Ehdinkin jo yhdessä blogitekstissäni käsittelemään Kouvolan rakennusarkitehtuuria, mutta Kirkkopäivien lähestyessä yksi asia on tullut selväksi: hotelleja kaupunkiin on rakennettu turhan kitsaasti.
Kouvolan keskustan alueella on kaksi suurempaa hotellia, joista MatkaVekka on majoituskiintiöt varannut. Nämä petipaikat loppuivat heti alkuunsa. Tämä oli kuitenkin jo etukäteen arvattavissa, joten petipaikkojen puutteeseen varauduttiin varaamalla kirkkopäivävieraille majoitustilaa myös ympäröivistä kaupungeista: Kotkasta, Lappeenrannasta ja Lahdesta. Idea oli yksinkertainen ja toimiva – kun tulet MatkaVekan bussilla Kouvolaan, matkasi hintaan sisältyvät päivittäiset edestakaiset kuljetukset näiden kaupunkien hotelleista Kouvolaan.
Itsehän kuljen päivittäin Lahden ja Kouvolan väliä, joten minulle ei asia näyttäydy minkäänlaisena ongelmana. Heräät vain kuudelta niin kyllä ehdit kahdeksaksi työpöydän ääreen. Junia kulkee tunnin välein, bussejakin silloin tällöin.
Silti hyvä ideamme ei ole saanut tuulta alleen, Kirkkopäivävieraat haluavat majoittua mahdollisimman lähelle tapahtumapaikkoja. Mikä siis neuvoksi, kun hotelleihinkaan ei määräänsä enempää mahdu?
Vietä viikko Kouvolassa
Eräänä pelastuskeinona tulee Kouvolan sijainti vesistöjen lähellä. Olemme omatoimisia matkailijoita kannustaneet tutustumaan VisitKouvolan sivuihin, josta voi varata vaikka mökkimajoituksen järvinäköalalla. Repoveden kansallispuiston maisemissa on useampiakin mökkejä vuokrattavana niin lyhyeksi kuin pidemmäksikin aikaa, joten Kirkkopäivien jälkeen lomailua voi jatkaa vaikka kajakkimelonnan tai vaellusretken merkeissä.
Lisäksi majoitusta löytyy pienistä parin hengen bed & breakfest –paikoista oppilaitoksiin ja leirikeskuksiin. Seurakunnan omatkin leirikeskukset ovat varattuja Kirkkopäivien käyttöön, ja mukavasti paikat ovat täyttyneet, vaikkei ihan hotellimajoitukselle vedäkään vertoja.
Pelko siis pois, että joutuisit Kouvolassa teltassa yöpymään. Ensiksi kannattaa tietysti kysellä sukulaisilta ja tutuilta, jospa sohvannurkkaan saisi päänsä kallistaa, mutta kyllä muitakin vaihtoehtoja löytyy vielä. Eikä Helsingistäkään junalla kulkemiseen mene kuin puolitoista tuntia, ja viimeinen vuoro lähtee klo 21.27. Siinä ehtii oopperankin näkemään.
Ev.lut kirkon kirkkoherra Turtiainen: ”Kautta historian luostareissa on pantu parasta olutta ja tehty parhaat viinit ja niiden johdannaiset.”
Todellakin. Kautta historian kirkko on ollut kaksinaismoraalin pesä, myös ev.lut.kirkko. Tämä on juuri sitä mistä Sadinmaa kirjassaan kirjoitti.
Alkoholin haitat Suomessa maksavat arvioiden mukaan noin 6 miljardia… siis MILJARDIA vuodessa. Kannattaa suhteuttaa vaikka tuohon kuuluisaan kestävyysvajeeseen, joka on valtava…
Ne haitat syntyvät osin juuri siitä, että alkoholia nostetaan tällä tavalla korokkeelle, vaikka se on tappaava myrkky. Kyse on kulttuurista, jota nyt Valamon miehet käyttävät oman talouden hoitamiseen ja samalla tuon kulttuurin vahvistamiseen.
Kautta aikojen alkoholin haitat taitavat olla yksi syy, miksi lopulta on jouduttu jopa Jumalaa kutsumaan avuksi ja jotain herätyksiä on syntynyt. Siinä mielessä tietysti kirkkoherra Turtiainen ajaa Jumalan asiaa, jos ajatus on, että maa on ajettava vielä suurempaan ahdinkoon….jos siis ajattelee, että Jumala on se joka ajaa ihmisiä ahdinkoon.
