Lain teot ja armon teot ja niiden eroavaisuus

Silloin kun evankeliumi ilmestyy päästäen omattunnot niiden omista teoista, kuulostaa siltä kuin se kieltäisi hyvät teot ja lain täyttämisen; sen tähden onkin kaikkien lainopettajien, eli niin kuin evankeliumi niitä nimittää, kirjanoppineitten, yksimielinen puhe tällainen: “Jos todellakin on niin, että kaikki tekomme ovat mitättömiä ja lain mukaan täyttämämme teot pahoja, hyvä, älkäämme siis milloinkaan tehkö hyvää. Sinä kiellät hyvät teot ja hylkäät Jumalan lain! Voi sinua, sinä vääräoppinen, sinä päästät varsan ja teet suoralta kädeltä pahoja ihmisiä!” Ja niin he ryntäävät estämään varsan, omantunnon, päästämistä ja Kristuksen luokse saattamista, väittäen että hyviä tekoja on tehtävä ja ihmisiä pidettävä lakeihin sidottuina.

Tämä teksti osoittaa, millä tavoin apostolien pitää näihin suhtautuman. Heidän pitää sanoman: “Herra niitä tarvitsee”, toisin sanoen, heidän pitää opettaman lain tekojen ja armon tekojen eroavaisuus näin sanomalla: “Emme kiellä hyviä tekoja, me vain päästämme omattunnot vääristä hyvistä teoista, emme vapauteen irstasta elämää varten, vaan sitä varten että ne tulisivat Kristuksen, oikean herransa alaisiksi ja siinä tekisivät oikeita hyviä tekoja. Siihen hän heitä tarvitsee ja tahtoo heitä myös siihen käyttää”. Asiaa käsittelee pyhä Paavali verrattomalla tavalla Roomalaiskirjeen 6. luvussa (1. ja ss. jakeissa). Siellä hän opettaa, että armon kautta olemme vapaat laista ja sen teoista, emme kuitenkaan siten, että saisimme tehdä pahaa, vaan hän opettaa oikeita hyviä tekoja.

Martti Luther, Kirkkopostilla I, s. 53-54, SLEY, Turku 1941.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Hyvää Pääsiäistä Mika. (Vapautuksen päivää)

    ”On siis ilmeistä, että ”kirjaimen vanha tila” tekee meistä syyllisiä, muuttamalla meidän synnin tietoiseksi, mutta se ei pysty kuitenkaan vapauttamaan meitä synnistä, ellei sitä seuraa ”Hengen uusi tila”- ”joka tietoa lisää, se tuskaa lisää” sanoi Saarnaaja.

    Ei niin, että laki itsessään olisi jotain pahaa, vaan koska se välittää meille käskyn kirjaimen mukaan, eikä auttavan Hengen mukaan.
    Jos käsky täytetään rangaistuksen pelosta, eikä rakkaudesta vanhurskauteen, niin se täytetään orjan, eikä vapaan ihmisen tavoin- Eli sitä ei täytetä ollenkaan. Ainoastaan rakkauden juuresta (Kristuksesta käsin)kasvaa hyvää hedelmää.

    Jos jollakin on rakkauden kautta vaikuttavaa uskoa, niin hänen sisäinen minänsä alkaa ilolla yhtyä Jumalan lakiin, vaikka ”toinen laki” jäsenissä vielä sotiikin mielen lakia vastaan. Näin sisällisen ihmisen uusi elämä vahvistuu päivästä päivään, kunnes koko vanha minämme vaihtuu ja häviää, lopulta silloin, kun meidät tästä kuoleman ruumiista vapautetaan, Jumalan Armon, Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme kautta.” Augustinus vuonna. 412

    • Kiitos, Ismo. Olemme todella vapaita Kristuksessa ja Hänen sovitustyönsä ja elämänsä perusteella.

