Minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: ”Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa; ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt.” (Ilm. 21:3-4)
Hän on pyyhkivä kaikki kyyneleet / Jakaranda.
Miksi täällä ajassa meillä on erilaisia kärsimyksiä?
Job sanoi: ”Alastonna minä tulin äitini kohdusta, ja alastonna minä sinne palajan. Herra antoi, ja Herra otti; kiitetty olkoon Herran nimi.” (Job: 1:21); mitä mieltä olet Jobin asenteesta?
Miksi meidän kärsimysten keskellä olisi hyvä iloita tulevasta elämästä Taivaissa?
Miten rukoilemme Jumalan tahdon mukaisesti?
Kaikki julkaistut blogini:
Joo, minä ajattelin kyllä näitä taivaallisia tavaroita huolehtimisesta puhuessani. On näet vähän kahdenlaista ilmaa.
On paljon ihmisiä vailla varmaa tietoa minne ovat menossa. He eivät joko halua mihinkään tai sitten ovat menneet väärään junaan…..
jorma ojala :”Joo, minä ajattelin kyllä näitä taivaallisia tavaroita huolehtimisesta puhuessani.”
Mitä ”taivaallisia tavaroita”? Niitäkö, jotka jäivät ikuisiksi ajoiksi puoluepoliitkkojen pötypuheillaan luomalla visiopilvelle eivätkä koskaan käytännöiksi muuttuneina ”tulleet lihaksi”? Olen varma siitä, että ”on paljon ihmisiä”, jotka eivät ainakaan halua olla tässä ”junassa”.
Matt 6. luku:
31. Älkää siis murehtiko sanoen: ’Mitä me syömme?’ tahi: ’Mitä me juomme?’ tahi: ’Millä me itsemme vaatetamme?’
32. Sillä tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne kyllä tietää teidän kaikkea tätä tarvitsevan.
33. Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan.”
Meidän tulisi olla varma siitä, että Jeesus Kristus ei ole ainoastaan maailman vapahtaja, vaan juuri minunkin, minun syntivelkani maksaja.
Se, että haluaa varmistua siitä, että velka on maksettu, seuraa siitä, että on ensin huomannut olevansa
velallinen ja samalla maksukyvytön.
Minä luulen, että meillä on paljon maksukykyisiä velallisia, jotka eivät huomisesta huoli.
Tämän luulon hälventäminen on vähän samaa kuin saada Sumen kansa ymmätämään kestävyysvaje.
”Meidän tulisi olla varma siitä, että Jeesus Kristus ei ole ainoastaan maailman vapahtaja, vaan juuri minunkin, minun syntivelkani maksaja.” Miksi? Syntivelkahan on maksettu riippumatta uskomme varmuudesta.
jorma ojala :”Matt 6. luku: 31. Älkää siis murehtiko sanoen: ‘Mitä me syömme?’ tahi: ‘Mitä me juomme?’ tahi: ‘Millä me itsemme vaatetamme?’ 32. Sillä tätä kaikkea pakanat tavoittelevat….”
On pakko tunnustaa, että juuri tuota olen ainakin viimeiset 20 vuotta murehtinut, kun olen ajatellut, että meillä olisi jonkinlainen ”yhteiskunta”, jossa pitäisimme huolen toinen toisistamme. Olen siis ollut ”pakana”.
Tämän ”pakanan” realismia on kuitenkin se, että on turha puhua Suomen kansalle kestävyysvajeesta, kun n. 60% bkt:sta tulee julkisen sektorin kautta, mikä tarkoittaa, että olemme sosialistivaltio jo nyt. Hirvittää ajatellakin, mitä puoluepoliittisesti valitut virkamiehet keksivät seuraavaksi, että voivat ”sosialisoida” viimeistenkin ei-vuorineuvostasoisten julkisella sektorilla toimimattomien pienyrittäjien elämäntyön.
