Lutherin rakkain psalmi – Psalmi 118

Martti Luther: ”Tämä on minun psalmini, jota rakastan. Vaikka koko psalttarikin ja Pyhä Raamattu on minulle rakas, kuin se on ainoa lohdutukseni ja elämäni, olen tähän psalttariin erittäin mielistynyt, niin että sitä kutsutaan ja olkoon minun psalmini, sillä se on ansainnut minun kiitokseni ja on auttanut minua monesta suuresta hädästä.” 

b2ap3_thumbnail_Psalmi-118.jpg

Missä tilanteissa sinä luet psalmeja?

Mikä merkitys psalmeilla on sinulle; sopivatko psalmit sielunhoitajaksi ja terapeutiksi?

Pystytkö vyöryttää psalminlaulajan tavoin Jumalan eteen koko elämäsi kaikkine vikoineen ja puutteineen?

Mitä tuttuja kohtia löydät tästä psalmista; löytyykö Kristus?

Miten Jeesus Kristus käytti psalmeja?

b2ap3_thumbnail_Kulmakivi.jpg

Psalmi 118 / Biblia

1. Kiittäkäät Herraa; sillä hän on hyvä, ja hänen laupiutensa pysyy ijankaikkisesti.

2. Sanokaan nyt Israel: hänen laupiutensa pysyy ijankaikkisesti.

3. Sanokaan nyt Aaronin huone: hänen laupiutensa pysyy ijankaikkisesti.

4. Sanokaan nyt kaikki, jotka Herraa pelkäävät: hänen laupiutensa pysyy ijankaikkisesti.

5. Tuskissani minä Herraa avukseni huusin, ja Herra kuuli minua, ja pelasti minun.

6. Herra on minun kanssani; sentähden en minä pelkää, mitä ihmiset minulle tekisivät.

7. Herra on minun kanssani auttamassa minua, ja minä tahdon nähdä iloni minun vihollisistani.

8. Parempi on uskaltaa Herran päälle, kuin luottaa ihmisiin.

9. Parempi on uskaltaa Herran päälle, kuin luottaa päämiehiin.

10. Kaikki pakanat piirittävät minua; mutta Herran nimeen minä heitä lyön maahan.

11. He piirittävät minua joka kulmalta; mutta Herran nimeen minä heitä lyön maahan.

12. He piirittävät minua niinkuin kimalaiset, ja he sammuvat niinkuin tuli orjantappuroissa; mutta Herran nimeen minä heitä lyön maahan.

13. Minua kovin sysätään lankeemaan; mutta Herra auttaa minua.

14. Herra on minun väkevyyteni, ja minun virteni, ja on minun autuuteni.

15. Ilon ja autuuden ääni on vanhurskasten majoissa: Herran oikia käsi saa voiton.

16. Herran oikia käsi on koroitettu: Herran oikia käsi saa voiton.

17. En minä kuole, vaan elän, ja Herran tekoja luettelen.

18. Kyllä Herra minua kurittaa, vaan ei hän minua kuolemalle anna.

19. Avatkaat minulle vanhurskauden portit, minun käydäkseni sisälle, kiittämään Herraa.

20. Tämä on Herran portti: vanhurskaat siitä käyvät sisälle.

21. Minä kiitän sinua, ettäs minun rukoukseni kuulit, ja autit minua.

22. Se kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, on tullut kulmakiveksi.

23. Herralta se on tapahtunut, ja on ihme meidän silmäimme edessä.

24. Tämä on se päivä, jonka Herra teki: iloitkaamme ja riemuitkaamme hänessä.

25. O Herra, auta, o Herra, anna menestyä!

26. Siunattu olkoon se, joka tulee Herran nimeen! me siunaamme teitä Herran huoneesta.

27. Herra on Jumala, joka meitä valistaa: kaunistakaat juhlalehdillä hamaan alttarin sarviin asti.

28. Sinä olet minun Jumalani, ja minä kiitän sinua; minun Jumalani! sinua minä ylistän.

29. Kiittäkäät Herraa; sillä hän on hyvä, ja hänen laupiutensa pysyy ijankaikkisesti.

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

  1. ”Mitä saa tästä hän, jolle Raamattu psalmeineen on vain
    epäselvästi kuultua ja sotkuisesti muistiin kirjoitettua
    vanhaa tarinaa ja loppumattomien spekulaatioiden kohde?” Tämä ei ole ainoa vaihtoehto sokealle uskolle sanainspiraatioon. Vaikka ei pitäisikään Raamattua sellaisenaan Taivaasta annettuna Jumalan sanana, voi silti arvostaa sitä Jumalaan uskovan kansan kirjallisestikin korkeatasoisena yksijumalaisen uskonnon kuvauksena, joka ilmaisee syvällisellä tavalla, miten ankarissa oloissa elävän paimentolaisheimon ankara Jumala monien vaiheiden jälkeen ymmärretään maailmankaikkeuden Luojaksi, lihaksi tulleeksi Sanaksi ja seurakuntaansa elävöittäväksi Hengeksi.

