Maria Magdaleena sai vasta 1960-luvulla ” armon ” kirkon piirissä. Hän ilmestyi kirkon pyhimyskalenteriin huhtikuussa 1969 ja hänen juhlapäivänsä on 22 heinäkuuta.Uudet löydöt Nag Hammad ja Qumran ovat mm. vahvistaneet ja syventäneet hänen osuutta kristinuskomme perustuksen voimakkaana vaikuttajana. Uskon,että Vatikaanin holveissa on lisää tietoa hänen ja Jeesuksen suhteesta aina vaikka heidän omia lapsia myöten.
Jeesuksen ns. opetuslapsen Filippuksen evankeliumista. Vapahtajan puoliso oli Maria Magdaleena.Hän oli nainen joka tiesi kaiken Jeesuksesta. kristus rakasti häntä enemmän kuin muita opetuslapsia ja suuteli häntä usein suulle. Sekä korosti avioliiton merkitystä elämän jatkumisessa.
Maria Magdaleenan evankeliumi on todennäköisesti luotettavin tieto Jeesuksen olemuksesta ja toiminnasta. Se löydettiin Saksassa 1890-luvulla joka tudennäköisesti merkitsee, että se on kirjoitettu vaikkapa Ranskan Provensessa.Sinne Maria joutui tutkijoiden mukaan pakenemaan jatkaakseen elämäänsä. Kirkon opin jumala Jeesus palatessaan takaisin taivaaseen isänsä ja Pyhän Hengen kaveriksi jätti täysin heitteille elämänkumppaninsa Marian mahdollisine omine lapsineen.
Meidän Suomen luterilainen kirkko ei vahvista mitään yhteisyyttä heidän kesken, josta esimerkkinä on erään rovastin käsitykset näissä blogeissa.
Marian ja Jeesuksen yhteiselämästä on paljonkin tietoa mutta riittäköön nyt tämä tähän.
Onko tämä jonkun Jeesus romaanin takakannesta?
Tässä vähän Janhosen romaaniin lisäluettavaa:
Graal=Maria Magdaleena/ Graal kuningashuoneena:
Anjou, mistä Graal-tarun annaalit löytyivät, on hyvin merkittävä, sillä Parzival oli sieltä kotoisin ja tämä paikkakin assosioituu templareihin ja pyhään maahan Anjoun kreivistä tuli templari 1131 ja hänestä tuli myös oikeasti Jerusalemin kuningas. Avioliiton kautta hän tuli mukaan myös Merovingien kuningashuoneeseen.
Maria Magdaleena, Jeesuksen vaimo tai kumppani (Vrt. Filippuksen evankeliumi) toi siis kohdussaan (Graalissa) pyhän veren Sang Royal, Marseilleen ja edelleen Galeehen, missä oli ennestään juutalainen siirtokunta. Täällä syntyi Merovingien kuningassuku Jeesuksen jälkeläisistä. Graalin tarinat on sijoitettu sattuvasti Merovingien dynastian aikaan ja tarinat aktualisoituvat vasta kun Godfroid´Bouillon, Merovingien kuningashuoneen jäsen, tuli ristiretkien aikaan Jerusalemin kuninkaaksi.
Kuningas Meroveen mystisnen syntymä ja alkuperä saa näin järkevän selityksen. Olihan lapsella kaksi isää joista toisen symbolina oli vielä – suuri kala!
(Se selittää myös kuningas Dagobert´n murhan, missä kirkko oli osallisena.)
Teoria selittää siis Graalin perheen, temppeliherrat, myös impotentin ja hallitsemaan kykenemättömän kuninkaan ja lopuksi se selittää Godfroi de Bouillonin mystisen sukutaulun. Tuon Loheringin pojan tai pojanpojan, Parzivalin pojanpojanpojan ja Gralin perheen jäsenen. Ja mikäli hän oli Jeesuksen perillinen, selittää se aivan toisella tavalla Godfroin voitokkaan Jerusalemin valloituksen 1o99. Hän ei halunnut vain valloittaa pakanoilta Jeesuksen hautaa vaan saada oikeutettuna haltuunsa vanha Daavidin kuningashuone!
