Millä perusteella piispa valitaan?

Sunnuntaiaamun tervehdys Turusta: Iloista adventtia!

Turun piispanvaalissa alkaa olla loppusuora menossa; tällä alkaneella viikolla hänet valitaan. Ja millä perusteella? YLE on haastatellut molempia: ”Jääkiekkoa rakastava piispakandidaatti toivoo, että Turun uutta piispaa ei valita sukupuolen perusteella.” Hän vetoaa Raamatun sanaan ”ei miestä eikä naista”. Lisäksi hän kertoo olevansa muutenkin suvaitsevainen. ”Kirkkoherra, joka jalkautuu pubeihin ja baareihin”. Kai hän näistä kertoo, saadakseen kannattajia?

Ei miestä eikä naista. Ei sukupuolen perusteella. Mietin, miten sukupuoleen on kirkossa suhtauduttu? Miten se on vaikuttanut lopputulokseen viimeiset tuhat vuotta? Olisiko Jouni, niin jääkiekkoa ja suvaitsevaisuutta kuin rakastatkin, viimeisessä toiveessasi mukana vähän farisealaisuutta?

  1. Huutaminen on inflaation kärsinyttä puhetta. Huutaminen jonkun puolesta on vaarassa muuttua vaikutukseltaan kontraproduktiiviseksi.

    ”Klassinen teologia” on käsitteenä epäselvä, sillä se viittaa Kreikkaan. Kristinusko ei syntynyt Kreikassa, vaan Palestiinassa.

    • Anteeksi pastori Palmu, mutta tietämättömyytesi tämän kielikuvan (klassinen kristinusko) käytöstä ja sen asiayhteydestä tässä keskustelussa valitettavasti näyttäytyy taholtasi saivartelulta.

  2. Heikki Palmu. Sanoilla voidaan toki aina kikkailla. Esimerkiksi termi ”klassinen kristinusko” on ymmärtääkseni hyvin vakiintunut. Sitä voidaan käyttää, kunhan määritellään sen ydin (eikä sitä ymmärretä esim. fundamentalistisen raamattukäsityksen peiteilmaisuna). Eikä kirkkopoliittisena leimakirveenä. Ehkä sen ydinasiat kannattaisi hiukan määritellä. Uskontunnustukset ns. common sensen kautta ymmärrettynä, kolminaisuusoppi, Raamatun normatiivisuus ja sovitusoppi sekä tietenkin sakramentit ja kirkon virka sekä pohdittu oppi kirkosta kuuluvat siihen ainakin minun näkökulmastani.

    • MARKO,
      Ei millään pahalla, mutta taidat nyt puhua itsesi pussiin.

      Fundamentalistit nimenomaan puhuvat klassisesta teologiasta ja klassisesta kristinuskosta. Miten erottaudut heistä? Et ainakaan esittämälläsi listalla. Ydinasialistallasi on useampi asia, joka ei perustu evankeliumien kertomaan Jeesuksesta, joku niistä ei edes Uuteen testamenttiin.

      Kerrohan Marko, mitä sinulle merkitsee ”Raamatun normatiivisuus”?

  3. Heikki Palmu. Raamattu on minulle kristillisen uskon ja kirkon elämän ylin ohje ja normi.

    Olen toki hyvin tietoinen siitä, että termiä ”klassinen kristinusko” käytetään epämääräisesti ja propagandistisesti Siksi määrittelyä on hyvä käydä.

    Suoraan sanoen en ymmärrä kysymystäsi. Nyt pitää totta kai osata myös tehdä ero asian ja siitä esitetyn muotoilun välillä. Itse asiassa kirkko ei muuten koskaan ole väittänyt, että vain ja ainoastaan vaikkapa uskontunnustus sisältäisi sen, mitä kirkko Raamattuun tukeutuen opettaa ja mitö pelastavan uskon sisältöön kuuluu. Esimerkiksi käyvät vaikkapa sovitusoppi ja ehtoollinen. Thurenien Nikean tunnustuksen opas on aika hyvä katsaus näihin asioihin. Oma suosikkini on kirkkoisä Irenaeuksen kauan kadoksissa ollut ”Apostolisen uskon osoittamiseksi” (moderni ruotsinnos Bevis för den apostoliska förkunnelsen).

