Mitä yhteistä on kuormalavalla ja vanhalla virrellä?

Jaana Marjanen

Virsikirjan lisävihkon mainitseminen synnyttää mielenkiintoisia keskusteluja. Jotkut ovat harmitelleet, että edellisestä virsikirjasta poistettiin Haqvin Spegelin kirjoittama ja Elias Lönnrotin suomentama ”Jo vääryys vallan saapi” (440). He ovat jopa ehdottaneet, että se otettaisiin nyt lisävihkoon. Niin komea ja ajankohtainen se tuntuu olevan.

Virsi seisoo väkevästi köyhän ja vähäosaisen rinnalla sortajia vastaan. Se uskoo vakaasti oikeuden voittoon ja armahdukseen, joka tulee Herralta. Mikkeliläinen koraalitoisinto tukee virren sanomaa ja hengittää sen rukousta, joka mukailee psalmia 58.

Viimeksi olen kuullut tämän virren kotiseutuni historiasta syntyneessä Pula-oopperassa Nivalan jäähallissa. Siellä se laulettiin vuoden 1886 virsikirjan sanoilla: ”Walittaa täytyy totta Ja surra suuresti, Kun wääryys wallan ottaa Ja pahuus paisuupi.” Pohjanmaan jokilaaksojen laulajista koottu oopperakuoro tulkitsi jykevästi 1930-luvun lamavuosista, pakkohuutokaupoista ja nälästä kärsineiden tuskaa sekä heidän luottamustaan Jumalan oikeudenmukaiseen tuomioon.

Olen samaa mieltä keskustelukumppaneitteni kanssa. Tämän virren olisi hyvin voinut säilyttää nykyisessä virsikirjassa.

Silti en aio ehdottaa sitä lisävihkoon, sillä työryhmän tehtävä on määritelty toisin. Lisävihkoon otetaan nimenomaan uusia virsiä. Sellaisia, jotka on kirjoitettu ja sävelletty tätä lisävihkoa varten. Tai sellaisia, joita olemme hakeneet kotoisesta, hengellisistä lauluaarteistostamme, sisarkirkkojemme virsikirjoista ja muusta kansainvälisestä aineistosta. Vanhoja virsiä voi harkita palautettavaksi, jos virsikirja päätetään uudistaa joskus kokonaan.

Toivon toki, että löydämme lisävihkoon elämän makua, rosoisuutta ja lujuutta. Kaikkea sitä on tässä vanhassa virressä ja kaikkea sitä voisi kuvata yhdellä muotisanalla, joka vilahtaa usein sisustusta tai vaatetusta käsittelevissä lehtijutuissa. Viimeksi luin sunnuntain Savon sanomista, miten vanhasta eurolavasta oli syntynyt rouhea sohvapöytä.

Jospa edes yksi lisävihkon uusista virsistä olisi yhtä rouhea kuin elämää nähnyt ja monissa kuljetuksissa pintansa pitänyt kuormalava!

Jaana Marjanen, lisävihkotyöryhmän puheenjohtaja

  1. Twitter on virtuaalinen todellisuus, jossa kuka tahansa voi esiintyä periaatteessa kenen tahansa nimissä. Esim. Jumalalla on Twitterissä montakin tiliä, hieman eri otsikoilla. Suosituin niistä on pelkkä God, seuraajia hänellä on 1 262 494. Hän twiittaa: ”Jos kuulet minun puhuvan sinulle, sinun on syytä mennä puhumaan psykiatrille.”

  2. Se, että joku kirjoittelee sarkastista twiittejä Jumalan nimissä, saattaa vaikuttaa vain harmittomalta pilalta, mutta on itse asiassa merkki suuresta eksytyksestä, jonka loppuvaiheessa hurjimmiltakin huuliveikoilta vielä hymy hyytyy. Siihen on kuitenkin matkaa, mutta jo nyt olemme todistamassa omituista identiteettien ja arvojen sekamelskaa, joka näkyy entistä selvemmin eri elämän alueilla, mm. politiikassa, viestinnässä ja taiteessa. Perustan pettäessä etsimme uutta näkökulmaa koko tivoliin, joka kiihtyvällä vauhdilla meitä kieputtaa. Ja siinä ohessa voimme naputella muutaman nasevan twiitinkin, jos vielä ehdimme. Se ei toki ole syntiä, päinvastoin, meillä on kuitenkin vielä yhteys toisiimme, vaikka enää ehkä vain ohikiitävä ja hauras. Meillä on toivoa.

