Luominen ja lunastus

Taivaan sini avaran pellon takaa

Maalaa Isän Jumalan työtä laajaa.

Tärkein näin mieleemme esiin tuodaan.

Jumala kaiken tehnyt on

ja alati yllä pitää.

Siitä saamme häntä ylistää ja kiittää.

. . . . . Kotiuttaminen ja kulttuuri . . . . .

Kuvassa kotimme pihalta näkymä.

Edessä koivu ja kantatie

Ajatukset Topeliuksen satuun vie

Jota aikoinaan tytöille luin.

Koivu ja tähti sadusta pitivät kovin.

Kolossalaiskirjeen alkuluku on luomiskertomuksen pohjalle kirjoitettu. Juutalaisen rabbinistisen menetelmän mukaisesti siinä on takasteltu luomiskertomusten sanomaa nostaen esille Kristuksen evankeliumin sanoma. Näin tekstistä muodostuu valtaisa hymni, ylistys Kolmiyhtisen Jumalan valtaisasta työstä luomisen ja lunastuksen näkökulmasta.

Sunnuntai 6.10.2024

20. sunnuntai helluntaista

Usko ja epäusko

Toinen lukukappale eli epistola: Kol. 1:19–23

Luomiskertomuksen ensimmäisestä lauseesta on tehty valtavasti kirjallisuutta. Uudessa testamentissakin on sen antamia virikkeitä käytetty niin monessa kohdassa, ettei tavallisella lukijalla ole aavistustakaan, mistä ajatus on alkuaan peräisin.

Näytänpä muutaman kohdan.

Vuoden 1992 käännöksen mukaan Raamattu alkaa sanoin: ”Alussa Jumala loi taivaan ja maan.

Heprean sana ”alussa ” on ” bə-rê-šîṯ ” , heprealaisin kirjaimin ja oikealta vasemmalle lukien בְּרֵאשִׁ֖ית .

Tässä sana ”alku” on rêšîṯ  , heprealaisin kirjaimin רֵאשִׁית .

Juutalaiset kirjanoppineet ovat vuosisatojen aikana tutkineet, mitä alku -sana tarkoittaa.

Lasten syntymässä ensiksi syntynyt on ”esikoinen”.

Koska alku -sana esiintyy tekstissä ennen luomisesta kertovaa sanaa, niin tämä Esikoinen on ollut jo ennen luomista.

Hän siis on ollut olemassa jo ikuisuudesta asti. Vain Jumala on ikuinen. Siksi tämä esikoinen on Jumala Jumalasta, syntynyt ei tehty.

Kolossalaiskirjeessä nämä kolme kohtaa: ”Esikoinen”, ”ennen luomista” ja ”syntynyt ei tehty”, ovat yhdessä ainoassa yhteydessä seuraavin sanoin:

1:15 Hän on näkymättömän Jumalan kuva,

esikoinen, ennen koko luomakuntaa syntynyt.

Raamatun alussa sanotaan, että ”Jumala loi taivaan ja maan”.

Tämä siis sanoo, että koko maailmankaikkeus sisältyy Jumalan luomistekoon. Taivaalla ja maalla tarkoitetaan kaikkea luotua ilman mitään rajoja. Tähän sisältyvät myös niin näkyvä maailma kuin näkymätön maailma. Näkyvään maailmaan kuuluu kaikki mitä näemme, mitä voimme mitata tai joillakin tieteellisillä kokeilla tutkia. Näkymättömään maailmaan kuuluvat enkelit ja muut taivaalliset joukot, joita me ihmiset emme voi vaatia asettumaan puntarille mitataksemme heidän painoansa.

Alkuperäisestä luomisesta sanotaan myös että luominen oli Jumalan hyvä teko. ”Jumala näki, että niin oli hyvä. ”

Kolossalaiskirjeessä tämä ”maan ja taivaan” luominen sekä kaiken hyväksi luominen kerrotaan syntiinlankeemuksen jälkeen tehdystä Jumalan Pojan Jeesuksen Kristuksen tekemän sovintotyön valossa. Kun Jumalan rauha vallitsee koko luomakunnassa niin silloin kaikki on hyvää. Näin myös lunastus liittyy luomiseen, ristin työ Jumalan jo ennen maailman luomista suunnittelemaan ihmiskunnan auttamiseen:

  ja hänen ristinsä verellä vahvistaa rauhan
      kaiken kanssa, mitä on maan päällä ja taivaissa.