Tietysti luterilaisessa kirkossa Jumala on vain maagisten välineiden Jumala, joka ei tietenkään ole kiinnostunut siitä kuinka moni lapsi syntyy alkoholin vammauttamana jne jne. Eihän tässä ole kerrassaan mitään yllättävää. Näin kirkko toimii suhteessa muihinkin kulttuurin asioihin, jotka sitovat ihmisiä ja joista Jumala aivan varmasti haluaisi ihmisiä vapauttaa. Kirkko tekee parhaansa vahvistaakseen kulttuuria joka tätä kuolemaa tuottaa. Se on kaksinaismoraalista ja tekopyhää jos mikä. Siinä eivät taikavedet ja taikaviinit paljon auta, vaikka muuta uskotellaan.
Anne Mikkolan kanta on selkeä esimerkki siitä, mitä tarkoitin fundamentalismilla suhteessa uutiseen Valamon luostarissa aloitettavaan viskin tuotantoon.
Mikkolan mukaan on siis selvää, että Valamon viskintuotanto ajaa maan ”vielä suurempaan ahdinkoon” kuin tähän saakka.
No, en käy fundamentalistien kanssa inttämään, koska heille asiat ovat vain ”joko – tai”. Nähtäväksi jää, mikä on Valamon munkkien panos maan perikatoon syöksemisessä.
Edelleenkin vastustan alkoholin väärinkäyttöä, moralismia (ja erityisesti Mikkolankin paheksumaa kaksinaismoralismia), mutta edelleenkään en vastusta hyvää viskiä, vapaata ja laillista elinkeinon harjoittamista enkä Alkon monopolia.
Omat käsitykseni viinan kiroista voi lukea vuosi sitten julkaistusta blogistani ”Kissa pöydälle” (https://www.kotimaa.fi/kissa-poeydaelle/).
Luin Jouni Turtiaisen linkittämää blogia, jossa hän määrittelee ilmeisesti fundamentalismini kaksi mahdollista muotoa, joilta ”Molemmilta puuttuu turvallisuuden kokemus tilanteissa, joihin liittyy alkoholin käyttöä. Alkoholista itsessään on tullut paha – ei sen ongelmakäytöstä. ”
Minuun nuo määritelmäsi eivät päde miltään osin. Aika kiva tapa torjua sanomani. Suorastaan tyypillistä uskovaisilta: sulla on ongelma.
En ole elänyt ”lasista lapsuutta”, mutten myös absolutista tai uskonnolis-fundamentalistista, enkä ole kokenut itseäni turvattomaksi aikuisenakaan seurassa, jossa on juotu paljonkin (ja usein onkin), eikä minulle ole edes tapahtunut mitään pahaa vaikka olen juonut joskus enemmänkin. Turvattomuutta on varmasti paljonkin, mutta ei alkoholin tähden. Jostain syystä alkoholiriippuvuus ei tunnu olleen geeneissäni. Hyvä tuuri, että alkoholi saa minut vain vaikenemaan ja masentumaan, ei kiva. Selvinpäin juttu juoksee paremmin ja vilkkaammin. 🙂
Valamon munkkeilla ei ole vaikutusta. Enemmän on sillä, että luterilainen kirkko johtajiensa johdolla hurraa viinabisnekselle tai järjestämilleen virsi ja viini -illoille, joilla tietysti saadaan viinaa ylistävän kansan suosiota. Kirkko on kulttuurillinen vaikuttaja Suomessa, tai on ainakin ollut.
Anne Mikkola ””Alkoholista itsessään on tullut paha – ei sen ongelmakäytöstä.””
Tottahan se on, että suurin osa alkoholia käyttävistä ihmisistä ei ole ongelmakäyttäjiä, mutta heitäkin on, ja suuri osa väkivaltarikoksista tehdään alkoholin vaikutuksen alaisena. Alkoholi itsessään ei varmaankaan ole ”paha” ja siksi pitäisi löytää ne syyt, jotka ihmisten mielen pohjalla ovat niin kipeitä, että purkautuvat väkivaltana alkoholin vaikutuksen alla. Onko syynä köyhyys, syrjäytetyksi tuleminen vai se, että ihminen ei ole koskaan saanut kokea, että on hyvä ilman suorituksiakin?
