Silloin kun evankeliumi ilmestyy päästäen omattunnot niiden omista teoista, kuulostaa siltä kuin se kieltäisi hyvät teot ja lain täyttämisen; sen tähden onkin kaikkien lainopettajien, eli niin kuin evankeliumi niitä nimittää, kirjanoppineitten, yksimielinen puhe tällainen: “Jos todellakin on niin, että kaikki tekomme ovat mitättömiä ja lain mukaan täyttämämme teot pahoja, hyvä, älkäämme siis milloinkaan tehkö hyvää. Sinä kiellät hyvät teot ja hylkäät Jumalan lain! Voi sinua, sinä vääräoppinen, sinä päästät varsan ja teet suoralta kädeltä pahoja ihmisiä!” Ja niin he ryntäävät estämään varsan, omantunnon, päästämistä ja Kristuksen luokse saattamista, väittäen että hyviä tekoja on tehtävä ja ihmisiä pidettävä lakeihin sidottuina.
Tämä teksti osoittaa, millä tavoin apostolien pitää näihin suhtautuman. Heidän pitää sanoman: “Herra niitä tarvitsee”, toisin sanoen, heidän pitää opettaman lain tekojen ja armon tekojen eroavaisuus näin sanomalla: “Emme kiellä hyviä tekoja, me vain päästämme omattunnot vääristä hyvistä teoista, emme vapauteen irstasta elämää varten, vaan sitä varten että ne tulisivat Kristuksen, oikean herransa alaisiksi ja siinä tekisivät oikeita hyviä tekoja. Siihen hän heitä tarvitsee ja tahtoo heitä myös siihen käyttää”. Asiaa käsittelee pyhä Paavali verrattomalla tavalla Roomalaiskirjeen 6. luvussa (1. ja ss. jakeissa). Siellä hän opettaa, että armon kautta olemme vapaat laista ja sen teoista, emme kuitenkaan siten, että saisimme tehdä pahaa, vaan hän opettaa oikeita hyviä tekoja.
Martti Luther, Kirkkopostilla I, s. 53-54, SLEY, Turku 1941.
Mika
Kiitos hyvästä Lutherin selityksestä!
Valitettavasti muutamat aikamme vääristelijät uskottelevat vinoon vääntäen, että evankeliumin vapauttava sanoma muka olisi kutsu hillittömään elämään.
Siksi esille nostamasi teksti on mitä merkittävin. Kiitos sinulle!
Kiitos Jumalalle.
”Siellä hän opettaa, että armon kautta olemme vapaat laista ja sen teoista, emme kuitenkaan siten, että saisimme tehdä pahaa, vaan hän opettaa oikeita hyviä tekoja.”
Mitenhän tämä lutherin sana olisi ymmärrettävä. Olemme vapaat laista ja sen teoista. Ja kuitenkaan emme ole. Tämähän on järjetön, ilman logiikkaa oleva lause.
Ilmeisesti lutherin tarkoitus on päästää ihminen vääristä tavoista, väärästä asenteesta täyttää Jumalan lakia. Vt:ssä profeetat kritisoivat ihmisiä jotka toimittavat kultillisia uhreja, ilman oikeaa sisäistä asennetta. Luther siis tässä velvoittaa kristittyjä täyttämään Jumalan lakia, koska vanhurskauteen kuuluu kuuliaisuus lain käskyjä kohtaan.
Jos tämän Mikan siteeraaman tekstin ymmärtää näin, sehän on varsin toimiva.
Sami, en nyt kuitenkaan ala täällä väittelemään sen enempää vanhurskauttamisopista.
”Istuta sydämeeni pyrkimys täyttää sinun käskysi
ja voimaa olla lankeamatta pahoihin tekoihin päästäkseni osalliseksi autuudestasi.
Anna meille tulevaisuudessa voimia ja valppautta noudattaa tahtoasi sinulle otollisella tavalla.”
Kymmenen käskyä ovat elämänohjeena meille. Oikealla kristityllä on pyrkimys ja tavoite armon voimasta elää nuhteetonta elämää. Sitähän uskon kilvoitus on. (1. Tim. 6:12) Mutta täydellisesti se ei onnistu tässä elämässä. Vasta taivaassa olemme täydellisiä. Tarvitsemme anteeksiantamusta elämämme loppuun asti.
Pastori Päivö Parviainen (1912-2015) oli viimeinen länsimainen Kiinassa Maon aikana vaikuttanut lähetyssaarnaaja. Muistaakseni Päivö Parviainen on kertonut seuraavanlaisen tapauksen Kiinasta. Kommunistit tulivat hänen luokseen kuolleen sotilaan kanssa ja sanoivat, että saatte jatkaa messujen pitämistä, jos se sotilas herää eloon. Päivö rukoili ja sanoi tietyt sanat. Ja sotilas todella heräsi eloon. Ja niin messut jatkuivat siinä kirkossa.
Tässä kuulen ikään kuin ateistien ja uskonnottomien
puheen ja ajatuksen, että tässä tapauksessa sotilas ei ollut todella kuollut. Näin he koettavat selittää tämän ihmeen.
Mika
Ihmiselle on tyypillistä tulkita tapahtumia omien katsomustensa läpi. Näin tekevät myös maitsemasi ryhmät, vaikka itse saattavat uskotella itselleen olevansa ennakkoluuloista vapaita.
Yhteen aikaan pidin tapanani Bromarvin kirkossa kertoa yhden rukousvastauksen siellä messua toimittaesani. Joka kerralle riitti jotain kerrottavaa. Lopetin vasta, kun ajattelin olevan viisasta lopettaa, ettei tule vaaraksi mestyksen teologian salaa mukaan hiipiminen.
