Lautakunnan päätös uhkaa uskonnonvapautta ja siitä on valitettava

Uskonnonvapaus on ollut viime viikolla otsikoissa monesta näkökulmasta. YLE aloitti uutisoimalla tapauksesta, jossa uskonnoton lapsi kuuli koulussa laulun Jeesuksesta, ja kaupunki tuomittiin maksamaan 1500 euroa korvausta.

Selvisi, että kyseessä oli kaksi eri tapausta, jotka oli käsitelty yhdessä: Pekka Simojoki oli pitänyt koulussa konsertin, jonka sisältö oli ollut selkeästi hengellisiä lauluja, ja ne oli Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta katsonut uskonnonharjoitukseksi (lautakunnan tapausseloste, Kotimaan uutinen).

Tämän lisäksi koululla oli esiintynyt seurakunnan lapsikuoro. Kanttori, jonka kuoro oli esiintynyt koulussa, kirjoitti mielipidekirjoituksen, josta ilmeni, että hänen konsertissaan ei Jeesus-nimeä ollut mainittu. Sisällöstä oli keskusteltu rehtorin kanssa. ”Iitsestään selvää oli, ettei tilaisuuteen liity uskonnon harjoittamista”. Esitetyt laulut olivat olleet elokuvamusiikkia, ”maorikieltä, australialaista luontomystiikkaa (I am the Earth), islantilaista ja suomalaista kansanmytologiaa (Jätit, Tapio ja Sampo) sekä hepreankielinen rakkauslaulu”.  Konsertin ohjelma selityksineen oli lähetetty rehtorille, joka oli välittänyt sen oppilaiden koteihin Wilma-viestinä.

Vaikka tämän jälkimmäisen konsertin ei arvioitu sisältäneen uskonnonharjoitusta, vaan lautakunta katsoi, että ”kuoron esiintyminen oli sinänsä ollut kaikille soveltuva”, piti lautakunta kuitenkin raskauttavana, että sen ”yhteydessä oli esitelty seurakunnan kuorotoimintaa”. ”Lautakunta totesi, että seurakunnan toiminnan mainostaminen kaikille yhteisessä tilaisuudessa etenkin siitä etukäteen oppilaiden huoltajille tiedottamatta oli omiaan asettamaan oppilaat uskonnon tai vakaumuksen perusteella keskenään eriarvoiseen asemaan, eikä se ainakaan edistänyt oppilaiden yhdenvertaisuutta uskontoon tai vakaumukseen katsomatta.”

Tulkinta on äärimmäisen ongelmallinen uskonnonvapauden sekä yhdenvertaisuuden kannalta. Hämeenlinnan seurakuntayhtymän tai kirkkohallituksen pitäisi ehdottomasti valittaa siitä. Kerron, miksi.

***

Ensinnäkin lautakunnan luonnehdinta, että kyseessä on mainostaminen, on väärä. Konsertin pitänyt kanttori on facebookissa kertonut, että kuorotoiminta on maksutonta. Tällöin kyseessä ei ole mainostaminen, vaan tiedottaminen. Kirkko ei ole kaupallinen toimija. Tämä on toisaalta triviaalia, mutta sillä on merkitystä sen kannalta, miten toiminnasta kertomista on arvioitava. toiminnastaan.

Olennaisinta asian kannalta on, että kuoron toimintaan osallistuminen ei edellytä kirkon jäsenyyttä eikä uskonnollista vakaumusta. Lautakunta on kenties olettanut näin, mutta jäsenten vakaumusta tai kirkkoon kuulumista ei kysellä. Kanttori kertoi, facebookissa vielä, ettei kuoron omissa tilanteissa ole yhteistä rukousta. Silloin kun kuoro esiintyy messuissa, niihin ei pakoteta tulemaan. (Itse lisään vielä, että muutenkin monenlaisia kuoroja ja artisteja vierailee jumalanpalveluksissa ja jopa esittää hengellistä musiikkia taiteen vuoksi, vaikka jäsenet olisivat uskonnottomiakin. Olkoon Händel-esitys tästä esimerkkinä). Mielipidekirjoituksesta ilmenee, myös että muita lapsikuoroja ei Hämeenlinnassa kanttorin käsityksen mukaan ole. Tämän vuoksi kuoroissa lauletaan ohjelmistoa laidasta laitaan. ”Pääasioita ovat laulamisen ilo, oman äänen kehittyminen, tunneilmaisun vapautuminen ja liittyminen kuoroyhteisöön, jossa jokainen saa olla semmoinen kuin on.”

Seurakunta on nimittäin julkinen toimija, joka tarjoaa monia yhteiskunnallisia palveluita, joihin osallistuminen ei edellytä uskonnollista vakaumusta. Seurakunnat julkisena toimijana järjestävät jopa lain nojalla tällaisia palveluita, kuten hautaustoimi, jotka valtio on ulkoistanut niille, ja joista valtio maksaa niille korvauksen. Vastaavanlaisia toimintoja ovat myös kunnan verovaroilla kustannetut iltapäiväkerhot, joita monet seurakunnat järjestävät. Niihinkään ei sisälly uskonnonharjoitusta. Seurakunnat tarjoavat lisäksi omalla kustannuksellaan muita palveluita, jotka ovat kaikille avoimia, kuten perheneuvontaa ja diakoniaa. Palveluita, jotka edellyttävät vakaumusta ja joihin sisältyy uskonnonharjoitusta, ovat lähinnä toimitukset, jumalanpalvelukset ja lähetystyö.

Lautakunta katsoo päätöksessään, että toiminnan mainostaminen kaikille yhteisessä tilaisuudessa siitä etukäteen tiedottamatta oli omiaan asettamaan oppilaat uskonnon tai vakaumuksen perusteella keskenään eriarvoiseen asemaan, eikä se ainakaan edistänyt oppilaiden yhdenvertaisuutta uskontoon tai vakaumukseen katsomatta. Arvio on kestämätön eikä sitä ole perusteltu. Hyvään hallintoon kuuluu päinvastoin ennakoiva tiedottaminen seurakuntien järjestämästä toiminnasta, saavutettavuuden lisääminen ja lasten oikeuksien ja osallistumismahdollisuuksien edistäminen. Pitämällä esillä tietoa toiminnastaan kohderyhmille seurakunnat edistävät osallistumisen mahdollisuuksia ja yhdenvertaisuutta, jota lautakunnan päätös on omiaan kaventamaan, ei lisäämään.