    • Ismo Malinen tuo seuraavan:

      ””Jos jollakin on rakkauden kautta vaikuttavaa uskoa, niin hänen sisäinen minänsä alkaa ilolla yhtyä Jumalan lakiin, vaikka ”toinen laki” jäsenissä vielä sotiikin mielen lakia vastaan. Näin sisällisen ihmisen uusi elämä vahvistuu päivästä päivään, kunnes koko vanha minämme vaihtuu ja häviää, lopulta silloin, kun meidät tästä kuoleman ruumiista vapautetaan, Jumalan Armon, Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme kautta.” Augustinus vuonna. 412″”

      Tuossa on yksi todella ratkaiseva virhe, siis rakkautta yritetään toteuttaa mielen mukaan, ei evankeliumi näin toimi.

      Jeesus sanoo selkeästi:

      Joh. 5:42
      mutta minä tunnen teidät, ettei teillä ole Jumalan rakkautta itsessänne.

      Sitten toisaalla on Paavalin sanat:

      Room. 5:5
      mutta toivo ei saata häpeään; sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu.

      Siis Jeesus parantaa ihmisen paatuneen sydämen ja sinne Pyhän Hengen kautta vuodatetaan Jumalan rakkaus, siis uskovan teot eivät ole mielen tuotetta vaan sydämen rakkauden,mot

    • ”Jeesus parantaa ihmisen paatuneen sydämen ja sinne Pyhän Hengen kautta vuodatetaan Jumalan rakkaus. Uskovan teot eivät siis ole mielen tuotetta vaan sydämen rakkauden.” Sanoitit Augustinuksen ajatuksen toisin, mutta sisältö ei lainkaan muuttunut.

    • Martti Pentti voit toki olettaa että sanoitin Augustinuksen ajatuksen toisin, mutta sisältö ei lainkaan muuttunut.

      Mietippä mitä seuraavassa sanotaan:

      ””Jos jollakin on rakkauden kautta vaikuttavaa uskoa, niin hänen sisäinen minänsä alkaa ilolla yhtyä Jumalan lakiin,””

      Siis eikö tuossa snota JOS ja vielä ”sisäinen minä”, eikö ole epämääräistä?

      Kyllä uskovilla on sydämessä Jumalan rakkaus joka todella vaikutta teoissa. Tämä on juuri se ero että ulkopuolella olevia (siis lmyös lihallisia uskovia) täytyy lain kautta ohjata elämään oikein rangaistuksien uhalla, kun taas uskovia ohjaa Jumalan rakkaus joka ei tee lähimmäiselle mitään pahaa, sydämen halusta uskova elää Jumalan tahdossa.

    • Ari, noinhan juuri Augustinus ja Ismo, Martti sanoivat.

      Väänät kieroon tai sinulla lukemisen ymmärtämisessä vaikeuksia.

      Mitä kirkko Ari Pasanen suosittelee, vai pitääkö uskoa vain kotona. 🙃

    • ”Eikö tuossa sanota:’ jos’, ja vielä: ’sisäinen minä’? Eikö ole epämääräistä?” Ei ole. Sisäisestä minästä käytit vain sanontaa ’sydän’. – Jos jollakin ei ole uskoa, hänen sisäinen minänsä ei ala yhtyä Jumalan lakiin. Tätä syyn ja seurauksen suhdetta tuo ’jos’ kuvaa täsmällisesti.

    • Sami Paajanen lueppa nyt vielä seuraava lainaus tekstistä:

      ”” Jos käsky täytetään rangaistuksen pelosta, eikä rakkaudesta vanhurskauteen, niin se täytetään orjan, eikä vapaan ihmisen tavoin- Eli sitä ei täytetä ollenkaan””

      Mitä sinulle sanoo käsky ”rakasta lähimmäistä”? Tai ”älä tapa”?

      Eikö nuo kiellä esimerkiksi sodassa tappamisen?

    • Ari, mitä kirkkoa suosittelet, vai pitääkö olla vain kotiuskovainen. Mieti, sitäkö Jeesus opetti?

      Sodassa tappaminen on ok. Se on ihan siunattua. Samoin lapsi kaste on rakkautta vanhurskauteen.