    • Sjöblom. ”Oma suosikkini on kirkkoisä Irenaeuksen kauan kadoksissa ollut “Apostolisen uskon osoittamiseksi” (moderni ruotsinnos Bevis för den apostoliska förkunnelsen).”

      Hienoa, tästä minäkin tykkään. Irenaeus on aina ollut mieliteologini. Osittain siksi että hän on aika ymmärrettävä ja tämäkin ”Apostolisen uskon todistus” ei ole kovin paksu opus. Pidän hänen sovitus- ja ennalleenasettamisopistaan(Anakefalaiosis).Kol 1:19-20 on taivaan mannaa tässä yhteydessä.
      Jos jaksaa käydä läpi Adversus Haeresista saa vähän inspiratiota tämä meidän ”lopun ajan” harhojen ja hörhöjen kohtaamiseen. Edessä on sekavat ajat ja silloin ainoa meidät tiellä pitävä ”lääke” on mahdollsimman terve klassinen kristinoppi. Jos ei meillä ole tätä ”sairastumme” johonkin pöpöihin aivan varmasti. Senverran hulvattomaksi ovat monien Raamatun uusiotulkinnat jo nyt muuttuneet, eikä vain tässä homoliitto-vaan monessa muussakin asiassa.

  4. Piispaa ei valita minkään objektiivisen kriteerin mukan vaan armeija slangia lainatakseni : Pärstäkertoimen mukaan.

    Niinhän ne kaikki kirkolliset vaalit menee. Kun vanhaan aikaan oli kirkkoherran vaalit ja niitä oli jopa neljä koesaarnaajaa . niin tuskin yleisö analysoi saarnan sisältöä vaan äänesti kokonaisvaikutelman mukaan.

    Se joka vastaa tämän hetken kirkollista muoti-ihannetta lähemmin tulee valituksi piispaksi. Taustalla vaikuttaa tässä ajankohtaisessa tapauksessa myöskin hakijan sukupuoli.

    Yleinen mielipide on kallistumassa siihen suuntaan että nyt olisi naisten vuoro kun papistostakin on jo n puolet naisia. Voi olla, että kun valtakunnan hallitus on päteviksi osoittautuneiden naisten käsissä niin se voi heijastua piispanvaaliajatteluun. Siis , ett’ kyllä naiset pärjäävät piispana siinä missa miehetkin.

  5. Hirn, ”Yleinen mielipide on kallistumassa siihen suuntaan että nyt olisi naisten vuoro.”

    Pian nähdään mihin suuntaan vaaka kääntyy. Ajan merkkejä tulkitaan monella eri tavalla, Kristuksen kirkon aika on jatkunut pitkään, muutokset ovat tätä kirkon aikaa koetelleet ja ravistelleet.

    Pastori Palmu ajaa naista piispaksi. Askolan aika Helsingissä on jättänyt jäljet Suomen luterilaisen kirkon historiaan. Tilinpäätöstä tästä ajasta voidaan tehdä kaikilla sateenkaaren väreillä. Uusi, pysyvä aika on mahdollisesti koittanut?

    Vaali on vielä kesken…..

  6. Sateenkaari voitti, uusi aika koitti. Tuore piispa kertoo Ylen uutisissa kirkon olevan vähemmistön ja sorrettujen puolella. Spn-parit ovat vähemmistö. Nyt uusi piispa kertoo, että pitää löytyä ratkaisu, joka tyydyttää kumpaakin avioliitto näkemystä kannattavaa.

