Luominen ja lunastus

Taivaan sini avaran pellon takaa

Maalaa Isän Jumalan työtä laajaa.

Tärkein näin mieleemme esiin tuodaan.

Jumala kaiken tehnyt on

ja alati yllä pitää.

Siitä saamme häntä ylistää ja kiittää.

. . . . . Kotiuttaminen ja kulttuuri . . . . .

Kuvassa kotimme pihalta näkymä.

Edessä koivu ja kantatie

Ajatukset Topeliuksen satuun vie

Jota aikoinaan tytöille luin.

Koivu ja tähti sadusta pitivät kovin.

Kolossalaiskirjeen alkuluku on luomiskertomuksen pohjalle kirjoitettu. Juutalaisen rabbinistisen menetelmän mukaisesti siinä on takasteltu luomiskertomusten sanomaa nostaen esille Kristuksen evankeliumin sanoma. Näin tekstistä muodostuu valtaisa hymni, ylistys Kolmiyhtisen Jumalan valtaisasta työstä luomisen ja lunastuksen näkökulmasta.

Sunnuntai 6.10.2024

20. sunnuntai helluntaista

Usko ja epäusko

Toinen lukukappale eli epistola: Kol. 1:19–23

Luomiskertomuksen ensimmäisestä lauseesta on tehty valtavasti kirjallisuutta. Uudessa testamentissakin on sen antamia virikkeitä käytetty niin monessa kohdassa, ettei tavallisella lukijalla ole aavistustakaan, mistä ajatus on alkuaan peräisin.

Näytänpä muutaman kohdan.

Vuoden 1992 käännöksen mukaan Raamattu alkaa sanoin: ”Alussa Jumala loi taivaan ja maan.

Heprean sana ”alussa ” on ” bə-rê-šîṯ ” , heprealaisin kirjaimin ja oikealta vasemmalle lukien בְּרֵאשִׁ֖ית .

Tässä sana ”alku” on rêšîṯ  , heprealaisin kirjaimin רֵאשִׁית .

Juutalaiset kirjanoppineet ovat vuosisatojen aikana tutkineet, mitä alku -sana tarkoittaa.

Lasten syntymässä ensiksi syntynyt on ”esikoinen”.

Koska alku -sana esiintyy tekstissä ennen luomisesta kertovaa sanaa, niin tämä Esikoinen on ollut jo ennen luomista.

Hän siis on ollut olemassa jo ikuisuudesta asti. Vain Jumala on ikuinen. Siksi tämä esikoinen on Jumala Jumalasta, syntynyt ei tehty.

Kolossalaiskirjeessä nämä kolme kohtaa: ”Esikoinen”, ”ennen luomista” ja ”syntynyt ei tehty”, ovat yhdessä ainoassa yhteydessä seuraavin sanoin:

1:15 Hän on näkymättömän Jumalan kuva,

esikoinen, ennen koko luomakuntaa syntynyt.

Raamatun alussa sanotaan, että ”Jumala loi taivaan ja maan”.

Tämä siis sanoo, että koko maailmankaikkeus sisältyy Jumalan luomistekoon. Taivaalla ja maalla tarkoitetaan kaikkea luotua ilman mitään rajoja. Tähän sisältyvät myös niin näkyvä maailma kuin näkymätön maailma. Näkyvään maailmaan kuuluu kaikki mitä näemme, mitä voimme mitata tai joillakin tieteellisillä kokeilla tutkia. Näkymättömään maailmaan kuuluvat enkelit ja muut taivaalliset joukot, joita me ihmiset emme voi vaatia asettumaan puntarille mitataksemme heidän painoansa.

Alkuperäisestä luomisesta sanotaan myös että luominen oli Jumalan hyvä teko. ”Jumala näki, että niin oli hyvä. ”

Kolossalaiskirjeessä tämä ”maan ja taivaan” luominen sekä kaiken hyväksi luominen kerrotaan syntiinlankeemuksen jälkeen tehdystä Jumalan Pojan Jeesuksen Kristuksen tekemän sovintotyön valossa. Kun Jumalan rauha vallitsee koko luomakunnassa niin silloin kaikki on hyvää. Näin myös lunastus liittyy luomiseen, ristin työ Jumalan jo ennen maailman luomista suunnittelemaan ihmiskunnan auttamiseen:

  ja hänen ristinsä verellä vahvistaa rauhan
      kaiken kanssa, mitä on maan päällä ja taivaissa.