    • Ari, jälleen alat pyörittämään samaa örkkiluolan lihamyllyä. Toisat samoja kysymyksiä uudestaan ja uudestaan ja uudestaan💯💯💯💯

    • Sami Paajanen millä todistat että sodassa tappaminen olisi ok kristityille?

      Jeesus sanoo selkeästi:

      21 Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: ’Älä tapa’, ja: ’Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion’.
      22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: ’Sinä tyhjänpäiväinen’, on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: ’Sinä hullu’, on ansainnut helvetin tulen.
      ,,,,,
      38 Te olette kuulleet sanotuksi: ’Silmä silmästä ja hammas hampaasta’.
      39 Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa; vaan jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle toinenkin;
      40 ja jos joku tahtoo sinun kanssasi käydä oikeutta ja ottaa ihokkaasi, anna hänen saada vaippasikin;
      41 ja jos joku pakottaa sinua yhden virstan matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi.
      42 Anna sille, joka sinulta anoo, äläkä käännä selkääsi sille, joka sinulta lainaa pyytää.
      43 Te olette kuulleet sanotuksi: ’Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi’.
      44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,
      45 että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin.
      46 Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin?
      47 Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin?
      48 Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on.”(Matt.5)

      Mikä olisi se syy miksi voisit tappaa sodassa? Tai yleensä voisitko tappaa ihmistä puolustaaksesi jotain?

    • Ari, mitä kirkkoa suosittelet, vai pitääkö olla vain kotiuskovainen. Mieti, sitäkö Jeesus opetti?

      Ari, sinulle on selitetty, asiat monta kertaa, luet valikoidusti Raamattua. Uskotko, edes kolmiyhteiseen Jumalaan. Et taida uskoa.

    • Pelastavaan uskoon kuuluu tieto, suostumus ja luottamus.

      Reijo Arkkila, Sanasta elämä.

      Voimme myös turvata ja turvautua kolmiyhteiseen Jumalaan.

    • Sami Paajanen miksi Jeesus sanoi seuraavan:

      Mark. 10:18
      Mutta Jeesus sanoi hänelle: ”Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä paitsi Jumala yksin.

    • Ari Pasanen, mihin seurakuntaan kuulut vai etkö mihkään. Mitä suosittelet.

      Ari, Jeesus on Jumala, ja Jumala on hyvä. Miksi Jeesus sitten sanoi, kuten sanoi. Kysy omalta seurakuntasi pastorilta, hän kertoo sinulle. Jos sinulla ei ole omaa seurakuntaasi, sano se niin voin auttaa.

    • Sami Paajanen kirjoittelusi perusteella en kyllä voi ottaa sinulta neuvoja ja kyllä minulle riittää mitä Jeesus sanoo eikö sinulle?

      Miksi etsisin Jeesuksen sanoille enää muuta vastausta, en ymmärrä?

    • Ari villi kasteesi, tekee sinusta yksityisyrittäjän. Yrität itse tulkita Raamattua hengelläsi. Sinulta puuttuu seurakunta ja kirkon ohjaus. Olet omillasi, omassa metsäsi ja metsässä monista Raamatullista asioista. Olet lapsi joka yrittää saarnata muille.

      Et osannut tuotakaan Raamatun kohtaa selvittää. Vaadit muilta selvitystä, ja sitten parahdat ”Miksi etsisin Jeesuksen sanoille enää muuta vastausta, en ymmärrä?” Eli et osannut.

    • Sami Paajanen anteeksi kun nyt en ymmärrä, miksi ajattelet etten osannut ”tuotakaan” kohtaa selvittää, kyllä se minulle selvä on, se on niinkuin Jeesus sanoo että Jumala on yksi, mot.

  2. Arille ei esivalta merkitse kovin paljon, ilmeisesti, Kristitty ei voi olla Arin mielestä poliisi, sotilas, pyöveli, tuomari, kuningas… jne. Kuoleman rangaistus on ollut 1900 alussa voimassa vielä kaikkialla maailmassa… (korjatkaa, jos joku tuntee asian paremmin.)

