Myötätunto on rakkauden toinen nimi

Minulla on veljeni kanssa tapana puhua uusista kirjalöydöistä. Keväällä veljeni kysyi, että olenko kuullut Thich Nhat Hanhista? Nimi kuulosti toki etäisesti tutulta. Olin lukenut hänen muistokirjoituksensa Helsingin Sanomista alkuvuodesta ja hänen nimensä oli vilahdellut useissa milleniaalien blogikirjoituksissa rauhoittumiseen ja mindfulnesiin liittyen. Muistin, että hänen nimensä yhdistyi myös jollain tavalla Martti Luther Kingiin. Yhtäkkiä huomasin, että monet oman ikäiseni eri sukupuolten edustajat lukivat hänen kirjojaan ja tekivät hänen opastamia harjoituksiaan arjessa. Kesän ajan olenkin tutustunut häneen ja hänen kirjoihinsa. Olen lukenut kesän aikana hänen kirjojansa ja ajattelin kertoa muutamia omia havaintojani kristittynä ja pappina.

Thich Nhat Hanh oli Vietnamin tärkeimmän buddhalaisluostarin mestari, opettaja, munkki, kirjoittaja ja luennoitsija. Hänen tärkeimmät opetuksensa liittyvät rauhaan ja väkivallattomuuteen, ekologisuuteen ja kaiken elämän kunnioittamiseen ja erilaisiin harjoituksiin liittyen hetkessä elämiseen ja elämän rauhoittamiseen. Ukrainan sota, ilmastokriisi ja korona-aika on pakottanut ainakin itseni pohtimaan näitä arvoja viime vuosina erityisen paljon.

Martti Luther King kuvasi Hanhia rauhan ja väkivallattomuuden apostoliksi. Thich Nhat Hanh toimikin hyvin aktiivisesti Vietnamin sodan lopettamiseksi. Hän piti puheita ja oli myös konkreettisesti mukana pelastamassa vietnamilaisia venepakolaisia ja auttamassa maan jälleenrakentamisessa. Martti Luther King nimesi hänet Nobelin rauhanpalkinnon saajaksi vuonna 1967 sanoen: ” En tunne ketään toista, joka ansaitsisi enemmän rauhanpalkinnon kuin tämä lempeä munkki Vietnamista”. Tavattuaan Hanhin King vastusti myös itse julkisesti Vietnamin sotaa. Myös katolilainen trappistimunkki, kansalaisaktivisti, kirjailija ja mystikko Thomas Merton oli hyvin lumoutunut Hanhista. Jo heidän ensi tapaamisen aikana Merton vaikuttui Hanhin tavasta tervehtiä ja olla muiden ihmisten seurassa. Merton Kingin tavoin vastusti julkisesti Vietnamin sotaa. Hanh tapasi myös Paavi Paavali VI:n ja he yhdessä pohtivat katolilaisten ja buddhalaisten yhteistyötä rauhan saavuttamiseksi.

Hanhille ihmisen mieli, ruumis ja maailma ovat yhtä. Maailmassa mikään ei ole irrallaan vaan kaikki liittyvät jollain tavalla toisiinsa. Ja siksi tätä kaikkea ympärillämme ja sisällämme pitääkin rakastaa ja vaalia ja kaikkeen pitää suhtautua myötätunnolla. Myötätunnon kautta me myös alamme toimia rauhallisemman maailman puolesta. Nähdessämme maailmassa pahuutta tai pelkoa tai” kun me näemme ja tunnemme kärsivien lasten nahan ja luut kuin ominamme, heidän nälkänsä ja kipunsa ovat osa meitä. Silloin huomaamme ja tunnemme todellisen rakkauden. Silloin me katsomme kaikkea elävää myötätunnolla ja haluamme todella ennaltaehkäistä kärsimystä. ” Me emme voi jättää mitään tai ketään ulkopuolelle, koska lopulta me kaikki olemme yhtä.

