Virsikirjan lisävihkotyö on nyt siirtynyt vaikeaan vaiheeseen. Mikä laulu otetaan, mikä jätetään? Työryhmällemme annettujen raamien perusteella voimme läpikäymistämme sadoista lauluista valita vain noin 70, korkeintaan 80.
Eilen työryhmämme jäsenistä koottu laajennettu ”dispositioryhmä” piti kokousta. Valintaprosessissa tähän saakka päässeet laulut oli ryhmitelty erilaisten otsikoiden ja teemojen alle.
Lauluja oli edelleen liikaa. Pyrimme suorittamaan valintaa mielessämme lukuisia kysymyksiä. Vastaako virsi siihen toimeksiantoon, joka työryhmällemme oli annettu? Tuoko se jotain uutta nykyisen virsikirjan sisältöihin ja melodioihin? Millainen on sen sanoma? Millaisella kielellä se on ilmaistu? Otetaanko siinä lasten ja nuorten näkökulma huomioon? Entä maailmanlaajuinen kirkko? Onko virsi ”täsmävirsi”, jota voidaan käyttää väin yhtenä kirkkovuoden päivänä, vai olisiko samasta aihepiiristä olemassa monikäyttöisempi vaihtoehto?
Työskentelymme on osoittanut sen, että kirkossamme vaikuttava lauluperinne on rikas ja elinvoimainen. Olemme myös voineet näköalapaikalta katsoa virsityötä, jota muissa kirkoissa tehdään.
Mutta miten käytetään sitä laulumateriaalia, joka ei nyt tule sisältymään lisävihkoon? Kokoelman ulkopuolelle jää satoja hienoja lauluja, niin meillä kuin muualla syntyneitä. Osa lauluista on meillä aikaisemmin julkaisemattomia. Miten ne voisivat olla saavutettavissa, kun kirkossamme tehdään uusia laulukirjoja? Sekä suomen- että ruotsinkielinen lisävihkotyöryhmä on tehnyt suuren työn kartoittaessaan ja kerätessään tämän materiaalin.
Jos vanhat merkit pitävät paikkansa, vielä tämän vuosisadan aikana kirkkomme saa kokonaan uuden virsikirjan. Näin on tapahtunut jokaisella vuosisadalla sitten 1500-luvun. Viime vuosisata oli poikkeus sikäli, että sen aikana valmistui kaksi uutta virsikirjaa, 48 vuoden välein.
Hyvää hiljaista viikkoa ja pääsiäistä kaikille virsien ystäville!
Anna-Mari Kaskinen
1. Kunnian saakoon
Poika Jumalan!
Kristus ylösnousi,
voitti kuoleman.
Kivi haudan suulta
vieritetty on.
Tyhjä on nyt vuode
hautakammion.
kerto: Kunnian saakoon,
Poika Jumalan!
Kristus ylösnousi,
voitti kuoleman.
2. Katso, hän saapuu!:
Murhe väistyy jo.
Herran katse loistaa
niin kuin aurinko.
Kiitosvirttä uutta
kansat laulakaa!
Tervehtikää Herraa,
synnin voittajaa.
kerto
3. Kirkkauden Herraan
aina luottakaa.
Meidät yönkin halki
Kristus johdattaa.
Maiden ääriin viesti
ihmeellinen soi.
Jeesus kuolemallaan
rauhan meille toi.
kerto
Edmund Budry 1884
käännös Richard Hoyle 1923
sävel Georg Friedrich Händel, ”Riemuitse, tytär Siionin”
suomenkieliset sanat työryhmän toimeksiannosta laatinut Anna-Mari Kaskinen.
Taas yksi juttu, jossa potkitaan vähemmistöjä.
Transnaisilla on pääsääntöisesti XY.
Annakuin arvaan: Sinäkin siis kiellät, että he voisivat olla naisia?
Sitä julmuutta on kuultu liian kauan.
Niin, kun kaikki eivät tajua tai halua tajuta että on muitakin tekijöitä kuin krmosomit,joista niistäkin miehen toinen on sama kuin naisen, mutta naisella ei ole yhtään miehen….eli mies on saanut alkunsa naisesta eikä päinvastoin. Näin muuten kertoo Raamatun heprealainen alkutekstikin kun sen kunnolla lukee ja ymmärtää.
Marja-Sisko, kiitos kommentista.
Olisiko ollut parempi, jos olisin kirjoittanut: biologinen sukupuoli määräytyy Y-kromosomin mukaan?
Mikä merkitys sinusta Y-kromosomilla on?
Sukupuolikokemus voi olla eri kuin mitä on biologinen sukupuoli, eikö vain?
”Olisiko ollut parempi, jos olisin kirjoittanut: biologinen sukupuoli määräytyy Y-kromosomin mukaan?” Olisiko ollut rehellistä kirjoittaa, että pidät biologista sukupuolta ainoana todellisena? Näin tulkitsen kirjoituksesi sisällön. Kysymyksen: tarua vai totta? ymmärrän retorisena.
Kiitos kaikille kommentoijille ja lukijoille. Mielenkiintoinen keskustelu.
Sillä sinä olet luonut minun munaskuuni, sinä kudoit minut kokoon äitini kohdussa. Minä kiitän sinua siitä, että olen tehty ylen ihmeellisesti; ihmeelliset ovat sinun tekosi, sen minun sieluni kyllä tietää. Minun luuni eivät olleet sinulta salatut, kun minut salassa valmistettiin, kun minut taiten tehtiin maan syvyyksissä. Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani. Minun päiväni olivat määrätyt ja kirjoitetut kaikki sinun kirjaasi, ennenkuin ainoakaan niistä oli tullut.
(Ps. 139:13-16 FB38)
Tuo psalmin katkelma on hieno. Se tule ilmaisseeksi sen, että se, millaiseksi ihminen muotoutuu, johtuu monesta raskauden alkuajan tilanteesta. Geeniperimä ei ratkaise kaikkea. ”Sinä kudot minut kokoon äitini kohdussa.”