Huolestuttavinta on, että lautakunnan päätös saadessaan lainvoiman loisi vielä ennakkotapauksen, jossa kirkon järjestämästä toiminnasta tiedottaminen kunnallisen toimijan, kuten esimerkiksi sosiaalityön yhteydessä tai taholta, voitaisiin tuomita syrjiväksi. Kaupunkien sosiaalitoimi ei siten saisi enää pitää esillä tietoa seurakuntien tarjoamista palveluista, kuten perheneuvonnasta, diakonian antamasta avusta, palvelevasta puhelimesta tai päiväkerhoista, ilman ennakkolupaa.

Tilanne olisi hyvinvointiyhteiskunnan toimintaperiaatteiden vastainen. Suomessa muillakin kuin valtioilla ja kunnilla on merkittävä rooli sote-sektorilla esimerkiksi yksinäisyyden poistajana ja mielenterveyden ylläpitäjänä. Kirkko, joka sijoittuu julkisen ja kolmannen sektorin välille, on merkittävimpiä alueen toimijoita.  Lautakunnan päätös rajoittaisi uskonnollisten toimijoiden mahdollisuutta osallistua palveluiden tarjoamiseen ja niistä tiedottamiseen. Seurausvaikutukset olisivat huolestuttavia.

Kaiken lisäksi päätös on erityisesti huolestuttava uskonnonvapauden kannalta. Päätös asettaa uskonnolliset toimijat perusteettomasti eriarvoiseen asemaan verrattuna samanlaista palvelua tarjoaviin muihin toimijoihin yksinomaan sillä perusteella, että niiden tausta on uskonnollinen, vaikka lautakunta on todennut, ettei toiminnan sisällössä ollut uskonnonharjoitusta. Päätös on siten syrjivä ja yhdenvertaisuuden vastainen.

Enemmistökirkoilla on erityinen vapaus uskonnonvapauden toteutumisesta yhteiskunnassa. Niillä on parhaat resurssit puolustaa vapautta ja kyseenalaistaa viranomaisissa syrjivät päätökset. Jos uskonnonvapaudelle ei aktiivisesti ylläpidetä tilaa, se valitettavasti kapeutuu, kuten muutkin oikeudet. Siksi kirkko ei saa ajatella, että olisi hyve toimia asiassa jotenkin maltillisesti, vaan sen pitää puolustaa uskonnollisten yhteisöjen toiminnanvapauksia ja lasten osallistumisoikeuksia. Lautakunta on tehnyt päätöksessään vakavan virheen ja siitä valittaminen on velvollisuus. Asiaan on puututtava tarmokkaasti ja ripeästi.

Täydennys: Sain valitetavasti tiedon, että valitusaika päätöksestä on kulunut umpeen. Kirkon toivoisi puuttuvan tällaisiin asioihin ripeämmin. Ongelma on myös päätöksen tiedoksiannossa ja siinä, ettei edes kanttoria ole katsottu asianosaiseksi, ainoastaan koulu – siitä huolimatta, että päätös koskettaa seurakunnan oikeutta tiedottaa toiminnastaan. Ylimääräiset muutoksenhaku- ja valituskeinot voivat kuitenkin edelleen tulla kyseeseen.

73 KOMMENTIT

  1. Ari hyvä. Esität jatkuvasti vihaisia kysymyksiä ja kun joku vastaa Sinulle, suutut ja meuhkaat. Kuulostaa siltä, että joku on satuttanut Sinua uskomiseen liittyvillä asioilla ja nyt yrität hallita mielipahan tunnettasi riitelemällä toisten kanssa. Sinun kannattaisi ehkä rauhassa miettiä jonkun ihmisen kanssa, mikä saa Sinut haastamaan riitaa tällä tavoin. Asioista saa olla eri mieltä, mutta ei Sinun tarvitse pilkata ja piikitellä niitä, jotka ajattelemme uskomisen asioista eri tavalla kuin Sinä.

    Suomeen tuli uskonnonvapaus itsenäistymisen jälkeen vuonna 1923. Meillä on siis ollut uskonnonvapaus 100 vuotta. Tätä ennen protestantit saivat muodostaa omia seurakuntiaan vuodesta 1889 alkaen. Myös juutalaisia ja katolilaisia sekä ortodokseja suvaittiin käytännössä
    jo tätä ennen, herrnhutilaisia jo 1700-luvun loppupuolella.

    Siunausta päivääsi ja elämääsi!

    • Marko Sjöblom ymmärrän että kysymykseni loukkaavat, siis kun tuodaan totuutta esille eli sitä miten teidän kirkko o kohdellut toisuskoisia ja niitä jotka eivät toimi kirkkonne tahdon mukaisesti, siis kun esivalta ontoi kirkolle mahdollisuuden rangaista (tai määrittää rangaistuksia) niin kuinka kirkko toimi, toimiko Raamatun ja evankeliumin mukaan vai käyttikö lihallisia rangaistuksia, mietippä nyt kuinka kohdeltiin niitä vauvoja joita ei kastettu, eikö nämä jätetty ilman kansalaisoikeuksia, siis kuinka tämän voi perustella rakkauden käskyn mukaan?

      Se että arvioit minua ja toteat että olisin vihainen tai loukkaantunut ei mielestäni pidä paikkaansa, olen todella onnellinen kun Jumala kutsui minua parannukseen ja veti hyvyydellään puoleensa pois pimeydestä ja valheesta, siis Jumala antaa todellisen Toivon uudesta elämästä joka alkaa täältä maan päältä ja jatkuu iankaikkiseen elämään Hänen luonaan, siitä ilosta kirjoitan vaikka nyt tuon esille sen valheen jossa ennen elin ja jossa te vielä elätte.

    • Ari

      En ota kantaa oletko vihainen. Sen sijaan totean että puheenvuorosi on aivan perusteeton. Et näköjään pysty käymään asiallisia keskusteluja. Vertausta käyttääkseni, kun muut keskustelevat saariston meren kauneudesta, niin sinä alat puhua kehäkolmosen ruuhkista.

      Joten kehotus toistaa suositukseni pysyy yhä ajankohtaisena:

      ”Hanki viisautta!”

      Sananlaskut:

      4:5 Hanki viisautta, hanki ymmärrystä, älä sitä unhota, älä väisty pois minun suuni sanoista.

