Jos joku esimerkiksi vastustaa kiivaasti kaikkia kuntaliitoksia, on hyvä tehdä vastakysymys: mitä nykyisistä kunnista pitäisi jakaa? Sovellan kysymystä kirkollisiin juhlapyhiin. Varsinkin Keskitalo on voimakkaasti puolustanut loppiaisen ja helatorstain asemaa. Mitään kristillistä taustaa olevaa vapaapäivää ei hänen mukaansa saa poistaa yleisistä vapaapäivistä.
Mitä kristillisiä juhlapyhiä tulisi lisätä kalenteriin yleisiksi vapaapäiviksi?
Vai onko jostain kummallisesta syystä niin, että sattumalta juuri nyt ollaan osuttu siihen täydelliseen tilanteeseen, jossa mitään muutosta mihinkään suuntaan ei pidä tehdä? Näin tuntuu usein olevan — siihen saakka, että muutoksen jälkeen ollaan taas parhaassa mahdollisessa tilanteessa.
…kyllä mie Valamosta ”tykkäisin”, mutta kun ”tykkäämistä” varten pitäisi kirjautua bittiavaruuden pimeimpään kolkkaan, niin jääköön ”tykkääminenkin” vain oman mielen Valamon alttarillakin siunatun sormuksen Jeesuksen rukouksiin.
Kaikkea hyvää ortodoksikirkon ”serkulle ja herkulle” [=Sergei ja Herman]. Ikipäivänä en kadota sitä Jumalaa, joka tuli jo lapsena tutuksi v. 1918 punaorvoksi jääneen isoäitini rakkauden myötä, joka ei koskaan uskaltanut kertoa meille ortodoksiperheestään eikä -perinnöstään, kun halusi suojella meitä ”ryssittelyltä”. Olen iloinen siitä, että hänen setänsä Nikolai Rahm sisusti Soanlahden lasten koulukartanona toimineen rukoushuoneen, jonka Bobrikoff rahoitti ja jonka arkkipiispa Nikolai vihki kirkoksi 1.12 1903.
Olen kiitollinen siitäkin, että yksi karjalaisista esi-isistämme osallistui mm. 22.1.1905 aseettomien siviilien verilöylyyn päättyneeseen Pietarin Verisunnuntaiksi kutsuttuun mielenosoitukseen. Mielenosoituksen järjesti nuori ortodoksipappi Gapon, jolle Venäjän sisäministeri Plehve oli 28.2.1904 myöntänyt luvan perustaa Pietarin tehdastyöväenliitto. Tuossa kulkueessa vaadittiin työläisille ihmisoikeuksia eikä proletariaatin diktatuuria.
Älä ole huolissasi Jori. En tilastoja tiedä, vaan kuinkahan moni todella edes nykyisin tietää, miksi helatorstaita tai loppiaista vietetään. Surullista sinänsä. Mutta ne ovat sopivasti tarjolla pidennettyjen lomien tai viikonloppujen järjestämiseksi pekkasia, ylityötunteja jne hyväksi käyttäen varsin monelle, joiden työnantajille sellainen järjestely sopii. Kirjoitin tästä toiseen blogiin myös.
Tämä tuntuu vähän Vapaa-ajattelijoiden nipotuksella, jottas pääsisi kirkon kimppuun. Voin olla väärässäkin.
Mitä kristillisiin vapaapäiviin tulee, niin niitä taitaa olla esim. katolisilla enemmän kuin meillä pitkin maailmaa. Toisaalta kyseisissä maissa esim. kesälomat tai lomat yleensä ovat usein paljon lyhyempiä kuin meillä.
Voihan noita työpaikoilla järjestellä, jos siellä on vain lapsettomia työntekijöitä. Mutta koulujen vapaapäivät määräävät rytmin paitsi lapsille myös iseille ja äideille.
Pitäisikö olla niin, että kristillisistä vapaapäivistä saisivat nauttia vain kristityt, muut voisivat tehdä töitä? Jos tilanne olisi näin, niin taitaisi loppua myös nipotus koko asiasta.
