1. Minut on kastettu Jeesuksen käskyn mukaan, Herralle annettu. Kunpa ei saisi kukaan minua vieroittaa laumasta Jeesuksen ja harhaan johdattaa luo vääräin paimenten.
2. Minut on kastettu lapseksi Jumalalle, kalliisti ostettu lain alta armon alle. Suo, että kaidan tien päivittäin valitsen ja arkityöhön vien valvovan sydämen.
3. Minut on kastettu uudeksi ihmiseksi, kasteessa saatettu Kristuksen jäseneksi. Suo, etten rikkoa milloinkaan saattaisi kasteeni liittoa. Varjele lapsesi.
4. Nyt kasteen armosta Sinulle, Herra, kannan, nöyrästi kiitosta. Suo, että aina annan ruumiini, sieluni sinulle kokonaan. Nyt aamen, apuni, valtias taivaan, maan.
Siionin virsi 168. Sanat Väinö Malmivaara vuodelta 1933.
”Erityisesti new age -kentälle on tyypillistä, että siellä toimii myös yksityisiä elinkeinonharjoittajia.”
Ovatko he energiaparantajia, kaukoparantajia, kristalliparantajia, TV-ohjelmissa ennustavia meedioita ja selvänäkijöitä jne, jotka parantavat ja ennustavat maksusta?
Varmaan osa noista kuuluu johonkin ”new age” ryhmään, mutta suurin osa lienee ihan itsenäisiä toimijoita. Turtiaiselta voi kysyä miten taas evlutin piirissä rukousparantajat toimivat ja millaisia maksuja keräävät enemmän ja vähemmän laillisesti.
Otto Chrons: ”Turtiaiselta voi kysyä miten taas evlutin piirissä rukousparantajat toimivat ja millaisia maksuja keräävät enemmän ja vähemmän laillisesti.”
Ev.lut seurakuntien toiminta on itsenäistä. Jokainen seurakunta voi järjestää toimintaansa kirkkolain ja -järjestyksen puitteissa aivan kuten haluaa, ilman ulkopuolista ohjausta.
Karismaattisen liikkeen myötä Sanan ja rukouksen iltoja on järjestetty Suomessa ev.lut. kirkoissakin eri puolilla jo yli 30 vuotta. Osana tätä toimintaa on ollut sairaiden puolesta rukoileminen ja Raamattuun perustuva öljyllä voitelu (Jaak 5:14).
Useimmissa seurakunnissa tämä on osattu hoitaa ilman suurta meteliä ja otsikoiden tai tunteiden nostatusta aivan luonnollisena osana kirkon / seurakunnan rukouselämää. Asialla ovat myös olleet oman seurakunnan työntekijät ja vapaaehtoiset vastuunantajat.
Sitten on niitä, joiden erityisenä kutsumuksena on ollut rukoilla sairaiden puolesta. Heitäkin on näinä vuosikymmeninä ollut monen sorttisia, joten kaikkia rukouspalvelijoitakaan ei pidä panna samaan koriin.
Näissä yhteyksissä, kun sairaiden puolesta rukoilemisesta on tullut päätarkoitus, on ilmaantunut myös enemmän pyrkimystä liiketoiminnalliseen ”tulosvastuuseen”, jotta toiminnasta saadaan myös taloudellisesti kannattavaa. Tämän seurauksena toiminnan ympärille on kasautunut ylimääräistä bisnes-roinaa (kirjoja, äänite- ja kuvatuotteita ym. myytävää).
Ylilyönnit ovat tapahtuneet näissä yhteyksissä, kun rukoilemisen sijaan on lähdetty parantamaan sairaita ja lupaileman Jumalan nimessä kaikenlaista, johon ihmisellä ei ole valtuuksia. Isä meidän -rukouksen ”tapahtukoon sinun tahtosi” -osio on unohtunut.
Omassa seurakunnassamme olemme päätyneet sellaiseen ratkaisuun, että erityisiä ”parantumiskokouksia” emme järjestä. Sen sijaan pidämme huolen siitä, että kaikissa mahdollisissa seurakunnan kokoontumisissa rukoilemme ihmisten puolesta ja annamme mahdollisuuden henkilökohtaiseen esirukoukseen.
Myös sunnuntain messun yhteydessä meillä on erityiset koulutetut rukouspalvelijat (usein myös eläkkeellä olevia pappeja), joiden kanssa voi messun jälkeen jäädä kirkon penkkiin tai alttarille rukoilemaan omien vaivojensa tai huoliensa kanssa.
Kaikki tapahtuu hyvässä järjestyksessä ja ilman suurta meteliä. Myös silloin, kun ihminen itse raportoi meille kokemastaan rukousvastuksesta tai ihmeparanemisesta.
