Mikä ja millainen on vaihtoehto ikuiselle kuolemalle?

Kristinuskon suuri houkutus, kautta aikojen, on ollut kuoleman voittaminen ja iankaikkinen elämä uskoville.

Me elämme pelastuksen ja lunastuksen jälkeistä aikaa . Tämä ei ole millään lailla muuttanut sitä tilannetta ,että me edelleenkin kuolemme ja ruumiimme maatuu tai tuhkana palaa luomakuntaan. Maallinen kuolema on edelleenkin voimassa. Kuoleman voittamisella tarkoitetaan siis sitä ,että tämän kuoleman jälkeen meidät herätetään henkiin jossain uudessa muodossa. Paavali kutsuu sitä muotoa ylösnousemusruumiiksi. Se on hyvä ratkaisu ,koska tätä maallista ruumista ei voi herättää henkiin ,koska se koostuu samoista atomeista ja molekyyleistä joista muukin luomakunta ja siihen kuuluvat ihmiset ovat koostuneet.

Kehomme pitää sisällään lukemattoman määrän sellaisia alkuaineatomeja jota ovat joskus kuuluneet toisille ihmisille. Koska heidätkin herätetään henkiin ,niin miten ruumiimme rakennetaan uudelleen ilman että kehomme koostumus ei vahingoittaisi toisia kehoja joiden kanssa jaamme samat atomit ? Kehossamme on atomeja todennäköisesti sekä Adamin että Jeesuksen maallisesta kehosta. Kenellä siis on monopooli noihin rakennuspalikoihin?

Me tulemme siis kuolemalla kuolemaan . Mitä sitten tapahtuu, niin siitä meillä on hyvin vähän tietoja. Paavalin mukaan ,ne jotka herätetään ylösnousemukseen ,saavat ylösnousemusruumiin. Se on todennäköisesti aineeton. Voiko persoonallisuutemme säilyä aineettomassa ruumiissa? Tunnemmeko itseämme tässä uudessa luomuksessa? Voiko meillä olla muistikuvia maallisesta elämästämme? Tai on sellainen edes tarpeellista uudessa ulottuvaisuudessa. Tärkeintä on se miten Jumala tulee suhtatumaan tähän uuteen luomukseen? tuleeko tämä uusi luomus saamaan rankaisun siitä miten tuo kuollut maallinen persoona eli elämänsä?

Seuraava kysymys onkin se ,että mikä tai mitä on taivas? Ilmestyskirjan ja muitten viitteiden mukaan kysymyksessä täytyy olla uusi ulottuvuus , sellainen joka ei ole kytketty tähän meidän tuntemaamme universumiin. Siinä ulottuvaisuudessa on koko se henkimaailma ,joka meille on näkymätöntä ,enkeleineen ja Jumalan olemuksineen ,siellä oleville näkyvä todellisuus. Sellaisessa ulottuvaisuudessa elämisellä ei ole mitään tekemistä maallisen elämän kanssa. Kaikki sellaiset maalliset vaistomme, jotka ovat meidän evoluutioomme ja biologiaamme kytketyt, loistavat poissaolollaan. Ei mitään sosiaalisen elämän hierarkioissa kiipeilyä ja kunnianhimoa, ei mitään reviirin tarvetta, ei tarvetta parinmuodostukseen , ei ammatillisen tai sukupuolisen identiteetin tarvetta. Siellä kaikki on toisenlaista. Me olemme henki henkien joukossa.

Mitä siis tapahtuu sellaisille joilla ei ole uskoa? Loogisin vastaus on se että ei mitään. He ovat kuolleet ja heitä ei enää ole . Raamatun ilmoitus luo vaikeuksia. Se mukaan kaikki herätetään viimeiselle tuomiolle. Jotta se olisi mahdollista , niin täytyy myös kaikilla ei uskovillakin olla ylösnousemusruumis. Siis tuo henkiruumis joka on ilman materiaa. Saako ei- uskovaisten henkiruumis , joka tuskin on tietoinen maallisesta elämästään, vastata maallisessa ruumiissa eletystä elämästä ja tehdyistä teoista?

