Raamatun lukijat ymmärtävät sen lupauksia joskus eri tavoin. Eräs esimerkki on odote”meillä on hänen lupauksensa, ja siihen luottaen me odotamme uusia taivaita ja uutta maata.”(2.Piet3:13)
Mihin lupaukseen sinä arvelet tässä viitattavan? Mikä on se ”uusi maa”, josta Raamattu puhuu? Onko kysymys ihan uudesta maapallosta? Vai restauroidaanko Tellus erityisen perusteellisesti?
KR92 monien muiden käännösten ohella viittaa siihen, että Jesajan kirjasta löytyy se alkuperäinen lupaus. Ja Jesajan 65. luvussa Jumala todellakin lupaa: ”Minä luon uudet taivaat ja uuden maan. Entisiä ei enää muisteta, eivätkä ne enää ajatukseen astu.”(Jes65:17)
Alkuperäinen teksti oli kohdistettu Israelille, jolle luvattiin pääsy ”uuteen maahan”, takaisin omaan maahansa Babylonin pakkosiirtolaisuudesta. Tähän viittaa esimerkiksi Jesajan kirjan maininta siitä, että ”iloksi luon minä Jerusalemin, riemuksi sen kansan.”(jae18) Jerusalemhan todella restauroitiin 70-vuotisen autioituksen jäljiltä. Mutta koska Pietari edelleen ”odotti” lupauksen täyttymistä 1. vuosisadalla, ”uusi maa” ei voi olla pelkästään omaisuuskansan historiaa.
Kuten KR92 edelleen viittailee, ilmaus ”uusi maa” esiintyy kolmannenkin kerran Raamatussa. Ilmestyskirjan loppupuolella kuvaillaan olosuhteita varsin hohdokkaina, aivan kuten Jesajan 65. luvussakin. Apostoli Johanneksen kirjaamassa ”uudessa maassa” on Jerusalem jälleen esillä – nyt ”uutena Jerusalemina”.
Näin Ilmestyskirjassa: ”Minä näin uuden taivaan ja uuden maan… Näin, kuinka pyhä kaupunki, uusi Jerusalem, laskeutui taivaasta Jumalan luota. Katso, Jumalan asuinsija ihmisten keskellä! Hän asuu heidän luonaan, ja heistä tulee hänen kansansa… Hän pyyhkii heidän silmistään joka ainoan kyyneleen. Kuolemaa ei enää ole, ei murhetta, valitusta eikä vaivaa, sillä kaikki entinen on kadonnut”(jakeet 3,4)
Toinen Pietarin kirje kertoo myös sen, millaisen tapahtuman myötä ”uusi maa” syntyy. Vaikka Raamattu käyttääkin sanaa ”luoda”, voidaan kertomuksen perusteella puhua ennemminkin perusteellisesta puhdistuksesta, todellisesta syväpuhdistuksesta.
Raamattu paljastaa, että ”uuden maan” synnylle on esikuvallinen tapahtuma muinaisuudessa. Nooa vastaanotti Jumalalta tiedon ”maan hävittämisestä”: ”Minä olen päättänyt tehdä lopun kaikesta elollisesta, sillä maa on ihmisten takia täynnä väkivaltaa. Minä hävitän heidät ja maan heidän kanssaan.”(1.Mo6:13). Tuohon ”maan hävittämiseen” viitataan myös 2. Pietarin kirjeessä: ”Vedellä ja sanalla sen ajan maailma myös hävitettiin vedenpaisumuksessa. Ja sen saman sanan varassa ovat nykyiset taivaat ja nykyinen maa tulen tuhoa odottamassa. Niitä säilytetään sitä päivää varten, jona tuomio tulee ja jumalattomat tuhotaan”(2.Piet3:6,7)
Uusi maa tulee siis esille tulen puhdistamana, sanoo Raamattu. Ja tulen kohde on siis ”jumalattomat”, mikä viittaa selkeästi ihmisiin. Eläinkunnan tai kasvikunnan tuhosta ei voi olla kyse, eihän siellä jumalattomuutta esiinny. Pietarin kirje kuivaileekin tilannetta eräänlaisena tilinpäätöksenä: ”Silloin paljastuu maa ja kaikki, mitä ihminen on maan päällä saanut aikaan.”(jae10)
Sellainen Pietarin kirjeen tulkinta, että maapallo poltettaisiin tulella, on suurissa vaikeuksissa muun Raamatun kanssa. Mitä merkitystä silloin olisi Jeesuksen lupauksella ”maan perimisestä”.(Mat5:5). Kuinka paljon se iskisikään korville niitä monia Pyhän Kirjan lupauksia, jotka kertovat maan ikuisesta pysyvyydestä?(Ps104:5;Saa1:4 jne)
Ja ajattelehan: Kun Luojamme Jehova valmisti tämän planeetan ensimmäiselle ihmisparille ja heidän jälkeläisilleen ”viljeltäväksi ja varjeltavaksi”, niin päätyisikö tämä suunnitelma lopulta – ei vain mappi Ö:hön- vaan kokonaan tuhottavaksi? Ei kovin Kaikkivaltiaan arvon mukaista, vai mitä?
