmä loistaa. Kaikki loppuu aikanaan, armonsa ei milloinkaan. (virsi 270:11)
Ain seuraa sotaa rauha, päivämies palkitaan. Kun loppuu taipaleemme, voitosta iloitaan. Me isänmaahan kerran taas yhteen pääsemme, jos armon kerjääjinä Jeesusta seuraamme. (virsi 212:4)
En ymmärrä, miksi tyhjä kirkkorakennus ei olisi Herran temppeli?
Jeremia ei puhu mistään tyhjästä kirkkorakennuksesta, vaan jostain ihan muusta.
4. Älkää luottako valheen sanoihin, kun sanotaan: ’Tämä on Herran temppeli, Herran temppeli, Herran temppeli!’
8. Mutta katso, te luotatte valheen sanoihin, joista ei ole hyötyä.
9. Miten on? Te varastatte, tapatte, rikotte avion, vannotte väärin, poltatte uhreja Baalille ja seuraatte vieraita jumalia, joita te ette tunne.
10. Ja te tulette ja astutte minun eteeni tähän huoneeseen, joka on otettu minun nimiini, ja sanotte: ’Me kyllä pelastumme’ – tehdäksenne yhä kaikkia näitä kauhistuksia!
11. Ryövärien luolaksiko te katsotte tämän huoneen, joka on otettu minun nimiini? Katso, sellaiseksi minäkin olen sen havainnut, sanoo Herra.
Jorma, mitä Herra tyhjällä kirkkorakennuksella tekisi?
Kun Kristuksen seurakunta kokoontuu messuunsa, niin siellä todella on Herra läsnä. Jeremian kohta on aivan erinomainen. Se todellakin kertoo minkälaisia ihmisiä, me olemme. Me emme todellakaan ansaitse sitä, että Herramme Jeesus Kristus olisi kirkossamme seurakunnan keskellä.
Mitä kirkossa kokoontuva Kristuksen seurakunta tekee? Meistä jokainen tunnustaa syntinsä Jumalalle ja sen kuinka mahdottomia ihmisiä me olemme. On hienoa, kun voimme luottaa anteeksiantamukseen.
Hyvä Paimen hoitaa seurakuntaa Jumalan sanan kautta, kun sitä oikein saarnataan. Kuulemmeko kirkossamme Hyvän Paimenen äänen? Herran ehtoollisella liitymme konkreettisesti Jeesukseen Kristukseen, kun nautimme sitä.
Taivaallista on ylistää Jumalaan uskontunnustuksen sanoin.
On aivan eri asia, jos olemme itsevanhurskaita ja yritämme parantaa itseämme, kuin tunnustaa syntimme Jumalalle ja luottaa Jumalan vanhurskauteen. Kun luemme pyhää Raamattua, niin meidän pitää osata erottaa laki ja evankeliumi.
Ja sieltä kulkiessaan ohi Jeesus näki miehen, jonka nimi oli Matteus, istumassa tulliasemalla ja sanoi hänelle: ”Seuraa minua.” Niin tämä nousi ja seurasi häntä. Ja kun hän aterioi hänen kodissaan, niin katso, tuli monta publikaania ja syntistä, ja he aterioivat Jeesuksen ja hänen opetuslastensa kanssa. Ja kun fariseukset sen näkivät, sanoivat he hänen opetuslapsilleen: ”Miksi teidän opettajanne syö publikaanien ja syntisten kanssa?” Mutta kun Jeesus sen kuuli, sanoi hän: ”Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. Mutta menkää ja oppikaa, mitä tämä on: ’Laupeutta minä tahdon enkä uhria.’ Sillä en minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä.” (Matt. 9:9-13)
Tässä yhteydessä on toisarvoista minulle, mitä Herramme tekee tyhjällä temppelillä.
En ymmärrä, mistä tällaisen tyhjän temppelin merkityksen pohtiminen tähän ollenkaan tuli?
Paljon oleellisempaa on mielestäni se, mitä merkitsee meille Jeremian temppelisaarna, vaikkapa sen alku
”Älkää luottako sanoihin: Tämä on Herran temppeli……….”. ja siitä kopioimani jakeet eteenpäin.
Näihin sanoihin sisältyy siis petos, koska Jeremia varoittaa uskomasta niihin. MItä hyötyä sen asian tuntemisesta on meille?
