Kengän numero 51. Lähetystilanteessa 25.5.2006 Kamerunissa.
Loppiaisen kreikankielinen nimi on epifania. Juhla on syntynyt Epyptissä toisen kristillisen vuosisadan puolivälissä. Evankeliumi oli lähtenyt maassa liikkeelle oikein hyvin ja näytti, että maa on mahdollista voittaa kristinuskolle. Ongelmia toi kuitenkin tammikuun 6. päivä, jota vietettiin erään pakanallisen jumalan kunniaksi. Silloin päätettiin vallata tuo juhla kristilliselle sanomalle. Tämän vallatun juhlan nimeksi tuli Jumalan kirkkauden ilmestys, epifania. Juhlan valtaus onnistui erinomaisesti. Näin kokonainen kansa voitettiin evankeliumille jo runsas sata vuotta tämän epifaniajuhlan tekemän parannuksen mukana. Nyt se julisti Jumalan pelastussanomaa Kristuksessa.
Jumalan kirkkauden ilmestymisen teemoiksi tulivat ensimmäisenä Jeesuksen kaste. Silloinhan taivaat aukenivat ja Pyhä Henki laskeutui Jeesuksen päälle. Samaan aikaan Taivaan Isä julisti, että Jeesus on Jumalan Poika. Pyhä kolmiyhteisyys siis tuotiin julki.
Toiseksi teemaksi tuli Jeesuksen syntymä. Tämä on sitten noin 350 siirretty joulukuun 25. päivään, kun piti vallata toinen juhla Roomassa.
Sen jälkeen tuli vielä sellaisia teemoja kuin viinin ihme Kaanaan häissä, leivän ihme, kun iso väkimäärä ruokittiin vain vähäisillä ruokatarvikkeilla, ja Beetlehemin tähti. Kuudentena teemana tuli sitten itämaiden tietäjien tulo Jeesuksen luo. Tämä merkitsi että jo pienenä vauvanakin Jeesuksen kirkkaus tuli ilmi myös muiden kansojen keskuuteen. Näin jo vanhan ajan siirtyessä keskiaikaan epifania julisti evankeliumin kuuluvan kaikille maailman kansoille.
TORSTAI 6.1.2022
Loppiainen eli Epifania
Jeesus, maailman valo
Pyhäpäivän psalmi: Ps. 72:1–3, 8–12
Ajatus vieraiden kansojen voittamisesta elävän Jumalan palvelijaksi ei suinkaan ollut uusi. Vapahtajamme työtä ennakoitiin jo Salomonin aikana, kun Saban kuningatar tuli kuulemaan Salomonin viisautta. Tuonaikainen kansainvälinen kauppa kukoisti jo Daavidin pojan aikana. Kauppa oli tavaroiden vaihtamista: ”lahjojen” vaihtamista. Kun molemmat puolet olivat tyytyväisiä ”lahjojen” määrien kohtuullisesta määrästä ja arvosta, niin sitten kumpikin otti saamansa lahjat vastineeksi antamilleen lahjoille.
Ikivanha perinne puhui siitä, että Salomonille ja Saban kuningattarelle syntyi poika. Tämän jälkeläisten sukupuuta ovat sitten olleet Etiopian keisarit. Etiopialaiset olivat tallettaneet sukupuun aina viime vuosisadalle asti.
Loppiaisen psalmissa Saba mainitaan yhtenä esimerkkinä Israelin kanssa yhteyttä pitävistä kansoista. Psalmin ajatus on se, että näiden kansainvälisten yhteyksien suurinpana sisältönä on Jumalan kunnian esilletulo. Tavoitteena on, että kaikki kansat palvelevat elävää Jumalaa. Jumalan kunnian ylistys siis kuuluu koko maailmalle, kaikille kansoille.
Eipä siis ihme, että Jeesuksen antamassa lähetyskäskyssäkin mainitaan koko luomakunnalle, kaikille luoduille, julistettava evanekeliumi, Markuksen mukaan, ja että kaikki kansat on pyhän kasteen toimituksen välityksellä voitettava Jeesuksen opetuslapsiksi, Matteuksen mukaan. Kansojen hallitsijoidenkin on tultava Jumalan eteen, hänelle kunnian antamaan ja häntä ylistämään.
Kaikki kuninkaat kumartakoot häntä,
ja palvelkoot häntä kaikki kansat,
Itämaan tietäjät tulivat Jeesus -vauvan luo Baatlehemiin Jerusalemin kautta. Yleinen ilmoitus eli taivaalla loistava tähti johdatti nämä oppineet Herodeksen luo. Sitten erityinen ilmoitus eli Raamatun pyhä sana ohjasi Beetlehemiin lasta etsimään. Tietäjät löysivät lapsen ja antoivat hänelle lahjansa.
Syvä Jumalan suuren ilmoituksen julkitulon sanoma sisältyy siihen, että tietäjät tulivat lapsen luo ja kohtasivat Jumalan. Jos me siis tahdomme kohdata Jumalan niin käykäämme ihmisen luo, lähimmäistemme luo. Jokainen ihminen on jo luomisen perusteella Jumalan kuva. Näin Jeesus -vauvassa tuli ilmi ilmoituksen syvin olemus. Jeesus on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa. Näin Jumalan etsiminen johtaa ihmisen luo ja ihmisen etsiminen johtaa Jumalan luo.
Epifanian Psalmi
Jumala, neuvo kuninkaalle lakisi,
opeta oikeamielisyys hallitsijalle!
Hän jakakoon kansallesi oikeutta,
köyhiä palvelijoitasi hän auttakoon,
niin vuoret kantavat rauhan hedelmää
ja oikeus verhoaa kukkulat.
Merestä mereen hän hallitkoon,
suurelta virralta maan ääriin asti.
Kumartakoot häntä aavikoitten asujat,
hänen edessään viholliset nuolkoot tomua.
Saakoon hän Tarsisin ja meren saarten lahjat,
Saban ja Seban kuninkaitten verot.