Emme tiedä tästä mitään , voimme vain spekuloida. Raamatun kirjoittajien profetaalliset näyt ja tulkinnat ovat maallisen filtterin läpi työstettyjä. He pyrkivät kertomaan inhimillisellä kielellä näkyjä joihin he itse aivan varmasti uskoivat. Missä määrin nämä näyt ovat Jumalan heille antamia ja missä määrin ne ovat heidän persoonallisuutensa unitilojen tuotetta, on arvoitus. Mutta meitä stimuloiva arvoitus johon kannan ottaminen on hyvin monille elämän ja kuoleman kysymys.

  1. Kiitos Rauli vastauksesta. Pitäisikö minun vastata? Ehkä, ehkä ei. Itse Rauli olet jättänyt vastaamatta aikoinaan seuraavaan kysymykseeni. Joten jos vastaat siihen minä vastaan sinulle näihin kysymyksiin.

    Eli kysyin sinulta aikoja sitten:
    1. Oliko Jehovantodistajia alkukirkossa. Miten tämän voi historiallisesti todentaa? Missä heidän oppiformulat ovat jos heitä oli alkukirkossa ja miten tämän voi todentaa? Ja samat kysymykset patristiseen aikaan.

    2. Kaanon hyväksyttiin konsiileissa missä Jehovantodistajat silloin olivat?

    • ”Ehkä, tai ehkä en”. Sopii sekä urheilijan suuhun että myös tänne, no miksikäs ei.

      Pyrin keskustelemaan aina kulloisesta aiheesta, nyt siis ikuisen kuoleman vastakohdasta, joka on minun ymmärrykseni mukaan ikuinen elämä. Kysymyksesi liittyy hyvin löyhästi myös tähän otsikkoon, eikö totta?

      Ymmärrän, että ideasi on minun perusteluihini liittyvä. Siis että miksi luotan Raamattuun, vaikka se on kirkon piirissä kanonisoitu ja säilytettykin. Muutama vuosisata sitten olisimme roomalaiskatolisina uskonveljinä asioita punninneet, eri mieltä olisimme voineet olla kuolleiden olotilasta kai silloinkin. Tosin minulla olisi ollut vaikeampaa säilyttää terveyteni näine käsityksineni.

      Uskon, että Raamatun Jumala Jehova on ohjannut asioiden kulkua niin, että meillä on edelleen Hänen sanomansa riittävän hyvin tarjolla. Itse asiassa ihmeestä on kyse, sen verran Raamattua on aikojen saatossa yritetty hävittää. Eikö kirkkojen historia ole kaikilta osin kaunis noissa asioissa, kuten sinäkin hyvin tiedät.

      En ole mikään ekspertti kirkon konsiileista puhuttaessa, mutta sen perusteella mitä esimerkiksi 300-luvun kirkolliskokouksista olen lukenut, iloitsen siitä, ettei siellä uskonveljeni ollut päätöksiä junttaamassa. Vai oletko sinä enemmän asiasta tietävän sitä mieltä, että Jeesuksen askeleissa asioiden käsittelyt toimitettiin?

      Kuolema ja siihen liittyvä ylösnousemuksen mahdollisuus on Sami niin hieno asia, ettei meidän ehkä kannata noista muinaisista kristillisyyden synkistä ajanjaksoista enemmän jutella. Eiköhän siirrytä takaisin asiaan!

  2. Kiitos Rauli vastauksesta vaikka tyylille uskollisesti Jehovalaisena väistät. Niinpä en minäkään sinulle vastaa. Kai minullakin on sama oikeus kuin sinulla.

    Jotenkin halusit vastata; ” mutta sen perusteella mitä esimerkiksi 300-luvun kirkolliskokouksista olen lukenut, iloitsen siitä, ettei siellä uskonveljeni ollut päätöksiä junttaamassa. ”

    Rauli missä Jehovantodistajat sitten Rauli olivat?

    • Sami, ei ole mitään syytä käydä jonkun kimppuun siksi että hän sattuu olemaan jehovantodistaja. Hän ei ole oikeassa tai väärässä jehovantodistajavuuden takia .Vaan hän on oikeassa silloin kun hän on oikeassa ja hän on väärässä silloin kun hän on väärässä .

      Sama koskee kaikkiin muihinkin yhteisöihin kuuluvia ja jopa ammattiteologeja. Kellään ei ole monopoolia totuuteen vain johonkin ryhmään kuulumisen perusteella. Eikä kenenkään tarvitse olla väärässä siksi että hän on lojaalinen jollekin yhteisölle..

