Kansat kaikkineen evankeliumin valoon
”Nyt Ruotsista on yksi mies ja meillä kaikilla on yksi Jumala”, sanoi Uppsalan kokouksen puheenjohtaja vuonna 1593, kun kokouksessa oli hyväksytty tunnustuskirjojen Uppsalan kokouksen päätös.
(Nu är Sverige vordet en man och alla hava vi en Gud.)
Kokonainen kansa oli virallisesti omaksunut luterilaisen opin.
Lähetyskäskyssä Jeesus antoi tehtäväksi tehdä kaikki kansat kokonaisina kansoina opetuslapsikseen. Suomennoksessa käskyssä käytetään kokonaisobjektia. Kansat on kasteen kautta opetuslapseutettava kokonaisina kansoina: ”Panta ta ethne”, ”kaikki kansat”.
Tutkin kerran miten tämä yhteisöllisyys näkyy muutamassa afrikkalaisessa raamatunkäännöksessä. Tulos oli ilahduttava. Afrikkalainen elämänmuoto on yhteisöllistä. Siksi myöskin lähetyskäskyn kokonaisvaltaisuus tulee esille raikkaan ehyenä.
http://www.roto.nu/doku.php/text006
Lähetyskäsky sisältyy Pyhän Kolminaisuuden päivän evankeliumiin Matt. 28:16-20.
Jokainen lukija voi tarkemmin lukea mitä tarkoittaa se että näkyvien aineiden leivän ja viinin mukana annetaan todellinen Kristuksen ruumis ja veri osoitteessa:
http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/puolustus/X.html
”Kymmenes uskonkohta on hyväksytty. Siinä me tunnustamme sen käsityksemme, että Kristuksen ruumis ja veri ovat Herran ehtoollisessa todellisesti ja olemuksellisesti läsnä ja että ne todellisesti tarjotaan näkyvien aineiden, leivän ja viinin mukana niille, jotka sakramentin vastaanottavat.”
Tässähän nimenomaan uskotaan ja tunnustetaan se käsitys, että Kristuksen ruumis ja veri tarjoillaan TODELLISESTI ja OLEMUKSELLISESTI leivän ja viinin kera ehtoollisessa.
Miksi ihmeessä tuommoiseen puppuun pitäisi uskoa, kun se ei ole totta. Jos se olisi totta, se olisi kannibalismia, eikä lain mukaan sallittua.
Siihen ihan oikeasti uskovat ja osallistuvathan tunnustavat olevansa antropofageja.
”Kristittyjen ehtoollisessa tapahtuu symbolista ihmissyöntiä. Katolisen dogmin mukaan leipä ja viini muuttuvat oikeaksi Kristuksen vereksi ja lihaksi ehtoollisessa
(Wikipedia).”
Katolisen ja luterilaisen kirkon opit ehtoollisesta ovat perusteissaan samoja: Leipä on Kristuksen ruumis ja viini on Kristuksen veri. Vain filosofisissa määrittelyissä on pieniä eroja siinä kuinka tämä realiteetti ilmaistaan. Sen sijaan esim. reformoidun kirkn oppi on täysin toisilta planeetoilta, jopa kauempaa, sillä siinä ainoastaan muistellaan Jeesuksen ruumista ja verta, mutta opetetaan että Jeesus tosiasiallisesti on taivaassa eikä ehtoollispöydässä. Mikäli jonkinlaista läsnäoloa tunnustetaan niin se on hengellistä läsnäoloa sillä tavoin kuin mitä Jeesus muutoinkin on uskovan sydämessä.
Parempi kuin wikipediasta katsominen on lukea suoraan katolisesta katekismuksesta niin asia selviää alkuperäislähteistä
Katolinen oppi eukaristiasta eli ehtoollisesta löytyy pykälästä 1322 alkaen esim seuraavasta osoitteesta:
http://www.katekesen.se/