Kaikki kuninkaat kumartakoot häntä,
ja palvelkoot häntä kaikki kansat,
sillä hän kuulee köyhän avunhuudot
ja rientää turvattoman auttajaksi.
Ps. 72:1–3, 8–12
Loppiaisen aihetta esittelee ja tekstit näyttää seuraava Kirkkovuosikalenterin sivusto
https://www.kirkkovuosikalenteri.fi/kalenteripaiva/torstai-6-1-2022/
Kiitos Matias. Valoa kansalle, joka pimeydessä vaeltaa!
Siunattua Herran vuotta 2022!
Juha
Kiitos kommentistasi
Siunausta myös sinulle ja kaikille lukijoillemme tänä Herran vuotena 2022
Sanokaahan kuinka päästään valkeuteen? Mistä sitten ”näkee” että joku vaeltaa valkeudessa ja toisaalta kuinka sen huomaa kuka pimeydessä vaeltaa?
Ari
Kiitos kysymyksestäsi.
Loppiaisen eli epifanian ensimmäinen teema kertoo vastauksen. Jeesuksen kasteessa Johannes Kastaja oli kätenä ja suuna, mutta kristillisen kasteen varsinainen olemus tuli esille: Jeesus itse on kasteessa läsnä. Hän on kasteen varsinainen keskus. Hänessä toteutuu kasteen antama koko vanhurskaus. Näin jokaisessa kristillisessä kasteessa Jumala itse toimii ja vaikuttaa sen, että ihmisen yhteys Jumalaan tulee todeksi. Pyhä Henki laskeutuu kastettavan ylle ja Taivaan Isän rakkauden julistus tulee todelliseksi. Kasteessa ihminen siirtyy pimeyden vallasta Jumalan valkeuteen ja näin hän vapautuu Perkeleen kahleista ja pääsee Jumalan lapsen vapauteen. Jokainen kaste julistaa, että olemme Jumalan rakkaudesta osallisia. Armosta aivan, täysin lahjaksi sen saamme. Valo ei loista meidän omasta nenästämme kuten laulun Petteri Punakuonossa, vaan valo on Ikuisen Valon eli Jumalan valoa, joka valistaa jokaisen uskovan eli pyhän kasteen antaman hyvyyden lahjan turvissa Jumalaan luottamuksensa panevan.
Juuri tätä kirjoittaessani ulkona Ollilassa auringon kirkas valo valaisee tienoon ja puhdas lumihanki hohtaa kirkkauden säteitä. Tässä ei todellakaan tarvita mitään omia tuikkuja huoneitamme valaisemaan vaan riittää että ikkunat ovat avoimet valon sisälle käydä.
Näin myös kasteen välityksellä täysin lahjaksi saatu Jumalan valo valaisee koko elämän. On vain huolehdittava etteivät uskon silmät ole liian paksuilla verhoilla tukkoon sotkettuja vaan että mieli saa avoimin silmin katsella Jumalan kirkkauden säteilyä.
Matias Roto vastauksessasi ei kuulu kuin ” helisevä vaski tai kilisevä kulkunen”, ei siis mitään yhteyttä arkielämään.
Siis miksikö, ”kastetut” lapset ja nuoret vaeltavat miten sattuu, ei heillä ole kunnioitusta vanhempiaan kohtaan eikä rakkautta Jumalaan eikä lähimmäisiin.
Kun ajattelee jopa minun nuoruuden aikaa, ei silloin kuulunut Totuuden ääni eli silloin ei ollut ”tietoa” Jumalan Tiestä kuinka vaeltaa valkeudessa, saati tänä päivänä.
Kun ajattelee kuinka Jumala on ”ohjelmoinut” eläimiä toimimaan tietyllä tavalla, kuten esimerkiksi käen, ei käen poikanen saa opetusta biologisilta vanhemmiltaan vaan kaikki tulee selkäytimestä, siis kun käki avaa nokkansa niin ei sieltä tule kasvattivanhempien ”sirppusirppu” vaan ”kukkuu, kukkuu”. eikä käki pariudu muiden kuin toisten käkien kanssa ja eikä itse rakenna pesää.
Kuinka ihmislapset ovat niin ohjelmoimatta etteivät ymmärrä omaa parastaan saati sitä mikä on Jumalan tahto, olivatpa vauvana kastettuja tai ei?
Ari
Jumalan armo on annettu meille kasteen välityksellä. Todellinen elämän valo on kuin tämän hetken kirkas auringonpaiste täällä Ollilassa. Aurinkoa ei voi syyttää, jos ihminen itse omaa tyhmyyttään panee seitsemän rättiä silmilleen ja sanoo sitten ettei näe mitään valoa. Näin myös Jumalan armon anti on todellinen elämän valo, jos emme itse kieltäydy hänen armonsa vapaasta pääsystä elämämme valkeudeksi.
Kuvaamasi elämän varjopuolet vain osoittavat sen, ettei kukaan ihminen, ei ainutkaan eikä milloinkaan, voi omassa voimassaan tai luonteensa laadulla itseään pelastamaan. Yhtä vähän kuin taloni ikkunat eivät itse luo sitä valoa, mikä ulkoa tulee sisälle, vaan ainoastaan antavat ylhäältä auringosta peräisin olevan valon tulla huoneisiimme, samoin yksikään ihminen ei koskaan voi päästä itsessään Jumalan valistamaksi, vaan kaikki tulee ylhäältä Valkeuksien Isältä, meidän Jumalaltamme, joka Kristuksen rakkauden ja armon ansiosta jakaa valoaan yltäkylläisesti kaikille luoduilleen.
Matias Roto aivan oikein sanoitat ettei ihminen itsessään pysty rakastamaan, sanoohan Jeesus ettei teissä ole Jumalan rakkautta itsessänne, siis Jeesuksen tulee parantaa ihminen eli uudestisynnyttää Jumalan hengestä ja näin ihminen saa Jumalan rakkauden Pyhän Hengen kautta.
