Mitäs Martti sannoo Mariast

 

 

Kirsikan hedelmät luovat mielikuvan rististä. Jeesuksen risti toi koko maailmalle sovinnon ja kutsuu meitä keskinäiseen rauhaan ja yhteisymmärrykseen kaikilla tasoilla, suhteessamme Jumalaan, toisiin ihmisiin, luontoon ja koko sen maailman kanssa jossa elämme, Jumalaa ylistäen ja hänen luomakunnastaan huolta pitäen.

 

SUNNUNTAI 27.3.2022

Marian ilmestyspäivä

Herran palvelijatar

Juhlapäivän psalmiteksti: Ps. 113:1–8

Uskonpuhdistajamme Martti Luther opetti neitsyt Mariasta useassakin kohdassa.
Alla muutama kohta hänen opetuksestaan.
1) Ikuisen neitsyyden selitykseen että ilmaus ”Jeesuksen veljet” olivat hänelle meidän kielenkielenkäyttömme serkkuja,
(Saarnoja Johanneksen evankeliumista)
2) Luther uskoi Marian tahrattomaan sikiämiseen,
(Saarna Jumalanäidin sikiämisen päivänä 1527)
3) Marian kunnioitus kuuluu kristitylle,
(Saarna jouluna 1531)
4) Maria on kirkon äiti
(Saarna jouluna 1529)
ja 5) Maria rukouksessa, Luther suosittelee Ave Marian laulamista.
(Saarna 11.3.1523 ja Henkilökohtainen rukouskirja 1522)

 

Näemme että Luther on Mariaa koskevassa opetuksessaan erittäin ekumeeninen ja vanhan kirkon perinteeseen pitäytyvä.

 

Tämän lisäksi voimme sanoa, että Marian autuaaksi julistaminen on sisällöllisesti samaa kuin Jeesuksen palvontaa, koska Juuri ikuisen neitsyen kautta Jumalan Poika otti ihmisyyden olemukseensa.

Jeesus nimessä on meidän ylistyksemme ja kiitoksemme. Jeesuksessa me julistamme Jumalan rakkautta ihmiskuntaa kohtaan.  Jeesus otti koko ihmisyyden olemukseensa ja yhä edelleenkin hän Jumalan valtaistuimella Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella istuessaan on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa.

Jumalan synnyttäjää kiittäessämme hänen suuresta kasvatustyöstä ihmiskunnan hyväksi, kiitämme annamme hänelle kunnian Vapahtajamme äitinä tekemästään työstä ja tuomme hänelle sen kunnian, joka kuuluu maailmankaikkeuden Herran synnyttäneelle, hoitaneelle,   kasvattaneelle ja äidin rakkauteensa sulkeneelle.

 

Tässä juhlapäivän Psalmi, joka ihanasti ylistää Vapahtajamme suurta ja ihmeellistä pelastustekoa:

Halleluja! Ylistäkää Herran nimeä,
ylistäkää, te Herran palvelijat!
  Siunattu olkoon Herran nimi nyt ja aina!
  Idän ääriltä kaukaiseen länteen saakka
  kaikukoon Herran nimen ylistys!
Herra on korkea, kaikkien kansojen valtias,
yli taivaitten kohoaa hänen kirkkautensa.
  Onko ketään Herran, meidän Jumalamme, vertaista?
  Hän istuu valtaistuimellaan korkeuksissa
  mutta näkee alas maan syvyyksiin.
Ei ole taivaassa, ei maassa
ketään hänen vertaistaan!
  Hän nostaa köyhän tomusta, hän kohottaa kurjan loasta
  ja asettaa hänet ylhäisten joukkoon, kansansa ylimysten vierelle.

Ps. 113:1–8

 

 

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Matteuksessa Jeesuksen sukuluettelo on erilainen.

    Joosefin isä on Jaakob, Mariasta ei puhuta mitään.

    Jaakobilla oli kaksitoista poikaa, joista toiseksi nuorin oli Joosef, hän joutui Egyptiin. Mutta tällä Joosefilla ei olut Jeesus nimistä poikaa, vaan Efraim ja Manasse. Efratilaisista puhutaan paljonkin, he olivat joku pieni heimo Betlehemin lähellä.

    Joskus aikaisemmin Eli on kerrotun mukaan Luukkaassa ollut Heli, Helios oli hellenistisenä ainaka aurinko jumala. Helioksen poika oli Faethon, hän oli vähällä polttaa koko maan poroksi. Siis tarinassa.

    ”On kuitenkin ilmeistä, että Matteuksen ja Luukkaan sukuluettelot ovat tyystin erilaiset. Matteus esimerkiksi nimeää Joosefin isän Jaakobiksi (Matt. 1L16), kun Luukas puolestaan nimeää hänet Heliksi (Luuk. 3:23). ” Wikipedia

    Minun raamatussa Luukas kuitenkin sanoo Eeli. Luuk. 3:23
    ”Jeesus oli noin kolmenkymmenen vuoden vanha aloittaessaan työnsä. Hän oli – niin luultiin Joosefin poika – Joosefin isä oli Eeli. ”

    • Tarja

      Kiitos kiinnostuksesta keskustelumme aiheeseen.

