Virsikirjan lisävihkon mainitseminen synnyttää mielenkiintoisia keskusteluja. Jotkut ovat harmitelleet, että edellisestä virsikirjasta poistettiin Haqvin Spegelin kirjoittama ja Elias Lönnrotin suomentama ”Jo vääryys vallan saapi” (440). He ovat jopa ehdottaneet, että se otettaisiin nyt lisävihkoon. Niin komea ja ajankohtainen se tuntuu olevan.
Virsi seisoo väkevästi köyhän ja vähäosaisen rinnalla sortajia vastaan. Se uskoo vakaasti oikeuden voittoon ja armahdukseen, joka tulee Herralta. Mikkeliläinen koraalitoisinto tukee virren sanomaa ja hengittää sen rukousta, joka mukailee psalmia 58.
Viimeksi olen kuullut tämän virren kotiseutuni historiasta syntyneessä Pula-oopperassa Nivalan jäähallissa. Siellä se laulettiin vuoden 1886 virsikirjan sanoilla: ”Walittaa täytyy totta Ja surra suuresti, Kun wääryys wallan ottaa Ja pahuus paisuupi.” Pohjanmaan jokilaaksojen laulajista koottu oopperakuoro tulkitsi jykevästi 1930-luvun lamavuosista, pakkohuutokaupoista ja nälästä kärsineiden tuskaa sekä heidän luottamustaan Jumalan oikeudenmukaiseen tuomioon.
Olen samaa mieltä keskustelukumppaneitteni kanssa. Tämän virren olisi hyvin voinut säilyttää nykyisessä virsikirjassa.
Silti en aio ehdottaa sitä lisävihkoon, sillä työryhmän tehtävä on määritelty toisin. Lisävihkoon otetaan nimenomaan uusia virsiä. Sellaisia, jotka on kirjoitettu ja sävelletty tätä lisävihkoa varten. Tai sellaisia, joita olemme hakeneet kotoisesta, hengellisistä lauluaarteistostamme, sisarkirkkojemme virsikirjoista ja muusta kansainvälisestä aineistosta. Vanhoja virsiä voi harkita palautettavaksi, jos virsikirja päätetään uudistaa joskus kokonaan.
Toivon toki, että löydämme lisävihkoon elämän makua, rosoisuutta ja lujuutta. Kaikkea sitä on tässä vanhassa virressä ja kaikkea sitä voisi kuvata yhdellä muotisanalla, joka vilahtaa usein sisustusta tai vaatetusta käsittelevissä lehtijutuissa. Viimeksi luin sunnuntain Savon sanomista, miten vanhasta eurolavasta oli syntynyt rouhea sohvapöytä.
Jospa edes yksi lisävihkon uusista virsistä olisi yhtä rouhea kuin elämää nähnyt ja monissa kuljetuksissa pintansa pitänyt kuormalava!
Jaana Marjanen, lisävihkotyöryhmän puheenjohtaja
Yksi sinultakin Ari puuttuu. Et omista Jumalan vanhurskautta vaan yrität selvitä oman parannuksesi ja uskosi varassa perille.
Mitätöit Jumalan armon. Puhut nöyryydestä, mutta samalla ylpeilet oikeassa olostasi. Etkä käsitä miten väärässä itse olet. On se hyvin surullista, ettei sinulle kelpaa Jumalan armo. Olethan kovin innokas taistelemaan uskosi puolesta. Jospa pääsisit käsittämään oikean uskon ja siitä kumpuavan vapauden. Sitä et voi käsittää, ennekuin Pyhä Henki sen sinulle kirkastaa ja sitä armoa sinulle rukoilen. Olethan itse täysin sokea ja ymmärtämätön kaikelle sille mistä luulet olevasi aivan varma.
Pekka tuot esille ettei minulle ”kelpaa” Jumalan armo, selitän nyt kuinka ymmärrän Jumalan armon.
Siis omasta mielestäni elin siivoa/hyvää elämää, mutta kun elämäni ajautui umpikujaan ja huusin Jumalalta apua niin kun Hän auttoi niin samalla Hän änytti missä saastaisuudessa olin elänyt, haureudessa ja siitä seuranneissa asioissa ym….. Minulle armo on että Jumala antoi ne kaikki synnit, jotka olin tehnyt ennen sitä, anteeksi. Tätä on Jumalan mittaamaton armo.
