MELKISEDEK

Heprealaisen gematriana tunnetun kirjainnumeromerkinnän alla on monin osin ollut mahdollisesti mesopotamialainen ja intialainen aritmetiikka ja tähtitiede, joka on muistiinmerkinnässään tuntenut mm. nollat ja myös paikkajärjestelmän aikoihin, jolloin keisari Asokan lähetyssaarnaajat toivat intialaisen viisauden Palestiinaan. Baabelissa ko. järjestelmä lienee tunnettu jo 2000 vuotta aiemmin ja sieltäkin sen ovat heprealaiset voineet adoptoida, ja uuttaa sisältöjä Tanachiin kun he ylipappi Esran johdolla toimittivat sen uudestaan 460-luvulla eKr.

Paikkajärjestelmä ja nollan tunteminen todentuu esim. seuraavassa: Melkisedekin 1. esiintymän kirjainten (vmlkjzdq) peräkkäiset numerot ovat 100 4 90 10 20 30 40 6 ja ilman nollia 149 12346. Kun nämä 8 numeroa kertoo jatkumona saadaan 4×9 = 36 x2 = 72 x3 = 216 x4 = 864 x6 = (36×144) = 5184 :2 = 2592 eli prekessiovuoteen liittyvät vaiheluvut 36,72, 864, 5184:2=2592. Kun ns. suuri prekessiovuosi (josta alempana tarkemmin) kokonaisluvuin on 25920 vuotta, on selvää, että nimi Melkisedek ko. muodossaan on gematrinen astronominen konstruktio.
Tämän voi todentaa myös heprealaisista sanonnosta ’autio ja tyhjä’ tohu ve bohu :
Jos näet kirjoitamme Raamatun luomiseen liittyvät sanat tohu ve bohu peräkkäisiä kirjaimia vastaavin numeroin i l m a n nollia alkaen ’bohu’ n loppu vav :sta (u) saamme sarjan 652 6 654. Jos nyt kerromme numerot sarjassa keskenään kertoen saatu tulo aina seuraavalla luvulla jne. aloittaen 6 x 5=30 ja 2×30=60, 60×6=360 jne., saamme luvut 30 360 2160 10800 ja 43200. Nämä luvut kuuluvat intialaisiin aikalaskelmiin ja ’tuottavat’ näin nollat takaisin. Sarja esiintyy juutalaisessa numeromerkinnässä supistettuna esim. 3,6,36,216,108,432 tai 2,12,72,144,72, 432.

Melkisedek voidan lukea myös Kuninkaani Jupiter (Zedeq=Jupiter hepreaksi) Merkillepantavaa, että yllämainittuun suureen prekessiovuoteen (jonka aikana Pohjantähti piirtää näennäisesti 360 asteen ympyrän) mahtuu pyöreästi 2160 Jupiterin vuotta. Luku 2160, joka on vuosina myös prekessiovuoden 12 osa, liittyy monin eri tavoin myös Jeesus narraatioon. Jeesus oli ristillä 21600 sekuntia ja ristinkumien summa on 2160 astetta ja ssana Jalopeura la on 216…

Melkisedek on siis astronominen symboli, jolla ’ei ole isää eikä äitiä, ei aikojen alkua eikä loppua’ Hän on siis kronoksen, ajan ja syklien symboli. Jeesus oli ylipappi tämän järjestyksen mukaan eli Jeesus tunsi ja sovitti kalentereita Melkisedekissä ilmaistun precessio-keston mukaan. Joka oli yhtä kuin aurinkoprekession ns. suuri vuosi 25920 vuotta.

    • Kari:
      Minusta uudenvuodenpuhe oli hyvä ja rohkaiseva.
      Otan tässä esiin pari pientä yksityskohtaa, jotka minua puhuttelivat:

      ’Joitakin päiviä sitten seurasin Helsinki-Mission toimintaa televisiosta. Mieleeni jäi yli kaiken yksi lausahdus: kyllä meillä kaikilla on se hetki aikaa, naapurina, tuttavana tai muutoin vain, että kysäistään, mitä Sinulle kuuluu, voinko jossain auttaa?’
      ja lopussa:
      ’Toivotan Jumalan siunausta’

    • Pahaa pelkään, ettei presidentti kehtaa kohta ilman poliisivartiota liikkua kaduilla kyselemässä, mitä kuuluu. Sen verran heikossa jamassa maan asiat ovat. Eipä hän sitä taida juuri harrastaa muutenkaan. Ai niin, jouluisin toki kyllä. Niinistö on raa’an markkinatalouden kannattaja. Heikommille ei hänen maailmassaan ole tarjoilla kuin lohduttavia lauseita ja lämmintä kättä.

  1. Raamatun teologian mukaan Melkisedek oli Jumalan säätämä pappi, eli ei Leeviläisen tai Aaronin järjestyksen mukaan (maallisen järjestelmän mukainen pappi), vaikka tosin ei kukaan voi olla Jumalan pappi ilman Jumalan synnyttämää kutsumusta. Ihminen ei itse voi myöskään ottaa papin asemaa Melkisedekin järjestyksen mukaan.