      Matteuksen ja Luukkaan evankeliumien sukuluettelot todellaksin ovat erilaisia. Niitä ei myöskään voi sovittaa yhteen vaan kumpikin on tutkittava erikseen ja nähtävä mitä kiroittaja niillä pyrki sanomaan.

      Jeesuksen aikana Joosef nimi oli hyvin yleinen. Nimi annettiin Egyptin kakkosmiehenä olleen Jaakobin rakkaimman pojan nimen mukaan. Koska näitä Joosefeita on ollut lukemattomia, niin historian tapahtumia ymmärrettäväksi tehtäessä on varottava kahden kokonaan eri aikakautena eläneen ihmisen sekottamista toisiinsa.

      Malliesimerkki on Muhammedin sekaannus, kun hän sekotti Mirjamin, Mooseksen sisaren, ja Marian, Jeesuksen äidin, toisiinsa.

      Eeli nimen alkuperäisellä muodolla ja kreikkalaisella nimellä Helioksella ei ole mitään yhteistä. Niiden johdannaiset ovat täysin eri suunnilta peräisin.

      Joosefin pojan Efraimin jälkeläiset olivat kaikista heimoista suurin. He olivat Pohjoisen valtakunnan suurin kansanryhmä. Monesti Pohjoista valtakuntaa eli Israelia kutsuttiinkin vain Efraimiksi, sen suurimman heimon mukaan.

      Efrata puolestaan on aivan toinen alue. Se on Eteläisen valtakunnan eli Juudan alue, joka oli Jeesuksen syntymäkaupungin Beetlehemin aluetta.

      1.Mooseksen kirja:

      35:19 Niin Raakel kuoli siellä, ja hänet haudattiin Efratan tien varteen, se on Beetlehemiin.

      48:7 Palatessani Mesopotamiasta kuoli minulta Raakel matkalla Kanaanissa, kun vielä oli jonkun verran matkaa Efrataan; ja minä hautasin hänet siellä Efratan” – se on Beetlehemin – ”tien varteen.”

    • Tarjan scifi puheiden jälkeen voimme palata aiheeseen.

      Matias,

      Luterilaisuus muutti suhtautumisen monilta osin kirkon perinteeseen ja Marialogia on meillä hyvin etääntynyt yhteinäisen kirkon opetuksesta. Se, että löydämme yhteinäisen kirkon tai katolisen kirkon teologisia jälkiä luterilaisuudesta ei kuitenkaan ratkaise kokonaisuutta. Yksi esimerkki kuvaa tätä hyvin. Rukous ortodoksisesta rukouskirjasta;

      ”Ylistän armoasi,Valtiatar!

      Rukoilen sinua: täytä armolla mieleni.
      Opeta minua vaeltamaan oikein Kristuksen käskyjen tietä.
      Karkota minusta suruttomuuden uni ja vahvista minua, jotta jaksaisin valvoa ja veisata.

      Päästä minut, Jumalan morsian, rukouksillasi syntiinlankeemuksen siteistä.
      Suojele minua yöllä sekä päivällä ja päästä minut vihollisistani, jotka minua ahdistavat.
      Sinä, joka himmentymättömän Valon synnytit, valaise sokaistunut sieluni.
      Oi ihmeellinen Herran maja! Tee minut Jumalan Hengen huoneeksi.

      Sinä, joka Parantajan synnytit, paranna sieluni monivuotisista himoista.
      Ohjaa minua, elämän myrskyn laineiden heittelemää, synninkatumuksen poluille.
      Päästä minut iankaikkisesta tulesta, kiduttavasta madosta ja helvetistä
      äläkä salli pahojen henkien iloita minusta, moniin synteihin syyllisestä.

      Oi viattomin, uudista minut, joka olen kuluttanut itseni tunnottomissa rikoksissani.
      Päästä minut kaikesta vaivasta ja rukoile puolestani kaikkeuden Herraa.
      Tee minut otolliseksi saavuttamaan taivaan ilo pyhien joukossa.
      Pyhin Neitsyt, kuule kelvottoman palvelijasi rukous!

      Sinä puhtain, anna kyynelteni virrata ja puhdista sieluni synnin pahuudesta.
      Sydämestäni valitan sinulle lakkaamatta. Kiiruhda auttamaan minua, Valtiatar!
      Ota vastaan rukouspalvelukseni ja saata se laupiaan Jumalan eteen.
      Sinä enkeleitä korkeampi, kohota minua, etten kiintyisi maalliseen.

      Kirkas taivaallinen suojelus, rakenna minussa Pyhän Hengen armoa!
      Sinun puoleesi, kaikkein viattomin, ylennän käteni ja kiitän sinua huulillani, jotka pahuus on tahrannut.
      Päästä minut sieluani turmelevasta pahasta ja rukoile hartaasti puolestani Kristusta,
      jolle on kunnia ja nöyrä palvelus tuleva

      nyt ja aina ja iankaikkisesta iankaikkiseen.
      Aamen.”