  3. Kiitos blogistasi Pekka.

    Hienoa, jos olet Hedbergin löytänyt! Kannattaa lukea lisää 🙂

    Pyrkiminen omilla teoilla ansaitsemaan Jumalan rakkaus voi tämä johtaa omavanhurskauteen, epätoivoon tai/ja uskon kysymysten täydelliseen hylkäämiseen. Parhaimmassa tapauksessa armo Kristuksessa saa kuitenkin kirkastua. Tämä tapahtuu sanan ja sakramenttien kautta ja välityksellä. Evankeliumin saa heti uskoa. Sen tähden tulee aina julistaa kaikille kuuluvaa autuutta Kristuksen sovitustyössä ja ylösnousemuksessa, niin kuin tuossa blogissasi hyvin esiin tuotkin.

    Kristuksen veressä meillä on kaikkien syntien täysi anteeksiantamus ja avattu taivas.

  4. Pekka tuot esille uskoontulosi 50 vuotta sitten eli ilmeisesti olit jo iällinen eli jopa täysikäinen, näin oletan.

    Mitä siis kohdallasi uskoontulo tarkoittaa, olisi hyvä jos sanoittaisit sen Raamatun sanoilla.

    Sitten vielä jos sitä verrataan esim muslimin uskoontuloon niin kuinka se eroaa vai eroaako siitä?

    • Samuel Kettunen olen kyllä ”ottanutkin” selvää henkilökohtaisesti eli ei eri ihmisten uskoontulossa ole eroja, kaikkien tulee tehdä parannus ja uskoa evankeliumi ja ottaa kaste Jeesuksen nimeen saadakseen synnit nateeksi ja Pyhän Hengen lahjan. Ei ole muuta toista tietä vaan ainoastaan Jeesus ja Hänen sanansa on oikea Tie.

    • No puhutaan nyt sitten siitä ihmeellisestä vanhurskaudesta, kenelle se luetaan, siis kaikille syntisillekkö vai kenelle?

      Siis ilmeisesti ajattelet (olenko oikeassa?) ettei ihminen itse voi mitään tehdä sen eteen, niin miten tuon vanhurskauden sitten saa jos kaikki eivät sitä saa?

    • Pekka mietippä yhtä kohtaa evankeliumissa:

      18 Ja eräs hallitusmies kysyi häneltä sanoen: ”Hyvä opettaja, mitä minun pitää tekemän, että minä iankaikkisen elämän perisin?”
      19 Jeesus sanoi hänelle: ”Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä, paitsi Jumala yksin.
      20 Käskyt sinä tiedät: ’Älä tee huorin’, ’Älä tapa’, ’Älä varasta’, ’Älä sano väärää todistusta’, ’Kunnioita isääsi ja äitiäsi’.”
      21 Mutta hän sanoi: ”Tätä kaikkea minä olen noudattanut nuoruudestani asti”.
      22 Kun Jeesus sen kuuli, sanoi hän hänelle: ”Yksi sinulta vielä puuttuu: myy kaikki, mitä sinulla on, ja jakele köyhille, niin sinulla on oleva aarre taivaissa; ja tule ja seuraa minua”.
      23 Mutta tämän kuullessaan hän tuli kovin murheelliseksi, sillä hän oli sangen rikas.(Luuk.18)

      Eikö tuossa ihminen vastannut Jeesuksen kutsuun kieltävästi?

lisävihkotyöryhmä Virsikirjan
lisävihkotyöryhmä Virsikirjanhttp://uusivirsi.wordpress.com/
Käytössä olevaan virsikirjaan valmistellaan parhaillaan lisävihkoa. Valmistelevan työryhmän on määrä saada työnsä päätökseen vuoden 2014 loppuun mennessä. Tämän jälkeen ehdotus menee kirkon hallintoelimien käsiteltäväksi ja päätettäväksi. Aikaisintaan lisävihko on seurakuntien käytössä vuoden 2016 loppupuolella. Tätä blogia kirjoittavat työryhmän jäsenet: kirkkoherra Jaana Marjanen (Kuopio), puheenjohtaja; MuM, kanttori Kaisa-Leena Harjunmaa-Hannikainen (Vihti); professori Kaisa Häkkinen (Turku); kirkkomusiikin opiskelija Taru Hämäläinen (Helsinki); FM, kirjailija Anna-Mari Kaskinen (Lohja); säveltäjä Olli Kortekangas (Helsinki); nuorisotyönopettaja, lehtori Pekka Kosonen (Pieksämäki); MuM, muusikko Pekka Nyman (Kirkkonummi); professori Erkki Tuppurainen (Kuopio); MuM, KM, kanttori, Jenni Urponen (Nousiainen); pastori, TM Samuli Koivuranta, sihteeri. Vanhempiin blogikirjoituksiin voi tutustua osoitteessa http://uusivirsi.wordpress.com/