Jeesuksen Kristuksen evankeliumin kirjoittajista Johannes ja Matteus kuuluivat kahdentoista apostolin joukkoon, jotka olivat Jeesuksen mukana ennen Golgatalla tapahtumia ja Hänen ylösnousemuksen jälkeen neljäkymmentä päivää. Markus ja Luukas olivat myös Jeesuksen evankeliumin kirjoittajia. Apostoli Pietarin oppilas ja tulkki Markus ei ollut nähnyt Jeesusta, ei myöskään Paavalin mukana kulkenut Luukas.
Miksi Raamatussa on ainoastaan yksi evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta eikä neljää eri evankeliumia; miksi Raamatussa tarvitaan neljä eri evankeliumin todistajaa?
Miksi kaikki neljä evankeliumin kirjoittajaa ovat (tai ei ole) luetettavia?
Mistä Jeesuksen evankeliumikirjasta sinä pidät eniten ja miksi; miksi on väärin ”syrjiä” jotain evankeliumikirjaa?
Miksi evankeliumikirjat ovat vähän erilaisia, mutta yhdessä ne ovat täydellinen evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta?
Miksi Jumala valinta monesti kohdistuu ihmisten silmissä vähempiarvoisiin, kuten Matteus publikaani, kalastaja Johannes ja seurakunnan vainoaja Paavali?
Kaikki julkaistut blogini:
Ari, kiitos kommenteista. Sinulla on oma tarinasi ja meillä muilla omamme. Niitä ei voi sekoittaa keskenään. Täydellisiä meistä jokaisesta tulee vasta Taivaissa.
Juha Heinilä, sanot seuraavaa minun ymmärryksestäni:
”Ari, sinun ongelmasi on, ettet osaa erottaa lakia ja evankeliumia. Sinulle ne ovat yhtä pullamössöä, jolla ei ole sekaisin ollessa mitään arvoa. Laki ja evankeliumi pitää aina olla erillään. Laki vaatii ja sitä on 100 prosenttisesti noudatettava. Tähän ei kukaan pysty. Evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta on pelkkää armoa. Jumala vanhurskauttaa syntisen, eikä häntä tuomita hänen syntien tähden.”
Siis kun ihminen kuulee evankeliumin ja nöyrtyy tekemään parannuksen eli myöntää elävänsä erossa Jumalasta niin hän tehdessään parannuksen uskoessaan evankeliumin ja ottaessaan kasteen ja saadessaan Pyhän Hengen hän uudestisyntyy eli PÄÄSEEJumalan valtakuntaan.
Elämä Jumalan valtakunnassa, onko se ilman mitään ”lakia” eli onko mitään käskyjä joita noudattaa, ei ole, vaan niinkuin suomessa on omat lait niin myös Jumalan valtakunnassa on Jumalan lait ja tätä Jeesus opetti, elämää Jumalan valtakunnassa JUMALAN VOIMASSA JA HENGESSÄ.
Onko tämä pysyvää eli voiko menettää osallisuutensa iankaikkisesta elämästä, voi, Jeesus Sanoo Ilmestyskirjassa:
Ilm. 3:5
Joka voittaa, se näin puetaan valkeihin vaatteisiin, enkä minä pyyhi pois hänen nimeänsä elämän kirjasta, ja minä olen tunnustava hänen nimensä Isäni edessä ja hänen enkeliensä edessä.
Ilm. 21:27
Eikä sinne ole pääsevä mitään epäpyhää eikä ketään kauhistusten tekijää eikä valhettelijaa, vaan ainoastaan ne, jotka ovat kirjoitetut Karitsan elämänkirjaan.
Nyt tuli kirjoitettua epäselvästi eli :
”Elämä Jumalan valtakunnassa, onko se ilman mitään “lakia” eli onko mitään käskyjä joita noudattaa, ei ole, vaan niinkuin suomessa on omat lait niin myös Jumalan valtakunnassa on Jumalan lait ja tätä Jeesus opetti, elämää Jumalan valtakunnassa JUMALAN VOIMASSA JA HENGESSÄ.”
Pitäisiolla:
Elämä Jumalan valtakunnassa, onko se ilman mitään “lakia”, ei ole, vaan niinkuin suomessa on omat lait niin myös Jumalan valtakunnassa on Jumalan lait ja tätä Jeesus opetti, elämää Jumalan valtakunnassa JUMALAN VOIMASSA JA HENGESSÄ.