Joidenkin puolesta olemme rukoilleet pitkäänkin, mutta kaikki eivät aina parane. Tänään viimeksi pidimme yli vuosi sitten syöpään sairastuneen työtoverimme muistohetken. Hän menehtyi sairauteensa 39-vuotiaana. Kahden kouluikäisen lapsen isä. Paljon oli hänenkin puolestaan rukoiltu, mutta lopputulos oli se, että työtoverimme kuoli sairauteensa.
Näin käy kerran meillekin. Jos paranisimmekin yhdestä sairaudesta, kuolemme johonkin toiseen tautiin tai sitten onnettomuuteen tai väkivallan uhreina.
Silti rukoilemme toistemme puolesta Isä meidän -rukouksen sanoin ”tapahtukoon sinun tahtosi”.. Siihen sisältyy viesti: et ole kipusi kanssa yksin. Meidän rukoilijoiden lisäksi lähelläsi on Jumala, joka pitää meistä huolen. Myös kuolemassa.
Tämä toimii. Manipulointi ei. Olipa kyse liioista lupauksista tai Jumalan lupausten turhentamisesta.
Jouni Turtiaiselta terve ja realistinen kannanotto. Kiitos Jouni!
Hyvä kannantto! Kiitos Jouni
1. Nyt veljet, siskot, veisatkaa / ja kiittäkäämme Jumalaa, / kun meidät kasteen armossa / hän otti omaan liittoonsa.
2. Jo silloin meidät iäksi / hän viinipuuhun oksasti. / Näin yhdistyimme Jeesukseen, / vanhurskauteemme ikuiseen.
3. On syntivelka suunnaton, / vaan kaste sen jo pessyt on. / Näin kaste takaa ikuisen / anteeksiannon, rakkauden.
4. Me Herran kanssa kuolimme / ja kerran ylösnousemme. / Sai Jeesus voiton valtavan, / me saimme saman kunnian.
5. Nyt kasteen liiton linnassa / me saamme elää suojassa. / Ei voita julma Saatana, / ei meitä synti kadota.
6. Ken uskoo ja on kastettu, / hän on jo Herran valittu. / Nyt kiittäkäämme laupeutta / ja iloitkaamme Herrassa!
Melodia:
Siionin Kannel 1874
Teksti:
Fredrik Gabriel Hedberg 1844
Uudistaja:
Eija Harmanen ja Lauri Thurén
Siionin kanteleeseen tulovuosi:
1875
Kysyn onko kasteessa yhtään ihmisen tekoa vai onko kajkki Jumalan tekoa?
Se, mitä kasteessa saadaan, on Jumalan tekoa. Se, miten kaste toteutetaan tässä maailmassa, on ihmisen tekoa.
Ville Hassinen tarkoitatko että ihminen päättää kuka kastetaan? Siis toisen ihmisen käsissä on kuka näin kasteen kautta pelastuu?
No en sitä tarkoita, vaan kasteen toteuttamisen tapaa lähinnä. Eli millainen tilaisuus se on, mitä rukouksia sisällytetään, miten paljon vettä ”käytetään”, lähinnä millainen rituaali tilaisuus on. Raamatusta otetaan ainakin ne pakolliset jutut: vettä, kastetaan Kolmiyhteisen Jumalan nimeen, siunataan apostolisella siunauksella kättenpäällepanemisen kautta, luetaan Raamatun tekstejä ja kysellään uskon perään.
Miksi uskovat alkavat keskustella kasteesta ja siitä saa aikaan hässäkän? Miksi ei aloiteta Jeesuksen ylistämisestä. Nimittäin mitä tahansa laitetaan Jeesuksen edelle, on kotoisin varkaasta ja ryöväristä.
Ei kastetta ja Jeesusta voi erottaa toisistaan. Kasteessa meidät liitetään Jeesukseen. Saamme kasteessa ne lahjat, josta Jeesusta voimme ylistää ja kiittää.
Kimmo! Miksi kaste edellä mennään? Onko riidanhalu niin kova? Vai onko identiteetti niin ohut ettei muuten pysy pystyssä?
Riitaa en halua haastaa ja mielestäni kaste on liian arvokas asia riidan haastamiselle. Identiteettini taas on monessa tulessa koeteltu ja onneksi Kristukseen kätketty.
Sinulta voisin kysyä, että miksi pidät kastetta halpana?
Jos kaste antaisi sen mitä esim Kimmo Jaatila sanoo niin silloinhan kastetut erottaisivat hyvän pahasta, pimeyden työt valkeuden töistä.
Ei kannata Ari pullistua, sinulla on ihan sama vika. Kaste edellä jokapaikkaan.