    Ari ei ole lukenut, että esivalta on Jumalan säätämä. On turhaa ”hyvistelyä” verrata itseänsä niihin, jotka ovat joutuneet työnsä tähden tekemisiin kuolemaan langettavan oikeuden kanssa. Sama koskee sotilaita, jotka ovat puolustaneet oikeuden ja lain mukaan maataan. Tekopyhät tosin ajattelevat, etteivät koskaan tekisi itse mitään pahaa, edes vahingossa toiselle…

    ”Jokainen olkoon alamainen sille esivallalle, jonka vallan alla hän on. Sillä ei ole esivaltaa muutoin kuin Jumalalta; ne, jotka ovat, ovat Jumalan asettamat.
    Sentähden, joka asettuu esivaltaa vastaan, se nousee Jumalan säätämystä vastaan; mutta jotka nousevat vastaan, tuottavat itsellensä tuomion. Sillä hallitusmiehet eivät ole niiden pelkona, jotka tekevät hyvää, vaan niiden, jotka tekevät pahaa. Jos siis tahdot olla esivaltaa pelkäämättä, niin tee sitä, mikä hyvää on, ja sinä saat siltä kiitoksen; sillä se on Jumalan palvelija, sinulle hyväksi. Mutta jos pahaa teet, niin pelkää; sillä se ei miekkaa turhaan kanna, koska se on Jumalan palvelija, kostaja sen rankaisemiseksi, joka pahaa tekee. Siksi tulee olla alamainen, ei ainoastaan rangaistuksen tähden, vaan myös omantunnon tähden. Room.13:1-5

    • Ismo Malinen mietippä toimiko Paavali esivallan tahdon mukaan vai Jumalan tahdon?

      Siis miten tulisi toimia jos esivalta käskisi puolustaa maata asein?

      Entäpä kun esivalta käskisi kavaltaa kristittyjä jotka tuomittaisiin vankilaan tai jopa kuolemaan?

    • Ismo Malisen kanssa samaa mieltä.

      Jos esivalta käskee puolustamaan asein, me puolustamme ja rukoilemme voittoa kolmiyhteiseltä Jumalalta, kuten Jeesus kehoittaa.

    • Sami Paajanen mitäpä jos asuukin esim muslimi maassa ja esivalta käskeekin aseisiin, kuinka toimisit?

      Entäpä nyt venäjällä, kuinka toimia kun esivalta käskee hyökätä toista saman kirkon maata vastaan?

      Minä en voi kuvitella Jeesusta sodassa aseistettuna, joten en itsekkään niin tekisi.

  3. YLÖSNOUSEMUS

    Ole siis valmis kuulemaan pyhää Paavalia, kun hän kuvaa tämän elämän luonnetta ja laatua. Huomaatko, ettei hän puhu itse ihmisestä, vaan siitä vaatteesta, jota me kannamme yllämme elämämme aikana. Siispä koittaa kerran aika, jolloin saamme riisua ajalliset vaatteemme ja pukea yllemme toisen puvun. Älkää siis kunnioittako kuolemaa ja hautaa enempää kuin vanhaa rikkinäistä nuttua, joka joutaa poisvedettäväksi ja tiehensä heitettäväksi. Ylösnousemuksessa meidän päällemme puetaan näet kaunis uusi takki, joka on nimeltään immortalis, kuolemattomuus. Se ei voi lainkaan kulua tai vanheta, koska Kristus on sen itse voitollaan meille kutonut ja valmistanut.

    Martti Luther, En minä kuole-vaan elän, s. 329-330, Aurinko Kustannus ja Arkki-kirja, 2016. WA 36, 678-679. A. H.

  4. Ottamatta enempää kantaa itse kysymyksii keskustelussa pieni havainto keskustelijoiden henkilökuvauksina

    Yksi on jo hyvin varhaisessa iässä ollut lähetystyössä ja hallitsee ndongan kielen

    Yksi ollut saarnaaja koko maakunnan alueella pirivastaavana

    Yksi tuntee teologian koska on sitä opiskellut

    Näiden hyvästä opetuksesta olen iloinnut.

