Lain alla

Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: ”Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee.” Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska ”vanhurskas on elävä uskosta.” Mutta laki ei perustaudu uskoon, vaan: ”Joka ne täyttää, on niistä elävä.” (Gal. 3: 10-12)
b2ap3_thumbnail_Mooses-ja-laki.jpg

Minkälainen suhde meillä kristityillä on Jumalan lakiin?

Miksi meillä kristityillä pitää (tai ei pidä) olla syntilistoja (älä ryyppää, älä tanssi jne.)?

Mitä eroa on synnin harjoittamisen ja syntiin lankeamisen välillä?

Mitkä ovat Taivaaseen pääsyn kriteerit; miksi on (tai ei ole) oikein sanoa, että uskomme edellä ei ole mikään teko vaan ainoastaan syntiä?

Miksi meidän pitää kuitenkin kuolettaa lihan mukaiset teot ja elää jumalisesti (vert. Room. 6: 1-13)?

Mitä tarkoittaa, että emme ole lain vaan armon alla (vert. Room. 6:14)?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

  1. Martti, kiitos hyvästä kommentista. Laki syyttää meitä.

    Lutherin iltarukous:

    Taivaallinen Isäni, minä kiitän sinua Jeesuksen Kristuksen, rakkaan Poikasi kautta, kun olet tänäänkin niin armollisesti suojellut minua. Rukoilen sinua: anna minulle kaikki syntini anteeksi, kaikki, mitä olen tehnyt väärin. Varjele minua tänäkin yönä. Minä annan itseni, ruumiini ja sieluni ja kaiken sinun käsiisi. Pyhä enkelisi olkoon kanssani, ettei paha vihollinen saisi mitään valtaa minuun.

  2. Kiitos hyvistä kommenteista, Janne. Jumala on antanut meille sanansa, jotta tietäisimme Jumalan tahdon. Valitettavasti meidän oma tahto joskus saa meidät valtaan, ettemme halua tyytyä Jumalan tahtoon. Isä meidän rukouksessa rukoilemme ”Tapahtukoon Sinun tahtosi niin maanpäällä kuin taivaissa”

  3. Rakkaus Jumalan lakii tarkoittaa sitä, että kristitty ottaa lain sellaisenaan, kalliina ja rakkaana asiana, siihen mitään lisäämättä, ja jos vaikka laki ei sovellu meidän ymmärrykseemme, niin hän kiittää siitä silloinkin ja pyytää valoa Jumalalta että Hänen lakinsa oikein ymmärtäisi ja saisi voimaa sitä myös noudattaa. Jokainen joka rakastaa Herraa, rakastaa myös Hänen sanojaan. Hyvän paimenen ääni kuuluu myös Herran laista.

  4. Galatalainen harha oli ympärileikkausen ongelma. Se ei enää ole meidän aikamme ongelma. Mutta meidän aikana vaaditaan muita asioita sen tilalle. Esim. parannusta,syntien poispanemista,uskonaskelta, täydellistä antautumista, uskovien kastetta jne.
    Luterilaisen ja reformoidun teologian ero on siinä, että luterilaisessa teologiassa uskoa edellä ei ole muuta kuin synti. Jumala vanhurskauttaa syntisen ihmisen. Mutta refodmoidussa teologiassa ennen uskoa on parannus;
    ”luovu synneistäsi ja tule Jeesuksen luo” tai ”anna elämäsi Kristukselle”.
    Martti Luther kuvasi uskon ehdottomuutta näin: ” hän kuvaa sielua niin kapeaksi sängyksi, että Kristus putoaa lattialle, jos sinne tulee joku toinen nukkumaan, sillä sänkyyn sopii vain yksin Kristus” .
    Kristus vapautti meidät kokonaan laista. Eläkäämme vapaina. Pelastus on yksin Kristuksen tähden, Kristus ei ole vain riittävä, vaan ainoa pelastuksen perusta.

  5. Kun lukee psalmin 119 niin huomaa, että Herran laille omistetaan se mikä kuuluu Hyvälle Paimenelle. Laki lohduttaa, kaitsee, virvoittaa, vahvistaa, valaisee ja tekee viisaaksi. Hädän ja ahdistuksen hetkellä Herran laki on meidän ilomme. ”Minä olen eksyvä niinkuin kadotettu lammas, etsi sinun palveliaas; sillä en minä unohda sinun käskyjäs” (Ps. 119:176).

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.