    • Markun viiasaasta puhenvuorosta tuli jälleen mieleen tuo filosofi Bertrand Russelin terävä lause:
      ”Kun kaksi näkemystä ovat täysin vastakaiset ne eivät molemmat voi olla oikeassa, mutta molemmat ne voivat olla täysin väärässä…” (Ei ihan sanatarkka sitaatti, ajatus kuitenkin tuo.)

    • Markku. ”Hän ei ole oikeassa tai väärässä jehovantodistajavuuden takia ”.
      Nyt kuitenkaan Jehovan Todistajat eivät ole PYhällä Hengellä täyttynyttä joukkoa, ja tämä lyllä tekee ison pesäeron meihin, jotka olemme syntyneet uudesti ylhäältä Pyhän Hengen voimasta, vrt. Joh 3:6-8.
      Jehovan todistaja voi tetenkin tietopuolisesti olla oikeassa monissakinn asioissa, mutta ongelma on, että hän on koko ajan väärässä hengessä.
      Teologia on oppia Jumalasta, emmekä siinä oikeasti edisty muuten kuin Pyhän Hengen suosiollisella myötävaikutuksella. Jumala on Henki, emmekä opi tuntemaan Häntä ilman Pyhää Henkeä vaikka pänttäisimme kuinka paljon tietoa päähämme. Emme siis opi tuntemaan Jumalaa ilman Pyhän Hengen myötävaikutusta. Tätä Pyhää Henkeä ei ole Jehovan Todistajien valtakunnan saleilla.
      .

  3. Konsiileilla ja kuolemalla lienee yhteistä vain alkukirjain. Siksi ehkä uudelleen tuonne varsinaisen otsikon alle.

    Blogisti toteaa ylösnousemukseen liittyen, että ”Paavalin mukaan ne, jotka herätetään ylösnousemukseen, saavat ylösnousemusruumiin. Se on todennäköisesti aineeton. ”

    Raamatussa kerrotaan muutamista ylösnousemustapahtumista, joten ehkä niistä voimme oppia jotakin.

    Kun Jeesus herätettiin ”kolmantena päivänä” hänen olemuksesta voidaan hyvällä syyllä käyttää nimitystä ylösnousemusruumis. Vapahtajamme ilmaantui ennen taivaaseen menoa seuraajilleen varsin eksoottisia tavoilla: ”Yhtäkkiä Jeesus tuli heitä vastaan ja tervehti heitä,” ”He eivät kuitenkaan tunteneet häntä”, ”Kun he vielä puhuivat tästä, yhtäkkiä Jeesus itse seisoi heidän keskellään”, ”opetuslapset olivat illalla koolla lukittujen ovien takana, sillä he pelkäsivät juutalaisia. Yhtäkkiä Jeesus seisoi heidän keskellään.” (Mat28:9;Lu24:16,36;Joh20:19)

    Jeesuksen olemus kuolemista herätettynä toteutti sen Raamatussa kirjoitetun, että ”Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä olento. ’Mutta viimeisestä Aadamista tuli eläväksi tekevä henki’”.(1.Ko15:45) ”Kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä”, kuten Pietarinkirje asian ilmaisee.

    Mutta kun Raamatussa kerrotaan muista kuolleista herätetyistä, heitä ei selvästikään herätetty taivasta varten, he jatkoivat elämäänsä ihan tavallisina ihmisinä. Ylösnousemuisesta puhuessaan Raamattu kertookin, että ”On taivaallisia ja maallisia ruumiita, mutta taivaallisten loisto on aivan toisenlainen kuin maanpäällisten.”(1.Ko15:40)

    On siis niin, ettemme ihmissilmin voi koskaan nähdä niitä, jotka saavat ”taivaallisen ruumiin”. (Jeesus tosin aineellistui useita kertoja todistaakseen ensimmäisille seuraajilleen ylösnousemustaan.) Mutta jostakin hyvin konkreettisesta Herramme opetti kertoessaan, ettei hänen kuolleista herätettyjä ”prototyyppejä” ollut tarpeen kummastella: ”Älkää ihmetelkö tätä! Tulee aika, jolloin kaikki, jotka lepäävät haudoissaan, kuulevat hänen äänensä. ”(Joh5:28)