      4:7 Viisauden alku on: hanki viisautta, ja kaikella muulla hankkimallasi hanki ymmärrystä.

    • Ari

      Kysyt jo ties kuinka monta kymmentä kertaa toistat samoja pinttymiäsi esimerkiksi sisällissodasta.

      Pitänee vastata että koska ihmiskunnan perisynnin tähden on toisiakin sinun kaltaisiasi, jotka riitelevät yhtä innokkaasti kuin sinä näissä keskusteluissa.

      Muutoin en voi ymmärtää oppimattomuuttasi, kun jo kymmeniä kertoja olet saanut asiallisen vastauksen, mutta et vieläkään ole sitä oppinut.

      Joten opettele edes vähän viisautta, ettei sinun tarvitse vanhuudessasi hautoa katkeruuttasi suurten pettymysten jälkeen havahduttuasi turhaan tapelleesi omien virvatultesi vieteleminä.

      Hanki viisautta, sanoo Raamattu.

  2. Ari, kuinka Sinä voit olla noin varma siitä, että me elämme valheessa?

    Vielä kerran. Me elämme 2020 -lukua ja ne esimerkit, joita luettelet, tapahtuivat 300-400 vuotta sitten. Silloin koko yhteiskunta toimi hyvin eri tavalla kuin nykyään. Kirkko hoiti väestökirjanpidon ja valtiovalta vaati, että kaikkien piti uskoa yhdellä ja samalla tavalla. Virkamiehiä oli harvassa ja papit (rovastit) ratkoivat ihmisten välisiä riitoja. Valtiovalta tuomitsi kuolemaan, ei kirkko.Papit hoisivat sairauksia, ruokkivat köyhiä ja niin edelleen. Esikuvana tässä oli Mooses, profeetta ja hengenmies, joka myös hoiti tällaisia maallisia asioita. Lapset kastettiin viimeistään viikon sisällä syntymästä. Rakkauden käskykin tarkoitti tuon ajan
    ihmisille usein jotain muuta kuin meille. Ei siinä ollut kysymys mistään lihallisesta ja tahallisesti Raamattua vastaan rikkomisesta. Raamattu kehottaa kristittyjä tottelemaan eaivaltaa ja esivaltaa toteltiin. Ja miksi ei olisi toteltu, kun se piti yllä kristillisyyttä koko valtakunnassa. Tuonakin aikana eli syntisiä ihmisiä omine virheineen ja puutteineen. Tänä päivänä nämä uskonnonvapaus- ja kasteasiat on järjestetty toisella tapaa ja oikein hyvä niin. Kenenkään ei ole pakko kuulua kirkkoon eikä kastaa lapsiaan eivätkä rovastit pidä käräjiä.

    Hyvää syksyn jatkoa Sinulle.

    • Marko Sjöblom todistat juuri tälläkin kommentillasi kuinka elätte valheessa, siis etkö juuri selitä kuinka ”puu” voi tuottaa erilaisia hedelmiä?

      Siis kuinka Jumalan sana voi tuottaa erilaisia hedelmiä, eikö se ole pysyvä?

      Vaikka karsastat vanhojen muistelua/tonkimista niin kyllä historia todistaa kuinka kirkko on tuottanut huonoa hedelmää eli kun suomessa oli vuosisatoja liki kaikki saman kirkon jäseniä niin mikä oli sen hedelmää, sisällissota, siis voiko Jeesuksen seuraajat sotia keskenään, ei voi, sillä heidän tunnetaan keskinäisestä rakkaudesta, näin sanoo Jeesus, Hän muuten tietää varmasti mistä puhuu.

    • Ari

      Vastaus tuli ylle väärään kohtaan.

      Sisällissodan aikana nuoruuttaan viettäneitä ja suuria tuloksia odottaneita, mutta omien haaveittensa romuksi menneiksi huomanneita olen aikoinaan vuosikymmeniä sitten nuorena pappina saanut saatella haudan lepoon.

      Ota siis todesta aidon elämän viisauden hankkimisen ohje, niin ettei sinun tarvitse vanhemmaksi ihmiseksi tullessasi käyttää koko aikaasi pettyneen miehen mieli maassa -mietteissäsi.

    • Ari P. Ai, vuoden 1918 sisällissodasta-vapaussodasta ja sen julmuuksista tässä on kysymys?

      Jeesuksen vertaus puista ja hedelmistä on vertaus ja sitä voi soveltaa vähän eri tavoin. Sisällissotaa edelsi useita vuosia jatkunut vihapuhe, joka kiihtyi kiihtymistään sodan alla. Ja jatkui joskus vuosikymmeniä yksilötasolla. Vihapuhetta ei työväenlehtien puolelta motivoinut kristillinen usko vaan kirkon arvostelu, ateistinen sosialismi ja yhteiskunnalliset epäkohdat, joita tuon ajan Suomessa riitti. Ja voittaneen puolen raaka kosto ei tietenkään noussut kristillisestä uskosta.

      Huomaatko, että teet omassa mielessäsi ihannekuvan siitä, minkä laisia oikeat kristityt ovat ja poimit sen tueksi mieleisiäsi raamatunkohtia? Sitten vaadit kaikilta kristityn nimeä kantavilta tuota ihannekuvan kaltaista täydellisyyttä ja kun sitä ei tietenkään löydy, syytät kaikkia valheessa elämisestä ja väärästä kristillisyydestä.

      Eikös Jeesus kuollut juuri sen vuoksi, että me kaikki olemme vajavaisia ja syntisiä ja tarvitsemme armoa?

    • Ari hyvä,
      kannattaa lukea Raamattua ja havaita sieltä(kin), että ns. hurskaimmatkin Jumalan palvelijat ovat olleet syntisiä kuolevaisia. Kirkko on koostunut syntisistä kuolevaisia ihmisistä, joiden tulisi kuitenkin myöntää olevansa armahdettuja syntisiä. Ja eräs syntityyppi lienee myös ns. omavanhurskaus ja ylpeys. Kirkko, ja kirkkokunnat eivät ole käsitteinä identtiset keskenään.

      Vanha viisaus muistuttaa: jos haluat täysin synnittömien kirkon (tässä: = kirkkokunnan tai seurakunnan) olevan olemassa, ei missään tapauksesssa tule liittyä kirkkoon, koska itse se turmeltuisi synnillä.

