Apostolien teot kertovat asioita alkuseurakunnan toiminnasta. Yhden näkökulman haluan nostaa Raamatusta esille, asia jonka kanssa ole askarrellut ja se liittyy tapahtumaan Korneliuksen kodissa Kopsaan Bibliasta muutaman jakeen: Bibliasta, koska se on minulle tutuin.
APT 10:43. Hänestä kaikki prophetat todistavat, että jokainen, joka uskoo hänen päällensä, pitää hänen nimensä kautta synnit anteeksi saaman.
44. Kuin Pietari vielä näitä puhui, lankesi Pyhä Henki kaikkein niiden päälle, jotka puheen kuulivat.
45. Niin ne uskovaiset ympärileikkauksesta, jotka Pietarin kanssa tulleet olivat, hämmästyivät, että pakanainkin päälle Pyhän Hengen lahja vuodatettiin.
46. Sillä he kuulivat heidän kielillä puhuvan ja Jumalaa ylistävän. Niin vastasi Pietari:
47. Taitaako joku kieltää näitä, jotka ovat niin Pyhän Hengen saaneet kuin mekin, vedellä kastamasta?
Tässä on kappale Pietarin saarnaa ja sen vaikutus. Minun kysymykseni on siis mikä osa vedellä kastamisella oli tässä tapauksessa? Pietari todistaa myöhemmin: Hän, siis Jumala, ei tehnyt yhtään erotusta puhdistaen uskolla heidän sydämensä.
Tästä on saatettu keskustella ennenkin ja muistuu mieleeni kahdesta poikkeuksesta, joiden varaan ei saisi rakentaa. Mutta miksi Jumala teki ne poikkeukset, vain siksi, että uskovat saavat riidan aihetta?? Vai olisiko näitä syytä tutkia nöyrästi opetuslapsina eikä kaikentietävänä viisaana?
Lauri
Kiitos hyvästä kysymyksestä.
Tiedustelet tämän kuvauksen suhdetta kasteen toimittamiseen.
Tuossa tilanteessa Pietari toimi rabbin asemassa, jonka oli ratkaistava voidaanko jumalanpelosta tunnettu Rooman sotaväen upseeri kastaa niin, että hän pääsee pyhän kansan jäseneksi. Kysymys siis oli siitä, pääseekö Kornelius täysivaltaiseksi kirkon jäseneksi.
Pyhän Hengen erityinen asioihin puuttuminen todisti siitä, että Kornelius oli ARVOLLINEN saaman Kristuksen omien aseman, Jumalan lapseuden pyhän kasteen välityksellä.
Näin tässäkin kohdassa Pyhän Hengen työ LIITTYY KASTEESEEN.
Tuon ajan kastekäytännön mukaisesti Korneliuksen ratkaisun perusteella koko hänen perheensä ja perheen palvelusväki sekä perheen tiloissa asuva muu väki saivat kasteen.
Meidän on aihetta tiedostaa, että tuohon aikaan talojen rakentaminen vei paljon aikaa. Niinpä yksittäisissä taloissa asui valtava määrä asukkaita. Niinpä oli luonnollista että koko huushollin kasteessa kastettiin melkoinen väkimäärä.
Kirkon historiasta tiedämme, että Korneliuksesta tuli Sakkeuksen jälkeen Kesarean toinen piispa.
Käsitän niin, että vesikaste ei vaikuttanut pelastukseen tässä kohdassa. Seurakunnan jäsenyys vaati, että voidaan pitää veljenä.
Lauri
Mielestäni nimenomaan kaste antoi pelastuksen. Erityinen Pyhän Hengen antama vaikutus oli vain rohkaisu tämän pelastuksen saamiseksi. Pietarin oli mahdollista asian ratkaisevana rabbina tehdä rabbin päätös Korneliuksen vastaanottamiseksi pelastavan yhteisön jäsenyyteen.
En halua olla riidan kylväjä, mutta en rohkenisi laittaa Hengen vuodatuksen lisäksi mitään mitä me ihmiset voimme tehdä. Oma kokemukseni on, että tarvitsin uudestisyntymisen armon keski-iässä. Hengellisessä kentässä on kaikenlaisia aaltoja. Jossain vaihessa jotkut halusivat uskovien kasteen liittymättä mihinkään uuteen seurakuntaan. Tampereella oli Nokia Mission aikana kastekesksutelu, jossa oli David Powson mukana. Siellä Valtter Luoto ja Klaus Korhonen olivat mukana ja he puhuivat piraattikasteista, kun ei liitytä seurakuntaan. Jossain vaiheessa itsekin kipuilin uskovien kasteen kanssa. Eräänä hankalana heltkenä sain sanan sisäiseen maailmaani: Jos Minä olen sinut kastanut Pyhällä Hengellä, niin keneltä sinun pitäisi saada siihen jotain lisää. Tämä on minun henkilökohtainen todistukseni eikä taisteluhaaste kenellekään.
Noin olen asian minäkin käsittänyt. Samoin kuin sinä Lauri sait nuo sanat.