Luther myös kansanmiehenä tiesi mikä tavallisia ihmisiä koskettaa kanssakäymisissä ja tiedon välittämisessä.
Taitavana kirjoittajana ja puhujana asiassaan Hän ei vierastanut rehevääkin kielenkäyttöä hengellisistä asioista saadakseen asiaansa esille. Luther halusi näin selvästi kertoa taivaan ja maallisen erosta.
Jollain tavalla valistuksen ajan filosofit käyttivät samaa tapaa saadakseen asiaansa esille. Toki näin heitä sitten arvostelleet eivät tulleet ensiksi ajatelleksi mikä heidät lopulta sai tutustumaan uusiin kirjoituksiin.
Muutamalla oluella Luther kyllä joskus saattoi käydä jossakin tutussa kapakassa, mutta tuskin sentään ilotalon asiakkaana.
Olen kuullut, että kun uskonpuhdistus levisi Saksassa, myös ilotaloja jouduttiin sulkemaan asiakkaiden loppumisen vuoksi.
Joskus muistan huomanneeni puolustajien puhetta ilotalojen asemasta. Liittyikö seuraava sitten Englantiin, vai minne; mutta asiaa katsonut ja siitä todistanut esitti asian harjoittamisessa mahdollisuudeksi antaa ja jättää kunnottomuutensa ilotytölle, ja jättää parhaimman osan itsestään vaimolle.
Liittyikö asiaan jotain hengellistä katsantaa en halua muistella.
Onhan kuudennen käskyn rikkominen aina myös hengellinen asia eli selvä synti, josta tietysti aina voi tehdä parannusta ja uskoa anteeksiannetuksi Jeesuksen sovitustyön perusteella.
Yksi olutfirma nimesi kaljansa Lutherin mukaan. Kaupunki maksoi häne kapakkalaskujaan. Tottako lie vai urbaabilegendaa?
En osaa sanoa. Lutherilla oli kyllä ainakin muita taloudellisia tukijoita.
Esim. Satakunnassa Kiikan kirkon vieressä ainakin oli ravintola, kun olin siellä kesäteologina vuonna 1987. Kävin siellä vain syömässä, koska palkkaetuihin kuului siellä ateria päivässä.
Vielä vaarallisempana Luther piti perkelettä, joka pukeutuu valkeuden vaatteisiin, eli sellaiseen pukutuneita perkeleitä, ei kaiketi löydy ilotaloista ja kapakoista? Vaan mistä?
Niitä voi löytyä joka paikasta. Ismo, tarkoitatko myös susia lammasten vaatteissa?
Jep, valehtelija on sellainen joka matkii totuutta ja vanha sanonta pitää paikkansa, jos haluaa tehdä pahaa, niin kannattaa pukeutua poliisiksi.
Kristityt ovat yleensä lapsenmielisiä ja lähtevät helposti seuraamaan viekkaita paimenia, jotka kuitenkin puhuvat omaansa. Heillä on kyllä intoa, mutta heidän sanomansa on, että kuulijoilla olisi intoa heidän hyväkseen, he puhuvat paljon ja keräävät paljon kuulijoita, mutta Totuutta heidän puheessaan on vain nimeksi valheensa peitoksi.
En ole hirveän vakuuttunut esim. Amerikasta ilmestyneiden saarnaajien opetuksista, joita esim. Tv7 pitää esillä. Hämmentävät ja sekoittavat Sanan puhtaan Veden sanoillaan savivelliksi…
Katso, vaikea on asua raittiina kapakassa, siveästi porttolassa, jumalisesti tanssihuoneessa, vanhurskaasti varkaiden luolassa. Martti Luther, Raamatun kultajyviä, s. 22, Aurinko kustannus ja Arkki-kirjat, 2013.
Ismo Malinen blogissa ”väitetään” Jumalan pystyttävän” kirkon, siis rakennuksen?
Totta kai seurakunnalla tulee olla myös tietty Jumalalle pyhitetty kokoontumispaikka. Se on varmasti Jumalan oma tahto.
Mika Rantanen missä tämä Raamatussa sanotaan?
Ari Pasanen: Mikä sinun pointti on? Eikö seurakunta tarvitse kokoontumistilat vai metsässäkö pitäisi kokoontua?
Joka paikassa, mihin minä säädän nimeni muiston, minä tulen sinun tykösi ja siunaan sinua. 2. Moos. 20:24.
Hyvä kysymys mikä on pointtini, eikö se riitä että evankeliumissa ei missään sanota että pitää rakentaa kirkko tai paikka jossa palvoa Jumalaa.
