Lain alla

Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: ”Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee.” Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska ”vanhurskas on elävä uskosta.” Mutta laki ei perustaudu uskoon, vaan: ”Joka ne täyttää, on niistä elävä.” (Gal. 3: 10-12)
b2ap3_thumbnail_Mooses-ja-laki.jpg

Minkälainen suhde meillä kristityillä on Jumalan lakiin?

Miksi meillä kristityillä pitää (tai ei pidä) olla syntilistoja (älä ryyppää, älä tanssi jne.)?

Mitä eroa on synnin harjoittamisen ja syntiin lankeamisen välillä?

Mitkä ovat Taivaaseen pääsyn kriteerit; miksi on (tai ei ole) oikein sanoa, että uskomme edellä ei ole mikään teko vaan ainoastaan syntiä?

Miksi meidän pitää kuitenkin kuolettaa lihan mukaiset teot ja elää jumalisesti (vert. Room. 6: 1-13)?

Mitä tarkoittaa, että emme ole lain vaan armon alla (vert. Room. 6:14)?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

  1. Tärkeintä on, että Isä Jumala kutsuu armossaan eksyneitä.

    Jeesus sanoo:

    Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. Mutta menkää ja oppikaa, mitä tämä on: ’Laupeutta minä tahdon enkä uhria.’ Sillä en minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä. (Matt. 9:12-13)

  2. ”Lain alta pääsee vastaanottamalla pelastuksen”.
    Elävä elämä osoittaa, että monet pelastuksen sanoman vastaanottaneet ja myös ns. ratkaisun tehneet ovat vuosikymmeniä lain alla. Oikeastaan se vaara on jokaisella, ja kaikki siihen varmasti elämässään joutuvat, elleivät ole kuolleet ennen sitä. Niin vahva tämä pyrkimys ihmisessä on. Tähdennän, etten tässä pidä omakohtaista ratkaisua turhana. Jokaisen on palattava kasteensa armoon.
    Luemme täällä ratkaisukristittyjen ihan hyvää tarkoittavia ajatuksia uskosta ja elämästä, mutta sitten huomammekin, että he ovatk ikäänkuin omasta ratkaisustaan ja aikuiskasteestaan tehneet itselleen vapahtajan. Olisi mielenkiintoista tutkia, miten se eroaa siitä ongelmasta, johon galatalaiset Paavalin mukaan olivat joutuneet. Mehän tiedämme, ettei ympärileikkaus ollut galatalaisten perimmäinen ongelma, vaan itsevanhurskaus. Samoin käy kun usko perustuu tälle oikealle mentelmälle oikeassa iässä hoidettuna. Perusta ei olekaan sana, jonka pitäisi olla pelastuksena kaikille iästä riippumatta. Ongelmaa tulee myös syntuopin kanssa. Mistä tulee koko varhaisen elämänsä synnittömänä eläneeseen lapseen synti tietyssä iässä? Miten se on mahdollista, jos asianomainen kerran on puhdas?

  3. Oletko sitä mietä, että narsisteilla on konstit vähissä kuulla Jumalan puhe ja ottaa vastaan vapahdus synneistä ja täyttää laki?

    Reijo, helppoa se ei ole, koska on omasta mielestä synnitön. Lain saarnakin voi mennä ohitse, koska ei koe siinä mitään mikä koskisi itseä, ainoastaan huomaa toiset syntisiksi. Jumalalle kaikki on mahdollista, myös näiden ihmisten kohdalla.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.