Mitä helvettiä se Valtosen Olli nyt taas funtsii, kun meinaa kadotusosaston poistaa kristinuskosta konsanaan? Tuo osastohan on perustettu varta vasten ns. pimeyden valtojen loppusijoituspaikaksi. Tahtoo siis sanoa syntiä, saatanaa ja kuolemaa varten. Ajatus ikuisesta tulesta ja tulijärvestä on tietysti vain kielikuva, kun taas se helvetti, johon ihmiset tällä synnin, saatanan ja kuoleman hallitsemalla planeetalla joutuvat, on mitä totisinta totta, kaukana vertauskuvista.
Tietenkin pimeyden vallat kätyreineen tekevät kaikkensa pitääkseen ihmiset mahdollisimman etäällä Jumalan valtakunnasta, joka telluksen nykyisten hallitsijoitten kannalta katsottuna ikävä kyllä on jo päässyt Jeesuksessa murtautumaan tähän todellisuuteen.
Uudessa Askel-lehden kolumnissaan Valtonen kuulemma kyselee, että entä jos helvetti onkin vain ja ainoastaan täällä maan päällä. Hän toteaa kyllä uskovansa siihen, että ihminen pelastetaan joutumasta helvettiin. Jos helvetti on vain maan päällä, niin miten ihmisiä estetään joutumasta sinne? Jumala ei ainakaan saata ketään pahaan eikä kiusaa ketään, mutta mieluusti auttaa pääsemään pois pahasta.
Valtosen mukaan ”maanpäällisen helvetin ytimessä on ensinnäkin elämän arvaamattomuus. Sokeassa epäreiluudessaan elämä antaa jokaiselle erilaisen tuomion: jotkut pääsevät arvonnassa helpolla, toiset joutuvat kokemaan kaikki helvetin tuskat. Toiseksi helvetin ytimessä on ihmisen taipumus tuottaa pahaa itselleen ja toisille. [– –] Me teemme omat helvettimme, itsellemme ja lähimmäisillemme”.
Ruttopuiston rovasti kommentoi tätä. Ensiksikin: Ei meille kukaan ole luvannut ongelmatonta elämää ilman koko elämän hajoamisen vaaraa tai minänmenettämisen uhkaa. Mutta ei Jumala, elämän antaja ja ylläpitäjä, varmaankaan allekirjoita Ollin näkemystä elämän sokeasta epäreiluudesta. Mihin ajattelussasi unohtuvat ns. hyvyyden voimat, lähimmäisyys, pyyteetön halu auttaa ihmisiä lähellä ja kaukana? Ei ihmisen tarvitse olla ihmiselle susi vaan – Lutheria lainatakseni – ihmisen tulee olla ihmiselle Kristus.
Siksi toisekseen: Pahuus roikkuu meissä ihmisissä kiinni takiaispallojen tavoin. Lutherin oivallus Samalla kertaa vanhurskas ja syntinen kuvaa yhä edelleen hyvin ainakin meikäläisen yksisilmäisen putkinäköistä (ei vertauskuva vaan fakta) rämpimistä tässä ajan suossa. Lintuna koen olevani kiinni tervassa, usein nokkaani myöten. Kun saan nokan irti, on pyrstön vuoro tarttua töhnään. Ja sitten taas nokka. Ja pyrstö…
Varmasti me ihmiset teemme toisillemme mitä katalimpia kepposia, mutta kun Jumala on mennyt lupailemaan meille isoja, ihania asioita, vieläkin suurempia kuin tuore pääministeri Antti Rinne. Rinne ottaa johtaakseen demokraattisesti hallitun Suomen tasavallan, Kristus taas on jo vähän kauemmin johtanut Taivasten valtakunta-nimistä kuningaskuntaa, monarkiaa. Suurimmilta osin kyseiset hallitusmuodot eivät ole vertailukelpoisia.
En tiedä, miten Rinne suuret lupauksensa lunastaa vai lunastaako ollenkaan, mutta siitä olen varma, että minkä Jumala lupaa, sen hän myös pitää. Ja hän on luvannut oikaista kaikki vääryydet, joita olemme täällä maan päällä joutuneet kokemaan. Ja paha saa palkkansa (ei mitään tekemistä rahan kanssa). Tähän velvoittaa Jumalan oikeudenmukaisuus. Vaan missä ja miten tämä kaikki tapahtuu? Pitäisikö turvautua katoliseen oppiin kiirastulesta, vaikka protestantit ja ortodoksit sen ovatkin hylänneet?