      Luterilaisuudesta on hyvin vaikea löytää tälläistä intentiota, liturgiasta tai hartauselämästä. Jotakin voimme löytää esim Lutherin Marian ylistyslaulusta, mutta ne ovat hyvin marginaalisia. Tämä kehitys jatkui uskonpuhdistuksen jälkeen, koska pyhien asema ymmärrettiin toisin. ” tunnustuskirjat sanovat, haluttiin palata alkuperäiseen” – no tuosta voidaan olla montaa mieltä.

      Kaikesta huolimatta Hyvää tulevaa Marian päivää.

    • Sami

      Kiitos hyvästä puheenvuorostasi

      Viittaamassasi rukouksessa on useampia sanakäänteitä, jotka voivat viedä ajatuksemme varsinaisen pelastajan Jeesuksen työn kannalta sivuun. Tämä seuraa varsinkin, jos rukouksen aikana unohdetaan aidon Marian kunnioituksen joka hetki ja jokaisella lauseellaan korottavan hänen Poikansa Kristuksen kunniaa. Mikäli tätä yhteyttä ei huomata, niin silloin tuo rukous voi viestiä Marialla olevan jopa lähes tulkoon Jumalaa lähestyvä kunnia.

      Mutta siinä löytyy myös kohtia, joissa perustellaan miten rukouksessa Marialta pyydetyt asiat tulevat hoidetuiksi: Marian esirukouksien kautta. Nämä esirukoukset Maria vie Vapahtajamme eteen. Tätä pyydetään.

      ”Päästä minut, Jumalan morsian, rukouksillasi syntiinlankeemuksen siteistä.”

      ”Päästä minut kaikesta vaivasta ja rukoile puolestani kaikkeuden Herraa.”

      ”Ota vastaan rukouspalvelukseni ja saata se laupiaan Jumalan eteen.”

      ” Päästä minut sieluani turmelevasta pahasta ja rukoile hartaasti puolestani Kristusta, jolle on kunnia ja nöyrä palvelus tuleva —”

      Kiitos Sami että tuot esille tämän rukouksen ja sen sisältämän teologisen kysymyksen.

    • Sami

      Ihanasti osaat ilmaista parilla rivillä sisarkirkkomme käytännön.

      Tuleepa mieleeni useampi pitämäsi saarna, joissa myös olet osannut sanoittaa kulloinkin käsittelemäsi aiheen erittäin nasevasti.

    • Satuin kerran näkemään Pariisin Notre Damessa erään naisen rukoilevan neitsyt Maria-patsaan ääressä niin intensiivisesti, että hänen koko olemuksensa vavahteli. Uskon, että kyllä Jumala kuuli hänen rukouksensa.

    • Kosti

      Kiitos tämän muiston esille panemisesta!

      Kamerunissa meillä oli hyvä yhteistyö katolisten kanssa. He ovat maan suurin uskonnolllinen ryhmittymä, noin puolet kaikista kristityistä, joita sentään on yli 70 % maan väestöstä.

      Minulla on vain hyvää sanottavaa meidän kanssamme tekemisissä olleitten katolisten kanssa käydystä yhteistyötä. Se oli kaikkien osallistujien kannalta rakentavaa ja toinen toistaan rohkaisevaa.

      Samaten on todettava että yhteistyö oli hyvä myös muiden protestanttisten kirkkojen kanssa. Meillä oli yhteistyöjärjestö, jonka ulkopuollella olivat vain katoliset, ortodoksit, adventistit ja helluntailaiset.

  2. Tässä on nyt mukavasti ohitettu koko Eli, nimittäen sitä vääräleukaiseksi vouhotukseksi ja scifiksi, mutta kyllä se teidänkin raamatuissa kuuluu huuto Golgatalta, ” Eli Eli, miksi minut hylkäsit. ”

    Miksi tällainen huuto, vaikka evankeelisesti oli ennaltamäärätty tapahtuma.

    Jeesuksen piti olla Isänsä nimessä, mutta Jeesus Kristuksessa ei kuulu El tai Eli sanaa, kun sensijaan se kuuluu nimessä Eleazar, El-ea-sar.

    • Tarja

      Kiitos kommentistasi

      Jeesuksen rukous ristillä oli koko psalmin 22 laulaminen. Siinä olevia sanoja

      ’ê·lî ’ê·lî lā·māh ‘ă·zaḇ·tā·nî

      käytetään tuossa tekstissä viittauksena koko psalmiin 22.

      Tässä linkki noiden sanojen hepreankieliseen tekstiin transskriptioineen

      https://biblehub.com/interlinear/psalms/22-1.htm

      Heprean sana El on suomeksi ”Jumala”.

      Monissa heprealaisissa nimissä Jumalan nimi on osa nimeä. Näin myös Eleazar eli Eleasar eli Elieser -nimessä.

      Esimerkisi 2.Mooseksen kirja:

      6:23 Ja Aaron otti vaimoksensa Eliseban, Amminadabin tyttären, Nahsonin sisaren, ja tämä synnytti hänelle Naadabin, Abihun, Eleasarin ja Iitamarin.

      Missä nimi on alkukielellä hepreaksi

      ’el·‘ā·zār , אֶלְעָזָ֖ר , Eleasar.

