Kun sinä lähetät henkesi, se luo uutta elämää. (Ps.104:30) Lukiessamme Raamattua on Pyhä Henki mukana jo alussa. Luomiskertomuksessa kuvataan, kuinka Jumalan Henki liikkui vetten päällä. Tähän uutta luovaan Henkeen on helppo eläytyä juuri helluntaina keskellä Kemijärven maisemia: Kaikki ympärillä herää eloon kevään lämmössä ja auringon valossa. Helluntai on Pyhän Hengen juhla.
Aivan niin kuin keväinen aurinko saa kaiken luonnossa heräämään eloon on Pyhän Hengen tehtävä saada sisimpämme kukoistamaan ja tuottamaan hengellistä hedelmää. Hengen hedelmiä ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, lempeys ja itsehillintä. ( Gal. 5: 22-23 ) Henki myös varustaa meidät moninaisilla armolahjoillaan, joilla Hän hoitaa paitsi omaa sieluamme myös seurakuntaa ja koko kirkkoa.
Jumalan Pyhä Henki toimii meissä ja saa sijaa meissä luetun ja saarnatun Jumalan sanan eli Raamatun välityksellä sekä pyhien sakramenttien kasteen ja ehtoollisen kautta. Kastamisen ja ehtoollisen vieton yhteydessä on erityinen ”epikleesirukous”, jossa pyydetään Pyhää Henkeä tulemaan ja täyttämään uskovien sydämet. Hän ei ole jokin kasvoton voima, vaan persoona, kolmiyhteisen Jumalan yhteydessä.
Evankeliumissa Jeesus sanoi Nikodemokselle:”Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.” (Joh. 3:16) Armon suuri salaisuus on, että Pyhä Henki vaikuttaa meissä myös uskomisen, toivon ja rakkauden, jos vain itse pyydämme Häntä elämäämme. Tule Pyhä Henki!
Pentti Tepsa
Kemijärven kirkkoherra
Tässä on meille jokaiselle tehtävä ensi viikoksi ja koko vuodeksi
Erilaisia näkemyksiä kolmiyhteisestä.
Ensiksikin, Pyhällä hengellä voi hyvinkin olla kolme puolta, koska Pyhä sota, eli Jihad on yksi sen puolista. Toinen ääri on sen vastavoima, eli Rauha ja rauhaan neuvominen, ja kolmas siinä keskellä, ei ole kumpikaan vaan valvoo lainmukaisuutta ja sen toteutumista. Keskellä oleva ei ole hyvä, eikä paha, vaan oikeudenmukaisuus.
Kuvaannollisesti se liikuu vetten päälle, eli kansojen virran päällä. Sen toiminta riippuu kuitenkin ihmisestä, se on ihmisen mielen toimintaa ja valintaa. Sama on viisauden kanssa, sitä voi käyttää postiiviseen, tai negatiiviseen, kuten myös kehitykseen, joka tähtää oikeudenmukaisuuteen.
Kolmiyhteinen sanassa: Minä, sinä, Hän……Minäkin olen kolmiyhteinen sanassa, koska itselleni minä olen Minä.
Toiselle ihmiselle Sinä: Kun hän kysyy: ”Mitä sinulle kuuluu? ”
Kun kaksi tai kolme kokoontuvat minun nimessäni, eli puhumaan minusta, tarja, kertovat minun sanoneen jotakin, silloin minä olen Hän, kun he kertovat ”Hän sanoi.” He voivat käyttää myös sanaa Se… se sanoi, tai nimeä… tarja sanoi. Jos puhujat ovat sivistyneitä, he käyttävät ’hän’ sanaa, näin meille on opetettu. Lihallisesti en ole paikalla, tässä tilanteessa, mutta niin sanotusti hengessä minä olen läsnä, koska puhujien mieli liikkuu minusta puhumisessa, minun sanomisissa.
Perhepolitiikassa….
Tyttö, nainen, on nuoruudessaan Isänsä nimessä, eli sukunsa nimessä, esim. Virtanen. Kun hän avioituu, hän jättää isänsä nimen (isänsä kodin) ja ottaa toisen nimen eli sulhasensa nimen. (muuttaa toiseen kotiin , nimeen) Siis pojan, joka ei vielä ole isä, hänen nimeensä. Pojasta tulee Isä vasta sitten, kun morsian/vaimo synnyttää hänelle lapsia. Naiset siis tekevät isiä.
Poikavaihe ei hänestä silti katoa, koska se on elettyä elämää, aivan kuten vaimolla tyttövaihe. Näin poika ja isä ovat yhtä, kuten myös vaimo ja tytär, Tytär on vaimossa ja vaimo tyttäressä.
Jokatapauksessa, tytöt ovat näin sekä Isän, että Pojan nimessä elämänsä aikana, nykyisin tämäkin on muuttumassa, ja tyttö voi olla isänsä nimessä aviossa ollessaankin. Tai molempien, kuten Virtanen-Vemmelsääri. Poika ensijaan, ei joudu muuttamaan nimeään. Mutta halutessaan voi sen tehdä ja voi halutakin, jos nimi on Velmmelsääri.
Matemaattisesti kolmesta tulee yksi silloin, kun kolme pistettä yhdistetään viivoilla ja niistä tulee alue, joka on yksinkertaisin monikulmio.
Neljällä viivalla saadaan jo vähän isompi alue .
Luonossa tapahtuvaa muutosta ja muutoksen voimaa sanoisin mieluummin energiaksi, joka toimii ikäänkuin hallitsijan alaisuudessa ikiaikaisten säädösten mukaan toteuttamassa vuodeaikojen vaihtelua, joilla on jokin suuri merkitys myös ihmisen opettajana, kuten se, että Elämä ON ja siihen kuuluu, sekä kasvun aika, että levon aika.
Psalmi 104 on hieno Psalmi, jokaisen kannattaa lukea se.
Huomaa miten kaikki maallinen on hyväksi havaittu, ei suinkaan moitita maallistumisesta, vaan tuntuu erittäin oikealta ylistää luomistyötä.
Eräs puoluejohtaja sanoi, että sukupuolineutraaleja liikennemerkkejä ei tarvita. Onko pyhä kolminaisuus neutraali, vai ajaako se miesten agendaa ? Sehän on kristittyjen liikennemerkki. Juutalaisuudessa Jumala on yksi. Kristittyjen jumalakin on kaksineuvoinen, toinen hyvän, toinen pahan luova lähde. Onko myös pahalla kolminaisuus ? Onko tässä sairastuttu tautiin, johon kuuluu persoonallisuuden jakautuminen ?
Kolminaisuusoppi luotiin harhaoppeja vastaan ( Tertullianus : ” Pyhä Henki lähtee Isästä ja Pojasta kuten lehvästöstä otettu hedelmä on kolmas juureen verrattuna, ja kuten joesta johdettu kanava on kolmas lähteeseen verrattuna, ja kuten valopiste auringonsäteilyssä on kolmas aurinkoon nähden.”).