Tällöin ihmisen puheet muuttuvat eivätkä ole ” helisevä vaski tai kilisevä kulkunen” vaan Jumalan sanan mukaisia rakkaudessa.
Toteat:””. Aurinkoa ei voi syyttää, jos ihminen itse omaa tyhmyyttään panee seitsemän rättiä silmilleen ja sanoo sitten ettei näe mitään valoa””, laittaako pieni vauva itse nämä ”seitsämän rättiä” silmilleen kun vastaanottaa vanhempien opetuksia vastoin Totuuden sanaa?
Ari
Jokaisen ihmisen syntymä on Jumalan suurten luomistekojen ylistystä. Näin ollen syntymä kuten jokaisen ihmisen elämä kaikkineen on Jumalan hyvyyden luomusta.
Ihmiskunnan onnettomuutta vain on se, että jokainen ihminen on jo Adamin lankeemuksen takia langenneessa tilassa. Raamatullisessa ajattelussa tulevat sukupolvet ovat ikään kuin jo esi-isässään mukana esi-isänsä lankeemuksessa ja näin ollen osallisia myös tämän lankeemuksen aiheuttamasta rangaistuksesta.
Tästä sukupolvien yhteenkuuluvuudesta kertoo seuraava
Hebrealaiskirje:
7:5 Onhan niillä Leevin pojista, jotka saavat pappeuden, käsky lain mukaan ottaa kymmenyksiä kansalta, se on veljiltään, vaikka nämä ovatkin Aabrahamin kupeista lähteneet;
7:10 sillä hän oli vielä isänsä kupeissa, kun Melkisedek meni tätä vastaan.
Tämän takia kukaan ei voi päästä pelastuksesta osalliseksi ilman pyhän kasteen antamaa Jumalan lapseutta.
Augsburgin tunnustus sanoo tästä
II Perisynti
Edelleen seurakuntamme opettavat, että Aadamin lankeemuksen jälkeen kaikki ihmiset, jotka lisääntyvät luonnollisella tavalla, syntyvät synnissä, so. ilman jumalanpelkoa, ilman luottamusta Jumalaan sekä pahan himon hallitsemina, ja että tämä alkusairaus ja perisynti on todella synti, joka tuomitsee ja tuo jo nyt mukanaan iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan.
Seurakuntamme tuomitsevat pelagiolaiset ja muut, jotka väittävät ettei perisynti ole synti ja kaventaakseen Kristuksen ansiota ja hänen hyville teoilleen kuuluvaa arvoa katsovat ihmisen voivan tulla omilla järjen voimillaan vanhurskaaksi Jumalan edessä.
Kovin olet Ari huolissasi, että kastetutkin ihmiset tekevät väärin elämänsä aikana. Minä puolestani olen huolissani siitä, että erotuksetta kaikki ihmiset toimivat väärin koko elämänsä ajan, milloin rajummin, milloin hienotunteisemmin, mutta ettei ole ainoatakaan ihmistä joka välttäisi syntisen luonteensa tuomia kolhuja elämässään.
Muista apostolin sana Roomalaiskirjeessä
3:23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
Tämä on Jumalan totuus meistä ihmisistä.
Mutta samalla on muistettava Jumalan totuus myös pelastuksesta: Jumalan armo riittää kaikille ihmisille täysin erotuksetta.
Myöhemmin samassa kirjeessä apostoli sanoo:
11:32 Sillä Jumala on sulkenut kaikki tottelemattomuuteen, että hän kaikkia armahtaisi.
Tässä armahduksessa on kaikki ihmisen omat teot ulos suljettuja. Omat meriitit eivät riitä eikä mitkään ansiot, vaan kaiken perusta on yksistään Jeesuksen armo joka saadaan lahjana eli siis yksistään uskosta.
Kuten apostoli sanoo Rooman seurakunnalle, ettei kukaan kerskuisi toisia uskovia vastaan näitä alentaakseen ja näiden uskoa halvempana pitääkseen.
3:22 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
Tämä Jumalan armon vastaanottaminen eli siis Jumalan hyvyyteen turvansa paneminen on Pyhän Hengen työ. Jakamiensa sakramenttien ja Jumalan sanan saarnan välityksellä hän lahjoittaa meille vanhurskauttavan uskon, joka tarrautuu Jumalan rakkauden lempeään anteeksiannon sanaan, että kaikki meidän pahuutemme, rikkomuksemme, kiukuttelumme, toisten ihmisten halveksimisemme ja muut syntimme seuraukset ovat täysin armahdettuina kokonaan anteeksi annettuja Vapahtajamme kalliin sovintoveren turvissa.
Epifania, Epifanios
Varmaan tiedätkin, että aikaisempi Epifanios, eli jumalan ilmentymä oli Aleksanteri Suuren sotapäällikkö Antiokhos. Hän kuului Seleukkidien sukuun, ja he hallitsivat maailmaa melko laajalti aikoinaan, Anatolia, Syyria, Palestiina, Mesopotamia, Persia. Antiokhos sai lisänimen Epifanios, jumalan ilmentymä, tai ehkä hän otti sen itse itselleen. Monet kutsuivat häntä kuitenkin nimellä epumanes, joka tarkoitti mielenvikaista.
Antiokhos oli sitä mieltä, että kaikilla pitää olla samanlaiset tavat, siis hänen laatimansa tavat. Koko maailamalle.
Juutalaisten tavat eivät siihen sopineet, ja niitä yritettiin karsia raakalla tavalla, siitä kertoo esimerkiksi Maccabilaiskirjat.
Muistaakseni he saastuttivat myös temppelin uhraamalla siellä sikoja, ja tekivät monenmoisia pahantahtoisia ja julmia tekoja, mutta Juudas niminen henkilö miehineen ja poikineen sai ajettua heidät lopulta ulos maasta. Antiokhos Epifanius piti maata hallussaan kolme vuotta, joka, mielenkintoista kyllä, oli myös Jeesuksen vaikutusaika. Kolme on hyvin kristillinen luku.
