Kyyneleet

Minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: ”Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa; ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt.” (Ilm. 21:3-4)

Hän on pyyhkivä kaikki kyyneleet / Jakaranda.

Kyyneleet

Miksi täällä ajassa meillä on erilaisia kärsimyksiä?

Job sanoi: ”Alastonna minä tulin äitini kohdusta, ja alastonna minä sinne palajan. Herra antoi, ja Herra otti; kiitetty olkoon Herran nimi.” (Job: 1:21); mitä mieltä olet Jobin asenteesta?

Miksi meidän kärsimysten keskellä olisi hyvä iloita tulevasta elämästä Taivaissa?


Miten rukoilemme Jumalan tahdon mukaisesti?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Mitä sanoa opillisuudesta ?
    Usein kuulee sanottavan, että kylmä opillisuus kuolettaa elävän uskon ? Mutta kuitenkin opitonta uskoa ei ole, jos luulee niin se ei enää ole kristinuskoa. Ilmestyskirjassa jotkut saivat juuri tästä moitteita: ” Mutta kaikkea en sinussa hyväksy…
    Heitä on sinunkin luonasi, noita jotka seuraavat nikoliittojen opetusta. Käänny siis ellet tee parannusta, minä tulen kohta luoksesi ja käyn heitä vastaan isken heitä miekalla” ( Ilm.3:10 ) ja vielä toinen varoitus: ” Mutta sitä en sinussa hyväksy, että suvaitset tuota naista, tuota Isebeliä, joka sanoo itseään profeetaksi ja johtaa palvelijani harhaan” ( Ilm. 2:20 )
    Jeesukselle oikea oppi oli tärkeää ja siitä kiinnipitäminen tärkeintä . Tämä tulisi olla meillekin tärkeintä. Ratkaisevaa on mitä uskoo, elikä sen sisältö. Oppi kertoo oikean uskon sisällön. Ei Herramme ole mukana missä tahansa uskossa. Hän on siinä uskossa, joka on hänen sanansa mukaista. Eikä ole väärin sanoa, että oppi pelastaa koska itse pelastaja on mukana oikeassa opissa. Athanasiuksen tunnustus päättyy sanoihin: ” Tämä on yhteinen kristillinen oppi. Se, joka ei usko sitä vakaasti ja vahvasti, ei voi pelastua”.

    • Martti, kiitos erinomaisesta kommentista. On oikea oppi ja liuta vääriä oppeja. Oikean opin torjuminen on väärän opin kannattamista. Itsevanhurskaus hivelee monia, koska se tuntuu mukavalta ja toiset tuntuvat ehkä huonommilta kuin mitä itse on.

  2. ”Oppi” nojaa ilmeisesti melko voimakkaasti Ilmestyskirjaan. Henk.koht. olen samaa mieltä kuin 300-luvulla oli kirkkoisä Johannes Krysostomos, jonka mielestä ilmestyskirja on liian vaikea tulkittavaksi ja sitä voidaan käyttää väärin ja siksi sitä ei pidä liittää Uuden testamentin kirjoihin. Se on yhäkin ainoa Uuden testamentin kirja, jota ei lueta ortodoksikirkon liturgioissa. Myös Luther suhtautui ilmestyskirjan sanomaan varauksellisesti.

    • Tohtori Martti Lutherin esipuhe Ilmestyskirjaan (Biblia 1776):

      ”Moninaisia ennustuksia löydetään kristikunnassa; muutamat ovat senkaltaiset, jotka prophetain kirjoituksia selittävät, josta Paavali 1 Kor. 12. ja 14. ja myös muualla useammassa paikassa puhuu. Tämä on kaikkein tarpeellisin, joka pitää meillä joka päivä oleman, niinkuin se, joka meille Jumalan sanaa opettaa, kristikunnan perustaa ja uskon edestä vastaa, ja tärkeimmästi, joka saarnaviran tukee, toimittaa ja asettaa.

      Muutamat ennustavat tulevaisista asioista, joita ei Raamatussa ennen ole. Ja tämä on kolmenlainen: ensimäinen tekee sen ymmärrettävillä sanoilla ilman kuvia, niinkuin Moses. David ja senkaltaiset muut prophetat Kristusta ennustavat, ja niinkuin Kristus ja apostolit antikristuksesta ja vääristä opettajista, etc.
      Toinen tekee sen kuvilla, panee kuitenkin sen tykö selityksen ymmärrettävillä sanoilla, niinkuin Joseph selitti unet ja Daniel sanoi sekä unet että näyt.

