Martti Luther: ”Tämä on minun psalmini, jota rakastan. Vaikka koko psalttarikin ja Pyhä Raamattu on minulle rakas, kuin se on ainoa lohdutukseni ja elämäni, olen tähän psalttariin erittäin mielistynyt, niin että sitä kutsutaan ja olkoon minun psalmini, sillä se on ansainnut minun kiitokseni ja on auttanut minua monesta suuresta hädästä.”
Missä tilanteissa sinä luet psalmeja?
Mikä merkitys psalmeilla on sinulle; sopivatko psalmit sielunhoitajaksi ja terapeutiksi?
Pystytkö vyöryttää psalminlaulajan tavoin Jumalan eteen koko elämäsi kaikkine vikoineen ja puutteineen?
Mitä tuttuja kohtia löydät tästä psalmista; löytyykö Kristus?
Miten Jeesus Kristus käytti psalmeja?
Psalmi 118 / Biblia
1. Kiittäkäät Herraa; sillä hän on hyvä, ja hänen laupiutensa pysyy ijankaikkisesti.
2. Sanokaan nyt Israel: hänen laupiutensa pysyy ijankaikkisesti.
3. Sanokaan nyt Aaronin huone: hänen laupiutensa pysyy ijankaikkisesti.
4. Sanokaan nyt kaikki, jotka Herraa pelkäävät: hänen laupiutensa pysyy ijankaikkisesti.
5. Tuskissani minä Herraa avukseni huusin, ja Herra kuuli minua, ja pelasti minun.
6. Herra on minun kanssani; sentähden en minä pelkää, mitä ihmiset minulle tekisivät.
7. Herra on minun kanssani auttamassa minua, ja minä tahdon nähdä iloni minun vihollisistani.
8. Parempi on uskaltaa Herran päälle, kuin luottaa ihmisiin.
9. Parempi on uskaltaa Herran päälle, kuin luottaa päämiehiin.
10. Kaikki pakanat piirittävät minua; mutta Herran nimeen minä heitä lyön maahan.
11. He piirittävät minua joka kulmalta; mutta Herran nimeen minä heitä lyön maahan.
12. He piirittävät minua niinkuin kimalaiset, ja he sammuvat niinkuin tuli orjantappuroissa; mutta Herran nimeen minä heitä lyön maahan.
13. Minua kovin sysätään lankeemaan; mutta Herra auttaa minua.
14. Herra on minun väkevyyteni, ja minun virteni, ja on minun autuuteni.
15. Ilon ja autuuden ääni on vanhurskasten majoissa: Herran oikia käsi saa voiton.
16. Herran oikia käsi on koroitettu: Herran oikia käsi saa voiton.
17. En minä kuole, vaan elän, ja Herran tekoja luettelen.
18. Kyllä Herra minua kurittaa, vaan ei hän minua kuolemalle anna.
19. Avatkaat minulle vanhurskauden portit, minun käydäkseni sisälle, kiittämään Herraa.
20. Tämä on Herran portti: vanhurskaat siitä käyvät sisälle.
21. Minä kiitän sinua, ettäs minun rukoukseni kuulit, ja autit minua.
22. Se kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, on tullut kulmakiveksi.
23. Herralta se on tapahtunut, ja on ihme meidän silmäimme edessä.
24. Tämä on se päivä, jonka Herra teki: iloitkaamme ja riemuitkaamme hänessä.
25. O Herra, auta, o Herra, anna menestyä!
26. Siunattu olkoon se, joka tulee Herran nimeen! me siunaamme teitä Herran huoneesta.
27. Herra on Jumala, joka meitä valistaa: kaunistakaat juhlalehdillä hamaan alttarin sarviin asti.
28. Sinä olet minun Jumalani, ja minä kiitän sinua; minun Jumalani! sinua minä ylistän.
29. Kiittäkäät Herraa; sillä hän on hyvä, ja hänen laupiutensa pysyy ijankaikkisesti.
Kaikki julkaistut blogini:
Jeesus lausui ristillä psalmia 22: ”Eeli, Eeli, lama sabaktani?”
Martti Pentti, kiitos hyvästä kommentista. Ristillä Jeesuksen kärsimykset olivat todellisia ja hän todella koki olevansa Jumalan hylkäämä.
