ja muita kannanottoja. Naiset tulevat kirkkoon ja miehet menevät metsään. Maalaisseurakunnan kirkkoherralle tämä tilanne tuli niin usein eteen, että asiaa oli ryhdyttävä selvittämään
Tarkistin myöhemmin isältäni, että lauloivatko Ylämaan miehet metsässä? ””Kylhä se nii ol. Niihä miekii tein.” Nämä miehet, jotka ihmisten ilmoilla tuskin saivat suuta auki edes puhuakseen – he lauloivat metsässä.
Selvää tietenkin on, että jossainhan jokaisen ihmisen on saatava äänensä kuuluville. Nykyisin äänen kuuluville saaminen tarkoittaa useimmiten julkisuutta, ainakin somepäivitystä. Vanhoille Säkkijärven ja Ylämaan miehille riitti metsä. Metsä ei kuitenkaan ollut näille miehille vain pakopaikka. Metsä tervehdytti, tyynnytti ja rohkaisi. Ja oli ankaran työn paikka. Muistan isän, jolla pakkasessa oli vain aluspaita päällä ja sekin hikisen märkä.
Metsän parantava vaikutus on nykyisin jo aika hyvin ymmärretty ja aiheesta on kirjoitettu kirjoja. Minun ”Metsäkirkon polku” olkoon yksi niistä. Koen metsäkirkon tukijanani.
Kohtasin omassa nuoruudessani kärjekkäästi esiintyneitä uskon edustajia. Vuosikymmeniksi jäin siihen tilaan, että henkilökohtainen usko on heidän joukossaan tunnustettu ja heidän tavallaan ilmaistu usko. Nyt ajattelen, että henkilökohtainen usko on minun omakohtainen uskoni. Omakohtainen usko on läsnä oleva usko kuten Kristus Mataleenan edessä Karjalan koivikossa.
Meidän sielunmaisemaamme sopiikin tuo Albert Edelfeltin maalaus vuodelta 1890, Kristus ja Mataleena. Maalauksen pohjana on Kantelettaren runo Mataleenan vedenhakumatkasta. Tuohivirsut Kristuksen jalassa viestivät, että suomalaisessa metsässä kohdataan jotain muutakin kuin puita, kasveja ja eläimiä. Vanhentunut tuo maalauksen asetelma toki on mutta auttaa kyllä polun päähän. Ehkä nykypäivän Kristus kohdataan trangian äärellä istuskellen ja sydämensisäisesti jutellen.
Sanallisesti tunnetuin metsäkirkon fraasi lienee Immi Hellenin runon säe metsästä kirkkona. ”Nyt metsä kirkkoni olla saa, voi täällä palvella Jumalaa, mun urkuni kauniit, soikaa! Mun kirkkon’ katto on korkeella, ja yks’ on ystävä seurana, Hän kyllä muistavi poikaa, paimenpoikaa.” (Immi Hellén 1861-1937).
Säkkijärven ja Ylämaan miehille metsä on edustanut hyväksyvää, hiljaista huminaa, jolle saa purkaa kaiken, mitä sisällä on. Metsä on sielunhoidon jumalallinen näyttämö, jonka sielunhoitajana on Paimenpoika runon ”yks on ystävä seurana”. Metsä kyllä muistaa, ottaa vastaan, hyväksyy yhteyteensä.
Se, mitä naiset kokivat kirkossa tai miehet metsässä ei tietenkään ole kaikki eikä valinta ole joko kirkko tai metsä. Kirjoitan tätä blogia viestiäkseni, miten kirkkomme voisi löytää tien eteenpäin. Yksi asia on päivänselvä: metsän oppia kannattaa kuunnella, vaikka joskus kuuluu vain ”hiljaista huminaa” (1.Kun 19:12). Humina peittyy kaikenlaiseen sanalliseen sapelinkalisteluun opillisen oikeassa olemisen toivossa. Onhan kirkossamme onneksi toki edelleen myös ”huminan ystäviä”.