Valtonen sanoo liittyvänsä kirkkoisä Origenesiin siinä, että kun aikamme maan päällä on ohi, jäävät helvetitkin lopullisesti taakse. Ja sittenkö vain kaikki taivaaseen, vai? Mielestäni kirkko ei voi tällaista varmuutta antaa, vaikka se kovin kliffaa olisikin: ”Hei, jatka vain puhtaalla omallatunnolla sikailemistasi, taivaassa sitten tavataan!”
Kaikki eivät edes tahdo taivaaseen, raahataanko heidät sinne siis väkisin? Olisipa epäreilu jumala (sic!) sellainen, joka antaisi valinnanvapauden toisinajatteluun, mutta loppupeleissä sitä oikeutta ei voisikaan käyttää! N. Machiavelli lausui viimeisinä sanoinaan näin: ”Minä haluan helvettiin enkä taivaaseen. Helvetissä voin nauttia paavien, kuninkaiden ja prinssien seurasta. Taivaassahan on vain kerjäläisiä, munkkeja ja apostoleja”.
Valtonen pistää mutkat suoriksi päästäessään kaikki taivaaseen: ”Jos pelastus tässä elämässä tulee ihmisen osaksi uskon kautta, iankaikkisen pelastuksen ja sen vastaanottamisen ainoa edellytys on Jumalan mittaamaton armo. Siirtyessämme tästä ajasta ikuisuuteen siirrymme samalla uskon ja epäuskon ajasta armon valtakuntaan, siihen todellisuuteen, missä mikään ei ole enää epätäydellistä ja jossa Jumala on kaikki kaikessa”.
Ruttopuiston rovasti: Viisaasti ja vastaansanomattomasti sanottu, noin niin kuin yleisesti ottaen. Erityisesti ottaen paha on teologin ohittaa näitä Herramme omia sanoja Matteuksen evankeliumista:
Mt 5:20. Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.
7:21. »Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra’, pääse taivasten valtakuntaan. Sinne pääsee se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon. Monet sanovat minulle sinä päivänä: ’Herra, Herra! Sinun nimessäsihän me profetoimme, sinun nimessäsi me karkotimme pahoja henkiä ja sinun nimessäsi teimme monia voimatekoja.’ Mutta silloin he saavat minulta vastauksen: ’En tunne teitä. Menkää pois minun luotani, vääryydentekijät!’
18:2. Silloin Jeesus kutsui luokseen lapsen, asetti hänet heidän keskelleen ja sanoi: »Totisesti: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, te ette pääse taivasten valtakuntaan.
Eiköhän se, Olli, edelleenkin ole niin, että tietoisuus varmasta anteeksiantamuksesta ei tee synnintunnustustamme tarpeettomaksi vaan pikemminkin päinvastoin se tekee synnintunnustuksemme mahdolliseksi? Ilman henkilökohtaista suhdetta Jumalaan me molemmat, niin Valtonen kuin Kiurukin, olisimme pelkkiä peccatoreja, emmekä lainkaan iustuksia.
Kuva: Tekijänoikeudet rajoittivat osittain kuvan käyttöä. Toivottavasti Olli on edes osittain tyytyväinen lopputulokseen.
Kotimaa24:n uutinen Olli Valtosen Askel-lehden kolumniin liittyen. Oheinen bloggaus perustuu K24:n juttuun, sillä en ole lukenut kyseistä kolumnia.
Olli Valtonen oli 1980-luvulla hyvä karismaattisen liikkeen johtaja ja inspiraattori. Sitten, koko sen aikainen karismaattinen liike jotenkin hiipui pikkuhiljaa ja katosi seurakunnista ja myös saimme aika paljon epätasapainoisia karismaattisia ilmiöitä 1990-luvun loppua kohden.
Varmasti aina jossain on ollut jonkunlainen terve ”jäännöskin”, mutta en usko että on liioiteltua sanoa että karismaattinen uudistusliike vinoutui 1990-luvulla pahasti. Niin taisi käydä herra Valtosellekin. Tällaiset jutut kaikkien taivaaseen pääsystähän eivät minusta ole mitään hetken mielenjohtumia,vaan pitkän vinosuuntauksen hedelmää. Surullisinta tässä on se, että herra Valtonen on profiloimassa karismaatikkojen kesätpahtumaa. Kun kaikki pääsevät taivaaseen, ei Jeesuskaan kuollut syntiemme tähden. Näin ristin pahennus on poistettu ja karismaattiset hupijuhlat voivat alkaa.