Kolossalaiskirjeessä kerrotaan ensiksi lunastuksesta, vapautuksesta, Jumalan voitosta, ennen kuin siinä viitataan luomisen jälkeen tulleesta ihmiskunnan lankeemuksesta 1. Moos. 3. luvussa. Viittaus lankeemukseen kerrotaan sanoin:

 Tekin olitte ennen Jumalasta vieraantuneita

ja häntä kohtaan vihamielisiä,

Syntiinlankeemuksen seurauksena koko luomakunta on Jumalan tuomion alainen: Maailmassa esiintyy monenlaista vaivaa, sotia, vainoja, vääryyksiä, sairauksia, nälänhätää ym.

Näin myös Jeesuksen sovintotyö koskee koko maailmaa, kuten Kolossalaiskirjeessä sanotaan:

Tämä evankeliumi on julistettu kaikille luoduille taivaan alla,

Tämän evankeliumin osallisuuteen päästäksemme on evankeliumia julistettu jo pari vuosituhatta ja yhä edelleen tehdään lähetystyötä eri puolilla maailmaa. Nykyajan kirkkokin toimii samalla perustalla ja samaa evankeliumin palvelusta tehden kuin apostolit aikoinaan.

Teidän on vain pysyttävä lujina uskon perustalla,

horjahtamatta pois siitä toivosta,

jonka teidän kuulemanne evankeliumi antaa.

ja minusta, Paavalista, on tullut sen palvelija.

Kirjeestä kolossalaisille, luvusta 1

      Jumala näki hyväksi
      antaa kaiken täyteyden asua hänessä
      sekä hänen välityksellään tehdä sovinnon
      ja hänen ristinsä verellä vahvistaa rauhan
      kaiken kanssa, mitä on maan päällä ja taivaissa.
    Tekin olitte ennen Jumalasta vieraantuneita ja häntä kohtaan vihamielisiä, kun elitte pahojen tekojenne vallassa. Mutta nyt hän on tehnyt teidän kanssanne sovinnon, kun Kristus omassa ruumiissaan kärsi kuoleman asettaakseen teidät pyhinä, nuhteettomina ja moitteettomina Jumalan eteen. Teidän on vain pysyttävä lujina uskon perustalla, horjahtamatta pois siitä toivosta, jonka teidän kuulemanne evankeliumi antaa. Tämä evankeliumi on julistettu kaikille luoduille taivaan alla, ja minusta, Paavalista, on tullut sen palvelija.

36 KOMMENTIT

  1. Matias
    Tottakai ajattelin, että musta enkeli oli teidän lähettämä, koska teillä on kyky Jeesuksen opetuslapsina tuntea näitä hengellisiä asioita ja kirosanoja ihan toimivina olioina.

    Jeesus siirsi satanuksen leivänpalassa Juudakseen ja Juudakselle kirjoitettiin evankeelisesti ruma kohtalo, ja persoona, joka on linkittynyt koskemaan koko kansaa. Ja sitten sanotaan, että se on heidän oma syy. Kieroa ilkivaltaa. Ellen väärin tulkinnut, niin myös sinun kirjoituksesta sai sen käsityksen, että kokemukseni oli minun oma syyni. Tottakai se oli oma kokemus, kysymys onkin siitä, että kuka sen lähetti, mistä se tuli, tai mikä päivän tapahtuma heijastui sillä tavalla uniin, onhan kysymys henkimaailman toimista, te tunnette sen maailman paremmin kuin minä. Eikö Henki maailma ole teidän jumalan valtakunta, ja kuten on sanottu.” mitä ikinä toivotkin Jeesuksen nimessä, sen sinä saat,” se siis tapahtuu.