Jorma, olen kahdessa kommentissani pohtinut sitä. Harmi, jos et niitä ymmärrä. Minun ymmärrys on erilainen kuin pietistien, vai mitä?
No Juha, sinä sen sanoit!
Voit kiittää Jumalaa, ettet joudu olemaan älyltään heikompi pietisti, vaan saat olla älyysi tyytyväinen aito luthersäätiöläinen.
Siitä on sitten sinunkin helppo ruveta pohtimaan, mitä Jeremian temppelisaarnan alku pitää sisällään. Hänellä oli Herralta saatu kästy. Jumalan sanalla on sanottavaa meillekin.
Sen mukaan voimme myös ymmärtää, miksi Jeesus tyhjensi temppelin.
Uskon, että Herralle pyhitetty huone pysyy pyhitettynä arkipäivinäkin, se lienee kuitenkin sivuasia ainakin minun pelastukseni kannalta.
Hesekielin kirjan 11 luku sanoi kuitenkin jotain, eikä sitäkään ole edellä vielä pohdittu
Jorma, ei minulla ole tarve kiittää itsestäni Jumalalle. Luotan Jumalan armoon meitä syntisiä ihmisiä kohtaan. Ei Jeesus turhaa kuollut puolestamme. Kelpaamme Jumalalle ainoastaan Jeesuksen ansiosta. Omat itsevanhurskaat puuhastelut tekevät meistä ainoastaan vielä syntisempiä.
jorma ojala :” Voit kiittää Jumalaa, ettet joudu olemaan älyltään heikompi pietisti, vaan saat olla älyysi tyytyväinen aito luthersäätiöläinen”
Hetkinen. Nämä luterilaisen kirkon arvolokerot ovat itselleni yhäkin yhtä sekaisin kuin ”vasen ja oikea”. Onko Juha siis ns. luthersäätiöläinen ja oletko sinä pietisti?
Apostolien tekojen 7:ssä luvussa on Stefanuksen pitämä puhe, jossa hän hän sanoi:”Mutta Salomo hänelle huoneen rakensi. Korkein ei kuitenkaan asu käsillä tehdyssä huoneissa, sillä näin sanoo profeetta: Taivas on minun valtaistuimeni ja maa minun jalkojeni astinlauta minkäkaltaisen huoneen te minulle rakentaisitte sanoo Herra, tai mikä paikka olisi minun leposijani” ? ( Apt.7: 47-49 )
Stefanuksen mukaaan Jumala ei asunut Jerusalemin temppelissä. Juutalaiset olivat saaneet Mooseksen lain, mutta eivät olleet sitä pitäneet. Sen sijaan kristityt joutuivat saarnaamaan katujen kulmissa ja muualla Jeesuksesta, siinä oli todellinen kompastuskivi hurskaille juutalaisille.
Meidän kirkkomme tunnustus määrittele kristillistä kirkkoa näin: ” Seitsemänvuotias lapsikin tietää Jumalan kiitos, mikä kristillinen on ( Joh.10:3 ) sen muodostavat pyhät uskovaiset ja ne karitsat, jotka kuulevat paimenensa äänen” ( SA 3: XII )
Eikö silloin asia ole niin, että yhteen kokontunut seurakunta, joka tunnustaa yhteisen pyhän uskonsa ja kokoontuu Herran pöytään ole oikea kristillinen seurakunta. Kyllä meidän aikamme kirkosta löytyy paljon sellaisia, joille kirkkorakennus ja sen sisälä olevat kauniit maalaukset ja komeat kateraalit ovat kulttuurilliseti arvokkaita, Mutta siitä huolimatta sinne ei sunnuntaisin haluta kokoontua, vaan askeleet johdattelevat auki oleviin kauppoihin ja muihin harrastuksiin. Ei voi tällainen seurakunta voi olla se seurakunta ja kirkko, josta tunnustuksemme puhuu.
Martti, kiitos erinomaisesta kommentista. Näin on. Jeesus on Herra!
Juha päivitti 22.3.2014 12:15
Tuula, poistin kommenttisi. En tiedä mistä puhuit. Vaikka tietäisin, en tällaisia asioita kenestäkään julkisella palstalla kirjoittaisi, enkä salli muidenkaan kirjoittaa niitä blogillani.
t. Juha
Juha Heinilä :”Tuula, poistin kommenttisi. En tiedä mistä puhuit. Vaikka tietäisin, en tällaisia asioita kenestäkään julkisella palstalla kirjoittaisi, enkä salli muidenkaan kirjoittaa niitä blogillani.”