Raamatun puheet uudesta maasta ja uusista taivaista noussevat Heenokin kirjoista joissa Metatron näkee monia taivaita avaruusmatkoillaan ja sumerilaisista taivasmatkoista (Adapa, Etana) . Kyse ei ole uudesta maapallosta.
Raamattuheprean erikoisuus onsiinä, että perfekti voi ilmaista futuuria ja ns. ennustukset’ tulesta tuhoajana perustunevat ihmiskunnan ammoin kokemista tulipallojenmaahan syöksyistä, joista jotkut ovat olleet valtaisan tuhovoimaisia:
Tohokun yliopiston Kunio Kaiho pitää ilmeisenä, että maapalloon iskeytyi todella valtaisa asteroidi, halkaisijaltaan 60 km.
Loppujen lopuksi maapallo tietenkin tuhoutuu auringon palaessa loppuun, muta todennköisimminmeihin törmää valatsia astreoidi uudlleen ja se on sitten tämän tarun loppu. Ja se voi tapahtua milloin tahansa.l
Kuvaus Uudesta Jerusalemista on pintakertomus,johon liityvät mittasuhteet kätkevät ydinkertomuksen, joka kuvaa aurinkokuntaamme ja sen kapaleiden erilasia mittoja ja etäisyyksiä. (John Mitchell)
Toit esille käsityksiä siitä, mistä Raamatun kertomukset ovat saaneet alkunsa. Ja noita teorioitahan riittää.
Raamattu itse sanoo asiasta yksiselitteisesti: ”Ihmiset ovat puhuneet Pyhän Hengen johtamina sen, minkä ovat Jumalalta saaneet,” (2. Piet 1:21) Vaikka ylivertainen viisaus minun ja monen muunkin mielestä Raamatun tekstin yksityikohdissa näkyy varsin selvästi, jokainen muodostakoon itse omat johtopäätöksensä.
On totta, että aurinkomme on meitä lähin loistavasti toimiva fuusiovoimala. Ja sen polttoainevarasto on tätä nykyä rajallinen, ”vain” vuosimiljardeja sitä piisaa. Mutta eikö maapallon Luoja osaisi tankata toteuttamansa täydellisen voimalan? Heliumiksi fuusioitavaa vetyä maailmankaikkeudessa riittää, onhan sitä alkuaineista eniten.
Raamattu kertoo maan ikuisesta pysyvyydestä hyvin vahvasti esimerkiksi Psalmissa 104:5. Jakeessa käytetään jopa kahta heprealaista ilmaisua peräkkäin: ʽō·lamʹ ja ʽad. Sanakirjan Students’ Hebrew and Chaldee Dictionary mukaan ʽad merkitsee ”pysyvyyttä, loputtomuutta, ikuisuutta, iäisyyttä”.
Sinulla lienee mahdollisuus tarkistaa maapallon ikusuus omista tietolähteistäsi?
Rauli, on ihan terveen järjen mukaisat ajatella, että muinaiskansat ovat taltioneet kosmisia tapahtumia etenkin maahan vaikuttaneita suuria katastrofeja tuotaneita. Ilmestyskirjakin kuvaa taivalta putoava suurta palava avuorta. On selvää että kuva perustuu kokemukseen aiemmasta astreoidin syöksystä.
Maapallo tullee tuhoutumaan ennen auringon palamista jättiastreoidin törmäykseen. Ihmisä ei välttämättä enää ole, sillä me olemme lajina sitä ennen tukehtuneet omiin muovijätteisiimme ja ulosteisiimme elleme ole tapaneet toisiamme atomiasein ja niiden saastein.
Heprean olma ei merkitse ikuisuutta vaan sana merkitys on ’avaruus’ ja ajanjakso kuten kreikan aioninkin. Ad merkitsee ’johonkin asti’ ja verbinä tarkoittaa ajan kulkua. Sekin on toki käännetty ikuisuus, mutta tarkoittiko ikuisuus tuoloin koskaan loppumatonta aikaa on toinen kysymys. Suomessakin on sanonta ’ikiaikainen’ joka tarkoittaa vain hyvin pitkää aikaa. Naiset viipyvät usein ikuisuuden peilipöytänsä ääressä:-)
Hyviä pohdiskeluja. Enkä voi olla ihastelematta tietomäärää, joka sinulla on Raamatun mahdollisista taustoista. Paino sanalla ”mahdollisista”.
Tuon sanan ”ikuinen” etymologia lienee sellainen, johon voi melkoisen ikuisesti ottaa erilaisia näkökulmia. Mikään kielitieteellinen ei kuitenkaan estäne sitä tulkintaa, että tuplailmaus Psalmissa 104:5 tarkoittaa ikuisuutta ihan sanan varsinaisessa merkityksessä. Voi tietysti olla niin, ettemme nykyisellä aivokapasiteetilla ikuisuutta kovin pitkälle käsitä.
Paitsi sen naisten ikuisuuden siellä peilin edessä.
Ihmiset ovat varmasti panneet merkille erilaisia luonnonilmiöitä, se on faktaa se. Mutta miksi Raamatun Ilmestyskirja olisi jotakin inhimillisten kokemusten takautumaa, siihen en näe mitään syitä. Patmos-saarella esitetyille näyille kun on olemassa paljon parempikin selvitys.