      Mitä taas kunkin omaan hurskausasteeseen tulee, sitä kannattaa kuunnella muilta, ei ensisijaisesti itseltään – jos haluaa todellista palautetta. Ja voi toki Jumalaltakin rukoillen pyytää, että erilaista palautteen kuulemisen armoa saisi osakseen.

      Ehkä meidän tulisi tehdä uusi hurskausinventaario eri kirkkokunnista 500 v kuluttua, ja sitten tarkistaa kunkin kirkkokunnan tilanne (sikäli kuin se on vielä toimivana)?

  3. Lautakunnan sivuilla lukee, että uskonnonharjoitus ei kuulu sen toimivaltaan. En nyt oikein tiedä, mitä tämä tarkoittaa. Lautakunnan toimivallassa ei ole harjoittaa uskontoa sen omassa piirissä? Lautakunta ei käsittele uskonnnonharjoittamiseen liittyviä kysymyksiä? Lautakunta ei käsittele uskonnonharjoittamisen piirissä syntyneitä kysymyksiä yhdenvertaisuudesta?

    Vaan saatiinpahan suosituksen jälkeen syntyneessä kohussa uusi muutos uskontotilaisuuksiin. Helsingin barokkiorkesteri ja kamarikuoro harjoittavat uskontoa esittäessään Händelin Messiaan. Kun tällainen on käytäynössä kaikkien maailman orkesterien ja kuorojen standardia konserttitoimintaa, niin mittava on uskonnonharjoittajien määrä, kun ilmeisesti kaikki maailman orkesterit ja kuorot harjoittavat samalla periaatteella arvioituna uskontoa.

    • Niinkin maallistuneessa maassa kuin Belgiassa vuosikymmeniä asuneena voi tosiaan vain hämmästellä uskonnonharjoittajien määrää. Konserttisalit ja kirkot pakkautuvat täyteen, kun esitetään Händelin Messiasta tai Bachin passioita.

  4. Matias Roto toteat minulle:””Tapasi hypätä asiasta toiseen on ällistyttävän huonoa makua osoittavaa. Kun keskustelussa käsitellään nykyhetken ongelmaa, niin sinä vedit mukaan yli sata vuotta sitten poistuneen tilanteen.””

    Kyllä ”aasikin” osaa sillan rakentaa eli kun nyt tuodaan niin kovasti esille uskonnon vapautta ja kuinka kirkkoa sorretaan niin kyllä siihen kuuluu myös historiasta tuoda kuinka nyt niin uhrina itsensä tunteva on itse toiminut aikojen saatossa kun esivalta antoi sille valtaa määrittää kuinka toimia uskonasioissa, mielenkiintoista on vielä tuoda esille ns ”kristilliset arvot” kirkon hedelmänä kun se on sortanut vähemmistöjä ja toisuskoisia tai uskonnottomia.

    Kaikkea tulee peilata mitä hedelmää Jumalan sana tuottaa ja vielä miten, tuottaako se pakolla ja rangaistuksilla vai rakkauden kautta, evankeliumissa on Jumalan voima ja se on Hänen rakkaus joka vaikuttaa uskovissa ja saa aikaan hyvää hedelmää.

    • Ari

      Ihmisen perisynti ongelmat luo,
      Kun synnin palkaksi pahaa tuo.

      Ilman kasteen antamaa Kristuksen armoa kukaan ei voi pelastua, koska kaikki ovat syntisiä oman itsensä varassa.

      Tunnustuskirjamme sanovat tämän selvästi

      Augsburgin tunnustus

      II Perisynti

      Edelleen seurakuntamme opettavat, että Aadamin lankeemuksen jälkeen KAIKKI ihmiset, jotka lisääntyvät luonnollisella tavalla, syntyvät synnissä, so. ilman jumalanpelkoa, ilman luottamusta Jumalaan sekä pahan himon hallitsemina, ja että tämä alkusairaus ja perisynti on todella synti, joka tuomitsee ja tuo jo nyt mukanaan iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät KASTEEN ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan.

      Seurakuntamme tuomitsevat pelagiolaiset ja muut, jotka väittävät ettei perisynti ole synti ja kaventaakseen Kristuksen ansiota ja hänen hyville teoilleen kuuluvaa arvoa katsovat ihmisen voivan tulla omilla järjen voimillaan vanhurskaaksi Jumalan edessä.

      Näin siis Augsburgin tunnustus.

      Joten siihen aikaan kun esivallan tehtäviin kuului ihmisen koko elämästä huolehtiminen, esivalta huolehti myös siitä, että kaikki alamaiset pääsisivät iankaikkiseen elämään.

      Ajattelepa miten jumalaton on sinun opetuksesi, kun yrität kinata puhdasta oppia vastaan ja estää pieniä lapsia pääsemästä taivaan iloon vain siksi että vanhemmat haluavat vain PÄÄTÄÄ ITSE. Etkö todellakaan tajua, että kääntymys on JUMALAN OMA KÄÄNTYMYS MEIDÄN PUOLEEMME. Sen hän tekee oman armovalintansa perusteella.

      4.Mooseksen kirja:

      6:24 Herra siunatkoon sinua ja varjelkoon sinua;

      6:25 Herra valistakoon kasvonsa sinulle ja olkoon sinulle armollinen;

      6:26 Herra KÄÄNTÄKÖÖN kasvonsa sinun puoleesi ja antakoon sinulle rauhan.

      Joten

      Anna Jumalan kääntää kasvonsa sinun puoleesi, niin että voit lopettaa jankuttavan kiistelysi ja saat todellisen rauhan, Jumalan antaman rauhan.

    • Ari

      Koska tulkitset parannus sanan väärin, niin panen tähän selostuksen siitä mitä parannuksella tarkoitetaan.

      Augsburgin tunnustus

      XII Parannus

      PARANNUKSESTA seurakuntamme opettavat, että ne, jotka ovat KASTEEN JÄLKEEN langenneet, voivat saada syntien ANTEEKSIANNON milloin tahansa, kun he kääntyvät, ja että KIRKON tulee ANTAA synninpäästö niille, jotka näin palaavat tehdäkseen parannuksen.