    Kristus on myös Jumalan säätämän järjestyksen mukaan ylimmäinen pappi iankaikkisesti ja sellainen meille hyvin sopiikin, sillä on antanut iankaikkisen uhrin meidän edestä..(Papin tehtävä on uhrata kansan syntien edestä.)

    On siis hyvä ymmärtää, että kaikki tämän maailman ”papit”, eivät ole Jumalasta.
    Mekisedek oli Korkeimman pappi, samoin on Kristus.

    • ”Mekisedek oli Korkeimman pappi, samoin on Kristus.”

      Molemmat papit ’sovittivat’ kalentereita Melkisedekin edellä näyttämäni astronomisen järjestyksen mukaan. Järjestyksen määräsi El Elyon eli Aurinko.

    • Raamattu ja astrologia pitävät kaikessa yhtä, näin olen antanut itseni ymmärtää. On mielenkiintoista tutkia kuinka kaikki on järjestyksessä. Kristus tuli, kun aika oli täynnä, vaikka jo ensimmäiset ihmiset odottivat Jumalan lupauksen täyttymistä Kainista. Kaikki tapahtuu ajallaan, Jumalan säätämyksen mukaan. ”Ja Jumala sanoi: Tulkoot valot taivaanvahvuuteen erottamaan päivää yöstä, ja olkoot ne merkkeinä osoittamassa aikoja, päiviä ja vuosia.”

      Voiko Jumalan suunnitelmat lukea tähdistä? En tiedä… Hän on jättänyt meille Sanansa, josta kaikki viisauden aarteet on löydettävissä. Oletko Seppo löytänyt Kristuksen, joka astui alas Taivaasta?

      ”Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: me puhumme, mitä tiedämme, ja todistamme, mitä olemme nähneet, ettekä te ota vastaan meidän todistustamme. Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista? Ei kukaan ole noussut ylös taivaaseen, paitsi hän, joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika, joka on taivaassa. Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän, että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.”

    • Ismo, tässä ei ole ollut kyse astrologiasta vaan a s t r o n o m i a s t a eli tähtitieteestä ja siihen perustuvasta ajanlaskusta.

  2. Seppo, otit esille tulkinnan Melkisedekistä. Esim. sivustolla (referenceworks.brillonline.com) todetaan: ”The West Semitic deity Zedek, ‘Righteousness’, is found in the Bible only in the personal names Melchizedek (Gen. 14.18; cf. Ps. 110.4; Heb. 5.6; Heb. 6.20–7.17) and Adonizedek (Josh. 10.1, Josh. 3), both Canaanite kings of pre Israelite Jerusalem.” Melchizedekin kuninkuus ja pappeus olivat ikuisia toisin kuin Adonizedekin, joka annettiin Joosuan käsiin.

    Melkisedek ja Tzedek-planeetalle käytetyt nimet liittyvät toisiinsa, mutta ne eivät ole identtisiä. Näin toteaa rabbi Reuven Lauffer. Juutalaisessa tulkintatraditiossa (2Hen71-72) Melkisedek myös ajoitetaan kertomukseen ennen vedenpaisumusta. Eräs merkittävä yhtymäkohta hebrean tekstissä Melkisedekiin ja Aabrahamiin liittyy sanaan עֶלְיֽוֹן׃ el·yō·wn (Gen14:18). Samaa sanaa el·yō·wn käytetään myös kohdassa (VMo32:8). The Most High.

    • Kosti, olennaista on että Melkisedekillä ei ollut ’päivien alkua eikä loppua’ kuten prekessiovuoden ’ikuisessa’ eli 25920 vuotta kestäneessä jättiläisympyrässä ei ole alkua eikä loppua, on vain jaksoja, joita Korkein eli Aurinko hallitsee.
      Jos tulkintani ei ole oikea , ovat nuo kaikki antamani astronomiset ja aritmeettiset sinänsä oikeat ja osuvat mallit Melkisedek-nimeen ja -narraatioon liittyen sattumaa, ja minä en moiseen sattumaan usko. Ns. P-arvosta kun tulisi mielettömän suuri luku.
      Juutalaiset rabbit sanoivat että myös Abraham oli suuri astronomi sydämeltään ja myös nimeen Abraham liittyy astronomiaa.

    • Hebrealaiskirjeen kirjoittaja toteaa (7:1), että ”tämä Melkisedek, Salemin kuningas, Jumalan korkeimman (Septuaginta, myös The Most High) pappi…siunasi Aabrahamin.” Edelleen mielestäni on huomattava, että myös tässä kohdassa on viite (Gen14:28). Melkisedekin historiallisuudesta on erilaisia käsityksiä, mutta hebrealaiskirje on vakuuttava osoitus Melkisedekin historiallisesta pappeudesta.