Miksiköhän munkit ovat aina tehneet näitä ”hyvän mielen” – aineita; yötäpäivää ankaraa elämää ja pyöriskellä päivät pitkät vain ”poikien” kanssa, ilman naisen ja oikean elämän lämpöä ja iloa. Ja antaahan kunnon ikääntynyt single malt hieman esikuvaa siitä, mikä meitä odottaa sitten, kun ”lopullinen” voitto? koittaa. ; )
Toisaalta kyllä niin, että miehet ovat itse valinneet luostarielämän. Jo ennen lopullisen munkkilupauksen antamista tiesivät kyllä millaista eläminen luostarissa on: askeettista kilvoittelua ja ympärillä vain toisia miehiä.
Anne Mikkolan kommentit ovat erinomaisia, perusteltuja ja paikkansapitäviä.
Vaikutta siltä, että kirkkoherra Turtiainen ei liene tässä kaikkein omimmalla alueella ainakaan argumenttien tasosta päätellen(”olet fundamentalisti, jonka kanssa on turha käydä väittelemään”):-)
K-M Laaksonen on oikeassa sen suhteen, etten ole omimmillani tässä alkoholikeskustelussa, koska alkoholi ei ole ongelmani.
Muuten olen edelleen sitä mieltä, että mustavalkoinen ”joko-tai” -ajattelu on fundamentalismia, olipa kyseessä uskonto, politiikka, syöminen tai juominen.
Mikkola on sukupuolivähemmistöjä koskevassa keskustelussa ”suvaitsevainen”, mutta Valamon luostarin viski-bisnestä koskevassa keskustelussa aivan jotain muuta.
Edelleen ilmoitan vastustavani kaikenlaista väärinkäyttöä, olipa kyse uskonnosta, ruuasta tai juomasta. Suvaitsevaista ajattelua ja kohtuutta sekä vastuullista elämää perään kuulutan.
Turtiainen: ”mutta edelleenkään en vastusta hyvää viskiä,”
Jaa, hyvää? Tuskinpa kolmevuotias viski voi kovin hyvää olla.
Valamon munkkien tuutista taitaakin tulla vastaisuudessa kaikista taudeista ihme-parantavaa tulilientä. Ettei vaan olisi oikein siunattua elämän vettä.
Sanan ääreen luterilaisiin kirkkoihinkin voitaisiin saada väkeä jos ehtoollisella viinin sijaan tarjottaisiin kunnollinen tujaus Valamon ”pyhää elämän vettä.” Ainakin sunnuntaimessuissa olisi suurella todennäköisyydellä melkoinen joukko lauantai-iltana eksyneitä karitsoja ”parannusta” hakemassa.
Eikös viskin tiputtelu olisi hyvä businessidea ev.lut. kirkollekin? Kirkkojen kellareihin tai tyhjiin kirkkosaleihin vaan ennakkoluulottomasti pannut pihisemään, niin kansalla riittäisi Jumalan silmien alla tislattua pyhää juotavaa (tai fiinimmin sanottuna maisteltavaa) ja kirkon ikuinen rahapula olisi laakista ohi.
Kirkon jäsenkatokin kääntyisi ryntäykseksi kirkkoon, jos hommaa jalostettaisi vielä hiukan pitemmälle ja Suomen kirkoista tehtäisiin kristillinen ”Jessen Kuppikunta”-yöklubiketju. Jäseneksi pääsisi jokainen Suomen kansalainen, papin annettua jo vauvana siunatusta viskimaljasta ns. elämän alkuryypyn, jolla elinikäinen, kristilliseen kuppikuntaan kuuluminen vahvistettaisiin vanhempien ja kummien veisatessa vierellä tunnetun juomalaulun sanoin: ”Jos kaikki Suomen järvet viinaksi muuttuisi…”
Ei olisi yhteiskunnalla enää vaivaa, eikä kuluja eläkeläisistäkään, kun kukaan ei eläisi eläkeikään asti.
Kannattaisi kyllä kypsyttää pidempään. Tää on tää nykyaika, kun kaikki pitää olla mulle nyt heti…
Tuula Hölttä: ”Alkoholi itsessään ei varmaankaan ole “paha” ”.
Tässäpä se juuri on. Alkoholi itsessään ON paha. Se liuottaa rasvoja ja esimerkiksi hermot ovat rasvakudosta. Sitä kautta se tuhoaa aivoja ja hermostoa. Samaan haitalliseen vaikutukseen riittää naisilla puolet siitä alkoholin määrästä kuin miehillä. Sitä on tutkittu kyllä.
Kuten Tauno J. Jokinen muinoin K24:llä opasti, alkoholi sopii oikein hyvin vessanpytyn puhdistamiseen. Sama metodi on turhan tiukkaa puhdistusta ihmisen ”rasva-avoille”.Totta kai joku ajaa ihmisiä alkoholiin ja se joku liittyy myös ympäristön arvostuksiin ja juuri näihin käsityksiin että alkoholi ei ole vaarallinen.
