Maria – Ikuinen neitsyt

IMG_0204 Joulukuusi 2006 03 25 Kuvassa joulukuusi Limbessä Kamerunissa Autuaan neitsyen Marian päivänä 25.3.2006

Neljäs adventtisunnuntai on Maria -päivä. Jumalan äiti on odottanut lasta ja synnytys on lähellä. Joulu on Jeesuksen syntymän juhla. Vähää ennen ajattelemme hänen äitiään.

Luterilaisen tunnustuksen mukaan

1) Maria oli neitsyt ennen Jeesuksen syntymää.

2) Maria oli neitsyt synnyttämisen tapahtumassa. Hän ei menettänyt neitsyytensä merkkejä synnytyksen aikana.

3) Maria on neitsyt myös synnyttämisen jälkeen. Hän on ikuinen neitsyt.

Neljäs adventtisunnuntai yhdistää Marian päivän ja joulun. Ajattelemme inkarnaation suurta salaisuutta: Jumala otti ihmisyyden omaan olemukseensa Jeesuksessa. Jeesus on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa. Oikea oppi Mariasta eli mariologia on oikeata oppia Kristuksesta eli kristologiaa.

Tässä kirkkomme pitäytyy johdonmukaisesti yhteisen kirkon vanhaan perintöön. Tällä on valtava merkitys ekumeenisessa yhteistyössä. Olemme samassa joukossa kaikkien vanhan kirkon perinteeseen pitäytyvien kirkkojen kanssa.

  1. Matias. Tuskin täällä kovin moni Raamatun allekirjoittaja Marian neitsyydestä ennen Kristuksen syntymää eri mieltä on. Sehän on Raamatussa niin selkeästi sanottua.

    Yhdelläkään agumentilla, siis Raamatusta, et ole osoittanut Marian ja Joosefin avioelämän erikoislaatuisuutta.

    Vain apokryfiset tekstailut ja muu Raamatun ulkopuolinen ”tieto” ”todistaa” Marian ikuisesta neitsyydestä. Ja minä kun olen pitänyt sinua Matias Raamattuun tunkeutuvana!

    Miksi Marian ja miehensä sukupuolielämän pitäisi olla normaalista
    poikkeavaa? Mikä Ison Kirjan kohta siihen pakottaa? Traditiot, olkoonpa ne sitten kuinka vanhoja tahansa, eivät meitä kristittyjä Raamatusta ohi vie.

    Eivät Mersulla enempää kuin Renaultillakaan.(sinun taannoista kielikuvaa käyttääkseni)

  2. Luterilaisuudessa tämä Maria oppi on vain typistynyt siihen , että Maria on ikuinen neitsyt. Sitä pidetään vaan eräänlaisena uskonnollisena ajatuksena johon hyvin harvat uskovat, että se olisi ollut todellisuutta. Harvat edes luterilaisista tietää opin olemassaolosta. Roomalaiskatolisilla Marian oppi vain etenee ja niinkuin täällä on näitä kielikuvia annettu, he ajavat Mersulla ja luterilaiset Renaultilla tien laidassa jumissa. Nimittäin roomalaiskatolisilla on tekeillä oppi , että Maria olisi myös kanssalunastaja, mutta en tiedä mitä sille opile kuuluu. Siinä kirkossa kun asiat eivät etene kovin nopeasti. Sellaista Emil Anton sivuilta lukenut. En ole aikoihin lukenut hänen sivua, jotta tietäisin missä vaiheessa kanssalunastaja oppi on.

