Neljä evankeliumin kirjoittajaa

Jeesuksen Kristuksen evankeliumin kirjoittajista Johannes ja Matteus kuuluivat kahdentoista apostolin joukkoon, jotka olivat Jeesuksen mukana ennen Golgatalla tapahtumia ja Hänen ylösnousemuksen jälkeen neljäkymmentä päivää. Markus ja Luukas olivat myös Jeesuksen evankeliumin kirjoittajia. Apostoli Pietarin oppilas ja tulkki Markus ei ollut nähnyt Jeesusta, ei myöskään Paavalin mukana kulkenut Luukas.

Evankeliumin kirjoittajaa

Miksi Raamatussa on ainoastaan yksi evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta eikä neljää eri evankeliumia; miksi Raamatussa tarvitaan neljä eri evankeliumin todistajaa?

Miksi kaikki neljä evankeliumin kirjoittajaa ovat (tai ei ole) luetettavia? 

Mistä Jeesuksen evankeliumikirjasta sinä pidät eniten ja miksi; miksi on väärin ”syrjiä” jotain evankeliumikirjaa? 

Miksi evankeliumikirjat ovat vähän erilaisia, mutta yhdessä ne ovat täydellinen evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta? 

Miksi Jumala valinta monesti kohdistuu ihmisten silmissä vähempiarvoisiin, kuten Matteus publikaani, kalastaja Johannes ja seurakunnan vainoaja Paavali?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

  1. Monia hyviä omakohtaisia kommentteja ja pohdintaa edellä, kiitos Teille kaikille.

    Jokainen uskovainen on uudestisyntynyt. Olen uudestisyntynyt pyhässä kasteessa, jolloin minusta tuli Jumalan lapsi ja sain Pyhän Hengen ja pelastavan uskon Jeesukseen Kristukseen.

    Jeesus sanoo: ”Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan”. (Joh. 3:5)

  2. Tuo parannuksen tekeminen on ymmärretty monesti väärin, se ei ole mitään fyysistä tekemistä, vaan asian laadun ymmärtämistä. Parannuksen tekeminen on havahtumista huomaamaan, että ollaan väärällä tiellä. Se tapahtuu sisällä meissä kun kuulemme Jumalan sanaa.
    Kun kuulemme, niin uskomme, kun uskomme, niin käännymme, niin että Hän meidät parantaa.

    Seuraavaa Vuorisaarnan kohtaa on käytetty monesti perusteena täyttää, jokin mitta, vaikka Jeesus puhuu laintien mahdottomuudesta. Silti monet sitä yrittävät, kun lukevat vuorisaarnaa, eivätkä nöyrry.
    Fariseukset yrittivät ja olivat mestareita, mutta Jeesus asetti riman aivan toiselle tasolle, antaessaan ymmärtää, että pitää olla kokonaan ”ylivertainen” keino ja asetti samalla Itsensä meille vanhurskauden tieksi, koska oli synnitön.

    ”Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan. Matt. 5:20 (1992 käännös)

    ”Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.” Matt.5:20 (1938 käännös)

    Tuossa on kaksi käännöstä, joista 1938 on lähempänä alkuperäistä ajatusta. (alk.Kreik.sis. laatusanan, joka tarkoittaa ”enempi ja suurempi”)

    Voisi kääntää myös mahdollisesti: ”ellei teidän vanhurskautenne ole ”kokonaan toinen” kuin kirjanoppineiden…”

    Engl. kään. Surpasses = ”ylivertainen”

    1992 käännöksessä taas tuo kohta on käännetty verbiksi, ”ellette noudata Jumalan tahtoa paremmin kuin lainopettajat…” Tuo ei ole hyvä käännös ja menee ohi koko asian.

    Jeesus asettaa tässä lain vanhurskauden ja uskon vanhurskauden eriasemaan, jopa toisiaan vastaan. Laista ei saa ottaa pienintäkään piirtoa pois, vaan sitä tulee noudattaa täydellisesti. Jopa lainvastainen ajatus on kielletty, jos haluaa päästä Jumalan valtakuntaan. Matt.5, 6 ja 7

    Näissä Matteuksen luvuissa tulee esiin koko asian ja ajatuksen ydin: ”jos teidän oikeudenmukaisuutenne ei ole ylivertainen fariseuksiin nähden, niin ette pääse taivasten valtakuntaan.”

    ”Ja vielä minä sanon teille: helpompi (”mahdoton” on oikeampi sana) on kamelin käydä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan.”

    Kun opetuslapset sen kuulivat, hämmästyivät he kovin ja sanoivat: ”Kuka sitten voi pelastua?”
    Niin Jeesus katsoi heihin ja sanoi heille: ”Ihmisille se on mahdotonta, mutta Jumalalle on kaikki mahdollista”.

    Tuossa Jeesus asettaa opetuslapset hämmennykseen, kun he olivat tottuneet ajattelemaan, että juuri rikkaat ja hyvä osaiset fariseukset ovat Jumalan suosiossa ja pääsevät kaikista ovista sisään.

    Toisaalla sanoo, sitä laveaksi tieksi joka vie kadotukseen, se jonka ihmiset itse valitsevat. (lain tie)
    Puhuu samassa myös itsestään, ahtaana porttina, ja että vain harvat löytävät sen oven, jonka kautta pääsee sisälle taivasten valtakuntaan. (Koska sinne ei syntinen ihminen omin voimin pääse. Ihminen on tyhmän ylpeä, kunnes Jumala asettaa ihmisen oikealle paikalle eteensä polvilleen, jos hyvin käy)

    Opetuslapsille sanoi, että sisälle pääsee vain uudelleensyntymän kautta, kun Pietari kyseli: Mites, kun me olemme luopuneet kaikesta ja seuranneet sinua?