(Salaisuutta vartioivat suvun jäsenten perustama Siionin viisaiden ryhmä, jonka alkuperäinen kotipaikka oli Zionin paikkakunta Sveitsissä, missä sijaitsevan erään rakennuksen ovessa on kuvattu Jeesus helmäterttu kädessään. Viinirypäle on kabbalismissa kivesten symboli ja kuvaa sukua jatkavaa elämän mehua. Hepreassa viinirypäleterttu ja kives palautuvat etymologiassa samaan sanaa. Vertaus johdetaan Noasta ja hänen pojistaa. Kirj. huom.)
Graalin temppeli oli pyöreä kuten siis Arthurin pöytäkin ja myös Golgatha oli pallon mallinen kuten esim. Shakespearen Ruusu ja Joutsen teatteritkin olivat ja nämä mallit johdattavatkin meidät aivan uuteen Graalin tulkintaan, eli pyhän geometrian mukaiseen maailman mikro- ja makrokosmiseen niin henkiseen kuin aineelliseenkin, malliin , josta saatan kertoa myöhemmin lisää. Niistä on omissa blogeissanikin.
Jälkipuhe: Vuonna 2 eKr. 25.12 on kuu näkynyt juurikin Bethlehemissä erittäin ohuena maljamaisena sirppinä. Tässä pohja kuulle syntymämaljan eli Graalin
symbolina. Saman päivänä Jupiter ja Venus ovat konjunktoineet…
Graal´ lle on syntynyt siis monen monta muutakin symbolista merkitystä.
Nikodeemuksen evankeliumin mukaan Joosef Arimatialainen keräsi maljaan Jeesuksen ristillä vuotamaan verta.
Tämä on saanut sitten myös tulkinnan, jossa malja on Maria Magdaleenan kohtu, joka kantoi Jeesuksen verta eli hänen perillistään. Esoteerisessa juutalaisuudessa kuun sirppi, joka itämailla on maljamainen, on liitetty syntymään, koska nainen on hedelmäisimmillään sirpin ollessa juuri maljan ja odottavan naisen vatsanpohjan muotoinen. Tämä kuvio syntyy myös pyhään geometriaan siten, että kun piirrät kolme yhtä suurta toisensa keksipisteissään leikkaavaa ympyrää, syntyy niihin ns. vesica-pisciksiä (vulvan symboleja) ja niihin ko. maljoja.
On huomattava, että nimenomaan kristityt tutkijat ovat esittäneet m u i n a is e n Bethlehemin sijainneen leveysasteella 31, 68. Nyt voi havaita n y k y i s e n Bethlehemin sijaitsevan
levaysasteella 31,70. kun tästä erosta vähentää Bethlehemin
alueen koon, sillä ei kai alue piste ole, jää ero varsin pieneksi ja itse
asiassa jopa olemattomaksi, sillä nimenomaan Bethlehem Ephrata sijaitsi 1,6 km etäisyydellä nykyisestä Bethlehem-kukkulasta.
Itse asiassa Jeesuksen varsinainen symbolinen syntymäpaikka näyttää olleen Migal Eder, paikka on juuri 31,68 leveysasteella noin maili Bethelehemin keskustasta
itään. Migal Ederissä oli vartiotorni (migdal=torni), mistä ´kaittiin´ temppeliuhreja varten kasvatettavia lampaita. Tehtävä kului leeviläisille ja leeviläiset olivat myös tähtitaivaan tarkkailijoita ja on luonnollista, että torni palveli myös tässä tarkoituksessa. Maria Magdaleenan nimi johtuu myös samasta paikasta.
Ks:
http://www.mayimhayim.org/Rabbi%20Mike/Migdal%20Eder.htm
Reino Suni: ”Siionin viisaiden” ryhmä on näköjään sinulle tärkeämpää luettavaa kuin Raamattu.
Raamattu on Jumalan Sanaa, joka kestää kaikenlaisen arvostelun. Reino! sinun kannattaa lukea Raamattu Jumalan sanana. Siionin viisaiden ajatukset ovat pirun säveltämää oksennusta.
Olen kirjoitellut aiemminkin, jossa kehoitin sinua tutustumaan Raamattuun ja liittymään uskovien joukkoon, kirkkoon, jossa kunnioitetaan Jumalan Sanaa.