    Toinen pahanhengen tunteva ja hyväksyvä oli Paavali, hänen mukanaan kulkeva joku, mikä lienee ollutkaan, hyökkäsi Efesossa juutalaisten, jotka olivat tulleet kuulemaan Paavalia, kimppuun ja repi heitä kappaleiksi. Jeesuksen sanoi tuntevansa ja Paavalin myös, mutta ei tuntenut juutalaisia, ei siis kuulunut hiedän valtakuntaansa.

    Kuinka sitten tältä pohjalta en olisi ajatellut, että teidän valtakunnassa on kaikenlaisia henkiolentoja, onhan se dualistinen valtakunta, jossa sota syttyy myös tavaassa, enkelien kesken. Ainakin kirjoitusten mukaan, Mikael ja lohikäärme enkeleineen tastelevat. Mikael voittaa ja lohikärme enkeleineen heitetän maan päälle. Täällä on siis hillumassa ulosheittettyjä tämän mukaan.

    Jos siis uskomme tähän, ja miksi ette uskoisi, kun muuten ei pelastu.

    • Tarja

      Mielestäni sinulla on useampia väitteitä, jotka vaativat kommentointia. Nyt illalla vastaan vain yhteen kohtaan ja jätän loput huomiseksi.

      1) Sanot: ”Tottakai ajattelin, että musta enkeli oli teidän lähettämä, koska teillä on kyky Jeesuksen opetuslapsina tuntea näitä hengellisiä asioita ja kirosanoja ihan toimivina olioina.”

      1A)

      Evankeliumin mukaista EI OLE lähettää toisille ihmisille painajaisia.
      Kristinuskon syyttäminen pahasta unestasi ei alkuunkaan osu kohteeseensa.

      1B) Usko Jeesukseen ei välttämättä anna mitään erityisasemaa joidenkin henkimaailman asioiden ymmärtämisessä.

      Sen sijaan on olemassa aitoa henkien arvioimista, jonka tehtävänä on torjua kahelien muka hengen ilmoituksien osoittaminen virheellisiksi.

      Sillä valitettavasti on sellaisiakin ihmisiä, jotka sekoittavat omat asenteelliset sympatiansa ja antipatiansa muka armolahjoihin, ja saavat sillä aikaan ainoastaan virheellisiä tuomion julistamisia, kun heittävät omat ennakkoluulonsa muita halventaviksi lausunnoiksi.

      1.Korinttolaiskirje:

      12:10 toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä.

      1C) Kirosanojen lausuminen ei ole kristillistä toimintaa. Kristitylle annettu ohje on pahan toivottamisen sijaan toivottaa Jumalan antamaa hyvä eli Jumalan siunauksen toivottaminen toisia ihmisiä kohtaan.

      1.Pietarin kirje:

      3:9 Älkää kostako pahaa pahalla, älkää herjausta herjauksella, vaan päinvastoin siunatkaa; sillä siihen te olette kutsututkin, että siunauksen perisitte.

      1D) Riivaajien oppien levittäminen on uskosta luopuneen ihmisen lankeemuksen aikaan saamia hommia.

      1.Timoteuksen kirje:

      4:1 Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja

    • Tarja

      Hyvää huomenta Jumala antakoon

      2) Sanot: ”Jeesus siirsi satanuksen leivänpalassa Juudakseen ja Juudakselle kirjoitettiin evankeelisesti ruma kohtalo, ja persoona, joka on linkittynyt koskemaan koko kansaa.-”

      Tässä on viitattu Herran pyhään ehtoollisen asettamiseen ja sen yhteydessä tapahtuneeseen Juudaksen lähtöön pois porukasta kesken juutalaisen pääsiäisaterian vieton.