Ja te tiedätte hänen ilmestyneen ottamaan pois synnit; ja hänessä ei ole syntiä. 1 Joh. 3:5
Koko maailma on Kristuksen ihanan voiton kautta aivan yhtä todellisesti ja oikein lunastettu kuin se Aadamissa on langennut ja kadotettu, se saa yhtä ansaitsematta Kristuksen kautta iankaikkisen elämän kuin se Aadamin kautta on perintönä saanut synnin ja kuoleman. Aadamilta saadun perinnön näemme ja tunnemme joka hetki itsessämme ja maailmassa; mutta perintöämme Kristuksessa emme näe emmekä tunne, sitä on vain evankeliumin kautta julistettava ja se on meidän USKOTTAVA. Mutta Herra Jumala näkee Kristuksen ja hänen ansionsa. Sen tähden yhtä varmaan kuin sinä näet maailman vajonneena synteihinsä, yhtä varmaan Jumala näkee kaikki ihmiset täydellisesti sovitettuina, vanhurskautettuina ja pyhitettyinä, vieläpä niin ihanina kuin silloin, kun hän alussa katsoi kaikkea, mitä hän oli tehnyt: katso, SE OLI KAIKKI SANGEN HYVÄÄ. (Ks. 1 Moos. 1:31, sulku allekirjoittaneen lisäys.) Ellei maailma olisi Jumalan silmissä entisessä tilassaan ei Kristus olisi sovintotehtäväänsä täydellisesti täyttänyt.
Carl Olof Rosenius (1816-1868), Armoa armosta, s. 226, SLEY, 1966.
Mika
Kiitos Roseniuksen tekstistä
Yhteen aikaan käytin hänen tekstejään hyvinkin paljon saarnoja tai muita puheitani valmistellessani. Hänellä on monia hyvinkin antoisia tekstejä.
” Aadamilta saadun perinnön näemme ja tunnemme joka hetki itsessämme ja maailmassa; mutta perintöämme Kristuksessa emme näe emmekä tunne, sitä on vain evankeliumin kautta julistettava ja se on meidän USKOTTAVA.”
Kristushan ei ole vain etäinen, kristittyjen ulkopuolella oleva todellisuus. Paavali kirjoittaa; ” Kristus teissä, kirkkauden toivo” ( Kol 1:27). Tämä toivo tunnetaan, koetaan, sitä rakastetaan, siihen uskotaan sen kanssa eletään, kärsitään ja iloitaan. Olemme yhtä Kristuksen kanssa. Ehtoollisessa yhdistymme jälleen Kristukseen, vaikka olemmekin hänen kanssa jo yhtä. Ylösnousemuksessa yhdistymme häneen uudella tavalla, samassa ja toisessa olomuodossa.
Emme kuitenkaan voi luottaa tuntemisiin, koska ne voivat vaihdella laidasta laitaan. Esim. Psalmeissa usein luotetaan ja turvataan Herraan ja Jumalaan ja ainoastaan Häneen.
Tunteminen on Jumalan kuvaan kuuluva osa. Voimme luottaa tunteisiin, yhtä paljon kuin Jumalan sanaan. Vääriin tunteisiin emme voi luottaa. Tunteita emme voi nihiloida kristityn elämästä pois. Se joka näin tekee tekee lain teon joka on armon tekoa vastaan. Kristus tunsi tunteita mekin tunnemme Kristuksen, se on uskon kokemus ja todellisuus.
En kiellä tunteita, mutta uskon perustana ja kohteena on Jeesus ja Hänen sovitustyönsä. Tietysti koemme ainakin ajoittain esim. autuuden iloa ja rauhaa. Mutta koemme välillä myös esim. ahdistuksia ja tuskaa.
Uskon perustana ja kohteena on Jeesus, hänen sovitustyönsä ja kaikki Jumalan teot. Jumalan kuvasta emme voi erottaa tunteita pois, ihmisyyttä ei voi jakaa kilon irtopaloihin. Koko ihmisyys on tuntemista, kokemusta, niin kuin inkarnaatio edellyttää. Jumalanpalvelus esim on tuntemusta, kaikilla aisteilla, jossa uskon kokemus saa vahvistuksen, tiedollisesti ja kokemuksellisesti. Jyrkkää ja eriytyvää jakoa ei ole siis olemassa. Se on teennäistä lain tekoja.
2.Korinttolaiskirje:
5:7 sillä me vaellamme uskossa emmekä näkemisessä. Emme siis vielä näe Herraa ruumiillisilla silmillä.
”Uskon kautta Mooses jätti Egyptin pelkäämättä kuninkaan vihaa; sillä koska hän ikäänkuin näki sen, joka on näkymätön, niin hän kesti.” ( Hebr 11:24)
”Silmät luotuina uskon alkajaan ja täyttäjään, Jeesukseen,”… ( Hebr 12:2)
”Sillä Herran silmät tarkkaavat vanhurskaita ja hänen korvansa heidän rukouksiansa, ” ( 1 Piet 3:12)
Ilmestyskirja:
3:18 Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit.
Hengelliset silmät ja näkökyky ovat eri asia. Maanpäällisen Jeesuksen seurassa eläneet näkivät hänet ruumiillisilla silmillä.
Ruumiilliset silmät:
1.Johanneksen kirje:
1:1 Mikä on alusta ollut, minkä olemme kuulleet, minkä omin silmin nähneet, mitä katselimme ja käsin kosketimme, siitä me puhumme: elämän Sanasta.
”Hengelliset silmät ja näkökyky ovat eri asia. Maanpäällisen Jeesuksen seurassa eläneet näkivät hänet ruumiillisilla silmillä.”
Näkökyky kirkastuu Vapahtajan seurassa. Tavalliset silmät kirkastuu ja tavallisilla silmillä voi nähdä taivaallisia, yliolennollisia. Siihen ei tarvita mitään erikois-silmiä.
1.Korinttolaiskirje:
13:12 Sillä nyt me näemme kuin kuvastimessa, arvoituksen tavoin, mutta silloin kasvoista kasvoihin; nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta silloin minä olen tunteva täydellisesti, niinkuin minut itsenikin täydellisesti tunnetaan.
Sitten hän sanoi Tuomaalle: ”Ojenna sormesi tänne ja katso minun käsiäni, ja ojenna kätesi ja pistä se minun kylkeeni, äläkä ole epäuskoinen, vaan uskovainen”.’ (Joh. 20:27)
Sami, onko Jeesus ilmestynyt sinulle samalla tavalla kuin tässä Tuomaalle?