    Yksi on koko tällä sivustolla liikkumiseni aikana saanut oman henkensä hedelminä aikaan vain jatkuvaa riitelyä, kun vastoin Jumalan antamaa valtuutusta menee kuvittelemaan olemattomia toisten keskustelijoitten sydämen tilasta.

    Tämän toteaa eräs, jonka tehtäväksi Jumala on antanut saarnata niin monelle Hänen Majesteelilleen tai heidän läheisilleen, ettei enää ole pysynyt lukemissa mukana.

    • Ottamatta nimeltä ketään täällä on yksi joka uskoo olevansa jo vauvasta asti ”viisas ja ymmärtäväinen” eikä hänen tarvitse nöyrtyä Jeesuksen edessä niinkuin jokaisen tulee tehdä. Se nöyrtyykö jo eläessä vai vasta ruumiillisen kuoleman jälkeen on ratkaisevaa, sillä jokainen joutuu kohtaamaan Jeesuksen sanat ja ne tulevat tuomitsemaan lopulta.

      Joh. 12:48
      Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.

    • Ari Pasanen toistaa jälleen samoja kysymyksiä toistuvasti ja toistuvasti. Hön luulee omistavansa totuuden. Hänellä ei ole kirkkoa, vaan uskoo itsekseen mitä uskoo, ja esittelee omaa kristiuskon tulkintaa. Hänet on kastettu villisti, jossakin lahkossa ja nyt hän opettaa muita. Eikä tässä kaikki, hän vaatii parannusta kaikilta kotimaan lukijoilta ja liittymistä itseensä, kotiseurakuntaansa.

      Raamattua hän ei tunne, ja kyselee jatkuvasti. Hän toistaa sanoja; mieti sitä, mieti sitä, mieti sitä. Tee parannus jne. Ari edustaa harhaoppista joka ei tunnusta kolmiyhteistä kristinuskon Jumalaa. Harhaopettajia on aina ollut, Ari on hyvä esimerkki harhaantuneesta. 🙂🙂🙂

    • Sami Paajanen ajatuksesi etten tunne Raamattua on outo, enkö kokoajan tuo selkeästi vain ja ainoastaan Raamatun sanaa esille, näytä jos jossakin kohdin olen sitä vastoin kirjoittanut?

    • Ari Pasanen, en viitsi keskustella villin kasteen ottajan kanssa jolla ei ole kirkkoa, vaan uskoo jossakin komerossa yksin. Harhaopettajat eristäytyvät aina kirkosta ja saarnaavat omaa uskontoansa ja vaativat seuraamaan opetustaan.

    • Sami Paajanen teet niinkuin parhaaksi näet, en kyllä ole mielestäni ketään pyytänyt seuraamaan itseäni vaan seuraamaan Jeesusta, siinä on vissi ero eikö vain.

      Sen myönnän että pyrin näyttämään sen valheen jota täällä julistetaan, ottakoon siitä vaarin ketä Jumala kutsuu.

    • Ari Pasanen, julistat antikristusta johon uskot, jossakin komerossa yksin ilman kirkkoa. Villi kasteesi on sen sinetti. Kirkko vastustaa harhaoppejasi aina. Kukaan ei kuuntele antikristuksen oppilaita. Et osaa suositella mitään kirkkoa, koska harhaopettajat eivät osallistu kirkon toimintaan vaan eristäytyvät omaksi lahkoksi ja tekevät oman perkeleen kirkon. Et usko kolmiyhteiseen Jumalaan.

    • Sami Paajanen tunnustat perkeleen kirkon olemassa olon, mistä sen tunnistaa?

      Voisiko yksi tunnusmerkki olla että se vainoaa toisuskoisia? Eli tappaa heitä.

    • Ari Pasanen, edustat kristinuskon vastausta linjaa. Jälleen kysyt samoja, samoja, samoja kysymyksiä. Uskot itsekseen komerossa, vailla kirkkoa. Vainoat kirkon jäseniä, harhaopeillasi ja villillä kasteellasi. Julistat antikristuksen totuutta, et tunnusta kolmiyhteistä Jumalaa. Kuten sanot, mieti Ari Pasanen sitä. Harhaopettaja on aina harhaanjohtaja, kuten sinä. Kristuksen kirkko vastustaa aina harhojasi.