      2A) Tilanteessa vietettiin juutalaista pääsiäisateriaa. Tuohon aikaan ei vielä ollut etukäteen valmistettuja kalentereita moniksi vuosiksi. Niinpä ylipappi kerran vuodessa ilmoitti seuraavan vuoden juhlapäivien vieton ajankohdan. Tästä syystä on todettu, että eri juutalaiset porukat viettivät pääsiäistä omien ryhmiensä keskuudessa vallinneen tavan mukaan jonkin verran vaihtelevasti, aina sen mukaan miten hyvin tieto ylipapin päätöksestä oli saapunut perille näiden eri liikkeiden johtaville henkilöille. Vasta 300 -luvulla noin kolmannes vuosisataa sen jälkeen, kun Nikean kokous vuonna 325 jKr. oli vakiinnuttanut pääsiäisen vieton Jeesusta seuraavien keskuudessa, juutalaisten paavi Hillel II vuonna 359 julkaisi ensimmäisen etukäteen lasketun juutalaisen kalenterin moneksi vuodeksi eteenpäin. Näin hän halusi yhtenäistää juhlan vieton synagogajuutalaisuuden keskuudessa. Sittemmin kalenteria on useampaan otteeseen täsmennetty. Viimeinen suuri täsmennys tehtiin noin sata vuotta sitten, vaikka suurissa linjoissa edelleen seurataankin Hillel II:n laskemien periaatteellista linjaa.

      Juutalaista kalenteria esitellään tässä wikipedian artikkelissa. Siitä saa aika hyvän suuntaa antavan käsityksen juutalaisesta kalenterista. (En lähde arvioimaan sen jokaista yksityiskohtaa erikseen.)

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Juutalainen_kalenteri

      Otan tämän kohdan erikseen, jotta ymmärtäisit, että Herran pyhän ehtoollisen asetus kristillisenä alttarin sakramenttina ei suinkaan tuossa tilanteessa ollut juutalaisuuden vastainen tapahtuma, vaan nimenomaan tasan tarkkaan osallistumista tuon ajan juutalaisuuden tärkeimpään juhlakalenterin juhlaan. Joten tämäkin tapaus kuvaa sen, miten kristinusko on noussut suorana jatkumona juutalaisen uskon parhaan perinteen mukaisena liikkeenä, jotenka juutalaisvastaisuus ei siis tippaakaan ole kuulunut kristikunnan alkuperäiseen sanomaan.

      Juutalaisen vanhan perinteen parhaisiin puoliin kuuluu aito sanoma koko maailmalle tulevasta siunauksesta nimenomaan juutalaisuuden saaman Jumalan siunauksen ulottuessa koko maailman kansoille. Tämä siunaus sitten on henkilöitynyt meidän Vapahtajamme Jeesuksen sovintotyön ansiosta. Kuolemallaan ja ylösnousemisellaan Jeesus on voittanut vihollisuuden ja tuonut kaikki maailman kansat osallisiksi Elävän Jumalan tuomasta siunauksesta.

      1.Mooseksen kirja:

      12:1 Ja Herra sanoi Abramille: ”Lähde maastasi, suvustasi ja isäsi kodista siihen maahan, jonka minä sinulle osoitan.

      12:2 Niin minä teen sinusta suuren kansan, siunaan sinut ja teen sinun nimesi suureksi, ja sinä olet tuleva siunaukseksi.

      12:3 Ja minä siunaan —, ja sinussa tulevat siunatuiksi kaikki sukukunnat maan päällä.”

    • Tarja

      Jatkoa

      2B) Liittyen lauseeseesi: ”Jeesus siirsi satanuksen leivänpalassa Juudakseen ja Juudakselle kirjoitettiin evankeelisesti ruma kohtalo, ja persoona, joka on linkittynyt koskemaan koko kansaa.-”

      Otetaanpa Herran pyhän ehtoollisen luonne ja sisällys tarkasteltavaksi. Alttarin sakramentti ei ole pelkästään ulkonainen tapahtuma, vaan sen syvimpään olemukseen kuuluu, että siinä osallistutaan Vapahtajamme ristin kuoleman ja ylösnousemuksen todellisuuteen. Näin ollen Kristus nautitaan siinä konkreettisesti, hänen ruumiinsa leivässä ja verensä viinissä. Kristuksen todellinen ja reaalinen läsnäolo ehtoollisaineissa merkitsee, että kokoontunut seurakunta saa osallisuuden Kristus -elämästä. Tämä merkitsee syntien anteeksiantoa, ylistystä Jumalan antamasta hyvyydestä, voittoa kuoleman orjuudesta, tulevaisuuden toivoa ja turvallista luottamusta hyvään huolenpitoon. Herran pyhä ehtoollinen on kuolemattomuuden lääke, osallistumista tulevan taivaselämän lupauksen varassa avautuvaan elämän rohkeuteen ja voimaannuttamiseen.