Olen huomannut, että muinaiset kirkkoisät ovat ottaneet itselleen usein nimeksi näitä juutalaisvihamielisten hallitushenkilöiden nimiä, joko kreikkalaisia tai roomalaisia, kuten Hadrianus ja Epifanios. Epifanios Salamislainen oli kiikkerä kerettiläisten metsästäjä, eli taas oli kysymyksessä väärät tavat, ja paavi Hadrianus vaikutti joskus 1000-luvulla. Muitakin samannimisiä paaveja taisi olla.
Kyllä sekin jotain kertoo kristinuskon mieltymyksistä antisemitismiin jo alkukirkosta lähtien.
Hadrianus oli se keisari, jolta on peräisin nimi Palestiina, siitä syystä, että hän halusi hävittää juutalaisten historian tuolta alueelta. Ja kuinka mielellään kristikansa puhuukin aina Palestiinasta, vaikka Apostolien teoissakin puhutaan juutalaisten maasta ja Israelista.
Tämä oli taas tätä maallista historiaa, mutta kuitenkin –
Hyvää Uutta Vuotta meille ja kaikille muillekin.
Tarja
Kiitos kommentistasi.
Tuo kreikankielinen sanue ”epifania” eri muotoisine sanoineen todellakin oli laajalti käytössä eri puolilla kreikkaa yhdyskielenä puhuvaa maailmaa eli siis nykyisen Intian länsirajoilta nykyiseen Espanjaan sekä nykyisen Etiopian rajoilta nykyiseen Britanniaan.
Kristinusko oli tullut Egyptiin jo apostolien aikana. Koptilaisen eli egyptiläisen kirkon ensimmäinen paavi oli evankelista Markus, joka kärsi marttyyrikuoleman 25.4.68 AD. Kuten yllä jo kerroin niin koptilaisen eli siis egyptiläisen kulttuurin keskellä vietettyä epäjumalan ilmestymisen päviän juhlan vietto jarrutti evankeliumin leviämisen Egyptissä.
Juuri siksi tuo juhla piti vallata. Juuri siksi sille piti antaa uusi sisältö. Tämä sisältö poisti juhlan vanhan sisällön ja pani tilalle uuden sanoman: ilosanoman Vapahtajamme pelastustyöstä. Kristinuskon epifanialla siis ei ole sisällöllisesti mitään tekemistä pakanallisen jumalan kirkkauden ilmestymisen kanssa, vaan päin vastoin: pakanallisen pimeyden poistaminen todellisen elämän valon esiin pääsemikseksi.
Kun kristikunta sitten on käyttänyt epifania -sanueen ilmauksia, niin silloin näitä ei ole käytetty hellenististen epäjumalien kunniaksi, vaan Kristuksessa esiin tulleen Jumalan kirkkauden esiin tuomisen kunniaksi.
Hadrianuksen ongelmana oli toinen juutalaiskapina. Keisari kukisti tämn kapinan verisesti ja muutti Israelin ja Juudean nimitysten tilalle Filistean maan eli Palestiinan nimen käytettäväksi. ( F = P eri murteissa. Aa vokaalin muutos ii vokaaliksi on Filippin laiksi nimitetty äänteen muutos äännelakien mukaan. Vertaa vanhempi muoto Marjam = Maria yli puoli vuosituhatta myöhempään ääntämiseen Mirjamiksi heprealaisessa tekstissä. A vokaali Jeesuksen äidin nimessä, myöhempi i vokaali Mooseksen siskon nimessä.)
Suhtautumisessa makkabealaiskapinan aikaiseen Jumalan kansan vapautumiseen 3½ vuoden pituisesta Jerusalemin temppelin saastutuksesta ”hävityksen kauhistuksesta” on hengellisesti yhteinen juhla sekä synagogan juutalaisuudelle että myös Kristuksen seuraajille eli pyhälle kristikunnalle. Pakanallinen pakkosyöttö on tasan tarkkaan kristinuskon vastainen voima. Mutta samalla tavoin kuin makkabealaisaikana Jumalan kansa voitti pahan painostuksen ajamalla sen pois Jumalan kansan keskuudesta, samoin myös kirkko ajaa pois kaikki paholaisen teot evankeliumin voimalla, todellisen elävän Jumalan voimalla vaikuttavan Jumalan valtakunnan valistuksen sanomalla.
Tästä kerrotaan Makkebealaiskirjeissä. Makkabealaiskirjeet kuuluvat meidän Raamattuumme pyhinä kirjoina. Usein niitä nimitetään Deuterokanonisiksi tai Apokryfikirjoiksi.
Tässä viite 1. Makkabealaiskirjeen alkuun
https://www.digimarkus.fi/raamattu/KR92/1-Makk-1
Huomaatko, että kaikilla näillä, aina Jeesuksta myöten, on tällaiset maailmanhallitushaaveet, pitää olla samanlaiset tavat, kreikkalaiset tavat, koko maailma on verollepantava, roomalaisten hyväksi, tehkää kaikki minun opetuslapsiksi kristittyjen hyväksi.
Ja aina on peloteltu, että juutalaiset haluavat maailmanhallituksen, varokaa juutalaista hapatusta, ja minä en näe missään sellaista tavoitetta vaan päinvastoin halun toimia yhdessä muiden kanssa ja parantaa maailmaa.
Mutta muuten he haluavat olla vain omassaan, koska Jumala on valinnut heidät siksi, että he ovat pieni kansa, ja oman näkemykseni mukaan he ovatkin eräänlainen koetinkivi, eli Jumala kohtelee suurempaa samalla tavalla, miten suurempi kohtelee pienempää. Tässä se toteutuu, oikeudenmukaisuus, eikä minulla ole siihen mitään lisättävää.
