Lapsi on arvollisin


Jeesus pani lapsen opetuslasten keskelle, kun nämä keskustelivat kuka heistä on suurin.

Sunnuntai 30.09.2018
Mikkelinpäivä eli Enkelien sunnuntai
Jumalan sanansaattajat
Evankeliumi: Matt. 18:1-6 (7-9) 10

Vallan väärinkäytöstä palvelevaan rakkauteen

Opetuslasten keskuudessa syntyi kiistaa siitä, kuka heistä oli suurin. Kilpailu vallasta voi rikkoa ihmisten välejä. Tällainen hajaannuksen estämiseksi Jeesus tarttui heti asiaan ja esti riidan syntymisen. Kukkoilevien kaverusten vastapainoksi hän pani pienen lapsen joukon keskelle ja sanoi, että tässä on paikalla olevista kaikkein arvokkain.

Sama kysymys kuin Matteuksen tekstissämme: ”Kuka on suurin?” esiintyy myös Markuksen evankeliumissa:
”33 He saapuivat Kapernaumiin. Kotiin tultuaan Jeesus kysyi opetuslapsilta: ”Mistä te matkalla keskustelitte?” 34 He olivat vaiti, sillä he olivat väitelleet siitä, kuka heistä oli suurin. 35 Jeesus istuutui, kokosi kaksitoista opetuslastaan ympärilleen ja sanoi heille: ”Jos joku tahtoo olla ensimmäinen, hänen on oltava viimeinen ja kaikkien palvelija.” 36 Sitten hän asetti heidän keskelleen lapsen, otti hänet syliinsä ja sanoi: 37 ”Joka minun nimessäni ottaa luokseen yhdenkin tällaisen lapsen, se ottaa luokseen minut. Ja joka ottaa minut luokseen, ei ota minua, vaan sen joka on minut lähettänyt.”

Huomaamme kuitenkin miten ensimmäisten sijojen hamuaminen on meissä ihmisissä sisäsyntyistä. Vähän myöhemmin samassa evankeliumissa, Matt. 20:20-28, tapaamme Sebedeuksen poikien äidin anomassa pojilleen kunniapaikkoja taivasten valtakunnassa.
Vanhan perinteen mukaan Sebedeuksen vaimo oli Salome ja pojat olivat Jaakob ja Johannes.
Tämä Salome oli neitsyt Marian kihlanneen Joosefin tytär. Nimittäin ensimmäisestä avioliitostaan Joosefilla oli neljä poikaa: Jaakob, Joosef, Juuda ja Simeon sekä kolme tytärtä, Ester, Martta ja Salome, Sebedeuksen vaimo. Uudessa testamentissa näitä nimitetään Jeesuksen veljiksi ja sisariksi. Tässä seurataan juutalaista yhteisöllistä ajattelutapaa, jonka mukaisesti Jeesusta nimitettiin näiden Joosefin lasten veljeksi, koska hän kasvoi samassa lapsikatraassa.

Taivasten valtakunnassa suurin on se joka palvelee. Yhteisen hyvän edun hakeminen luo luottamusta ja vie asioiden hoitoa eteenpäin. Lapsista huolehtiminen rakentaa tulevaisuuden yhteiskuntaa. Kun meistä vanhemmista aika jättää, niin tulevat sukupolvet vievät maailmaamme eteenpäin.

Enkelit ovat kanssamme turvanamme

Me ihmiset emme elä yksin. Seurassamme on Jumalan enkeleitä. He varjelevat meitä vaeltaessamme ajallisessa elämässämme eteenpäin. Jumala on luonut heidät ja antanut heille palvelutehtävän. He suojelevat ja varjelevat maailmaamme, ihmiskuntaamme, kansoja, yhteisöjä, kirkkoa, seurakuntia, itsekutakin ihmistä omalla paikallaan.

Kun kokoonnumme messuun niin paikalla voi olla vähän tai paljon ihmisiä. Ihmisten määrä ei kuitenkaan koskaan voi ylittää taivaan enkelien määrää. Emme voi laskea heidän lukuaan. Niin mittaamaton on heidän joukkonsa.