    Eikö olisikin hienoa olla seuraamassa tuollaista tapahtumaa ihan omin silmin? Tapahtumaa, josta jo Raamatun vanhalla puolella kerrottiin näin kauniisti: ”Mutta sinun kuolleesi heräävät eloon, heidän ruumiinsa nousevat ylös. Tomuun vaipuneet, herätkää ja riemuitkaa! Sinun kimaltava aamukasteesi virvoittaa maan, ja niin maa palauttaa kuolleet elämään.”(Jes26:19)

    • Hyvä huomio tuo , että Lasarus ja nuo muut tulivat kuolemaan uudelleen. Ainoastaan Jeesuksella oli ylösnousemusruumis. Jeesuksen ilmestymiset olivat yllätyksellisiä. Hän tuntui liikkuvan ulottuvaisuudesta toiseen tahtonsa mukaan. Näennäisesti hän ”kummitteli”. Mutta vapaa liikkuminen ulottuvaisuuksien välillä ei ole kummittelua. Taivas on lokalisoitu näkymättömään rinnakkais universumiin joka on luonteeltaan hengellinen ja meille näkymätön .Mutta niin kuin Paavali todisti, : Nyt näemme niin kuin kuvastimesta arvoituksen tavoin, mutta sitten kasvoista kasvoihin (siteeraus muistista).

    • Laz ar uksen ’kuolema’ ja herääminen oli tod. näk. ajalle tyypillinen mysteerioinitiaation seremonia. Käytössä eräässä v eljeskunnassa yhä tänään.

    • On varsin raamatunmukaista todeta, että ”näennäisesti hän “kummitteli”. Nimittäin näin Raamattu Jeesuksen eräästä ilmaantumisesta omiensa keskuuteen: ”He pelästyivät suunnattomasti, sillä he luulivat näkevänsä aaveen.”(Lu24:37)

      ”Taivas on lokalisoitu näkymättömään rinnakkais universumiin joka on luonteeltaan hengellinen ja meille näkymätön .” En todellakaan lähtisi taivaan koordinaatteja määrittelemään. Mutta onneksi Raamattu on kirjoitettu meille lihaa ja verta oleville, syntisille ja vajaavaisille ihmisille. Eikä ajatus ylösnousemuksesta liene kenellekään synkkä visio? Se kuluu oleellisena osana hyvään uutiseen, oli se sitten olemukseltaan millainen tahansa.

      Ja oli ihan hyvä, että Seppo käytti sanaa todennäköisesti ehdotelmassaan. Raamatun sanaan luottavalle Lasarus ihan oikeasti herätettiin. Kun siinä kirjassa ei muuta vaihtoehtoa meille tarjota.

    • Rauli kirjoitti: ”Konsiileilla ja kuolemalla lienee yhteistä vain alkukirjain.” Tämä ei pidä paikkaansa. Juuri kirkolliskokouksissa luotiin uskontunnustukset joissa ilmaistiin kirkon usko.

      Kaikissa tunnustuksissa puhutaan juuri kuolemasta esim näin ;

      ” Apostolinen uskontunnustus
      Vanhin ja kirkkomme messussa useimmin käytetty uskontunnustus.

      ”..ja Jeesukseen Kristukseen,
      Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme,
      joka sikisi Pyhästä Hengestä,
      syntyi neitsyt Mariasta,
      kärsi Pontius Pilatuksen aikana,
      ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin,
      astui alas tuonelaan,
      nousi kolmantena päivänä kuolleista,
      astui ylös taivaisiin…
      istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella
      ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita”

      Monet uskontunnustukset syntyivät juuri harhaoppeja vastaan. Mm. sitä vastaan, että ikuista kadotusta ei ole olemassa.

  4. Rauli kirjoitti: ” Eikä ajatus ylösnousemuksesta liene kenellekään synkkä visio? Se kuluu oleellisena osana hyvään uutiseen, oli se sitten olemukseltaan millainen tahansa.”

    Tämäkään ei pidä paikkaansa. Jo Vt tuntee ylösnousemuksen kahdenlaisena joiden osat ovat erilaiset.

    ” Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät, toiset iankaikkiseen elämään, toiset häpeään ja iankaikkiseen kauhistukseen.” (Dan 12:2) tässä liitytään samaan teemaan mistä Jeesus puhut ( Mt 25), viimeisestä tuomiosta.

    • Erinomaisen kuvaava on tuo esille ottamasi Danielin kohta ja erittäin hyvin blogiotsikkoonkin sopiva. Siinähän puhutaan kahdenlaisesta kohtalosta: ” toiset iankaikkiseen elämään” ja toisia kohtaa ”häpeä ja iankaikkinen kauhistus”.