      Juudaan kohtalossa näemme, että jos Juudaan tavoin on kääntynyt pois Jeesuksen yhteydestä tämän pettämiseen valmistautumisellaan, niin reaalinen Kristuksen kohtaaminen pyhän aterian vietossa koituikin hänen tuomiokseen.

      Paavali sanoittaa saman asian liittäen sen kehotukseen pyhän aterian kelvolliseen viettämiseen, niin että ehtoollisessa tapahtuva Kristuksen reaalinen läsnäolo pääseekin vaikuttamaan sen täyden siunauksen, mitä varten sitä vietämmekin, ilman että mielettömällä toimituksen sisällön vastaisella toiminnalla pyrittäisiinkin saamaan aikaan vääriä tuloksia. Herran läsnäolon todellisuus ehtoollisen vietossa on siis Paavalin sanojen sisältö ja tällaisena se oleellisesti sisältyy koko Jumalan kansan yhteiseen uskoon ja yhdessä oloon Jumalan ollessa keskellämme pyhään toimitukseen osallistuessamme.

      1.Korinttolaiskirje:

      11:27 Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.

    • Tarja

      jatkoa

      2C) Kolmas näkökulma sanoihisi: ”Jeesus siirsi satanuksen leivänpalassa Juudakseen ja Juudakselle kirjoitettiin evankeelisesti ruma kohtalo, ja persoona, joka on linkittynyt koskemaan koko kansaa.-”

      Antisemiittinen koko kansaa kohtaan asennoituminen on peräisin aivan muista lähteistä, kuin evankeliumin olemuksesta.

      Sen yleisenä taustavoimana on ihmiskunnassa yleisesti oleva vieraan ja eri tavoin toimivan kansallisuuden tai väestöryhmän vierastaminen. Siis työpaikka- tai koulukiusaamisen luonteinen asennoituminen itselle vieraisiin väestön ryhmiin.

      Roomalaisten historiassa antisemitismin juuret olivat vielä yksilöityneempinä, läheisempinä ja syvemmälle kansan alitajuntaan liittyneinä pelonsekaisinakin tuntemusten pohjavireenä kulkeutuneessa puunilaissotien perinnössä – erityisesti Hannibalin ajan kovat kokemukset – joka oli kulkeutunut sukupolvelta toiselle.

      Tuollainen puoliksi alitajuinen pohjavireen siirtyminen tapahtui heidän keskuudessaan vähän samaan tapaan kuin rakkaassa kotomaassamme kolmisen sataa vuotta sitten tapahtuneen Suuren pohjan sodan aikaiset kärsimykset ovat sisältäneet aineksia sukupolvelta toiselle siirtyneen pelon ja vihan siemeniä kylväneen asenteen esiintymiseen itäistä naapuriamme kohtaan, minkä takia luonnollinen yhteys venäläisiin on muutamissa tapauksissa häiriintynyt ilman mitään luonnollista syytä. Kaikki eivät ole osanneet ottaa heitä yhtä lailla Jumalan luomina ihmisinä kuin muidenkin maiden väkeä. Ihminenhän on ihminen täysin riippumatta siitä, mitä rotua, kieliryhmää tai kansallisuutta hän sattuukin olemaan. Kaikille kuuluu sama ihmisarvo. (Kokonaan eri asiasta on kysymys maamme varautumisessa kansainvälisiin ongelmiin Venäjän hyökättyä Ukrainaan. Tässä liikutaan eri tason kysymyksissä. Onhan Venäjä viime vuosikymmeninä hyökännyt myös toisiinkin maihin sekä myös pitänyt muutamia muitakin naapurimaitaan oman valtansa vasalleina. On mielekästä huolehtia oman kansallisen turvallisuutensa ylläpitämisestä.)

    • Tarja

      jatkoa

      3) Kerrot tapauksen missä kerrotaan evankeliumin menosta eteenpäin Efesossa. Siellähän Paavali toimi pidempään kuin monessa muussa kaupungissa.

      Kuvaamasi tapauskin liittyy siihen, miten Paavalin ja muiden juutalaisten toiminta kaupungissa nivoutuivat yhteen. Paavali siis ei toiminut juutalaisia vastaan vaan heidän keskellään yhtenä toisten mukana elävistä juutalaisista.