Otan tähän pari nostoa Kotimaa- lehden sivuilta. Meri Toivanen poimi Näkökulmassa 12.11.2021 Tapio Tähtisen sanat siitä, että kirkolliskokouksessakin perustellaan uskoa juridisilla näkökulmilla. Ajattelen kyllä, että kristillis- yhteiskunnallisessa yhteisössä niin toki voisikin olla. Pitkään on kuitenkin jo sekä vedottu kirkon tunnustukseen että oltu siitä tietämättömiä – samojen ihmisten taholta.
Kuinka moni kirkolliskokousedustaja on lukenut läpi Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuskirjat? Tai kuinka moni kirkon pappi? Olen jatko-opinnoissa tuon tenttinyt mutta sen sisällöstä kysyttäessä puhun kyllä aika pienillä kirjaimilla. Voi olla, että edustaja Tapio Tähtinen todellakin osui naulan kantaan huomauttaessaan, että nyt puhutaan juridiikasta teologian sijaan. Naulan kantaan hän ehkä osui myös puhuessaan luottamuksen puutteesta kirkossamme.
Mielipiteiden totuus on heissä, jotka ovat ympärilläni. Kirkolliskokouksessa se ei näytä tarkoittavan koko salia. En sano, että kirkon tunnustus pitäisi hylätä tai uusia. Sanon vain, että se pitäisi edes hiukan kokonaisvaltaisemmin ymmärtää. Vähän sama kuin, että tunnustus perustuu Raamattuun. Perustuu mutta ei ole yhtä kuin ääneen lukeminen.
Raikkaalta kuulosti myös Malmin uuden kirkkoherran, Elina Perttilän puheista nostettu slogani: Messu ei ole seurakunnan elämän keskus. No toki monella tapaa onkin muttei ehkä jokaisella ostaritorilla ja lähiökaksiossa. Mitä tunnustus sanoo meitä elämässämme eteenpäin vievistä armon ja anteeksiantamuksen välineistä, taivasmatkasta siis? Tunnustuksen juridisen paikan sijaan raikastusta kaipaisi se, mitä tunnustetaan ja miten. Hurskaimmilta kuulostavat sloganit taitavat olla pinnallisinta populismia – kirkossakin.
Metsäkirkon ääni on Jaa uskolle ja elämälle. On ehkä hyvä myöntää, että oikeassakaan oleva kirkko ei pääse taivaaseen. Ihmisille on tästä taivasaiheesta kyllä kerrottavaa.
Uskomatonta päsmäröintiä!
Seppo, mikä tässä on päsmäröintiä?
Isäni ensimmäisessä pappispaikassaan Karinaisten vt kirkkoherrana 1930-luvulla yhtenä tehtävänä oli susiparien eli nykyaikaisessa avoliitossa elävien luona käyminen ja voimakas kehottaminen tulemaan kirkkoon vihityiksi avioliittoon.
Hyvä että edes joku pappi nykyaikana kantaa huolta ihmisten elämisestä Jumalan tahdon mukaisesti. Tuomitsematta. Rakkaudella kehottaen parannukseen.
Niin, semmoista rakkaudellisuutta, että yksityisyyden suojasta viis. Maallisia lakejahan ei Kansanlähetyksessä tarvitse niin vakavasti ottaa, vai mitä?
Tarjalle
Jos keskustelijat tuntisivat Raamattua, eli Jeesuksen opetuksia, ei yksityisyyden suojaa ja ihmisoikeuksia vedettäisi jokaiseen asiaan, johon ne eivät kuulu. Jeesus kehotti nuhtelemaan ja varjelemaan ”veljiä” ja se koskee myös sisaria. Uskovat eivät ole ”yksityisyyden suojassa”, vaan ”yksi pyhä yhteinen seurakunta, pyhäin yhteys”,
Papin tehtävä ei ole suojata yksityisyyttä, vaan huolehtia parhaansa mukaan kehotuksin ja opetuksin, että jokainen yksilö pääsee taivaaseen!!! Sen vuoksi papin yksi tehtävä on saarnata parannuksen tekoa elämisessä, vaikka se ei kaikkia nykyajan ihmisiä miellytäkään.