      On merkille pantavaa, että Raamattu käyttää sanan ”kauhistus” kohdassa heprealaista ilmausta ” dĕra’own ”. Sama kauhistukseksi käännetty ilmaus esiintyy myös aivan Jesajan lopussa, josta voi päätellä, mikä kauhistuttaa ja ketä: ”Ja he käyvät ulos katselemaan niiden miesten ruumiita, jotka ovat luopuneet minusta; sillä heidän matonsa ei kuole, eikä heidän tulensa sammu, ja he ovat kauhistukseksi kaikelle lihalle.”

      Jeesus käytti samaa symboliikkaa, ”matojen kuolemattomuutta” ja tulta lopullista kauhistavaa totaalituhoa opettaessaan.(Mark9:48). Tämä ei tietenkään kerro mistään kuolleiden tai matojen tuntemuksista vaan kauhistuttavasta ja lohduttomasta kohtalosta ikuisen tulen vaivattavana.

      Daniel kertoo samalla myös tuossa jakeessa sen, ettei ylösnousemus tuo kaikille iankaikkista elämää. Miksi ei?

      Raamattu opettaa Ilmestyskirjan 20. luvussa tuhatvuotiskaudesta, johon herätetään ihmisiä. ”Meri antoi kuolleensa, Kuolema ja Tuonela antoivat kuolleensa, ja kaikki heidät tuomittiin tekojensa mukaan.”(jae13) Kuulemaan vain tuomionsa? Ei kovin järkevää.

      Raamattu kertookin, että tuhatvuotiskauden kahleista ollut Saatan vapautetaan Jeesuksen hallintajakson lopussa. Näin se menee: ” Kun tuhat vuotta tulee täyteen, päästetään Saatana vankilastaan, ja se lähtee liikkeelle, kiertää maan neljä kolkkaa ja johtaa kansat harhaan.”(20:7,8)

      Ja niitä tulijärven kauhistukseen joutuvia näyttäisi olevan tässä finaalivaiheessa: ”Ne nousevat maan tasangolle ja saartavat pyhien leirin ja rakastetun kaupungin. Mutta taivaasta iskee tuli, ja se tuhoaa ne kaikki.”

      Jälleen Raamatusta tulee esille se blogistin esille nostama vaihtoehto ikuiselle kuolemalle: ikuinen elämä. Eiköhän me Sami sitä kohden kuljeta ja jätetä nuo kauhistelut muiden huoleksi!

  5. Vielä blogi kirvoittaa vieöä yhteen kommenttiin. Blogissa todetaan, että ”Raamatun ilmoitus luo vaikeuksia. Se mukaan kaikki herätetään viimeiselle tuomiolle.”

    Tarkasti ottaen noin asia ei näytä olevan.

    Ensimmäinen ihmispari sai selkeät pelisäännöt : Jos yhdestä puusta syöt, niin eikun maaksi jälleen. Mikään Raamatussa ei kerro muusta synnin palkasta heille kuin tuo kuolema. ”Se oli siinä”, erästä suomalaista teologian professoria siteeratakseni.

    Jesajan 26. kertoo sitten meidän muiden herättämistä tai herättämättä jättämisestä.
    ”Sinua minun sieluni yöllä janoaa, sinua minun henkeni etsii. Kun sinä panet tuomiosi täytäntöön maan päällä, maanpiirin asukkaat oppivat tuntemaan vanhurskauden. Mutta jumalaton, vaikka hänet armahdettaisiin, ei opi elämään vanhurskaan tavoin. Hän vääristää oikeuden, ei hän näe Herran valtasuuruutta.”

    Koska jumalattoman herättäminen olisi turhaa, Raamattu jatkaa: ”He ovat kuolleet, eivät herää eloon, nuo mahtajat eivät nouse manalta, sillä sinä olet vaatinut heidät tilille ja tuhonnut heidät ja pyyhkinyt pois heidän muistonsa.”

    Jumala päättää kuitenkin herättää ne, joita Hän ei halua lopullisesti tuhota: ”Mutta sinun kuolleesi heräävät eloon, heidän ruumiinsa nousevat ylös. Tomuun vaipuneet, herätkää ja riemuitkaa! Sinun kimaltava aamukasteesi virvoittaa maan, ja niin maa palauttaa kuolleet elämään.”