      Se on nimi joka merkitsee suomeksi ”Jumala on auttanut”.

      Hepreassa käytettiin ihmisten nimissä paitsi sanaa ”Jumala” , ”Eel”, myös Jumalan nimeä ”Jahweh” eli HERRA nimien yhtenä osana.

      Näin on myös Jeesus -nimessä. Nimen muoto Jeesus on noin kolmesataa vuotta ennen Vapahtajamme syntymää ajalta kreikankielisen Vanhan testamentin käännöksen Septuagintan kreikan kielen mukainen. Hepreaksi se on masoreettien noin tuhat vuotta myöhemmin vokalisoimana Joosua.

      Jə·hō·wō·šu·a‘ , יְהוֹשֻׁ֣עַ .

      Tämä nimi tarkoittaa ”Herra on pelastaja” eli siis yhdellä sanalla suomeksi ”Vapahtaja”.

      Otan tähän esimerkiksi Joosuan kirjan ensimmäisen jakeen

      Joosua:

      1:1 Herran palvelijan Mooseksen kuoltua sanoi Herra Joosualle, Nuunin pojalle, Mooseksen palvelijalle, näin:

      Viittaus heprealaiseen tekstiin tässä

      https://biblehub.com/interlinear/joshua/1-1.htm.

      Joosua nimi esiintyy Raamatussa kahdeksalla eri henkilöllä ja lisäksi vielä yhdellä paikkakunnalla.

  3. Sami Paajanen

    ”Päästä minut, Jumalan morsian, rukouksillasi syntiinlankeemuksen siteistä. Suojele minua yöllä sekä päivällä ja päästä minut vihollisistani, jotka minua ahdistavat. Sinä, joka himmentymättömän Valon synnytit, valaise sokaistunut sieluni. Oi ihmeellinen Herran maja! Tee minut Jumalan Hengen huoneeksi.”

    ”Jumalan morsian,” äitikö poikansa morsian? Ajatteletteko te ollenkaan mitä kirjoituksisssa lukee.
    Jeesus on tietenkin jumala tässä kontekstissa, kun Mariaa sanotaan jumalan äidiksi. Mutta mistä se kertoo, että äiti on poikansa morsian?

    • Tarja

      Olet osoittanut kommenttisi Samille. Vastaan kuitenkin tähän aivan kysymäsi ilmauksen ajatusta esille tuoden.

      Raamatussa nimitetään myös kirkkoa eli Jumalan pyhää kansaa Jumalan morsiameksi. Sanaa siis käytetään myös laajemmassa merkityksessä kuin vain kahden ihmisen välisen liiton ensi askeleen kuvaamisessa.

      Ilmaus ”Jumalan morsian” kuvaa, että Maria on ollut Jumalan antaman tehtävän käytössä, kun Jeesus Pyhän Hengen vaikutuksesta sikisi hänen kohdussaan, ja kun hän, Autuas neitsyt, synnytti lapsen, Jeesuksen, Jumalan Pojan, Pyhän Kolminaisuuden toisen persoonan, joka on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa.

    • Tarja, tietosi krisnuskosta on varsin huono. Esiinnyt tietävänä, mutta jo perustiedot puuttuvat. Missä seurassa liikut. Komppaat Venäjän hyökkäystä, ja ihmettelet ortodoksista rukousta. Joku yhtälö sinussa ei toimi. Kommunistit sanoisivat, kuten tiedät…

  4. Matias

    ”Heprean sana El on suomeksi ”Jumala”.

    Evankeliumissa Eli on Marian ja Joosefin isä. Ja myös Jeesuksen isä.

    Eli oli aikoinaan myös ylimmäinen pappi, mutta se oli eri aikakausi. Joosua ei kuulu tähän millään tavalla. Hän on pelastanut aikanaan kansan Jordanin yli, ( muistaakseni) mutta ei ole mitään viimeistä virtaa, jonka yli Joosuan korvike, Jeesus johdattaa, se on scifiä.

    Minä luulen, että El, Eloah, Elohim, ovat alunperin kanaanilaisia sanoja, jotka ovat sulautuneet hepreaan, ja tulleet ihmisiksi, kuten Eleazar.

    Kaanaan maa oli aikoinaan jopa taivas kun laulettiin:

    ” Kun kodin kauniin taivaisen sain tähden Jeesuksen, / en viihdy maailmassa en, vaan jäävät riemut sen. / Oi Kaanaanmaa, oi kaunis maa, se maa jossa Jeesus on! / Sinne Jumalan lapset pääsevät iäisesti olemaan. / Kiittäkää Herraa, kiittäkää Herraa, / kiittäkää, kiittäkää, kiittäkää Herraa! / Sinne Jumalan lapset pääsevät iäisesti olemaan.”

    Kaanaassa oli häätkin, esikuvana ikuisista häistä, jossa Samin mukaan äiti on pojan morsian Vaikka se on kirjoituksessa noin sanottu ja runoiltu, tuntuu jotenkin syntiseltä toistaa se.

    Kaanaan maata ei enää ole, eikä taivastakaan sanota Kaanaan maaksi.