Nimittäin: Osana Raamatun kokonaisuutta Ilmestyskirja johtaa siihen ”uuteen maahan”, josta esimerkiksi ydinaseet kirjaimellisesti loistavat poissaolollaan.
Uusi maa ja taivas jotka Jumala luo ja josta Jesaja meille ilmoittaa,on kokonaan toisenlainen kuin se missä me nyt elämme.Nykyinen maa on synnin tähden joutunut kirouksen alaiseksi.Siksi tämän nykyisen maan ja taivaan on hävittävä ennen kuin uusi Jerusalem tulee.Eiko Jesaja puhu tämän maan ja taivaan tuhosta jo Jes.” 51:6 Nostakaa silmänne taivasta kohti ja katsokaa maata,joka alhaalla on,sillä taivaat katoavat kuin savu ja maa hajoaa kuin vaate ja sen asukkaat kuolevat kuin sääsket,mutta minun autuuteni pysyy iankaikkisesti,ja minun vanhurskauteni ei kukistu.”Eiko myös Jeesus sanonut Matt 24:35 ”Taivas ja maa katoavat,mutta minun sanani eivät katoa.”2 Piet.3:10-13 Pietari kertoo nykyisen maailman saattamisesta tulen alle ja uuden taivaan luomisesta.Kuten Nooan aikainen maailma hävitettiin vedenpaisumuksen kautta tämä sama maapallo hävitetään tulella kuten Pietari meille ilmoittaa.Näin nykyinen maailma on Jumalan tuomiota odottamassa. Jumala ei haluaisi kenenkään hukkuvan,Hän on pitkämielinen mutta kuinka kauan?Ilmeisesti kyseinen päivä on todella kauhea edes ajateltavaksi että näin voisi tapahtua kerran.Silloin taivaat katoavat pauhinalla,taivankappaleet palavat ja hajoavat.Nykyisen maailman hävittämisestä kertova Pietarin kirjeen luku nykyihmisestä tuntuu pahalta.Tämä uusi Jerusalm laseutuu taivaasta,kuten ilmestyskirja siitä kertoo mutta Jes. 65 kertoo meille,ainakin niin ymmärrän, 1000 v valtakunnan ajasta täällä maan päällä.
Sinulla Raimo Levo on selvästi uskoa Raamatun sanaan, ja siksi on mukava lukea sinun näkemyksiäsi.
Näyttää siltä, että sinun Raamatusta saamasi käsitys ”uudesta maasta” poikkeaa omastani. Kirjoitit, että ”uusi maa” on kokonaan toisenlainen kuin se missä me nyt elämme. Voisiko se kuitenkin olla tämän saman planeetan päällä? Kertoohan Raamattu, että uudessa maassa ”he rakentavat taloja ja saavat asua niissä, he istuttavat viinitarhoja ja nauttivat itse niiden hedelmän”.(Jes65:21) Melkoisen maapallollista menoa, sanoisin.
Otit esille Jesajan kirjan luvun 51, jonka sanat kohdistetaan erityisesti Jumalan omaisuuskansalle: ”Kuuntele minua, kansani, kansakunnat, tarkatkaa sanojani.”(jae4) Asiayhteys paljastaa myös, mitä merkitsevät sanat ”maa ratkeaa kuin kulunut vaate, sen asukkaat kuolevat kuin kärpäset”.(KR92)
Jae ei suinkaan ennusta maapallon asukkaiden totaalituhoa vaan se toteutui muinaisen suurvallan Babylonin kohdatessa loppunsa. Historiallinen tapahtuma merkitsi melkoista katastrofia tuon ajan supervallan ”maalle”, kansaa kaatui kuin heinää. Kuten voit hyvin nähdä, ”uudesta maasta” ei mainita tässä kohden Jesajan kirjaa sanallakaan. Sen olosuhteita kuvaillaan muualla.
Eikö mielestäsi ole erikoista se, että Kristus sanoo toisaalla ”Autuaita kärsivälliset: he perivät maan.”(Mat5:5) ja sinun sitaattisi julistaa, että “Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa.”(Mat24:35) Vaikuttaa melkoiselta ristiriidalta maailman kaikkien aikojen opettajan puheissa!
Onneksi Raamattu selittää asian ihan itse. Jeesus vertasi kahta asiaa: ”minun sanani” ja ”taivas ja maa”, mutta niin hän tekee myös Luukkaan 16. luvussa. Ja mitä sieltä voimmekaan oivaltaa: ”Mutta laista ei häviä piirtoakaan, ennemmin katoavat taivas ja maa.”(Lu16:17)
Ymmärrät varmaakin nyt Jeesuksen opetuksen: niin pysyvä kuin maapallo onkin Jumalan sanan mukaan, hänen sanansa ovat vielä ikuisempia. Olisihan niin, että jos Kaikkivaltias maapallon haluaisi tuhota, se ei olisi Hänelle ongelma. Oma sanansa, siis tahtonsa ilmaus ei ole edes teoreettisesti tuhottavissa. Samanlaista opetustapaa, liioittelevaa vertailua, Jeesus käytti useammankin kerran Raamatussa. Neulansilmän läpi käveleviä kameleita ei eläinoppi tunne, esimerkiksi.