      Parannus näet sisältää varsinaisesti seuraavat kaksi asiaa. Toinen on katumus eli synnintunnosta johtuva pelästyminen, joka ahdistaa omaatuntoa. Toinen on usko, joka syntyy evankeliumista eli synninpäästöstä ja joka luottaa siihen, että synnit annetaan ANTEEKSI KRISTUKSEN TÄHDEN, ja antaa omalletunnolle lohdutuksen ja vapauttaa sen pelosta. Tämän jälkeen tulee seurata hyvien tekojen, jotka ovat parannuksen hedelmiä.

      Ne tuomitsevat kasteenuusijat, jotka väittävät, että kerran vanhurskautetut eivät voi menettää Pyhää Henkeä, samaten ne, jotka väittävät, että jotkut tässä elämässä saavuttavat sellaisen täydellisyyden, etteivät voi tehdä syntiä.

      Edelleen ne tuomitsevat novatianolaiset, jotka eivät tahtoneet antaa synninpäästöä kasteen jälkeen langenneille, kun nämä palasivat tehdäkseen parannuksen.

      Myös ne hylätään, jotka eivät opeta, että syntien anteeksiantamus saadaan USKON KAUTTA, vaan velvoittavat meidät ansaitsemaan armon omilla hyvitysteoillamme.

    • Matias Roto toit minulle että kommentoin asian vierestä, etkö nyt itse tee vielä pahemmin eli miten blogiin liittyy nämä kommenttisi?

      Kysyn nyt kuitenkin mitä Jeesus tarkoitti:

      Luuk. 24:47
      ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.

      Jos parannus olisi sitä mitä otat omista oppikirjoistasi niin kuinka tuo sopii kasteeseesi eli etkö saakkaan kaikkia syntejä kasteen avulla anteeksi?

      Puhut vielä parannuksen kasteesta eli saat parannuksen kasteessa, no menetkö aina uudestaan kasteelle kun lankeat ja teet parannusta vai tuleeko joku sinut kastamaan kysymättä sinulta?
      Huomaa että kommentoin vailla järjen hiventä kun selityksesi ovat myös sellaisia.

    • Ari

      Luukas kertoo TAVOITTEESTA kaikkien kansojen voittamisesta ja nimittää tapahtumaa kasteen antaman lahjan sisällöllä

      Vastaavan käskyn Matteus kertoo KUINKA se tapahtuu. Se taoagtyy KASTAMALLA

      Matteuksen evankeliumi:

      28:19 Menkää siis ja tehkää KAIKKI KANSAT minun opetuslapsikseni KASTAMALLA heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

      Ja huomaapa vielä että tavoitteena on KAIKKIEN KANSOJEN OPETUSLAPSEUTTAMINEN eli siis kaikkien ihmisen vauvasta vaariin kastaminen, jonka avulla ihminen siirretään saatanan seurasta JEESUKSEN OPETUSLASTEN JOUKKOON.

    • Matias Roto sanoppa missä menee pieleen tuo sinun ”kaikkien kansojen” opetuslapseuttaminen kun jätät pois sen jatkon eli opettaa pitämään kaikki mitä Jeesus on käskenyt pitää, näetkö tämän toteutuvan? Äläkä nyt sitten kumoa taas Jeesuksen sanoja omilla opeillasi perisynnistä jne….

    • Ari

      Jo aivan perusteissaan menet harhaan, kun puhut minun henkilökohtaisista opeistani, ikään kuin uskontai oppi olisi yksityisasia. Tämä on koko Raamatun maailmalle täysin vieras ajatustapa. Raamattuhan pyhyy meidän YHTEISESTÄ uskostamme ja opistamme. Juuri tässä on harhasi perussyy, kun kieltäydyt ottamasta vastaan meidän YHTEISTÄ pelastustamme Vapahtajamme armon varassa.

      Samaten perisyntioppi on syntynyt jo Paratiisissa, kun me Aatamin kupeissa ollessamme lankesimme syntiin.

      Augsburgin tunnustus toteaa perisynnin olevan tuomion ansaitseva synnin tila, mikäli emme kasteessa pääse tuomiota pakoon. Ja huomaapa MONIKKO uskon tunnustuksesta puhuttaessa. ”seurakunTAMME”.

      ”II Perisynti

      Edelleen seurakuntamme opettavat, että Aadamin lankeemuksen jälkeen kaikki ihmiset, jotka lisääntyvät luonnollisella tavalla, syntyvät synnissä, so. ilman jumalanpelkoa, ilman luottamusta Jumalaan sekä pahan himon hallitsemina, ja että tämä alkusairaus ja perisynti on todella synti, joka tuomitsee ja tuo jo nyt mukanaan iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan.

      Seurakuntamme tuomitsevat pelagiolaiset ja muut, jotka väittävät ettei perisynti ole synti ja kaventaakseen Kristuksen ansiota ja hänen hyville teoilleen kuuluvaa arvoa katsovat ihmisen voivan tulla omilla järjen voimillaan vanhurskaaksi Jumalan edessä.”

      Näin tunnustuskirjat meidän yhteisestä uskostamme.

      Sitten tuo puhe jälkeläisten osallisuudesta esi-isiensä tekoihin niin hyvässä kuin pahassa. Jälkeläinen oli noissa mukana esi-isänsä kupeissa. Siksi myös KOKO ihmiskunta oli mukana Aatamin lankeemuksessa.

      Hebrealaiskirje:

      7:10 sillä hän oli vielä isänsä kupeissa, kun Melkisedek meni tätä vastaan.

      Tässä on raamatullinen näkökulma sukupolvien ketjuun. Aatamin mukana koko ihmiskunta lankesi tottelemattomuuteen ja joutui synnin ja kuolevaisuuden valtaan. Vain Jeesuksen ARMO riittää tästä vaivasta pelastamaan. Jeesus, Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa, on kokonaan uuden ihmiskunnan, HUOMAA jälleen kollektiivinen käsite eli siis koko yhteisöä koskeva pelastus, kirkkoa eli koko Jumalan kansaa kokonaisuutena koskeva lupaus, ainoa pelastuksemme perusta.

    • Matias Roto edelleen todistelet Raamatun ulkopuolisilla teksteillä, siis onko Raamattu ainoa oikea perusta sinulle?

      Mietippä nyt Jeesuksen sanoja:

      Joh. 3:36
      Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä.”

      Joh. 12:48
      Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.

      Luuk. 13:3
      Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte.

      Siis mitä on kuuliasuus?

      Mitä on se että Jeesuksen sanat tuomitsevat viimeisenä päivänä?