    • Tarja

      Ihmisen nimenä Eeli nimi on lyhenne pidemmästä yhdistelmästä, Niin kuin Mika ja Mikko on lyhennelmä Miikaelista, Pekka ja Pete on lyhennelmä Pietarista, Lalli lyhennelma Lasaruksesta jne niin Eeli on lyhennelmä lukuisista nimistä, joissa alkuosana on sana ”Jumala” hepreaksi täydellisessä muodossaan

      Tästä voit itse katsoa ettei tarvitse kinata turhia.

      Pidemmästä muodosta

      ’ĕ·lō·hîm, אֱלֹהִ֑ים ja lyhyemmässä muodossaan ’êl , אֵל ,

      ja tässä lyhyemmästä muodosta

      https://biblehub.com/hebrew/410.htm

      Muinaisessa orientissa suuri osa nimistä oli jonkun jumalan nimen mukaan annettuja nimiä. Esimerkiksi Baabelin eli Babylonin nimi Bāb – Ilū merkitsee suomeksi ”jumalan portti”. Yleensä kaikki rakennuksetkin oli jollekin jumalalle omistettuja.

      Heprean Jumala -sana on kielitieteellisesti kaikkien seemiläisten kielten yhteisestä juuresta peräisin oleva. Esimerkiksi arabian kielen muodosta islamissa Jumalan nimi on Allah.

      Joten etymologisesti nimien yhteys on kaukaisempi ja laajempi kuin vain kanaanilaisten kielten yhteisestä sanajuuresta peräisin oleva.

      Kanaanin maa on aivan konkreettinen maantieteellinen alue Välimeren itäpuolella. Tämä maa siirtyi heprealaisten haltuun Joosuan aikana.

      Myöhemmin Hebrealaiskirje käyttää Joosuan aikaista luvattuun maahan pääsyä vertauksen omaisena esikuvana meidän tulevaisuudestamme Jumalan antamasta uudesta tulevaisuudesta taivaan kirkkaudesta. Tämän pohjalta on sitten vuorostaan tehty paljonkin kirjoituksia, joista siteeraamasi laulu on yksi esimerkki.

      Jumalan antama tulevaisuu ei ole scifi vaan paljon vanvempi todellisuus kuin mikään maallinen totuus, koska tämän tulevaisuuden takeena on Jumala itse, hän , joka on tehnyt taivaan ja maan.

      Hänen lupauksensa mukaan meillä on tulevaisuus ja toivo:

      Meidän uskomme tunnustaa ruumiin ylösnousemuksen ja iankaikkisen elämän Pyhän Hengen työksi.

      Katekismus: Kolmas uskonkohta

      https://katekismus.fi/uskontunnustus/19.html

      https://katekismus.fi/uskontunnustus/23.html

      https://katekismus.fi/uskontunnustus/24.html

    • El on laina sumerista ja merkitse kirjaimellisesti ’voima’. Siitä on nykyaikankin johdettu mm. sana el-ektroni. jolla on sähkövarausvoimaa. El sana lukuarvo on 31 ja edelleen 4 kuten maailmassa on juurikin neljä perusvoimaa.
      Se, että jhvh on nelikirjain johtuu puolestaan NDA:n emäsrakenteesta.

  5. Sami Paajanen sanoo
    ”Tarja, tietosi krisnuskosta on varsin huono. Esiinnyt tietävänä, mutta jo perustiedot puuttuvat. Missä seurassa liikut. Komppaat Venäjän hyökkäystä, ja ihmettelet ortodoksista rukousta. Joku yhtälö sinussa ei toimi. Kommunistit sanoisivat, kuten tiedät…”

    Minun tietoni perustuvat Raamattuun ja myös moraalioppiin sieltä Mooseksesta, ja sinun antimoraalioppisi siitä, että Maria on poikansa morsian, on minulle kauhistus. dodisesti, dodisesti on kauhistus!

    Venäjän hyökkäys on jo käsitelty, ja osa Kirilin väitteistä oli ihan totta, tämän sanominen on minulta paljon, koska hän on kristitty. Voin siis sanoa myös hyvää kristitystä silloin, kun siihen on aihetta.

    Mutta kerroppa sinä minulle, että miksi teidän saarnoissa ja opissa Israel on aina syyllinen, kun vihollinen sinne hyökkää. Kuten seuraava jae osoittaa:

    ”He kukistavat sinut maan tasalle, surmaavat sinussa olevat asukkaasi, eivätkä jätä sinuun kiveä kiven päälle, koska et tuntenut etsikkoaikaasi. ” (Lk 19:41-44). ”
    Sanoja on tässä Luukas joka ehkä uskoo puhuvansa Jeesuksen äänellä. Vihollinen ei ole syyllinen, vaan kohde, eikö tämä ole väärä oppi ?

    Uskallatko tunnustaa, että tämä on väärä oppi.

    • Tarja

      Kiitos puheenvuorostasi.

      1)

      Väitteesi siitä, että Maria olisi poikansa morsian on tuulesta temmattu. Sellainen kuvitelma on ilmauksen ” Jumalan morsian ” väärin vääntämistä.