Siis ainoa temppeli jonka Raamattu Sanoo on Pyhän Hengen temppeli eli jokainen uudestisyntynyt on temppeli joka tulee pyhittää ja joka tulee puhdistaa.
Siis jokaisen uskovan tulee omassa ruumiissaan palvella Jumalaa eikä mennä jonnekin ”kirkkoon” sitä tekemään.
Ari Pasanen, et vastannut Hannun kysymykseen, tarvitseeko seurakunta kokoontumistilat vai ei? Ja kai sinäkin käyt jossakin paikassa jonkun seurakunnan tilaisuuksissa? Vai oletko täysin eräänlainen oman tien kulkija, jolle ei mikään jo olemassa oleva seurakunta kelpaa?
Vastaukseni on ettei tarvitse koska ei siihen ole Raamatussa käskyä.
Sillä ei Jumala ole EPÄJÄRJESTYKSEN, vaan rauhan Jumala. 1. Kor. 14:33. Sillä jos ruumiillisesti olenkin poissa, olen kuitenkin teidän kanssanne hengessä ja iloitsen nähdessäni JÄRJESTYKSEN, joka teidän keskuudessanne vallitsee, ja teidän lujan uskonne Kristukseen. Kol. 2:5. Seurakunnassa täytyy siis olla tietty järjestys, johon tietty kokoontumispaikkakin kuuluu, johon ihmiset tietävät tulla, vaikka tietysti voidaan kokoontua muuallakin tarvittaessa.
Joo, uudessa liitossa ei ole käskyä rakentaa temppeliä johonkin tiettyyn paikkaan kuten vanhassa liitossa oli. Tätä ei väitä Mika enkä minä. Mutta toisaalta on niin, että seurakunta on aina kokoontunut jossain. Tämä käy ilmi jo Uudesta testamentista. Seurakunnan kokoontumisessa, jumalanpalveluksessa, keskuksena on sana ja sakramentit.
Jeesus on alttiiksi annettu meidän syntiemme tähden ja kuolleista herätetty meidän vanhurskauttamisemme tähden. (Room. 4:25) Sinun tähtesi Jeesus on syntynyt, sinun tähtesi alttiiksi annettu, sinun tähtesi kuollut ja ylösnoussut ja jälleen eläväksi tullut, sinulle hän kuuluu, niin kuin sinulle kuuluu myös hänen elämänsä, kärsimisensä ja kuolemansa. Kirouksen puu on muuttunut elämän puuksi, ja jokainen sen suojassa seisova rohkenee nyt riemuita: kuka voi syyttää sitä, jonka Jumala on valinnut? Jeesus on välimiehemme (1. Tim. 2:5), sovintouhrimme, puoltajamme ja auttajamme hädässä, eikä hän anna meidän joutua turmioon. Hänen verensä puhdistaa uskon kautta sydämemme niin, ettei meissä ole mitään tahraa tai ryppyä. Ja mikä on vielä enemmän: meidän puhtautemme, pyhyytemme ja vanhurskautemme ei ole enkelin puhtaus, vaan Kristuksen puhtaus, Kristuksen pyhyys, Kristuksen vanhurskaus, niinpä itse Kristus. (1. Kor. 1:30)
Johann Arndt (1555 – 1621). ARMOA ARMOSTA, koonnut Arvid Hydèn, s. 32 – 33, Helsinki 1966, Suomen Luterilainen Evankeliumiyhdistys. Sulut ovat allekirjoittaneen lisäys.
”Kuinka kauan te tuomitsette väärin ja pidätte jumalattomain puolta?” Sela. ”Auttakaa oikeuteensa vaivainen ja orpo, antakaa kurjalle ja puutteenalaiselle oikeus. Vapauttakaa vaivainen ja köyhä, pelastakaa hänet jumalattomain käsistä.
How long will ye judge unjustly, and accept the persons of the wicked? Selah. Defend the poor and fatherless: do justice to the afflicted and needy. Deliver the poor and needy: rid them out of the hand of the wicked.
Muistelen lukeneeni tavasta Saksassa paikoinJumalanpalveluksen jälkeen mennä olusille seurustelemaan. Olikohan asialle käyttöä Lutherin aikaan.
Luther myös kansanmiehenä tiesi mikä tavallisia ihmisiä koskettaa kanssakäymisissä ja tiedon välittämisessä.
Taitavana kirjoittajana ja puhujana asiassaan Hän ei vierastanut rehevääkin kielenkäyttöä hengellisistä asioista saadakseen asiaansa esille. Luther halusi näin selvästi kertoa taivaan ja maallisen erosta.