” Jos meillä on jokin kasvi, joka ei kasva tai ala kukkia, me emme syytä kasvia. Me mietimme, että onko sille annettu tarpeeksi ravinteita, vettä tai aurinkoa. Tai onko se saanut jotain noista liikaa. Me emme syytä kasvia. Ihmissuhteissa me kuitenkin helposti syytämme itseämme ja toisiamme. Se ei vie eteenpäin. Se ei auta kasvamaan. Sen sijaan meidän pitäisi suhtautua toisimme myötätunnolla ja miettiä, että miksi itse tai toinen toimii tietyllä tavalla.” Hanh kertoi, että yhden luennon jälkeen hän kuuli kuinka äiti ja lapsi puhuivat toistensa kanssa. Kahdeksanvuotias tyttö sanoi äidilleen: ” Äiti, muista kastella minua. Olen sinun kasvisi. ” Äiti sanoi: ”Kyllä tyttäreni. Olen myös sinun kasvisi. Älä unohda kastella myöskään minua. ” Hänen ajatuksissaan myötätunto on avain rauhaan itsensä, muiden ihmisten ja maailman kanssa.

Thich Nhat Hanh uudisti buddhalaisuutta luoden ns. Plum Villagen perinteen, jossa zen – ja therevadabuddhalaisuus yhdistetään länsimaiseen psykologiaan. Hänen kirjojaan on käännetty lukuisille kielille ja ihmiset ympäri maailmaa harjoittavat hänen opettamia stressinhallintamenetelmiä. Hänen on sanottukin olevan ” mindfullnesin isä. ”

Väkivallattomuuden ja myötätunnon lisäksi hänen työnsä painottui myös midfullnesiin. Mindfulnesissa hyvinkin yksinkertaisilla arkisilla, harjoituksilla voi opetella onnellisuutta ja rauhaa itsensä, muiden ihmisten ja maailman kanssa. Hänen hengitysharjoituksiaan voi tehdä esimerkiksi kävelyllä, autolla ajaessa, ruokaa laittaessa tai syödessä tai jopa tiskatessa. Hengitysharjoitusten tavoitteena on rauhoittua ja keskittyä tähän hetkeen. Hän usein puhuu harjoituksissa hymyilemisen ja ympärillä olevan kauneuden näkemisen tärkeydestä. Hän puhuu myös paljon tunteiden merkityksestä ja siitä, ettei tunteita yritä paeta, mutta ei anna niiden myöskään hallita meitä. Tärkeintä on keskittyä olemassa olevaan hetkeen. Hanh sanoi: ”We are very good at prepairing to live, but not very good at living.” Mindfulness- harjoitusten taustalla on harjoitella sitä, että miten voisimme olla ” very good at living”.  Kun keskitymme tähän hetkeen, me voimme kokea rauhaa joka askeleella.

Thich Nhat Hanh oli buddhalainen munkki, mutta hänellä oli paljon ajatuksia ja yhteyksiä liittyen kristinuskoon. Hän kävi uskontodialogia hyvin aktiivisesti kristittyjen ja myös muiden uskontojen edustajien kanssa. Hän koki, että Buddhan ja Jeesuksen opetuksissa on paljon samaa ja että näillä kahdella katsomuksella on hyvin paljon yhteistä pohjaa. Esimerkiksi ehtoollisen hän koki mindfulnes- harjoituksena, jossa Jeesuksen sanat ruumiista ja verestä muuttivat tavallisen leivän ja viinin joksikin muuksi. Jeesuksen sanat pakottivat pysähtymään ja nauttimaan ateria aivan uudella tavalla.

Thich Nhat Hanhin ajatukset voisivat löytää liittymäpintaa kristinuskon apofaattisesta tulkinnasta, jossa Jumalaa ei voi täysin tyhjentää sanoihin, määritteisiin ja symboleihin. Apofaattisessa tulkinnassa Jumala enemmän koetaan kuin sanoitetaan. Apofaattisessa tulkinnassa myös Jumala näkyy maailmassa kaiken luodun kautta. Toisaalta hänen ajatuksissaan voi nähdä myös vapautuksen teologian tuulia, joissa uskonto tai katsomus nähdään erityisen oikeudenmukaisuuden, rauhan ja tasa-arvon puolestapuhujana. Toisaalta hänen ajatuksissaan näkyy vahvoja viitteitä myös kristilliseen mystiikkaan ja meditaatioperinteeseen.

Thich Nhat Hanh kuoli 22. tammikuuta tänä vuonna Vietnamissa Tu Hieu- luostarissa 95- vuotiaana. Hän eli pitkän ja monivaiheisen elämän ja hänen elämäntyönsä jatkuu edelleen ympäri maailmaa.