Ehtoollisen vieton yhteydessä luettavassa prefaatiossa lausumme:
”Me kiitämme sinua tästä taivaan lahjasta
ja laulamme sinulle ylistystä enkelien ja kaikkien pyhien kanssa.”

Myös perheen parissa tai yksinään toimitetussa rukoushetkessä enkelit ovat luonamme. He ovat meidän turvamme kaikissa tilanteissa.
Lutherin aamu- ja iltarukouksessa pyydämme Jumalan enkelien suojelua elämäämme, jottei elämää tuhoava Perkele pääse meitä vahingoittamaan.

Aamurukouksessa sanomme:
” — Pyydän sinua: varjele minua myös alkavana päivänä synnistä ja kaikesta pahasta, että tekoni ja koko elämäni olisivat mielesi mukaiset. Minä annan itseni, ruumiini, sieluni ja kaikkeni, sinun käsiisi. Pyhä enkelisi olkoon minun kanssani, ettei paha vihollinen saisi minussa mitään valtaa. Aamen.”

ja iltarukouksessa:
”Minä kiitän sinua, taivaallinen Isäni, rakkaan Poikasi Jeesuksen Kristuksen kautta, että olet kuluneena päivänä minua armollisesti varjellut. Pyydän sinua: anna anteeksi kaikki syntini, joilla olen vääryyttä tehnyt, ja varjele minua armollisesti tulevana yönä. Minä annan itseni, ruumiini, sieluni ja kaikkeni, sinun käsiisi. Pyhä enkelisi olkoon minun kanssani, ettei paha vihollinen saisi minussa mitään valtaa. Aamen.”

    • Somero lehdessä julkaisin seuraava jutun vuonna 2016

      KOTIKIRKKO

      Tuomiosunnuntai

      Teksti: Matt. 25:31-46

      Aikoinaan joulun valmistelu kesti 40 arkipäivää. Se alkoi vanhasta Martin päivästä 11.marraskuuta.
      Silloin vietettiin pikkupaastoa. Lihaa ei syöty. Kalan syönti oli sallittua. Lipeäkalan syönti on peräisin tuolta ajalta. Jouluaaton vaihtuessa jouluun lihan syönti tuli sallituksi. Tästä on peräisin jouluyön kinkun syönti.

      Tekstimme on valittu joulun valmistelua varten. Siinä kehotetaan ottamaan köyhätkin mukaan juhlan viettoon. Piti sopia naapurien kanssa. Huolehdittiin vähäosaisistakin. Heillekin haluttiin joulun ilo. Tekstimme sanoo, että toisten auttaminen on hyvä teko Jeesukselle. Kaiken mitä teemme lähimmäisellemme, sen me teemme Jeesukselle.

      Uuden ajan alussa joulun valmistelu lyheni. Jäi jäljelle neljä adventtisunnuntaita. Niistä ensimmäisenä laulamme kirkoissamme Hoosianna -hymniä.

      Muutoksen mukana tekstimme jäi kirkkovuoden viimeiseksi. Painopiste siirtyi tulevaisuutta kohti. Uudet näköalat avautuivat: vanha maailmankausi päättyy ja uusi tulee tilalle. Jumala ottaa kuninkuuden. Kristuksen valta koko luomakunnan yli tulee näkyviin. Vapahtajamme sapuu takaisin.
      Silloin Kristus toimittaa viimeisen tuomion. Tästä on peräisin nimi ”tuomiosunnuntai”.

      Tuolla tuomiolla paha poistetaan. Pahuuden alkuperä saatana tuomitaan ikuiseen rangaistukseen. Meitä kehotetaan luopumaan pahasta ja elämään hyvyydelle, hyvyyden alkuperälle, Jumalalle. Meitä kutsutaan rakastamaan lähimmäisillemme.

      Tekstistämme avautuu ilon ja riemun näköala. Jumala on valmistanut meille iankaikkisen elämän jo ennen maailman luomista. Kristuksen ristillä tuo täyttyi. Kirkko katsoo turvallisesti eteenpäin. Kristus on meidän Vapahtajamme. Hän auttaa. Hän kutsuu meidät ikuiseen iloon.

      Tekstimme sanoo: ”Tulkaa tänne, te Isäni siunaamat. Te saatte nyt periä valtakunnan, joka on ollut valmiina teitä varten maailman luomisesta asti.”

