Latifa löytää Jeesuksen uskovan miehensä johdatuksella, mutta joutuu veljiensä ja äitinsä ääri-islamistisen suvun ankaran vainon kohteeksi. Latifa joutuu luopumaan kirkossakäynneistä veljiensä painostuksen ja uhkailujen pakottamana. Latifa ja hänen miehensä kokevat eri elämän alueille ulottuvaa syrjintää, väkivaltaa ja uhkailuja uskonsa vuoksi. Open Doorsin tuella he onnistuvat pakenemaan turvallisemmalle alueelle. Kokemastaan vainosta huolimatta Latifa on valmis antamaan anteeksi uhkaajilleen ja on toiveikas tulevaisuuden suhteen, vaikka vainon uhka ei ole edelleenkään poistunut.
Jeesus sanoi; menkää! Rebekka sanoo, älkää menkö! Kumpi on oikeassa?
Erittäin hyvä kysymys, johon löytyy vastaus sen mukaan seuraammeko Jeesusta vai ihmistä.
Olen samaa mieltä Rebekka Naatuksen kanssa. Lähetystyö tulee lopettaa, se on oman uskonnon ylimielistä pakkosyöttöä ja pahimmillaan humanitäärisen avustustyön rinnalla leivän ja avun sijaan tuputettuna.
Käsittääkseni Naatus on kasvanut ympäristössä, jossa vain oman liikkeen kristillisyys on oikeata ja muitten kirkkojen tai hengellisten liikkeiden lähetystyö ei edes ole oikeata kristillistä lähetystyötä. Kyseisessä ympäristössä ei voi oikein lähetysmyöteiseksi kasvaa. Toivon mukaan nyt on jo liikkeen piiriin tullut vähän väljempää ajattelua, vaikka kyllähän tässä melko sekalaista seurakuntaa kirkossa ollaan.
Kylläpä nykyisin on erikoiset aiheet uskonnon reaalikokeissa. Jonkun ihmisen mielipiteet…?
Vahvistaa vaan ajatustani siitä, että yliopistoista olisi heitettävä teologia ulos ja että maallikot saarnaajat ovat 9/10 parempia kuin ”kirjanoppineet”.
Eihän jonkun ihmisen mielipide ollut aiheena uskonnon reaalikokeessa, vaan Naatuksen kolumni oli aineistona, jota piti arvioida suhteessa opittuun. Eikö lukion yleissivistävä tehtävä olekin tänä päivänä arvioida kriittisesti erilaisia ilmiöitä ja tässä oli hyvä esimerkki siitä?
Takana on ajat, jolloin ulkoa opittu tieto suollettiin suodattamatta ja ilman kritiikkiä, saati ilman omaa ajattelua koevastaukseen ja sillä hyvä.
YO-kokeen kysymys oli hyvin ajankohtainen ja siitä oli mahdollista tehdä vertailua opetettaviin sisältöihin (lähetystyön oikeutus). Kirkoille lähetystyö on oman olemuksen kannalta luovuttamatonta, joskin tulee varoa sekaantumisia olemuksen kannalta vahingollisiin asioihin. Luultavasti Naatus tarkoitti ainakin tätä jälkimmäistä.