Entäpä sen jälkeen kun Jeesus paransi minun paatuneen sydämen, niin enää en ollutkaan tietämätön Jumalan tahdosta vaan ymmärsin sen, kuinka senjälkeen voisin elää enää siinä saastaisuudessa jossa ennen elin KUN Jumla antaa voiman, Pyhän Hengen, elää tahdossaan.
2. Tim. 3:5
heissä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman. Senkaltaisia karta.
Lain teoistako sait Hengen , vain uskossa kuulemisesta?
Pekka Raamatun sanan mukaan kuten Pietari tiivistää selkeästi:
38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan(Ap.t.2)
Kuten edellä todistin niin minulla ei todellakaan ollut mitään millä olisin ansainnut vaan jouduin nöyrtymään ja tunnustamaan syntini KUN Jumala kutsui.
Pekka mikä on Jumalan tahto esitettynä evankeliumissa?
Se on yksinkertaisesti että tulee kuulla Jeesusta.
No kerro Ari nyt sitten se miten voi Jumalan armon saada. Mitä Raamattu siitä sanoo?
Pekka sen sanoittaa Pietari selkeästi:
38 Niin Pietari sanoi heille38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”
39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”(Ap.t.2)
Huomaa tuo lupaus on mahdollista saada vain kun Jumala kutsuu, ai ettäkö mikä lupaus, no lupaus on:
”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.””
Ei siinä Ari ole puhe armosta.
Pekka kun tekee parannuksen ja ottaa kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen SYNTIEN ANTEEKSISAAMISEKSI….
Kyllä tuo syntien anteeksisaaminen on yhtäkuin armo, eikö vain?
Lueppa Ari uudelleen. Onko siinä sana armo ? Siinä puhutaan vain siitä mitä armo saa aikaan. Eli syntien anteeksisaamisen, kasteen ja Pyhän-Hengen lahjan. Armo saa kaiken tämän aikaan. Yksin Jumalan ihmeellinen armo. Kaikki se on armon vaikutusta syntisessä ihmisessä.
Usko on Jumalan teko, joka annetaan lahjaksi ylhäältä. Jumalan lapseksi ei ”ruveta” taikka tulla tekemällä jotain omaa parannusta.
Jumalan lapseksi synnytään. Se on Jumalan teko, ei meidän omamme.
Joh. ”6:28 Niin he sanoivat hänelle: ”Mitä meidän pitää tekemän, että me Jumalan tekoja tekisimme?” 6:29 Jeesus vastasi ja sanoi heille: ”Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt”.
Suomen kielen niuhotusta : tarkoitit varmaan Jumalan koko vanhurskautta ja Kristuksen koko olemusta (sanajärjestys !). Ei kuolema ole vihollinen.
Kiitos korjauksesta Carlotta. ”Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema” sanotaan jossain. Minä olin armosta 5:n kirjoittaja koulussa. Joten se on vähän vajavaista yhä.
Kiitos Pekka hyvästä blogista, jota oli ilo lukea!
Armon päälle ei voi tulla kuin Armoa.
”Hänen täyteydestään me kaikki olemme saaneet, ja armoa armon päälle.
Sillä laki on annettu Mooseksen kautta; armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta.” Joh.1:15-16
Kiitos Ismo. Armo on ihmeellisin ja käsittämättömin asia. Mitä enemmän siihen perehtyy , niin sitä vaikeampi sen suuruutta on tajuta. Armoa on sekin että pysymme uskossa. Armo suojelee meitä lankeemuksilta. Armo oikeastaan pitäisi kirjoittaa isolla, sillä minusta näyttää siltä, että siihen kätkeytyy Hän itse. Hänen valtavaan rakkauteensa meidätkin on kätketty.
Ihmeellinen on se peltoon kätketty aarre, jonka mies löysi ja kätki. Jumala on kätkenyt armonsa niin vaatimattomaan muotoon, että monet kulkevat sen ohi huomaamatta mitään. Samoin hän on kätkenyt meidätkin. Hänen omansa.
Pekka nyt tuot esille aarteen jonka joku LÖYSI ja joku taasen käveli OHI, siis ihminen on kuitenkin osallinen vai onko?
Jos on niin miten olet löytänyt aarteen?
”Jos on niin miten olet löytänyt aarteen?”
Jeesus löysi minut!