Olen pitkään ymmärtänyt, että saamme selkeästi antinomistisen harhaopin kerismaatiisen liikkeen yhteyteen, ja tässä se nyt sitten on. Surullista.
Antti: Kun mainitsen jonkun ihmisen blogissani nimeltä, lähden siitä olettamuksesta, että kyseinen henkilö myös itse saa tekstini luettavakseen. Jos näin ei käy, hoidan itse tekstin postauksen eteenpäin. Ja kaikkein riemullisinta olisi, jos nimetty (toivottavasti ei kovin pahasti nimitelty) ihminen voisi vastata huutoihini tällä samaisella palstalla. Facebookiin saattaa kyllä tulla kommentteja, mutta se ei ole sama asia, kun en niitä juttuja pidä julkisina.
Menemättä tämän enempää kenenkään persoonaan totean vain, että Olli toi esiin tämän aika ajoin innokkaastikin vatvotun teologisen kysymyksen, jolla spekulointi ei välttämättä ole kovin hedelmällistä, lieneekö edes viisastakaan, meiltä kun puuttuu täydellinen tieto Jumalan aivoituksista. Jättäisin kernaasti jotakin Luojankin huoleksi.
Tulee mieleen vanha juttu siitä, kun joku ristitty rukouksessaan vaati Jumalaa tilille maailman pahuudesta ja tivasi tältä, että miksi et tee mitään sille. Jumala vastasi, että meinasin kysyä sinulta ihan samaa.
Ruttopuiston rovasti. ”Ja kaikkein riemullisinta olisi, jos nimetty (toivottavasti ei kovin pahasti nimitelty) ihminen voisi vastata huutoihini tällä samaisella palstalla”.
Mnun tarkoitus ei ole alkaa ketään nimittelemään. Antinomismissa (anti=vastaan, nomos=laki) on kyse vinoutuneesta opista, jota perinteisesti pidetään harhaisena. Tästä voi hyvin keskustella ilman että puhutaan kenestäkään papista tms. erityisesti. Silti kyllähän aikaaisemminkin nämä jutut henkilöityivät toiseen pappiin, Kylliäiseen, joka kirjoitti aiheesta kirjankin:Kaikki pääsevät taivaaseen. Ks. olen pitkään odottanut, että tällaista opetusta alkaa esiintymään karismaattisen liikkeen yhteydessä. Minusta se siis on ennenkaikkea surullista.
”Kun kaikki pääsevät taivaaseen, ei Jeesuskaan kuollut syntiemme tähden.” Asioden ärjestys onkin juuri päinvastainen. Kun Jeesus on kuollut syntiemme tähden, kaikki pääsevät taivaaseen. ”Ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan sitä tuomitsemaan, vaan pelastamaan sen.”
Pentti. ”Kun Jeesus on kuollut syntiemme tähden, kaikki pääsevät taivaaseen”.
Onko tämä sinulle taas jokin sanaleikki?
Kristuksessa kuolevat elävät Hänen yhteydessään iankaikkisesti. Sitten esim. sellaiset jotka eivät tahdo Häntä, eivät tietysti ole pakotetuja elämän yhteyteen Hänen kanssaan. He tietysti ovat Hänestä erossa koska tahtovat sitä.
Antti. ”Ks. olen pitkään odottanut, että tällaista opetusta alkaa esiintymään karismaattisen liikkeen yhteydessä. Minusta se siis on ennenkaikkea surullista”.
No sen verran helpotusta huoleeni sain jo, että ymmärrän, että Timo Pöyhösen ollessa HU:n puheenjohtaja ei opin huononemisesta ole vaaraa karismaattisen uudistuksen piirissä. Näiltä osin siis pelkoni on nyt aiheeton.
”Onko tämä sinulle taas jokin sanaleikki?” Ei todellakaan. Olen vakavissani sitä mieltä, että lauseesi logiikka oli nurinkurinen.
Pentti. ”Olen vakavissani sitä mieltä, että lauseesi logiikka oli nurinkurinen”.