      Paavalin toiminnassa demoneja ajettiin ulos. Ihmiset siis vapautuivat saastaisten henkien vallasta ja pääsivät ylistämään Jumalaa. Näin sanoma Jeesuksesta meni eteenpäin.

      Tuossa yhtenä sivujuonteena oli kuvaus miten Skeuaan pojille tapahtui yllättävä tapaus, kun heidän aikomuksensa ajaa demoni ulos jostakin ihmisestä saikin aikaan uhrin väkivaltaisen käyttäytymisen.

      Mutta kaikkien näitten vaikeittenkin tapausten tuottamista ongelmista huolimatta yhteenvetona voidaan todeta, että evankeliumi meni eteenpäin.

      Se tulee näkyviin Luukkaan kuvauksessa

      Apostolien teot:

      19:11 Ja Jumala teki ylen voimallisia tekoja Paavalin kätten kautta,

      19:12 niin että vieläpä hikiliinoja ja esivaatteita hänen iholtansa vietiin sairasten päälle, ja taudit lähtivät heistä ja pahat henget pakenivat pois.

      19:13 Myöskin muutamat kuljeksivat juutalaiset loitsijat rupesivat lausumaan Herran Jeesuksen nimeä niiden ylitse, joissa oli pahoja henkiä, sanoen: ”Minä vannotan teitä sen Jeesuksen kautta, jota Paavali julistaa”.

      19:14 Ja niiden joukossa, jotka näin tekivät, oli myös erään juutalaisen ylipapin, Skeuaan, seitsemän poikaa;

      19:15 mutta paha henki vastasi heille sanoen: ”Jeesuksen minä tunnen, ja Paavalin minä tiedän, mutta keitä te olette?”

      19:16 Ja se mies, jossa paha henki oli, karkasi heidän kimppuunsa, voitti heidät toisen toisensa perästä ja runteli heitä, niin että he alastomina ja haavoitettuina pakenivat siitä huoneesta.

      19:17 Ja tämän saivat tietää kaikki Efeson asukkaat, sekä juutalaiset että kreikkalaiset; ja heidät kaikki valtasi pelko, ja Herran Jeesuksen nimeä ylistettiin suuresti.

      19:18 Ja monet niistä, jotka olivat tulleet uskoon, menivät ja tunnustivat ja ilmoittivat tekonsa.

      19:19 Ja useat niistä, jotka olivat taikuutta harjoittaneet, kantoivat kirjansa kokoon ja polttivat ne kaikkien nähden; ja kun niiden arvo laskettiin yhteen, huomattiin sen olevan viisikymmentä tuhatta hopearahaa.

      19:20 Näin Herran sana voimallisesti kasvoi ja vahvistui.

    • Tarja

      4) Puhut taistelusta enkelien välillä. Siitä kerrotaan Ilmestyskirjan luvussa 12.

      Taistelu ei kuitenkaan ollut perusteissaan vain kahden näkymättömään maailmaan kuuluvan henkiolennon välillä, vaan sen varsinainen ulottuvuus liittyy Ilmestyskirjan koko jäsennyksen pohjana olevaan taisteluun Jumalan ja Saatanan välillä. Saatana yrittää tehdä kaikkensa saadakseen pahaa aikaan, mutta kerta toisensa jälkeen sen hankkeet mitätöidään ja Jumala voittaa jokaisen tapauksen yhteydessä ja lopulta saavuttaa lopullisen voiton. Silloin Saatana sidotaan ja lopulta heitetään ikuiseen tuleen elikä pahan valta hävitetään kokonaan ja se ei enää koskaan pääse häiritsemään Jumalan työtä eikä hänen kansansa elämää.

      Miikaelin aseena ei ollut mikään sen vähempi kuin Jeesuksen Kristuksen sovintoveri. Näin siis siunaus voitti kirouksen, yhteys ja rauha voitti hajaannuksen ja riitelyn, anteeksianto repivän riitelyn.

