Riippuu siitä, keneltä kysyy. Kysy lumessa rämpivältä mummolta, niin tämä vastaa, että eteenpäin. Myös ravihevoset katsoa tapittavat kisoissa tiukasti eteenpäin, kiitos silmälappujen, jotka estävät sivuille vilkuilun. Armeijassakin marssitaan aina eteenpäin, mars.
Kierkegaard oli sitä mieltä, että elämää on elettävä eteenpäin, mutta sitä voi ymmärtää vain taaksepäin katsomalla. Samaa mieltä ovat myös psykoanalyytikot, joiden mielestä kaikki ongelmasi johtuvat lapsuudestasi. He eivät pelkää saavansa tikusta silmäänsä, vaikka työkseen vanhoja muistavat. Myös autoilijoitten on syytä silloin tällöin katsoa peruutuspeiliin.
Sisäänpäinkääntyneisyyttä pidetään monasti arvokkaampana asiana kuin ulospäin suuntautumista. Jotenkin kunnioitettavampaa sellainen, että tutkii itseään eikä ensimmäisenä ole laukaisemassa ilmoille sitä, minkä sylki suuhun tuo. Pidättyvä saa helposti viisaan ihmisen maineen. Ihmissuhdekouluttajat taas sanovat, että tunteita ei saa padota sisimpään, vaan tunteitten ilmaisua on opeteltava, samoin hymyilemistä, koskettamista ja Small Talkia. Kun naurat, koko maailma nauraa kanssasi. Kun itket, saat itkeä yksin…
Jeesusta pyydetään monissa lauluissa ja rukouksissa johtamaan tietä oikeaan. Armeijassakin katsotaan aina oikeaan, vaikka katseen suunta viime kädessä osoitetaankin käden liikkeellä. Liikenteessä kävelijän tulee tietä ylittäessään katsoa ensin vasempaan, sitten oikeaan ja vielä kerran vasempaan. Jeesuksen mukaan taas vasemman käden ei pidä tietää, mitä oikea tekee.
Entäs sitten suunnat ylös ja alas? Jeesus tuli ensin alas, sitten meni vielä alemmas, minkä jälkeen nousi ylös ja lopulta vielä ylemmäs. Talvella kaupungin kaduilla liikkuvan täytyy samanaikaisesti katsoa jalkoihinsa, ettei liukastu ja ylös, ettei saa lunta ja jäätä katolta niskaansa. Jos kävelee nokka pystyssä muita huomioimatta, putoaa Jörö-Jukka-kirjan Ylpeän Hannun tavoin kanavaan. Ylöspäin mielii olympia-aate (”Nopeammin, korkeammalle, voimakkaammin”), alaspäin pyrkivät myyrät, talous, moraali ja lähimmäisistä välittäminen. Fysiikan lakeihin kuuluu, että mikä menee ylös, tulee myös alas.
* * * * * * * * * *
Suunnan määritys on vaikeaa, sillä on otettava huomioon sekin vaihtoehto, että ympäri käydään, yhteen tullaan. Ja aikidon harrastajat ovat sitä mieltä, että kun törmäät voimaan, muuta suuntaa. Kuinka usein käykään, että kun oppaamme osoittaa sormellaan suuntaa, me keskitymmekin osoitetun suunnan sijasta katsomaan sormenpäätä.
Kaikki ihmiset toivovat, että totuus olisi heidän puolellaan, mutta vain ani harva uskaltaa itse asettua totuuden puolelle. Taivaaseen menijäksi ilmoittautuu yhtä harvempi, mutta muita helvettiin lähettäviä on pilvin pimein. Tänä päivänä piispojenkin helvettiin kiroaminen näyttää kaiken maailman kahjoilta sujuvan suorastaan tottuneesti. Jos oma elämä menee päin helvettiä, niin pitääkö sinne saada piispatkin mukaan?
Njet poni mai.
KuvatekstiT: Hyvin viitoitettu tie auttaa löytämään perille…
Hannu. Kahjo on siitä hyvä, että siitä joukosta tunnistan itseni ja monet muut.
Pieni ystävän neuvo papille suoraan vihjaten: Mielenterveysongelma ei ole koskaan sellainen sana, jota voi pappi (eikä kukaan muukaan ) huitaista noin vain. Mielenterveysongelmainen on vielä loukkaavampi sana, etenkin, jos sitä käyttää ihminen, jolla ei ole pätevyyttä lausua diagnooseja. Usko pois, vaikka et uskoisikaan. Näillä lakeuksilla ei…
Vihapuheen tunnistus on vaikeaa, koska olen esim oppinut täällä, että seipäänniellyt hengellinen haisunäätä on aivan luvallinen termi toisinajattelijoista, kun sitä käyttää kirkollisen lehden toimittaja, joka tuskin haluaa ainakaan itse lukeutua kahjojen joukkoon. En usko, että kukaan käytti sitä termiä nyt piispa Askolasta. Toiset saavat sanoa paljon ja toiset eivät. Ei oo reiluu sanoi pojanpoika, kun häntä komennettiin.
Mun mielestä ei mikään osapuoli missään saisi sanoa ääneen kaikkea sitä, mitä ajattelee pahassa sydämessään toisinajattelijoista…
Hannu. Meillä on siis sama lähde. Minäkin lainasin Juhani Huttusta, vaikka en sanasta sanaan.(Nekin minulla on tallennettuna.) Hänellä taitaa siis olla tarve ja mieltymys tämänkaltaisiiin arvioihin. Jään kysymään, miksi? Toinen lainaus häneltä aikaisemmin:
Vastasin silloin hänelle lähes samoin sanoin kuin nyt sinulle:
Kerrankin löytyy aihe, josta olen valmis kiistelemään hampaat irvessä…
Maija: Minä miellän termin Mielenterveydellinen ongelma aika pliisuksi tai jotenkin liian yleisluontoiseksi, sinulle se taas on täynnä diagnostiikkaa ja muuta ruutia.
Mutta miten mahdat päätyä tulkintaan, että käyttäisin sanaa pilkallisesti? :p
Hannu. Olin poissa ja pääsen nyt vasta jatkamaan.
Vastaus: En usko sinun käyttävän tällaista sanastoa väärällä mielellä. Tiedän vain, että mielenterveyskuntoutujat kokevat tällaisten sanojen epämääräisen käytön arveluttavaksi ja usein heitä alentavaksi. Käypä kysymässä heiltä. (Samaa koskee usein myös omaisia. Siitä tiedän enemmän.)