Kari Paukkunen miksi olet niin tärkeä että Jeesus valitsi sinut?
Miksi ei esim muslimeita tms?
Ei pidä vastata Arin kysymyksiin, joiden tarkoitus on viedä keskustelua pois aiheesta.
Pekka ymmärrän kun menee liian vaikeeksi, siis kun sinä löydät aarteen ja Kari ei vaan hänet löytääkin Jeesus, niin onhan tuo ihmeellistä selittää jos ajattelette olla saman tien kulkijoita?
Jeesus sovitti koko ihmiskunnan synnin Golgatalla.
Jumala haluaa Poikansa työn kautta liittää koko ihmiskunnan sovitukseen.
Jeesus käski kastaa ja opettaa koko maailmaa.
Kastetut ja Jumalan sanalla opetetut voivat eksyä laumasta.
Jeesus on se paimen, joka jättää 99, ja etsii yhtä kadonnutta – minä olin, ja olen se yksi.
Raamatun ilmoitus Jumalan työstä minun edestäni on totisesti enemmän kuin minun, yhden eksyneen ja löydetyn yksinkertainen todistus.
Kunnia Jumalalle, Isälleni, joka on antanut, ja yhä antaa, armon armosta.
Pekka
Kiitos hyvästä tekstistäsi
Ari
Miksi koko ajan sotket käsitteitä omien oikosulkujesi perään juosten. Käytät raamatunlauseita, mutta annat niille väärän näkökulman. Vinkkelisi takia ammut huteja ja taistelurintamaa ylläpitäessäsi ammut Kristuksen omia kohti.
Mieletön on tapasi kieltää Pietarin saarnan LAPSI -sana. Tämän Jumalan sanan väärentäminen sotkee kaiken mitä ajattelet ja sanot.
Kreikan kielen sana Strong’s Greek: 5043. τέκνον (teknon)
on sama sana jota käytetään mm Vanhan testamentin kertomuksessa Mooses -vauvan panemisesta Niilin virtaan. Kyseessä siis on VAUVA.
TEKNON -sana on johdettu sanasta SYNNYTTÄÄ from tiktó .
Pietarin helluntaisaarnan meille säilyneessä alkutekstissä siis puhutaan siitä, että kaste kuuluu KAIKILLE vauvasta vaariin.
Niin kauan kuin et ota tätä sanaa todesta koko ajatusrakennelmasi on epäuskon varaan rakentamista.
Matias Roto josko ottaisit suomen kielen aputunteja ja kysyisit joltain rehelliseltä suomen kielen opettajalta mitä Pietarin saarnassa sanotaan, tuot kokoajan omaa näkökulmaasi kasteesta etkä huomaa että lupaus on ”tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen…” siis pelkistät tuon vauvakasteeksi jokun oman oikosulkusi johdosta, koeta nyt ymmärtää ettei ”tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen” ole mikään vauvakaste.
Jeesus käski julistaa parannusta Hänen nimessään syntien anteeksisaamiseksi, ei mitään kastetta vauvoille.
””tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen”
Ari, tämän, esille ottamasi lauseen, Kristus antoi koko maailmalle.
Tämä sana on otettu todesta. Kaikkialla Telluksella pitää tehdä parannus Jeesuksen sanan mukaisesti. Kaikki ihmiset tulee kastaa ja opettaa Jumalan sanalla.
Siellä, missä on tehty parannus Jeesuksen käskyn mukaan, ymmärretään, että kaikki tulee kastaa Jumalan määräyksen mukaisesti, koska käsky on annettu, ei vain meille, vaan myös meistä syntyneille lapsille. Omat lapseni on kastettu tämän Jeesuksen antaman käskyn mukaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Ari, kaikki tulee kastaa Jeesuksen käskyn mukaisesti.
Pietari toisti Kristuksen Matt. 28 luvun lopun sanoja:
28:18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: ”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. 28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen 28:20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.”
Jeesus ei sano, että lapsia ei saisi kastaa, vaan korostaa, että ”lupaus on annettu teille ja teidän lapsillenne”! Kastetta tulisi seurata opetus, kuten edellä Matt. 28 luemme.
Kristuksen omat seuraavat ja yrittävät toteuttaa hänen käskyä anetun mukaisesti. Maailma oman ymmärryksensä mukaisesti vastustaa Kristuksen opetusta.