Tuula ja Jorma, kiitos mielenkiintoisista kommenteista. Pikkasen olen pihalla, mutta ei se haittaa. Täällä maanpäällä emme voi välttyä kyyneliltä, jos me elämme Jumalan tahdon mukaisesti. Onneksi ajalliset kärsimykset ovat pieniä verrattuna tuleviin Taivaan iloihin, jotka eivät pääty koskaan.
Elämän tarkoitus päästä jouluksi kotiin.
” Luin puhuttelevaa kirjasta joulusta Martti ja Katariina Lutherin kodissa. Vuosi aikaisemmin oli kuollut Magdaleena –tytär. Joulu toi haikeat muistot pintaan. Koolla oli oma perhe, jossa neljä lasta ja joukko vieraita. Luther puhui näin: ”Olet päässyt määränpäähän. Hän tietää enemmän kuin kaikki maailman oppineet tohtorit. Millaista on siellä ylhäällä? Taivaan ihmeet ovat olemassa ainoastaan taivasta varten. Sen kaiken, mitä tarvitsee tietää maan päällä, minä tiedänkin, sillä minä tiedän Lunastajani elävän. Minä voin olla rauhallinen, voin olla onnellinen sinuttakin, Magdaleena. Ei meitä ole kielletty hautaamasta kuolleitamme, mutta emme saa haudata itseämme niiden kanssa, vaan meidän on täytettävä ja päätettävä Herran meille antama työ. Vielä lyhykäinen hetki, vielä muutamia taisteluita, vielä muutamia jouluiltoja, iloisia tai haikeita, mutta sitten ikuinen joulu, päättymätön juhla, iankaikkinen ilo tuolla ylhäällä siinä kaupungissa, jonka aurinko ei koskaan laske mailleen. Tehkäämme työtä niin kauan, kuin päivä on ja – Jumala olkoon kanssanne!” Joululahjaksi Luther sai Lucas Granachin taulun Magdaleenasta” ( lainaus Keijo Rainerman pitämästä saarnasta )
Martti, kiitos hyvästä kommentista.
Magdaleenan sairauden aikana lausui Luther monta kertaa: ”Pitäisin niin mielelläni tyttäreni, jos vain Herra Jumalamme tahtoisi hänet minulle jättää, sillä minä rakastan häntä suuresti. Tapahtukoon kuitenkin Jumalan tahto! Eikä lapselle voi mitään parempaa tapahtuakaan!” Kun tyttö vielä eli, isä sanoi hänelle: ”Rakas tyttäreni, sinulla on toinen Isä taivaassa, jonka luokse sinä nyt muutat!”
Tohtori Martti Lutherin pöytäpuheita
Ajatus yllä on se, että henkilökohtainen vapahtaja on hiukan eri juttu kuin koko maailman vapahtaja.
Mitä tarkoittaa ’henkilökohtainen vapahtaja’? Onko se sukua henkilökohtaiselle valmentajalle tai henkilökohtaiselle avustajalle? Vapahtajamme Kristus on kirkkonsa Herra.
Ihmeellistä, vaikka tuo asia on jatkuvasti esillä, ja vaikka siinä on kaiken pelastuksen perusta,
se voi olla näin vieras, kuten kysymys osoittaa. Olemme sentään kristityssä maassa emmekä
Papua New Guineassa. Vastaus muuten löytyy yllä.
Kyse ei ole niinkään uskosta vaan suomenkielestä. Suhde Vapahtajaan on henkilökohtainen, mutta Häntä itseään ei voi omia. Me olemme Hänen omiaan.
Jumaluusopin kunnioitettu tohtori Martti Lutherilta päivän manna:
Kantakaa toistenne kuormia, ja niin te täytätte Kristuksen lain. (Gal. 6:2)
Samoin kuin Kristus on ottanut teidät huostaansa, tehnyt teidän syntinne omikseen ja vanhurskautensa teidän omaksenne, samoin teidänkin tulee hoitaa niitä veljiä, jotka kenties ovat harhaantuneita, kun heitä ei ole oikaistu. Teidän on siedettävä heitä kärsivällisesti ja otettava heidän syntinsä omiksenne. Jos teillä on jotakin hyvää, tehkää heidät siitä osallisiksi. Apostolikin opettaa: ”Hoivatkaa sen tähden toinen toistanne, niin kuin Kristuskin on teidät hoivaansa ottanut Jumalan kunniaksi”, ja toisaalla: ”Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli, joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen, vaan tyhjensi itsensä.”