Suomessa syntyy mm. noin 500 FAS lasta vuosittain sen tähden, että ovat vahingoittuneet jo kohdussa äidin alkoholinkäytön tähden. He tuskin ovat ainakaan syyllisiä tilaansa, ellei sitten usko johonkin karmanlain kaltaiseen jälleensyntymien kiertokulkuun.
Oikeassa olet Anne.
Jos meillä on esim. tiukka liikennelaki, jonka avulla ovat liikennekuolemat voimakkasti vähentyneet, nykyään 250 vuosittain kuolleen takia, kuinka paljon tiukempi laki tarvitaan 3000 (!!!!!!!!!) ryyppäämällä kuolleen ja satojatuhansia muita ensin vanhingoittaneiden vuoksi! On nähty ettei ’valistus’ auta juuri mitään
Minusta tuntuu, ettei tuon keskushermostomyrkyn aiheuttamia hirvittävyyksiä oikein mielletä. Jos mikä muu hyödyke tahansa kuin viina saisi aikaan yhtä suuret tuskat ja tuhot, olisivat kaikki kirkuen huutamassa lainsäätäjiä ja poliiseja apuun.
VIINA ON YLEISIN ENNENAIKAISEN KUOLEMAN SYY!
Pitäsi kellojen soida…
Kommentin viimeisin muokkaus 49 sekuntia sitten Seppo Heinola
3 minuuttia sitten
Jaa
Anne Mikkola: ”Tässäpä se juuri on. Alkoholi itsessään ON paha. Se liuottaa rasvoja ja esimerkiksi hermot ovat rasvakudosta. Sitä kautta se tuhoaa aivoja ja hermostoa.”
Aivan varmasti. Runsaina määrinä. Sen sijaan kliinisten tutkimusten mukaan sekä punaviinillä että oluella on myös terveydelle myönteisiä vaikutuksia. Kohtuudella nautittuna.
Ei siis tarvitse olla alkoholi-fundamentalisti voidakseen nauttia elämästä ja saada vielä bonuksena terveyttä edistäviä asioita elämäänsä. Kohtuus on ollut aina hyve. Niin tässäkin.
Kohtuukäytön haittavaikutuksista on aika lailla tässä vuonna 2012 koostamassani blogissa käymästämme keskustelusta silloin. Siinä mm. Teemu Kakkuri selittää asiaa pitkälti aika blogin alussa:
http://blogiarkisto.kotimaa.fi/blogit/vanhat/article/?bid=456&id=32879
Anne Mikkola,
kiitos linkistä, josta löytyi paljon tietoa, josta en ollut kuullutkaan. Olen jaksanut ihmetellä miksi alkoholin vaikutuksen alaisena tehdään suurin osa väkivaltarikoksista ja epäillyt, että tuo väkivalta aiheutuu alitajuntaan jääneistä käsittelemättömistä traumoista, mutta linkistä löytyneiden tietojen mukaan kysymys saattaa olla alkoholin aiheuttamasta aivojen rappeutumisesta tms. Ilmeisesti on lakattava säälimästä ihmisiä, jotka hukuttautuvat alkoholiin ja ajateltava siitä asiasta kuten natsit: sääli on sairautta.
Jos on alttiutta sairauksiin, joihin alkoholilla on vielä niitä lisäävä vaikutus, pitää ymmärtää pysyä erossa alkoholista.
Kohtuukäytönkin rajat kun ovat yksilöllisiä.
”Tutkikaa kaikki ja pitäkää se, mikä on hyvää”, sanoo Herran apostoli.
Ortodoksinen kirkko on tullut yhteiskuntamme kehityksen takuumieheksi.
Jos laivayhteys Viroon katkeaa jääolojen tms. vuoksi, löytyy janoiselle Valamosta vapahtaja.
– Niin, Virosta ja muistakin EU maista tuotavien akholijuomien direktiivi sääntely on Suomessa päätetty muuttaa …. ns. alkoholijuomien tuontia … viinarallia …rajoittavaksi laiksi.
Hyvä niin mutta toteutuuko lain tarkoitus esitetyillä tuonti rajoituksilla tullin valvonnasta huolimatta ?
Epailen. Sallitut tuonti näärät ovat ; 110 l olutta,90 l viineja,10 l muita alkoholi juomia , 20l muita alkoholituotteita.