      Kolmas tekee sen ilman sanoja ja selitystä, ainoastaan kuvilla, niinkuin tämä Ilmestys-Kirja ja monen pyhän miehen unet, näyt ja monet kuvat tekevät, jotka he ovat Pyhältä Hengeltä saaneet, niinkuin Pietari Apostolien Teoissa, 2:7 etc. Joelista saarnaa: teidän poikanne ja tyttärenne pitää ennustaman ja teidän nuorukaisenne pitää näkyjä näkemän, ja teidän vanhimpanne pitää unia uneksuman. Ja niinkauvan kuin senkaltainen ennustus ei selitetyksi tule, ja ei saa vahvaa selitystä, niin se on mykkä ja salattu ennustus ja ei ole vielä tullut hyödytykseensä ja hedelmäänsä, jonka sen kristikunnassa saattaman pitää.
      Niinkuin myös tämän kirjan kanssa on tapahtunut. Moni on sitä koetellut ja ei kuitenkaan ole mitään vahvaa tähän päivään asti löytänyt. Moni taas on monta sopimatointa asiaa omasta päästänsä siihen kehrännyt. Senkaltaisen turhan selityksen ja salatun ymmärryksen tähden olemme me myös tähän asti sen antaneet sillänsä olla.

      Kuitenkin, että me mielellämme tämän päälle tahtoisimme vahvaa selitystä, tahdomme me muille, joilla korkeampi henki on, antaa tilan sitä ajatella ja meidän ajatuksemme myös tiettäväksi tehdä, nimittäin näin: että tämä on tulevaisten asiain ilmestys, erinomaisesti kristikunnan lähestyväisestä murheesta ja onnettomuudesta: pidämme sen parhaana ja vahvimpana tienä oikiaa selitystä löytää, jos ne asiat ja vaivat, jotka tähän asti kristikunnassa tapahtuneet ovat, historiasta näihin näkyihin suutasuuksin pannaan ja myös itse sanoihin sovitetaan. Jos ne toinen toiseensa sopivat, niin se taidetaan pidettää vahvana eli, kaikkein vähimmäksikin, hylkäämättömänä selityksenä.

      Me pidämme siis, niinkuin itse tekstikin sanoo, ne kolme ensimäistä lukua, jotka niistä seitsemästä Asian seurakunnasta ja heidän enkeleistään puhuvat yksinkertaisesti ilmoittavan, kuinka heidän siihen aikaan kävi, ja neuvovan heitä tahi niin pysymään ja enenemään, taikka myös parantamaan itsiänsä. Paitsi sitä, opimme me siitä, että meidän sen sanan kautta; enkeli, pitää tästälähin muissakin kuvissa ja näyissä ymmärtämän piispat ja opettajat kristikunnassa, muutamat hyvät, niinkuin pyhät isät ja piispat, muutamat pahat, niinkuin väärät opettajat ja piispat, joista tässä kirjassa enempi puhutaan kuin muista.

      Neljännessä ja viidennessä luvussa kirjoitetaan koko kristikunnasta, jonka senkaltaisia tulevaisia murheita ja vaivoja kärsimän piti. Siinä ovat 24 vanhinta Jumalan edessä, (se on: kaikki piispat ja opettajat yksimielisesti.) uskolla kruunatut, jotka kiittävät Kristusta, Jumalan Karitsaa kanteleilla (se on: saarnalla) ja palvelevat häntä kultamaljoilla, täynnänsä suitsutusta, (se on: rukouksia ja anomuksia) nämät kaikki kristittyin lohdutukseksi, että heidän pitäis tietämän kristikunnan vielä senkaltaisissakin vaivoissa voimassansa pysyvän.

      Kuudennessa luvussa rupeevat tulevaiset vaivat, ja ensin ruumiillisesti: niinkuin vaino maailmalliselta esivallalta, joka on se kruunattu ratsasmies jousinensa valkian hevosen päällä: niin myös sota ja verenvuodatus, joka on se ratsasmies miekkoinensa ruskian hevosen päällä: niin myös kallis aika ja nälkä, joka on se ratsasmies vaakoinensa mustan hevosen päällä: niin myös rutto ja paisumat, joka on se ratsasmies kuoleman kuvalla hiirenkarvaisen hevosen päällä. Sillä nämät neljä vaivaa noudattavat alati kiittämättömiä Jumalan sanan ylönkatsojia, vielä muillakin hävityksillä ja hallituksen muutoksilla viimeiseen päivään asti, niinkuin tämän 6 luvun lopulla tietää annetaan: jota myös marttyyrien sielut huudollansa vaativat.

