Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: ”Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee.” Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska ”vanhurskas on elävä uskosta.” Mutta laki ei perustaudu uskoon, vaan: ”Joka ne täyttää, on niistä elävä.” (Gal. 3: 10-12)
Minkälainen suhde meillä kristityillä on Jumalan lakiin?
Miksi meillä kristityillä pitää (tai ei pidä) olla syntilistoja (älä ryyppää, älä tanssi jne.)?
Mitä eroa on synnin harjoittamisen ja syntiin lankeamisen välillä?
Mitkä ovat Taivaaseen pääsyn kriteerit; miksi on (tai ei ole) oikein sanoa, että uskomme edellä ei ole mikään teko vaan ainoastaan syntiä?
Miksi meidän pitää kuitenkin kuolettaa lihan mukaiset teot ja elää jumalisesti (vert. Room. 6: 1-13)?
Mitä tarkoittaa, että emme ole lain vaan armon alla (vert. Room. 6:14)?
Kaikki julkaistut blogini:
Kiitos, Reijo M. Meidän ei varmaankaan kannata keskustella uskosta sloganien ja tarinoiden pohjalta, vaan tutustumalla rauhassa siihen, mitä Sanassa sanotaan. Omista teorioista ei ainakaan keskustelussa ole hyötyä, kun luterilaisesta opista saa helposti tietoa, jos vain viitsii lukea.
Pyhä Henki on sidottu Jumalan sanaan, eikä näinmuodoin noudata kenenkään netissä piirtämää reititystä.
Nyt kun Jorma Ojala otti Pyhän Hengen esille niin voinen kysyä milloin sen hän sai tai milloin se saadaan luterilaisen opin mukaan??
Toinen asia on miksi sitä ei minulla ollut luterilaisena lapsena/aikuisena??
Nyt joudun nöyränä tunnustamaan että olen lain alla, en kylläkään omasta tahdosta vaan sensuurin laki on alistanut minut allensa eli kommenttini poistetaan vaikka ne käsittelee tätä blogin aihetta joskin ”uudesta” näkökulmasta.
Reijo, olet oikeassa, että kaikilla ei uskovilla on mahdotonta ymmärtää Jeesuksen kuolleen hänen puolestaan. Kun tämän ymmärtää on jo uskossa. Ajattelen kuitenkin, että narsistit ovat soikeita omille virheilleen ja synneilleen. He näkevät aina syyn ja ongelmat aina muissa ei itsessä. On hyvä muistaa, että Jumalalle on kaikki mahdollista, vaikka se meille ihmisille on mahdotonta.
Ari, kiitos kommentista. Luterilaiset ja kaikki muut uskovat saivat Pyhän Hengen silloin kun Jumala armossaan sen on antanut itse kullekkin. Uskosta osattomalla ei ole Pyhää Henkeä.
– – –
O F F – T O P I C
– – –
– – –
O F F – T O P I C
– – –
Reijo, huonosti tunnet luterilaisuutta, kuten Roomalaiskatolisen kirkon teologi Dave Armstrong, jonka kirjoista olet ennenkin lainannut tekstejä.
Hyvä Reiijo, eivät nuo ajatukset oikein sovi yhteen. Ei kaikkea mahdollista irrallista voi liittää toisiinsa, siitä tulee vain sekamelskaa ja ihan villi selitys luterilaisuudesta.
– – –
O F F – T O P I C
– – –
– – –
O F F – T O P I C
– – –