Toinen selitys psalmin 22 lausumiselle on se, että se on ymmärrettävissä Messiaan kärsimisen ja ristiinnaulitsemisen ennustukseksi: ”Voimani valuu maahan kuin vesi, luuni irtoavat toisistaan. Sydämeni on kuin pehmeää vahaa, se sulaa rinnassani. Kurkkuni on kuiva kuin ruukunsiru, kieleni on tarttunut kitalakeen. Maan tomuun sinä suistat minut kuolemaan!” Oliko se Jeesuksen hätähuuto vai saarna?
Uskonpuhdistajamme Martti Luther (s. 10.11.1483 – k. 18.2.1546) opettaa Psalmien kirjoista seuraavaa:
”Sillä tästä (Psalttarista) näemme […] mitä itse kaikkein pyhäin pää on tehnyt ja kaikki pyhät vielä tekevät, miten he asettuvat Jumalaa kohtaan, hänen ystäviänsä ja vihollisiansa kohtaan, kuinka he käyttäytyvät kaikessa vaarassa ja kärsimisessä.
(Psalttari) niin selvästi ennustaa Kristuksen kuolemasta ja ylösnousemisesta, kuvailee hänen valtakuntaansa ja koko kristikunnan asemaa ja olentoa, että sitä hyvin saattaisi kutsua pieneksi Raamatuksi, jossa kaikki, mikä on koko Raamatussa, mitä kauniimmasti ja lyhyimmästi on koottu ja tehty kauniiksi enchiridioniksi eli käsikirjaksi, niin että minusta näyttää, kuin olisi itse Pyhä Henki ottanut vaivaksensa koota lyhyen Raamatun ja esimerkkikirjan koko kristikunnalle eli kaikille pyhille, niin että sillä, joka ei taitaisi lukea koko Raamattua, olisi kuitenkin melkein koko Raamatun sisällys tässä pienessä kirjassa.” (Psalttarin esipuhe Bibliasta )
Martti Pentti, ps. 22 on profetioita kuten monissa muissakin psalmeissa. Hyvä näkökulma kommentissasi.
Martti Pylkkänen, kiitos kommentista. Hieno esipuhe psalmeihin. Onko parempaa hartauskirjaa kuin psalttarit?
Kristus psalmeissa.
Psalmien lukijat ovat vuosisatojen ajan saanneet suuren lohdutuksen löytäessään psalmeista Kristuksen. Hyvin monet psalmit ovat messiaanisia ja niihin on tallennettu vuosisatojen kansan Kristus-odotuksen
Miten Jeesus itse käytti psalmeja ?
Otan esimerkiksi ps. 22 ja ps 113 , sekä käsiteltävää teemaa ps 118:ta.
Kun luemme Raamattua tiedämme Kristuksen lainanneet VT; ennustuksia tulevasta Jumalan valtakunnasta ja käyttäneet juuri näitä psalmeja. Tämä antaa meille huikean näkökulman ja avaa samalla aivan uudella tavalla
psalmien todellisen syvyyden.
Meidän ei tarvitse tietää Jumalan armollisuudesta ohi Kristuksen ristin; Taivas on auki Golgatalta, mutta tarkkaan suljettu muualta.Ps.118:20. ”Tämä on Herran portti: vanhurskaat siitä käyvät sisälle.
:21. Minä kiitän sinua, ettäs minun rukoukseni kuulit, ja autit minua.
22. Se kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, on tullut kulmakiveksi.
23. Herralta se on tapahtunut, ja on ihme meidän silmäimme edessä.
24. Tämä on se päivä, jonka Herra teki: iloitkaamme ja riemuitkaamme hänessä”.
–
Kiitos hyvästä kommentista, Martti.
Jeesus sanoi vertauksen (blogin kuva Jeesuksesta ja ylipapeista):
Mitä saa tästä hän, jolle Raamattu psalmeineen vain
epäselvästi kuultua ja sotkuisesti muistiin kirjoitettua
vanhaa tarinaa ja
loppumattomien spekulaatioiden kohde?
Jorma, kiitos kommentista. Uskosta osattomat eivät voi ymmärtää psalmeja eikä muutakaan osaa Raamatusta.