      Tuon ilmauksen ajatuksena on tuoda kunnia Kolmiyhteiselle Jumalalle. Isä Jumala on lähettänyt Poikansa maailmaan koko maailman pelastajaksi antamalla Hänen syntyä neitsyestä neitseellisen synnytyksen välityksellä, Pyhän Hengen voimasta siinneenä. Yksi Jumala joka on samaan aikaan sekä taivaassa että maan päällä. Samaan aikaan äidin kohdussa ja kaikkialla luomassaan maailmankaikkeudessa läsnä. Samaan aikaan täydellisenä henkenä kaiken aineellisen yläpuolella ja aineellisuudesta riippumattomana ja samaan aikaan aineellisena ja paikallisen neitsyen kohdussa.

      2)

      Raamatun päälinja on se että Israel on Jumalan kansa, Jumalan valittu, Jumalan rakastama. Tämä on päälinja.

      Sitten tulee tähän päälinjaan poikkeama siitä syystä, että kansa on poikennut pois Jumalansa yhteydestä. Rangaistus ei ole Jumalan ilkeilyä, vaan päin vastoin: Kurittamalla omiaan Jumala kutsuu heitä parannukseen.

      Parannuksen kehotuksessa Haggain kirjassa ovat jo Jeesuksen siteeraamat sanat, jotka kohdistuvat Jumalan tiestä harhaan menneitä:

      2:14 Silloin Haggai lausui ja sanoi: ”Sellaista on tämä väki, sellaista tämä kansa minun edessäni, sanoo Herra. Sellaiset ovat kaikki heidän kättensä työt ja se, mitä he siellä uhriksi tuovat: se on saastaista. 2:15 Ja nyt ottakaa vaari, kuinka käy tästä päivästä lähtien eteenpäin. Kun ei vielä oltu pantu kiveä kiven päälle Herran temppelissä, 2:16 sitä ennen, mentiin kahdenkymmenen mitan viljakasalle, mutta oli vain kymmenen; mentiin viinikuurnalle ammentamaan viisikymmentä mittaa, mutta oli kaksikymmentä. 2:17 Minä löin teitä, kaikkia teidän kättenne töitä, nokitähkällä ja viljanruosteella ja rakeilla, mutta ei kenkään teistä kääntynyt minun puoleeni, sanoo Herra

      Ota huomioon, että ihmisenä Marian jälkeläisenä Jeesus on juutalainen. Jumalana hän on koko maailmankaikkeuden Herra ja kaikkien valtias, kaikkien ihmisten Vapahtaja kaikkialla maailmassa ja kaikkien kansojen rauhaa ja yhteyttä puolustava Rauhan ruhtinas.

      Puhe siitä että kristinusko syyllistäisi juutalaisuutta on täysin epäraamatullista.

      Pyhässä kirjassahan annetaan aivan päinvastainen kehotus:

      Psalmit:

      122:6 Toivottakaa rauhaa Jerusalemille, menestykööt ne, jotka sinua rakastavat.

      Joten suosittelen, ettei Raamatun lauseita oteta sillä tavalla irralleen Raamatun päälinjoista, että niiden kohdentamisen mukana niiden peruslinja kääntyy itseään vastaan, vaan päin vastoin avaudutaan näkemään kokonaisuuden pääjuonne, Jumalan työ kansansa hyväksi niin Vanhan kuin Uuden testamentinkin kohdalla.

  6. Matias
    ”Jumalan antama tulevaisuu ei ole scifi vaan paljon vanvempi todellisuus kuin mikään maallinen totuus, koska tämän tulevaisuuden takeena on Jumala itse, hän , joka on tehnyt taivaan ja maan.”

    Onhan se totta juutalaisille, että heidän kärsimystiellänsä on kantanut toivo tulevasta maailmasta, jossa heillä on oma perintöosa, kansallinen koti, josta he voivat rakentaa niin taivaallisen kuin haluavat. Ja itse päättää asioistaan ja solmia rauhanliittoja naapureiden kanssa. Ellen väärin ymmäränyt, niin ystävälliset suhteet on saavutettu myös Turkin kanssa ja se on aika paljon se. Muutamat arabimaat ovat jo katsoneet, että heidänkin etunsa on elää rauhanomaisessa vuorovaikutuksessa Israelin kanssa.
    Siinä kun länsi rakentaa vihanmaailmaa, rakentaa Israel rauhanmaailmaa ja on ilmoittanut myös halunsa sovittelijaksi, tässä nyt vallitsevassa sodassa.

    Ruumiiden ylösnousemukseen ei enää tarvitse uskoa, kun sen näkee, jos seuraa aikaansa.
    Ruumiitä ja pääkalloja nousee, tai nostetaan ylös pitkin maaimaa, egptiläisiä, viikinkejä, mayakansojen kaupunkeja ja ruumiita, Pompeijin tulessa käpertyneita ihmisparkoja, mutta henkeä heihin ei tule.
    Museoihin joutuvat ihmisten katseltavaksi ja ihmeteltäväksi kuinka suurikin Faarao, joka alisti kansoja ja murhasi viattomia, valloitti maita, on vain mustunut ja kuivunut ikuisuushahmo, jonka tarina näin joutuu uuden tarkkailun alle ja ikäänkuin tuomiolle. Tarinoissa häntä on ihailtu suurena johtajana, sotasankarina ja valloittajana, ruumiin ylösnousemuksessa hänet pudotetaankin alas kuin raato, joka ei enää ansaitse ihailua eikä kunniaa.
    Ihmiset matkustavat kuitenkin katsomaan näitä menneisyyden sankareita, mutta ei siksi, että haluavat nähdä sankarin, vaan halusta nähdä miltä kuollut ihminen ja sankari näyttää ylösnousemuksessa.