      Siis kun ajattelee kylväjä vertausta niin ketä ovat ne joilta saatana ottaa sanan heti pois, eikö niitä jotka kun kuulevat evankeliumin ja siinä olevan ”tehkää parannus ja uskokaa evankelium” niin kun nämä sanovat/uskovat ettei heidän tarvitse tehdä parannusta koska ovat jo……. (lue vaikkapa kastettu).

    • Ari

      Kylväjävertauksen kärki on siinä, ettei evankeliumia julistaessaan pidä säikähtää vastuksia.

      Vaikka osa työstä ei tuotakaan tuloksia, niin lopulta kuitenkin kiitos seisoo ja kylvö on tuottanut tuloksia.

      Näin myös kirkon kannattaa olla uskollinen kutsumukselleen ja kaiken maailman vastaan vänkääjistä houlimatta rohkeasti julistaa pelastusta armovälineitten eli Jumalan sanan ja pyhien sakramenttien välityksellä.

      Joten lähes sukupolvea vanhemman ja paljon enemmän oppia saaneen ominaisuudessa rohkaisen sinuakin lähtemään Jeesuksen opetuslasten YHTEISEEN PORUKKAAN eli Jumalan kansan eli siis kirkon yhteyteen. Lopeta siis kadonneen lampaan kohtalo susien raadeltavaksi ja pyydä Hyvää Paimenta eli siis Vapahtajaamme liittämään sinut omaan ruumiiseensa eli

      SIIS liity konkreettiseen kirkkoon eli kylväjävertausta käyttääkseni

      JÄTÄ PISTELIÄÄNÄ ORAPIHLAJANA TOIMINTASI eli perusteettomat kirkon mollaamisesi

      JA ASETU OIKEAN MAAPERÄN KOHDALLE eli siis Kristukselle satoa kasvamaan.

    • Matias Roto vastauksesi on taasen vain sitä että sinä olet oikein korkeasti viisas ja minä en ymmärrä mitään, siis et vastaa kysymykseen vaan siirrät asian sivuun, annoin selkeitä Jeesuksen sanoja joista kysyin, miksi et niihin vastannut?

      Jeesus sanoo ettei ulkopuolella olevat ymmärrä vertauksia ja siitä olet todella hyvä esimerkki.

    • Ari

      Juuri oikein sanoit, etteivät ulkopuoliset näe totuutta Jeesuksen vertauksesta.

      Sinä nimittäin tartut vertauksen varsinaisen sanoman sijaan aivan sivuasiasta. Muutat sanoman Jumalan valtakunnan sanoman eteenpäinmenosta aivan sivuasioihin takertumisiisi.

      Verratakseni automerkkeihin. Kun puhutaan vaikkapa mersun ominaisuuksista, niin sinä puhut keulamerkistä, kun pitäisi puhua siitä, miten tuo auto kulkee ja kuinka se voi palvella maantiellä liikkumisessa.

    • Matias Roto hiukan kehitystä kun tuot esille etteivät ulkopuolella olevat ymmärrä vertauksia KUTEN JEESUS SANOO.

      Siis niinkuin helppoa vertausta et ymmärrä kuin puiden hedelmät, siis voiko samasta ””puusta”” koota väkivaltaa ja keskinäistä rakkautta?

      Nielet helposti ”kirkkosi” kaiken väkivallan historiasta mutta nyt et hyväksy kun tuon JEESUKSEN SANAT keskinäisestä rakkaudesta josta Hänen opetuslapset tunnetaan.

      Ota todesta JEESUKSEN SANAT ja tee parannus, et voi seurata kirkkoa ja Jeesusta yhtä aikaa.

    • Ari

      Näissä keskusteluissa sinä olet yksi innokkaimmista puhumaan Jeesuksen seuraamisesta rakkaudessa, rakkaudessa jopa vihamiehiä kohtaan.

      Mutta valitettavasti

      Sinä myös olet yksi niistä jotka säälimättömästi mitä kovimmin sanoin

      TUOMITSET KRISTUKSEEN USKOVIA.

      Jätä haukkuminen rakkikoirien tehtäväksi ja ala elämään ihmisiksi!

    • Matias Roto ”keskustelu” taitosi on todeela huono kun et vastaa kysymyksiin vaan ”rakkikoiran” tavoin haukut toista, siis otin tuon vertauksen sinulta.

      Voisitko näyttää eds yhden puun joka tuottaa erilaisia hedelmiä eli vaikkapa orjantappura josta voi koota viinirypäleitä?? Siis jos et tähän pysty niin mietippä nyt ymmärrätkö Jeesuksen vertaista puiden hedelmistä???

    • Ari

      Tunnen ainakin yhden, joka kantaa huonoja hedelmiä. Tapasi kinata on selvästi piikikästä. Kinaat ja vänkäät yrittäessäsi pakkosyöttää väärin ymmärtämisiäsi ympärillesi. Jankutat samaa levyä uudelleen ja uudelleen samojen puolen tusinaa lukkiutuneita ajatuksiasi toistaen. Jo tässäkin keskustelussa olet moiseen sortunut.

      Tunnen valtavan määrän ihmisiä, joiden elämässä näkyy uskon voima arkisessa elämässä. Iloinen ja myönteinen ilmapiiri vallitsee, kun saamme kokoontua yhteen hyvien ihmissuhteiden verkostossa olipa sitten kokoontuminen Jumalan sanan ääreen ja yhdessä riemuita Jumalan rakkauden todellisuudesta tai muutoin hyvien ja ystävällisten ihmisten kesken kokoon tulleina.

      Olen iloinen vaimostani. Olen iloinen lapsistani. Olen iloinen sukulaisistani. Olen iloinen naapureistani. Olen iloinen oman kotokaupunkini väestä. Olen onnellinen että saan asua maailman onnellisimman kansan keskellä.

      Esimerkkinä kotoani. Rakkaani kanssa meillä on tapana sanoa kymmeniä kertoja päivässä, että rakastamme toisiamme. Esimerkiksi äsken syödessämme sain iloita rakkaani tekemästä hyvästä ateriasta. Rukoilimme ja kiitimme ruuastamme meitä rakastavaa Jumalaamme.

      Esimerkkinä sukuni piiristä. Lauantain sukulaistemme tapaamisessamme meitä oli koolla kokonainen iso sali täynnä väkeä. Ilmapiiri oli hersyävän iloinen.

