Kuvassa joulukuusi Limbessä Kamerunissa Autuaan neitsyen Marian päivänä 25.3.2006
Neljäs adventtisunnuntai on Maria -päivä. Jumalan äiti on odottanut lasta ja synnytys on lähellä. Joulu on Jeesuksen syntymän juhla. Vähää ennen ajattelemme hänen äitiään.
Luterilaisen tunnustuksen mukaan
1) Maria oli neitsyt ennen Jeesuksen syntymää.
2) Maria oli neitsyt synnyttämisen tapahtumassa. Hän ei menettänyt neitsyytensä merkkejä synnytyksen aikana.
3) Maria on neitsyt myös synnyttämisen jälkeen. Hän on ikuinen neitsyt.
Neljäs adventtisunnuntai yhdistää Marian päivän ja joulun. Ajattelemme inkarnaation suurta salaisuutta: Jumala otti ihmisyyden omaan olemukseensa Jeesuksessa. Jeesus on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa. Oikea oppi Mariasta eli mariologia on oikeata oppia Kristuksesta eli kristologiaa.
Tässä kirkkomme pitäytyy johdonmukaisesti yhteisen kirkon vanhaan perintöön. Tällä on valtava merkitys ekumeenisessa yhteistyössä. Olemme samassa joukossa kaikkien vanhan kirkon perinteeseen pitäytyvien kirkkojen kanssa.
Proklos eli 400 vuota tapahtumien jälkeen. Minkä varman totuuden nykyaika sanoo 1600-luvun ihmeistä…
Kirkon opillisen kehityksen vaatimista erityistoimista anta hyvän kuvan historioitsija Procopius: http://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/Roman/Texts/Procopius/Anecdota/home.html
Poistokirjojen hyllystä poimin sunnuntaina kirjan Simon Pietari / Gunnar Hillerdal/ Sley kirjat
Kappale: Jaakobista Herran veljestä tulee Jerusalem – lähetyksen johtaja.
Eusebius lainaa Kirkkohistoriassaan hellenistijuutalaisensen Hegesippuksen kirjaa ” Muistiinpanoja”, Hypomentta. Tutkijat sanovat Hegesippuksen tuleen Roomaan 160 vaiheilla. Lainaus kuuluu näin. ” Apostolien rinnalla johtoon tuli Herran veli Jaakob, jota Herran ajoista lähtien meidän päiviimme saakka on kutsuttu ”vanhurskaakksi” sillä Jaakob nimisiä oli useita.”
Anne
Kiitos kommentistasi
Ortodoksisen perinteen mukainen kuvaus hänestä löytyy osoitteesta:
http://www.ortodoksi.net/index.php/Apostoli_Jaakob%2C_Herran_veli
Jaakob Vanhurskaan seuraaja Jerusalemin piispana oli Joosefin veljen Kloopaan poika Simeon, kreikaksi Συμεὼν ὁ τοῦ Κλωπᾶ , jota myös Simon Jerusalemilaiseksi on kutsuttu. Hänet ristiinnaulittiin Trajanuksen aikana, joko 107/108 tai 115-117, kaksi tavallisimmin esitettyä ajoitusta antaakseni.
Hänestä voi lukea esimerkiksi osoitteesta:
http://www.ortodoksi.net/index.php/Simeon_Jerusalemilainen