”Autuaat ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat.” (Joh. 20:29)
Mika, vastaan näin; kirkon historiasta tunnetaan monia tapauksia, joissa Jeesus, tai Hänen Äitinsä, tai muita kirkon pyhinä pitämiä ihmisiä on ilmestynyt, auttanut, neuvonut, vahvistanut jne.. Nämä ihmiset ovat nähneet omin silmin, tai useammat ihmiset ovat nähneet saman aikaisesti ko. tapahtuman. Ei näissä ole mitään ihmeellistä, ihan normaalia kirkon toimintaa. Näistä ei nyt kuitenkaan tehdä mitään sensaatiota, ja on ehdottomasti kiellettyä tavoitella näitä.
Lain ja Armon sekoittaminen on Kristikunnan suurimpia haasteita, se oli sitä jo heti alussa, kun Paavali julisti Kristusta ja se on sitä edelleen… Ja on lienee sitä maailman loppuun asti. Aina tulee olemaan niitä, jotka väärin ymmärtävät Kristityn Vapauden ja pyrkivät turhentamaan Evankeliumin aarteen ja näin sotkevat kirkkaan veden savivelliksi.
”Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen. Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi. Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain. Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta. Sillä me odotamme uskosta vanhurskauden toivoa Hengen kautta. Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko. Gal.5:1-6
”Mutta nyt on Kristus uhrillaan, evankeliumillaan ja Hengellään vapauttanut meidät ”nykyisestä pahasta maailmasta” (Gal. 1:4; Gal. 3:2). 2) Vapaus on sitä, että uskossa vapautettu ihminen voi tehdä ratkaisuja -Hengen johdolla. Hänellä on arbitrium liberatum, ”vapautettu ratkaisuvalta”. Mutta koska Hengen johdatusta seurataan vapaasti, siitä voi tuo vapautettu ihminen myös luopua ja, paha kyllä, vapaana hän voi myös valita sen orjuuden, josta hänet on vapautettu. Siksi häntä
on syytä varoittaa: Nyt kun voit tehdä ratkaisuja vapaasti, voit tehdä myös vääriä ratkaisuja!
Missä Herran Henki on, siellä on vapaus.” Vapauttaminen ”vapauteen” merkitsee saattamista Hengen johdatettavaksi. Tätä vapautta on nyt käytettävä.” ( Jukka Thuren, Galatalaiskirjeen selitys)
Varmaankin on joskus syytä puhua ja rukoilla mieluummin lähimmäisestä Jumalalle kuin puhua Jumalasta lähimmäiselle. Vaikka onhan jälkimmäiselläkin oma paikkansa ja tärkeytensä.
Herra Jesu Kriste! sinun pyhä ruumiis ravitkoon minua, sinun pyhä veres puhdistakoon minua, sinun katkera piinas ja kuolemas virvoittakoon minua. Herra Jesu Kriste, kuule minua! sinun pyhiin haavois kätke minua; älä anna minun ikänä sinusta luopua. Herra Jesu Kriste, siltä pahalta viholliselta varjele minua, kuoleman hetkellä holho minua, että minä kaikkein valittuin kanssa ijankaikkisesti sinua kiittäisin ja kunnioittaisin. Amen.
Vanha Suomalainen Virsi- ja Evankeliumikirja, s. 843, Raumalla 1963.
Ismon mainitsema lain ja evankeliumin sekoittaminen on kristikunnan suurimpia haasteita? En tiedä onko asia todellakaan näin, vai liittyykö se enemmän luterilaiseen kontekstiin.
Jos ajattelemme Vt ja Jeesuksen ajan juutalaisuutta, juutalaisuus ei ollut mikään harmoninen liike. Juutalaisuudessa oli monia tulkintoja. Juutalaisuudessa oli aitoa synnin tunnustamista ja Jumalaan luottamista. Paavalin kritisoima liike ( judaistit) ja heidän väärinkäsityksiä Paavali korjaa.
”1) Judaistien mukaan ympärileikkaus olisi hyödyllinen, arvokas lisä kristillisyyteen; Kristus on kyllä pakanoidenkin Vapahtaja, mutta vasta ympärileikkaus tekee pakanoista Abrahamin täysiä perillisiä. 2) Judaistien mukaan ympärileikkaus merkitsee sitoutumista vain muutamiin Mooseksen rituaalilain kohtiin.
Paavali kiistää nämä molemmat käsitykset. Jos joku ei tahdo luottaa yksin Kristukseen, hänen on (1) luotettava yksin lakiin ja omaan kykyynsä noudattaa sitä sekä (2) pelastuakseen täytettävä koko laki – mikä ei ole vielä onnistunut keneltäkään.” ( Jukka Thuren, sama kuten edellä).
Näin siis Paavalin kohtaamassa seurakunnassa jonka jäseniksi oli tullut juutalaisia. Kirkkohan oli vapauttanut pakanat ympärileikkauksesta, se ei kuulunut aikaan. Myöhemmin kirkko asettanut kanonisia ohjeita uskon kilvoituksen tähden ja himoja vastaan.
Sami, oletko muuten ortodoksi? Vaimosi taitaa olla.
Luostareissa jotkut ovat nukkuneet kivisellä lattialla kylmässä kammiossaan. He ovat pitäneet esim. päällään karkeaa jouhipaitaa, ettei tuntuisi liian mukavalta olo. Ovat voineet myös ruoskia itseään. Eräästä munkista kerrotaan, kun hän näki kauniin naisen, hän meni seisomaan jääkylmään vesitynnyriin. Näinkö liha ja himot saadaan täydellisesti kuriin?
Mika, eihän tuo nyt ole mitään. Pitää karkeeta paitaa tai seistä vedessä. Mites itse taistelet himoja vastaan.
Raamatun sanalla.
Mika, loistavaa, kirkolla on laaja valikoima aseita vihollista vastaan.
Nämä munkit ovat vaarantaneet myös terveytensä tällaisella käytöksellä.
Munkeiksi eivät kaikki sovellukkaan.
” Nämä munkit ovat vaarantaneet myös terveytensä tällaisella käytöksellä.” (Mika Rantanen)
1. Jeesus vaarantaa terveytensä ( Matteus 4)
2. Johannes kastaja pitää kamelinkarvapukua, syö heinäsirkkoja ja metsähunajaa ( Matteus 3)
Mika askeettiseen kilvitoselämään ja sen historiaan kirkon elämässä voit tutustua tästä:
https://tiedekirja.fi/fi/kerubin-silmin
Tai tästä: https://www.suomenpatristinenseura.fi/spf12/
Ps. Luther piti koko elämänsä Augustinolaista munkinkaapua yllänsä.