      7 ja 8 luvussa rupee hengellisten vaivain ilmestys, jotka ovat moninaiset väärät opetukset. ja tässä taas ensin näytetään lohdutuskuva, kussa enkeli kristityitä merkitsee, ja ne neljä pahaa enkeliä estää: että taas vahvana oltaisiin, kristityillä olevan, vääräin opettajain alla muutamia hyviä enkeleitä ja puhdas Jumalan sana, niinkuin myös enkeli suitsutusastialla, se on: rukouksella, tietää antaa. Senkaltaiset hyvät enkelit ovat p. isät, niinkuin Spiridian, Atanasius, Hilarius, Nikean Consilium muiden senkaltaisten kanssa.

      Ensimäinen paha enkeli on Tatianus Enkratilaistensa kanssa, jotka kielsivät aviokäskyn ja tahtoivat hyvistä töistä autuaaksi tulla niinkuin Juudalaiset. Sillä tekopyhyyden oppi li ensin evankeliumia vastaan tuleva, joka myös viimeiseksi pysyy ja saa kyllä ainian vastuullisia opettajia ja vastuullisia nimiä. Niinkuin Pelagianit, etc.

      Toinen on Markion, Kataphrygiläisten, Manikealaisten, ja Montanilaisten etc. kanssa, jotka hengellistä menoansa ylitse kaikkia Raamatuita kerskasivat, ja samosivat niinkuin tämä palavainen vuori taivaan ja maan välillä, niinkuin meidän aikanamme Muntseri ja muut kiukuitsiat.

      Kolmas on Origenes, joka philosophian ja järjen kautta on Raamatuita saastuttanut ja turmellut, niinkuin myös Scholastici Doctores enne tätä päivää tehneet ovat.

      Neljäs on Novatus, Katarilaistensa kanssa, jotka kielsivät langenneilta katumuksen ja parannuksen, ja tahtoivat muiden suhteen olla puhtaimmat. Josta laista olivat myös Donatilaiset. mutta meidän hengelliset ovat liki kaikki nämät neljä. Oppineet, jotka historian tietävät, taitavat tämän kyllä todistaa. Sillä pitkäksi tulis kaikkia luetella ja osoittaa.

      9 ja 10 luvussa alkaa täysi tuska, jonka suhteen sekä ruumiilliset, että hengelliset vaivat, joita tähän asti puhuttu on, ovat ainoastaan leikki olleet. Niinkuin enkeli 8 luvan lopulla itse tiettäväksi tekee: kolme valitushuutoa pitää tuleman, jotka huudot ne muut kolme enkeliä, nimittäin viides, kuudes ja seitsemäs pitää toimittaman, ja sillänsä maailma on loppuva. Tässä tulevat sekä hengelliset ja ruumiilliset vainot kokoon, joita pitää kolme oleman: ensimmäinen suuri, toinen suuri ja kolmas kaikkein suurin.

      On siis ensimäinen valitushuuto viides enkeli, Arius, se suuri väärä opettaja ja hänen kansoillisensa, jotka niin julasti ovat kristikuntaa koko maailmassa vaivanneet, että teksti tässä sanoo: hurskaat ihmiset olisivat ennen kuolleet kuin senkaltaista nähneet, ja piti kuitenkin näkemän ja ei kuoleman 9:6. Ja, hän sanoo: enkeli helvetistä, joka hävittäjäksi kutsutaan, on heidän kuninkaansa v.11, niinkuin hän tahtois sanoa: itse perkele heitä ajaa. Sillä ei ole he ainoasti hengellisesti, vaan myös ruumiillisesti miekalla oikeita kristityitä vainonneet. Lue kirjoituksia Ariolaisten menoista, niin sinä kyllä tämän kuvan ja sanat ymmärtää taidat.

      Toinen valitushuuto on kuudes enkeli, tuo häpeemätöin Mahomet joukkonsa Sarasenilaisten kanssa, jotka molemmat opetuksellansa ja miekallansa ovat kristikuntaa paljon vainonneet. Sitte myös sen enkelin kanssa, (että tämä valitushuuto sitä suuremmaksi tulis,) tulee väkevä enkeli taivaan kaarella ja karvaalla kirjalla: sen on pyhä paavikunta suuren hengellisyytensä paisteella, jotka templin säädyillänsä mittaavat ja käsittävät, sysäävät kuorin siitä ulos ja asettavat sen siaan kirkon hahmon, eli ulkonaisen pyhyyden.

      11 ja 12 luvussa tuodaan edes senkaltaisten pahain vaivain seassa kaksi lohdutuskuvaa: yksi kahdesta saarnaajasta ja toinen raskaasta vaimosta, joka poikalapsen ilman lohikärmeen suosiota synnyttää. Joka aavistaa, että muutamat hyvät opettajat ja kristityt pitää vielä sittenkin oleman, sekä niiden kahden edellisten valitushuudon alla ja tulevaisen kolmannen valitushuudon alla. Ja ne kaksi viimeistä valitushuutoa samoovat toinen toisensa kanssa ja hyökkäävät viimein kristikunnan päälle yhtä haavaa ja niin perkele potkaisee viimeiseltä pohjan pois tynnyristä.