Ja lopuksi asia, josta olemme tismalleen samaa mieltä: ”Jes. 65 kertoo meille, ainakin niin ymmärrän, 1000 v valtakunnan ajasta täällä maan päällä.” Oletko ajatellut miksi tällainen tuhannen vuoden periodi? Silläkin lienee tarkoituksensa, vai mitä?
”Voi teitä, jotka toivotte Herran päivän tulemista. Miksi hyväksi on teille Herran päivä? Se on oleva pimeys, eikä valkeus-
ikäänkuin jos joku pakenisi leijonaa ja häntä kohtaisi karhu, tahi joku tulisi kotiin ja nojaisi kätensä seinään ja häntä pistäisi käärme.
Eikö Herran päivä ole pimeys, eikä valkeus, eikö se ole synkeys, jossa ei valoa ole?” (Aamos 5)
Raamattu kuvaa monesti kuinka synti hävitetään yht´äkkiä ja hävitys tulee odottamatta. On kuitenkin yksi Raamatun kohta joka on puhutellut minua monesti:
”Mutta pitäkää te vaari itsestänne. Teidät vedetään oikeuksiin, ja teitä piestään synagoogissa, ja teidät asetetaan maaherrain ja kuningasten eteen, minun tähteni, todistukseksi heille.
Ja sitä ennen pitää evankeliumi saarnattaman kaikille kansoille.
Ja kun he vievät teitä ja vetävät oikeuteen, älkää edeltäpäin huolehtiko siitä, mitä puhuisitte; vaan mitä teille sillä hetkellä annetaan, se puhukaa. Sillä ette te ole puhumassa, vaan Pyhä Henki.
Ja veli antaa veljensä kuolemaan ja isä lapsensa, ja lapset nousevat vanhempiansa vastaan ja tappavat heidät.Ja te joudutte kaikkien vihattaviksi minun nimeni tähden; mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu.
Mutta kun näette hävityksen kauhistuksen seisovan siinä, missä ei tulisi-joka tämän lukee, se tarkatkoon-silloin ne, jotka Juudeassa ovat, paetkoot vuorille; joka on katolla, älköön astuko alas älköönkä menkö sisään noutamaan mitään huoneestansa;ja joka on mennyt pellolle, älköön palatko takaisin noutamaan vaippaansa.
Voi raskaita ja imettäväisiä niinä päivinä!
Mutta rukoilkaa, ettei se tapahtuisi talvella.
Sillä niinä päivinä on oleva ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut hamasta luomakunnan alusta, jonka Jumala on luonut, tähän asti, eikä milloinkaan tule.
Ja ellei Herra lyhentäisi niitä päiviä, ei mikään liha pelastuisi; mutta valittujen tähden, jotka hän on valinnut, hän on lyhentänyt ne päivät.
Ja jos silloin joku sanoo teille: ’Katso, täällä on Kristus’, tai: ’Katso, tuolla’, niin älkää uskoko.
Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät tunnustekoja ja ihmeitä, eksyttääkseen, jos mahdollista, valitut.
Mutta olkaa te varuillanne. Minä olen edeltä sanonut teille kaikki.
Mutta niinä päivinä, sen ahdistuksen jälkeen, aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, ja tähdet putoilevat taivaalta, ja voimat, jotka taivaissa ovat, järkkyvät.
Ja silloin he näkevät Ihmisen Pojan tulevan pilvissä suurella voimalla ja kirkkaudella.
Ja silloin hän lähettää enkelinsä ja kokoaa valittunsa neljältä ilmalta, maan äärestä hamaan taivaan ääreen.
Tuosta Jeesuksen puheesta saa sellaisen käsityksen, että kaikki on Jumalan käsissä ja mitä tulee telluksen kohtaloon, niin tuskin se olemattomiin häviää, mutta kovat muutokset voivat olla edessä, ehkä jopa niin suuret, ettei koskaa ole ollut. Itse näen, että Luoja joka on kaiken takana ja on antanut maailmalle elämän, tekee sen myös uudestaan, kun kaikki on asetettu jälleen paikoilleen. Miten ja milloin?
Merkeistä päätellen luopumus lisääntyy kovaa vauhtia ja sanotaanhan, että:
”Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi, tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan, niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala.
Ettekö muista, että minä, kun vielä olin teidän tykönänne, sanoin tämän teille?
Ja nyt te tiedätte, mikä pidättää, niin että hän vasta ajallansa ilmestyy.
Sillä laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa; jahka vain tulee tieltä poistetuksi se, joka nyt vielä pidättää, niin silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä, tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua. 2.Tess.2
Jeesus sanoi Jumalan toimittamasta pian tulevasta oikeudesta: ”Kun ihmisen Poika tulee, niin löytäneenä Hän uskoa maan päältä.” Luuk.18:8
”Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen.” Joh.14:3
Onko siis niin, että ”Herran päivä”, josta edes Jeesus ei tohtinut sanoa: ”koska” se tapahtuu, mutta puhui kuitenkin varmasta tapahtumasta. Onko niin, että kaikki mikä maan päällä on palaa ja itse maa kuitenkin pysyy? Alkuaineet sulaa ja maa saa uuden muodon? Sen jälkeen maa jälleen asutetaan ja Vanhurskas itse astuu alas ja asuu ihmisten keskellä? Tämän kaiken voi mahdollistaa vain rinnakkaisen todellisuuden olemassa olo, joka merkitsee sielun aineetonta olemassa oloa, joka nousee kuolemassa ylös.
