Tulin tänne siksi että halusin keskustella uskon keskeisistä kysymyksistä. Siitä on jo kahdeksan vuotta. Jo ensimmäisessä tekstissäni kysyin sitä: ” kuka on kristitty”. Vastaus kysymykseen on keskeinen. Ehkäpä moni muukin toivoisi juuri tuohon kysymykseen vastauksen. Aika-ajoin sama kysymys on blogeissani noussut pintaan ja huomaan nyt prosessoineeni kysymystä koko ajan. Ikään kuin olisin halunnut porautua kysymykseen yhä syvemmin. Nyt huomaan etsineeni, jotain tiedostamatta oikein sitä, että mitä olin etsimässä. Kommentit ja toisten blogit ovat vieneet asiaa eteenpäin. Jokin tärkeä palanen tuntui ikään kuin puuttuvan.
Äskettäin kiinnitin huomioni Joh 3:3 Jeesuksen luo tulee Nikodeemus. Keskustelu alkaa aika poikkeavalla tavalla. Se miten Jeesus vastaa Nikodeemuksen kysymykseen ei ensi näkemältä näytä millään tavalla vastaavan kysymykseen. Silti siinä on koko vastaus minunkin kysymykseeni.
Antero Syrjänen on usein blogeissaan ottanut esiin sen, ettei hän kykene käsittämään sellaista Jumalaa, jonka Raamattu meille ilmaisee. Hänellä näyttää olevan sama kysymys mielessään, kuin Nikodeemuksella. Jeesus vastaa heille: ”Kukaan joka ei ole uudestisyntynyt ei (alkukielessä) ”kykene” näkemään Jumalan valtakuntaa.”
Kyse ei ole pelkästään siitä, että uskova näkee jumalanvaltakunnan seurakunnassa, jumalan sanassa ja omassa elämässään. Uudestiyntymisensä tähden hän on kykenevä näkemään sen miten jumalanvaltakunta on tullut lähelle. Se on hänelle niin itsestään selvää, että hänen on vaikea tajuta sitä, ettei kaikilla ole samaa kykyä. Eikä edes sitä, milloin hän on tämän kyvyn saanut. Eikä varsinkaan sitä, että kyky hänessä on Jumalan Hengen työtä.
Kiinnosti katsoa mitä Aapeli Saarisalon Raamatun sankirjassa olisi uudestisyntymisestä. Aapelilla kun on monista asioista hienosti kiteytettyjä selityksiä.
Näin Aapeli vastaa kysymykseeni: ”Uudestisyntyminen on käsite jonka avulla Raamattu selvimmin ilmentää sitä totuutta että hengellinen elämä Jumalan lapsissa ei ole heidän omaa työtään, vaan perustuu Jumalan välittömään ja yliluonnolliseen puuttumiseen heidän elämäänsä. Vanhurskauttaminen ja uudestisyntyminen ovat pelastuksen suuren todellisuuden kaksi eri puolta.
Vanhurskauttaminen on asettamista lapsen asemaan ja oikeuksiin.
Uudestisyntyminen tekee osalliseksi lapsen luonnosta.
Jeesus sanoo, että ihmisen tulee syntyä uudesti ylhäältä voidakseen käydä sisälle Jumalan valtakuntaan. UT:n kirjeet puhuvat siitä että uskovat ovat synnytetyt Jumalan elävällä sanalla.
Sana syntyminen ilmaisee sen että on kyse jostakin joka on aivan uutta. Jotakin joka ihmisessä Jumalan työn tuloksena luodaan. Eikä tätä uutta voi saada aikaan kenenkään ihmisen oma tahto vaan yksin Jumala. Ainoa edellytys ihmisen puolelta on usko Jeesukseen Kristukseen Jumalan ainosyntyiseen poikaan.
Uudestisyntymisen kautta ihminen tulee osalliseksi Jumalan omasta luonnosta.
Jumalan luonto on rakkaus. Se mikä uudessa syntymisessä saa ihmisessä alkunsa on uusi rakkauden elämä. Sitä tämä uusi on.
Lihan mieli on vihollisuutta Jumalaa vastaan ja itsekkyyttä muita ihmisiä kohtaan. Sanallaan Jumala luon ihmiseen uuden luottamuksen ja lapsen rakkauden.
Se tahtoo sitä mitä Jumala tahtoo ja vihaa sitä mitä Jumala vihaa. Uudestisyntyminen on Jumalan luomus ihmisessä.