      Tulee siis 13 luvussa (niistä seitsemästä enkelistä sen viimeisen soittamisesta, joka 11 luvussa soittamaan rupesi) seitsemännen enkelin työt, kolmas valitushuuto, nimittäin paavillinen keisarin valtakunta ja keisarillinen paavikunta. Tästä saa paavi myös maailmallisen miekan haltuunsa, ja ei nyt ainoastansa vallitse kirjalla toisessa valitushuudossa, vaan myös miekalla kolmannessa valitushuudossa, niinkuin he paavilla olevankin kerskaavat sekä hengellisen että maailmallisen miekan.

      Tässä ovat nyt ne kaksi eläintä, yksi on keisarin valtakunta; toinen kahdella sarvella on paavin valtakunta, joka nyt myös on maailmalliseksi valtakunnaksi joutunut, kuitenkin Kristuken nimen paisteella; sillä paavi on hävinneen Roomin valtakunnan kuva, kuin itse ruumis, niikuin se ollut on. Kuitenkin antaa hän tälle kuvalle hengen ja elämän, niin että sillä vielä nyt on hänen säätynsä, oikiat jäsenet ja virat, ja jollakin tavalla vahvana pysyy. Tämä on se kuva, joka on haavoitettuna ollut ja jälleen terveeksi tuli.

      Mutta mitä kauhistusta ja vahinkoa senkaltainen keisarillinen paavikunta on tuottanut edes, ei taideta ensinkään lueteltaa. Sillä ensisti on maailma hänen kirjansa kautta tullut täytetyksi epäjumalan palveluksella, luostareilla, hiippakunnilla, pyhillä matkustamisilla, kiirastulella, aneilla, huoruudella ja muilla epälukuisilla menoilla ihmisten töistä ja opetuksista, etc. Siksi toiseksi, kuka voi luetella, kuinka paljo verta, murhaa, sotaa ja kauhiutta paavit ovat nostaneet ja tehneet, sekä siinä, että he ovat itse sotineet, ja siinä että he ovat keisarit, kuninkaat ja päämiehet toinen toistansa vastaan kehoittaneet.

      Tässä perkeleen viimeinen viha saa vallan ja toinen toisensa kanssa samoo: itäisellä maalla toinen valitushuuto: Mahomet ja Sarasenilaiset; täällä lännessä kolmas valitushuuto: paavikunta ja keisarin valtakunta, joidenka tykö, niinkuin hyvään pitoon, tulee myös Turkki, Gog ja Magog, niinkuin 20 luvussa on seuraava. Ja niin tulee kristikunta koko maailassa ja joka taholta väärällä opetuksella ja sodalla, kirjalla ja miekalla kaikkein kauhiammasti ja surkiammasti vaivatuksi. Tämä on ruuppu pojassa ja viimeinen vaiva. Sitte seuraavat lohdutuskuvat kaikkein senkaltaisten vaivain lopusta.

      14 luvussa rupee Kristus ensin suunsa hengellä (niinkuin pyhä Paavali 2 Tess. 2:8 sanoo) kuolettamaan antikristuksensa. Ja tulee enkeli evankeliumilla väkevän enkelin katkeraa pyhää kirjaa vastaan. Ja taas seisovat pyhät ja neitseet Karitsan ympärillä ja oikein saarnaavat. Jota evankeliumia seuraa toisen enkelin ääni, että Babylonin pitää kaatuman ja hengellisen paavikunnan häviämän.

      Vielä seuraa, että elonaika pidetään, ja ne jotka paavin valtakunnassa evankeliumia vastaan paatuneena pysyvät, pitää Kristuksen kaupungista heitettämän ulos Jumalan vihan kuurnaan. Se on: he tulevat evankeliumin kautta niinkuin kristikunnasta eroitetuksi, tuomitut Jumalan vihaan, jota on paljo, ja kuurna antaa paljon verta. Taitaa myös kyllä vielä meidän synteimme ankara rangaistus ja tuomio käsissä olla, joita ylen monta ja aivan kypsiä on.