Mitähän tämä EJ mahtaa tarkoittaa tässä yhteydessä Siionin viisailla?
Siionin viisaiden pöytäkirja on tunnettu nimi, tämä kirja on todettu törkeäksi antisemitistiseksi väärennökseksi:
http://lyseo.edu.ouka.fi/suvaitsevaisuus/historia/antisem/siioviis.html
Erkki Järvinen.
Olen lukenut, tutustunut, Raamattuun ihmisten kirjoittamana, kokoamana, kirjana. Sen kokoajat, rakentajat, halusivat saada valtansa alle kaikki ihmiset. Tätä tukee tutkijoiden tulokset, joissa he toteavat rakentajien määränneen kaikki muut kirjoitukset Jeesuksesta hävitettäväksi tulevilta sukupolvilta. Jos tämän ymmärtäminen ei mene perille sinulle niin se on sinun asiasi.
Korkein, Jumalka, ei ole sanonut sanaakaan. Kirkolla on oma oppinsa.
Seppo Heinola. Tiedustelet mitä tarkoitan ”Siionin viisailla”? En arvannut, kun lukee R.Sunin ajatuksia, että pitää tarkentaa kenestä on
kysymys. Käytin lainausmerkkejä ”Siionin
viisaiden” kohdalla. Siionin viisaiden pöytäkirjoista on kysymys.
Reino Suni . Mieti seuraavaa: Raamattu sisältää 2500 ennustusta, joista on 2000 toteutunut. 500 lopunajan ennustusta odottaa toteutumista.
Jos Raamattu olisi ihmisen aivoitusta, niin ei ennustuksia olisi täyttynyt, todennäköisesti ei yhtäkään. Gumranin kirjakääröt, jotka ovat löytyneet meidän aikana, joiden tekstejä on verrattu Raamatun kirjoituksiin, pitää yhtä kirjakääröihin. Jumala on inspiroinut oikeat ihmiset kirjoittamaan puheet ja tekemiset muistiin, jotka todistetusti ilmenee löydetyistä kirjakääröistä, suhteessa Raamattuun.
Mutta tarkoititko Erkko näiden Siionin viisaiden pöytä kirjojen väärentäjiä vai väärenyksen kohteita eli heprealaisia? Ja uskotko että ko. pöytäkirjat ovat aitoja?
Järvinen: ”Mieti seuraavaa: Raamattu sisältää 2500 ennustusta, joista on 2000 toteutunut. 500 lopunajan ennustusta odottaa toteutumista.”
Parissa tuhannessa vuodessa ehtii tapahtua jo kaikenlaista, jota voi sopivasti sanoa ennustetuksi ja joka olisi tapahtunut ihan ennustamattakin. Kumma kyllä, se yksi asia – Jeesuksen jälleentuleminen Telluksen sakkia treffaamaan – vaan näyttää olevan yhä edelleen toteutumatta. Ja taitaa toteutumatta jäädäkin.
Järvinen: ”Raamattu on Jumalan Sanaa, joka kestää kaikenlaisen arvostelun.”
Albert Einstein: ”Sana ’Jumala’ ei ole minulle mitään muuta kuin ilmaisu ja ihmisen heikkouden tuote. Raamattu on kokoelma kunnioitettavia, mutta melko alkukantaisia legendoja. Edes hienostuneet tulkinnat eivät voi tätä asiaa muuttaa.”
Seppo Heinola. Ensinmäiseen kysymymykseesi: Siionin viisaiden pöytä kirjat olivat väärentäjien kohteena. Näinollen ko. pöytäkirjat eivät voi olla aitoja.
Kimmo Wallentin: Oletko turvautunut Albert Einsteinin lausadukseen: ”Sana ”Jumala” ei ole minulle muuta kuin ilmaisu ja ihmisen heikkouden tuote. Raamattu on kokoelma kunnioitettavia, mutta merko alkukantaisia legendoja. Edes hienostuneet tulkinnat eivät voi tätä asiaa muuttaa”.
Tuossa lauseessa Einstein paljastaa suhteensa Jumalaan, joka ei kovin läheinen ollut.