Tarja
Joistakin leveilevistä ihmisistä sanotaan toisinaan, että he käyttäytyvät kuin Euroopan-omistajat. Vallan halu on kyllä yleisinhimillinen ilmiö. Se koskettaa kaikkia.
Jeesuksen asema ihmiseksi tulleena Jumalana on kuitenkin luonteeltaan aivan toista luokkaa kuin muiden ihmisten. Jumalana hän on osallistunut jo maailman luomiseen. Koko maailma, sekä näkyvä että näkymätön, on luotu hänen kauttaan, hänessä ja häneen.
Maailmassa esiintyy alati mitä kummallisimpia salaliittoteorioita milloin mistäkin aiheesta. Yksi näistä on tähän keskusteluumme liittyvä höpötys, että juutalaiset muka olisivat muodostaneet salaliiton saadakseen maailman herruuden. Todella surkeaa höpötystä, mutta valitettavasti joissakin piireissä siellä täällä on aiheuttanut sekaannusta, kun ymmärtämättömien ihmisten mielikuvitus on päässyt laukkaamaan ja näin on luotu typeryyteen perustuvaa antisemitismiä.
Puhut juutalaisista yhteistyöhaluisina ja maailmaa parantavana voimana rakentamaan pyrkivinä. Tämä on myös minun saamani kuva heistä, kun olen saanut ilon heidän kanssaan yhdessä ja toisessa tilanteessa toimia jo yli puolen vuosisadan aikana.
Maria, Mariamne, Mirjami.
Mar ja Mor ovat herraa tarkoittavia sanoja Syyrian kielessä, tai onko se muinaista arameaa. Kielimiehenä tietänet paremmin.
Sana Yah on lyhenneJHWH:sta ja tarkoittanee myös Herraa, Joten olenkin tullut siihen tulokseen, että Mar-Ya’h tarkoittaa sanoja Herra Herra, joka muoto usein esiintyykin meidän raamatussa, ja olen ihmetellut, että mitä mahtaa tarkoittaa.
Mariamne oli Herodeksen rakkain vaimo, juutalainen prinsessa, jonka isoisän eli Hyrkanoksen ja myös veljen Joonatanin Herodes surmasi, kuten myös Mariamnen itsensä ja heidän yhteiset poikansa.
Josta voikin päätellä, että Herodes suuren kuoleman jälkeen kansa halusi päästä eroon koko Herodesten suvusta, joita vielä oli hallitsijoina. Minun ymmärryksellä näin.
Tarja
Kiitos kommentistasi
Mirjam eli מִרְיָם , mir·jām , on nimen ääntämisen muoto ensimmäisen vuosituhannen loppupuolella juutalaisten masoteettien eli oppineitten keskuudessa noin vuosien 800 – 1 000 AD tienoilla. Vanhempaa lausumistapaa kuvaa kreikan kielen Μαριαμ, Mariam.
Nimi oli Mooseksen isolla siskolla ja siksi kaikki Jeesuksen ajan Mariat olivat keskenään kaimoja.
Koska Mirjam oli niin merkittävässä asemassa Vanhan testamentin kertomuksissa, niin siksi myö Maria oli Jeesuksen ajan kaikkien yleisin naisen nimi juutalaisten keskuudessa. Ja koska Jumalan äidin nimi oli Maria, niin nykyaikanakin Maria -nimi on koko maailman yleisin nimi.
Heroses suvussa oli jatkuvia intriigejä vallasta. Koska Mariamne oli aikaisemman ylipapin tytär, niin Herodes pelkäsi tämän ja poikiensa taholta tulevaa salamurhaa tai muuta vallanriistoa. Tämän pelkonsa takia hän mieluummin surmautti vaimonsa ja kaksi poikaansa kuin antautui kuvittelmansa salaliiton uhriksi.
(Tästä kuultuaan keisari Augustus lausui kuuluisan runomuotoisen lausahduksensa, että on parempi olla Herodeksen sika kuin Herodeksen poika. Kreikaksi sanat sika ja poika muodostavat loppusoinnun. Juutalaiset eivät syö sikaa, joten heidän puoleltaan siat saavat olla koskemattomia, mutta Herodeksen pojat menettivät henkensä.)
Herodes Suuri oli suuri rakentaja. Mutta hallitsijana hän oli hyvin määrätietoinen, toisinaan jopa hyvinkin julma.
Aramean herra -sana on aivan eri juuresta lähtenyt, מָרֵא , mā·ra . Sillä ei ole mitään yhteyttä Mirjamin nimen kanssa.
Matias Roto toteat minulle:””Kovin olet Ari huolissasi, että kastetutkin ihmiset tekevät väärin elämänsä aikana””
Oikeastaan ei se ihan noin ole vaan ettei vauvakaste anna sitä mitä lupailet, siis eivät vauvana kastetut elä valkeudessa eli kuule Jeesuksen ääntä, sen vain näkee teoista, siis ken näkee, eihän sokeat näe.
Ari
Haukut väärää puuta sanoillasi. Teet siis hutin.
Opetan kasteen pelastavaa työtä, siksi että se on Raamatun oppi.
1.Pietarin kirje 3:21
Mikael Agricolan käännös 1548
Joka nyt myös meitä autuaaksi tekepi kasteesa, joka sillä merkitty on, jolla ei lihan saastaukset poispanna, vaan että se on yksi liitto hyväs omastunnosa Jumalan tykenä Jeesusen Kristusen ylesnousemisen kautta,
Vuoden 1938 käännös
Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena – joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta – Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,
Vuoden 1992 käännös
Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus,
UT2020 käännös
Samoin teidätkin pelastaa nyt vesi eli kaste, ei saastaisesta elämästä luopuminen. Kasteessa te olette tehneet Jumalan kanssa sopimuksen, joka takaa teille puhtaan omantunnon. Te pelastutte Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta.
Joten aivan turhaan haukut Pyhää Henkeä, ettei hän muka antaisi sitä mitä hän lupaa. Varo hyvä ystävä tällaisia lausuntoja Totuuden Hengen sanoista Pyhässä Raamatussa.