    • Sami Paajanen sanoppa nyt mistä on peräisin kirkko joka on vainonnut toisuskoisia, voiko se olla Jumalasta vai onko se perkeleestä? Yksinkertainen kysymys eikä vastaus todellakaan riipu siitä mistä minun kaste on tai mikä on minun kirkko tai onko minulla ollenkaan kirkkoa?

    • Ari Pasanen, komerossa elävä villillä kasteella kastettu, ei Raamattu tunteva, harhaopettaja ei tiedä todellisesta kirkosta mitään. Toistat taas samoja, samoja ja samoja kysymyksiä. Uudelleen ja uudelleen ja uudelleen. Ei kiinnosta. 🙂🙂🙂

    • Sami Paajanen älä ole huolissasi minusta vaan kyllä noi vastaukset ovat tärkeitä sinulle itsellesi, siis minä menen omalla uskollani Tietä pitkin perille, sinulla taasen on oma uskosi ja se vie mitä tietä pitkin ja minne, se sinun itse tulee ratkaista, oikealla Tiellä ei ole väkivaltaa ja pakottamista, eihän?

    • Ari

      Miksi yhteiseen juoksukilpailuun osallistuessasi lähdet lähtötelineistä juoksemaan maalista poispäin?

      Juuri näin teet niin kauan, kuin et ota todesta Raamatun sanaa, joka sanoo:

      1.Korinttolaiskirje:

      12:3 Sentähden minä teen teille tiettäväksi, ettei kukaan, joka puhuu Jumalan Hengessä, sano: ”Jeesus olkoon kirottu”, ja ettei kukaan voi sanoa: ”Jeesus olkoon Herra”, paitsi Pyhässä Hengessä.

      Niin kauan, kuin et ota tätä jaetta todesta, ”valkeus”, joka sinussa on, on PIMEYTTÄ.

  5. Matias Roto mitä tarkoitat tuolla kommentillasi, olenko joskus kironnut ketään?

    Tuo on haasteellinen kohta kun sen oikein ymmärtää, siis Paavalin aikaan oli todella vaarallista sanoa ”Jeesus on Herra”, siinä olisi voinut mennä henki, sitten toisaalla on evankeliumissa JEESUKSEN sanat:

    Matt. 7:21
    Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.

    Siis vaikka kuinka huutaisit Jeesukselle ”Herra Herra” niin pääsisitkö taivasten valtakuntaan kun et tee Jumalan tahtoa?

    • Ari

      Niin kauan kuin kiellät toisten uskovien uskon aitouden, rikot Jumalan pyhää sanaa vastaan eli siis vaellat hengellisen pimeyden vallassa.

      Yrityksesi kiertää tämä on kuin rikospaikanlta tavatun rikollisen rääkäisy, ettei hän sitä ole tehnyt.

    • Matias Roto esität minusta ajatelmiasi etkä sitten kun kysyn mihin ne perustuvat vastaa, onko tämä oikein?

      Kun ajattelee kirkkoa niin se saa tehdä mitä vaan etkä ole ”huolissasi” siitä, esimerkiksi kuinka se kääntänyt opetustaan niin monessa asiassa jopa kuoleman tuomiosta hyväksyntään, etkö ihmettele onko myös Jumala muuttanut mieltään vai onko kirkko ollut aina harhassa eikä ole kuullut Jumalan tahtoa?

    • Ari

      Verukkeesi ei uppoa, koska kiellät osoittamani kohdan ratkaisevan väitteen.

      Jos seli seli höpötyksillä kiellät Jumalan sanan totuuden, niin vääristelet Jumalan totuuden.