En löydä Raamatusta käsitystä, joka ei päättäisi nykyistä ”ajanjaksoa” muuhun, kuin vanhurskaaseen Tuomioon, jossa epäusko ja kaikki vääryys poistetaan. Kiirastulioppi on mielestäni turha. Päätös tulee ja se on ilmeisen raju.
Laittomuuden lisääntyminen ja uskon häviäminen ja Evankeliumin julistaminen kaikkeen maahan on mielestäni tärkeimpiä ajan merkkejä, samoin islamin nousu, tieteen jumalallinen valtaan nousu ja Juutalaiset joiden merkitystä läpi kaikkien aikakausien ei voi kuin ihmetellä.
Juutalaisvaltiolle (Israel) tulee täyteen 70 vuotta 2017.
Ja 2045 on järjestyksessä 70. Riemuvuosi (alusta 50 vuoden välein, kun joka 7 vuosi on sapatti vuosi. 3 Moos.kirj. ) Juutalaiset odottavat Messiasta ennen viimeistä Riemuvuotta, siis ennen v. 2045 jaa. Tämä siis laskettu Juutalaisen kalenterin mukaan eaa/ jaa v.1337, joka oli 1. riemuvuosi. (Eaa.)
Paljon laitoit Ismo asiaa ja raamatunjakeita. No, kyllähän niitä tänne mahtuu, paperi ei heti lopu.
Mielestäni oivalsit pitkän raamattusitaattisi ytimen sanoessasi ”niin tuskin se(=maapallo) olemattomiin häviää, mutta kovat muutokset voivat olla edessä”. Totta puhut, eikös Jeesus sanonut sitaattisi mukaan, että ”on oleva ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut hamasta luomakunnan alusta, jonka Jumala on luonut, tähän asti, eikä milloinkaan tule.”
Mainio piirre on puolestaan se, että ”uuteen maahan” selviytyy ihmisiä elossa! Poimin taas sitaatistasi Kristuksen opetuksen: ”ellei Herra lyhentäisi niitä päiviä, ei mikään liha pelastuisi; mutta valittujen tähden, jotka hän on valinnut, hän on lyhentänyt ne päivät. ”
Olemme siis Ismo samoilla linjoilla sen suhteen, että ”tämän maailman loppu” merkitsee ”uuden maan” alkua. Vai ymmärsinkö sinut oikein?
Entä miten ymmärrät sen tuhatvuotisjakson, jonka Raamattu sekä Ilmestyskirjassa että Jesajan kirjassa ”uuteen maahan” yhdistää? Miksi sellainen periodi maapallollamme?
”Valvokaa siis, sillä ette tiedä päivää ettekä hetkeä.” Matt.25
Tuo tarkoittaa päivää ja ajankohtaa päivässä. Vuodet ovat sitten jo toinen juttu, mutta kuten Jeesus sanoo:
”Ja hän puhui heille vertauksen: ”Katsokaa viikunapuuta ja kaikkia puita. Kun ne jo puhkeavat lehteen, niin siitä te näette ja itsestänne ymmärrätte, että kesä jo on lähellä.
Samoin te myös, kun näette tämän tapahtuvan, tietäkää, että Jumalan
valtakunta on lähellä.
Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki tapahtuu.
Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa.
Mutta pitäkää vaari itsestänne, ettei teidän sydämiänne raskauta päihtymys ja juoppous eikä elatuksen murheet, niin että se päivä yllättää teidät äkkiarvaamatta niinkuin paula; sillä se on saavuttava kaikki, jotka koko maan päällä asuvat.
Viikunapuu on Juutalaisen kansan symboli. Viinipuu on Israelin ja muut puut ovat villejä metsäpuita… Pakanakansoja.
”Ja minä näin, kuinka Karitsa avasi kuudennen sinetin; ja tuli suuri maanjäristys, ja aurinko meni mustaksi niinkuin karvainen säkkipuku, ja kuu muuttui kokonaan kuin vereksi, ja taivaan tähdet putosivat maahan, niinkuin viikunapuu varistaa raakaleensa, kun suuri tuuli sitä pudistaa,
ja taivas väistyi pois niinkuin kirja, joka kääritään kokoon, ja kaikki vuoret ja saaret siirtyivät sijoiltansa.
Ja maan kuninkaat ja ylimykset ja sotapäälliköt ja rikkaat ja väkevät ja kaikki orjat ja vapaat kätkeytyivät luoliin ja vuorten rotkoihin
ja sanoivat vuorille ja kallioille: ”Langetkaa meidän päällemme ja kätkekää meidät hänen kasvoiltansa, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsan vihalta!
Sillä heidän vihansa suuri päivä on tullut, ja kuka voi kestää?” Ilm.6
”Sillä ei Herra, Herra, tee mitään ilmoittamatta salaisuuttaan palvelijoillensa profeetoille.” Aamos 3.
Tämä on Jumalan maailma ja Jumala on aina puuttunut vääryyteen, kun aika tulee täyteen.