    Vanhan kannan pitäisi/täytyy taipua uuden edessä?

    • En edelleenkään ymmärrä, mitä heteroparilta ollaan viemässä pois, jos saman alttarikaiteen ääreen polvistuu myös homo- tai lesbopari. Pelkäättekö te, että se tarttuu??

      Jumalan edessä ollaan kuitenkin kaikki ihan samanlaisia, Hän on meidät kaikki luonut omiksi kuvikseen, joten siinä mielessä uusi piispa on ihan oikeilla jäljillä.

      Täytyy vain rukoilla hänelle voimia ja kestävyyttä, sillä aikamoisia vihapuheita hän tulee saamaan osakseen. Onneksi piispat Askola ja Hintikka voivat olla tukena. Ja tietysti meistä seurakuntalaista suurin osa.

    • Seija, ”En edelleenkään ymmärrä, mitä heteroparilta ollaan viemässä pois, jos saman alttarikaiteen ääreen polvistuu myös homo- tai lesbopari. Pelkäättekö te, että se tarttuu?”

      En pelkää, ei tartu. Heteroparilta ei myöskään viedä mitään pois heidän avioliitoltaan. Kuitenkin Raamatun näkemys miehen ja naisen suhteen ainutkertaisuudesta muutetaan joksikin muuksi.

      Seija, ”Jumalan edessä ollaan kuitenkin kaikki ihan samanlaisia, Hän on meidät kaikki luonut omiksi kuvikseen, joten siinä mielessä uusi piispa on ihan oikeilla jäljillä.”

      Emme ole Jumalan emmekä ihmisten edessä samanlaisia. Mies ja nainen ovat erilaisia. Sinä olet nainen, minä olen mies.

      Puheeni ei ole vihapuhetta, vaan erilaisuuden tunnistamista ja tunnustamista. Sinä voit syyttää minua vihapuheesta.

    • Kari: En syytä sinua vihapuheesta. Ilmaiset mielipiteesi korrektisti. Tarkoitin niitä, jotka piispan kanssa toista mieltä olevat (ja ylipäänsä naispappeihin tai -piispoihin kielteisesti suhtautuvat) aika usein ilmoille päästävät.

      Minä olen nainen ja sinä olet mies. Molemmat tykkäämme, että nainen on jotenkin vaan kauniimpi ja kiinnostavampi Luojan luoduista. En ymmärrä, millä tavalla tämä yhteinen rakkautemme naisiin muuttaa miehen ja naisen suhteen ainutkertaisuuden joksikin muuksi.

      Sinun ja sinun vaimosi (jos sinulla sellainen on) suhde on ihan ainutkertainen. Minun ja vaimoni suhde on ihan ainutkertainen (kestänyt kohta 40 vuotta). Kun siis (tämä tuntuu vähän typerältä sanoa, mutta sanon sen nyt kuitenkin) me lesbot emme ole juoksemassa kaikkien naisten perässä, emme ole himoitsemansa esim. sinun mahdollista vaimoasi.

      Raamatun näkemys, jonka taakse piiloudut, on epäselvä. Meidän nykyisenkaltaista avioliittolainsäädäntöä ei ollut olemassa. Ihan varmasti tiedät tämän. Avioliitot solmittiin sukujen kesken ja lapsimorsiamet myytiin eniten tarjoavalle. Tai muuten sukujen suunnitelmiin sopivalle. Tätäkö haluaisit mahdolliselle omalle tyttärellesi, jotta Raamatun näkemys miehen ja naisen suhteen ei muuttuisi joksikin muuksi.

    • Seija hyvä, näin näillä blogeilla kommenttien perusteella voidaan päätellä mitä tahansa. Minunkin suhteeni on kestänyt lähes 40 vuotta. Kukaan lesbo ei uhkaa minun avioliittoani, ei ole aikaisemminkaan uhannut.