      Olen tässä hiljaisen viikon aikana käynyt Roomalaiskirjeen läpi suomeksi, kolmasti alkukiellä kreikaksi, Jeesuksen synagogissa laulamaksi hepreaksi ja maailman suurimman kirkon käyttämäksi latinaksi aikaisempien 8. luvun tai 8:9-11 viidelläkymmenellä eri kielellä tutkimani teksin lisäksi yli tusinaksi pätevällä selitysteoksella eli kommentaarillatutkimani 8.5.2023 saarnatekstiä varten.

      Paljonko sinä olet Tutkinut Raamattua tällä viikolla?

  6. Matias Roto mikä on ”ratkaiseva väite” jonka kiellän?

    En ole kironnut ketään ja uskon selkeästi Jeesuksen sanat ettei se todista mitään kun joku huutaa Hänelle ”Herra Herra”, enkö tuonut kantaani selkeästi esille, joten selventäisitkö omia ajatuksiasi?

    • Sami Paajanen uskon sen mitä Raamatussa lukee, eikö se riitä, minulle riittää enkä aio uskoani muuttaa, siis jos näytät Raamatusta missä olen väärässä niin hyvä, muuten en ota muista lähteistä.

    • Ari

      Olet kieltänyt tuon Korinttolaiskirjeen kohdan todella törkeän jumalattomasti, kun olet kieltänyt meillä Jeesukseen uskovilla olevan Pyhän Hengen lahjan

      Tässä on vaikuttanut Jumalan valtakunnan vastaiset henkivallat sinun mielessäsi.

      Eihän Pyhä Henki Kiellä itseään, kun HÄN sanassaan sanoo, ETTEI KUKAAN sano Jeesus on Kristus, ellei PYhä Henki sitä hänelle anna.

      Tämän kohdan voima on suurempi kuin Mont Everestin vuoren kivipaasit sinun päätäsi sitä vastaan kolhiessasi. Koska Jumalalla on kaikki valta, niin sinun tappelusi tuota jaetta vastaan tekee vahinkoa yksistään sinua itseäsi vastaan. Vaikka puskisit itsesi verille asti, niin tuon jakeen totuus ei väisty..

      1. Kor.

      12:3 Sentähden minä teen teille tiettäväksi, ettei kukaan, ——ettei kukaan voi sanoa: ”Jeesus olkoon Herra”, paitsi Pyhässä Hengessä.

      Joten lopeta ihmeessä kiukuttelevan kakaran rimpuilsi itseäsi oppineempia vastaan.

    • Matias Roto kumpi on suurempi Jeesuksen sanat vai Paavalin?

      Otatko nyt sitten Paavalin sanat tosissasi kuten:

      19 Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
      20 epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
      21 kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.(Gal.5)

      1. Kor. 5:11
      Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on huorintekijä tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette seurustelisi ettekä söisikään semmoisen kanssa.

    • Ari

      Asiakysymyksistä keskustelun lolen lopettanut tässä blogissajo aiemmin.

      Tässä kohtaa on keskusltu sinun kypsymättömästä hengellisyydestäsi ja siihen liittyvästä huonosta käytöksestäsi toisia uskovia kohtaan.

      Edelleenkään et ota tosissasi JUMALAN sanaa, vaan yrität väistää totuuden rehellistä kohtaamista. KOKO RAAMATTU on Pyhän Hengen puhetta, joten joka kerta, kun tuomitset kenet tahansa Kristukseen uskovan väittäen, ettei hänellä ole Pyhän Hengen lahjaa, niin isket pääsi verille asti itseäsi runnellen, koska kiellät tämän esille nostamani raamatunkohdan olevan Pyhän Hengen julistusta.

    • Matias Roto kuinka on oma laitasi, siis kun kerran JEESUS sanoo:

      21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
      22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: ’Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?’
      23 Ja silloin minä lausun heille julki: ’Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät’.(Matt.7)

      Siis vaikka Jeesuksen nimissä tekisit ihmeitä niin kun et tee Jumalan tahtoa niin Jeesus ei tunne sinua, eikö olekkin selvää?

      Minun uskoni perustuu Jeesuksen sanoihin.

