Pakko vielä sanoa asian vierestä. En halveksi enkä vähättele kenenkään hoitokokous-uhrin kärsimystä. Joku ristiriita kumminkin viestinnässä on. Minä saan sellaisen käsityksen, että ihan syyttömiä on kiusattu. Tiedän, että Stalinin kanavaa kaivoivat syyttömät vangit, mutta en ole uskonut Suomessa niin tapahtuvan. Jos elää ainoassa oikeassa seurakunnassa, eikö ole voiisautta noudattaa sitä neuvokokoelmaa, johon on kasvanut?
Risto Auvinenn: Pappina olen huomannut, että aika moni suomalainen kannattaa tätä Jukolan Jussin teologiaa kun synnistä puhutaan. ”Minä olen sitä mieltä, ettei Jumala pidä luku pienistä synneistä, ja suuria minulla ei olekaan.” (Jukolan Jussi)
Meille karjalaisille Kiesus on opettanut monella viisii aiheesta. Kun Herra ynnä Pyhä Petari Karjalassa muinoin vaelsi, tapasivat he laulumailla pikkupiian, joka oli upottamassa suonsilmään vasta synnttämäänsä lasta. Jeesus puhkesi nauruun. Kohta tämän jälkeen he näkivät prihan, joka oli pöiilimässä naapurin isännän halkopinosta klapeja omaan rekeensä. Jeesus ratkesi hillittömään itkuun. Pietari loihe ihmettelemään, että eikös nyt lapsen tappaminen ollut suurempi synti kuin klapien varastaminen. Siihen Kiesus: tuo piika muisti koko ikänsä tekemänsä synnin ja katui sitä katkerasti joka päivä, mutta halkovaras piti taparikollisuuttaan vain normaalina elämänä, mitä ei pitänyt katua ja jatkoi synnintekemistään iloisesti laulellen.
Jos ihminen ei millään voi itseään pelastaa, miksi sellaista edes yrittää ja sellaisen asian ympärillä pyöriä. Kun pelastus on Jumalan armosta, voi koko asian unohtaa ja keskittyä olennaisiin>>>>
(Teemu Kakkuri)
Kyllä tämän asian kanssa vaan joutuu yks sun toinen pyörimään, Teemu!
Kun herää huomaamaan, miten petollinen ja filunki hyvää ja rakasta Isää kohtaan on taas ollut, joutuu pyörimään oman pelastuksensa ympärillä ja kysymään: kärsiikö Jumalan vielä minua tästä eteen päin…?
Minulle pelastus ei ole ”tosta vaan apteekin hyllyltä napattava
puustaavillinen totuus”.
Evankelisella puolella tälaista on joskus ollut vaikea ymmärtää.
Valitin kerran eräälle lähetille tuntemisiani: Sain vastauksen:
”Mikäs siinä, kun uskoo vaan…..”
Kiva, kiva, mutta kun se uskokaan ei vahvistu napista vääntämällä.
Tämmöisiä reppanoita meitä on paljon.
Hei, Jeesushan siunaa Lucas Cranach vanhemman maalauksessa aviorikoksesta käräytetyn naisen samoin kuin ortodoksipapit kautta maailman, siis etu- ja keskisormi ojossa, muut 3 sormea tietyssä järjestyksessä kämmenen sisällä. Näin minäkin siunaan poiketen siitä mitä moni piispani ja kirkkoni papisto tekee siunatessaan suoralla kämmenellä ”halki-poikki-pinoon-tyylillä. Kyllä Kiesus osaa siunatakin syntisiä.
Teemu Kakkuri avasi erittäin mielenkiintoisen vuorokirjoittelun.Tästä kiitokset.
Lauri Lahtisen kommentteihin henkeni yhtyy ilolla,ja monen muunkin,Juha Heinilä ym:t.
Kakkuri: ” on itsekeskeisiä ja itseensä keskityyneitä”.Voi miten verratonta ilmaisua-”keskityyneitä” .En äkkiseltään löydä ruotsinkielestä vastinetta tuolle Teemun sanalle.Jos Teemu löydät vastaavuuden,kerro se.
ps. nuorempana asuin pitkään Norrbottenissakin.