1 Joh 2:2 ”Ja Hän on meidän syntiemme sovitus, eikä ainoastaan meidän, vaan koko maailman sysntien”.
Kun kaategorisesti sanotaan, että kaikki päsevät taivaaseen, siis parannuksentekohaluttomuudesta huolimatta, vesitetään koko syntien sovituksen idea. Siis Jumalaa vihaavat ja Häntä vastaan kapinoivat ihmiset päätyisivät taivaaseen vasten tahtoaan koska heidänkin syntinsä on sovitettu ja muuta vaihtoehtoa ei enää ole. Eihän tätä varten mitään sovitusta tarvita. Tässä käsittääkseni on herra Valtosenkin ajatusten ydin, sovituksen turhentamisessa. Siis pelastuuhan väki vähemmälläkin.
’Kaikki pääsevät taivaaseen’ on eri asia kuin ’kaikki menevät taivaaseen’.
Pentti. ”Kaikki pääsevät taivaaseen’”
Niin tämä on eri asia, kuin että kaikkien on mentävä taivaaseen. Eihn tässä asiassa voi olla pakkoa, kai sen ymmärrät. Ei rakkaus pakota, siksi se jättää aina tilaa tahdolle. Sitten, et kai väitä, ette ne, jotka eivät oe Jumalasta kiinnostuneuta, jotenkin houkutellaaan taivaaseen niiden kuoltua, koska ne eivät eläessään ymmärtäneet että kaikkien on tarkoitus mennä taivaaseen?
Jumala on kuitenkin kiinnostunut niistäkin, jotka eivät ole hänestä kiinnostuneita. Mitä ne enkelit silloin Jeesuksen syntyessä lauloivatkaan? ”Jumalan on kunnia korkeuksissa, maan päällä rauha ihmisillä, joita hän rakastaa.”
Oon korpinraato raihnainen
ja synnin iso pahka.
Mä synnin imen itseeni
kuin sateen imee rahka.
Mä olen rakki raivosuu.
Oi, Herra heitä armon luu
ja tartu piskin niskaan
ja taivaan iloon viskaa.
Pentti. ”Mä olen rakki raivosuu. Oi, Herra heitä armon luu ja tartu piskin niskaan ja taivaan iloon viskaa”.
Ok, olet ratkaissut ongelman. Halleluja.
Rovasti Kiurulla on selvät sävelet. Kiitos siitä.
Mitäpä tuohon on lisäämistä. Syntisinä armosta uskon kautta taivaaseen mennään huolimatta siitä, vaikka ansioita olisi ”parin pyhimyksen” verran muillekin jaettavaksi.
Kosti: Hehee, eivät ne sävelet aivan selviä ole aina olleet. Ihan työurani alkuvaiheissa suututin perinpohjaisesti ensimäisen Marianpäivän saarnalla messun liturgin, minua 20 vuotta vanhemman kollegan todetessani, että jos meillä on tapana nähdä jonkun hyvän ihmisen pään päällä sädekehä, niin kannattaa muistaa, että kun Jumala katsoo meitä ylhäältäpäin, tuo sädekehä näyttää nollalta.
En ollut tarkoittanut tuolla asialla Mariaa, vaikka kollega niin luulikin. Ensin virkaveli meni mykkäkouluun, ja kun kysyin, että mitäs pahaa mä okein olin tehnyt, niin sitten sain kuulla kunniani. Joten joskus on ollut totuuden torveni törähdys hiukka tukkoinenkin…
Valtonen on oikeilla jäljillä. Helvettiin eli Gehennaan ei kukaan voi joutua, kun sen tuli on sammunut viimeistään vuonna 70.
Keskustelussa sotketaan pelastus ja taivasten valtakuntaan pääsy. Ne ovat eri asioita, mikä käy ilmi kansojen tuomiosta, Mat.25. Siitä löytyvät valitut, lampaat ja vuohet. Oikeamieliset erotetaan väärämielisstä. Valitut, ne, jotka tekevät Isän tahdon, eivät voi olla lampaiden ja vuohien joukossa.
Augustinus on aiheuttanut paljon sotkua filosofiallaan, kuten perisynnillä. Origenes oli lähempänä apostolien oppia.
Valtonen ja tuomaala on ovat tietysti kummatkin väärässä ja minä oikeassa. Gehannan nuotiotuli on sammunut, mutta Jeesus viittasi toki paljon suurempaan tuleen mihin mahtuu Saatana joukkoineen. Jeesus ei tarkoittanut; hei helvetti on sammunut tai sammuu 70 kuolemani jälkeen tai sitten joskus kun viimeinen nuotiotuli tuli sammuu Gehenessa. Tämä on tätä putkilogiikkaa.