Ensinnäkin olen iloinen ja onnellinen, kun sinulle on käynyt noin hyvin. Minä olen vielä vankina tässä kirotussa ruumiissa, jossa himo ja kaikkinainen paha vaikuttaa, en haluaisi, että niin olisi, mutta niin vain on tullut nähtyä, että lihassa on pistimiä, jotka rusikoivat jatkuvasti. Rukoilen lakkaamatta, että Jumala vapauttaisi kaikista kiusauksista, joita lihani tähden joudun sietämään itsessäni.
Kuitenkaan en ole huolissani, sillä Jumala on luvannut Armonsa mukaan Pelastaa minut kurjan ihmisen, kun turvaan kaikessa Jumalaan, sen Uskon kautta; jonka on minulle lahjoittanut uudelleensyntymän kautta.
”Katso, Jumala on minun pelastukseni; minä olen turvassa enkä pelkää, sillä Herra, Herra on minun väkevyyteni ja ylistysvirteni, hän tuli minulle pelastukseksi.” Jes.12:2
Tuo mitä sanot elämästä Jumalan Valtakunnassa ilman lakia, niin minulle ei ole annettu kuin uskon laki Kristuksessa. Se mistä sanotaan:
”Antakaa kaikille, mitä annettava on: kenelle vero, sille vero, kenelle tulli, sille tulli, kenelle pelko, sille pelko, kenelle kunnia, sille kunnia.
Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt.
Sillä nämä: ”Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse”, ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan:
”Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi”.
Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys. Room.13.7-10
Sen tähden on meidän turha tuomita toisiamme lain rikkojiksi, sillä olemme saman Tuomarin silmien alla. Joka toistaan tuomitsee, on kuitenkin itse syypää samaan, miksi siis saisimme tuomion lain mukaan, jos olemme Kristuksessa, joka on täyttänyt lain meidän edestämme?
Kristus on lain loppu jokaiselle, joka uskoo, mutta joka jälleen tarttuu lain pitämiseen saavuttaakseen jotain parempaa, pitää Kristuksen veren halpana.
Uskon kautta tuleva vanhurskaus ei tule lain noudattamisen kautta, vaan me olemme vanhurskautuneet pois laista uskon lain mukaan.
”Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle.
Sillä kun olimme lihan vallassa, niin synnin himot, jotka laki herättää, vaikuttivat meidän jäsenissämme, niin että me kannoimme hedelmää kuolemalle, mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.
Room.7:4-6
Ismo Malinen, en tiedä oletko yhtään ymmärtänyt mitä olen yrittänyt sanoa, kukaan ei mielestäni ole väittänyt, en ainakaan minä, että lakia noudattamalla päästään Jumalan valtakuntaan, vaan päinvastoin, kaiken oman yrittämisen loputtua ottaa vastaan evankeliumin Sanan (Jumalan KUTSUESSA) eli nöyrtyy tunnustamaan oma syntisyys ja kelvottomuus.
No hyvä, sittenhän olemme saavuttaneet yhteisymmärryksen, lain kautta tulee synnintunto ja me olemme kuolleet sen alle, siksi pakenemme Jeesuksen luo, kun syyttäjä yhä syyttää ja sanoo: ”Et ole kristitty, koska et noudata ja pidä lakia”
Jeesus sanoo meille kurjille: ”Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.Joh.11:25 Armo on kokonaan toinen tie.
Ismo Malinen, onko sitten loppuun asti yhteisymmärrys, siis kun ihminen tulee Jeesuksen luo niin hän ei voi ottaa vanhasta elämästä MITÄÄN, ei ole mitään ”pääsylippua” tai ”kelpoisuustodistusta” mitä voi näyttää, siis mukaanlukien lapsikaste. Kaikki alkaa täysin tyhjästä eli uudestisyntymästä johon kuuluu Jumalan kutsu, nöyrtyminen, parannus, usko evankeliumiin, kasteen ottaminen ja Pyhän Hengen saanti.
”Kun ihminen tulee Jeesuksen luo niin hän ei voi ottaa vanhasta elämästä mitään.” Ei menneisyyttään voi heittää menemään kuin vanhoja vaatteita. Se, mitä nyt olemme, rakentuu siitä, mitä olemme pienestä asti kokeneet. Siihen kuuluvat myös erehdyksemme ja rikkomuksemme. Anteeksi saatuinakin ne jäävät omiksemme läksyinä, jotka olemme oppineet. Kenties Jumala kutsuu juuri virheidemme kautta, ehkä niitä tarvitaan painamaan meitä nöyrinä pyytämään parannuksen armoa.