Ari
Entisenä suomen opettajana neuvon sinua
Ota todesta NIIN -sana. ”—— kaste —- NIIN te saatte Pyhän Hengen lahjan —- teille ja teidän LAPSILLENNE ——”
Joten huomaapa tuosta, että Pyhän Hengen lahjan saa kasteen antina: NIIN.
Edelleen voimme todeta, että suomen kielen passiiviksi nimitetty muoto ei ole varsinainen passiivi, vaan lähinnä persoonaton muoto. Sen sijaan alkukielen sana kastetuksi tuleminen on todellinen passiivi. Siinä siis verbin ilmoittama teko tapahtuu subjektissa ilman subjektin pienintäkään myötävaikutusta.
baptized,
βαπτισθήτω (baptisthētō)
Verb – Aorist Imperative Passive – 3rd Person Singular
Joten kasteen tapahtumassa yksistään Jumala toimii ilman kastettavan pienintäkään myötävaikuttamista. Tähän voi verrata ihmistä ulkosalla rankkasateen aikana. Ihminen tulee märäksi täysin riippumatta sitä miten paljon hän itse siinä liikkuu tai pysyy paikallaan. Itse märäksi tulemisessa hän on se missä märäksitulemisen toiminta tapahtuu, mutta hän itse ei kastele itseään.
Nimenomaan Pietarin käyttämä vauva eli synnytetty eli lapsi on tällaisen täysin itsessään passiivisen ihmisen aidoin ikä. Vauva saa Pyhän Hengen lahjan ilman pienintäkään omaa aktiviteettia.
Kiitos Matias hyvästä kommentista.
Kirjan ystävänä vinkkaan kasteeseen liittyvän erinomaisen kirjan: Ihmeellinen pyhä kaste. Kirja on lyhennelmä Fredrik Gabriel Hedbergin Pyhän kasteen puolustus -kirjasta(jota toki suosittelen myös) ja sen on lyhentänyt Seppo Suokunnas.
Tuossa on linkki. Eikä hinta näy olevan paha 🙂
https://kauppa.sley.fi/tuote/ihmeellinen-pyha-kaste/
Matias Roto toteat minulle:
””Entisenä suomen opettajana neuvon sinua
Ota todesta NIIN -sana. ”—— kaste —- NIIN te saatte Pyhän Hengen lahjan —- teille ja teidän LAPSILLENNE ——”
Joten huomaapa tuosta, että Pyhän Hengen lahjan saa kasteen antina: NIIN.””
Olenko jossain kirjoittanut etten ottaisi tosissani ”NIIN” sanaa, minulle se on selkeä että kun tekee parannuksen ja ottaa kasteen NIIN SAA… eikö olekkin helppoam kun sen ymmärtää ja osaa lukea?
Pietarin sanoissa on maininta ”tämä lupaus”, siis mikä on tuo LUPAUS, se on selkeääkin selkeämmin juuri tuo kun tekee parannuksen ja ottaa kasteen NIIN SAA…
Keille tuo lupaus on sitten annettu, kuulijoille ja heidän lapsilleen ja ketkä kaukana olevat,JOITA JUMALA KUTSUU.
Siis ensinnäkin ainoastaan Jumalan kutsuessa lupaus on voimassa.
Ari
Kaste on kutsun ulkonainen muoto.
Kaste tekee ihmisestä Jumalan lapsen.
Lapsensa kastamatta jättävät jättävät heidät Jumalan lapseuden ulkopuolelle. Sellainen on Jumalan tahdon vastainen laiminlyönti.
Ari
Reformoitu kirkko lähti omille teilleen, kun alkoi opettaa Jumalan kutsusta Jumalan sanan saarnan ja sakramenttien ulkopuolella.
Luterilainen tunnustus seuraa Raamatun opetusta puhuessaan siitä, että perisynti kadottaa, jos ihminen ei saa kastetta.
Augsburgin tunnustus
II Perisynti
Edelleen seurakuntamme opettavat, että Aadamin lankeemuksen jälkeen kaikki ihmiset, jotka lisääntyvät luonnollisella tavalla, syntyvät synnissä, so. ilman jumalanpelkoa, ilman luottamusta Jumalaan sekä pahan himon hallitsemina, ja että tämä alkusairaus ja perisynti on todella synti, joka tuomitsee ja tuo jo nyt mukanaan iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan.