Matias Roto siis sekotat noissa pelastuksen siitä turmelluksesta joka maan päällä vallitsee siihen pelastukseen joka vie taivaaseen.
Toisaalta onko vauvakaste Jumalasta vai ihmisistä, se on ihmis tekoa eikä anna sitä mitä siinnä luvataan, tämän todella näkee teoista joissa vauvakastetut elää pimeydessä.
Ari
Raamatun sana lupaa myös äskensyntyneille kasteen kautta Pyhän Hengen lahjan
Apostolien teot
2:38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi,
niin
te saatte Pyhän Hengen lahjan.
2:39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”
Tuossa apostoli Pietarin helluntain juhlasaarnassa tarkoittaa sellaista pienokaista joka tulee äidistä ulos synnytyksessä. kreikan teknon, synnytetty, vauva, pienokainen, lapsi, pentu, poikanen, sanasta tikto, synnyttää.
Matias Roto vääristät todella rajusti Pietarin sanoja, kukaan lukemaan oppinut lapsikaan ei voi hyvällä omallatunnolla sanoa sitä mitä sinä sanoitat.
Lupaus on että KUN tekee parannuksen ja ottaa kasteen niin saa…..
TÄMÄ ON SE LLUPAUS joka on annettu niin kuulijoille kuin heidän lapsilleen, ei tämä tarkoita että kunkuulijat kastattavat lapsensa vaan että kun heidän lapsensa aikanaan tekevät parannuksen ja ottavat kasteen niin saavat…
Koeta opetella lukemaan suomen selkeää kieltä.
Ari
Jaat pelastuksen kahdeksi eri asiaksi sanoessasi: ” — sekotat noissa pelastuksen siitä turmelluksesta joka maan päällä vallitsee siihen pelastukseen joka vie taivaaseen.”
Mielestäni tämä on vakava virhe. Jumala on yksi. Siksi myös pelastus on yksi ja kaste on yksi.
Yksi kaste antaa yhden uskon yhteen ainoaan Herraan.
Efesolaiskirje:
4:5 yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;
Tässä se on selkeästi sanottu. Koska Jumala on yksi, niin myös uskokin on yksi ja tähän yhteen ainoaan uskoon päästään yhden kasteen välityksellä tuon kasteen lahjana.
Koska meillä on vain yksi ainoa usko, niin pelastuskin on yksi. Se on Jumalan lahja pyhän kasteen sakramentissa, jonka välityksellä meidän Herramme sen lahjaksi antaa.
Ari
Tulkintasi Apostolien tekojen Pietarin helluntaisaarnasta on, kuin kuvittelisit, että moottoripyörällä ajaminen tarkoittaisi moottoripyörän työntämistä kahden paikkakunnan välillä kulkiessaan.
Kerran nuoruudessani kysyin eräältä kaverilta, että eikö moottoripyörä ole kylmä väline talvella kulkemiseen. Hän vastasi että ei lainkaan, kun on työntänyt pyörää 16 km niin hiki tuppaa.
Muista ettei parannus ole ihmisen teko, vaan se on Jumalan teko, jonka hän lahjoittaa pyhässä kasteessa.
Tuo ilmaus ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen —”
voidaan kääntää myös vastineella ”Tehkää parannus ottamalla kukin teistä kasteen–”
Täsmälleen sama rakenne on alkukielessä Matteuksen lähetyskäskyssä:
Matteuksen evankeliumi:
28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni k a s t a m a l l a heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
Joten opetteleppas pois omavanhurskauden perkeleen vallasta ja heittäydy kokonaan Jumalan pelastavan armon varaan, jonka osallisuuteen hän on meidät pyhässä kasteessa yhdistänyt.
Ari
Annat väärän todistuksen Jumalan voimasta pyhässä kasteessa antamasta valkeuden lapseksi tulemisesta, kun sanot: ”— tämän todella näkee teoista joissa vauvakastetut elää pimeydessä.”
Sinulta jää näkemättä, kuinka suuri Jumalan anteeksiantamus meidän Vapahtajassamme Jeesuksessa on. Pyhä kaste on Valkeuden lapseksi tulemista eli siis Jumalan lapseksi tuleminen. Se joka on kastettu on liitetty Jumalan valoon. Joten ota siis pimennysverhot silmiltäsi ja avaa silmäsi näkemään, että Jumalan maailmassa loistaa kirkas valo. Evankeliumin suuremmoinen kirkkaus on ojennettu jokaiselle, joka kasteessa on Jumalan lapseuteen otettu.
Itse olen oppinut iltarukouksen jo ennen kuin opin puhumaan, kun äitini luki iltarukouksen käteni ristiin pannen kohta, kun pystyin vauvana äidin puoleen ojentautumaan.
Joten oletko sinä itse opettanut lapsesi rukoilemaan jo silloin, kun suusta ei tullut vielä edes kunnon jokellustakaan.
20 jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta.
21 Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena-joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta-Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,(1.Piet.3)
Siis pelastuivatko Nooa ja muut taivaaseen vai siitä turmelluksesta joka maan päällä vallitsi?
Ari
Miksi uudelleen teet tuollaisen kysymyksen, missä ikään kuin oletuksena on sellainen mielettömyys, että maailmassa oleva Jumalan antama pelastus, muka olisi erikseen tätä maailmaa varten ja tulevaa elämää varten.
Koeta nyt hyvä ihminen ymmärtä tuo, mitä sanoin siitä, että
p e l a s t u s
on
y k s i .
Ja tämän pelastuksen saamme lahjana pyhässä kasteessa.
Pietari puhuu menneen aikakauden pelastumisesta Nooan aikana. Kun hän sitten tulee meidän aikaamme eli siis pyhän kirkon aikaan eli pelastuksen aikaan, niin hän tuossa yhteydessä käyttää sanaa ” n y t ” , ja juuri tähän sanaan liittyy sanoma siitä, että me pelastumme kasteen kautta. Kaste pelastaa.