Miten tuo otsikon laki ja armo keskenään suhteutuvat, siis katsooko Jumala teot noiden mukaan vai miten?
Mitä sitten tarkoittaa Jeesuksen sanat:
Joh. 12:48
Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.
Sinähän, Ari, olet jo pitkään täällä kertonut, kuinka täydellisen pyhää ja nuhteetonta elämää elät. Et siis tarvitse lainkaan enää armoa?
Mika Rantanen onko mahdotonta keskustella asiasta menemättä henkilökohtaisuuksiin?
Aikoinaan keskustelimme aika paljon. Sellaisen käsityksen sain sinun opistasi.
Joh. 12:48 Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.
Pasanen,
Asetat nämä sanat blogien lukijoille. Kun sinulta kysytään miten on sinun oma laitasi näiden sanojen kanssa, niin kysymys on liian henkilökohtaista sinulle?
Jumalan sana on tarkoitettu koko maailmalle. Ari Pasanen kuuluu myös tähän ihmiskuntaan ja niin myös Jumalan sanan alle.
Mika Rantanen ajatuksesi ovat minun sanoja vastaan, en missään enkä koskaan ole sanonut olevani synnitön, en tiedä kuinka monta kertaa se pitää sanoa ja silti sitä ei ymmärretä. Se mitä olen kirjoittanut että minulla on voima voittaa kaikki kiusaukset ja kun lankean teen sen omasta tahdostani, mikään ei minua pakota tai orjuuta.
Ymmärrätkö nyt kitä kirjoitan?
Ari heräsi örkkiluolastaan. Nyt alkaa taas lihamylly jauhamaan;
Voiko kristitty raskastaa tappamalla. Lapsikaste on perkeleestä. Kirkko on saatanasta. Tehkää parannus. Mitä tarkoittaa, se ja se. Mieti sitä, mieti mieti. Ja sitten toistetaan samat örkkiluolan kysymykset. Aamulla ja illalla.
Sami Paajanen mitä haluat sanoa kommentillasi?
Mika Rantanen juuri tuossa teet omat johtopäätöksesi, siis kirjoitinko tuon mitä toit esille, en, vaan että kun lankean niin teen sen omasta tahdostani, onko tämä selkeää?
Raamattu selkeästi sanoo että uskovalla on voima voittaa kaikki kiusaukset:
1. Kor. 10:13
Teitä ei ole kohdannut muu kuin inhimillinen kiusaus; ja Jumala on uskollinen, hän ei salli teitä kiusattavan yli voimienne, vaan salliessaan kiusauksen hän valmistaa myös pääsyn siitä, niin että voitte sen kestää.
Mika Rantanen poistitko oman kommenttisi?
Ari
Puhut itseäsi vastaan
A) Toisaalta sanot: ”minulla on voima voittaa kaikki kiusaukset”
B) Ja toisaalta sanot: ”kun lankean teen sen omasta tahdostani”
Etkö näe tässä mitään ristiriitaa? Jos et näe niin silloin olet joko sokea tai jotain muuta vastaavaa. Nimittäin, jos väität että A) on totta, niin silloin B) ei ole totta. Tai jos B) on totta, niin silloin A) ei ole totta.
Näin yksinkertaista se on jos haluaa vähääkään ymmärtää uskonopin perusteita kiusauksia koskevissa kysymyksissä.
Joten kehotukseni siitä, että HANKIT VIISAUTTA on edelleen mitä suurimmassa määrin tarpeen.
Matias Roto nyt en omassa viisaudellani kykene ymmärtämään antamaasi ristiriitaa, voisitko selittää tarkemmin?
Enkö kirjoittanut riittävän selkeästi että vaikka minulla on voima niin aina en tee kuitenkaan oikein eli teen syntiä?
Ajatteleppa nyt yksinkertaisesti että sinulla olisi voima aina auttaa vaimoasi laittamaan pyykit pesukoneeseen, mutta et jokakerta niin tee, miksi?
Ari, poistin kyllä yhden kommenttini.
Ari
Kysyt:
”onko mahdotonta keskustella asiasta menemättä henkilökohtaisuuksiin?”
Eihän tässä keskustelussa kukaan ole mennyt henkilökohtaisuuksiin samassa määrin
kuin
SINÄ
ITSE.
Olen julkaissut blogeja tällä foorumilla vajaat 8 vuotta. Sinun kommenteissasi henkilökohtaisuuksiin menoa on esiintynyt monin verroin enemmän kuin kaikkien muiden kommenteissa yhteen laskienkaan.
Muista periaate, että sinulle mitataan sillä mitalla, millä sinä itse mittaat.
Kun olen vuosien mittaan kohdannut sinun puheenvuorojasi, niin joissakin kohdin näkyy, että olet käynyt lukion, mutta aikoinaan monissa kohdin rippikoululeireillä aamuhartauksia pitäneet leiriläiset ovat olleet hengellisesti kypsempiä kuin sinä.
Hengellinen kasvusi on jäänyt keskeneräiseksi, pysähtyneeksi. Erityisesti suhtautumisesi toisiin uskoviin on ulkopuolella oleskelustasi käsin sisällemenneitä moittivaa.
Avaa siis mielesi ja ota vastaan evankeliumin kasvattava voima.
Kolossalaiskirje:
1:10 vaeltaaksenne Herran edessä arvollisesti, hänelle kaikessa otollisesti, kaikessa hyvässä työssä hedelmää kantaen ja kasvaen Jumalan tuntemisen kautta,
Matias Roto taas(kin) et vastaa kysymykseeni eli tuot esille kommentistani mielestäsi ”ristiriidan” ja kun kysyn selitystä niin muutat asian minun henkilökohtaiseen arvosteluun, onko tämä hyvää ”keskustelua”?
Jos mielestäsi ”hengellinen” kypsyys on sitä että ei itse mieti ollenkaan mitä sanoo vaan papukaijan lailla toistaa kirkon oppeja niin silloin varmasti rippikoulun isoiset ovat kypsempiä kuin minä, siinä olet oikeassa.
Oikea hengellinen kypsyys on kun on saanut Pyhän Hengen ja Jumala ilmoittaa evankeliumin. Tätä kypsyyttä en täällä kyllä löydä kirkon ”oppineista”.