Jollain tavalla valistuksen ajan filosofit käyttivät samaa tapaa saadakseen asiaansa esille. Toki näin heitä sitten arvostelleet eivät tulleet ensiksi ajatelleksi mikä heidät lopulta sai tutustumaan uusiin kirjoituksiin.
Muutamalla oluella Luther kyllä joskus saattoi käydä jossakin tutussa kapakassa, mutta tuskin sentään ilotalon asiakkaana.
Olen kuullut, että kun uskonpuhdistus levisi Saksassa, myös ilotaloja jouduttiin sulkemaan asiakkaiden loppumisen vuoksi.
Joskus muistan huomanneeni puolustajien puhetta ilotalojen asemasta. Liittyikö seuraava sitten Englantiin, vai minne; mutta asiaa katsonut ja siitä todistanut esitti asian harjoittamisessa mahdollisuudeksi antaa ja jättää kunnottomuutensa ilotytölle, ja jättää parhaimman osan itsestään vaimolle.
Liittyikö asiaan jotain hengellistä katsantaa en halua muistella.
Onhan kuudennen käskyn rikkominen aina myös hengellinen asia eli selvä synti, josta tietysti aina voi tehdä parannusta ja uskoa anteeksiannetuksi Jeesuksen sovitustyön perusteella.
Yksi olutfirma nimesi kaljansa Lutherin mukaan. Kaupunki maksoi häne kapakkalaskujaan. Tottako lie vai urbaabilegendaa?
En osaa sanoa. Lutherilla oli kyllä ainakin muita taloudellisia tukijoita.
Esim. Satakunnassa Kiikan kirkon vieressä ainakin oli ravintola, kun olin siellä kesäteologina vuonna 1987. Kävin siellä vain syömässä, koska palkkaetuihin kuului siellä ateria päivässä.
Vielä vaarallisempana Luther piti perkelettä, joka pukeutuu valkeuden vaatteisiin, eli sellaiseen pukutuneita perkeleitä, ei kaiketi löydy ilotaloista ja kapakoista? Vaan mistä?
Niitä voi löytyä joka paikasta. Ismo, tarkoitatko myös susia lammasten vaatteissa?
Jep, valehtelija on sellainen joka matkii totuutta ja vanha sanonta pitää paikkansa, jos haluaa tehdä pahaa, niin kannattaa pukeutua poliisiksi.
Kristityt ovat yleensä lapsenmielisiä ja lähtevät helposti seuraamaan viekkaita paimenia, jotka kuitenkin puhuvat omaansa. Heillä on kyllä intoa, mutta heidän sanomansa on, että kuulijoilla olisi intoa heidän hyväkseen, he puhuvat paljon ja keräävät paljon kuulijoita, mutta Totuutta heidän puheessaan on vain nimeksi valheensa peitoksi.
En ole hirveän vakuuttunut esim. Amerikasta ilmestyneiden saarnaajien opetuksista, joita esim. Tv7 pitää esillä. Hämmentävät ja sekoittavat Sanan puhtaan Veden sanoillaan savivelliksi…
Katso, vaikea on asua raittiina kapakassa, siveästi porttolassa, jumalisesti tanssihuoneessa, vanhurskaasti varkaiden luolassa. Martti Luther, Raamatun kultajyviä, s. 22, Aurinko kustannus ja Arkki-kirjat, 2013.
Missä kohden Jumala on antanut ”käskyn” rakentaa kirkkoja?
Ari, Kirkko on jatkumo niistä päivistä, missä ensimmäiset Kristityt kokoontuivat yhdessä, mursivat leipää ja kastoivat. Eivät rakennukset ole Kirkko.
Ismo Malinen blogissa ”väitetään” Jumalan pystyttävän” kirkon, siis rakennuksen?
Totta kai seurakunnalla tulee olla myös tietty Jumalalle pyhitetty kokoontumispaikka. Se on varmasti Jumalan oma tahto.
Mika Rantanen missä tämä Raamatussa sanotaan?
Ari Pasanen: Mikä sinun pointti on? Eikö seurakunta tarvitse kokoontumistilat vai metsässäkö pitäisi kokoontua?
Joka paikassa, mihin minä säädän nimeni muiston, minä tulen sinun tykösi ja siunaan sinua. 2. Moos. 20:24.
Hyvä kysymys mikä on pointtini, eikö se riitä että evankeliumissa ei missään sanota että pitää rakentaa kirkko tai paikka jossa palvoa Jumalaa.