      Saatanan ulos heittämisen painopiste ei ole sen maan päälle tuleminen, vaan sen ratkaiseva arvon aleneminen, kun se ei enää saanut olla taivaan kirkkaudessa, vaan se heitettiin sieltä ulos. Se ei enää voinut estää taivaan rauhaa. Sen moraalinen arvovalta oli murrettu ja kaikki mitä se teki oli yksistään pahaa ja soti Jumalaa vastaan.

      Kristinusko ei ole dualistinen uskonto missä olisi kaksi jumalallista olentoa, vaan monoteistinen: Vain Jumala on Jumala.

      Saatana on vain yksi langenneista enkeleistä eli henkiolennoista. Alkuaan Jumalan luoma, mutta sitten noussut kapinaan tekijäänsä vastaan. Sen riehuminen on samaa olemusta kuin mikä tahansa tappelu Jumalaa vastaan. Toki kaiken Jumalaa vastaan riitelyn pääpukari eli kaiken pahan alkuperä ja siihen yllyttäjä.

  2. Kulttuurien tunteminen auttaa ymmärtämään erilaisia elämänmuotoja. Jokaisella kansalla on omat perinteensä. Tämän huomasin myös Kamerunissa.

    Rakas, ihana jo edesmennyt anoppini oli Doualan läheisestä heimosta, jossa puhuttiin doualan kieltä. Hän luki ahkerasti doualankielistä Raamattuaan.
    Tänään kuuntelin Raamattua äänikirjana Galatalaiskirjeen, Efesolaiskirjeen, Filippiläiskirjeen ja Kolossalaiskireen. Panen viitteen Kolossalaiskirjeen eka lukuun, josta blogini ajatukset nousevat.

    https://live.bible.is/bible/duaful/COL/1?audio_type=audio_drama

    • Esimerkkinä kulttuurien eroista on miesten ja naisten vastuualueiden erot maataloudessa. Suomessa peltotyöt ovat miesten ja lehmikarjan hoito naisten työtä. Afrikassa vastuu jakautuu päinvastoin. Miehet paimentavat karjalaumoja ja naiset kuokkivat peltotilokkuja.

    • Ambomaalla sukulaisuus on perinteisesti matrilineaalista. Se tarkoittaa, että ollaan sukua vain äidin kautta ja isää ei mielletä sukulaiseksi. Miten on kamerunilaisissa kulttuureissa?

    • Martti

      Kiitos kommentistasi

      Ainakin niissä piireissä, missä olen liikkunut, lapset luetaan isän mukaan. Mutta en ole tietoinen kaikkien heimojen ajattelutavasta, koska Kamerunissa vuonna 2007 meidän lähtiessämme oli 281 eri kieltä, joten erilaisten kulttuurien tapojen eroista en tiedä varmasti. Huomasin vain että eroja eri käsityksissä oli, mutta en tiedä yleistä vastausta kysymykseesi.

  3. Toisenlainen kulttuuriperintö kuin Kamerunin rannikkoalueiden heimoilla oli vuoristoalueiden bamileke-kansojen keskuudessa. Armas appiukkon, myöskin jo edesmennyt. oli kotoisin bamileke medumban kieliseltä aluelta.

    Kuuntelin äänikirjana medumban kielellä äänikirjana Galatalaiskirjeestä alkaen Efesolaiskirjeen, Filippiläiskirjeen, Kolossalaiskirjeen ja vielä Ensimmäisen Tessalonikalaiskirjeenkin mukaan ottaen.

    Viite tekstini lukuun Kol. 1 :een.

    https://live.bible.is/bible/byvabc/col/1

  4. Olen onnellinen, että edesmenneet anoppini ja appeni olivat niin ystävällisiä minulle. Saan olla kiitollinen heidän muistostaan.

    Tänään 6.10.2024 suuri onneni on ollut saada nauttia äänikirjana suloisen miniäni äidinkielellä cebuanoksi samaiset Galatalaiskirje, Efesolaiskirje, Filippiläiskirje ja Kolossalaiskirje. Saan kiittää Jumalaa nuoresta pariskunnasta.

    Edellisten tavoin panen viitteen Kolossalaiskirjeen eka lukuun.

    https://live.bible.is/bible/cebrpv/COL/1?audio_type=audio_drama

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25