Lähi-idässä olevaa Israelia on joskus esitetty jonkinlaiseksi merkiksi tulevista maailman tapahtumista. Tässä sinä liität sen ”uuden maan” tulemiseen tämän maailman tilalle.
Kirjoitit, että ”Viikunapuu on Juutalaisen kansan symboli”, millä usein perustellaan Israelia ajan merkkinä. Panitko merkille, että Jeesus ei suinkaan käskenyt tarkkailemaan ainoastaan viikunapuuta vaan sanoi: ”ja kaikkia puita”.
Eikö tämän voisi ymmärtää, että Vapahtajamme viittasi yksinkertaisesti sellaiseen tarkkaavaisuuten, joka meidän oloissamme liittyy esimerkiksi koivujen tuloon hiirenkorvalle. Tämän maailman lopun merkit ovat Jeesuksen seuraajille ihan yhtä luotettava merkki kesän tulosta eli paremmasta maailmasta.
Juuri näin. Mitään aivan varmaa ei kannata lyödä lukkoon, mutta homma on Jumalan hallussa. Itse näen tuhatvuotisen kauden olevan seurakunnan aikaa, eli juuri nyt menossa oleva aikakausi ennen Jeesuksen takaisin tuloa.
Jeesus sanoi opetuslapsille: ”Silloin hän sanoi heille: ”Minä näin saatanan lankeavan taivaasta niinkuin salaman” Luuk.10
”Ja suuri lohikäärme, se vanha käärme, jota perkeleeksi ja saatanaksi kutsutaan, koko maanpiirin villitsijä, heitettiin maan päälle, ja hänen enkelinsä heitettiin hänen kansiansa.” Ilm.12
Näen tämän nykyisen maailman olevan ”tuon kuvatun maailman ruhtinaan” hallussa ja seurakunta on ja elää täällä ahdistuksen aikaa kunnes kerran saa lopullisen vapautuksen.
Raamatusta voi tehdä monenlaisia oppirakennelmia ja mielikuvitus lähtee helposti laukkaamaan, mutta on meillä lupa tutkia ja spekuloida myös Sanaa, joka on jostain syystä tältä osin aika monisäikeinen.
Tärkeintä on voida luottaa Jumalan ilmoitukseen, jossa ei ole epäselvyyttä. Kysehän on myös hengellisestä sodan käynnistä, jossa me olemme ilmeisesti kuin statistit, joita Jumala Pelastaa saatanan kynsistä. Oma roolimme ”maailman lopun” tapahtumissa ei ilmeisesti ole niin merkittävä kuin joskus ”maailmanpelastajien” jutuista saa ymmärtää. Perusasia lienee kuitenkin se, että Jumala pelastaa ihmisiä hukkuvasta maailmasta kuin, että Jumala pelastaa maailmaa ihmisille.
Uuden luominen kiehtoo mieltäni ja ajattelen, että Luojalle ei ole mikään ongelma perustaa asumiseen sopivaa maata uudestaan.
Tai jospa elämä jatkuu kokonaan toisessa ulottuvuudessa, kun meistä aika jättää ja palaamme yhdessä Herran kanssa, kun Hän kerran tulee takaisin. Ne jotka ovat hengissä Herran tullessa odottaen Häntä, ja ne jotka ovat kuolleet Herrassa saavat saman kohtalon.
Tuosta toisesta ulottuvuudesta olen saanut senverran vahvoja näyttöjä, että sen suhteen olen aika optimistinen. Joku meitä suurempi todellisuus on läsnä meidän joka päiväisessä elämässä, tai olemme osa sitä…
Paljon on Ismo ymmärryksemme samansuuntaista. Ja erityisen varmoja voimme olla siitä, että ”homma on Jumalan hallussa”.
Sinä tulkitset ”tuhatvuotisen kauden olevan seurakunnan aikaa, eli juuri nyt menossa oleva aikakausi ennen Jeesuksen takaisin tuloa”. Mutta sopiiko sellainen ajatus Raamatun antamaan kokonaiskuvaan?
Ilmestyskirjassa kerrotaan tuhatvuotisjakson alusta seuraavaa: ”(Enkeli) otti kiinni lohikäärmeen, tuon muinaisaikojen käärmeen, jonka nimet ovat Paholainen ja Saatana, ja pani sen kahleisiin tuhanneksi vuodeksi, syöksi sen syvyyteen ja lukitsi ja sinetöi sen jäljestä syvyyden oven. Enää ei käärme saa johtaa kansoja harhaan, ennen kuin tuhat vuotta on tullut täyteen. Sitten se on päästettävä irti vähäksi aikaa.”(Ilm20:1-3)
Nyt ei Saatana vaikuta kovinkaan kahlehditulta. Sinäkin teet saman huomion todetetssasi, että ”Näen tämän nykyisen maailman olevan tuon kuvatun maailman ruhtinaan hallussa.” Ja kaikkihan ympäröivässä maailmassa saatanallisuudesta kertoo päivästä toiseen.
Milloin Saatana sitten heitettiin taivaasta maan päälle erityisriehumaan? Jeesus todellakin totesi nähneensä maan päällä ollessaan, ”kuinka Saatana sinkoutui taivaasta kuin salama.”(Lu10:18) Tämä toteamus on kuitenkin ristiriidassa Ilmestyksen 12. luvun kanssa, jossa kerrotaan myös Saatanan heittämisestä maan asukkaita rasittamaan. Miksi ajattelen näin?