Kolossalaiskirjeessä kerrotaan ensiksi lunastuksesta, vapautuksesta, Jumalan voitosta, ennen kuin siinä viitataan luomisen jälkeen tulleesta ihmiskunnan lankeemuksesta 1. Moos. 3. luvussa. Viittaus lankeemukseen kerrotaan sanoin:

 Tekin olitte ennen Jumalasta vieraantuneita

ja häntä kohtaan vihamielisiä,

Syntiinlankeemuksen seurauksena koko luomakunta on Jumalan tuomion alainen: Maailmassa esiintyy monenlaista vaivaa, sotia, vainoja, vääryyksiä, sairauksia, nälänhätää ym.

Näin myös Jeesuksen sovintotyö koskee koko maailmaa, kuten Kolossalaiskirjeessä sanotaan:

Tämä evankeliumi on julistettu kaikille luoduille taivaan alla,

Tämän evankeliumin osallisuuteen päästäksemme on evankeliumia julistettu jo pari vuosituhatta ja yhä edelleen tehdään lähetystyötä eri puolilla maailmaa. Nykyajan kirkkokin toimii samalla perustalla ja samaa evankeliumin palvelusta tehden kuin apostolit aikoinaan.

Teidän on vain pysyttävä lujina uskon perustalla,

horjahtamatta pois siitä toivosta,

jonka teidän kuulemanne evankeliumi antaa.

ja minusta, Paavalista, on tullut sen palvelija.

Kirjeestä kolossalaisille, luvusta 1

      Jumala näki hyväksi
      antaa kaiken täyteyden asua hänessä
      sekä hänen välityksellään tehdä sovinnon
      ja hänen ristinsä verellä vahvistaa rauhan
      kaiken kanssa, mitä on maan päällä ja taivaissa.
    Tekin olitte ennen Jumalasta vieraantuneita ja häntä kohtaan vihamielisiä, kun elitte pahojen tekojenne vallassa. Mutta nyt hän on tehnyt teidän kanssanne sovinnon, kun Kristus omassa ruumiissaan kärsi kuoleman asettaakseen teidät pyhinä, nuhteettomina ja moitteettomina Jumalan eteen. Teidän on vain pysyttävä lujina uskon perustalla, horjahtamatta pois siitä toivosta, jonka teidän kuulemanne evankeliumi antaa. Tämä evankeliumi on julistettu kaikille luoduille taivaan alla, ja minusta, Paavalista, on tullut sen palvelija.

36 KOMMENTIT

  1. Nikean kirkolliskokous pidettiin vuonna 325 Nikeassa.

    Nikean kokouksen muotoilema uskontunnustus on yhteinen koko kristikunnalle, niin itäisille kuin läntisillekin kirkkokunnille.

    Siinä sanotaan käsittelemäni tekstin yhteyteen sopivasti:

    ”Me uskomme yhteen Herraan, Jeesukseen Kristukseen,
    Jumalan ainoaan Poikaan, ——
    —- ja jonka kautta kaikki on saanut syntynsä, —-”

    Ensi vuonna tulee kuluneeksi 1700 vuotta Nikean kirkolliskokouksesta.

    Täällä blogeissakin kirjoitellut Tomi Karttunen on kirjoittanut kokouksen ajatuksien esittelyä ja sen merkitystä meille nykypäivän kristityille kertovan teoksen:

    Tomi Karttunen:
    Nikea 325 – Jakamattoman kirkon perintö 2000-luvulla

    Koko: A5 (148 x 210)
    Laajuus: 254 sivua
    Kannet: kovat, 4-väri
    ISBN: 978-952-396-184-5

    Tomi Karttunen on teologian tohtori ja dosentti, joka toimii johtavana asiantuntijana Suomen ev-lut Kirkkohallituksen ulkoasiain osastolla.

    Tässä esittelyä kirjasta:

    https://www.vaylakirjat.fi/product/tomi-karttunen-nikea-325-jakamattoman-kirkon-perinto-2000-luvulla/

    Kirjan julkistamisseminaarista 2.10. 2024 tietoa tässä

    https://evl.fi/plus/wp-content/uploads/sites/3/2024/09/Kirjan-julkistamisseminaarin-ohjelma_2.10.2024.pdf

    Tilaisuutta voi seurata myös teamsin välityksellä
    Toki ilmoittautuminen jo viimeistään tänään 29.9.2024.