😀 Tuo tarkoittanee ilmeisesti sitä, että jos olet jumalan valittuihin eli luthersäätiöön kuuluva, niin heillä ei voi eikä saa olla inhimillisiä heikkouksia tai virheitä – tai ainakaan niistä ei saa julkisesti kertoa, toisin kuin meidän muiden mm. murhaajiksi luokiteltujen synneistä ja ”vaarallisuuksista”.
Tuula, kiitos kommenteista. Sinä olet itse vastuussa siitä, mitä kirjoitat. En hyväksy julkista panettelua ja juoruilua. Kommenttisi oli vastoin K24 sääntöjä.
Juha Heinilä,
Pahoittelen jos poistettu viestini [muka] loukkasi K24:n sääntöjä [joihin en ole perehtynyt] kuten ne ilmeisesti ovat aiemminkin tehneet koskien myös muita Information Societyn keskustelupalstoja, joihin olen osallistunut alkaen siitä, kun n. 10 v. sitten aloitin pyynnöstä osallistumiseni näihin bittiavaruuden juttuihin, ja jouduin Lahden Unicef-toimintaryhmän puheenjoihtajana ja kristillisdemokraattien sitoutumattomana varavaltuutettuna ”ääntä nopeammin” henkilökohtaisesti mustamaalatuksi ml. vapaamuurarin johtama perheeni kunnan palkkalistoilla olleen sdp:n moderaattorin ”suosiollisella avustuksella”.
Olkaa te ”kristityt” uskossanne vaan jakossakin ”pyhiä ja autuaita” kuten oppi-isänne Luther on sanonut: ” Ehkäisy ”on inhottava synti, paljon pahempi kuin sukurutsaus tai huorinteko. Minä sanon sitä hekumoitsemiseksi, jopa Sodoman synniksi. Siinä mies ryhtyy naiseen, siis makaa hänen kanssaan ja yhtyy häneen, mutta kun on päästy siemensyöksyyn, antaakin siemenen mennä maahan, ettei nainen tulisi raskaaksi. Tuossa vaiheessa on todella Jumalan säätämystä siittämisessä noudatettava.” (Luther v. 1544)
Tuula, mistä Lutherin kirjasta lainaamasi pätkä on?
Meistä jokaisen kannattaa perehtyä K24:n sääntöihin.
Jotta Kotimaa24 olisi sisällöltään mielekäs, emme salli seuraavanlaisten aiheiden käsittelyä tai käsittely/toimintatapoja:
– Uskonnollinen aggressiivisuus
– Poliittinen aggressiivisuus
– Toisten uskontojen vähättely tai kyseenalaistaminen
– Vihamielisyys kansaryhmiä tai yhteisöjä kohtaan
– Pornografia tai muuten sopimaton sisältö
– Alatyylinen kielenkäyttö
– Henkilöön kohdistuvat vihjailut tai mustamaalaaminen
– Henkilökohtaisten tietojen luvaton julkaiseminen
– Toiseksi henkilöksi tekeytyminen
– Piittaamattomuus tekijänoikeuksista
– Roskapostin tai haitallisten ohjelmien levittäminen
– Kotimaa24-palvelua ei saa käyttää laittomiin tarkoituksiin
– Kotimaa24-palvelua ei saa käyttää avoimeen omaan kaupallisen edun tavoitteluun eikä muutoinkaan Kotimaa-yhtiöiden liiketoiminnan vahingoittamiseen. Palvelun käyttäjä sitoutuu noudattamaan edellä lueteltuja rajoituksia. Mikäli havaitsemme, että käyttäjä ei noudata edellä olleita rajoituksia, palvelun ylläpitäjä voi poistaa hänet palvelusta. Saatamme muuttaa ehtoja tarpeen niin vaatiessa, joten seuraa näiden sivujen sisältöä.
Juha Heinilä :”Tuula, mistä Lutherin kirjasta lainaamasi pätkä on?”
Lutherin sitaatti on Wikipediasta, eikä tuosta nyt kannata ottaa niin ”mahdottomia pultteja”, kun olen niihinkin jo tottunut.