Tarja, millä tavalla yksityisyyden suojaa on rikottu? Jos lähettäisin suljetulle ryhmälle viestin, jossa pyytäisin esirukousta Reino-serkun puolesta, rikkoisinko oikeasti jotain lakia?
Juha, oikeampi nimike taitaa olla kunnianloukkaus. Sitä ei nimittäin asian esittäminen rukouspyynnön muodossa kevennä, jos ihmisiä väitetään massapostituksessa (niin elektronisesti kuin kirjallisestikin) nimeltä mainiten haureuden harjoittajiksi. Jos nämä ”syytetyt” vielä kokevat kristillisen uskon henkilökohtaisesti läheiseksi, voitaneen taivaspaikan eväämisellä osoittelu tulkita myös henkiseksi väkivallaksi. Ihmeellistä touhua!
Wikipedian mukaan yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen, josta tässä näyttäisi olevan kysymys, on säädetty rangaistavaksi rikoslain 24 luvun 8 §:ssä. Lainkohta kuuluu seuraavasti:
Joka oikeudettomasti
1) joukkotiedotusvälinettä käyttämällä tai
2) muuten toimittamalla lukuisten ihmisten saataville
esittää toisen yksityiselämästä tiedon, vihjauksen tai kuvan siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa, on tuomittava yksityiselämää loukkaavasta tiedon levittämisestä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
Yksityiselämää loukkaavana tiedon levittämisenä ei pidetä sellaisen yksityiselämää koskevan tiedon, vihjauksen tai kuvan esittämistä politiikassa, elinkeinoelämässä tai julkisessa virassa tai tehtävässä taikka näihin rinnastettavassa tehtävässä toimivasta, joka voi vaikuttaa tämän toiminnan arviointiin mainitussa tehtävässä, jos tiedon esittäminen on tarpeen yhteiskunnallisesti merkittävän asian käsittelemiseksi.
Tunnusmerkistön täyttyminen ja tahallisuus:
Teon tunnusmerkistön täyttymisessä ei ole olennaista asianomistajan henkilökohtainen kokemus kärsimyksestä tai halveksunnasta. Lain valmisteluasiakirjojen mukaan rikoksen tunnusmerkistö täyttyy, kun teon ”yleisesti ajatellaan aiheuttavan kärsimystä suurelle osalle sellaisista ihmisistä, joihin se kohdistuu”.
Yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen on laitonta vain, jos teko on tahallinen. Tuottamuksellisesta teosta ei rangaista.
Rikoslain 24:8 § suhteen tahallisuuden tulee ulottua siihen, että
1) levitettävä tieto (vihjaus/kuva) koskee yksityiselämää,
2) tiedon levittäminen on omiaan aiheuttamaan kohteelleen vahinkoa, kärsimystä tai halveksuntaa ja että
3) tieto levitetään joukkotiedotusvälineessä tai muuten toimittamalla se lukuisten ihmisten saataville.
Lisäksi teon on oltava tahallinen oikeudettoman levityksen suhteen. Tietoa on pitänyt levittää ilman kohteen nimenomaista tai hiljaista suostumusta.
Yksityiselämää loukkaavan tiedon osalta kysymys on tiedosta, joka sinänsä on tosi, mutta jonka levittäminen loukkaa yksityisyyttä, kunnianloukkauksessa esitetään perätön väite.
Sisäministeri Räsäsen viimekesäisten kannanottojen mukaan lakia on aina noudatettava.
Kuinkas, Seppo, puhut susiparista? Aatami ja Eevahan oli luotu toisilleen. Ja minkä Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako.