  3. Flavius Josefuksen kirjassa Juutalaissodan historia, on myös Jeesus niminen pappi, ylimmäinen pappi, mutta ajallisesti puhutaan Jeesuksen kuoleman jälkeisestä ajasta. Tämä Jeesus pitää pitkän puheen kaupungin ympärille kerääntyneille kapinallisille, tässä tapauksessa idumealaisten joukoille, jotka olivat tunkeutumassa kaupunkiin.
    Idumealaiset kapinalliset kuuluivat Herodeksen kotiväkeen, ja muiden kapinallisten kanssa he syyttivät papistoa maan kavaltamisesta, eli luovuttamisesta Roomalle ja tämä pappi, Jeesus, toppuuttelee heitä ja vakuuttelee, että tällaista ei ole tapahtunut, he eivät ole luovuttamassa maata roomalaisille.

    Toinen ylimmäisistä papeista oli Ananus ja kapinalliset tappoivat niin Ananuksen kuin tämän Jeesuksenkin.
    Kirjassa on Jeesus nimisiä henkilöitä muitakin, mm. yksi kapinallisten päällikkö oli nimeltään Jeesus, ja siitä pääsemmekin johtopäätökseen, että melkein voidaan sanoa, että Jeesus surmasi Jeesuksen.

    Kristillisesti Ananus tunnetaan pahana pappina, koska on kerrottu, että hän ei pitänyt Jaakobista, erään lahkon johtajasta, joka tunnetaan myös vanhurskaana, ja tapatti hänet ja siitä kapinalliset lopullisesti raivostuivat.

  4. Ismo, yleensä kristillinen kirkko ja teologit ovat todenneet, että astrologia on kristillisen uskon kanssa kilpaileva ja sen vuoksi torjuttava tai yhdentekevä oppisysteemi. Me emme tarvitse sitä emmekä usko tähtien tai planeettojen kertovan/määräävän kenenkään tulevaisuutta.

    • Tässä blogissa ei ole Marko ollut kyse astrologiasta vaan astronomiasta. Koska oletan sinun ja Ismon ymmärtävän käsitesisältöjen eron, en voi välttyä vaikutelmalta että vain bluffaatte palstan monostatoksia varten.

  5. Tässä tapauksessa ero astrologian ja astronomian välillä (tai tieteen ja taikauskon välillä) on kuitenkin hiuksenhieno ellei olematon. Ensinnäkin siksi, että Raamatussa mainitun historiallisen henkilön väitetäänkin olevan ”gematrinen astronominen konstruktio” eli symboli jostain ihan muusta syystä kuin historiallinen ja kieliopillinen tekstin tutkimus sanovat. Toiseksi siksi, että sinänsä näppärissä selityksissä liikutaan sujuvasti usean eri uskonnon ja villien spekulaatioiden välillä. Se puolestaan tekee tulkinnoista mahdottomia todentaa muuten kuin uskomustodellisuudessa. Tämä ihan näin uskonnon ammattilaisen huomiona.

    • No ei ole, prekessiovuosi on puhtaasti astronominen käsite. Voit koska tahansa tarkistaa laskelmien paikansapitävyyden ja gematria an sich ei tietenkään ole mitään taikauskoa. On näet FAKTA että heprean kirjaimet ovat myös numeroita. Antaahan Jeesuskin sen käytöstä mallin Joh. Ilm. 13:18. Oliko Jeesus siis taikauskoinen?
      Tähänastinen tekstintutkimus on vain ohittanut gematrisen lukutavan, ja mitenkään monen uskonnonvälillä’ ei surffailla vaikka sekä juutalaisuudessa että eritoten kristinuskossa onkin lähteinä ollut ja on monien eri mysteeriuskontojen henkistä tarpeistoa.
      Sotkenet selvään astronomiaan astrologian vain leimataksesi ja tuhriaksesi asiaa ja estääksesi ihmisten siitä aidosti kiinnostumasta.

  6. Pelkkä hienojen tai tieteellisten käsitteiden käyttäminen ei tee mistään tekstistä tieteellistä. Teologisessa tutkimuksessa on jo kauan sitten noteerattu, että esimerkiksi Ilmestyskirjan tulkinnassa kannattaa huomioida lukusymboliikka ja Vanhan testamentin maantieteessä noudatetaan nykyisestä maantieteellisestä ajattelusta poikkeavaa ”logiikkaa”. Sen sijaan Raamatun tekstien tulkinta jostakin gematrisesta systeemistä käsin on ihan muuta. Se ei ole perinteistä kieliopillis-historiallis-hengellistä tulkintaa eikä historiallis-kriittistä tai jotakin muuta akateemista tutkimusta.

    • Gematriaa ja sen mahdollisia sovelluksia voidaan aivan hyvin tutkia-jos haluttaisiin tai uskallettaisiin- tieteellisesti, siis gematriaa tieteen objektina. Gematria itse ei ole tiedettä eikä kukaan ole sitä siksi väittänyt. Gematrian avulla voidaan tietenkin muistiinmerkitä sekä menneiden tieteilijöiden että nykyisten saamia tuloksia vaikkapa tähtitieteestä tai biologiasta ja tiedemies voi tarkistaa ovatko nuo tulokset yhä tai nyt valideja.
      Biologiaa: Nimen adam merkityksen a-veri tai x-veri gematria on 44 45 ja 46
      Verisolussa olevat x kromosomit saavat biologiassa luokittelun 44 45 ja 46….
      Sattumaa vai todellista tietoa.