Itse olen hänen kirjojensa kautta kristittynä ja pappina pohtinut paljon myötätuntoa ja rauhaa. Lopulta rakastettu uskaltaa rakastaa, myötätunnolla itseään katsova katsoo myötätunnolla eri tavoin kärsiviä, rauhaa itsensä kanssa kokeva rakentaa myös itse rauhaa. Lopulta ehkä väkevintä evankeliumia kertovat tekomme ja se, miten katsomme kaikkea tätä kaikkea ja mitä me teemme itsemme, muiden ihmisten ja kaiken luodun eteen.

The shining red sun is my heart

each flower smiles with me.

It turns the endless path to joy.

Päivi Pulakka

Pappi, Helsinki.

  1. Markku Virta :”Jos saarnoja haluaa lukea, niin pitää sitten varmaa tilata tuo KotimaaPro?”

    Ilmeisesti. Itsekin ennätin jo tilata sekä Kotimaan että myös KotimaaPron, mutta kun Augsburgin tunnustuskirjat näyttivät nousevan ratkaisevan tärkeiksi ”oikeaoppisuutta” määrittäviksi dogmeiksi, sydämeltäni ortodoksina peruin nuo tilaukset.

    Eipä silti, myös ortodoksikirkossa on ilmennyt vakaumusta, jota henk.koht. en pysty hyväksymään. Ehkä tärkeimmät näistä asioista ovat puolisoni laillisen ja ihmisoikeuksien mukaisen vapaamuurariharrastuksen tuomitseminen ja se, että ortodoksikirkko ainakin joidenkin mielipidejohtajiensa mukaan ei hyväksy ortodoksien ja luterilaisten ”seka-avioliittoja” , joita se pitää ongelmana.

    • Tuula. Vapaamuurarina tiedän, että kaikki ortodoksikirkon korkeatkaan edustajat eivät tuomitse vapaaamuurariutta. Jopa jäsenkunnasta löytyy ortodokseja.

    • Osmo Kauppinen :”Vapaamuurarina tiedän, että kaikki ortodoksikirkon korkeatkaan edustajat eivät tuomitse vapaaamuurariutta. Jopa jäsenkunnasta löytyy ortodokseja.”

      Kiitos vastauksestasi! Enää en vapaamuurarin puoisona tunne olevani kuin ”orpo piru vieraassa helvetissä”. Olen kieltäytynyt kaikenlaisesta tenttaamisesta koskien puolisoni harrastusta, kun uskon, että miehet ja naiset ovat todella erilaisia ja myös hänellä on omassa miespiirissään myös ”johtajana” oltava oikeus olla ihmisenä ”sellainen kuin on”.

      Erich Fromm on kirjassa ”Rakkaus on elämä” kuvannut isän- ja äidinrakkauden ilmenemistä ja jos ”kuvattelu” sallitaan, voi varmaankin sanoa, että Frommin kirjassaan kuvaama isänrakkauden polarisoitu ”ideaalityyppi” arvostaa valtiota, lakia, abstrakteja käsitteitä ja se on vertikaalista kuten esim. ristin pystysuora puuosa ja äidinrakkaus puolestaan sosiaalisia ihmisten välisiä siteitä arvostavana on horisontaalista vaakasuoran puuosan tavoin. Toisiaan ymmärtämättöminä ja toistensa kanssa ”sukupuolten välisestä tasa-arvosta taistelevina” ne voisivat kuvata myös kahden ryövärin ristiä Golgatan keskimmäisen ristin molemmilla puolilla. Valitettavasti näiden kahden keskenään taistelevan polarisaation jalkoihin jääneinä liian monet lapset ovat vaurioituneet ja päätyneet lopulta sille keskimmäiselle ristille.

  2. Anne Mikkola. Ei taida olla pappien idea eikä pappien suosiossa muutenkaan tällainen maksullinen digitoiminta. Kirkko voisi itse alkaa kerätä saarnoja julkisena palveluna. Muuten ihailen pappien haluttomuutta käyttää valmiita saarnoja ja samalla ihmettelen miten tässä nähdään jokin ihmeellinen pappien salajuoni. Vai unohtuiko tuosta hymiö?

    • Markku. Ei siihen hymiötä kuulu, mutta kritiikin kohde nyt ei oikeastaan ollut papit vaan se miten tämä kirkon tukema business-toiminta aikoo rahastaa pappien saarnoilla. Näyttää todella absurdilta touhulta. Toivottavasti olet oikeassa, ettei ole pappien suosiossa tämä maksullinen digitoiminta. Toisaalta kirkon herrat kait tämän järjestelmän ovat luoneet.