Ilmestyskirjan koko perusajatus on kuvata tulevaisuutta. Sanotaanhan sen alkujakeissa, että kyseessä on ”ilmestys, jonka Jumala antoi hänelle näyttääkseen palvelijoilleen, mitä pian on tapahtuva.”(Ilm1:1) Jos Jeesuksen aikana olisi Saatana jo ”sinkoutunut taivaasta kuin salama”, kuten Jeesuksen sanat näyttävät paljastavan, olisi Ilmestyksen12. luvun taivaasta heitto ollut jo toinen!
Onneksemme Raamattu jälleen selittää itse itseään. Luukkaan 10. luvun tilanteessa Jeesuksen opetuslapset palasivat Mestarinsa luo kierreltyään ihmisten kodeissa koko päivän. He raportoivat tapahtumista seuraavaa: ”Herra, pahat hengetkin tottelevat meitä, kun käskemme niitä sinun nimessäsi.” Tällöin Jeesus onnellisena ja tyytyväisenä lausui tuon repliikkinsä, jonka mukaan hän näki Saatanan putoavan taivaasta.
Mitä Jeesus siis kaikkein todennäköisimmin tarkoitti? Sitä, että hän näki ”sielunsa silmin”, kuten on tapana sanoa, kauas tulevaisuuteen. Kristus riemuitsi seuraajiensa menestyksestä niin paljon, että siirtyi ajatuksissaan jo Ilmestyskirjan ennustuksiin.
Niin, Raamatun kirjoitukset voidaan ymmärtää keskenään ristiriitaisesti. Ja tyytyä siihen, emmehän me kuitenkaan kaikkea ymmärrä. Voimme tutkia asioita myös tarkemmin, ja todeta harmonian vallitsevan Jumalan sanan eri kohtien välillä. Kannatan tätä jälkimäistä vaihtoehtoa. Entä sinä? Entä muut?
Pieni huomio tähän keskustelun vaiheeseen, vähän provosoivakin.
Täällä Kotimaa24 palstalla on varsin mainio ilmapiiri, vaikka eriäviä mielipiteitä sinkoilee. Aika monen juttukaverin kanssa olisin valmis lähtemään samaan kahvipöytään.
Luulin täällä aloittaessani, että saan pohdittavakseni teologian ammattilaisten ymmärryksiä Raamatussa esitetyistä asioista. Miksi kuitenkin kirkon virallinen opetushenkilöstö ani harvoin kommentoi yhtään mitään Raamatusta peräisin olevaa käsitystä? Keskustelua sitävastoin tulee tuutin täydeltä, kun joku ryhmä alkaa rikkoa kirkollisia traditioita ja pykäliä toiminnassaan. Eikä hiljaa olla silloinkaan, kun uuden avioliittolain seuraamuksiin joukolla pureudutaan.
Miksi keskustelu Raamatun opetuksista on niin kovin epäsuosittua täällä kirjoittelevien ”uskon ammattilaisten keskuudessa”? Onko pelkona hedelmättömien väittelyiden pyörteisiin joutuminen?
Rovasti Matias Rotolle haluan tässä esittää kiitokseni mielenkiintoisista ajatusten vaihdoista. Samaa mieltä emme aina ole olleet, mutta keskinäinen kunnioitus elää ja voi hyvin.
Muinaiskansat pitivät usein taivaankapapleita jumalinaan. Toiset olivat pahoja ja toiset hyviä. Hyvistä joukonsuurin (Aurinko) oili Korkein Jumala. Pahojenpomo oli Saturnus- Sat -ur- nus. Sat onsama kuin Egyptin ja Raamatun Seth ja kertomuksen Seetistä eli Saturnuksesat liittyykin Saturnuksen napahalkaisa 108000 km .
Saturnus-Saatana sitominen 1000 vuodeksi Ut:ssa viittaa siihen
astronomiseen tosiasiaan, että Saturnus viettää aina noin 1000 vuotta
muuhun planeettaperheeseen sidottuna´ mutta muuttuu
näkymättömäksi ´’vastapuolelle asetetuksi´ (set-perusmerkitys)
´pimeäksi planeetaksi, kunnes taas palaa 1000 vuodeksi planeettaperheen. Tähtitieteilijä Bentleyn: ” 945 eKr kaikki muut planeetat paitsi Saturnus olivat samalla puolella taivasta kuin Aurinko ja Kuu” Näin myös noin tuhat vuotta myöhemmin ajanlaskumme alussa.
En mahda mitään sille, että nuo kytkennät Raamatun ja muinaisten uskomusten välillä vaikuttavat lähes aina tekemällä tehdyiltä. On kuin huimimpia evoluutioteorioiden ”oivalluksia” lukisi.
Raamattu puhuu hyvin yhtenäisesti ”uudesta maasta” ja tuhatvuotisesta kunnostuskaudesta maapallolle. Mutta että periodi olisi kytketty Saturnuksen kytkentöihin…
Miksi noin mutkikas taustakuvio Raamatun ajanjaksolle? Eikö Ison Kirjan selkeä ”paluu paratiisiin Jumalan valtakunnan avulla”-teema ole riittävä?