Suhtautumisesi Raamatun ennusteisiin on heikolla pohjalla. Kirjoitin Raamatun ennusteista, jotka ovat olleet ja täyttyneet ajankuluessa. osa odottaa täyttymystä. Etkö ole huomioinut tätä suurta jumalattomuutta, joka työntyy silmiemme eteen erilaisine ilmiöineen. Kirkonlla on halu vihkiä samaa sukupuolisia avioliittoon. Mielestäni Room. 1:22–28 antaa Jumalan vastauksen homo / lesbo liittoihin. Raamatusta löytyy vastaavia varoittavia kohtia monia. Raamattua pitää lukea rukoillen, ajatuksella, tutkien, ja Hengessä. Meitä kehoitetaan tutkimaan ajanmerkkejä ja sanaa. Olemme kuitenkin ajanmerkkien huomioonottaen lähellä Ylöstempausta. Tarkkaa aikaa Jumala ei meille ilmoita, ainoastaan Jumala kehoittaa olemaan valmiina, kun Hän tulee. Sydämen Usko Jeesukseen on tae, jotta pelastumme.
Kiitos sinulle Seppo näistä kyvykkäistä positiivisen arvostuksen saaneista käsityksistäsi näissä minun blokeissani. Omat evääni eivät riitä. On valitettavaa joskin ymmärrettävää että useimmat kirjoittajat uskovat sokeasti Raamattu pohjaisiin tietoihin ilman omaa kykyä ajatteluun.
Reijo,mukava huomata,että Sinä et tyrmää tekstejäni, kuten niin monet Raamatun kerroksellsia merkityksiä tuntemattomat fudamentalistit tekevät. Me molemmat annamme siis arvon myös gnostilaislle ja muille ns. pseudigrafisille ja apogryfisille teksteille kun ymmärrämme että tekstien valikoituminen Raamatuun on ollut myös sangen uskontopoliittisesti värittynyttä.
Magdalan Maria on katolisessa pyhimyskalenterissa sitä varten, että hän oli ensimmäinen ylösnousemuksen todistaja. Tässä mielessä hän oli apostolien apostoli. Siksi häntä muistellaan
Sen sijaan kaikki gnostilaisiin teoksiin muutama vuosisata Vapahtajamme syntymän jälkeen mukaan tulleet tekaistut tarina eivä kuulu millään tavalla sen paremmin historian kulun todellisuuteen kuin kristilisen opinkaan rakenteeseenkaan, koska ne ovat täysin tekaistujen tarinoiden ilmassa roikkuvia fantasioita.
Edelleen. Näissä tekaistuihin tarinoihin useinkin liitetty maininta Jeesuksen ja Marian tervehtimisestä on aivan tuulesta temmattuejn fantasioiden perusteella muutettu muka seksuaaliseksi ilmaukseksi. Nämä fantasiat kuvaavat enemmän sepittäjänsä traumoja omissa ihmissuhteissaan kuin tuon yhden kohdan maintsemaa ilmausta siitä että Jeesus ja Maria tervehtivtä toisiaan.
Tervehtimistä kuvaava ilmaus on tekstin akuperäisen ajatuksen vastaisesti väännetty seksuaalista viettelemistä kuvaavien hellyyden osoitusten ilmaukseksi.
Joten muka tieteen vakavasti ottavaan teoriaan mahtuu kuitenkin tekstin tahalliseen vääristelyyn perustuvan tulkinnan ottaminen laajan mielikuvituksellisen tarinoinnin perustaksi. Tämä on vakavan tekstin tutkimisen kannalta yhtä mieletöntä kuin väittää että pihamaalle korttipakan korteista kyhätyn korttitalon tasakatto muka olisin riittävän vahva kannattamaan puutarhakekkerien kahvitarjoilun kattausta.
Kuten olet aikaisemmen sanonut niin kaikki tiedot jotka eivät ole sinun ajatusten mukaisia ovat täyttä höpön löpöä alkaen tiedemiesten, tutkojoiden , tuloksista.
Roto: ”Vapahtajamme syntymän jälkeen mukaan tulleet tekaistut tarina eivä kuulu millään tavalla sen paremmin historian kulun todellisuuteen kuin kristilisen opinkaan rakenteeseenkaan, koska ne ovat täysin tekaistujen tarinoiden ilmassa roikkuvia fantasioita.”