Älkää siis tekään, jos luulette olevanne parempia, katsoko sitä saaliiksenne, aivan kuin se kuuluisi vain teille. Nöyrtykää, unohtakaa, mitä te itse olette ja olkaa kuin yksi heistä voidaksenne kärsiä heitä. On todella onnetonta vanhurskautta, jos joku ei voi sietää rinnallaan muita, huonompia ja koettaa paeta heitä yksinäisyyteen. Sen sijaan hän voisi hyödyttää heitä kärsivällisesti rukouksellaan ja hyvällä esikuvallaan olemalla heidän kanssaan. Jos ei näin tehdä, kätketään Herran antama leiviskä eikä anneta palveluskumppaneille, mitä ollaan heille velkaa.
Martti Luther; Mannaa Jumalan lapsille
”Jos siis nyt tahdot olla kristitty, niin suostu siihen ja ole siitä vakuutettu, ettei sinun Herrasi Kristus, sinä, sinun oppisi ja kaikki se, mitä teet, miellytä ihmisiä. Tässä näet kuulet, että Kristus, sinun Herrasi, on niillekin, jotka ovat Jumalan kansa, loukkauskivi ja kompastuksen kallio, johon pahenevat ja loukkaantuvat ja jonka päälle juoksevat kaikki ne, jotka tahtovat olla suuria, viisaita ja pyhiä. Jos nyt tahdot, että nämä seuraajineen pitävät sinua narrina, harhaoppisena ja harhaanjohtajana (sillä muuten ei voi käydä), niin ota tämä Herra ja kuningas vastaan. Jos et tahdo, voit antaa hänen olla. Niinpä siis kaikkien niiden, jotka tahtovat olla kristittyjä ja tulla autuaiksi, täytyy olla Herransa Kristuksen kanssa pahennus ja lankeemus toisille ja tulla pidetyiksi harhaoppisina ja harhaanjohtajina. Tämä on yksi osa tätä ennustusta.
KRISTUS ON MYÖS NOUSEMUKSEKSI MONILLE
Tämä evankeliumi sanoo myös – mikä on syytä panna merkille – että Kristusta ei ole asetettu ainoastaan lankeemukseksi vaan myös nousemukseksi monille Israelissa. Nämä ovat nyt ne, jotka ottavat tämän kuninkaan vastaan, nousevat hänen varassaan ja antavat tarpeen vaatiessa ruumiinsa ja henkensä alttiiksi hänen tähtensä. He tietävät, etteivät he voi itse itseään auttaa. Jos heidän on määrä tulla autetuiksi, täytyy yksin hänen tehdä se, jota enkelit kutsuvat Vapahtajaksi ja josta Simeon tässä ennustaa: ”nousemukseksi monelle Israelissa”. Sen tähden he tunnustavat ja pitävät itseään köyhinä ja kurjina syntisinä, jotka ovat langenneet pahoin ja syvälle. Sen vuoksi he ojentavat kätensä ja pitävät iloiten kiinni tästä jalosta perustuksesta ja kulmakivestä, nousevat hänen varassaan pystyyn, uskovat häneen eivätkä koskaan joudu häpeään” (1. Piet. 2:6). Martti Lutherin selitys Luuk. 2: 33- 35 olevasta tekstin pohjalta pieni osa siitä.
Kiitos hyvästä kommentista, Martti. Jeesus Kristus on meidänkin Vapahtaja.
Pyhä Pietari kirjoittaa:
Kaiken armon Jumala, joka on kutsunut teidät iankaikkiseen kirkkauteensa Kristuksessa, vähän aikaa kärsittyänne, hän on teidät valmistava, teitä tukeva, vahvistava ja lujittava. Hänen olkoon valta aina ja iankaikkisesti! Amen. (1. Piet. 5:10-11)