Ari
Älä nimitä omia kypsymättömiä oikosulkujasi Pyhän Hengen työksi.
Muista että Raamattu on kirkon opin perusta. Jos lähdemme liikkeelle uskon isästä Abrahamista, niin Jumalan kansa eli siis kirkko on jo noin 3700 vuoden uutteran Jumalan sanan eli siis kulloinkin käytössä olleen Raamatun tutkistelun hedelmänä päätynyt luotettavaan opin perustaan.
Näiden rinnalla sinun omien oikosulkumaisten päähänpistojesi tuloksena syntyneet käsityksesi eivät kestä Jumalan totuuden edessä.
Muista että Herran siunauksen Herra siunatkoon SINUA lauseessa tuo SINÄ ei ole yksityinen uskova kuulijakunnassa, vaan KOKO Jumalan kansa yhhtenä YHTEmISÖNÄ.
Yhteisö on YKSI koska Jumala on yksi.
Seurakunta EI OLE uskovien summa, vaan yksi kansa yhteisenä kansana.
Matias Roto miksi yleensä on olemassa Raamattu, eikö kirkon omat kirjat siis riitä?
Onneksi on siis olemassa Raamattu että jokainen voi sieltä lukea puhtaan evankeliumin ja näin kun Jumala kutsuu myös nähdä sen valheen jota kirkko julistaa.
Ei se ole mikään todiste jos kirkko tai joku sanoo Raamatun olevan oppinsa perusta, eikö näin sanovia ole maailmassa monia ja eikö näiden kesken ole ollut niin monia sotia.
Ari
Väärinkäsityksesi on todella syvällinen, kun et huomaa, että Raamattu
ON KIRKON kirja. Ilman Jumalan kansaa eli kirkkoa ei olisi Raamattua.
Lauseesi: ”eikö kirkon omat kirjat siis riitä”, kertoo tietojesi tason alakoulun todistuksen nelosen arvoiseksi.
Kun teksteistäsi kerta toisensa jälkeen pääsee esiin yhtä karkeita asiavirheitä, niin tässä on vain yksi esimerkki, miksi olen arvioinut monien riparilaisteni hengellisen tason korkeammiksi kuin sinun näissä teksteissäsi esiin tuomissasi asiavirheissä.
Matias Roto ei se että omit Matteuksen, Markuksen, Luukaan ja Johanneksen ja muiden Uuden Testamentin kirjoittajien kirjoitukset ns ”kirkon kirjoiksi” todista mitään, ei ne todellakaan ole niitä, mietippä nyt ihan omalla jäjelläsi oliko sitä kirkkoa olemassa josta polveutuu esim luterilainen kirkko, siis kun alkuseurakuntaa vainottiin, kyllä se kirkko josta puhut on itse vainooja kirkko.
Et ymmärrä ettei evankeliumiin kuulu yhtään pakottamista eli yhtään ihmistä ei voi pakottaa uskomaan evankeliumia, siis ne kirkot joissa on edes pienessäkään määrin pakottamista eivät voi olla evankeliumin mukaisia, uskontopakko ei ole Jumalasta.
Ari
Vaihdoit keskustelun aihetta Raamatusta uskonnonvapauden ajatuksen.
Koko maailmanhistoriassa uskonnonvapauden käsite on ollut täysin eri näköistä kuin kuvittelet. Kautta ihmiskunnan uskonto on kuulunut järjestäytyneen yhteiskunnan osaksi. Yhteisön uskosta poikkeavat on katsottu yhteiskuntaa tuhoaviksi tyypeiksi.
Esimerkiksi Nepalissa vielä minun elinaikanani miehen taposta sai 4 vuotta vankeutta, mutta käännyttämisestä kristinuskoon sai 6 vuotta ja lehmän surmaamisesta 12 vuotta.
Kaikkein eniten oman uskontonsa puolesta tappaneita ovat olleet ateistiset kommunistit, joiden yhteiskunnassa ateistisen valtionuskonnon edustajat ovat saneet aikaan miljoonia marttyyrikuolemia.
Kyseessä siis on yleisinhimillinen ilmiö.
Niinpä esimerkiksi 1600 -luvun alussa Ruotsissa oli kaikkien kuuluttava luterilaiseen kirkkoon. Tästä ilmiöstä Turun piispa Isacuus Rothovius lausui, että toivon mukaan kukaan ei koskaan ota pois meiltä tätä USKONNOVAPAUTTA . Vapaus siis koettiin tuona aikana vapautena julistaa puhdasta evankeliumia ilman, että kukaan esti tätä puhtaan evankeliumin julistusta.
Nykyaikainen uskononvapauden käsite, missä ajatellaan yksittäisellä ihmisellä olevan vapaus uskoa miten haluaa, on Suomessa ollut vasta sata vuotta.
Joten puheenaiheen siirtäminen RAAMATUSTA KIRKON KIRJANA ihmiskunnan historiaan kuuluneeseen uskomusten yhtenäisyyteen ohjaavien sosiaalisten paineiden alueelle on yhtä suuri asiasta toiseen hyppy kuin jos kesken autoista keskustelun hyppäät puhumaan lehmän hännästä.
Tyylisi kertoo ainoastaan tavastasi kiemurrella totuutta pakoon kuin itse teosta tavoitettu lapsi pahaa tehtyään.
Matias Roto todistelusi valuu alaspäin kuin lehmän häntä, siis kun kyse on Raamatusta kirkon kirjana niin miksi ihmeessä on sen ohelle tuotu selittäviä tekstejä? Eikö pelkkä Raamattu riitä?
Raamatussa on selkeä punainen lanka (älä nyt väitä että siirsin keskustelun neulomiseen) kuinka ihmisen luontainen kyky kuulla ja elää Jumalan tahdossa on mahdoton, siis luonnollisella ihmisellä ei ole ymmärrystä eikä näin ollen mahdollisuutta toteuttaa Jumalan tahtoa.
Evankeliumissa on tähän ratkaisu, Jeesuksen tulee parantaa ihminen niin että tämä alkaa ”näkemään ja kuulemaan”, tähän sisältyy yhtenä osana se että ymmärtää eläneensä pimeydessä ja kaikkinaisten himojen orjuuttamina (toisille oman viisauden ylistämisessä, ylpeydessä omasta paremmuudestaan).