      Tässä vain kaksi esimerkkiä siitä miten rakkaus on todellisuutta silloin, kun piikittelyn sijaan jaetaan rakkautta toinen toisellemme.

    • Matias Roto siis itse et ole ”piikikäs” etkä vastaa toista akentavasti??

      Siis et nytkään vastaa siihen mitä kysytään eli voitko näyttää yhdenkään puun joka tuottaisi useamman laatuisia hedelmiä, siis vakkapa orjantappuran joka tuottaa viinirypäleitä??

    • Ari

      Ei minun tarvitse kuvitella hedelmiä, kun puutarhassani on aidattu hedelmäpuiden tarha, missä kasvaa omenoita, päärynöitä, luumuja, kriikunoitta ja kirsikoita. Marjapensaissa on aroniaa, tyrniä, karviaisia sekä valkoisia, mustia ja punaisia viinirypäleitä.

      Niinpä pitkin talvea meillä on ollut eri hedelmistä tai marjoista laitettua sosetta, joten turha sinun on pohdiskella, erotanko eri hedelmiä toisistaan.

      Koeta sen sijaan opetella aitoa kiinnostusta toisista ihmisistä että oppisit elämään YHTEISESSÄ KRISTIKUNNASSA eli siis kirkon yhteydessä toisten Kristukseen uskovien kanssa samaa liturgiaa viettäen eli siis Herramme sekä koko taivaallisen joukon kanssa yhteistä messua viettäen.

    • Matias Roto siis kun sinulle sanoo että haeppa nyt omenoita niin menetkin etsimään niitä päärynä puusta ja ilossasi juokset ne kädessä ja sanot nyt onkin hyviä omenoita????

      Et siis pätkääkään ymmärrä vertausta tai sitten ymmärrät etkä ota sitä vastaan vaan esittelet päärynöitä omenoina!!!

      En kyllä ymmärrä sinun niin SUURTA viisauttasi jota olet kehunut niin monta kertaa, kyllä pieni lapsikin sanoo kun näkee sinun tuomasi ””omenat” että sedällähän on päärynöitä!!

    • Ari

      Olet kuin alakoulun ekaluokkalainen, joka on oppinut erottamaan a ja b kirjaimen toisistaan, ja sitten kuvittele olevansa viisaampi kuin opettajansa.

      Etkö ole jo edellä vihjauksistani tajunnut miten olen todennut sinun inttävät kysymyksesi turhiksi kinuamisiksi, joihin ei ole mielekästä lisätä jatkoa.

      Kun aikoinaan tulin shogin eli japanilaisen shakin Suomen mestariksi, niin ratkaisevassa voittosommitelmassa olin laskenut tekeväni matin yli 20 siirron päähän. Kun tuon laski läpi, niin silloin ei tarvinnut laskea kaiken maailman sivujuonteiden jatkoja, vaan mennä suoraviivaisesti eteenpäin.
      Tai kun muuan japanilainen go pelin mestari kerran laski yli sata siirtoa eteenpäin pelin lopputuloksen puolen pisteen voitokseen, niin nuo loput sata siirtoa meni hänen laskemiensa mukaan, vaikkakin muutamissa kohdin täysin tasavertaisin siirtojen järjestyksen vaihtumisin.

      Joten näillä esimerkeillä haluan sanoa, että jos haluat päästä eteenpäin ymmärryksesi kehittämisessä, niin älä takerru tekstien keskeisen linjausten eteenpäin menossasi turhanpäiväisille sivuraiteille, joissa menettää vain aikaa ja voimia turhanpäiväisyyksiin.

      Nimittäin

      Jos illalla vahingossa pudotat jotain maahan, niin hae sitä siltä kohtaa, mihin se putosi, eikä sadan metrin päästä katuvalon alta etsien, kun ajattelet, että siellä sinä näet paremmin.

    • Matias Roto nyt ei ole kyse siitä mitä minä teen vaan siitä mitä sinä teet, siis päärynä kädessä väität kivenkovaa että se on omena, et ymmärrä kun Jeesus sanoo ettet voi löytää päärynä puusta omenoita, ylpeänä vieläkin intät vastaan.

      Luet kyllä Raamatusta että Jumala salaa evankeliumin ”viisailta ja ymmärtäväisiltä” mutta et näe että se tarkoittaa juuri sinua, et ymmärrä että evankeliumi tulee ottaa vastaan lapsenkaltaisesti eli ilman omaa korkeaa viisautta nöyränä. Jumala on ylpeitä vastaan, nöyrille Hän antaa armon.

    • Ari

      Jälleen kerrran puhut vääriä väitteitä.

      Puhe lapsenkaltaisuuteen viittaa kasteeseen. Juutalaiset oppineet puhuivat kääntymyksen kasteen antavan kokonaan uuden elämän aivan alusta alkaen. Tuon ajan matikan mukaan teki yhden päivän ikäiseksi, nykymatikan mukaan aloitti nollapisteestä elämän uudestaan. Kaste siis teki ihmisestä VASTASYNTYNEEN LAPSEN. Tuon kasteen kaavan muotoilun tyylilaji tulee esille Jeesuksen puheessa lapsen kaltaiseksi tulemisesta. Joten Jeesus siis oli samaa mieltä kuin Rabbi Hillel oli ollut ennen häntä. Ihmisen on saatava kaste, ja Jeesus lisää vielä siihen että se on välttämätöntä pelastuksen saamisessa.

      Joten pane sinäkin turvasi siihen kasteeseen, jonka lapsena sait ja jossa sinut Jumalan lapseksi otettiin.

      Joten en suinkaan intä Jeesusta vastaan vaan ainoastaan korjaan tietämättömyyttäsi tekemiäsi asiavirheitä.

    • Matias Roto toteat:””Jeesus lisää vielä siihen että se on välttämätöntä pelastuksen saamisessa.””

      Missä Jeesus tuon toteaa?

      Jeesus sanoo ellette tee parnnusta niin tekin hukutte, siis huomaa tuossa että ihmisen on itse tehtävä parannus, ei niin että joku muut sen tekee/lahjoittaa/antaa… siis ei vauva mitään parannusta tee kun hänet kastetaan.

    • Ari

      Sekoitat käsitteitä

      Kastehan ON PARANNUKSEN KASTE ELI SIIS PARANNUS VASTAANOTETAAN KASTEEN VÄLITYKSELLÄ.