    On merkille pantavaa, etteivät kaikki ”sinun kuolleesi” ole Kaikkivaltiaan Jumalan palvelijoita. Olisi väärin unohtaa ylösnousemuksessa ne, jotka eivät ole Raamatusta koskaan nähneet edes kansilehteä. Iankaikkinen elämä ei riipu siitä, millaisiin oloihin on sattunut syntymään.

    Oikeudenmukaista on siis se, johon raamatunkirjoittaja Paavali viittasi: ”Pidän sen toivon Jumalaan, että on oleva ylösnousemus, jota nämä itsekin odottavat, sekä vanhurskasten että vääräin.” Näihin ”vääriin” soveltuu Jesajan kirjan ilmauksen myönteinen puoli: ”Kun sinä panet tuomiosi täytäntöön maan päällä, maanpiirin asukkaat oppivat tuntemaan vanhurskauden.”

  6. Rauli kirjoittaa: ” Jumala päättää kuitenkin herättää ne, joita Hän ei halua lopullisesti tuhota”
    Tämäkään ei pidä paikkaansa jos haluaa olla Raamatun sanalle uskollinen.

    ” Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät, toiset iankaikkiseen elämään, toiset häpeään ja iankaikkiseen kauhistukseen.” (Dan 12:2) tässä liitytään samaan teemaan mistä Jeesus puhut ( Mt 25), viimeisestä tuomiosta.

    • Miten Sami ymmärrät ilmauksen ”monet maan tomussa makaavista heräjävät”? Tarkoittaako se kaikkien ylösnousemusta?

      Taisimme tuon Danielin kohdan merkityksestä jo aiemmin keskustella? Tähänkin liittyvä kohta toki.

  7. “monet maan tomussa makaavista heräjävät”? Mikä sana tuossa Rauli on epäselvä? Monet? maan? tomussa? makaavista? heräjävät?

    Tuossa vertailukohta: ” Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla” ( Rm 3:23) Tarkoittaako sana kaikki todella kaikkia?

    Tuossa vertailukohta: ” Jos sinun oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se pois ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi heitetään helvettiin.
    ( Mt 5:29)

    Jos olet katsonut himoiten jotakin pitäisikö sinun repäistä silmäsi irti?

    Tuossa vertailukohta: ” Mutta hän on pelastuva lastensynnyttämisen kautta, jos hän pysyy uskossa ja rakkaudessa ja pyhityksessä ynnä siveydessä.” ( 1 Tm 2:15) Pelastuvatko vai synnyttävät naiset?

    • Sana monet ei tarkoita suinkaan kaikkia. Vaikka monet herätetään, kaikkia siis ei.

      Tosin raamatullisessa kielenkäytössä ei sana kaikki ole välttämättä absoluuttinen kaikki.

      Koska Raamattu kertoo, että synnin palkka on kuolema, joidenkin kohdalla ”se on siinä”. Itse en tietenkään lähde arvuuttelemaan ketkä ylösnousemuksen saavat, yllätyksiä lienee luvassa?

  8. Rauli;” Sana monet ei tarkoita suinkaan kaikkia. Vaikka monet herätetään, kaikkia siis ei.”

    Kuinka arvasin, että takerrut tuohon monet sanaan. Valitettavasti olet väärässä näyttää, että et tunne kirjoituksia;

    ” Älkää ihmetelkö tätä, sillä hetki tulee, jolloin kaikki, jotka haudoissa ovat, kuulevat hänen äänensä
    ja tulevat esiin, ne, jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen, mutta ne, jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen. ( Jh 5).

    ”Pahaa tehneet, ne, jotka jo ovat itse tuominneet itsensä, tuomitaan nyt lopullisesti rangaistukseen. Ne, jotka kaihtavat valoa, tuodaan väkisin valoon (vrt. Joh. 3:20). Hyvää tehneet, totuutta noudattavat eli ne, jotka ovat jo vapaaehtoisesti tulleet Jeesuksen luo valoon (Joh. 3:21) ja saaneet häneltä ikuisen/iankaikkisen elämän, pääsevät siihen elämään sisälle. Myös Joh. julistaa siis ylösnousemuksessa tapahtuvaa ihmisten jakamista kahteen ryhmään, mutta sanaa ”tuomio” käytetään ainoastaan rangaistukseen tuomitsemisesta.” ( J. Thuren, kirkon aarteita)

    • Onnittelut oikeasta arvauksestasi. Vaikka kyllä taisit kaikkia Danielin jakeen sanoja veikata tuossa ylempänä?