  2. Ps. 51 on arvokas psalmi, jonka äärellä syntejään katuva voi pyytää anteeksi Jumalalta ja uskoa ne anteeksi saavansa.

    Langenneen rukous. Katumuspsalmi. Veisuunjohtajalle; Daavidin virsi, kun profeetta Naatan tuli hänen luokseen, sen jälkeen kuin hän oli yhtynyt Batsebaan. Jumala, ole minulle armollinen hyvyytesi tähden; pyyhi pois minun syntini suuren laupeutesi tähden. Pese minut puhtaaksi rikoksestani, puhdista minut synnistäni. Sillä minä tunnen rikokseni, ja minun syntini on aina minun edessäni. Sinua ainoata vastaan minä olen syntiä tehnyt, tehnyt sitä, mikä on pahaa sinun silmissäsi; mutta sinä olet oikea puheessasi ja puhdas tuomitessasi. Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt. Katso, totuutta sinä tahdot salatuimpaan saakka, ja sisimmässäni sinä ilmoitat minulle viisauden. Puhdista minut isopilla, että minä puhdistuisin, pese minut, että minä lunta valkeammaksi tulisin. Anna minun kuulla iloa ja riemua, että ihastuisivat ne luut, jotka särkenyt olet. Peitä kasvosi näkemästä minun syntejäni, pyyhi pois kaikki minun pahat tekoni. Jumala, luo minuun puhdas sydän ja anna minulle uusi, vahva henki. Älä heitä minua pois kasvojesi edestä, äläkä ota minulta pois Pyhää Henkeäsi. Anna minulle jälleen autuutesi ilo, ja tue minua alttiuden hengellä. Minä tahdon opettaa väärille sinun tiesi, että syntiset sinun tykösi palajaisivat. Päästä minut verenvioista, Jumala, minun autuuteni Jumala, että minun kieleni riemuitsisi sinun vanhurskaudestasi. Herra, avaa minun huuleni, että minun suuni julistaisi sinun kiitostasi. Sillä ei sinulle kelpaa teurasuhri, sen minä kyllä antaisin; polttouhri ei ole sinulle mieleen. Jumalalle kelpaava uhri on särjetty henki; särjettyä ja murtunutta sydäntä et sinä, Jumala, hylkää. (Ps. 51)

  3. Kun me avaamme Raamatun niin kuulemme Jeesuksen äänen kaikessa siinä, mitä Raamatusta luemme.Koko Raamattu ajaa Kristusta , mutta omassa varassa ihminen ei ymmärrrä kirjoituksia oikealla tavalla.

    Kun emme kuule Jeesuksen ääntä oikealla tavalla. Vielä ihmeellisempää: Raamatun sanassa Jeesus tulee luoksemme. Jeesus asuu Jumalan sanassa. Hän ajaa keskellemme Jumalan sanan vanuilla. Niin Luther opetti, ja opetti oikein. Kun luet tai kuulet Raamattua, Jeesus tulee luoksesi, sinä kohtaat hänet, hän kohtaa sinut ja antaa sinulle sitä, mitä vain häneltä saa.
    Mikä aarre on meille uskottu käyttöä varten, eikö tämä merkitsee. Jeesukselta saa synnit anteeksi.
    Ainoastaan Jeesus on turva Perkeleen hyökkäyksiä vastaan.Vain Hän vahvistaa, että jaksamme uskontiellä eteenpäin. Tämän kaiken sinä saat, kun olet lähellä Jeesusta – kun kohtaat hänet. Sinä olet lähellä häntä, kun olet lähellä hänen sanaansa. Sinä kohtaat hänet, kun kohtaat Raamatun sanan.

  4. Mitä tuttuja kohtia löydät tästä psalmista; löytyykö Kristus?

    Yksi tälläinen kohta on psalmin jae 26; Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen. Kun Jeesus ratsasti aasilla Jerusalemiin, niin ihmiset huusivat samoilla sanoilla (vert. Matt. 21: 1-11).

  5. Martti Lutherista kerrotaan, että hän rakasti ertyisellä tavalla juuri psalmeja. Hän onkin todennut, ettei psalmeja ymmärrä ketkään muut ihmiset, kuin ne joita on pidetty kärsimyksien koulussa.
    Martti Lutherilla oli suuri rakkaus psalmien kirjaan, jo koulupoikana hänen oli opittava luostarikoulussa ulkoa, ja vieläpä latinaksi. Tämä osoittaa ennen muuta sen, että hän tunsi psalmit läpikotaisin.
    Erityisesti tämä:
    Psalmi 4 oli hänen sydäntänsä lähellä. Sillä hän kirjoitti vuoteensa päänpuoleiseen seinään huoneen tauluksi, juuri tämän
    4: 9 jakeen: “ Rauhassa minä käyn levolle ja nukun, sillä sinä Herra, yksin annat minun turvassa asua.

    Ei ole mitenkään outoa, ja vaikeaa ymmärtää miksi Luther tahtoi sänkynsä yläpuolelle juuri tuon ihanan psalmin jakeen. On syystä sanottu, että hyvä omatunto on parhain päänalunen. Uskonpuhdistus työ toi Lutherin elämään paljon vastustajia, jopa vihollisia, sen tähden hän tarvitsi ja käytti paljon Jumalan sanaa , ja erityisesti psalmeja.

  6. Martti, kiitos hyvästä kommentista. Itselleni tuli masennusaikana erittäin tärkeäksi psalmit ja Galatalaiskirje. Ehkä hätä oli (on) niin suuri. Taitaa olla psalmi 51, jonka ääressä olen kaikista eniten. Itselläni on synnintunto kova, jolloin evankeliumin nälkä on suuri ja haluaa olla syntistä armahtavaa Jumalaa lähellä.

    Jeesus sanoo: ”Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. Mutta menkää ja oppikaa, mitä tämä on: ’Laupeutta minä tahdon enkä uhria.’ Sillä en minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä.”(Matt. 9: 12-13)

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.