Kun sanoin, että pitäkää ”pyhyytenne ja autuutenne”, tarkoitin sitä, että tod.näk. me, jotka olemme saaneet teiltä niin vasemmalla kuin oikeallakin olevilta ”oikeaoppisilta” kristityiltä kadotustuomiomme, jatkamme tätä matkaamme ”ajan asemalta toiselle” kuten ennenkin esim. näissä merkeissä:
http://www.youtube.com/watch?v=E3xez0rnssI
Lutherin alkuperäinen teksti on hänen Genesis-kommentaarista 1. Moos. 38:9-10 selitystä. Irti otettuna tekstiyhteydestä ja muutettuna, sillä ei ole meille mitään merkitystä.
En tunne teidän tapausta, enkä voi ottaa niistä syyllisyyttä. Vastaan omista puheista, en muiden. Harmi, kun sinulla on kristityistä huonoja kokemuksia.
Kyyneleet ovat Herran Temppelin perustuksissa, sillä Hänen huoneensa on pystytetty kurjien kyyneilen tähden ja ahdistuksesta ne ovat vuotaneet maahan. Golgata on Herran temppelivuori, josta on Lähtenyt Herran Sana.
”Silloin hänen opetuslapsensa muistivat, että on kirjoitettu: ”Kiivaus sinun huoneesi puolesta kuluttaa minut”.
Niin juutalaiset vastasivat ja sanoivat hänelle: ”Minkä merkin sinä näytät meille, koska näitä teet?”
Jeesus vastasi ja sanoi heille: ”Hajottakaa maahan tämä temppeli, niin minä pystytän sen kolmessa päivässä”.
Niin juutalaiset sanoivat: ”Neljäkymmentä kuusi vuotta on tätä temppeliä rakennettu, ja sinäkö pystytät sen kolmessa päivässä?”
Mutta hän puhui ruumiinsa temppelistä.
Kun hän sitten oli noussut kuolleista, muistivat hänen opetuslapsensa, että hän oli tämän sanonut; ja he uskoivat Raamatun ja sen sanan, jonka Jeesus oli sanonut.” Joh.2:17-22
”Hajottakaa maahan tämä temppeli, niin minä pystytän sen kolmessa päivässä”. Hän puhui ruumiinsa temppelistä!
Ei se ole temppeli missä oikein ja säädynmukaisesti toimitetaan Herran menoja, eikä se ole temppeli missä rakennetaan Herran huonetta omin käsin. Eikä se ole temppeli mikä temppeliksi sanotaan tai, että meillä olisi siinä tai sen kautta pelastuminen.
”Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista?
Ei kukaan ole noussut ylös taivaaseen, paitsi hän, joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika, joka on taivaassa.
Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,
että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.” Joh.3:12-15
”Mutta tulee aika ja on jo, jolloin totiset rukoilijat rukoilevat Isää hengessä ja totuudessa; sillä senkaltaisia rukoilijoita myös Isä tahtoo.
Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa.” Joh.4:23-24
Temppeli ei pelasta ketään, vaikka toiset sanovat, että me olemme Herran temppeli, niin silti on huomioitava kuka on tuossa temppelissä asuu. Jeesus puhuu siitä hengestä, mikä meissä asuu. Temppeli on hengen asunto, mutta kun herra tulee sinne asumaan, Hän Puhdistaa tuon asunnon kaikesta liasta ja valaisee kaikki pahuuden kätköt, niin että me tulisimme puhtaaksi kaikesta valheesta, sen Sana tähden, minkä kautta on meissä asuva.
Ja hänen mennessään erääseen kylään kohtasi häntä kymmenen pitalista miestä, jotka jäivät seisomaan loitommaksi;
ja he korottivat äänensä ja sanoivat: ”Jeesus, mestari, armahda meitä!”
Ja heidät nähdessään hän sanoi heille: ”Menkää ja näyttäkää itsenne papeille”. Ja tapahtui heidän mennessään, että he puhdistuivat.
Mutta yksi heistä, kun näki olevansa parannettu, palasi takaisin ja ylisti Jumalaa suurella äänellä
ja lankesi kasvoilleen hänen jalkojensa juureen ja kiitti häntä; ja se mies oli samarialainen.
Niin Jeesus vastasi ja sanoi: ”Eivätkö kaikki kymmenen puhdistuneet? Missä ne yhdeksän ovat?