Hä Olli, eikös muka susiparikin ole luotu toisilleen?, mutta ei niitä yhteen loitsittu eli vihitty eli initioitu ole…
Seppo. Kyllä siviiliavioliittoonkin voi mennä. Tuomari vihkii mielellään. Se on puolisoa kohtaan reilumpaa (perintö- ym. asiat) kuin avoliittolaisuus. Itse olen sitä mieltä, että kaikille ensin siviilivihkiminen ja sitten kirkollinen siunaaminen sitä haluaville. Eiks olis hyvä homma näin?
Voi hyvänen aika, eikö tämmöisiä asioita voi hoitaa fiksummin?
Vaikka minäkin vastustan avioeroja Jumalan sanan vastaisina sekä myös toivon avoliittolaisten menemistä naimisiin, en noin jyrkkiin toimiin näkisi aihetta. Uskon, että ne vain pahentavat tilannetta. Erotilanteessa hmiset eivät ole ihan täysissä voimissaan.
Erkki O. Auranen varmaan osaisi saarnata synniksi sen niille Ebelinkin ilmoittamille pariskunnille. Ottakee hänet mukkaan.
Olisikohan tuon voinut hoitaa ”paimenkirjeellä” ”paimenelle” tai ilmoittamalla sukulaisille, että voivat reagoida. En nyt ihan oikeasti ymmärrä miten tämän jutun julkaiseminen vähentää tulkittua vahinkoa.
Onhan tuota avoliitossa tullut oltua ja ei siinä olisi auttanut edes rukous, eikä pelkkä vihkiminen olisi liittoa mitenkään muuttanut. Mutta hioutuminen ja taivaan Isältä avun pyytäminen on auttanut pahimmissa karikoissa. Vakavissaan pitää olla toisen suhteen, niin siitä on helppo rakentaa. En ole vielä kekannut miten parisuhde paremmaksi muuttuu pelkällä papin aamenella. Mutta parempi tapa viestittää on, että virallistakaa suhteenne ja pyytäkää sille Jumalan siunausta, kun minä niin kovasti tuosta sinun kumppanista tykkään. Olisi kiva olla sukua.
Kannattaa pyytää läheisille sitä tärkeintä, että johdata Sinä heitä Herra, minne vietkin, kunhan Sinun tahtosi tapahtuu.
Jotain pyrkimystä toisten parhaaseen kai tuossakin on motiivina ollut, mutta meni vain väärään osoitteeseen Taivaan Isän sijaan kymmenille ihmisille. Ja jotkut jatkavat vielä asiasta osittain tietoa tuhansille, koska sukulaisuussuhde kerrotaan uutisissa. Mitähän ne sukulaiset tuosta tuumaa? Jos haluaa sammuttaa paloa, niin ei kannata tehdä sitä heittämällä bensaa tuleen. (pään pyörittelyä)
Tässä pitää jo kysyä ihan inhimillisen perään. MItähän Jumalaa tuo Ebeling tässä erityisesti palvelee. Kaikkea sitä kuulee aikaihmisen ja vielä uskonnollisin keinoin tekevän. Onnelisia ovat ne joille usko on vielä Usko, eikä anna oikeutta enempään.
Eipäs nyt eksytä aiheesta.
Kysehän on yhdestä keskeisestä osasta Jeesuksen opetuksia, ainakin jos on uskomista evankeliumikirjoittajia.
Lakihenkisyydestä, tuomiovallan ottamisesta itselleen – ja rukouksen käyttämisestä toisen ihmisen alentamiseen ja alistamiseen.
Ja erokirkosta.fi kiittää jälleen kampanjointikulujensa säästämisestä.
On se vain muuten erikoista, kuinka kaikelle tämmöiselle (siis nyt Ebelingin) toiminnalle löytyy puolustajansa ja Raamatulla sen ”parhain päin” selittäjänsä.
Kai se nyt joku tolkku ja käytöstavat pitäisi olla hengellisyydeen piirissäkin, varsinkin sillä joka jonkinlaista paimenvirkaa hoitaa?
Ahdistavaa ja masentavaa, varsinkin kun tietää tasan tarkkaan, mihin laariin tämänkin tapauksen julkisuuden tulokset satavat.