  3. Anne, ei tässä rahastuksesta ole kyse. Ei Digipostillan kaltaisella palvelulla voi binestä tehdä. Kenekään ei ole pakko osallistua, mutta varmasti on pappeja, jotka ymmärtävät saanatietokannan laajemman merkityksen mm. tutkimuksen lähteenä. – Digipostillan kokoaminen ja työstäminen havainnolliseen muotoon vaatii työtä, aikaa (pitkäjänteisyyttä) ja vaivaa.

    • Jos saarnojen lukeminen maksaa, niin tietysti se on rahastamista. Kansankirkko tarjoaa palveluitaan Kotimaa:n kautta vain kirkon työntekijöille, joiden palkat verovaroin maksetaan, ja joiden tehtävä kait olisi julistaa evankeliumia. Ja mitä vielä. Niillä saarnoilla sun muilla kirkon augsburgin tunnustuksilla vielä joku K24 yrittää tehdä rahaa. Toki rikkaat voi maksaa maksut, jos tahtovat. Toivottavasti eivät tahdo. Ei kirkon pitäisi olla tällainen systeemi. Olli Seppälän vika se ei tietenkään ole, ei ole pakko osallistua…heh. No ei ole ei. Ei olekaan, jos on eronnut kirkosta. Muussa tapauksessa rahoittaa tätä toimintaa verovaroistaan.

    • Uutisesta ei käynyt ilmi digipostillan kustannukset. Mutta ei kokoaminen ja tietokannan ylläpito tietenkään mitään ilmaista ole.

      Mielenkiintoista, että niin monessa keskustelussa otetaan esille rikkaat-köyhät asetelma. On sävy, että rikkaus ja varallisuus on jotenkin tuomittavaa.

      Kotimaan paperilehden tilausmaksu on varsin kohtuullinen moneen muuhun lehteen nähden. Ja KotimaaPro maksaa sen lisäksi 20 euroa per vuosi.
      Ilmaista palvelua ei ole. Joku aina maksaa kustannukset, niin toimittajien palkat, tietosysteemit kuin muut menot.
      Minusta ei nyt näistä kustannuksista ole mitään syytä narista

    • Anne:

      Oletko ajatellut, että joku jossain maksaa sen edun, että voit lukea K24-foorumia ihan ilmaiseksi?

    • Joo Tuire Karasvirta. Tällaista kokoomuksen yksityistämispolitiikkaahan tämä meno juuri on. Sopii äärimmäisen huonosti kirkon sanomaan. Sopisi yksityistää sitten se verotuspuolikin, ja jättää vapaaehtoisten lahjoitusten varaan niin kuin ameriikan ihmemaassa.

    • On monta tapaa pitää saarna. Jollakulla ei ole lapun lappua, joku toinen (kuten minä) lukee saarnan sanasta sanaan harkittuaan jopa sanojen äännearvot etukäteen.

      Kumpikaan saarnaamisen tapa ei ole lähtökohtaisesti huonompi kuin toinen.

  4. Varsinaisesti ei kai ole kysymys saarnoista, vaan saarnakäsikirjoituksista. Saarna on se tilanne, jossa on kuunteleva seurakunta läsnä. Se on ohikiitävä hetki. Puhujan ja kuulijan kohtaaminen ja vuorovaikutus.
    Itse on kirjoita saarnoja, mutta toivotan hankkeelle onnea.

kirkko Millenniaalien
kirkko Millenniaalien
Z/Y-sukupolvien kanssa vuorovaikutukseen asettuminen on tämän vuosituhannen ensimmäisten vuosikymmenten olennaisin kysymys kirkolle. Sitä pohditaan tässä blogissa. Kirjoitukset keskittyvät y- ja z-sukupolviin monesta eri suunnasta. Blogia koordinoi kokonaiskirkollinen Millenniaalien kirkko - hanke. Kirjoittajat ovat joko kirkon liepeillä liikkuvia millenniaaleja tai hankkeen asiantuntijoita, joissakin tapauksissa molempia. Jos haluaisit osallistua blogin kirjoittamiseen, ota yhteyttä jussi.laine@evl.fi.