      Seija, ”Raamatun näkemys, jonka taakse piiloudut, on epäselvä. Meidän nykyisenkaltaista avioliittolainsäädäntöä ei ollut olemassa. Ihan varmasti tiedät tämän. Avioliitot solmittiin sukujen kesken ja lapsimorsiamet myytiin eniten tarjoavalle. Tai muuten sukujen suunnitelmiin sopivalle. Tätäkö haluaisit mahdolliselle omalle tyttärellesi, jotta Raamatun näkemys miehen ja naisen suhteen ei muuttuisi joksikin muuksi.”

      Tyttäreni ja poikani ovat naimisissa ja olen neljän lapsenlapsen ”ukko” (juureni ovat Kannaksella). En kykene mitenkään asettumaan asetelmiin , joita kuvaat kommentissasi. Voit vapaasti liikkua omissa rakennelmissasi. Toivon sinulle ja siipallesi hyvää jatkoa riippumatta omasta viitekehyksestäni.

      PS. Mainitsemasi kuvaukset eivät mielestäni liity nykyaikaan.

  7. KARI,
    ukko olen minäkin lasteni lapsille ja heterosuhteessa olen saanut elää rakkaan vaimoni kanssa jo yli puoli vuosisataa.

    Tämäkin on raamattukysymys. ”Kristillistä avioliittokäsitystä” ei Raamatussa yksiselitteisesti ole, käsityksiä on monta ja ne muuttuvat. Jeesuksella suurin käsky on rakastaa Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niinkuin itseään.

    • Miten voi toteuttaa Suurta käskyä? Kovin hyvin. Jos ei noudata pieniä käskyjä joista suuri kokonaisuus muodostuu?

    • En osaa ajatella, että usko olisi (pienten tai suurten) käskyjen ja kieltojen kokoelma, ja että niitä sitten laskettaisi.

    • Werner: Täällä usein vastataan sinun kommentteihisi raamatunlauseilla.

      En paljon arvosta raamatunlauseiden kopioimista tälle alustalle, jolla kaikki ovat varmasti Raamattunsa lukeneet.

      Silti jotenkin pistää silmään, ettet koskaan löydä yhtäkään raamatunlausetta kirjoitustesi tueksi.

      Kun tuossa taannoin esim. Jukka Kivimäki kehotti sinua lukemaan Jaakobin kirjettä uudestaan, niin et reagoinut hänen kommenttinsa mitenkään.

      Jotenkin minulle tulee epäilys (ja toivon hartaimmasti, että olen väärässä), että Raamattu ei ole se kirja, joka on yöpöydälläsi ja jota rukouksella luet ennen kuin käyt levolle.

      No, oli miten oli, viime kädessä usko on jättäytymistä armon varaan, ei pienten tai suurten käskyjen toteuttamista.

      Jos ajattelemme, että voimme omilla teoillamme rakentaa tikapuut taivaaseen olemme väärillä jäljillä.

    • Iloa ja rauhaa Neiti Rantanen. Sehän on mukava, jos huomaatte, että herätän tuommoista raamatunharrastus rakkautta. En kyllä ole itse kovin usein huomannut saaneeni tällaista raamatunlause ohjausta.

      Uskomatonta mutta totta kehoitukseen lukea Jaakobin kirjettä . Reagoin lukemalla sen mitä oli neuvottu. Viimeksi kumminkin ystävä neuvoi lukemaan Sakarjan kirja 9-14. Luin senkin. Mutta oli vaikea ja täytyy siihen palata ja sitä studeerata lite mera.

      Olette kuitenkin ihan väärässä, että kaikki täällä Kotimaassa vierailevat olisivat Raamattunsa lukeneet.

      Olette kyllä varsin oikeassa, että olen laiska ja huono raamatun oppilas. Varsinkin iltaisin. Iltaisin tulee enemmänkin lueskeltua tätä valotablettia ja näitä Kotimaa juttuja. Ja siinä illansuussa tulee luettua täältä Kotimaasta kaikenlaisia pötypuh3ita. Tai ainakin löysää teolookiaa.