      Sitten 15 ja 16 luvussa tulee seitsemän enkeliä seitsemällä maljalla. Silloin evankeliumi kasaa ja paavin valtakunnan päälle kaikilta ääriltä karkaa monen oppineen ja hyvän saarnamiehen kautta. Ja niin eläimen istuin, paavin voima, tulee pimiäksi, vaivaiseksi ja ylönkatsotuksi. Mutta he vihastuvat kaikki ja itsensä urhoollisesti varjelevat: sillä kolme sammakkoa, kolme saastaista henkeä käyvät pedon suusta, ja niillä kuninkaat ja päämiehet evankeliumia vastaan kehoittavat. Mutta ei se mitään auta: heidän sotansa on Harmagedonin tykönä. Nämät sammakot ovat järkiviisaat, niinkuin Faberi, Ekki, Emseri, etc. jotka paljon huutavat evankeliumia vastaan ja ei kuitenkaan mitään toimita, vaan sammakkona pysyvät.

      17 luvussa keisarillinen paavikunta ja paavillinen keisarin valtakunta, aina alusta niin loppuun, yhdessä kuvassa pannaan edes, ja on lyhykäisesti kirjoitettu, ettei se silleen mitään ole. ( Sillä vanha Roomin valtakunta on jo aikaa pois, ja on kuitenkin, että vielä on muutamia valtakuntia ja Roomin kaupunki.) tässä pannaan edes senkaltainen kuva, niinkuin pahantekiä julkisesti oikeuden eteen tuomittaa pantaisiin: että tiettäisiin, kuinka tämä peto pitää myös jo pian tuomituksi ja, niinkuin pyhä Paavali sanoo, Kristuksen tulemisen ilmestyksen kautta hävitetyksi tuleman. Jota myös ( niinkuin hän tekstittä sanoo) paavikunnan holhojat alkavat, jotka sitä niin nyt varjelevat, että ne hengelliset pian alastoinna istuvat.

      18 luvussa hävitys alkaa, ja hänen jalo koreutensa kukistuu ja hiippakuntain ryöstäjät, prebenti-varkaat ja hoviväki (Cortisanerit) lakkaavat. Jonka tähden piti myös Roomi ryöstettämän ja hänen omat varjelusherransa viimeisen hävityksen aluksi hänen päällensä karkaaman.

      Ei he sittenkään lakkaa etsimästä, lohduttamasta, varustamasta ja varjelemasta itsiänsä. Ja niinkuin hän tässä 19 luvussa sanoo, koska ei he raamatuilla ja kirjoilla enempi taida, ja sammakot huutamasta lakkaavat, rupeevat he täydellä todella siihen ja tahtovat sen väkivallalla toimittaa, kooten kuninkaita ja päämiehiä sotaan.

      Mutta he loukkaavat itsensä; sillä valkian hevosen ajaja, joka Jumalan sanaksi kutsutaan, voittaa, siihenasti kuin sekä peto että propheta kiinniotetaan ja helvettiin heitetään.

      Että nyt kaikki nämät menestyvät, tulee siis 20 luvussa viimeinen siemen Gog ja Magog, Turkki, ruskiat Juudalaiset, jotka saatana, joka ennen tuhannen vuotta on vankina ollut ja tuhannen vuoden perästä taas vallallensa päässyt, myötänsä tuo. Mutta heidän pitää hänen kanssansa pian myös tuliseen järveen menemän; sillä me pidämme tämän kuvan olevan pannuksi Turkin tähden, niinkuin niistä entisistä, erinomaisen. Ja että tuhannen vuotta jo siihen aikaan alkoi, kun tämä kirja kirjoitettiin, ja myös perkele silloin sidottiin. Ei kuitenkaan luku taida niin tarkasti kaikkia minuutteja osoittaa. Turkkia seuraa kohta viimeinen tuomio, tämän kirjan luvun lopulla, niinkuin Daniel 7:26 myös tietää antaa.
      Viimeiseltä 21 luvussa viimeinen lohdutus kirjoitetaan, että se p. kaupunki pitää täydellisesti valmistettaman ja niinkuin morsian ijankaikkisiin häihin vietämän, ja että Kristus on ainoa Herra, ja kaikki jumalattomat tuomitut perkeleen kanssa helvettiin menevät.
      Tällä selityksellä me taidamme tämän kirjan meillemme hyödylliseksi tehdä ja hyväksemme nautita. Ensin lohdutukseksi; sillä me tiedämme, ettei yksikään voima eli valhe, ei yksikään tieto eli pyhyys, ei yksikään vaiva eli murhe taida kristikuntaa voittaa, vaan se on viimein voittava.

