Uskomme, että Jeesuksessa Jumala syntyi ihmiseksi.
Mitä on ihmisyys?
Janoa, jos ei saa juotavaa.
Nälkää, jos ei saa ruokaa.
Vilua, jos ei ole asuntoa ja vaatteita.
Hikeä, jos ei ole suojaa auringolta.
Yksinäisyyttä, jos ei ole muita ihmistä.
Kaipuuta, jos ei ole syliä.
Uupumusta, kun on raatanut.
Väsymystä, kun on valvonut.
Kasvamista ja oppimista kohti aikuisuutta.
Voimien ehtymistä kohti vanhuutta.
Syntyminen maailmaan.
Ja kuoleminen.
Missä muualla on ihmisyyden rajoja?
Ajassa.
Emme voi elää menneisyyden maailmassa.
Emme voi elää tulevaisuuden maailmassa.
Paikassa.
Emme voi olla yhtäaikaa tropiikissa ja napapiirillä.
Meren rannella ja syvällä sisämaassa.
Taidoissa.
En voi hallita kuin pientä osaa niistä taidoista, jotka ihmiset ovat kehittäneet.
Kielessä.
Ajattelen ja puhun suomea, joskus englantia.
Maailmankuvassa.
Tiedän, että massa kasvaa nopeuden neliöön.
Mutta silti ajattelen maailman Newtonin mekaniikan raameissa.
Ymmärrykseni sairauksista.
Tiedän, että virus aiheuttaa flunssan ja bakteeri kynsivallin tulehduksen.
Tiedän, että oikean käteni keskisormi vaatii leikkausta toimiakseen normaalisti.
Tiedän, että on saurauksia, joita ei voida parantaa, mutta joiden kanssa voi elää – etenkin jos lääkitys on kohdallaan.
Jeesuksen ihmisyyden rajat?
Jeesus syntyi 2000 vuotta sitten Palestiinassa. Ei aikaisemmin, ei myöhemmin. Ei Afrikan sademetsässä, eikä Itämeren rannalla.
Jeesus ajatteli ja puhui arameaa. Ei kreikkaa, ei hepreaa, ei latinaa, ei suomea, ei Oxfordin englantia eikä New Yorkin katuslangia.
Jeesus jakoi oman aikansa käsitykset maailmasta, elämästä, sosiaalisista suhteista.
Ja myös sairauksista, niiden syistä, niiden välttämisesta ja niiden hoitamisesta.
Jeesus ei tullut julistamaan demonologiaa. Jeesus ei tullut sementoimaan osaa maailmasta roomalaisten miehittämässä Palestiinassa 2000 vuotta sitten.
Jeesus tuli julistamaan Jumalan valtakuntaa ja sovittamaan maailman synnin.
Ihmisyyden ja kristillisyyden nimessä, Amen!
Kiitos Heikki Lepälle puhuttelevasta ja ajatuksia herättävästä blogitekstistä!
Heikki Leppä kirjoittaa: ”Jeesus ei tullut julistamaan demonologiaa.”
Ilmeisesti paitsi meidän, myös käsityksen siitä, mitä Jeesus tuli julistamaan, pitää muuttua ”ajan hengen”/maailman mukana?
[Tästä olen poistanut asiattoman kappaleen. HL]
Väite:
”Meidän pitää muuttua maailman mukana”
1.Mitä on ihmisyys?
-aika samanlaista vuosituhannesta toiseen!
2.Missä muualla on ihmisyyden rajoja?
-todellakin kaikin puolin rajallista meininkiä!
3.Jeesuksen ihmisyyden rajat?
Fil 2-luku:
”6 joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen,
7 vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen;
8 hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti. ”
Kysymys: Miksi meidän pitäisi muuttua maailman mukana?
Eikö meidän tulisi muuttua(uudistua) Jeesuksen mukana?
Room.12:2
” Älkää mukautuko tämän maailman menoon, vaan muuttukaa, uudistukaa mieleltänne, niin että osaatte arvioida, mikä on Jumalan tahto, mikä on hyvää, hänen mielensä mukaista ja täydellistä.”
