Lunastus

Kuvassa 23-osaisen ja 25 niteisen Lutherin teosten kokoelman kaksi ensimmäistä osaa.

Jeesus kuoli meidän puolestamme ristin kuoleman. Näin meidät vapautettiin synnin, kuoleman ja Perkeleen vallasta. Näin meille avautui tie taivaan kirkkauteen.

Uskonpuhdistajamme Martti Luther sanoo Vähässä katekismuksessa:

Ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta, kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas helvettiin, nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaisiin, istuu Jumalan, kaikkivaltiaan Isän, oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.

MITÄ SE MERKITSEE? VASTAUS:

Uskon, että Jeesus Kristus, Isästä ikuisuudessa syntynyt tosi Jumala ja neitsyt Mariasta syntynyt tosi ihminen, on minun Herrani. Hän on lunastanut minut, kadotetun ja tuomitun ihmisen, ostanut omakseen ja voitollaan vapauttanut kaikista synneistä, kuolemasta ja Perkeleen vallasta, ei kullalla eikä hopealla, vaan pyhällä, kalliilla verellään ja syyttömällä kärsimisellään ja kuolemallaan. Hän lunasti minut, jotta tulisin hänen omakseen, eläisin kuuliaisena hänen valtakunnassaan ja palvelisin häntä ikuisessa vanhurskaudessa, viattomuudessa ja autuudessa, niin kuin hän itsekin kuolleista nousseena elää ja hallitsee iankaikkisesti. Tämä on varmasti totta.

Schmalkaldenin opinkohdissa uskonpuhdistajamme sanoo, että Jeesuksen sovintotyö otetaan vastaan yksistään uskolla ilman meidän omien tekojemme myötävaikutusta. Hän myös korostaa, että tämä Jeesuksen työ on ainoa pelastuksemme:

Toinen osa: Jeesuksen Kristuksen virka ja tehtävä: meidän lunastuksemme

Ensimmäinen eli pääopinkohta

Jeesus Kristus, meidän Jumalamme ja Herramme, on ”kuollut meidän syntimme tähden ja noussut kuolleista meidän vanhurskautemme tähden”. (Room. 4:25) Hän yksin on ”Jumalan Karitsa, joka kantaa maailman synnin”. (Joh. 1:29)”Jumala on pannut kaikkien meidän syntimme hänen kannettavikseen”. (Jes. 53:6) ”Kaikki he ovat syntisiä, mutta tulevat ilman omaa ansiota vanhurskaiksi hänen armostaan, kun Jeesus Kristus on heidät verellään lunastanut”. (Room. 3:23-25)

Tämä on otettava uskoen vastaan, mikään teko, laki tai ansio ei tee siitä osalliseksi. Siksi on selvää ja varmaa, että yksin tämä usko tekee meistä vanhurskaita, niin kuin pyhä Paavali sanoo (Room. 3:28): ”Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja.” ”Hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.” (Room. 3:26)

Tästä opinkohdasta ei voi yhtään väistyä tai antaa periksi, vaikka taivas, maa ja kaikki muu katoavainen sortuisivat. Sillä ”ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman”, sanoo pyhä Pietari. (Ap.t. 4:12) ”Ja hänen haavainsa kautta me olemme parannetut”. (Jes. 53:5)

Sunnuntai 6.4.2025

5. paastonajan sunnuntai (Judica)

Kärsimyksen sunnuntai

Kärsimyksen sunnuntai alkaa paastonajan syvemmän osan. Palmusunnuntaina alkaa hiljainen viikko, joka keskittyy Jeesuksen maanpäällisen elämän viimeisiin hetkiin. Kärsimyssunnuntain tähtäyspiste on Kristuksen sovintotyö pitkänäperjantaina ja haudan lepo lauantaina. Kristuksen kärsimystä ja kuolemaa seurataan aina pääsiäisyöhön asti. Silloin kärsimyksen tutkistelu vaihtuu Kristuksen ylösnousemuksen ylistykseen.

Toinen lukukappale eli epistola: Hepr. 9:11–15

Kirjeestä heprealaisille, luvusta 9

Kristus, meitä odottavan hyvän ylipappi, on jo tullut.

Hän on kulkenut suuremman ja täydellisemmän teltan kautta,

jota ei ole tehty ihmiskäsin ja joka siis ei kuulu tähän luomakuntaan.

Hän ei ole tuonut uhrina pukkien eikä sonnien verta,

hän on uhrannut oman verensä.

Näin hän on kertakaikkisesti täyttänyt tehtävänsä,

astunut sisään kaikkeinpyhimpään

ja hankkinut meille ikiajoiksi lunastuksen.

Jos jo pukkien ja härkien veri ja saastuneiden päälle vihmottava hiehon tuhka

puhdistaa ihmisen ulkonaisiin menoihin kelvolliseksi,

kuinka paljon paremmin puhdistaakaan Kristuksen veri!

Ikuisen henkensä voimalla

hän on antanut itsensä virheettömänä uhrina Jumalalle,

ja hänen verensä puhdistaa meidän omantuntomme kuoleman teoista,

niin että voimme palvella elävää Jumalaa.

Sitä varten Kristus on tullut uuden liiton välittäjäksi,

että hänen kuolemansa vapauttaisi kaikki

ensimmäisen liiton aikana tapahtuneista rikkomuksista

ja että kutsutut niin saisivat heille luvatun iankaikkisen perinnön.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25