Evankeliumi antaa nöyrille armon ennen tehdyistä synneistä ja kun saa Pyhän Hengen niin myös Jumalan rakkaus vuodatetaan uskovaan.
Ari
Juuri tuosta syystä, mistä kerrot, seuraa, että vain kirkossa on pelastus, koska kukaan ei voi saada Pyhää Henkeä ilman kirkon julistamaa sanan saarnaa ja jakamia sakramentteja.
Matias Roto tuot esille juuri sen valheen jolla pyrit pitämään toiset ulkona pelastuksesta, et itse mene sisälle etkä anna muidenkaan mennä, sinulle on kauhistus kun tuodaan esille sitä rakkautta jonka Jumala antaa uskoville, rakkaus ei tee mitään pahaa lähimmäiselle, ymmärrätkö tämän? JOS ymmärtäisit niin silloin kiiruusti, niinkuin lehmät keväällä laitumelle kirmaavat, sinäkin kirmaisit pois pakkoliivistäsi siihen vapauteen ja rakkauteen johon Jeesus on uskovat vapauttanut, siis jos vain Jumala sinua kutsuisi.
Ari
Voi sinua höppänää, kun menet puhumaan pötyä minun uskostani.
Sunnuntaina pidin lähetysillan Paraisilla ruotsalaisessa seurakunnassa, Väståbolands svenska församling.
Siellä kysyivät, että pelottiko siellä lähetyskentillä. Vastasin kertoneeni useissa puheissani, että vaikka kaikki marabout, pakanallisten taikavoimien käyttäjät, yhdessä olisivat hyökänneet minua pahimmilla maagisilla voimillaan, niin minun ei olisi tarvinnut pelätä, koska kaikki heidän hyökkäystensä iskut olisivat pysähtyneet kasteeni muuriin kuin sellaisten puskut kivimuuriin, jotka tyhmyyttään lyövät otsaansa runnellen vahvaan kiviseinään.
Kasteeni jonka sain pienenä vauvana on vahvempi kuin kaikki saatanallisten henkivaltojen yhteiset hyökkäykset olivat ne sitten ulkonaisesti minkä luonteisia tahansa, kastamattomien pakanoitten taikka uskostaan luopuneitten eriseuralaisten taholta tulleita viettelyksiä.
Matias Roto erotatko väärän ja oikean, hyvän ja pahan? Tästä on kyse siinä onko ihmisellä Pyhä Henki, luonnollinen ihminen ei erota sitä mikä on Jumalasta ja mikä ei.
Voiko samasta lähteestä tulla kiitos ja kirous? Mitä todistaa kun ihminen kiroaa esim toisuskoisia, juutalaisia?
Ari
Kysymyksesi hyvästä ja pahasta paljastaa käsitteleväsi suurta filosofista kysymystä samalta tasolta kuin pieni lapsi, joka kysyy, onko oikein tehdä näin tai näin.
Sen sijaan sivuutat kokonaan koko maailman kohtaloita käsittelevän pohdiskelun hyvän ja pahan välisestä taistelusta koko maailmassamme.
Teologisen etiikan alueelta tein aikoinaan aineen Lutherin käsityksistä ihmisoikeuksista Saksan talonpoikaiskapinan aikana.
Tuon kapinan johtoon pyrkineitten joukossa oli Ingolstadtin yliopiston vararehtorin virasta potkittu Hubmeier. Augsburgin valtiopäivillä 1518 hän sai sellaisen varoituksen, että sen takia menetti virkansa. Syynä varoitukseen oli hänen JUUTALAISIA vastaan nostattamansa kansannousu.
Talonpoikaiskapinan 1524-25 aikana kuoli noin 100 000 – 200 000 henkeä (laskutavasta riippuen).
Samainen Hubmeier toimitti ensimmäisen anabaptistisen joukkokasteen pääsiäisenä 1525 Pyhälle Marialle pyhittämässään kirkossa. Vasta sen jälkeen hän vuosina 1525 – 27 kirjoitti maailmanhistorian ensimmäiset anabaptistista kasteoppia esittävät kirjoitukset. Koko maailmanhistoriassa ei moista opetusta ole koskaan ennen esitetty.
Koska 10.3.1528 Hubmeier tuomittiin kuolemaan kapinallisena, niin kukaan ei tuon jälkeen uskaltanut tunnustautua hänen opetustensa seuraajaksi. Pelkäsivät leimautuvansa kapinallisiksi ja saavansa kuolemanrangaistuksen samasta syystä kuin oppinsa keksijäkin. Niinpä vasta paljon myöhemmin seuraavan vuosisadan alun tienoilla sitten baptistinen liike vasta vähitellen uskalsi tulla julkisuuteen ja noin sen alku usein luetaankin vasta 1600 -luvun alkuun.
Joten tällainen tausta on sinun edustamallasi kasteopilla. Sen perustana ei suinkaan ole Raamatun opetus, vaan Hubmeierin keksimät omat tulkintansa muutamista raamatunkohdista. Ensimmäiset anabaptistiset kasteethan tehtiin tammikuussa 1525 protestina Zürichin kaupunginsaadin yhdelle päätökselle.
Ari
Omalta puoleltani lopetan keskustelun tässä blogissa tähän. En näe mielekkääksi jauhaa samoja kysymyksiä satoja kertoja. Japanilaisissa kanji -merkkien opiskelussa sanotaan tarvittavan vain 40 kertaa toistoja, mutta sinä olet hokenut samoja jaarituksia jo satoja kertoja.
Soisin sinulle, että lopultakin otat lusikan kauniiseen käteen, ja alat hankkimaan viisautta.
Raamatun Viisauden kirjassa sanotaan luvussa kuusi
Kappaleessa Viisaus ilmaisee itsensä
12 Viisaus loistaa valoaan
eikä katoa koskaan.
Ne, jotka viisautta rakastavat,
voivat sen helposti nähdä,
ne, jotka sitä tavoittelevat,
löytävät sen.
13 Se ehtii niiden edelle, jotka sitä kaipaavat,
ja ilmaisee itsensä heille.
14 Vaikka joku aamuhämärissä kiirehtisi etsimään sitä,
ei hätää: se istuu jo ovensuussa.
15 Viisauden tavoittelu on ylintä ymmärrystä.
Se, jota viisaus valvottaa,
saa kohta levollisen mielen.