Seurakuntamme tuomitsevat pelagiolaiset ja muut, jotka väittävät ettei perisynti ole synti ja kaventaakseen Kristuksen ansiota ja hänen hyville teoilleen kuuluvaa arvoa katsovat ihmisen voivan tulla omilla järjen voimillaan vanhurskaaksi Jumalan edessä.
Tässä on sama sanoma kuin jo 1 Pietarin kirjeessäkin sanotaan:
” Kaste pelastaa ” 1. Piet. 3:21
Matias Roto vaihdoit aihetta etkä vastannut?
Ei tuosta lupauksesta voi sanoa että kaste olisi kutsu, vaan kutsun seurauksena voi tehdä parannuksen tai olla tekemättä, näin yksinkertaista se on kun ymmärtää.
2. Piet. 3:9
Ei Herra viivytä lupauksensa täyttämistä, niinkuin muutamat pitävät sitä viivyttelemisenä, vaan hän on pitkämielinen teitä kohtaan, sillä hän ei tahdo, että kukaan hukkuu, vaan että kaikki tulevat parannukseen.
Ari
Koska olet opillisesti harhaan mennyt, niin jälleen kerran sinulta jää kokonaan näkemättä, mitä tarkoittaa
2. Piet. 3:9 Ei Herra viivytä lupauksensa täyttämistä, niinkuin muutamat pitävät sitä viivyttelemisenä, vaan hän on pitkämielinen teitä kohtaan, sillä hän ei tahdo, että kukaan hukkuu, vaan että kaikki tulevat parannukseen.
Tuo sanonta: ” Kaikki tulevat parannukseen”, tarkoittaa samaa kuin lähetyskaskyn sana siitä, että KAIKKI MAAILMAN KANSAT ON TEHTÄVÄ OPETUSLAPSIKSI KASTAMALLA. Matt. 28:18-20
Matteuksen evankeliumi:
28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni
K A S T A M A L L A
heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ”
Valitettavasti harhaopit ovat kuin seitsemän rättiä silmilläsi, niin ettet YMMÄRRÄ mitä luet. Egyptin rahaministeri oli viisaampi, kun myönsi ettei ymmärrä ilman opetusta.
Viisauden kirja luku 6
12 Viisaus loistaa valoaan
eikä katoa koskaan.
Ne, jotka viisautta rakastavat,
voivat sen helposti nähdä,
ne, jotka sitä tavoittelevat,
löytävät sen.
13 Se ehtii niiden edelle, jotka sitä kaipaavat,
ja ilmaisee itsensä heille.
14 Vaikka joku aamuhämärissä kiirehtisi etsimään sitä,
ei hätää: se istuu jo ovensuussa.
15 Viisauden tavoittelu on ylintä ymmärrystä.
Se, jota viisaus valvottaa,
saa kohta levollisen mielen.
Kaikki on kutsuttu.
”Kaikki on kutsuttu.”
Raamatun mukaan myös näin: ”Monet ovat kutsutut mutta harvat valitut”
Monet ei ole sama kuin kaikki ja m o n e t (rabbiim/polloi) oli vain yksi essealaisten itsenimitys. He pitivät itseään myös ’valittuina’ (bahirm)
Seppo, näin juuri, valitut ovat ne, jotka uskovat Evankeliumin. Jumala on sovittanut Kristuksessa koko maailman synnin ja kaikkia on kutsuttu ja ne, jotka ottavat Jeesuksen vastaan, ovat ne, jotka uskovat Evankeliumin. Evankeliumi on Jumalan Lahja ja ”primus motor” joka synnyttää Kristityn. Kastetta ja Sanaa ei voi erottaa toisistaan.
”Hän tuli omiensa tykö, ja hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.
Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä, jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.” Joh.1:11-13
Se Jumalan kutsussa on juuri ihmeellistä, ettei kutsutuille esitetä pääsyvaatimuksia. Jumala hyvin tietää sen ettei meidän uskomme, tai voimamme riitä. Niinpä hän antaa uskon ja jopa voiman ottaa usko vastaan. Jokaiselle joka vain tahtoo. Tämä on liian yksinkertaista meille. Meille luontevampaa olisi jos voisimme edes jotain tehdä. Sitten olisi paljon helpompi uskoa.
Sen uskomiseen riittäisi omakin uskomme, eikä sitä tarvitsisi saada lahjana.