Jeesus muuten voitti ristillä Paratiisissa alkaneen Demonisen valtakauden!
Kirkon on kerran toisensa jälkeen kysyttävä, mikä on muuttuvaa ja mikä muuttumaton, mikä luovutettavaa ja mikä luovuttamatonta; missä pitäytyminen vanhaan on ajan henkeen mukautumista ja missä taas vanhasta luopuminen.
Letkautukset eivät vie tätä keskustelua eteenpäin.
Sanalla maailma on kaksi merkitystä, myös Raamatussa: toisissa yhteyksissä se edustaa pahaa (esim. Jh 15:18); toisissa taas Jumalan hyvää luomistyötä (esim. Jh 3:17). Blogissani olen käyttänyt sanaa jälkimmäisessä merkityksessä. Petri Väljä käyttää sitä kommentissaan ensimmäisessä merkityksessä.
Heikki Leppä
Se maailma, jossa me nyt elämme on kyllä Jumalan luoma maailma, mutta samaan aikaan syntiinlankeemuksen turmelema maailma.
Tässä on paljon mielenkiintoista. Jeesuksen ihmisyyttä on hyvä aina välillä kirjoittaa näin auki. Minun ongelmani on lähinnä logiikkasi puolella, siksi tarkentavia kysymyksiä:
Haluatko siis tässä kertoa, että Jeesus ymmärsi tehtäväkseen tulla julistamaan Jumalan valtakuntaa ja sovittamaan maailman synnin, mutta Hänellä ei ollut aavistustakaan maailmasta, elämästä, sosiaalisista suhteista, sairauksista, niiden syistä, niiden välttämisesta ja niiden hoitamisesta. Vai tarkoitatko, että tuo sovituskin tapahtui Jeesuksen tietämättä.
Toista kysymystä olen täällä ennenkin kysellyt: Mistä tiedät, että väitteesi/pohdintasi on totta/mahdollista? (Haluan siis harrastaa lähdekritiikkiä, joten tarvitsen siihen näiden ajatusten lähteen.)
Petri Väljä kysyy:
Ja Petri Väljä vastaa:
Hyvä kysymys ja hyvä vastaus. Juuri näin. Petri Väljän oma tulkinta/ajatus tästä ”maailmasta” ja mielen uudistumisesta saattaa olla jo lähtökohdaltaan fundamentalistinen. Petrin tavalla ajateltuna/tulkittuna mielen uudistuminen tarkoittaa mielen vanhentumista, ja että meidän pitäisi palata henkisesti ja tiedollisesti noin 1700 vuotta ajassa taaksepäin voidaksemme olla kristittyjä.
Mielestäni Heikki Leppä on oikeassa, että meidän ei pidä palata ajassa taaksepäin Raamatun syntyvuosille ymmärtääksemme Jumalan tahdon eikä miedän pidä ajatella ”maailmaa” samanlaisena kuin se oli silloin.
Molemmissa Heikin esittämissä raamatunkohdissa täsmälleen sama käsite:
Kosmos!
Sana kosmos esiintyy UT:ssa yli 180 kertaa ja vain yhdessä kohtaa se tarkoittaa ’koruja’, muuten se tarkoittaa ’maailmaa’.
Sanalla on jälkimmäisessä tapauksessa useampi merkitys vivahde, mutta sitä käytetään johdonmukaisesti kuvaamaan ihmiskuntaa langenneena ja kapinoivana.
Synnin johdosta >maailma> on UT:ssa Jumalan ja hänen tahtonsa vastakohta.
En ymmärrä mitä tarkoitat?
Novumin mukaan tuollaista jakoa ei ole, mutta mihin käsitteeseen sinä viittaat sanalla maailma?
Maija,
eivät sosiaaliset suhteet tai sairauden hoito ole pysyviä totuuksia. Ne muuttuvat koko ajan, huomasimme tai emme. Jeesus ymmärsi oman maailmansa, jossa esimerkiksi orjuus oli itsestään selvyys.