Teologia on Jumalan sanaa, jonka puhtaat, nöyrät ja hengellisesti uudestisyntyneet sielut saavat ottaa Jumalan armosta vastaan.

Teologiaa ei sen sijaan ole se, mitä opetetaan tieteenä,  joka yleensä tutkii asioita historiallisesti ja ymmärtää ne siksi ulkokohtaisesti ollen täynnä epäilyksiä ja kysymyksiä.

Pyhä Paisios Athosvuorelainen

 

  1. ”Martti Pentti 25.07.2023 15:06
    Tulet yllättymään, kun tapaat iäisyydessä yli miljardin sellaista kristittyä, joita et luullut siellä kohtaavasi. ”Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään.”

    Kaiki Jeesuksen yhteydessä on sellaista mitä ei mieleemme pysty täällä ajassa nousemaan.

    Ketä suuressa siinä suuressa joukossa on vain Karitsan verellään lunastettuja.

    Kun Jeesuksen pilvissä kohtaamme olemme olemme siinä hetkessä niinkuin Hän. Tiedämme kaiken kaikesta. Emme hämmästele helluntalaisina emmekä luterilaisina uskovina, vaan tiedämme kaiken.

    Kun väenväkisin haluat jatkaa kommentointia, niin olisi hyvä tehdä se asiaan mihin kommentoit. En usko, että halusit kommentoida tuota luetteloa, minkä laitoin, jossa on kolme kristillis-nimitystä käyttävää kirkkoa. Muut olivat pelkästään oppeja syvyydestä ja joiden pelastautuminenei päädy ”ylös” vaan ”alas”.

    • Reijo Mänttäri24.07.2023 23:05 kirjoittaa;”
      Kaikki luotu tuhoutuu, fyysinen ja henkinen. Hengellinen ei tuhoudu koska se on Jumalaa/Jumalasta. Siksi siihen on huomio kiinnitettävä.

      Sana tuli lihaksi, eli syntyi ihmiseksi, jossa oli syntyessään Jumalan häneen puhaltama henki-sielu. ”

      Kaikki ei tietenkään tuhoudu. Ruumis tietysti maatuu, tosin ei kaikilla. Viimeisenä päivänä saamme muuttuneen ruumiin. Ruumis ei ole paha, eikä se ole liha. Liha edustaa Raamatussa jotakin muuta kuin ruumistamme.

      Jeesukseen ei puhallettu mitään henki-sielua, koska silloin Jumala olisi luotu inkarnaatiossa joka on mahdottomuus. Miten luoja voisi luoda itsensä? Miten Jumala voisi puhaltaa itseänsä luoden itsensä? Kristus omaksui kaltaisuutemme, ääretön yhtyi äärelliseen, luomaton alensi itsensä ja rajoitti itsensä, ollen samalla rajoittamaton.

    • ”Ketä suuressa siinä suuressa joukossa on? Vain Karitsan verellään lunastamia..” Aivan. Me voimme vain arvailla, keitä siihen joukkoon kuuluu. Todennäköisesti arvauksemme menevät päin mäntyä. Voimme toki toivoa olevamme itse mukana.

    • Nuo Ilm. 7. luvussa mainitut valkeissa vaatteissa Karitsan eteen tulevat ovat Ilmestyskirjan tavassa ilmaista itsensä pyhän kasteen saaneet. Valkea vaate nimittäin JOKA KERTA Ilmestyskirjassa esiintyessään viittaa kastepukuun ja tyylimuodon ”pars pro toto” mukaisesti viittaavat koko kastetoimituksen sisältöön, siihen, että meidät on Karitsan verellä puhdistettu, kun syntimme on anteeksi annettu Kristuksen sovintokuolemassa Golgatan ristillä.