Viihteen moniottelija Pertti Spede Pasanen lanseerasi ohjelman: Lomailemme puolestanne. Idea oli seuraava: Ohjelmatoimisto otti yhteyttä kiireisiin bisnesjohtajiin, joilla ei ollut aikaa viettää kesälomaa, kun työ vaati jatkuvaa läsnäoloa. Sovittiin keskustelu johtajan työpaikalle ja neuvottelu aloitettiin. Ensin päätettiin loman pituudesta. Pari viikkoa oli sellainen kohtuuloma. Paikka mielellään jossain ulkomailla hyvässä hotellissa ja rahaa kohtalaisesti käyttäen. Sopimus yleensä syntyi, jos tarjous oli johtajan kiireeseen ja varallisuuteen nähden balanssissa. Järjetöntäkö? Ei välttämättä, mutta äärimmäisen suuren mielikuvituksen tuote ja riemuvoitto.
Oletko törmännyt elävässä elämäsäsi tällaiseen ilmiöön? Et tietenkään? Minä olen! Useastikin. Sanankuulossa kuulen useasti ajatuksen, joka on samaa juurta. Jeesus on kärsinyt puolestasi jo tulevatkin syntisi. Kasteessa ne annettiin anteeksi kertakaikkisesti. Katumuksesta puhuminen on ihmisen kiusaamista ja synkretismiä! Eihän lahja saa maksaa mitään, edes lihalle? Voimmeko lukea Raamatusta tällaisen opin? Emme voi, jos luemme ilman spedemäistä mielikuvitusta.
Vanha puukantinen virsikirja tunsi asian oikean laidan. Sieltä pöllähti lehtien välistä välillä helvetin käryä, välillä Golgatan ja Getsemanen kamppailua, mutta myös sitä, että tämä kaikki rakkauden tähden. Rakkauden, joka rakastaa silloinkin, kun vastarakkautta ei ole! Yhden kysymyksen mielelläni asettaisin meidän vastattavaksemme, jota valaisen muutamin esimerkein. Joku henkilö myy autoaan. Halukas ostaja saapuu ja maksaa pyydetyn hinnan, mutta osa maksetusta rahasta osoittautuu puuttuvaksi monimutkaisen järjestelyn takia. Ajatteletko myyjän asemassa,että on se hyvä, että Jeesus oli ristillä tuonkin petoksen tähden. Jos joku lyö pesäpallomailalla niskaan, niin siinä tajunnan sammumisen kohdassa sanomme: Kiitos Jeesus, että maksoit tuonkin lyönnin lyöjän puolesta?
Kristuksella on elävä ruumis täällä maanpäällä. Se ruumis tuntee, kun sitä vahingoitetaan. Tuntee kipua reaaliajassa. Tuntee myös iloa, kun syntinen pääsee vapauteen. Nimittäin armahdus koskee vain tuomittua. Ja armo on samaa juurta armahduksen kanssa. Syntinsä tunnistaneet, tunnustaneet ja itsensä tuominneet saavat armahduksen Kristuksen tähden. Joka syntinsä tunnustaa ja hylkää, saa armon!
Mietitäämpä kolmea kääntymistä eli Pietarin ,Paavalin ja Lutherin, mitä yhteistä ja mitä eroja näissä on?
Pietari ja Paavali kiihkoilivat oman uskonsa puolesta jopa väkivallalla ennenkuin joutuivat NÖYRTYMÄÄN, siis he tämän seurauksena luopuivat väkivallasta ja seurasivat puolustamatta itseään Jeesusta kuolemaan asti.
Entä Luther kun kipuili oman syntisyytensä kanssa ettei pysty elämään Jeesuksen opetusten mukaan, kuinka hän toimi?