Matias Roto siis ensinnäkin ihmisen tulee pelastua lihallisesta vaelluksestaan eli syntyä hengestä uudestaan.
Mitä tämä tarkoittaa, pimeydestä valoon, siis siitä Jumalan tahdon kuulemattomuudesta Jeesuksen äänen kuulemiseen, rakkaudettomuudesta Jumalan rakkauteen, syntisestä pyhään.
Nöyrille Jumala antaa armon, ylpeitä vastaan on Hän, jokaisen tulee nöyrtyä Jeesuksen edessä, tämä ei todellakaan tapahdu kasteessa vauvalle, ei vauva tee tietoisia päätöksiä ketä seuraa.
Ari
Hengestä uudestaan syntyminen on nimenomaan kasteen antama lahja. Tästä Jeesus puhui Nikodemuksen kanssa keskustellessaan meidän iltamme, juutalaisen yön, aikana toimitetussa vesperissä.
Alkukielessä tuossa kohtaa puhutaan ”alussa syntymisestä” eli siis viitataan siihen veden vihmontaan, jota Pyhä Henki käytti maailmaan elämän luodessaan. Pyhä Henki ratsasti vesipilven päällä ja loi sekä valkeuden että koko maailman elämän ensi kerran, kun vesi ropisi kuivan ja elottoman karrelle kuivuneen maan päälle.
Sanan ”uudestisyntymä” on kirkko sitten myöhemmin ottanut käyttöön tähän kohtaan, koska se puhuu samasta asiasta kuin Tiit. 3:5, missä genetiivirakenne kertoo, että pyhä vedellä toimitettu kasteen pesu antoi sekä uudestisyntymän että Pyhän Hengen uudistuksen.
Olen käsitellyt tuon vesperin teologiaa tässä
https://www.roto.nu/doku.php/text013
Matias Roto jos olisit uudestisyntynyt hengestä kuulisit minua, nyt väittelet vastaan etkä ota vastaan Jeesuksen sanoja joita tuon esille eli ”tee parannus ja usko evankeliumi”, sen sijaan tuot esille Lutherin ja kump opetuksia etkä näe että heidän hedelmä on se josta jokaisen tulisi nähdä etteivät he olleet Jumalan asialla.
Lueppa esim vähäkatekismuksen ohjeet papeille kuinka heidän tulee ohjata vanhempia joiden lapset eivät halua opetella tiettyjä Raamatun kohtia ulkoa, onko tämä evankeliumin mukaista vai toimitko sinä niiden ohjeiden mukaan?
Ari
Miksi edellytät niin mieletöntä asiaa, kuin että vauvan pitäisi muka tehdä joku tietoinen oma teko saadakseen kasteen antaman pelastuksen.
Jälleen sijoitat tähän omavanhurskauden perkeleen ehtoja kasteen pelastuksesta osalliseksi pääsemiseksi.
Kysympä aivan suoraan, muistatko sinä omasta luonnollisesta syntymästäsi. Jos et muista, niin miten kummassa sitten kuvittelet eläväsi tällä hetkellä. Sinun kasteteologiasi ongelma on siinä, että koska sinä et muista omaa luonnollista syntymääsi, niin sinä et siis vielä ole elossakaan.
Aivan yhtä vääristynyt on sinun ihmisen omaan arvollisuuteen rakentuvan kasteiän teologiasi sisältämä omien tekojen ja kuntoisuuden varaan rakentaminen. Miten kummassa kuvittelet, että sinun
m u i s t i s i
muka ratkaisisi, voitko saada osaksesi kasteen antaman ikuisen elämän, vai jäätkö sinä sen ulkopuolelle.
Ari
Olen saanut uudestisyntymän eli pyhän kasteen jo 23.4.1944.
Jo siitä asti olen saanut elää Jumalan lapsena ja Pyhän Hengen eli Totuuden Hengen johdatuksessa. Miksi sitten kuvitteletkaan, että menisin ottamaan oppia sinun harhoistasi ja väärinkäsityksistäsi.
Ota huomioon, että edustamasi kasteoppi toteutettiin ensimmäisen kerran vasta tammikuussa 1525 ja ensimmäinen isompi kastetoimitus toimitettiin vasta 1525 pääsiäisenä. Sen teoria keksittiin vasta vuosina 1525-27. Teorian keksi talonpoikaiskapinan johtoon pyrkinyt Hubmeier, joka sai kuolemantuomion kapinallisena 1528.
Tuosta aikaa kului vielä seuraavalle vuosisadalle 1600 -luvun puolelle, ennen kuin baptistinen kirkko perustettiin. Joten sen vanhempaa teologiaa kastekäsityksesi ei edusta.
Toki USA:ssa baptisteja on melkoisen paljon. USA:n presidentti Joe Biden on maan suurimman kirkkokunnan katolisten jäsen, ja varapresidentti Kamala Harris on maan toiseksi suurimman kirkkokunnan baptistikirkon jäsen.
Matias Roto toit edellä esille Raamatun sanan että kaikki ovat syntiä tehneet ja Jumalan kirkkautta vailla, kuinka tämä soveltuu vauvakastettuihin eli ovatko vauvat tehneet syntiä vai ovatko vauvanakin kastetut jotka ovat syntiä tehneet Jumalan kirkkautta vailla?
Siis kysymys on onko uudestisyntyneet vailla Jumalan kirkkautta?
Ari
Olen jo yllä vastannut kysymykseesi vauvojen synnistä. Joten lue sieltä äläkä jankuta.
Kastetut eivät ole vailla Jumalan kirkkautta, koska he ovat uudestisyntyneet Jumalan lapsiksi. Sen sijaan valitettavasti siellä täällä on sellaisia, jotka saamastaan valosta huolimatta pitävät pimennysverhot ikkunoissaan, niin etteivät näe sitä valoa, joka heillekin jo on ojennettu pyhän kasteen toimituksessa.