Uudestisyntyminen käsitetään usein väärin ja ajatellaan, että kyse on pelkästä elämäntavan muutoksesta. Uusi elämäntapa ei ole samaa kuin uusi elämä.
Oppineen tulee luopua kaikesta minkä on oppinut ja hurskaan kaikesta omasta hurskaudestaan voidakseen tulla pelastetuksi.
Uusi ihminen näkee jotain, tuntee jotain, omistaa jotain, jota vanhalla ihmisellä ei ole. Kristitylle tämä kaikki on jotain sellaista jonka hän on saanut Kristuksen kautta ottamalla hänet uskossa vastaan.”
On paljon opetusta siitä milloin uudestisyntyminen tapahtuu, mutta harvoin kysellään sitä mitä siinä oikeasti tapahtuu. Siinähän täytyy tapahtua jotain. Täytyy syntyä jotain jota aiemmin ei ole ollut. Huomaan nyt että uudestisyntyneellä on taivaasta annettu kyky havainnoida läsnäolevaa Jumalan valtakuntaa. Hänessä on uusi rakkaus Jeesukseen ja hänen tahtoonsa. Uudestisyntyneellä on uusi mieli, joka on hänelle annettu, joka vetää häntä uudelleen ja uudelleen Jeesuksen luo omistamaan armon ja rakkauden. ”Niin kuin peura lähteelle halajaa, niin hänen sielunsa kaipaa Herraa.” Sellainen on Kristitty.
Minulle tämä kysymyksenasettelu merkitsee sitä, että nyt käsitän mitä olen uudestisyntymisessä saanut sellaista mitä minulla ei sitä enne ole ollut .Jos kerran Jumala lupaa antaa Henkensä meidän sydämiin, niin kyse ei voi olla jostakin josta olisin täysin tietämätön. Jumalan henki kun vaikuttaa jotain meissä. Joten olemme aitiopaikalla seuraamassa Hengen vaikutusta.
Mielenkiintoista keskustelua, mutta – älkää nyt loukkaantuko – tehdäänkö uskon asiasta tässä liian monimutkainen ja vaikea? Meidän sanamme ovat aina vain likiarvoja, ja ymmärrämme niitä eri tavoin. Joskus tuntuu, että tingataan ongelmista, joita ei ole.
Olen Pirjon kanssa samalla puolella sanat ovat vain likiarvoja, uskonnollinen kieli on oma lajinsa, ja kristinuskon laji vielä erityinen kapulakieli. Sanoilla tavoitamme jotakin toista todellisuutta joka jää vajaaksi, mystiseksi, tuoden samalla jotakin.
Kreikkalaiset filosofit halusivat usein eritellä eri sanoja ja antaa niille tarkkoja merkitys-sisältöjä. Kuuluisa sana on sana Rakkaus jota sitten määriteltiin useampaan kategoriaan.
Uudestisyntyminen on varsinkin protestanttisessa Pietismissä yksi sana jota on pyöritetty suuntaan ja toiseen. Koska, mitä, milloin jne…
Pirjo: Olet oikeassa.Sanat ovat likiarvoja. Viime viikon Kotimaassa olikin kiinnostava kirja-arvostelu koskien erilaisia raamatunkäännöksiä.
Muistaakseni joku tänne kirjoittava uskoi, että vuoden 1938 suomenkielinen Raamattu olisi ’oikeaa Jumalan Sanaa’. Arvelin silloin, että kovin pienen kielialueen Jumala oli sanomalleen valinnut. Mutta hoksasin samassa, ettei arameakaan tainnut mikään maailmankieli olla.
Tästä linkistä pääsee tutustumaan erilaisiin raamatunkäännöksiin: https://www.kotimaa.fi/artikkeli/maailman-raamatunkaannokset-loytyvat-verkosta/
Pystyn lukemaan Raamattua joillakin eurooppalaisilla kielillä ja jopa niiden välillä syntyy todella erilaisia tulkintoja Raamatun tekstien yksityiskohdista, siis jopa sellaisten kielten raamatunkäännöksissä, jotka pohjautuvat latinaan.
Pari ystävääni pystyvät lukemaan Raamattua kiinaksi ja japaniksi. Ihan eri maailma. Kiinan merkit voi tulkita vaikka miten monella eri tavalla.
Mutta ainakin kaikilla niillä kielillä, joita osaan, Raamatun perussanoma on sama : Jeesus pelasti meidät, armo ja laupeus seuraavat meitä päiviemme loppuun asti. Kaikki muu on toisarvoista.