Vai olisko niin, ettei Raamattu ilman saturnusmausteita ole riittävän korkealentoinen niille ihmisille, jotka haluavat mystiikkaa ja eksotiikkaa jumalakäsityksiinsä?
Rauli, tähtitaivan liikeet muinaiskansoille olivat itämaisten öiden pimeydessä ja tähtien kirkkaudesa paljon merkitävimpiä kuin nykyihmiselle. Ja on syytä uskoa että ne myös synnyttivät monia uskontoja, sillä taivaankappeleet jumalistettiin, ne uskottiin jumaliksi.
Raamatun Seth,josta tuli myöhemmin Saatana, oli mitä ilmeisemmin astronominen symboli, sillä Genesiksen hänen liittämät luvut 105 ja 807 yhteensä 912 on annettu siten, että niiden numeroiden tulo 5x8x7x9x2 = 5040, toimii näin: But once “a mile” is defined as being, for example, equal to 1/7920 th of the Earth’s diameter, then the unit of a mile is fixed thereafter for other measurements. This means that the product of the first seven numbers (seven factorial) equaling 5040 — which turns out to be equal to the sum of the Earth’s radius (3960 miles) and the Moon’s radius (1080 miles) — is significant! Se että muinaiset sankarinimet liittyivät usein astronomiaan vahvistuu siitäkin, että kolme sumerilaista kuningasta hallitsivat yhteensä 108000 vuotta,mikä on Saturnuksen napahalkaisjan mitta.
Tuo tuhat vuotta on ilmeisesti ilmaus, jonka voisi käsittää myös ajanjaksolla kun Kristuksen seurakuntaa koetellaan maan päällä, Kristuksen seurakuntaa, ei ollut ennen Jeesuksen tuloa ja vain Israelin kansalla, Juutalaisilla oli Isakin, Jaakobin ja Aabrahamin Jumalasta tieto.
Ajattelen, että Kristuksen ensimmäisen ja toisen tulemisen välinen aika ja tuo on aika jolloin saatana vielä saa riehua täällä ja tietää itsekin ajan käyvän vähiin ja käy siksi ympäriinsä taistellen Herraa ja hänen voideltuansa vastaan, joka on Kristuksen maanpäällinen seurakunta, joka on myös vainottu Kirkko, Kristuksen ruumis.
Tämä hengellinen näkökulma löytyy kyllä Raamatusta aika selvänä. Vastakristuksen henki on maailmassa vahva ja nousemassa kaiken aikaa. Kristuksen kieltäminen ja Raamatun auktoriteetti on kaikenaikaa yhä vahvempien hyökkäysten kohteena ja en ihmettelisi, jos pian tulee aika, jolloin Raamatun opettaminen Totuutena kielletään kansainvälisillä lailla, koska nähdään ihmisen tulleen jo niin viisaaksi, että voi itse asettua Jumalan paikalle, eikä tarvitse enää Raamattua, joka julistetaan saduksi. Tästä on jo vahvoja merkkejä. Luopumuksen täytyy ensin tulla.
Tieteelliset teoriat ovat usein ateistisen maailmankuvan esiintuomia ja Raamatun julistaminen saduksi saattaa olla lähempänä kaiken aikaa, kunhan vain poistuu tieltä vielä se, joka pidättää täyden laittomuuden esiinmarssia, joka muuttaa ajat ja lait oman mielensä mukaan.
Ismo. Esitit ajatuksen siitä, että ”Tuo tuhat vuotta on ilmeisesti ilmaus, jonka voisi käsittää myös ajanjaksolla kun Kristuksen seurakuntaa koetellaan maan päällä.”
Mielestäni ei voisi. Raamattu nimittäin liittää tuhatvuotisjakson selkeästi Saatanan tuhatvuotiseen vankeudessa oloon, kuten Ilmestyksen 20. luvussa totesimme. Kuka silloin Kristuksen seurakuntaa koettelisi ja mistä syystä?
Olen kyllä sitten kanssasi aivan samaa mieltä siitä, että ”Kristuksen kieltäminen ja Raamatun auktoriteetti on kaiken aikaa yhä vahvempien hyökkäysten kohteena.” Tämänhän tiedämme johtuvan Raamatun ennustamasta Saatanan loppukiristä ennen kuin häkki Jehovan päävastustajalle heilahtaa. Ja tuskin se päivä kovin kaukana on.
Taidat Rauli sekottaa Raamatun auktoreiteetin sen tulkitsijoiden auktoriteettiin…
Voi olla, että tuommoinen vaikutelma joskus syntyy. Näiden keskustelujen tulkitsijoille annan kernaasti oikeuden käyttää sitä Luojan antamaa vapaata tahtoa.
Raamattua ymmärtämään pyrkivän auktoriteetti on sen ja vain sen varassa, että pyrkii käsittämään sen Kirjoituttajan aivoituksia. Esimerkiksi ”Saturnuksen napahalkaisjan mitta” ei liene Raamatun ymmärtämisen ja tulkinnan kannalta mitenkään tarpeellinen – ja tuo sitä auktoriteettiäkin vain hyvin rajallisen määrän.