Matias Roto mitä ajattelet kirkostasi kun se hyväksyisi (oli ehdolla) aviorikkojan arkkipiispaksi?
Siis onko mitään syntiä josta näkisi ettei ko henkilö ole uudestisyntynyt?
Mitä on se hedelmä josta näkee väärän opettajan Jeesuksen sanojen mukaan?
Onko vainojen hyväksyminen?
Ari
Tapasi tuomita toisia ihmisiä moittimalla vain heidän vikojaan kertoo vain oman elämäsi traumoista. Voisitko hyvä keskustelija lopettaa toisten moittimisen.
Pitää nimittäin kysyä, että etkö voisi toisten halventamisen sijaan kertoa, miten hyvin sinun oma avioliittosi on kestänyt aikojen myrskyt.
Niin kauan kuin tapasi on puhua toisten ihmisten vaikeuksista, olet heikoilla jäillä, ellet samalla puhu oman elämäsi särmistä.
Etkö tästä asenteestasi huomaa, että oma kilvoittelusi on vielä ottamassa aivan ensimmäisiä alkuaskeleitaan. Vasta kun pääset kokonaan vapaaksi toisten tuomitsemisesta ja voit kokonaisvaltaisesti antautua toisten hyväksymiseen ja anteeksiantavaan mieleen, sinulle on mahdollista myöntää itsellesi itsesi hyväksyminen ja anteeksianto sinun omista ongelmistasi.
Kypsään persoonallisuuteen kuuluu elämän reaaliteettien hyväksyminen ja elämän kokonaisuutta kunnioittava asenne sekä itsenään että toinen toistaan kohtaan.
Matias Roto:”” Sen sijaan valitettavasti siellä täällä on sellaisia, jotka saamastaan valosta huolimatta pitävät pimennysverhot ikkunoissaan, niin etteivät näe sitä valoa, joka heillekin jo on ojennettu pyhän kasteen toimituksessa.””
Ovatko nämä jotka pitävät pimennysverhot ikkunoissaan myös pelastettuja?
Ari
Muista ettemme me ole tuomareita. Halusi esiintyä toisten ihmisten tuomarina kertoo, että pyhityksesi on juuttunut jo alkumetreilleen eikä vielä päässyt kunnolla edes alkuunkaan. Vasta siloin kun luovut halustasi tuomita toisia ihmisiä, pääset ottamaan pyhityksen ensimmäisiä askeleita.
” Isä meidän joka olet taivaissa —
Ja anna meille meidän syntimme anteeksi,
n i i n
k u i n
mekin anteeksi annamme niille,
jotka ovat meitä vastaan rikkoneet. —”
Matias Roto onko mielestäsi oikein ummistaa silmät esim pedofilialta kirkossa ettei vaan tuomittaisi?
Entäpä kuinka vastaat pedofiilien uhreille, älkää tuomitko vai kuinka?
Siis mistään pahasta ei saa kirkossa puhua ettei vaan tuomittaisi ketään mistään teoista, sitäkö on lähimmäisen rakkaus, sitäkö on armo?
Olisi mielenkiintoista tietää ketä olen tuominnut, onko tuomitsemista kun puhuu hedelmästä ja teoista?
Ari
Koko asetelmasi on väärä. Pyrit vain tuomitsemaan. Ainoa pyrkimyksesi näyttää olevan toisten mustamaalaus. Pyrit löytämään yhä rajumpia syytöksiä, jotta varmasti saisit luvan päästää täyslaidallisen syytöksiä toisia ihmisiä vastaan.
Tämä toisia ihmisiä v a s t a a n syyttely tuntuu oleva pyrkimyksesi. Etkö todellakaan huomaa, että tämä syyttelyn halu on elämää tuhoava voima, ihmisten keskinäisiä suhteita jäytävä syöpäläinen, joka estää toinen toistaan kunnioittavan elämän asenteen ihmisten välillä.
Etkö huomaa, että kaikkien syntien ongelma on se, että ne vahingoittavat toisia ihmisiä, kaikkien tekosyntien hedelmä on, että lähimmäinen kärsii, ei vain suurten ja räikeiden pahojen tekojen, vaan kaikkien.
Siksi juuri Jumalan sana on lakia ja evankeliumia, että laki paljastaisi kaikki synnit, jotta paljastuisi, ettei kukaan, siis ei kukaan, pelastuisi omiin tekoihinsa luottaen, vaan että kaikki tarvitsevat Kristuksen armoa. Evankeliumi sitten julistaa, että kaikki pelastuvat yksistään armosta, yksin uskosta ja yksin Kristuksen tähden.
Kun sitten huomaa elävänsä yksin armosta, niin eihän enää ole tarvetta lisätä toisten ihmisten taakkaa heitä syyttelemällä, vaan ennemminkin heidän puolestaan rukoilemalla kantaa heitä Herramme eteen.
Ari
Muistatko vertauksen fariseuksesta ja publikaanista, jotka tulivat pyhäkköön rukoilemaan. Fariseuksen kaikki ansiot lueteltiin hänen rukouksessaan. Itämaisen kerrontatyylin mukaisesti ne kuvasivat hänen hyveitään ja ansioitaan ihan oikeasti. Ne olivat hänen oikeita hyviä tekojaan. Publikaani puolestaan katsottiin maanpetturiksi eikä hänellä ollut ainuttakaan hyvää tekoa. Hän siis oli yksinomaan huono ja kelvoton ihminen kaikkien mittapuiden mukaan.
Armollinen Vapahtajamme julisti publikaanin vanhurskaammaksi kuin publikaanin. Joten lopputulos oli, että pelastus on yksistään armosta.
Milloin sinä olet käynyt kirkossa? Muista että tuossa vertauksessa molemmat kävivät liturgisessa hetkipalveluksessa juutalaisen tapakäytännön mukaisesti. Miten monta kertaa päivässä sinä pidät hetkirukouksesi päivittäin?