Tämähän olisi aika tasapuolinen ratkaisu. Kunkin uskontokunnan jäsenet saisivat vapaaksi oman uskontonsa pyhäpäivät, ja uskonnottomille myönnettäisiin vastaava määrä vapaapäiviä sellaisina päivinä, jotka eivät ole minkään uskontokunnan pyhäpäiviä. Toisaalta niin kauan kuin kristillisten uskontokuntien jäsenosuus ylittää 50 % on ihan oikein myöntää juuri kristilliset pyhäpäivät yleisiksi vapaapäiviksi, muut uskonnot voitanee työpaikkakohtaisilla joustoilla hoitaa kohtuullisen oikeudenmukaisesti. Ehkäpä moni uskonnotonkin mielellään pitää joululomaa…
”Uskonnon juhlapyhä” vain ei ole kovin täsmällinen. Vappu? Juhannus? Joulu?
Ainoa kiistattomasti ei-uskonnollinen lienee itsenäisyyspäivä. Ja varmaan joku pyhimys on sattunut syntymään myös 6.12.
Voisiko joku selvittää, mikä periaate Raamatussa velvoittaa säätämään näitä kirkollisia vapaapäiviä koko kansalle? Ja vielä taistelemaan niistä?
Minun on ainakin mahdotonta kuvitella, että Vapahtajamme olisi mukana masinoimassa maallisia vapaapäiväpäätöksiä, jos hänen vierailunsa olisi osunut meidän aikaamme. Jeesuksen johtava ajatus oli kertoa Jumalan valtakunnasta ja kutsua ihmisiä kuninkaan alamaisuuteen. Keisarille piti sitten antaa sille kuuluva.
Eikö siis myös vapaapäivien säätely työelämässä kuulu keisarille eikä kuninkaalle?
Näinkin voidaan ajatella. Toisaalta kristilliset puhäpäivät vielä jollaon tapaa muistuttavat kansaa siitä, että eletään kristillisessä maassa, tai ainakin on joskus maa on ollut kristillinen.
No jos maassa olisi oikein paljon Jehovan todistajia, ja kaikki haluaisivat vapaata kun on se Jeesuksen muistojuhla tjsp (”pääsiäinen”, mutta käytätte kai eri termiä), niin kai se luontevinta olisi pitää koulustakin vapaata silloin?
Olet Jori kyllä ihan oikeassa siinä, että uskonnon enemmistöasema saneleee usein yhteiskunnan pelisäännöt. Esimerkiksi sunnuntaityökielto tai avioero- ja aborttilainsäädäntö menevät valtauskonnon mukaan monissa maissa vielä tänäkin päivänä. Ja sitten myös nämä vapaapäivät, joita tämä keskustelu koskee
Jehovan todistajien suurin tiheys on Sambiassa, reilu prosentti väestöstä. Mutta spekuloidaanpa, että meitä olisi jossakin enemmistö väestöstä.
Raamatun teksti ei ole millään tavoin riippuvainen siitä, paljonko Jeesuksen seuraajia jossakin maassa on. Keisarille alamaisuus on kristillinen periaate, johon huonosti sopii keisariksi asettuminen. Jos jossakin maassa olisi todistajia enemmistö, sillojn vähemmistö tekisi poliittiset päätökset – myös vapaapäiviä koskevan lainsäädännön. Ja me olisimme täydellisen lojaaleja tehdyille päätöksille, kuten nykytilanteessakin olemme.
Olet Jori näköjään myös informoitu ainoasta juhlasta ja merkkipäivästä, joka Raamatussa kristityille esitetään. Se on Jeesuksen kuoleman muistaminen: ”Tehkää tämä minun muistokseni.”(Lu22:19) Mutta Jeesuksen käsky koskee kuitenkin vain hänen seuraajiaan, ei muuta yhteiskuntaa.
Jeesuksen malli antaa ymmärtää, että kuoleman muistaminen on auringonlaskun jälkeen. Koko päivää ei käsketty viettää edes kristittyjen kesken.Vapaapäivä olisi siis täysin tarpeeton.