  2. Ei mikään koko maailmassa enään voi peljättää kristittyä, jonka Herrana on Kristus. Synti ei voi sitä tehdä, sillä me tiedämme, että Kristus on sen maksanut ja sovittanut. Eikä myöskään kuolema voi peljättää, sillä Kristus on sen voittanut. Helvetin on hän kukistanut, sitonut ja vanginnut perkeleen.

    Luther, Huonepostilla, s. 330, SLEY, vuoden 1902 painos.

  3. Eilen kirkoissa vietettiin enkelien ja lasten päivää. Siksi laitan tämän sitaatin tänne:

    Ei ole mitään kristikunnalle vahingollisempaa kuin lasten kasvatuksen laiminlyöminen: kristikunnan kohentaminen täytyy alkaa lapsista.

    Martti Luther, Hengellinen Aarreaitta, s. 221, Aurinko Kustannus ja Arkki-kirjat, 2016.

    • Mika

      Kiitos hyvästä opetuksesta.

      Kiinalaisilla sama ajatus sanotaan, että jos haluaa vaikuttaa tuhanneksi vuodeksi, niin pitää kasvattaa lapsi.
      Luther sanoo vielä enemmän, on kasvatettava lapsi kristillisen uskon ymmärtämiseen. Se auttaa aina ikuisuuten asti.

  4. Tänään 30.9.2024 koin suurta iloa ja onnea käydessäni Ilmestyskirjan läpi latinaksi. Jumala on hyvä. Hänen voittoonsa päätyy koko maailmanhistorian kulku. On turvallista olla hänen omansa.

    Kaunis päivä ja kirkas auringonpaiste loivat kauniin ympäristön, joka vapautti miellyttävään Raamatun sanan vapauttavaan mielihyvään.

    Tästä ajatukseni kulkevat vuoteen 1966, kun poikaleiriä Tauno Hentilän kanssa pitäessämmme erään vapaan hetken aikana luin Uutta testamenttia kreikaksi omassa teltassani. Tuntui kuin Valo olisi täyttänyt teltan. Jumalan läsnäolon ihanan suloinen ja hyvä olo loivat onnen olon.

    Jumalan sana on elävä ja voimallinen, autuden antaja, Jumalan armon ja rakkauden antaja.

  5. Lähtökohtaisesti me kaikki Aadamin perilliset olemme epäuskon tilassa. Meillä on taipumus valita oman tahdon tie, jota luulemme tietoisesti vapaudeksi. Sitten etsimme oikoteitä ja matalia aitoja. Meistä on mieluista sopeutua enemmistöön ja yrittää omatekoisilla portailla kiivetä mahdollisimman korkealle, kuten aikoinaan Baabelin tornin rakentajat. Osa meistä uskoo kohtaloon ja supralaprarismiin; ei mahda mitään kun en kuulu valittuihin: ”antaa mennä!”. Farisealaisuus on myös yksi tie, jota monet meistä kulkevat. Sitä kutsuttiin ennen omanvanhurskauden tieksi. Piti olla kiltti performalisti. Mutta rauhaa ei tullut. – Sitten tulivat Achreniukset, Renqvistit, Ruotsalaiset ja Laestadiukset tänne Pohjanmaalle. A.A. Lauloi: ”Oi murheella nyt muistelen mä aikaa nuoruuteni, kun kuljin teillä syntisten, sain haavat sielulleni. En uskonut, en aatellut, ett´hätä tulla voisi – vaan nyt sen kyllä soisin. / Mä raukka olen tuhlannut Sun lahjas kaikki tyyni; sieluni, ruumiini turmellut, se raskas onpi syyni. Vaan Henkes´tunton´ herätti nälkääni näkemähän, Sinua muistamahan.” – Saimme tulla ”autuaan vaihtokaupan” osallisiksi. ”Sinun vaivas minun,; minun syntini Sinun, O Jeesus, o Jeesus, Sinun vaivas minun. Sinun tykös tulla ja ääntäs kuulla Minä tahdon, o Ylkä, Sinun kanssas olla./ Ja katsella sitä, kuinka Karitsata niin hiljaist´, ja suloista teurastetaan! Sinun kylkireikäs, jonka avasi keihäs, mulle iloks´ja levoks´sielulleni köyhäll´” – Usko on lahja, lahjavanhurskaus, annettu armosta, ja kelpaa lunastuksen kuitiksi Jumalan istuimen edessä. (tuliko liikaa kaanaankieltä?)

  6. Kristus antoi hyvityksen kaikista synneistä, niiden aiheuttamasta syyllisyydestä ja rangaistuksesta, niin ettei meille jäänyt mitään kärsittävää tai hyvitettävää syntien sovittamiseksi.