      Toisen kerran neuvoksi sitä suurta, vaarallista ja moninaista pahennusta vastaan, joka kristikunnassa tapahtuu. Sillä että niin voimallisen vallan ja paisteen piti sotiman kristikuntaa vastaan, on se peräti ilman yhdetäkään muodotta monen murheen, ja väärän opin ja muun heikkouden kautta salattu: että järjen ja luonnon on mahdotoin kristikuntaa tuta; vaan s luopuu ja pahenee hänestä, ja kutsuu sen kristilliseksi kirkoksi, joka on kristillisen kirkon pahin vihollinen, ja kutsuu ne tuomituiksi ja vääriksi opettajiksi, jotka oikiasta kristillisestä kirkosta ovat, niinkuin tähän saakka paavin ja Mahometin alla ja kaikkein vääräin opettajain tykönä on tapahtunut; ja niin tämän uskonkappaleen kadottavat: minä uskon yhden pyhän Kristillisen seurakunnan. Niinkuin nytkin muutamat, jotka viisaat olevinansa ovat, tekevät: että he näkevät väärän opetuksen, eripuraisuuden ja moninaiset puuttumukset, ja että monta väärää ja pahaa kristittyä on, tuomitsevat he kohta ja vapaasti, ettei yhtäkään kristittyä ole; sillä he ovat kuulleet, että kristittyin pitää oleman pyhän, rauhallisen, yksimielisen, rakkaan ja hyvätapaisen kansan, sentähden he luulevat, ettei yhtään pahennusta, ei yhtään väärää oppia eikä yhtään puuttumusta oleman pidä, vaan päänänsä rauhaa ja hyvää tapaa.

      Näiden pitää tätä kirjaa lukeman ja kristikuntaa toisilla silmillä katseleman ja ei järjellä. Sillä tämä kirja (luulen minä) näyttää kyllä kauheita ja julmia petoja, peljättäviä ja vihaisia enkeleitä, hävittäväisiä ja vaarallisia vaivoja. En minä tahdo puhua niistä muista suurista virheistä ja puuttumuksista, jotka kuitenkin kaikki kristikunnassa ja kristittyin seassa olleet ovat: että toisi senkaltaiset menot kaiken järjen kristikunnassa peräti kadottavat. Me näemme siis tästä selkiästi, kuinka kauhia pahennus ja puuttumus on ennen meidän aikojamme ollut, koska kristikunta kuitenkin parhain olevan luultiin: että meidän aikamme sen suhteen olis kultaiseksi vuodeksi luettava. Etkös luule pakanain siitä pahentuneen ja kristityt vastahakoisena, ilkiänä ja riiteleväisenä kansana pitäneen?

      Tämä kappale: (minä uskon yhden pyhän kristillisen seurakunnan) on niin hyvin uskonkappale kuin muutkin, jonka tähden ei järki taida sitä tuta; vaikka vielä kaikki nenälasit sen päälle pantaisiin, kyllä perkele sen pahennuksella ja eriseuralla peittää taitaa, että sinun pitää siitä pahentuman. Jumala myös taitaa kaikkinaisella virheellä ja puuttumuksella sen salata, että sinä siitä hokariksi tulet ja väärin sitä tuomitset. Ei se tahdo näyttää, vaan uskottaa, mutta usko on niistä, joita ei nähdä, Hebr. 11:1. Ja hän laulaa Herransa kanssa myös tätä virttä: autuas on se, joka ei pahene minussa. Kristitty on kyllä itsellensä salattu, niin ettei hän omaa pyhyttänsä ja hyviä tapojansa näe, vaan näkee ainoasti kaikkia vikoja ja saastaisuutta itsessänsä: ja sinä olet viisas olevinas ja tahdot nähdä kristikunnan sokialla järjelläs ja saastaisilla silmilläs.

      Tärkeimmästi: meidän pyhyytemme on taivaassa, kussa Kristus on, ei silmäin edessä tässä maailmassa, niinkuin myytävä kalu turulla. Sentähden anna pahennuksen, eriseuran, väärän opein ja puuttumukset olla, ja tehdä mitä he voivat: kuin evankeliumin sana ainoasti meidän tykönämme puhtaana pysyy, ja me siitä paljo pidämme ja sitä rakastamme, niin meidän pitää tietämän, että Kristus on meidän kanssamme ja tykönämme, jos vielä kaikkein kurjimmasti käy. Niinkuin me tässä kirjassa näemme, että Kristus kaikkein vaivain, petoin ja pahain enkelitten seassa on kuitenkin pyhäinsä kanssa ja tykönä, ja saa viimein voiton.”

    • Ilmestyskirjan se varsinainen sanoma on ajaton ja yksinkertainen: kristittyjen rohkaiseminen koettelemuksissa, pahoissakin sellaisissa. Tämä ydin tuppaa peittymään kaiken muun ”vaikean” (kuvakieli) ja spekulatiivisen (pedonluvut…) taa.