      Matias Roto

      Rovasti

    • Juha

      Kiitos ihanasta puheenvuorostasi. Tartut yhteen evankeliumitekstimme suurista polttopisteistä.

      Tuota näköalaa lasten suojelusenkelien asemasta enkelien hierarkiassa olen käsitellyt vuoden 2016 blogissani.

  1. Matias Roto käsittelet taasen Jeesuksen veljiä niinkuin he eivät olisikaan olleet Marian poikia, mistä lähteestä haet tuon ”tietosi”?

    Evaneliumi Sanoo Marian synnyttäneen Jeesuksen, esikoisensa.
    Eikä muuten mainitse missään että Joosefilla olisi ollut toisia lapsia ennen Jeesusta.
    Kun Jumala johdatti Joosefia perheineen egyptiin ja takaisin ei siinä mainita muita lapsia kuin Jeesus.

    • Ari

      Päättelysi on täysin perusteeton. Käytät väärää lähtökohtaoletusta. Kuvittelet että kaikki on kerrottu evankeliumeissa. Unohdat hyvin, hyvin, hyvin tärkeän sanan Johanneksen evankeliumissa:

      Joh. 21:25

      ”On paljon muutakin, mitä Jeesus teki; ja jos se kohta kohdalta kirjoitettaisiin, luulen, etteivät koko maailmaan mahtuisi ne kirjat, jotka pitäisi kirjoittaa.”

      Päättelysi on samaa tasoa kuin jos joku sanoisi sinusta että sinä et voi sellainen tai sellainen koska sitä ei ole kirjoitettu sinun ajokorttiisi. Tällainen tietolähteiden rajaaminen ei ota huomioon koko elämän koko tilannetta. Vanhassa kirkon historiassa on paljon sellaista perinnettä jota ei ole kerrottu Raamatussa, mutta joka silti on luotettavaa perinnettä rakkaan Vapahtajamme elämästä.

      Mutta samalla tavalla kuin ajokorttiin on merkitty kaikki ajamiseen tarvittava tieto sinusta, niin myös Raamattuun on kirjoitettu kaikki pelastuksen kannalta merkittävä tieto. Raamattu on kirjoitettu, että me uskoisimme.

      Joh.

      ”20:30 Paljon muitakin tunnustekoja, joita ei ole kirjoitettu tähän kirjaan, Jeesus teki opetuslastensa nähden;

      20:31 mutta nämä ovat kirjoitetut, että te uskoisitte, että Jeesus on Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä uskon kautta olisi elämä hänen nimessänsä.”

      Eihän Raamattuun ole kirjoitettu Jeesuksen kasvinkumppaneista sitäkään, että Jaakob Vanhurskas, Joosefin esikoinen, oli vanhempi kuin neitsyt Maria eikä sitäkään että hänestä tuli Pietarin jälkeen Jerusalemin seurakunnan johtaja, ensimmäinen joka käytti nimitystä piispa, koska hänen aikanaan kreikkalaisten määrä kasvoi alkuseurakunnassa niin suureksi, että tuo alkuaan kreikankielinen nimitys tuli mielekkääksi.

      Eikä Raamatussa ole kerrottu myöskään sitä että Jaakob Vanhurskaan kärsittyä marttyyrikuoleman hänen seuraajakseen Jerusalemin piispaksi tuli Joosefin veljen Kloopaan poika Simeon, kreikaksi Συμεὼν ὁ τοῦ Κλωπᾶ , jota myös Simon Jerusalemilaiseksi on kutsuttu. Hänet ristiinnaulittiin Rooman keisari Trajanuksen aikana, joko 107/108 tai 115-117.

  2. Matias Rot sanot seuraavaa:””Päättelysi on samaa tasoa kuin jos joku sanoisi sinusta että sinä et voi sellainen tai sellainen koska sitä ei ole kirjoitettu sinun ajokorttiisi. Tällainen tietolähteiden rajaaminen ei ota huomioon koko elämän koko tilannetta. ””

    Jäisikö NYT sinulta huomotta yksi yksinkertainen asia, siis mitä ajokortissa kirjoitetaan pitää paikkaansa eli esim ikä?