      Olet siis sitä mieltä, että kaikki herätetään viimeistä myöten. Varmasti Aatami ja Eeva ihmeissään toteavat Luojan vähän juksanneen, kun ei pysyttykään tilassa ”maata jälleen”.

      Olet ymmärtänyt edelleen, että Malakian loppuluvussa kerrottu ei ole totta. Siinä kun annetaan ymmärtää, että ”Ja kaikki julkeat ja kaikki, jotka tekevät sitä, mikä jumalatonta on, ovat oljenkorsia; ja heidät polttaa se päivä, joka tuleva on, sanoo Herra Sebaot, niin ettei se jätä heistä juurta eikä oksaa.” Ja sinä ajattelet, että kyllä ne kidutettavaksi vielä versovat .

      Jeesuksen repliikki, jonka mukaan ”kaikki, jotka haudoissa ovat, kuulevat hänen äänensä”, näyttäisi todellakin olevan ristiriidassa useiden raamatunjakeiden kanssa, joissa puhutaan totaalituhosta, esimerkiksi muodossa ”ei juurta eikä oksaa”. Oliko Vapahtajamme eri linjoilla kuin muu Raamattu?

      Jeesus käytti hautaa merkitsevää kreikan sanaa ” mnēmeion”, joka määritellään muistohaudaksi, Strongin sanakirjan mukaan kyseessä on ”any visible object for preserving or recalling the memory of any person or thing; a memorial, monument”. Jumalan muistissa olevat siis herätetään, ei kaikkia.

      Tekstiyhteys kertoo asiasta tarkemmin. Edellä Jeesus kertoo maan päällä käyntinsä, sen aikakauden tuloksista: ”Totisesti, totisesti minä sanon teille: aika tulee ja on jo, jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, ja jotka sen kuulevat ne saavat elää.”(Joh5:25)

      Sitten hän opettaa tulevasta ajanjaksosta: ”Älkää ihmetelkö tätä, sillä hetki tulee, jolloin kaikki, jotka haudoissa ovat, kuulevat hänen äänensä.” Ja tuon aikakauden lopussa sitten lopputulos: ”ne, jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen, mutta ne, jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen.”

      Todellakin, joillekin ylösnousemus tuottaa murheellisen lopputuloksen Jeesuksen tuhatvuotisen hallinnon lopussa. Näin Raamattu sitä kuvailee: ”joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen.”(Ilm20:15)

      Oletko Sami koskaan ajatellut, että kaiken tekemämme synnin palkkana on Raamatun mukaan kuolema?(Ro6:23) Olisiko sinun mielestäsi johdonmukaista päätellä, että ihmisiä herätettäisiin vielä uudelleen maksumiehiksi samoista tekosista?

      Kuolema todellakin on kattava maksu synneistämme, ihan kaikista laatuun ja määrään katsomatta. Raamattu asian ilmaisee esimerkiksi näin: ”sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.”(Ro6:7)

      Mutta sitten on Sami meille tarjolla se blogiotsikon perään kuuluttama ikuisen kuoleman vastakohta, ikuinen elämä. Ja se on vasta sitten sitä ”todellista elämää”, kuten Raamattu asian muotoilee. (1.Tim6:12,19) Ilman että tarvitse miettiä, mitä niille kidutettaville kuuluu.

  9. Rauli ihminen on iankaikkinen olento, kuolema on vain välietappi, ruumis tosin maatuu henki elää.

    Tekstiyhteys kertoo kerran kuulemme vaikka olemme jo kuolleet. Kaikki kuulevat ja tulee tuomio.

    Jos sinun mielestä Jumala kiduttaa voit sitäkin sanaa käyttää. Suomen vankiloissakin Jumala sinun mukaan kiduttaa, minä taas ajattelen jokainen saa mitä on ruumissa ollessaan tehnyt.

    Kannattaa usko Jeesukseen niin pääsee taivaaseen.

Hirn Markku
Hirn Markku
Olen nykyisin eläkkeellä oleva 60-luvun diakoni joka muutti aikoinaan Ruotsiin. Siellä minusta tuli kaikkea mahdollista ja lopulta psykoterapeutti.