Matias Roto tuot yhä uudelleen ja uudelleen esille viisautta, mutta et todellakaan ymmärrä mitä se viisaus on joka tulee Jumalalta Pyhän Hengen kautta, sen kyllä ymmärrän sillä Jumala salaa evankeliumin juuri kaltaisiltasi ”viisailta ja ymmärtäväisiltä”.
Otat kyllä Lutherilta kaiken sen hyvän mitä HÄN lupaa, mutta et näe sitä mikä todistaa selkeästi että Luther on väärä profeetta/opettaja. Nöyrille Jumala antaa armon, siis jokaisen polven on notkituttava Jeesuksen edessä, Hänen sanansa ovat iankaikkisen elämän sanoja.
9 Kielellä me kiitämme Herraa ja Isää, ja sillä me kiroamme ihmisiä, Jumalan kaltaisiksi luotuja;
10 samasta suusta lähtee kiitos ja kirous. Näin ei saa olla, veljeni.
11 Uhkuuko lähde samasta silmästä makeaa ja karvasta vettä?
12 Eihän, veljeni, viikunapuu voi tuottaa öljymarjoja eikä viinipuu viikunoita? Eikä myöskään suolainen lähde voi antaa makeata vettä.
13 Kuka on viisas ja ymmärtäväinen teidän joukossanne? Tuokoon hän näkyviin tekonsa hyvällä vaelluksellaan viisauden sävyisyydessä.
14 Mutta jos teillä on katkera kiivaus ja riitaisuus sydämessänne, niin älkää kerskatko älkääkä valhetelko totuutta vastaan.
15 Tämä ei ole se viisaus, joka ylhäältä tulee, vaan se on maallista, sielullista, riivaajien viisautta.
16 Sillä missä kiivaus ja riitaisuus on, siellä on epäjärjestys ja kaikkinainen paha meno.
17 Mutta ylhäältä tuleva viisaus on ensiksikin puhdas, sitten rauhaisa, lempeä, taipuisa, täynnä laupeutta ja hyviä hedelmiä, se ei epäile, ei teeskentele.
18 Vanhurskauden hedelmä kylvetään rauhassa rauhan tekijöille.(Jaak.3)
Lujittuminen uskossa (luottamuksessa Jumalaan) ja Armossa kasvaminen ei onnistu jos ihminen elää ns. Lain alla, jossa pelko rangaistuksesta on ohjaava tekijä.
Tätä tarkoitin, kun sanoin, että lain ja armon suhteen ymmärtäminen on Kristikunnan suuria haasteita, koska ihminen elää luontaisesti lain alla, eli: ”Teen oikein, niin saan elää rauhassa” ilman pelkoa.
Kristuksessa eläminen, ei ole lain alla elämistä, vaan Kristuksen Rakkaudessa ja siinä luottamuksessa, että syntini on jo KOKONAAN sovitettu. Myös tulevat erheeni ja lain rikkomiset. Armo ei lupaa tehdä vääryyttä, mutta Jumala Laupeus ja Armo Kristuksessa peittää minun vääryyteni ja saan aina mennä Kristuksen kautta Isän eteen ilman pelkoa. Jos vanhurskas kaatuu, niin hän aina nousee, koska Jumalan Armo ei horju. Minä horjun ja kaatuilen, kuin pieni lapsi, mutta Isä aina kaappaa minut syleilyynsä. Elän Vapaana lain kirouksesta.
Jumalan Rakkaus ei ole ehdollista, vaan ehdotonta, siinä ei ole enää rangaistusta, koska Jumala on asettanut rangaistuksen Poikansa päälle, joka on myös kantanut synnin kuorman täydellisesti. Myös minun syntini.
”Joka tunnustaa, että Jeesus on Jumalan Poika, hänessä Jumala pysyy, ja hän Jumalassa. Ja me olemme oppineet tuntemaan ja me uskomme sen rakkauden, mikä Jumalalla on meihin. Jumala on rakkaus, ja joka pysyy rakkaudessa, se pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä. Näin on rakkaus tullut täydelliseksi meissä, että meillä olisi turva tuomiopäivänä; sillä sellainen kuin hän on, sellaisia mekin olemme tässä maailmassa.
Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkoittaa pelon, sillä pelossa on rangaistusta; ja joka pelkää, se ei ole päässyt täydelliseksi rakkaudessa.
Me rakastamme, sillä hän on ensin rakastanut meitä. ” 1.Joh.4:15-19
Ismo Malinen ajatteleppa nyt ihan lapsenmielisesti mitä tarkoittaa seurata Jeesusta, kuinka opetuslapset elvät seuratessaan Jeesusta? Mieti nyt edes hetki ihan omalla järjelläsi, siis tekivätkö opetuslapset sen mitä Jeesuskin ja mitä Jeesus käski VAI sitä mitä itse halusivat välittämättä siitä mitä Jeesus sanoi tai teki?
Oppisi mukaan Jeesuksen opetukset saa unohtaa, ei niillä ole mitään merkitystä pelastuksen kannalta, onko näin?
Mietippä nyt mitä Jeesus sanoo ja mieti millainen rakentaja olet?
21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: ’Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?’
23 Ja silloin minä lausun heille julki: ’Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät’.
24 Sentähden on jokainen, joka kuulee nämä minun sanani ja tekee niiden mukaan, verrattava ymmärtäväiseen mieheen, joka huoneensa kalliolle rakensi.
25 Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksyivät sitä huonetta vastaan, mutta se ei sortunut, sillä se oli kalliolle perustettu.
26 Ja jokainen, joka kuulee nämä minun sanani eikä tee niiden mukaan, on verrattava tyhmään mieheen, joka huoneensa hiekalle rakensi.
27 Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksähtivät sitä huonetta vastaan, ja se sortui, ja sen sortuminen oli suuri.”
28 Ja kun Jeesus lopetti nämä puheet, olivat kansanjoukot hämmästyksissään hänen opetuksestansa,
29 sillä hän opetti heitä niinkuin se, jolla valta on, eikä niinkuin heidän kirjanoppineensa.(Matt.7)
Ismo malinen on oikeassa, en kyllä ymmärrä, eikä monet muutkaan mitä Ari Pasanen yrittää nyt sanoa. Aivan kuin hän haluaisi jatkuvasti syyllistää muita latelemalla Raamatun kohtia ja manipuloimalla toisia, esittäen kysymyksen toistuvasti mieti sitä.