Kansojen tuomio on selvä, tuomio tulee ja ihminen joka ei usko voi varautua pahimpaan. Kannattaa laskea kustannukset jo nyt. Jeesus sanoo; ” tule ja seuraa minua” . Tuomaalan kansojen tuomio tarkoittaa tuomiota mutta ei kadotusta, sama kuin Origeneksen harhahöyryt.
Orineges tuomittiin useista heresioista ja taisi saada 15 anateemaa. Augistunus taas lasketaan pyhäksi ja on hyvän the kirkon kanosisoima. Toki Origenekselta imemme sen mikä on hyvää.
”Valtonen ja tuomaala on ovat tietysti kummatkin väärässä ja minä oikeassa. Gehannan nuotiotuli on sammunut, mutta Jeesus viittasi toki paljon suurempaan tuleen mihin mahtuu Saatana joukkoineen.”
Jep, mutta kun Gehenna ja tulinen järvi ovat eri asioita. Tulisessa järvessä ei ole vielä ketään, koska saatana sanansaattajineen on edelleen vapaana. Eikä voi olla ketään Gehennassa eikä ole koskaan ollut. Paitsi, että juutalaiset polttivat lapsiaan helvetissä, mistä Jeremia kertoo.
Blogistin mainitsema kiirastulioppi on enemmän Raamatun mukainen kuin luterilainen tulkinta.
”Orineges tuomittiin useista heresioista ja taisi saada 15 anateemaa.”
Jan Hussin polttivat roviolla. Puun tuntee hedelmästään.
Gehenna ja tulinen järvi, rakkaalla lapsella on monta nimeä. Juutalaiset eivät helvetissä polttaneet, siellä ei ketään ihminen polta mitään, sinne Jumala oikeudenmukaisesti tuomitsee.
The kirkolla on monia martyyrejä siitä olen samaa mieltä, kuten hus.
Eiköhän jokainen meistä elämän ehtoopuolelle selviytyneistä ole oman helvettinsä läpikäynyt.k
Minusta meidän täällä maanpäällä vielä vaeltavien on turhaa ja suorastaan raamatunvastaistakin ruveta lajittelemaan taivaaseenmenijöitä ja helvettiinjoutuvia. ”Se on suuremmas käres”.
Minä ajattelen, että kaikki pääsevät taivaaseen. Jos joku ei pääse, niin se on Kaikkivaltiaan Jumalan ja tämän henkilön välinen asia. Minä en siitä päätä. Minun mielipidettäni ei siinä asiassa tarvita. Toki inhimillisellä järjellä ajateltuna joku Stalin, Hitler tai muutama muu kärvistelisivät helvetin lieskoissa. Mutta mutta … Jeesus armahti ryöväriäkin ristinpuulla. Emme voi ryhtyä Jumalan tarkoitusperien tulkiksi.
Taivaaseen mennään vain yhtä tietä. Sitä tietä en rakenna minä etkä ’raamattu-uskovaisinkaan’ sinä. Tienrakentaja on vain yksi ja tie on jo rakennettu. Eipä siis kannata meidän kristittyjen nimellä kulkevien pystytellä esteitä toisillemme tuolla tiellä.
Rantanen. ”Minun mielipidettäni ei siinä asiassa tarvita. Toki inhimillisellä järjellä ajateltuna joku Stalin, Hitler tai muutama muu kärvistelisivät helvetin lieskoissa. Mutta mutta … Jeesus armahti ryöväriäkin ristinpuulla”.
Ajatteletko, ettei Raamatun opetuksilla oikeasta ja väärästä ole merkitystä. Esim ”Älä tapa” ei näiden herrojen suhteen lopulta merkitsiskään mitään? Ihminen on heikko ja erehtyväinen, ”vaan paha ei meist ole kenkään” kuten Eino Leino linjasi?
Jos tahdomme unohtaa VT:n käskyt, ja panostaa vain UT:n armolliseen Jumalaan, päädymme vääjäämättä lain alle. Juuri tässä kaksikasvoisessa jumalakuvassa piilee lainalaisuuden ydin.