      Täällä voi kuule vaikka joku väittää, että miehen ja naisen välinen avioliitto jonka Raamattu ilmoittaa jo luomisessa. Ja joka kulkee punaisena lankana kokoajan. Niin ei semmoista oikeastaan olekkaan, koska käsitykset muuttuvat. Ja jokainen voi tehdä mitä itse haluaa. Ja lopulta vedota lähimmäisen rakkauteen. Tai vaikka ihan Tasa-arvoiseen ihmisarvostukseen.

    • Jep jep. Näin se menee.

      Turkulaisen jääkiekkoseuran tunnuslaulu lienee jotakuinkin: ”Maali se on hunajata…”

      Piispa tarvitsee erityisannoksen ’hunajata’ selviytyäkseen tehtävästään.

      Voimia ja kestävyyttä vain uudelle piispalle. Helppoa ei tule olemaan. Paljon tulee naamaan sylkemistä. Mutta ole huoletta, me vanhat peruskirkolliset seisomme kyllä sinun takanasi.

      Taivaan isä tai äiti antakoot sinulle paljon voimia vaativassa työssäsi.

    • Taivaan Isä on perinteisesti ollut Taivaan Isä. Se on myös sinulle Seija aikaisemmin kelvannut? Taivaan Isä tai ”äiti” on uusi sijaan tullut käsite, joka jo nyt näkyy myös sinun kommentissasi. Uusi aika ja uusi teologia on nopeasti tullut vanhan tilalle. Tätä uutta olen osannut odottaa jo vuodesta 2010 asti.

      Minä en eriävää mielipidettä ja vanhaa näkemystä kannattavana ”lokaa heitä”, mutta minulla on edelleen lupa mielipiteeni asiasta ilmaista, ja näin myös ehkä jatkossa esillä olevilla blogeilla teen?

      Blogisti, on Seija ollut kanssasi samaa, uutta teologiaa kannattamassa, kuten myös uutta piispaa kaikki muut kannattaneet. Aika näyttää millaista satoa uusi teologia ”niittää”. Ennakkotapaus löytyy naapurista, Ruotsista.

      Ortodoksit ja katoliset, sekä perinteistä (en sano mitä, etten raastupaan joutuisi) kannattavat protestanttiset kirkot, eivät ole muutamassa oppiaan (miehen ja naisen) välisestä suhteesta, joka on selvästi nähtävissä jo Raamatun alkulehdiltä lukien. Tämä sama suhde on näkyvissä myös Kristuksen puheessa eri evankeliumeissa. Uusi tulkinta on sijaan tullut. Sitä ei valitettavasti Raamatusta löydy, vaan tämän ajan viisaat ovat sen ns. ”rautalangasta vääntäneet”.

      Minä olen kuolevaa sukupolvea. Joissain kommenteissa on todettu, että aika hoitaa nämä ”jäärät” eli minut pois, näin on, aamen! No, uusia sukupolvia tulee tilalle, joiden Raamatun tulkinta nousee Raamatusta monin eri tavoin, aikaisempien tai uusien lailla?

Heikki Palmu
Heikki Palmu
Uusi, neljästoista kirjani "Jeesus vai Paavali? Pohdintoja uskonasioista. (Väyläkirjat 2022) on poleeminen, se haastaa keskustelemaan Raamatusta, uskosta ja kirkosta. Koska sitä ei ole kaikissa hyvinvarustetuissakaan kirjakaupoissa, kannattaa se tilata verkkokaupasta osoitteella vaylakirjat.fi. (23 e) Sillä hinnalla se tulee postin kautta - mukaan tarvitaan postiosoite ja puhelinnumero. Älä anna kristillisen kirjan kuihtua! Tue sitä aktiivisesti! Pysy mukana!