Pakko vielä sanoa asian vierestä. En halveksi enkä vähättele kenenkään hoitokokous-uhrin kärsimystä. Joku ristiriita kumminkin viestinnässä on. Minä saan sellaisen käsityksen, että ihan syyttömiä on kiusattu. Tiedän, että Stalinin kanavaa kaivoivat syyttömät vangit, mutta en ole uskonut Suomessa niin tapahtuvan. Jos elää ainoassa oikeassa seurakunnassa, eikö ole voiisautta noudattaa sitä neuvokokoelmaa, johon on kasvanut?
Risto Auvinenn: Pappina olen huomannut, että aika moni suomalainen kannattaa tätä Jukolan Jussin teologiaa kun synnistä puhutaan. ”Minä olen sitä mieltä, ettei Jumala pidä luku pienistä synneistä, ja suuria minulla ei olekaan.” (Jukolan Jussi)
Meille karjalaisille Kiesus on opettanut monella viisii aiheesta. Kun Herra ynnä Pyhä Petari Karjalassa muinoin vaelsi, tapasivat he laulumailla pikkupiian, joka oli upottamassa suonsilmään vasta synnttämäänsä lasta. Jeesus puhkesi nauruun. Kohta tämän jälkeen he näkivät prihan, joka oli pöiilimässä naapurin isännän halkopinosta klapeja omaan rekeensä. Jeesus ratkesi hillittömään itkuun. Pietari loihe ihmettelemään, että eikös nyt lapsen tappaminen ollut suurempi synti kuin klapien varastaminen. Siihen Kiesus: tuo piika muisti koko ikänsä tekemänsä synnin ja katui sitä katkerasti joka päivä, mutta halkovaras piti taparikollisuuttaan vain normaalina elämänä, mitä ei pitänyt katua ja jatkoi synnintekemistään iloisesti laulellen.
Jos ihminen ei millään voi itseään pelastaa, miksi sellaista edes yrittää ja sellaisen asian ympärillä pyöriä. Kun pelastus on Jumalan armosta, voi koko asian unohtaa ja keskittyä olennaisiin>>>>
(Teemu Kakkuri)
Kyllä tämän asian kanssa vaan joutuu yks sun toinen pyörimään, Teemu!
Kun herää huomaamaan, miten petollinen ja filunki hyvää ja rakasta Isää kohtaan on taas ollut, joutuu pyörimään oman pelastuksensa ympärillä ja kysymään: kärsiikö Jumalan vielä minua tästä eteen päin…?
Minulle pelastus ei ole ”tosta vaan apteekin hyllyltä napattava
puustaavillinen totuus”.
Evankelisella puolella tälaista on joskus ollut vaikea ymmärtää.
Valitin kerran eräälle lähetille tuntemisiani: Sain vastauksen:
”Mikäs siinä, kun uskoo vaan…..”
Kiva, kiva, mutta kun se uskokaan ei vahvistu napista vääntämällä.
Tämmöisiä reppanoita meitä on paljon.
Hei, Jeesushan siunaa Lucas Cranach vanhemman maalauksessa aviorikoksesta käräytetyn naisen samoin kuin ortodoksipapit kautta maailman, siis etu- ja keskisormi ojossa, muut 3 sormea tietyssä järjestyksessä kämmenen sisällä. Näin minäkin siunaan poiketen siitä mitä moni piispani ja kirkkoni papisto tekee siunatessaan suoralla kämmenellä ”halki-poikki-pinoon-tyylillä. Kyllä Kiesus osaa siunatakin syntisiä.
Teemu Kakkuri avasi erittäin mielenkiintoisen vuorokirjoittelun.Tästä kiitokset.
Lauri Lahtisen kommentteihin henkeni yhtyy ilolla,ja monen muunkin,Juha Heinilä ym:t.
Kakkuri: ” on itsekeskeisiä ja itseensä keskityyneitä”.Voi miten verratonta ilmaisua-”keskityyneitä” .En äkkiseltään löydä ruotsinkielestä vastinetta tuolle Teemun sanalle.Jos Teemu löydät vastaavuuden,kerro se.
ps. nuorempana asuin pitkään Norrbottenissakin.