Mielenkiintoinen ajatus tuo että taivas voisi liikakansoittua. Tuskinpa. Ei ainakaan tule tilanpuutetta huomioon ottaen että ylösnousemusruumis ei ole materiaalinen ruumis. Kehon kaikki materiaaliset alkuaineet häviävät sananmukaisesti taivaan tuuliin luoden uusia yhdistelmiä olevaisuuteen. Koska huomattava osa meidän atomeista ja molekyyleistä on osana jälkeen tulevissa kanssaihmisten kehoissa niin niitä ei voi koota yhteen vahingoittamatta muita kehoja. Meissä puolestamme on koko joukko ennen eläneiden alkuaineita joten mekin vahingoittuisimme jos meiltä riistettäisiin jotakin joka on ollut jonkun dinosauruksen tai alkuihmisen osana.
Kuolemisessa myöskin kehon sähkökemialliset prosessit lopettavat toimintansa. Jäljelle jää siis tuo oletettu sielu. Nyt sielunkin olemassa olo tahdotaan selittää käännösvirheeksi. Sekä Suomen että Ruotsin viimeisimmässä Raamattu käännöksessä sielu on sanan melkein eliminoitu. Onkohan siis sieluakaan?
Siis ainoa tapa päästä taivaaseen on epäaineellinen luomus. Mistä se koostuu on toistaiseksi tieteen ulottumattomissa. Sen täytyy olla uusi luomus. Haluaako Jumala rankaista tätä uutta luomusta meidän maallisesta vaelluksesta tai ei on mielenkiintoinen tutkimisen kohde.
Markku: Etkö usko ruumiin ylösnousemiseen? Minä ainakin uskon. Ja Eero Huovinenkin uskoo. Hän muotoilee katekismuksessaan asian näin:
”Kristukseen uskovalle kuolema on portti tulevaan elämään. Voimme jättäytyä turvallisesti taivaallisen Isämme käsiin, sillä Kristus on jo voittanut kuoleman. Jumalan Poika on jo noussut kuolleista ennen meitä. Mekin saamme uuden, kuolemattoman ruumiin, jonka esikuva on Jeesuksen ylösnousemusruumis. Näin Jumalan alkuperäinen luomistahto toteutuu meissä.”
1 Piet 1:23″… te jotka olette uudestisyntyneet ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenstä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta..”.
Kyllä meissä on uskovana iankaikkisuus jo nyt. Minulle on uskon tulostani asti ollut päivänselvää, että iankaikkinen elämä on minussa totta jo nyt ja että se jatkuu katkeamatta iankaikkisesti. Nyt ennenkuin koin tämän uudestisyntymisen, näkemykseni kuolemasta olivaat vähintään sspekulatiivisia ja vähän pelonsekaisia
. Nyt kuolema ei pelota minua yhtään.Yli ymmärryksen käyvä rauha varjelee minut koko ajan Kristuksessa.
Markku. ”Haluaako Jumala rankaista tätä uutta luomusta meidän maallisesta vaelluksesta tai ei on mielenkiintoinen tutkimisen kohde”.
Eikö ihan käsitteenä uusi luomus merkitse sinulle sitä, mitä Galatalaiskirjeessä lukee:” Vanha on kadonnut, ja katso, uusi on sijaan tullut”. Uusi luomus on siis vapaa vanhan rasitteista. Se on jotain uutta, aivan muuta. Vasta tässä on täysi eheys ja terveys.
Timo: Sinulla on siis taivaan ja tuonelan avaimet?
Hyvä Timo, olen helpottunut, kun olet tässä asiassa näin suoraselkäinen. Kiitos kommentistasi. Karismaattinen liike on kirkon aarre, koska sen puitteissa saamme elämyksellisesti maistaa, että Herra on hyvä. Siksi karismaattisen liikkeen opillisen perustan on oltava kunnossa. Vain silloin voimme kokea Jumalaa turvallisesti.
Seija: Yksi lempilauseitani Raamatussa on tämä Jeesuksen sana Ilm. 1:18:
Minä olin kuollut ja katso, minä elän aina ja iankaikkisesti ja minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet.
Rakastan myös vanhaa käännöstä, jossa Jeesus usein sanoi Katso! ?
Pöyhönen: ”Harhaoppista karta, sanoo sana.”
Varmaan moni tosiuskova ajattelee Pöyhösestä samoin. Jehovan todistajat käyttävät kirjoituksia samoin kuin Pöyhönen jne.
Seija Rantaselta hyvä puheenvuoro. Herra erottaa lampaat ja vuohet. Kaikki ovat poispoikenneet ja Jumalan kirkkautta vailla.