    Jacob A. O. Preus, Toinen Martti, Martin Chemnitzin elämä ja teologia, s. 280, Concordia ry, 2022.

  7. Kuka on fariealainen ?

    Farisealaisuudesta sen verran, että nimi Faris, on arabialaisen miehen nimi, tänäkin päivänä, se tarkoittaa sekä ratsumisestä, että kavaljeeria, miekkamiestä, sotamiestä. Entäpä jos fariseukset olivatkin maassa asuvia arabeja, joilla oli oma puolue, ja juutalaiset ovat joutuneet kantamaan heidän syntejään, kun fariseuksia aina muistetaan negatiivisessä sävyssä, jota voisi sanoa jopa vihapuheeksi.

    ”Enkelien ja lasten päivä. ”

    Tiesittekö, että on olemassa myös mustia enkeleitä, olen nähnyt sellaisen jopa useamman kerran.

    Musta enkeli ilmestyi vuoteeni viereen, se oli harsomainen kasvoton möykky, möykky ei ole ihan oikea sana tässä yhteydessä, koska se oli hauras ja muutti muotoaan. Se pystyi levittämän itsestään osia, kuin liehuvaa harso kangasta. En kauhistunut vielä tässä vaiheessa, koska olin kiinnostunut sen aikomuksista.

    Vasta silloin, kun sen liuhukkeet olivat jo kokonaan ylläni, ja hamuilivat kaulan suuntaan, kiristämään jo kurkkua ja huomasin menettäneeni liikuntakyvyn, en saanut myöskään ääntä ilmoille, huutaakseni apua, silloin ymmärsin, että sen tarkoitus oli saada minut vaikemaan. olemaan hiljaa. Se yritti kuristaa minut, en kuitenkaan havainnut oliossa mitään tunteita, kuten vihaa tai kiukka, se vain ikäänkuin teki sen, mitä siihen oli ohjelmoitu.. Mitä sen oli käsketty tehdä.

    Yritin huutaa, uudelleen ja uudelleen….huusin äitiä, vaikka äiti on kuollut. Samaan aikaan yritin myös potkia ja kiemurrella saadakseni liikuntakyvyn takaisin. Kun olin jo tukehtumaisillani………..ääni palasi….. heräsin, tai sanotaanko että tokenin ja sain sen katoamaan, hyppäsin ylös sängystä laitoin kaikki valot päälle, ja avasin ikkunan, oli saatava happea nopeasti, sydän hakkasi niin, että paita pomppoili. Voi arvata, että kokemuuksen jälkeen ei aivan heti uni tullut. Vei myös aikaa, että sain sydämen tyyntymään.

    Kun jälkeenpäin mietin asiaa, tulin siihen tulokseen, että se oli kaikkien vihamiesteni yhteinen, henkinen ihmentymä…. heidän, jotka kaiken aikaa ovat halunneet hiljentää ja vaientaa minut.
    Mitä muuta se olisi voinut olla?
    Onko teillä tapana lähettää mustia enkeleitä niiden luokse, jotka etsivät totuuksia ja uskaltavat olla eri mieltä konsensuksen kanssa.

    • Tarja

      Kiitos kiinnostuksestasi blogejani kohtaan

      Joitakin vastauksia väitteisiini

      1) Sanot: ”Farisealaisuudesta sen verran, että nimi Faris, on arabialaisen miehen nimi, —!

      Arabialainen nimi Faris = fāris فارس , on todellakin ”hevosmies”, ”ritari” tms ja ritari sanasta keskiajalla mukaan tullut arabian kielisestä ritarillisuutta tarkoittavasta sanasta furūsiyya فروسية; eli furūsīyah.

      Sen sijaan sillä ei ole mitään tekemistä fariseus -sanan kanssa. Arabien nimen sotkeminen selitykseksi on noin tuhat vuotta ajan väärinpäin kuvittelemista, ikään kuin muinainen Novgorodin valtakunnan ajan Turun kauppatori eli markkinapaikka olisi muodostunut Aurajoen rannalle siitä syystä, että sieltä oli hyvät rautatieyhteydet Tampereelle ja Helsinkiin sekä Uuteenkaupunkiin päin.