Mitenkä Raamattu – kokoelma Ihmisten kirjoittamia mielikuvituksellisia ja alkukantaisia legendoja – muka eroaa niistä?
Totuus ei tyhjene Matiaksen ’ortodoksisiin’ rakennelmiin,jota voivat toki olla korttitaloja nekin. Tässä kunnon rakennuratpeet uudisrakennuksen Matiaksenkin tontille: MARIA MAGDALEEENAAN LIITTYVÄÄ
Jeesuksen syntymän aikoina on taivaalla nähty kolmekin konjunktiota, joita kaikkia voi oikeutetusti pitää Betlechemin tähden esikuvina. Vuonna 7 eKr. Jupiter ja Saturnus kohtasivat Kalojen tähtimerkissä kolmasti eteläisellä Jaakobin taivaalla. Sanon Jaakobin, koska tämä nimen Israel sitten saanut kantaisä oli juuri noiden kuuluisien 12 veljen isä, joista jokainen veli on nimetty yhden eläinradan merkin mukaan. Ja jos nyt joku muistaa, että Israelin taivas oli muinoin jaettu 13 osaan, niin veljillä oli yksi sisar, neitsyt D i n a, joka myöhemmin apostolien 12 lukuiseen joukkoon tuo naisellisen tuulahduksen Maria Magdaleenan hahmossa. Ja on olemassa sekin kiehtova mahdollisuus, että initioitu apostoli, sumerilaisten Oanneksen mukaan nimetty Oannis eli Johannes oli sama kuin Maria. Sillä Oannis ei ole nimi vaan nimitys, joka voitiin suoda antiikissa yhtä hyvin initioidulle naiselle kuin miehellekin. Saturnuksen ja Jupiterin kohtaamiset tapahtuvat siis
k o l m a s t i, toukokuussa, lokakuussa ja joulukuussa. Pietarille lauloi kolmasti kukko. Ja Golgatalla oli kolme ristiä. Mutta kolmoiskonjunktio oli muutenkin niin astronomiaa kuin astronomiaa rakastaneille, tunteville ja tutkiville Uuden testamentin kirjoittajille tärkeä. Kuvasihan Saturnus nimenomaan Messiasta, Kalat Jaakobia ja Jeesusta, joka oli sama kuin Joshua Nunin eli Kalan poika Ja Jupiter oli planeettojen kuningas.
Nyt Messias oli Juudaan Leijona, uuden aikakauden kuningas ja Leijonan tähtimerkki on hepreaksi Arieh ja Ariehin lukuarvo on 216 ,joka esiintyy Ut.sa usein.
Maria Magdaleena eli Ioannes edusti Jaakobin 12 pojan sisarta eli Dinaa, joka edusti 13. jäsentä ja rakkautta, sillä luku 13 vastaa heprean sanaa ahabah eli rakkaus. Ja totuutta, sillä Dina edustaa myös sanaa totuus. Maria oli opetuslapsi joita Jeesus rakasti e n e m m ä n kuin muita ja jota hän suuteli u s e i n suulle, kuten Philippuksen evankeliumi kertoo.
Ja hyvä on lukea asioissa myös Didymuksen evankeliumit. Asialla onmyös astrologinen f unktio,sillä vuonna 2 eKr. 25.12 on kuu näkynyt Bethlehemissä erittäin ohuenamaljamaisena sirppinä. Tässä pohja kuulle syntymämaljan eli Graalin symbolina. Saman päivänä Jupiter ja Venus olivat siis konjunktoineet ja synnyttäneet ’kuninkaan’.
Tämä tapahtuma on saanut sitten myös tulkinnan, jossa malja on juurikin Maria Magdaleenan kohtu, joka kantoi Jeesuksen verta eli hänen perillistään. Esoteerisessa juutalaisuudessa kuun sirppi, joka itämailla on maljamainen, on liitetty syntymään, koska nainen on hedelmäisimmillään sirpin ollessa juuri maljan ja odottavan naisen vatsanpohjan muotoinen. Tämä kuvio syntyy myös pyhään geometriaan siten, että kun piirrät kolme yhtä suurta toisensa keksipisteissään leikkaavaa ympyrää, syntyy niihin ns. vesica-pisciksiä (vulvan symboleja) ja niihin ko. maljoja.