  3. Niin että siitä oli eripuraa synnyttikö hän eri tavalla kuin muut naiset? Tässä ei oikein pysy perässä? Niin siitäkö oli eripuraa 300-luvulla? Niin ei ihme kun synnytyksestä kulunut niin kauan aikaa jotta kukaan olisi voinut nähdä sitä? Olisko niin ettei olisi ollut enään aiheellista niin pitkänajan perään siitä kiistellä. Niin onko nyt sitten Matias niin että asia onkin aivan vähäpätöinen vai oliko asia nyt liitetty pelastukseen ja mitkä näistä neitsyysosioista oli välttämätöntä uskoa pelastuksen kannalta? Oliko kaikki kolme osiota välttämätöntä uskoa; oliko Maria neitsyt ennen hedelmöitystä, tapahtuiko synnytys jotenkin eri tavalla jälkiä jättämättä, vai sitten sekö ettei hänellä ollut koskaan sukupuolielämää eli hän oli elämänsä neitsyenä? Niin mikä näistä on ehdotonta uskoa jotta pelastuu? Vai kaikki? Keskustelun kannalta voisi tehdä sellaisen yhteenvedon Matiakselle, että tässä kai useimmat uskoo, että Maria oli neitsyt ennen kuin tuli raskaaksi. Sen Jumalan sana kertoo.

  4. Kimmo

    Miksi pitäisi ruveta ”maailmanparantajaksi”, kun jo nykyiselläänkin kristikunnan valtaosa pitää aivan riittävästi esillä Ikuisen Neitsyen kunniaa.

    Niin katoliset, ortodoksit kuin luterilaisetkin ovat opissaan Mariasta niin lähellä toisiaan, että jos tavalliselta kadulla astuvalta kysytään, minkä tunnustuksen oppia joku teksti on, niin he eivät voi tunnistaa tunnustuskuntaa, jollei tekstissä ole muita yleisesti tiedossa olevia tuntomerkkejä.

  5. Matias minusta tuntuu ettei kadulla kulkia tunnista tunnuskuntien tekstiä ylipäätään. Olen niin monelta luterilaiselta tätä Maria asiaa kysynyt, eivätkä ole tienneet, että luterilaisuudessa uskotaan ikuiseen Marian neitsyyteen. He ovat pelästyneet kovasti asiaa ja vastustelleet ja sanoneet että katoliset niin uskoo. Millaisilla kaduilla Matias sinä olet niitä kysellyt, niin aika hämmentävän tuloksen olet saanut. minun otoksen luterilaiset ovat uskovia, kirkossa kävijöitä ja Raamattua lukeneita. Hyvin erikoinen kuva tuo sinulla, millainen on tuo tavallinen kadulla kulkija.

    • Anne.

      Olen näistä puhunut useassakin yhteydessä ja näistä on keskusteltu monissakin tilaisuuksissa. Asiallisesti ilman kiihkoilua. Useasti noissa tilanteissa on tullut ilmi se mitä itsekin sanot, etteivät ihmiset ole olleet tietoisia kirkkomme opetuksen tästä puolesta.

      Tiedon lisääminen on aina paikallaan. Koko elämä on jatkuvaa opettelua. Niin kauan kuin pystymme oppimaan uutta, pystymme myös muutoinkin kasvamaan ihmisenä ja pysymään henkisesti virkeinä.

  6. Seuraavassa tekstissä on pohdiskeltu monia keskustelussamme esille tulleita kysymyksiä pääasiassa luterilaisen teologian valossa sekä vähän lisää vanhan kirkon opettajilta.

    Vasta aivan tekstin lopussa on amerikkalaiseen kulttuuriympäristöön kuuluva erityiskohta avoimista opinkohdista, kun Addendassa puhutaan Waltherin mielipiteestä. Tämän kysymyksenasettelu olisi niin laaja, että siitä sukeutuisi kokonaan toinen keskustelu. Siihen en tällä kertaa välittäisi mennä.

    http://www.angelfire.com/ny4/djw/lutherantheology.clausosemper.html

  7. Ketkä ovat Matias nuo kristikunnan valtaosa jotka pitävät esillä Maria oppia? Tilasto kertoo että suurin osa papeista ei usko Maria oppiin ja tavalliset ihmiset eivät tiedä. Silloin on mahdotonta, että kristikunnan valtaosa pitäisi sitä esillä. Mitenkä Matias minusta tuntuu, etä yrität kiemurrella keskustelusta lisäämällä siihen maailmanparantajan, kun se käy liian vaikeksi. Ymmärrän kyllä umpikujassa tässä ollaan. Ehkä tämä tulee aina yllätyksenä blogistille, että jotkut ottavat ihan tosissaan aiheen.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25