No, kyllähän Raamatun mukaan tulee sekin aika, jolloin ”Kukaan ei tee pahaa, ei tuota turmiota minun pyhällä vuorellani, sillä maa on täynnä Herran tuntemusta niin kuin meri on vettä tulvillaan.”(Jes11:9) Tuohon aikaan maapalloa hallitsee vain yksi globaali hallitus, jolla ei minkäänlaista oppositiota ole olemassa. Pohdiskelu vapaapäivistä ei ole ehkä ensimmäinen mieleen tuleva asia silloin, kun maapalloa restauroidaan paratiisiksi.
Rauli, eikö tuo nyt kuitenkin tarkoita että jos olisit vuorotöissä, toivoisit työvuorojen menevän niin että pääset osallistumaan muistonviettoon?
Muistonviettoon pääsy on ”must” kaikille todistajille. Onhan osallistuminen Jeesuksen käsky.
Monien on tehtävä erityisjärjestelyjä muistonviettotilaisuuteen pääsemiseksi, vuorotyötä tekevillä on todennäköisesti ongelmia. Me emme kuitenkaan halua turvautua tahtipuikkoon lainsäädännössä vaan soipmaan asia paikallisesti.
Eikös semmoinen paikallinen sopiminen ole ihan nykyhengen mukaista?
Pyhiä päiviä viettivät jo muinaisuuomalaiset. Eivät ne kristinuskon keksintöä ole.
Uskonnonollisillekin on muuten myönnetty kymmeniä viikkovapaita yli sen mitä heidän uskontyonsa vaatii…
Saattaa toki olla että tulevaisuudessa kansallisen moniuskontoisuuden lisääntyessa kirkollisten arkipyhien sijaan tulee yrityskohtaiset säännöllisen työajan keskeytyspäivät joiden ajankohta sovitaan paikallisesti. Tällöin ainoastaan uudenvuoden päivä, vappu ja itsenäisyyspäivä olisivat yleisiä vapaapäiviä.
Tähän tarvittaisiin toki perälautapykälä, jonka mukaan ellei muuta sovita, noudatetaan yrityksessä vakiintunutta käytäntöä . Mikäli vakiintunutta käytäntöä ei olisi (uusi yritys), eikä asiasta muuta sovittaisi, sijoitetaisiin keskeytyspäivät sen uskontokunnan pyhäpäiville, johon kuuluvia yrityksen henkilöstössä on eniten.
Uusivuosi on käsittääkseni Jeesuksen ympärileikkaamisen juhla. Vappua taas voi viettää myös pyhän Valpurin muistopäivänä.
Vappu, itsenäisyyspäivä ja uusivuosi määriteltävä tavallisiksi työpäiviksi. Ai niin. Sunnuntai meinasi unohtua. Tosin monet joutuvat nykyisinkin kyseisinä päivinä duunia painamaan. Mutta tulevaisuudessa paikallisella sopimisella kaikille yrityksille, siis kaikille, oikeus ihan itse päättää, milloin duunarit saavat vapaansa pitää. Sitten ei tarvitse maksaa mitään pyhäkorvauksia.
Kiinan malliin vaan. Heillä taitaa joissain yrityksissä olla sentään kerran viikossa joku vapaapäivä. Ja kerran vuodessa pari-kolme päivää vuosilomaa, jolloin kaikki saavat pakkautua juniin, autoihinsa ja busseihin päästäkseen sukuloimaan. Loppuisiko sitten työnantajien ikuinen natina? Eli takaisin menneisyyteen vaan. Sehän se oli ihanaa aikaa. Siis niille muutamille, joilla jo oli kaikkea.
Jori Mäntysalo. Jos työntekijällä on lapsia, ei se anna mitään etuoikeuksia. Jos siis todetaan, että puolet työntekijöistä voi pitää vapaata helatorstain jälkeisen perjantain, kaikki ovat samalla viivalla. Sama koskee tietenkin myös muita lomia.
Ei etuoikeuksia, vaan rajoituksia. Yksinäinen ihminen voi sopia työnantajan kanssa kaikessa hiljaisuudessa olevansa helatorstain sorvin ääressä ja perjantain vapaalla.
Siis jos ei ole niitä lapsia, ja se työ on tosiaan sorvin ääressä eikä esim. opettajana. Sitä tässä yritän korostaa, että peruskoulun rytmi vaikuttaa moneen.
Lakkauttakaamme peruskoulu!