Itse asiassa Jeesuksen varsinainen symbolinen syntymäpaikka näyttää olleen Migal Eder, paikka on juuri 31,68 leveysasteella noin maili Bethelehemin keskustasta
itään. ’Herra Jesis Krituksen lukarvo onnäet juurikin 3168! Migal Ederissä oli vartiotorni (migdal=torni), mistä ´kaittiin´ temppeliuhreja varten kasvatettavia lampaita. Tehtävä kului leeviläisille ja leeviläiset olivat myös tähtitaivaan tarkkailijoita ja on luonnollista, että torni palveli myös tässä tarkoituksessa. Maria Magdaleenan nimi johtuu myös samasta paikasta.
http://www.mayimhayim.org/Rabbi%20Mike/Migdal%20Eder.htm
Väitämäni on, että Jeesuksella ja Maria Magdaleenalla oli intiimi suhde. Minun indisioni ovat seuraavat:
Maria Magdaleenassa puhutaan ihmisestä, jota Jeesus on suudellut u s e i n suulle, jota Jeesus on rakastanut ’enemmän kuin muita naisia’, jota on kutsuttu Jeesuksen kumppaniksi sanan kumppani tarkoittaessa myös sukupuolikumppania, joka on avannut hiuksensa Jeesuksen edessä (hiukset sai avata vain aviomiehen edessä) ja kuivannut niillä tämän jalat, ja joka olisi ’sytyttänyt Jeeuksen tuleen’ ja joka rientää ensimmäisenä haudalle ja jota Jeeus puhuttelee sanalla gyne, joka voi tarkoittaa myös aviovaimoa ja joka (Maria siis) pysttelee aviovaimolta edellytettyyn tapaan suruaikana sisällä miehensä ollessa ulkona (Lasarus-kertomus)
Johanneksen evankeliumin mukaan Maria Magdaleena tuli ’viikon ensimmäisenä päivänä’ Jeesuksen haudalle ja näki kiven otetuksi pois haudan suulta. Hän haki paikalle Simon Pietarin ja Johanneksen. Sisään mentyään he näkivät käärinliinan ja hikiliinan, joka oli käärittynä erikseen, mutta ruumis oli kadonnut Maria kysyy luultavimmin essealaisilta terapeuteilta (enkeleiltä), että mihin he ovat panneet hänen Herransa. Kun nainen käyttää Herra sana posessiivisuffiksin kanssa voi hän tarkoittaa myös aviomiestään. Kyrious sana omistettiin näet myös vaimonsa raskaaksi tehneelle miehelle, ja se tuleekin kreikan sanasta kyo eli siittää. Siten: Maria ei puhu ruumiista vaan Herrastaan kuin kuin elävästä henkilöstä. Siksi hän myös antaa ymmärtää voivansa viedä tämän mukanaan.
”Jeesus sanoi hänelle: ’Maria!’ Tämä kääntyi ja sanoi hänelle hepreankielellä: ”Rabbuuni!” se on: opettaja. Jeesus sanoi hänelle: ”Älä minuun koske (haptomai), sillä en minä ole vielä mennyt ylös Isäni tykö; mutta mene minun veljieni tykö ja sano heille, että minä menen ylös, minun Isäni tykö ja teidän Isänne tykö, ja minun Jumalani tykö ja teidän Jumalanne tykö.” (Joh. 20:14-17).
Jeesuksen suhde Mariaan näkyy nyt tässä mm. verbin haptoo kautta, sillä se merkitsee myös eroottista koskemista. Edelleen Jeesuksen jalat pessyttä ja hiuksillaan ne kuivannutta naista pidetään sangen yleisesti Maria Magdaleenana. Nainen ei taatusti voinut kuivata miehen jalkoja tuolloin hiuksillaan, ellei ollut hyvin läheisessä suhteissa mieheen, sillä tuolloin ei käytetty alusvaatteita ja naisen kumartuminen jalkoja kuivaamaan oli erittäin intiimi toimi. Lisäksi Nag Hammadin evankeliumeissa Jeeuksen sanotaan suudelleen Mariaa u s e i n suulle. Tämä ’usein’ erottaa suudelman ns. initiaatiosuudelmasta varsinkin kun Mariaa samalla kutsutaan Jeesuksen kumppaniksi sanan kumppani (koinion) voidessa tarkoittaa myös sukupuolikumppania.