    Samoin mitä Raamatussa kirjoitetaan pitää paikkaansa, kuten että Jeesus oli Marian esikoinen ja Jeesuksella oli veljiä ja siskoja. Näin yksinkertaista se on tunnistaa ne jotka valhetta opettavat.

    • Ari

      Hyvään käytökseen _ e i _ kuuluu syyttää keskustelukaveriaan valehtelijaksi. Opetteleppas kunnon käytöstapoja.

      Sitten asiaan.

      Puhut veljistä ja sisarista hyvin materialistisen aineellisen perimän kannalta, vain biologisina DNA siirtyminä.

      Juutalaisessa yhteisössä veli ja sisar -käsitteet olivat kuitenkin luonteeltaan sosiaalisia, samaa kasvukaveruutta tai samaan porukkaan kuulumista terkoittavia.

      Huomataksesi miten juutalainen käyttää veli -sanaa kysyn sinulta: Ajatteletko tosiaan että Paavalin isä oli niin tuottelias lapsien tekijä että koko juutalainen kuulijakunta oli hänen biologisia lapsiaan kun Apostolien teoissa puhutaan Paavalin kuulijoista veljinä:

      Ap.t. 23:1 ”Niin Paavali loi katseensa neuvostoon ja sanoi: ”Miehet, veljet, minä olen kaikessa hyvällä omallatunnolla vaeltanut Jumalan edessä tähän päivään asti.” ”

    • Kyllä Matias huitelee nyt isolla dogmansa pensselillä logiikka sumeaksi ja vähättelee ns. diskurssin ja kontekstin eli asiayhteyden merkitystä.

      Kun dirskurrssianalyysiä ja logiikka soveltaa esim. näihin jakeisiin, tajuaa helposti että niisä puhutaan eriksen Jeesuksen oikeista v eljistä ja erikseen uskonveljistä:

      47. Niin joku sanoi hänelle: ”Äitisi ja
      veljesi seisovat ulkona ja haluavat puhua
      sinun kanssasi.”
      48. Mutta hän vastasi sanantuojalle:
      ”Kuka on minun äitini, ja ketkä ovat minun
      veljiäni?”
      49. Sitten hän ojensi kätensä opetuslapsiinsa
      päin ja sanoi: ”Tässä ovat
      minun äitini ja veljeni!
      50. Sillä jokainen, joka tekee minun
      taivaallisen Isäni tahdon, on minun veljeni
      ja sisareni ja äitini.” Room. 8:29;

      Aivan selvästi äidin yhteydessä mainitut veljet eivät ole sama porukkaa kuin opetuslapset, joita Jeesus tekee ’perheekseen.’

    • Seppo

      1 Dogmeista ajattelun järjestelmän perusrakenteena

      Mielestäni väitteesi sisältää väärän käsityksen dogmien merkityksestä elämään. Dogmien tehtävänähän on toimia järjestäytyneen ajattelun lopputulosta missä selkeästi hahmotetaan koko asian keskeinen sanoma.

      Jokaisella ihmisellä on omat ajattelujensa järjestelmät. Usein olen havainnut että sellaiset ihmiset jotka sanovat ettei heillä muka ole dogmeja ovat niitä joiden järjestelmä on joko sekaisin täydessä epäjärjestyksessä tai sitten heillä on muutamista satunnaisista palasista koottu ajatusjärjestelmä, jossa hyvin alkeelliset ja luutuneet käsitykset muodostavat koko ajattelun keskipisteen.

      2 Kristillisten dogmien suhde raamatuntutkimukseen

      Keskiaikana syntyi suuria systemaattisia järjestelmiä, joissa uskonkappaleita käsiteltiin loogisesti ja käytettävissä olevien lähteiden valossa. Voimme todeta että näiden järjestelmien lähtökohtana oli perusteellinen raamatuntutkimus. Moniin raamatunkohtiin tehtiin tekstiä selkeyttäviä selityksiä. Vähitellen näiden kommenttien kasvaessa huomattiin että eri raamatunkohdissa toistui joidenkin aikaisempien kommenttien ajatus. Jotta näitä kommentteja ei olisi tarvinnut kirjoittaa moneen kertaan, niitä alettiin järjestämään aihepiireittäin yhteen. Näistä aihepiireittäin syntyi sitten keskiaikaisten suurten systemaatikkojen suuret summat eli opetusten kokoelmat.