    • Tarja

      1)

      Aikoinaan kun juutalaisten korkeasti kunnioittama Jerusalemin yliopiston professori David Flusser kävi luonamme Lapinjärvellä pitämässä seminaaria Toivio-opistolla, niin hän kertoi tulevansa mielellään Suomeen, koska Sinuhe Egyptiläisen kirjoittanut Mika Waltari on suomalainen ja koska meillä on ollut valtion päämiehenä Paasikivi, joka pystyi luomaan ystävälliset suhteet suureen itäiseen naapuriin. Sitten hän esitti suurena toiveenaan olevan, että hekin Israelissa saisivat oman ”Paasikivensä”, joka voisi luoda hyvät suhteet isoon itäiseen naapuriin, siis Arabimaailmaan.

      Iloitkaamme jokaisesta edistysaskeleesta Israelin ja arabimaiden välillä. Rukoilkaamme myös rauhaa Israelille ja koko Lähi-Itään. Siitä rakentuisi koko maailma.

      2)

      Usko ruumiin ylösnousemukseen ei suinkaan ole mitenkään riippuvainen siitä, miten lähellä tai kaukana Jeesuksen takaisin tuleminen on ihmisen kuolemasta, tai satummeko olemaan vielä elossa Vapahtajamme tullessa takaisin kunniassaan.

      Näin myös iankaikkisuuden näkökulmasta muinaisten hautojen jäämistöt eivät ole mitenkään eri asemassa meidän aikamme ihmisten tai meidän jälkeemme tulevien sukupolvien jäämistöistä, eikä merkitystä ole myöskään onko ihminen kokonaan joutunut jonkun ison pedon vatsaan tai atomipommin hävittämäksi tai krematoriossa poltetuksi.

      Ruumiin ylösnousumus tapahtuu tämän maailmankauden näkökulmasta katsoen silloin kun Jeesus tulee takaisin. Silloin kuolleet herätetään ja yhdessä sen hetken elävien kanssa nostetaan sitten Vapahtajaamme vastaan Jumalan lupaamaan tulevaan onneen sisään astumaan.

      1.Tessalonikalaiskirje:

      4:13 Mutta me emme tahdo pitää teitä, veljet, tietämättöminä siitä, kuinka poisnukkuneiden on, ettette murehtisi niinkuin muut, joilla ei toivoa ole.
      4:14 Sillä jos uskomme, että Jeesus on kuollut ja noussut ylös, niin samoin on Jumala Jeesuksen kautta myös tuova poisnukkuneet esiin yhdessä hänen kanssaan.
      4:15 Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet.
      4:16 Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
      4:17 sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.
      4:18 Niin lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla.

  7. Matias

    ”Ota huomioon, että ihmisenä Marian jälkeläisenä Jeesus on juutalainen. Jumalana hän on koko maailmankaikkeuden Herra ja kaikkien valtias, kaikkien ihmisten Vapahtaja kaikkialla maailmassa ja kaikkien kansojen rauhaa ja yhteyttä puolustava Rauhan ruhtinas.”

    Tottakai se on hyvin mielenkiintoista, että Jumala on juutalainen, minulle juutalaiset ovat sydänkäpysiä kaikki tyynni, istuvat minun sydämeni valtaistuimella, etenkin Juudas, joka on luettu pahantekijäin joukkoon, ihan syyttä.
    Kaikki Juudakset puolustivat aina omaa maata.

    Mutta en usko, että he ovat halukkaita olemaan maailmankaikkeuden herra, mutta kaikkien jotka uskovat ikuiseen helvettiin he voivat tosiaan vapauttaa ja vapahtaa, koska Israelin Pyhä ei tuomitse ketään ikuiseen helvettiin.
    Teidän pitää vain uskoa, että näin on.

    Ja koska ikuista helvettiä ei ole, ei tarvita myöskään ihmisuhria sieltä pelastamaan ja ristiinaulitsemis rituaalin voi lopettaa.

    • Tarja

      1)

      Jokaisessa kansassa on yhteiskunnallisesti ja ihmisten välisten suhteiden näkökulmasta sekä hyviä että huonoja ihmisiä. Näin myös Juuda nimisiä juutalaisia.

      Toisinaan kokonaiset kansanryhmät tai kansat voivat joutua pahan palvelukseen

      1.Kuningasten kirja:

      14:22 Ja Juuda teki sitä, mikä oli pahaa Herran silmissä. Synneillänsä, joita he tekivät, he vihoittivat Herraa paljon enemmän, kuin heidän isänsä olivat tehneet.