Me ihmiset voimme tehdä uskosta kilpaurheilun: kuka uskoo enemmän, kuka uskoo paremmin, kuka on oikeaoppisempi, kuka pystyy elämään selibaatissa… kuka pystyy… Ei meistä kukaan pysty. Kaikki tarvitsemme armoa. Siinä kaikki.
Mikä mieltäsi painaa tässä Pirjo?
Kyselen tässä sitä mitä meille erityisen merkityksellistä saamme uudestisyntymisessä. Kysymyksen asettelu on johtanut minut pohtimaan mitä kaikkea siihen sisältyy. Siinä kun näyttää olevan koko uskonelämän rikas kirjo. Oikeastaan ei juuri mitään olisi ilman sitä.
En vastaa Pirjon puolesta vaan kirjoitan omia mietteitäni.
Miksi Pekka et usko, että olet syntynyt Jumalan lapseksi? Miksi sinun täytyy ’uudestisyntyä’?
Eilen oli uskonpuhdistuksen (muisto)pyhä. Siinähän oli ja on kyse Raamatun sanaan, armon Evankeliumiin paluusta. Ei kukaan kykene omilla voimilla ja yrityksillä levyttämään Jumalaa. Tarvitaan armahdus, yksin armosta, yksin uskosta, yksin Kristuksen tähden.
”Ellette synny vedestä ja hengestä…” Sitä ei Nikodemus käsittänyt. Me tiedämme nyt Uuden Testamentin lapsina, ettei se tie ole salatiedettä, vaan selvä kasteen ja uskon tie. Pyhä kaste on uudensyntymän peso Jumalan lapseuteen, se on kaikelle kansalle annettu ja uskossa omistettavaksi. On selvä ja suora tie, sama mikä on aina hyvä ollut kristikunnassa.
Luterilaisuus, ei ole ikinä määritellyt mitä sanoilla tarkoitetaan; ”yksin armosta, yksin uskosta, yksin Kristuksen tähden.” > Ne olivat helppoja iskusanoja.
Samuel Kettunen pidät ”tietäsi” selvänä ja suorana, kuinka sovitat omaan tiehesi Jeesuksen sanat että hedelmästä puu tunnetaan, voitko koota orjantappuroista viinirypäleitä, entä väkivallan keskeltä rakkautta?
Ari
Ei Raamatun sanojen vääristely ja virhetulkintojen puolustelu ole Hengen hedelmää. Sellaisen hedelmänä on vain riitoja ja turhaa kinaamista asioista perillä olevia vastaan.
Pyri siis rauhaan Jumalan sanan kanssa ja luovu vääristelyistäsi!
Matias Roto näytä missä vääristelen, siis näytä Raamatun sanasta äläkä kirkon valheista tai omista harhoistasi.
Ari
Vain täydellinen välinpitämättömyys Raamatun sanasta ja historian ymmärryksen puutteesi saa sinut väittämään kirkon opetusta ala-arvoisella ilmaisullasi ”valhe” ja kuvittelemaan, että täsmällisen Raamatun sanan tutkiminen muka olisi harhoja.
Olen osallistunut noin kolmen vuosikymmenen aikana Raamatun tutkimuksen tutkijaseminaarien istuntoihin, toki elämän kulun eri vaiheissa erilaisin intensiteetein. Tuona aikana olen oppinut lukemaan Raamatun tekstiä juuri niin kuin se on kirjoitettu. Siksi yritän sinullekin selittää Raamatun sanaa, että jos mahdollista, sinäkin pääsisit kehityksessäsi edes kaksiviikkoisen kissanpojan kehitystasolle: Saisit silmäsi auki.
Pekka on taas laittanut mielenkiintoisen blogin, joka on herättänyt paljon keskustelua.
Itse kiinnitin huomion Pekan blogissa kohtaan:
”Sana syntyminen ilmaisee sen, että on kyse jostakin joka on aivan uutta. Jotakin joka ihmisessä Jumalan työn tuloksena luodaan. Eikä tätä uutta voi saada aikaan kenenkään ihmisen oma tahto vaan yksin Jumala. Ainoa edellytys ihmisen puolelta on usko Jeesukseen Kristukseen Jumalan ainosyntyiseen poikaan.”