      Systemaattinen teologia on noissa oloissa noussut syvästä raamatuntutkimuksesta.

      3 Kysymys neitsyt Marian ikuisesta neitsyydestä

      Kristikunnan yhteinen käsitys on se että Maria on ikuinen neitsyt. Vanhalla ajalla tämä oli kaikkien kristittyjen yhteinen opetus, samaten keskiaikana ja uskonpuhdistuksen aikana.
      Vasta 1700 -luvulla alkoi esiintymään sellaisia itseään kristittyinä pitäviä jotka alkoivat kieltämään Autuaan Neitsyen ikuista neitsyyttä.

      4 Pyhästä perheestä

      Vanhin kirkollinen perinne lähtee siitä että viittaamasi Jeesuksen veljet olivat Joosefin lapsia tämän aikaisemmasta avioliitosta.

      Läntisessä kristikunnassa jostain syystä syntyi uudenlainen tulkinta noin 400 vuotta Vapahtajamme syntymän jälkeen. Tämän mukaan nuo veljet olivat Joosefin veljen Kloopaan poikia. Myös Luther seurasi läntistä perinnettä.

      Itse oidän tuota vanhempaa perinnettä luotettavampana ja alkuperäisenä.

    • ”Vanhin kirkollinen perinne lähtee siitä että viittaamasi Jeesuksen veljet olivat Joosefin lapsia tämän aikaisemmasta avioliitosta.”

      Tähän ei ole sitten niin pienintäkään evidenssiä, mutta ns. indisio-todisteet Raamatun teksyteistä kyllä puhuvat vahvasti Jeesuksen oikeiden veljien puolesta.

    • Seppo

      1 Sanasta oikea veli

      Suomalaisen perhekäsityksen ”oikea isä” on vain biologinen geenit antanut isä, kuten Tarja Halonenkin sanoi ettei hän tiedä ”oikeaa isäänsä”. Puhuessasi ”oikeasta veljestä” käytät sanaa korostetun suomalaisessa ahtaasti biologisessa merkityksessä tajuamatta että eri kulttuureissa noiden käyttö on täysin erilaista.

      Otetaanpa rinnalle bamileke-kulttuuri Kamerunissa. Avioliitto on perusteissaan kahden suvun välinen liitto. Tämä sukujen välinen liitto toteutuu siten että toisesta suvusta annetaan mies ja toisesta nainen ja nämä alkavat elämään perheenä. Jos heidän lapsiaan sitten siirretään saman suvun sisällä vaikkapa 500 km toisen suvun jäsenen luo, niin mitään ei ole muuttunut, lapsi on edelleen ”samassa perheessä”

      2 Suvun perinne vastaan sinun väitteesi

      Puheenvuorossasi näytät mielestäsi tietävän paremmin kuin pyhän perheen antamaan tietoon perustuva vanha kirkollinen perinne sen mikä heidän perheensä tilanne oli.

    • EdelleenkäänMatias et antanut pienintäkään evidenssiä siitä,ettäJoosef olis olut aiemminnaimisisa tai että hänellä olis ollut lapsia enne Mariaa.
      Kontekstualine rehellinen ja logiikkaa kunnioittava lukutapa kyllä näyttää aivanselvästi,eettä kun puhutan samassa lauseessa Jeesuksen isästä äidistä ja veljistä, että tarkoitetaan tämän äidin muita lapsia:

      Eikö tämä ole se rakennusmies, joka on Marian poika ja jonka veljet ovat Jaakob, Jooses, Juudas ja Simon? Täällä hänen siskonsa asuvat, meidän keskuudessamme.

      Päivänselvää ettei tässä yleensä uskonveljia ja uskonsisaria tarkoiteta. Jos veljet olisvat olleet Joosefin lapsia olisi se kyllä mainittu.

    • Seppo

      Edellenkin olet tulkinnastasi kiinni meidän nykyisten suomalaisen perinteen mukaisessa tulkinnassa siitä kuka lasketaan ”oikeaksi veljeksi” etkä huomaa vanhaa sosiaalista veljeyskäsitettä, jossa veli -sanaa käytetään kaikista kasvinkumppaneista.