Eikö ollut muita, jotka olisivat palanneet Jumalaa ylistämään, kuin tämä muukalainen?”
Ja hän sanoi hänelle: ”Nouse ja mene; sinun uskosi on sinut pelastanut”.
Ja kun fariseukset kysyivät häneltä, milloin Jumalan valtakunta oli tuleva, vastasi hän heille ja sanoi: ”Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla,
eikä voida sanoa: ’Katso, täällä se on’, tahi: ’Tuolla’; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä”.
(Kristus teissä) Luuk.17:12-21
Jumalan Temppeli on siis Hengellinen rakennus, jossa Jumala asuu. Jos kolme Etiopialaista, kokoontuu puun juurelle, ja he ylistävät yhdessä, Herraa, niin Hän on siellä ja asuu heidän keskellänsä.
Seurakunta on Jumalan Temppeli, mutta kuten sanottu, se on Uskon kautta ja vain Uskon kautta, ilman Uskoa ei ole mitään. Ilman Uskoa rukouksemme on vain sanahelinää, ilman Uskoa ei ole Kristusta ja ilman Kristusta ei ole kirkkoa. Jos me luotamme että kirkko on meidät pelastava, olemme hukassa tai jos me luotamme omaan tunnustukseemme niin olemme hukassa. Jos luotamme omaan uskoomme olemme hukassa. Jumalan Pojan Usko on se, joka meidät pelastaa.
Kristus asuu Herran Temppelissä.
”Vai ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, joka Henki teissä on ja jonka te olette saaneet Jumalalta, ja ettette ole itsenne omat? ” 1Kor.6:19
Epäjumalan ja Jumalan temppelin ero on se, että palvellaan luotua, enemmän kuin luotua. me olemme Jumalan teko ja kaikki kättemme teot. Joka siis turvaa omiin tekoihinsa, turvaa epäjumaliin.
Näin on sanottu kaikki ihmisestä lähtevä epäpyhäksi. Jos juuri on mätä, niin koko puu on mätä, vähäinen hapatus hapattaa koko leivän. Kristus on se happamaton leipä, jossa ei ole maallisen kuvaa, sillä me olemme maasta, Hän on Taivaasta, sillä oli ilman syntiä ja näin Hän on voinut vapauttaa ne, joihin on tullut asumaan. ”Kristus meissä kirkkauden toivo.” Amen.
”Voi sitä, joka sanoo puulle: ’Heräjä!’ ja mykälle kivelle: ’Nouse!’ Sekö voisi opettaa? Katso, se on silattu kullalla ja hopealla, ja henkeä siinä ei ole, ei ensinkään.
Mutta Herra on pyhässä temppelissänsä, hänen edessään vaietkoon kaikki maa.” Hab.2:19-20
”Kiivastuksessa sinä astut maata, puit kansoja vihassa.
Sinä olet lähtenyt auttamaan kansaasi, auttamaan voideltuasi. Sinä murskaat pään jumalattoman huoneesta, paljastat perustukset kaulan tasalle. Sela.
Sinä lävistät heidän omilla keihäillään pään heidän johtajiltansa, jotka hyökkäävät hajottamaan minua-se on heidän ilonsa-aivan kuin pääsisivät syömään kurjaa salassa. Sinä ajat hevosillasi merta, paljojen vetten kuohua.
Minä kuulin tämän, ja minun ruumiini vapisee, minun huuleni värisevät huudosta, mätä menee minun luihini, minä seison paikallani ja tutisen, kun minun täytyy hiljaa odottaa ahdistuksen päivää, jolloin kansan kimppuun käy hyökkääjä.
Sillä ei viikunapuu kukoista, eikä viiniköynnöksissä ole rypäleitä; öljypuun sato pettää, eivätkä pellot tuota syötävää. Lampaat ovat kadonneet tarhasta, eikä ole karjaa vajoissa.
Mutta minä riemuitsen Herrassa, iloitsen autuuteni Jumalassa.
Herra, Herra on minun voimani. Hän tekee minun jalkani nopsiksi niinkuin peurat ja antaa minun käydä kukkuloillani. Hab.3:12-19
Ismo, kiitos hyvästä kommentista. Hyviä kohtia Raamatusta.