Tuossa on Raamatun oman ilmoituksen vastainen ristiriita, sillä Raamatusta löytyy selkeästi käsitys, että Jumala yksin vaikuttaa ihmisessä uskon ja kääntymyksen Evankeliumin Sanan kautta. Eli ei ole mitään edellytystä ihmisen puolelta, koska syntyvä ei voi vaikuttaa omaan syntymäänsä millään tavalla.
Tämä on Raamatun selkeä ilmoitus. Niinkuin lihallinen ihminen syntyy, ilman omaa vaikutusta, vain vanhempien tahdon mukaan, niin myöskin Kristitty syntyy ilman omaa operointia. Siemen on Jumalan Sana, Kristus. Tämän kuvan mukaan myös Kristus ja seurakunta synnyttää (mies ja nainen) synnyttää kasteen kautta Kristityn.
Tämä on Hengellinen syntymä ylhäältä.
Raamattu on myös hyvin selkeä siinä, että tämä ylhäältä syntyminen tapahtuu veden ja Hengen kautta, eli kasteessa. Eli kuten Kirkko opettaa Sanan ja Kasteen kautta Kristukseen.
Suosittelen tutkimaan tarkoin Matt.13 lukua, jossa Jumalan työ maailmassa on kuvattu Jeesuksen omien sanojen mukaan. Jolla on korvat, se kuulkoon.
”Vielä taivasten valtakunta on nuotan kaltainen, joka heitettiin mereen ja kokosi kaikkinaisia kaloja. Ja kun se tuli täyteen, vetivät he sen rannalle, istuutuivat ja kokosivat hyvät astioihin, mutta kelvottomat he viskasivat pois.” Matt.13:47-48
Ismo Malinen tuolla opetuksellasi teet Jeesuksen valehtelijaksi, Jeesus selkeästi sanoo toisin eli kyllä ihmisen itsensä täytyy vastata Jumalan kutsuun.
Jeesus sanoo esim ettei ilman parannusta kukaan pelastu:
Luuk. 13:5
Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte.”
Ari
Raamattu ei puhu parannuksen tehNEEN kasteesta
vaan parannuKSEN kasteesta.
SIIS
Kaste on se väline, jolla Pyhä Henki antaa parannuksen.
Joten lopeta Raamatun vääristely ja kielenvastaisia tulkintoja tyrkyttämästä.
Matias Roto etkö huomaa kuinka itse vääristelet, nyt siis parannuksen tekoa, sinulle on parannuksen teko kaste, etkö huomaa kuinka mieletön on väitteesi?
Ari
Opettele suomen kielen alkeet ja huomaa että jo Raamatun sanamuodot ilmaisevat sen mitä kaste saa aikaan.
Tapasi erottaa parannus ja kaste toisistaan edellytäisi sellaista sanamuotoa, jota Raamattu ei käytä.
Juuri edellä sen toin esille, mutta tapasi ummistaa silmäsi Raamatun tekstiltä ja sen sijaan sepitellä omia kuviteltuja tarinoitasi vie harhaan.
”Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.” Joh.6:44
Jos Jumalan Sana ei saa ihmisessä aikaan kääntymystä (parannus), niin ihminen ei kuule Jumalan Sanaa. Joka kuulee, on Jumalasta syntynyt.
”Ei ihminen voi ottaa mitään, ellei hänelle anneta taivaasta.”
Miksiköhän keskustelu kulkee aina vain uudelleen ja uudelleen pois aiheesta. Aihe ei siis ole se milloin uudestisyntyminen tapahtuu ja miten vaan se mitä uudestisyntyminen vaikuttaa. Eli millä tavalla uudestisyntynyt on erilainen, kuin muut. Paavali käski koetella itseään: oletteko uskossa. Tunnetteko että Herran henki on teissä?
Reijo Mänttäri ei kastaliikkeen jäsenenä tunne kirkon historiaa. Kastaliike kokoontuu kukaan ei tiedä missä, joten se on lahko. Helluntai peräiset ryhmittymät ovat kovin nuoria kun taas kirkko on Jeesuksen perustama. Erikoista ja tyypillistä, että Reijon kastaliike lahkosta ei saa mitään tietoa, muuta kuin Reijo Mänttärin kautta, jota hän täällä mainostaa, mutta ei kerro missä tämä salaseura kokoontuu. 🙂🙂🙂
Pekka V.
Ainakin Lapinjärvellä asuessamme huomasin, miten sinun tapasi elää ja toimia kirkkomme yhteisössä osoitti aitoa uskon hedelmänä tulevaa ystävällisyyttä ja myönteistä asennoitumista sekä evankeliumiin että seurakuntalaisiin. Teidän perheenne oli hyvällä tavalla malliesimerkki siitä, miten palveleva usko realisoituu kelvolliseen palvelukseen toinen toisensa avuksi.