      Vanha kirkollinen alkuperäinen perinne puhuu yksimielisesti siitä, että Maria on ikuinen neitsyt.

  3. Matias Roto ohitat kaiken kritiikin jota esitän näistä sinun ”vertauksistasi”, siis ajokortissa lukevat tiedot ovat totta kuten myös evankeliumissa.

    Nyt taasen vajoat yhä syvemmälle selittelysi suhon ettei enää näy edes hiuskarvaakaan, siis miksi Paavali puhuu veljistä, koska heillä on sama Isä, kuten myös minulla on Paavalin kanssa sama Isä.

    Eikö kaikki valheopettajat ole valehtelijoita kun opettavat Totuuden Sanan vastaisesti?

    • Ari

      Milloin alat ymmärtämään mitä toinen sanoo. Vertauksellani halusin sanoa, että logiikkasi mukaan sinä et ole koskaan ajanut polkupyörällä, koska sinulla on ajokortti joka puhuu autolla ajamisesta. Logiikkasi mukaan sellainen joka väittää sinun edes joskus elämässäsi ajaneen polkupyörällä ovat valehtelijoita. Saman logiikkasi mukaan sellainen joka väittää sinun edes joskus ajaneen hississä ovat valehtelijoita, koska ajokorttisi puhuu vain autolla ajosta.

      Haluan sinun tajuavan sen ratkaisevan totuuden että kirkon historiassa kerrotut tosiasiat eivät ole ristiriidassa Raamatun ilmoituksen kanssa. Ainoa joka noita ”ristiriitoja” luo on rajoittuneen ajattelun luomat oikosulut.

  4. Matias Roto voiko väittää että minun ajokortissa on väärä syntymäaika?
    Siis sinä väität että evankeliumissa on valheita kun siellä selkeästi sanotaan Marialla olleen lapsia, siis ensinnäkin siellä sanotaan Joosefista ettei hän yhtynyt Mariaan ennen Jeesuksen syntymää, siis selkeästi tuo tarkoittaa että yhtyi sen jälkeen.

    Et muuten ottanut kantaa kun sanoin Paavalilla olevan sama Isä kuin minulla joten hän on minun todellinen veli.

    • Ari, olet kertonut että olet tapattanut lapsiasi. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä ettei sinulla voi olla lapsia vielä jäljellä. Onko sinulla tänäpänä elossa olevia lapsia?

    • Ari

      Oletko sokea toisten kommenteille?

      Etkö huomaa etten ole puhunut ajokortin tietojen virheellisyydestä enkä myöskään Raamatun tietojen virheellisyydestä. Miksi kuvittelet sellaista, mitä en ole sanonut?

      Sen sijaan olen useampaankin kertaan jo toistanut, että pyhältä perheeltä on vanhaan kirkkoon säilynyt myös paljon sellaista tietoa, jota Raamattuun ei ole kirjoitettu, mutta joka kuitenkin on täyttä asiaa. Tähän alkuperäiseen tietoon perustuu vanhan kirkon opetus, että Autuas Jumalansynnyttäjä on ikuinen neitsyt.

  5. Juha Heinilä mielenkiintoinen kommentti, siis olen ollut mukana kahdessa abortissa, toisessa en ollut hedelmöityksen alkuunpanija. siis todella olen pättänyt kerran oman hedelmöitykseni alkuun saaneen sikiön lopettamisesta eli juuri niin kuin kirjoitat, lapsen tappamisesta.

    Toiseksi minulla ei ole perillisiä elossa.

    Nuo tapahtuivat ennen uudestisyntymääni eli olen saanut ne Jumalalta anteeksi eikä Hän enää niistä syytä eikä tuomitse, kuka syyttää ja muistuttaa onkin toinen juttu.

    Kun elin pimeydessä tein pimeyden tekoja, kun nyt olen tullut valoon ymmärrän mitä on elää Jumalan tahdossa.

    • Toisin sanoen sinä voisit olla kahden lapsen isä. Sinä et ymmärrä lasten kasvatuksesta tai avioliitosta yhtään mitään. Perhe-elämä ja nämä Jeesuksen ajan perheet ovat sinulle käsittämättömiä.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25