Ettekö tiedä, että teidän ruumiinne ovat Kristuksen jäseniä? Ottaisinko siis Kristuksen jäsenet ja tekisin ne porton jäseniksi? Pois se! Vai ettekö tiedä, että joka yhtyy porttoon, tulee yhdeksi ruumiiksi hänen kanssaan? Onhan sanottu: ”Ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi.” Mutta joka yhtyy Herraan, on yksi henki hänen kanssaan. Paetkaa haureutta. Kaikki muu synti, mitä ikinä ihminen tekee, on ruumiin ulkopuolella; mutta haureuden harjoittaja tekee syntiä omaa ruumistansa vastaan. Vai ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, joka Henki teissä on ja jonka te olette saaneet Jumalalta, ja ettette ole itsenne omat? Sillä te olette kalliisti ostetut. Kirkastakaa siis Jumala ruumiissanne. (1. Kor. 6:15-20)
Hiukan vähemmän tuomitsemisen halua ja vähän enemmän krist. rakkautta
auttaisi ymmärtämään mistä toinen kirjoittaa.
Olen ottanut esille Jeremian temppelisaarnan alun, jotta syntyisi keskustelua siitä, mikä oli vialla
ja miksi Jeesus puhdisti temppelin, mutta tämä aihe on ilmeisesti turha.
Asia on mielestäni hiukan syvällisempi kuin se, etttei Herra asu käsin tehdyssä temppelissä.
On nimittäin kysymys uskosta. On kysymys siitä, minkälaisen rukouksen Herra kuulee.
Olen yllättynyt, että tämä aihe, Herran kirkkauden poistuminen temppelistä ei kiinnosta edes nyt, kun pienen isänmaamme kohtalo näkyy 75 vuoden jälkeen olevan jälleen suurten valinkauhassa.
.
Minun ymmärtääkseni asia olisi tärkeä meidän aikanamme, JOS meillä on huolta sisaristamme ja veljistämme tässä tasavallassa. Jos tällaista huolta teillä lukijoilla ei ole, voi tietysti keskittyä hyviin ihmisiin ja itse temppelirakennukseen kivisenä luomuksena, kuten jotkut ovat täällä tehneet..
Kun Luther seisoi keisari Kaarlen edessä Wormsissa, hän lausui: ”Ellei minua voiteta ja sivuuteta Pyhän Raamatun todistuksella tai julkisilla, ilmeisillä ja selkeillä perusteilla ja syillä…..”.
Luther pyysi siis perusteluja. Hänen mielestään kristillinen rakkaus vaatii antamaan niitä tuomioiden sijasta.
Ei näet ole kovin kristillistä, jos vain huolettomasti leimaamme, sinä olet sitä, sinä olet tuota – tai kopioimme jonkun raamatunlauseen toisen tuomioksi, usein asian vierestä ja lainkaan perustelematta ja toisen tekstiä avaamatta.
Ei tuo Lutherin peräämä kohtelu olisi vallan huono tässäkään blogissa.
Jorma, kiitos hyvistä kommenteista. Ihan aina ei meidän juttu mene perille sillä lailla kuin me haluamme. Evankeliointi on tärkeää, eikä se saa jäädä lain julistuksen jalkoihin. Tarvitaan sekä lakia että evankeliumia. Meillä on Jumalan sana annettu sitä varten, että me sitä monipuolisesti pohtisimme. Jokainen sana Raamatussa on pohtimisen arvoinen.
jorma ojala :”Minun ymmärtääkseni asia olisi tärkeä meidän aikanamme, JOS meillä on huolta sisaristamme ja veljistämme tässä tasavallassa. Jos tällaista huolta teillä lukijoilla ei ole, voi tietysti keskittyä hyviin ihmisiin ja itse temppelirakennukseen kivisenä luomuksena, kuten jotkut ovat täällä tehneet..”
Olen samaa mieltä kanssasi, mutta kun kaikesta yrittämisestä huolimatta käytäntö on ollut se, että me Pinocchion, Ylen ja MTV:n tivolissa elävät emme todellakaan kanna huolta ”sisaristamme ja veljistämme tässä tasavallassa”, vaan tärkeämpää on se, kuka voittaa missäkin huu-haa -kilpailussa, niin olen päättänyt luopua miltei koko elämän kestäneesta turhasta yrittämisestä yhteiskunnan vähäosaisimpien tilanteen parantamiseksi. Jos joku asia voi nyt harmittaa, niin se, että olen turhaan yrittänyt tuota kaikkea mitä olen tehnyt..