  3. Jorma, tuo lainaamasi kohta Uskon ABC oli hyvä, en tuohon mitään lisää. Perinteinen Kristuksen oppi lienee juuri se mitä kaikki tavoittelevat. On varmaa ja raamatullista, että ihminen kohdatessaan Kristuksen, joutuu ihmisenä muutoksen kouriin ja se miten kenenkin kohdalla tapahtuu ja vaikuttaa on yksilöllistä.

    Vierastan ajatusta, etteikö ihmisessä tapahtuisi mitään, kun silmät avataan, vaikka en sano, etteikö sokeakin voisi olla Jeesuksen oma, olkoon niin, jos Jumala tahtoo. Pääasia kuitenkin, että ihmisellä on usko Jumalaan, jonka on saanut Kristuksen Sanan kautta. Tästä ei lienee epäselvää, että raamatullinen usko voi syntyä vain evankeliumin ymmärtämisen ja sisäistämisen kautta.

    Tuo usko taas omistaa kaikki raamatun lupaukset ja on näin saava periä autuuden ja omistaa toivon sen lupauksen mukaan, jonka Jumala on Luvannut omille lapsilleen. Lupauksen lapset ovat Kristittyjä.

    Heitä ei voi kukaan ryöstää Jumalan kädestä. Näin sanoo Jeesus itse raamatussa.

  4. Osaatko valaista tätä asiaa, Ismo Malinen?

    Apostolien tekojen mukaan helluntaina tuli uskoon 3000 sielua.
    Pietari pitää ensin nuhdesaarnan ja kertoo, mitä ihmiset ovat Kristukselle tehneet.
    Sitten tapahtuu:

    37. Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: ”Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?”

    38. Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

    39. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”

    40. Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: ”Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta”.
    41. Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.

    Osaatko, Ismo, sanoa, milloin nämä 3000 tulivat uskoon?

    1) Tapahtuiko se ennen Pietarin saarnaa vai saarnan vaikutuksesta?

    2) Tapahtuiko se siinä kun he ottivat evankeliumin sanan vastaan
    – teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu
    – ja monilla muillakin hän (Pietari) vakaasti todisti: ja hän kehoitti heitä sanoen:…….

    3) Tapahtuiko näissä ihmisissä mitään muutosta Pietarin nuhdesaarnan vaikutuksesta?
    – hänet…… te laista tietämättömien miesten kätten kautta naulitsitte ristille ja tapoitte.

    Summa summarum:

    Ensin saarnattiin lakia
    Sitten heräsi kuulijoissa syyllisyys ja katumus
    Sitten julistettiin evankeliumia ja he uskoivat ja tekivät parannuksen
    He alkoivat elää rakkaudessa

    Voiko tulla uskoon kuulematta evankeliumia?
    Voiko etsiä armoa tuntematta katumusta?

    Minusta helluntain tapatuma kertoo selvästi, miten Jumala
    lain ja evankeliumin kautta toimii..

  5. ”Jumalan lapsen usko nojaa kasteeseen. Apostolit kastoivat synnintuntoon tulleita. Monet olivat ahdistusten alla. Jerusalemissa ihmiset saivat ensimmäisenä helluntaina ”piston” sydämmeensä (Apt.2:37 ). Pyhä Henki oli Pietarin saarnan kautta antanut heille ”herätyksen armon”. Pietari neuvoi heitä ottamaan kasteen, jotta he saisivat rauhan. Ennen kastetta heidän uskonsa ilmeni haluna saada rauha. Vasta kasteen lahjana he omistivat syntien anteeksiantamuksen, Pyhän Hengen ja rauhan omalletunnolleen. Näin kaste antoi ja antaa lujan pohjan, johon pelastuksen ankkuri voidaan laskea koko elämän ajan. Pelatusvarmuus löytyy ihmisen ulkopuolelta, kasteesta; se ei löydy ihmisen sisältä, hänen uskostaan. Siihen tulokseen oli oppi-isämme Martti Lutherkin tullut. Sitä hän tarkoitti, kun sanoi: ” Olen kastettu, olen pelastettu”. Lainaus: Matti Väisänen kirjasta 2014 Kaste Usko ja Pelastus sivu 91 )

  6. Tuossa on aivan selvä kertomus siitä, miten Pietari saarnaa
    ja miten se saarna vaikuttaa.

    On kylllä fantastista, että Jumalan sanan julistus jää aivan sekundääriseen asemaan, vaikka Jeesus nimenomaan
    käskee julistaa parannusta ja syntien anteeksiantamusta
    ja kastamaan.