    • Ari

      Jälleen kerran yrität väistää puheena olevaa raamatunkohtaa kieltäytyen ottamasta todesta Jumlan sanan totuutta.

      Joka kerta, kun mieleesi tulee kieltää toisten Kristukseen uskovien uskon olevan Pyhän Hengen aikaansaama, sinun mielessäsi kuiskuttelee tuollaisissa tuumailuissasi saatanalliset voimat, jotka houkuttelevat sinua lankeamaan Jumalan sanan totuuden kieltämiseen. ”Onko Jumala tosiaan sanonut”, kuiskutteli jo käärme paratiisissa.

    • Ari

      Kysymyksessäsi: ”—kumpi on suurempi Jeesuksen sanat vai Paavalin?” asetat evankeliumien ja Paavalin sanojen käytöt toistensa vastakohdiksi.

      Jos mentäisiin sinun tapaasi kieltää koko asiatiedon esiin tuominen ja sillä osin rajoitta Raamatun ymmärtäminen vain sen omiin sanoihin, saanen kertoa että

      Markus ja Luukas olivat Paavalin seuralaisia tämän lähetysmatkoilla. Otapa tämä todesta. Nuorempina he olivat siis viisaan ja oppineen PAAVALIN OPPILAITA.

      Joten mietipä itse, toimiiko tuo väärällä tavalla kokonaisvaltaisen tiedon hankinnan ja sen järkevän tutkimisen pois rajoittava menetelmäsi edes sinun omaan ajatuskyhäelmääsi, kun oman mielikuvituksesi päätelmien varassa panet evankelistojen kertomat Jeesuksen lukemattomia tunteja kestäneen opetuksen ja julistuksen tiivistelmät ja Paavalin sana sanalta kirjoittamat lauseet toisiaan vastaan puhuviksi.

    • Ari, hyvä, että lopetat harhaoppien levittämisen. Kristityille riittää Raamatun tunteminen he kammoksuvat harhojasi.

    • Sami Paajanen ”lupaukseni” ei koskenut sinua ollos huoleton.

      Onko mielestäsi Jeesuksen sanat harhaoppia? Et edelleenkään näytä missä olen Jeesuksen sanoja vastaan kirjoittanut?

    • Ari

      Toisaalla olet kirjoittanut, että uskot Raamattuun, mutta tässä kieltäydyt uskomasta Raamatun tekstiin Paavalin kirjeissä. Puhut siis itseäsi vastaan.

      Oletko tietoinen, että Paavalin kirjeet ovat Uuden testamentin ensimmäiset kirjalliset teokset? Evankeliumit kirjoitettiin vasta vuosikymmeniä myöhemmin.

      Ota huomioon, että Jeesuksen käyttämä Raamattu oli meidän Vanha testamenttimme. Jos siis haluat seurata Jeesuksen elämän ulkonaista tapaa hänen tavallaan toimien, niin luet vain Vanhaa testamenttia.

      Mutta koska olet ajatellut lopettaa tällä kertaa tähän, niin toivotan sinulle hyvää valkoista viikkoa eli pääsiäisviikkoa.

    • Ari

      Jeesuksen vertauksissa ei puhuta yksinään olevista uskovista.

      Erilleen joutunut lammas on kuoleman oma, jollei paimen saa sitä yhteiseen laumaan. Joten yksinään kirkon ulkopuolella ei ole pelastusta.

      Vanhassa testamentissa viinipuu on KOKO pyhä kansa yhdessä. Vertauksessaan siitä, että hän on viinipuu, Jeesus ei hylännyt oman aikansa ainoan Raamatun sanaa, vaan täydensi sitä kertomalla itse olevansa tämä kokonainen kansa eli siis pyhä kansa on hänen ruumiinsa. Näin ollen yhteisen pyhän kansan eli siis kirkon ulkopuolella oleva ei myöskään ole Kristuksen yhteydessä. Sellainen puusta irti joutunut oksa kuihtuu ja kuolee.

Mika Rantanen
Mika Rantanen
Teologian maisteri, uimamaisteri ja koulutettu hieroja.