      Juudas Iskariotin teko on Vapahtajaamme vastaan. Tällaisena se kohdistui juuri häneen, joka on koko maailman Vapahtaja. Toimimalla häntä vastaan joka olisi ollut hänen pelastuksensa ainoa perusta, hän tuhosi oman pelastuksensa.

      On kuin jos joku janoon kuoleman vallassa keskellä kuivaa autiomaata oleva heittäisi viimeisen käytettävissä olevan vesitilkan auttajansa kädestä ja haaskaisi kaiken autiomaan hiekkaan.

      2

      Maailman lankeemus on niin vakava kapina meidän Jumalaamme vastaan, ettei sitä ole voinut millään muulla sovittaa kuin Vapahtajamme ristin työllä, jolla Hän Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa sovitti koko ihmiskunnan Jumalan kanssa. Vähempi ei olisi riittänyt.

  8. Matias

    ”Ruumiin ylösnousumus tapahtuu tämän maailmankauden näkökulmasta katsoen silloin kun Jeesus tulee takaisin. Silloin kuolleet herätetään ja yhdessä sen hetken elävien kanssa nostetaan sitten Vapahtajaamme vastaan Jumalan lupaamaan tulevaan onneen sisään astumaan.”

    Sana tulee takaisin, Tieto lisääntyy ja henkisesti kuolleet ja menneisiin jämähtäneet kuulevat sanaa ja heräävät unestaan joko iloon tai häpeään. Tiedolliset loistavat…niinkuin aurinko. Näin oli jossakin sanottu.

    Teidät on haudattu yhdessä yhteiseen kuolemaan ja ylösnousemukseen henkisesti, ei ruumiillisesti.

    • Tarja

      1)

      Niin kuin aurinko -ilmaus esiintyy seuraavissa jakeissa

      Tuomarien kirja:

      5:31 Niin häviävät kaikki sinun vihollisesi, Herra. Mutta ne, jotka häntä rakastavat, ovat niinkuin aurinko, kun se nousee voimassansa.” Ja maassa oli rauha neljäkymmentä vuotta.

      Psalmit:

      89:37 ’Hänen jälkeläisensä pysyvät iankaikkisesti, ja hänen valtaistuimensa on minun edessäni niinkuin aurinko,

      Matteuksen evankeliumi:

      13:43 Silloin vanhurskaat loistavat Isänsä valtakunnassa niinkuin aurinko. Jolla on korvat, se kuulkoon.

      17:2 Ja hänen muotonsa muuttui heidän edessään, ja hänen kasvonsa loistivat niinkuin aurinko, ja hänen vaatteensa tulivat valkoisiksi niinkuin valo.

      Ilmestyskirja:

      1:16 Ja hänellä oli oikeassa kädessään seitsemän tähteä, ja hänen suustaan lähti kaksiteräinen, terävä miekka, ja hänen kasvonsa olivat niinkuin aurinko, kun se täydeltä terältä paistaa.

      10:1 Ja minä näin erään toisen, väkevän enkelin tulevan alas taivaasta; hänen verhonaan oli pilvi, ja taivaankaari oli hänen päänsä päällä, ja hänen kasvonsa olivat niinkuin aurinko, ja hänen jalkansa niinkuin tulipatsaat,

      2)

      Kristinuskossa me uskomme ruumiin ylösnousemukseen. Kyseessä on reaalinen, ruumiillinen, ylösnousemus.

      Jeesuksen ylösnousemusruumis oli niin konkreettinen, että hän saattoi syödä opetuslastensa kanssa.

      Toki tämä ylösnousemusruumis on nykyiseen ruumiiseemme nähden uudistunut. Se on taivaallinen ruumis, jossa ei enää ole tämän ajan vaivoja ja puutteita, vaan joka on täydellinen ja täysin terve.

      Jeesuksen ylösnousemusruumis on niin toisenlainen, että hän saattoi ilmestyä lukittujen ovien sisäpuolelle mitään särkemättä. Hän vain ilmestyi toisesta ulottuvuudesta. Samaten hän saattoi ilmestyä Simon Pietarille Jerusalemissa ja Kloopaalle, todennäköisesti Simon Jerusalemilaisen, Jerusalemin toisen piispan isälle, ja tämän matkatoverille Emmauksessa saman aikaisesti. Siis ajan ja paikan rajoitukset eivät enää tule esteeksi tässä uudessa ylösnousemusruumiissa oltaessa.

      Me tunnustamme uskontunnustuksessa ruumiin ylösnousemuksen ja iankaikkisen elämän.

    • Tarja

      Jeesus oli ja yhä edelleen on ruumiillinen ihminen ja Jumala yhdessä persoonassa.

      Johanneksen evankeliumin alun puhe sanasta ilmaisee hyvin merkittäviä näkökulmia hänen tehtävästään ja olemuksestaan, mutta ei vähimmässäkään määrin vähennä hänen ruumiillista ihmisyyttään. Päin vastoin. Juuri siinä kerrotaan Jeesuksen ruumiillinen persoonallisuus jopa konkreettisemmin kuin muutoin.

      Johanneksen evankeliumi:

      1:14 Ja Sana tuli

      l i h a k s i

      ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25