  7. Fredrik Gabriel Hedberg kirjoitti seuraavaa:

    Niin oli hurskas Spener evankelisessa kirkossa avannut tietä valekiiltoiselle parannus ja pyhitysopille, jonka oli määrä vaikuttaa enemmän hyvää, kuin evankeliumin saarna oli voinut vaikuttaa uskonpuhdistuksen aikana. Pian seurasi hänen kunnioitettavia jälkiänsä koko joukko nuoria miehiä, joilla oli totinen huoli autuudesta sekä sanan tietoa ja myös hyvät luonnonlahjat. Nämä alkoivat aina tarkemmin määrätä niin sanoakseni joka portaan järjellisesti ja hurskaasti hankitulla parannuksen tiellä ja arvioivat sangen vakavasti, miten näillä taivaan tikapuilla tullaan porras portaalta aina korkeammalle, kuinka ihminen ensin kutsutaan, sitten herätetään, sitten valaistaan, käännetään ja syntyy uudesti, vanhurskautetaan, pyhitetään ja vihdoin viimein Jumalan kanssa yhdistetään. Paksuja kirjoja sepustettiin, jumaluusoppikirjoja, postilloja, hengellisiä tienosoittajia, armonjärjestyksiä ja muita semmoisia, jotka kaikki olivat täynnä hurskautta, vakavuutta ja ihmisviisautta, mutta köyhät siitä viisaudesta, joka on Jumalasta, ja vailla sitä vanhurskautta, joka tulee yksin uskosta. Kauniita, kiiltäviä taivaan tikapuita tehtiin oman parannuksen heinistä ja korsista, eikä suinkaan tullut mieleen, että ”Kristus yksin on se tikapuu, jota myöten päästään taivaaseen”, kuten Luther sanoo. Moninaisia asetuksia ja sääntöjä määrättiin sieluille, kuinka heidän piti säännöllisesti menetellä päästäksensä yhä likemmäksi uutta syntymistä ja vihdoin siitä läpi sekä kuinka heidän sitten tuli vakavin askelin vaeltaa pyhityksen tietä. Mutta nämät hyväntahtoiset taivaan tikapuiden rakennusmestarit eivät ymmärtäneet, että he juuri viisailla asetuksillansa, hurskailla neuvoillansa, määräyksillänsä ja autuuden saavuttamisen ehdoillansa pimittivät Kristuksen evankeliumia yhtä paljon kuin koskaan paavi käskykirjoillansa ja kanonisella laillansa; tosin ensinmainitut hienommalla ja kavalammalla sekä ulkomuodon mukaan kristillisemmällä tavalla kuin viimeksimainittu. Parempi olisi sentähden näille hurskaille isille ollut, että he olisivat pysyneet Kristuksen säännössä: ”Saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille”; sillä silloin olisi käynyt toteen, että Kristuksen evankeliumi vieläkin on Jumalan voima uudeksi syntymiseksi ja pelastukseksi kaikille, jotka uskovat; sitä vastoin inhimilliset parannussäännöt ja järjen keksimät autuudenjärjestykset muodostivat joko itseensä tyytyväisiä tekopyhiä taikka uskottomia lain orjia. Apostolit sitävastoin olivat pysyneet uskollisesti Kristuksen yksinkertaisuudessa ja saarnanneet lihallisen viisauden saastuttamatonta evankeliumia, todistaen ”sekä juutalaisille että kreikkalaisille” että ”Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiansa, ja hän uskoi meille sovituksen sanan”; ja sentähden he rukoilivat Kristuksen puolesta ihmisiä, että he Kristuksen kautta jo sovitetun Jumalan kanssa sopisivat. (2 Kor. 5:19, 20).

    Fredrik Gabriel Hedberg: Väärä ja oikea kristillisyys. Sley 1926 (sivut 17-19)

    • Jorma, Hedbergin teksti on aivan erinomainen. Puhuu itsevanhurskaudesta, josta on tässäkin blogissa kirjoitettu. Samaa mieltä olen, että on tärkeää ymmärtää, mitä lukee.

      Lisäksi on tärkeää tietää, miten ihminen tulee autuaaksi; YKSIN USKOSTA!

      Paavali sanoo: “Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi.” (Ap.t. 16:31)

    • Tuo Apt 16:31 onkin mielenkiintoinen ’henkilökohtainen usko’ -ajatuksen kannalta. Pelastaako isännän usko hänen koko perhekuntansa? Siihen taisi kuulua tuolloin paljonkin väkeä.

    • Martti Pentti, hyvää pohdintaa, kiitos. Näin voisi ajatella, koska koko perhekunta kastetaan. Meillä lapset kastetaan, ja Jumala lahjoittaa myös lapsille pelastavan uskon. Lähetyskentillä kastetaan perhekuntia, kun ketään heistä ei ole ennemmin kastettu. Itse ajattelen aika yksinkertaisesti.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.