Ari Pasanen ei osaa suositella mitään seurakuntaa, koska hän ei kuulu seurakuntaa eikä kirkkoon. Sellaista kristillisyyttä Raamattu ei tunne.
Sami Paajanen mihin seurakuntaan Jeesus kutsui?
Jokaisen uskovan tulee olla Jeesuksen seuraaja, eikö vain?
Arin kommenteista kuvautuu ajatus, että hän on parempi Jeesuksen seuraaja kuin kukaan Suomessa olemassa olevien kristillisten seurakuntien jäsenistä? Hän kyseenalaistaa kaikkien muiden kommentoijien uskon?
Mikään seurakunta ei Pasasen mukaan tulkitse Raamattua niin hyvin kuin hän itse? Siksi hän ei voi olla minkään seurakunnan jäsen?
Pasasella on kyky vastustaa kaikkia kiusauksia, ja kyky päättää milloin tekee syntiä sekä milloin jättää synnin tekemättä?
Pasanen kyselee miksi kristityt näillä blogeilla eivät ymmärrä hänen sanomaansa? Ovatko Pasasen ”viitan tupsut” ihan ”ajatteleppa nyt ite” itse hankitut?
Kari Paukkunen olisi parempi käydä ”keskustelua” Raamatun sanan pohjalta kuin minun henkilökohtaisen ominaisuuksien, siis kun kerran vanhurskas on elävä uskosta niin kun Raamatussa sanotaan:
1. Kor. 10:13
Teitä ei ole kohdannut muu kuin inhimillinen kiusaus; ja Jumala on uskollinen, hän ei salli teitä kiusattavan yli voimienne, vaan salliessaan kiusauksen hän valmistaa myös pääsyn siitä, niin että voitte sen kestää.
Nuo on Paavalin sanoja joten ei kai se ole minun vika kun uskon tuon ja sitä julistan?
Hedelmästä puu tunnetaan, mitä hedelmää uskot Jeesuksen seuraajien kantavan, samaako kuin Hän vai väkivaltaa?
”Hedelmästä puu tunnetaan, ”
Kerro mikä seurakunta Suomessa kantaa hyvää hedelmää?
Pasanen , ”kun lankean niin teen sen omasta tahdostani, onko tämä selkeää?”
Ei ole selkeää.
Pasanen , ”kun lankean niin teen sen omasta tahdostani, onko tämä selkeää?”
Missä kohtaa Raamatussa Jeesus opettaa seuraajiaan lankeamaan syntiin?
Ari Pasanen kysyy;
”mihin seurakuntaan Jeesus kutsui?
Jokaisen uskovan tulee olla Jeesuksen seuraaja, eikö vain?”
Jeesus kutsui, itsensä seuraan. Hän perusti kirkkonsa ja vuodatti sille Pyhän Henkensä. Tässä kirkossa, ovat apostolien seuraajat, paimen virka, sana ja armovälineet, sakramentit. Tässä kirkossa vaikuttaa koko kolmiyhteinen Jumala.
Usko ja Jeesuksen seuraaminen ei ole kotona yksin uskomista. Se ei ole Jeesuksen seuraamista, eikä Jeesus sanonut, usko minuun ja mene kotiisi. Ei. Alustata asti Jeesuksen seuraaminen tarkoitti uskovien yhteyttä, sanan, sakramenttien, rukouksen ja kristillisen opetuksen yhteyttä. He kaikki olivat yhdessä koolla näiden asioiden ympärillä.
Ari Pasanen mitä kirkkoa suosittelet.
Ari hyvä!, et ehken ole ymmärtänyt mistä Jeesus puhuu tuossa lainaamassasi kohdassa? Siinä puhutaan Taivaallisen Isän tahdosta!
”Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.”
Mikä on Taivaallisen Isän tahto? Se on Jeesuksen seuraaminen, eikö vain? Mitä me voimme oppia Jeesukselta? Hän teki Taivaallisen Isän tahdon, eikö vain?
Jumalan tahto on, että me uskomme Häneen, jonka Hän on Lähettänyt. Tämä on Jeesuksen seuraamista!
Kun uskomme, Kristuksen, niin olemme tehneet kuten Hänkin teki, sillä ei tehnyt mitään itsestään, vaan Luotti kaikessa Isään.
”Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen. Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden. Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo minuun, myös hän on tekevä niitä tekoja, joita minä teen, ja suurempiakin, kuin ne ovat, hän on tekevä; sillä minä menen Isän tykö, ja mitä hyvänsä te anotte minun nimessäni, sen minä teen, että Isä kirkastettaisiin Pojassa. Jos te anotte minulta jotakin minun nimessäni, niin minä sen teen. Jos te minua rakastatte, niin te pidätte minun käskyni.” Joh.14:10-15
”Ja tämä on hänen käskynsä, että meidän tulee uskoa hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen nimeen ja rakastaa toinen toistamme, niinkuin hän on meille käskyn antanut.” 1.Joh.3:23
Jeesuksen seuraaminen on siis, että me uskomme, kuten Hän uskoi, Hän rakasti meitä ja niin mekin Häntä. Jumalan on kaikki valta, olemme Hänen tekonsa ja vaellamme Hänen teoissaan. Hänen käskynsä pitäminen on, että uskomme Häneen kaikessa. Näin on Jumalasta syntyneiden laita, sillä he uskovat Häneen, jonka Jumala on lähettänyt meille Pelastukseksi.
”Jokainen, joka uskoo, että Jeesus on Kristus, on Jumalasta syntynyt; ja jokainen, joka rakastaa häntä, joka on synnyttänyt, rakastaa myöskin sitä, joka hänestä on syntynyt. Siitä me tiedämme, että rakastamme Jumalan lapsia, kun rakastamme Jumalaa ja noudatamme hänen käskyjänsä. Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat; sillä kaikki, mikä on syntynyt Jumalasta, voittaa maailman; ja tämä on se voitto, joka on maailman voittanut, meidän uskomme. Kuka on se, joka voittaa maailman, ellei se, joka uskoo, että Jeesus on Jumalan Poika? 1.Joh.5:1-5