Olen Jumalalle kiitollinen noista yhteisistä vuosista Lapinjärven ajoilta.
Pekka,
Tällaisissa lapsikastekeskusteluvirityksissä menee villiksi ja saat paljon kommentteja. Jos sinun on tarkoitus edelleen palata uskoontuloosi, niin puoleltani olen vakuuttanut, että uskon, mitä sanot, että olet tullut uskoon ja ymmärrät, ettei kaste hyödytä eikä haittaa tulla uskoon.
Älä vie tällaisiin huutelu-kommentointi blogeihin, ei sinun uskoontulosi tällä vähene eikä lisäänny. Täällä on niin paljon täysin Raamatun vastaista kommentointia ISOILLA kirjaimilla teologeilta, eksegetikoilta ja kirkkohistoriaan ”perehtyneiltä”, jotka eivät enää seuraa väärää eikä oikeaa logiikkaa puheenvuoroissaan.
Jos tähän vastaat, niin laita se tuohon minun edeltävään blogiin, niin ei lähde mopo lapasesta.
Reijo
Jeesuksen kastekäskyn mukaan opetuslapseksi tehdään kastaMALLA ja sitten näin opetuslapseutetuille opetetaan koko evankeliumi.
Matt. 28:18-20
Reijon blogi on boikotissa. Sillä jos Reijon kanssa on erimieltä hän blokkaa keskustelijan. Kastajaliike toimii näin manipuloivasti. En voi suositella Reijon lahko blokia.
Matias Roto toteat minulle:””Opettele suomen kielen alkeet ja huomaa että jo Raamatun sanamuodot ilmaisevat sen mitä kaste saa aikaan.””
Voi olla että lukutaidossani on parannettavaa, mutta tässä kaste asiassa sitä ei ole.
Siis Johannes kastaja ja Jeesus julistivat parannusta ja kuinka tämä tapahtui, kun ihmiset tunnustivat syntinsä niin heidät kastettiin, eikö olekkin selvää kun lukee Raamatusta niin kuin siellä on kirjoitettu?
Matt. 3:6
ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa, kun he tunnustivat syntinsä.
Jeesus käski julistaa parannusta:
Luuk. 24:47
ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.
Sitten vielä kaikkein selvimmin Pietari kertoo kuinka saadaan synnit anteeksi ja Pyhän Hengen lahja:
38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan(Ap.t.2)
Siis olisitko nyt selkeä ja näyttäisit missä vääristelen Raamatun sanaa?
Ari
Aivan yksinkertaisesti ongelmasi on siinä, että kuvittelet 1520 -luvulla KEKSITYN OPIN olevan muka alkuperäinen tulkinta Raamatun sanasta.
Yksi sana riittää osoittamaan lasten kastamista vastustavan käsityksesi täydellisen mielettömyyden. Pietarin helluntaisaarnassa mainitsema kasteen välityksellä saatavan parannuksen, syntien anteeksiantamuksen ja Pyhän Hengen lahjan kuuluvan myös lapsille.
” l A P S I L L E N N E ”
Pitääkö tehdä kuin sodan jälkeen käytetyn vähemmän lahjakkaan oppilaan oppimisen tukemiseksi annettu kehotus: Toista tuota sanaa sata kertaa.
Joten teepä sinäkin tuo harjoitus: Kirjoita tuo sana LAPSILLENNE sata kertaa ja muista, että Pietari puhuu kasteesta.
Uskon sankarien kiivasta väittelyä yksinkertaisesta asiasta. Jos olisin jonkun lahkon jäsen, sanoisin, että Jumalaa ei tarvitse etsiä, sillä Hän on jo löytänyt ihmisen. Parannusta ei tarvitse tehdä, sillä ihmisyydestä ei parannuta. Voihan sitä kuvitella itsestään suuria. Kaste on ihmistekoista, sillä sitoutetaan ihminen johonkin lahkoon, jonne pitää maksaa. Taivas aukenee ilman maksua. Paras on vain luottaa.
Miehet ovat sanelleet alusta asti tien jumalan ( ei Jumalan) valtapiiriin. He ylläpitävät sotia niin uskonnollisella kuin maallisellakin areenalla. Uskossa ei ole uskottavuutta. Se tuhoaa itse itsensä.
Amen.