Novum sanakirja hakusanoista haptomai ja haptoo (628,629): ”Klassisessa kreikassa haptoo merkitsi kiinnittää, tarttua, sytyttää tuli. Medium-muotoa haptomai käytettiin monissa erilaisissa yhteyksissä. Paitsi jonkin koskettamista sana saattoi ilmaista syömistä, jonkun kimppuun käymistä tai naiseen kajoamista seksuaalisessa mielessä. ”
Joh: 20:16 käyttää tarkasti ottaen tätä mediummuotoa, jota myös Paavali käyttää 1 Kor. 7 jakeessa 1: ”…Parempi on olla naiseen ryhtymättä”.
Näin Ut käyttää ko verbiä myös sukupuolisesti ja sillä Novumin ja Paavalin mukaan on myös sukupuolinen merkitys. Kun arvostellaan, miten se ko. Joh. kohdassa tulisi kääntää, muistettakoon, että siinä
a) haptomai esiintyy miehen ja naisen välillä
b) tuota naista sanoo mies gyneksi, joka kääntyy myös aviovaimoksi
c) tuota naista sama mies on suudellut usein suulle
d) tuota naista kutsutaan miehen kumppaniksi ja kumppani kääntyy myös sukupuolikumppaniksi.
e) gyne/vaimo ei saa sytyttää miestä, koska mies ei ole käynyt ’isän luona’.
Kaikki edellinen mahdollistaa Jeesuksen gyne- käytön (Vaimo älä minuun koske…) myös Marian yhteydessä aviovaimona.
Miksi Jeesus ensin puhuttelisi rakkainta opetuslastaan, jota u s e i n suuteli , lämpimästi nimellä Maria ja sitten vaihtaisi puhutelun yhtä-äkkiä etäiseksi yleisnimeksi ’nainen’? Gyne nimeomaan samassa lauseessa haptomain kanssa muodostaa parin, joka huomioiden muun Mariasta ja Jeesuksesta sanotun, viittaa parin aviosuhteeseen.
Miksi tavallisen koskettamisen sallimiseksi Jeesuksen pitäisi käydä ensin Jumalan luona? Varsinkin kun muut naiset saavat kuitenkin kohta koskettaa Jeesusta?
Oikea tulkinta on tietenkin se, että juutalaisen käytännön mukaan vaikeasti sairas tai haavoittunut ei saanut ’koskettaa’ aviokumppaniaan ennen kuin oli näyttänyt itseään ’isälle’ eli ylipapilleen. Jeesus ei siis tässä tarkoita isällä välttämättä Jumalaa vaan luultavimmin essealaista ylipappia, joka oli myös therapeutti ja kykeni arvioimaan Jeesuksen vammojen vakavuuden ja paranemisen. Ei ole sattuma, että seurueeseen sitten kuului myös lääkäri Lucius.
Tosiasia on, että Jeesusta ja Mariaa kutsutaan a) kumppaneiksi, b) että Jeesus rakasti Mariaa
e n e m m ä n kuin muita opetuslapsia, c) suuteli Mariaa u s e i n ja d) kielsi tätä ’koskemasta’ itseään e) salli Marian kuivata jalkansa hiuksillaan f) kutsui tätä aviovaimoksi g) ja että juutalaiset miehet pääsääntöisesti olivat naimissa d) rabbi-nimitystä käytettiin pääsääntöisesti vain naimisissa olevista miehistä
Jeesuksen ja Marian suhdetta voi arvioida myös gematrian ja sakraaligeometrian kautta. Sillä kuten W.W. Westcott kertoo (Collectanea Hermetica IX Numbers sivu 31-koonnut Samuel Weiser 1998 York Beah Maine)kirkkoisä Anthanasius Kircherin havaineen, että jos Marian nimen lukuarvo 152 numerot asettaa taikaneliölle kolme formaattiin 152 ja 521 ja 215 on neliön kolmilukujen summa 888, joka puolestaan on nimen Jeesus lukuarvo!
152 8
521 8
215 8
888 IESOUS
Aiheetta enempään/ Seppo Heinola