      Sen sijaan fariseusten liike on yksi haara jo noin vuoden 200 eKr. tienoilla syntyneestä juutalaisesta erityisen hurskaiden liikkeestä ja sen nimen taustalla on muista hurskaudellaan erottautuneen ryhmän ajatus. Taustalla on heprean sana parats פרַץ .
      https://biblehub.com/hebrew/6555.htm

    • Tarja

      Jatkoa vastauksiin

      2) Sanot: ”—-fariseuksia aina muistetaan negatiivisessä sävyssä, jota voisi sanoa jopa vihapuheeksi.”

      Ne jotka käyttävät fariseusten nimeä vihapuheeseen eivät alkuunkaan ymmärrä kyseisen puolueen asemaa juutalaisuudessa Jeesuksen aikoina. Jeesushan liikkui heidän seurassaan hyvinkin paljon. Sen sijaan muiden juutalaisten noin 15 eri liikkeen keskuudesta vain muutamaa muuta mainitaan edes ohimennen. Tämä sosiologinen rinnakkain elo kertoo, että Jeesus toimi hyvin lähellä heitä ison osan julkista elämäänsä. Kun sitten jotkut kateuttaan tai ties mistä syystä vähitellen ottivat erilaisen näkökulman kuin, mitä Jeesuksella oli, niin juuri heidän läheisyytensä Jeesuksen kannattajien kanssa aiheutti sen, että juuri he sattuivat olemaan niitä, jotka tulivat esille Jeesuksen keskustellessa arkipäiväisissä opetusyhteyksissään.

      Fariseuksista puhuminen on valitettavan usein sellaisen karikatyyrin luomista heistä, etteivät he mitenkään voisi tunnistaa itseään noista luonnehdinnoista.

      Uuden testamentin fariseuksista tunnetuin meidän aikanamme on apostoli Paavali.

      Apostolien teot:

      23:6 Mutta koska Paavali tiesi osan heistä olevan saddukeuksia ja toisen osan fariseuksia, huusi hän neuvoston edessä: ”Miehet, veljet, minä olen fariseus, fariseusten jälkeläinen; toivon ja kuolleitten ylösnousemuksen tähden minä olen tuomittavana”.

    • Tarja

      3) Kerrot omasta kokemuksestasi. Kokemuksesi on sinun kokemuksesi. En lähde miettimään, mitä tarkoitat mustalla enkelillä.

      Sen sijaan voin todeta, että Raamatussa puhutaan paitsi Jumalan enkeleistä, joiden tarkoituksena on palvella ihmisiä ja/tai tuoda HÄNEN sanansa ihmisten tietoisuuteen. He ovat hyviä enkeleitä ja he taistelevat Saatanaa ja sen enkeleitä vastaan. Ilmestyskirjan luku 12 puhuu ylienkeli Mikaelin taistelusta Perkelettä vastaan. Jumalan enkeli voitti Paholaisen ja heitti tämän ulos Jumalan taivasta ahdistelemasta. Jeesuksen sovintoveren turvissa taistellen koko luku kertoo, että neitsyt Marian lapsi synnytti Jeesuksen, joka tuli kokonaan ihmiseksi ja näin kokonaisena Jumalana ja kokonaisena ihmisenä toi rauhan ja sovinnon sanoman koko ihmiskunnalle.

      Sen sijaan Saatanan enkelit ovat pahan palveluksessa. Ne yrittävät tuhota maailmaa ja kaikkea Jumalan luomaa hyvää koko maailmasta. Nämä pimeyden henkivallat pyrkivät hajottamaan ihmiset taistelemaan toinen toistaan vastaan ja sotimaan jopa itse Jumalaa vastaan. Niiden lopullisena kohtalona on ikuinen tuli yhdessä päämiehensä Saatanan kanssa kärsimään ikuinen rangaistus kaikesta pahuudestaan, mitä ne ovat tehneet ja vielä ennen viimeistä tuomiota yrittävät tehdä riidan, epätoivon, kaikenlaisen pahuuden kylvämisessä ja Jumalan töiden vastustamisessaan.

      Nämä pimeyden vallat taistelevat Jumalaa vastaan kaiken aikaa aina siihen asti, kunnes Jumala ne erottaa omaa tuomiotaan kärsimään ikuisessa tulessa. Tuli = täydellinen hävitys ja ikuinen = ei enää koskaan pääse Jumalan kansaa vaivaamaan tai ahdistelemaan.

      Sanot: ”Onko teillä tapana lähettää mustia enkeleitä niiden luokse, jotka etsivät totuuksia ja uskaltavat olla eri mieltä konsensuksen kanssa.