      Verrataanpa Markuksen evankeliumin ja Johanneksen evankeliumin kertomusta SAMASTA ASIASTA.

      Markuksen evankeliumi:

      1:15 ja sanoi: ”Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi”.

      TÄSMÄLLEEN SAMAN SANOO JOHANNEKSEN EVANKELIUMI SANOIN

      Johanneksen evankeliumi:

      3:22 Sen jälkeen JEESUS meni opetuslapsineen Juudean maaseudulle ja oleskeli siellä heidän kanssaan ja KASTOI.

      MOLEMMAT TEKSTIT PUHUVAT

      S A M A S T A

      TAPAHTUMASTA.

      Siis parannuksen saa vastaanottaa pyhän kasteen toimituksessa. Näin käy lähetysmailla hyvin usein. Ihminen kääntyy USKOON pyhän kasteen toimituksessa.

      Sen sijaan kun ihminen on luopunut uskostaan, niin silloin hänen on palattava samaan armoon, jonka hän jo kasteessa sai elämänsä turvaksi. Kasteen jälkeen parannuksen teko siis on takaisin tuleminen samaan lapseuteen, minkä tuhlaajapoikakin teki vertauksessa. Hän EI lähtenyt etsimään itselleen uutta isää eikä uutta isän kotia, vaan hän palasi alkuperäiseen kotiinsa.

      Tästä tunnustuskirjamme Augsburgin tunnustus sanoo näin:

      ”XII Parannus

      Parannuksesta seurakuntamme opettavat, että ne, jotka ovat KASTEEN JÄLKEEN langenneet, voivat saada syntien anteeksiantamuksen milloin tahansa, kun he kääntyvät, ja että kirkon tulee antaa synninpäästö niille, jotka näin palaavat tehdäkseen parannuksen.

      Parannus näet sisältää varsinaisesti seuraavat kaksi asiaa. Toinen on katumus eli synnintunnosta johtuva pelästyminen, joka ahdistaa omaatuntoa. Toinen on usko, joka syntyy evankeliumista eli synninpäästöstä ja joka luottaa siihen, että synnit annetaan anteeksi Kristuksen tähden, ja antaa omalletunnolle lohdutuksen ja vapauttaa sen pelosta. Tämän jälkeen tulee seurata hyvien tekojen, jotka ovat parannuksen hedelmiä.

      Ne tuomitsevat kasteenuusijat, jotka väittävät, että kerran vanhurskautetut eivät voi menettää Pyhää Henkeä, samaten ne, jotka väittävät, että jotkut tässä elämässä saavuttavat sellaisen täydellisyyden, etteivät voi tehdä syntiä.

      Edelleen ne tuomitsevat novatianolaiset, jotka eivät tahtoneet antaa synninpäästöä kasteen jälkeen langenneille, kun nämä palasivat tehdäkseen parannuksen.

      Myös ne hylätään, jotka eivät opeta, että syntien anteeksiantamus saadaan uskon kautta, vaan velvoittavat meidät ansaitsemaan armon omilla hyvitysteoillamme.”

      Näin siis Augsburgin tunnustus.

      ASIASTA TOISEEN

      Sinä menet jo ties kuinka monetta uusintakierrosta samaa virheiden ketjuasi, jonka osaan jo ulkoa, joten jos sinulla ei ole mitään UUTTA sanottavaa niin voimme lopettaa keskustelumme tähän.

  5. Laki yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnasta

    12 §

    Hallintolain soveltaminen

    Menettelyyn lautakunnassa sovelletaan hallintolakia (434/2003), jollei tässä laissa, yhdenvertaisuuslaissa tai tasa-arvolaissa menettelystä toisin säädetä.

    Yhdenvertaisuuslaki

    2 §
    Soveltamisala
    Tätä lakia sovelletaan julkisessa ja yksityisessä toiminnassa.

    Lakia ei kuitenkaan sovelleta yksityis- eikä perhe-elämän piiriin kuuluvaan toimintaan eikä uskonnonharjoitukseen.

  6. Onhan tämä aihe juuri Suomessa hämmästyttänyt pitkin maailmaa että miksi täällä uskonnonvapaus ja sananvapaus on tulilinjalla?
    Pakostakin tulee ajatus että elämme Suomessa yllättävän ideologisessa ilmapiirissä . Kristinuskon viha ilmenee niin monella rintamalla ja iso yksi syy on meidän median asenteellisuus . Harmittaa kansan puolesta kun moni ei kriittisesti suhtaudu tuotettuihin ns uutisiin . Älyllinen laiskuus kasvanut tietotulvan kautta. Lopulta kirkon ja valtion yhteys on muodostunut rasitteeksi ja meidän monipuoluejärjestelmä jakaa neljän vuoden välein puolueiden tavoitteita sulle mulle tyyliin . Kristillisten arvojen väheneminen on avannut päämäärätietoisille ideologisille pyrkimyksille tietä miehittää monia tahoja ihan johtotehtäviin saakka . Tämä ääni joka tulee mediasta ja monen tahon suusta ei edusta suurinta osaa kansan ääntä , mutta tarpeeksi rummutettu muuttaa käsityksiä myös kansan riveissä . Eli voisi sanoa että poliittisten voimien kautta lopulta ajetaan uskonnonvapautta ja sananvapautta alas ja juuri ne tahot jotka ilmoittautuu näiden ainakin sananvapauden kannattajiksi ovat suitsimassa näitä vapauksia alas.
    Maailmalla tähän liittyy Elon Mask ostama nykyinen X palvelu ja siellä ei rajoiteta sananvapautta . Koska tämä on ainoa vaihtoehto ideologioille jotka haluavat muuttaa arvopohjaa vastustavia voimia vastaan että heidän ääni ei kuuluisi . Suomen tilanne on sikäli huono kun kansankirkon ääni näyttää enemmän tukevan ideologisia uusia päämääriä kuin puolustavansa uskonnon ja sananvapautta .

Ilmari Karimies
Ilmari Karimieshttps://helsinki.academia.edu/IlmariKarimies/
Lutherin uskokäsityksestä väitellyt teologian tohtori, luennoitsija. Reformaation teologian tuntiopettaja Avoimessa yliopistossa. Toiminut Helsingin piispan teologisena sihteerinä, kirkolliskokouksen perustevaliokunnan sihteerinä sekä neljässä pohjoismaisessa luterilais-katolisessa dialogikomissiossa.