Siis ainoa temppeli jonka Raamattu Sanoo on Pyhän Hengen temppeli eli jokainen uudestisyntynyt on temppeli joka tulee pyhittää ja joka tulee puhdistaa.
Siis jokaisen uskovan tulee omassa ruumiissaan palvella Jumalaa eikä mennä jonnekin ”kirkkoon” sitä tekemään.
Ari Pasanen, et vastannut Hannun kysymykseen, tarvitseeko seurakunta kokoontumistilat vai ei? Ja kai sinäkin käyt jossakin paikassa jonkun seurakunnan tilaisuuksissa? Vai oletko täysin eräänlainen oman tien kulkija, jolle ei mikään jo olemassa oleva seurakunta kelpaa?
Vastaukseni on ettei tarvitse koska ei siihen ole Raamatussa käskyä.
Sillä ei Jumala ole EPÄJÄRJESTYKSEN, vaan rauhan Jumala. 1. Kor. 14:33. Sillä jos ruumiillisesti olenkin poissa, olen kuitenkin teidän kanssanne hengessä ja iloitsen nähdessäni JÄRJESTYKSEN, joka teidän keskuudessanne vallitsee, ja teidän lujan uskonne Kristukseen. Kol. 2:5. Seurakunnassa täytyy siis olla tietty järjestys, johon tietty kokoontumispaikkakin kuuluu, johon ihmiset tietävät tulla, vaikka tietysti voidaan kokoontua muuallakin tarvittaessa.
Joo, uudessa liitossa ei ole käskyä rakentaa temppeliä johonkin tiettyyn paikkaan kuten vanhassa liitossa oli. Tätä ei väitä Mika enkä minä. Mutta toisaalta on niin, että seurakunta on aina kokoontunut jossain. Tämä käy ilmi jo Uudesta testamentista. Seurakunnan kokoontumisessa, jumalanpalveluksessa, keskuksena on sana ja sakramentit.
Evankeliumi ei kuvaile Kristusta syyttäjäksi, ankaraksi vaatijaksi, vaan lempeäksi, sydämeltä nöyräksi, laupeaaksi Vapahtajaksi ja lohduttajaksi.
Kristus, maailman Vapahtaja, sanoo tulleensa maailmaan ”syntisiä vapahtamaan”, ”toivottomia lohduttamaan” ja ”saarnaamaan vangeille vapautusta”.
Martti Luther, Galatalaiskirjeen selitys, sivut 581 ja 583, Sley, 1957.
Kuka voi syyttää Jumalan valittuja? Room. 8:33.
Jeesus on alttiiksi annettu meidän syntiemme tähden ja kuolleista herätetty meidän vanhurskauttamisemme tähden. (Room. 4:25) Sinun tähtesi Jeesus on syntynyt, sinun tähtesi alttiiksi annettu, sinun tähtesi kuollut ja ylösnoussut ja jälleen eläväksi tullut, sinulle hän kuuluu, niin kuin sinulle kuuluu myös hänen elämänsä, kärsimisensä ja kuolemansa. Kirouksen puu on muuttunut elämän puuksi, ja jokainen sen suojassa seisova rohkenee nyt riemuita: kuka voi syyttää sitä, jonka Jumala on valinnut? Jeesus on välimiehemme (1. Tim. 2:5), sovintouhrimme, puoltajamme ja auttajamme hädässä, eikä hän anna meidän joutua turmioon. Hänen verensä puhdistaa uskon kautta sydämemme niin, ettei meissä ole mitään tahraa tai ryppyä. Ja mikä on vielä enemmän: meidän puhtautemme, pyhyytemme ja vanhurskautemme ei ole enkelin puhtaus, vaan Kristuksen puhtaus, Kristuksen pyhyys, Kristuksen vanhurskaus, niinpä itse Kristus. (1. Kor. 1:30)
Johann Arndt (1555 – 1621). ARMOA ARMOSTA, koonnut Arvid Hydèn, s. 32 – 33, Helsinki 1966, Suomen Luterilainen Evankeliumiyhdistys. Sulut ovat allekirjoittaneen lisäys.
PSALMI 82:2-4
”Kuinka kauan te tuomitsette väärin ja pidätte jumalattomain puolta?” Sela. ”Auttakaa oikeuteensa vaivainen ja orpo, antakaa kurjalle ja puutteenalaiselle oikeus. Vapauttakaa vaivainen ja köyhä, pelastakaa hänet jumalattomain käsistä.
PSALMS 82:2-4
How long will ye judge unjustly, and accept the persons of the wicked? Selah. Defend the poor and fatherless: do justice to the afflicted and needy. Deliver the poor and needy: rid them out of the hand of the wicked.