      Tämä lauselma sisältää useampia kummallisuuksia kristillisen uskon kannalta:

      a) Kun toivotamme enkelien suojaa jollekin, niin silloinhan toivotamme VALKEUDEN ENKELIEN tuomaa hyvää, turvallista ja ihmistä onneen ja hyvyyteen ohjaavia Jumalan palvelijoita ihmisen elämään kaikkea hyvää tuottamaan.

      b) Totuuden voi löytää nimenomaan Jeesuksen luona. Hän itse on TOTUUS.

      Johanneksen evankeliumi:

      1:17 Sillä laki on annettu Mooseksen kautta; armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta.

      8:32 ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi”.

      14:6 Jeesus sanoi hänelle: ”Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.

      17:17 Pyhitä heidät totuudessa; sinun sanasi on totuus.

      c) Olla konsensuksen kanssa yhtä mieltä tai eri mieltä riippuu siitä, perustuuko jossakin tilanteessa konsensus totuuteen tai sisältyykö siihen virheitä. Jos se on yhtä totuuden kanssa, niin silloin pidämme siitä kiinni, mutta jos se perustuu virheelliselle perustalle, niin olemme siitä eri mieltä. Mehän Jeesuksen seuraajat elämme Jeesuksessa, joka itse on Totuus.

  8. Adamin jälkeläiset

    Syntien rangaistus Adamin jälkeläisille ei koske naisia, koska me edelleen synnytämme kivulla, me emme voi vapauttaa itseämme siitä, kuten miehet ovat vapauttaaneet itsensä raskaasta työstä, rangaistushan kuului : otsasi hiessä sinun on leipäsi syömän.

    1.Mooseksen kirja:
    3:19 Otsasi hiessä sinun pitää syömän leipäsi, kunnes tulet maaksi jälleen, sillä siitä sinä olet otettu. Sillä maasta sinä olet, ja maaksi pitää sinun jälleen tuleman.”

    Jeesus ei ole vapauttanut meitä naisia kivulla synnyttämisestä, mutta miehille hän antoi puheviran, jossa leipää ei tarvitse syödä otsa hiessä, siksi he kantavat perisyntiä, ja paratiisista karkotusta. Jos siis uskovat perisyntiin ja uskovathan he.
    Mielenkiintoista muuten, että hautajaisissa aina lausutaan Mooseksen lause, ” ”maasta sinä olet tullut”…jne. vaikka lauseen perässä ei sanota, että viimeisenä päivänä Jeesus herättää. Jos se olisi kuulunut sinne oikeasti, niin kai siellä olisi lukenut, että messias herättää sinut viimeisenä päivänä.
    Mutta eipä lue, koska se sé ei ole Messiaan tehtävä.

    • Tarja

      4) Syntiinlankeemuksen tuomio oli kokonaisuus, missä luontokappale käärme sekä ihminen sekä miehenä että naisena saivat omat tuomionsa.

      Itse tuomiossa ei ole eroa kenenkään näistä kesken. Syntiinlankeemuksen todellisuus kohtaa heitä kaikkia, kaikki saavat rangaistuksensa, kukin omaan tilanteeseen sopivina. Tuon aikaisen kerrontatyylin mukaan kerrotaan koko luomakunnan olevan lankeemuksen alaisena ja siksi myös katoavaisuus ja erilaisten vaivojen ja tuskien kuuluminen osana ihmisen elämän kokonaisuutta on ottanut valtaansa koko luomakunnan.

      Eron tekeminen eri osapuolten välillä siirtää painopisteen pois syntiinlankeemuskertomuksen kokonaisvaltaisesta langenneen maailman todellisuudesta aina kulloisenkin uudelleen kerronnan tilanteen mukaiseen uuteen painopisteeseen. Näin ollen jokainen noista on tutkittava erikseen tuon uuden tilanteen mukaisessa yhteydessään voidaksemme ymmärtää mitä noissa uusissa tilanteissa varsinaisesti sanotaan.

    • Mika

      Kiitos kommentistasi

      Rakkaani on toisinaan sanonut rukousvastauksista, että Jumala antaa aina vastauksensa, mutta tilanteesta tai pyynnöstä sekä sen sisältämästä aiheesta riippuen vastaus voi olla:

      ”Kyllä,

      odota”

      tai ”ei”.

    • Kiitos, että rukoukset
      monet, monet kuulit sä.
      Kiitos, että pyynnöt toiset
      eivät saaneet täyttyä.
      Kiitos, kun mä hädässäni
      avun saan sun kauttasi.
      Kiitos, että synneistäni
      vapahtavi Poikasi.

      Virsikirja 341: 2

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25