    Omien luopumisien ja seuraamisien kautta ei voi päästä sisälle. Siinä ei auta parannuksen teko, eikä mikään.

    Jumalan lahja on vanhurskaus, joka annetaan Jeesukseen Kristuksen kautta Jumalan Pojan Uskon mukaan.

    Kun meistä tulee vanhurskaat uskon kautta, meistä tulee myös täydelliset uskonlain mukaan. Mutta silloin me olemme kuolleet pois tekojenlaista.
    Tekojen laki on Täytetty Kristuksessa, missä me Jumalan säätämyksen mukaan olemme, kun olemme syntyneet Kristuksen synnyttäminä Sanansa mukaan.

    • Ismo, kiitos hyvistä kommentista. Silloin mennään harhaan, jos alamme miettimään, mitä minun tulee tehdä, että pelastuisin. Kaikki on pelkkää armoa. Uskomme on suuri ihme, lahja Jumalalta pelkästään armosta. Uudestisyntymisessä ei ole meillä mitään osuutta vaan Jumala on toiminut pelkästään armosta.

      Itsevanhurskaudella ei Taivaaseen pääse, vaikka täyttäisimme omasta mielestä lain täysin.

      Vanhurskautemme perusta on ainoastaan Jeesus Kristus, ei mikään muu.

  3. Täytyy kyllä ihmetellä teidän uskoa kun kylmän rauhallisesti voitte sanoa:

    ”Uudestisyntymisessä ei ole meillä mitään osuutta vaan Jumala on toiminut pelkästään armosta. ”

    Siis olettepa te varmoja vallinnastanne???

    Ei taida olla väliä mitä Jeesus Sanoo: ”tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi”, teille ”pelastuksenne” tulee automaattisesti kunhan joku on vaan kastanut, tai oikeastaan ettehän te sitä tiedä onko?????

    • Tätähän usko on. On siinä ihmettelemistä. Valinta tosin ei ole ihmisen vaan Jumalan. ”Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: että mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän sen teille antaisi.”

    • Martti Pentti, kiitos hyvistä kommenteista. On se armo ihmeellistä, kun sitä ei voi ansaita. Itsevanhurskaat puurtavat kovasti, jotta ansaitsivat armon tai oikeastaan eivät he armoa edes tarvitse.

    • Ari, sinun ongelmasi on, ettet osaa erottaa lakia ja evankeliumia. Sinulle ne ovat yhtä pullamössöä, jolla ei ole sekaisin ollessa mitään arvoa. Laki ja evankeliumi pitää aina olla erillään. Laki vaatii ja sitä on 100 prosenttisesti noudatettava. Tähän ei kukaan pysty. Evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta on pelkkää armoa. Jumala vanhurskauttaa syntisen, eikä häntä tuomita hänen syntien tähden.

    • Onko synninteoissa kokoeroja?

      Seitsemän kuolemansynnin lista on tosin tehty, mutta sen voi katsoa sisältävän monenlaisia, inhimillisesta katsoen suuria ja pieniä rikkeitä. Asenteistahan kuolemansynneissä on oikeastaan kysymys eikä teoista. Synti on synti, tarkoitetaan sillä sitten perimmäistä jumalattomuutta tai yksittäistä lankeemusta. Jumalan ääretöntä armoa me kaikki syntiset tarvitsemme.

  4. Juha Heinilä, mielenkiintoinen tuo lausahduksesi:” Itsevanhurskaat puurtavat kovasti, jotta ansaitsivat armon tai oikeastaan eivät he armoa edes tarvitse.”

    Kun Jeesus kohtasi aviorikoksesta kiinni jääneen naisen niin mitä HÄN Sanoi, sanoiko että en minäkään sinua tuomitse mene vaan ja jatka samalla tavalla VAI Sanoiko että:” mene äläkä enää syntiä tee”?????

    Mitä luulet tämän naisen ajatelleen kun ensin oli täysin varma että hänet kivitetään niin kuin laki määräsi, mutta KUN KOHTASI armahtavan Jeesuksen niin kun sai ARMON ja samalla KUULI Jeesuksen SANAT: ”MENE ÄLÄKÄ ENÄÄ SYNTIÄ TEE”. niin kuinka hän jatkoi elämäänsä?????

    • Me emme tiedä mitä kaikkea hän teki loppuelämän aikana. Todennäköisesti tämä kohtaaminen vaikutti häneen loppuelämän ja jos lankesi joskus, niin hän osasi pyytää syntejään anteeksi ja eikä hänellä ollut vaikeutta uskoi ne anteeksi saaduiksi.

    • Halusiko nainen jatkaa syntistä elämäänsä? Oliko hän alun perinkään omasta tahdostaan valinnut sen? Ajatus nautinnollisesta synninteosta ja ankeasta hyveellisyydestä on valheellinen. Synti on kahle, josta vapautunut haluaa pysyä erossa. Ymmärrän Jeesuksen sanat naiselle pikemmin rohkaisuna kuin kieltona.

  5. Nyt ollaan asian ytimessä. Armosta me olemme pelastetut, emme itsemme kautta vaan se on Jumalan Lahja. Jumalan Rakkaus on Armo, Jeesus Kristus meidän edestämme. Kaikki tekoni ovat haudattu Kristuksen kanssa hautaan ja kun Kristus nousi ylös, Hän toi mukanaan uuden elämän, joka perustuu uskoon.
    Jumala vanhurskauttaa syntisen ihmisen Kristuksen kautta. Kiittäkäämme Herra sillä Hänen Armonsa on ihmeellinen.

    ”Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni; ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos.
    Sillä minä olen tullut taivaasta, en tekemään omaa tahtoani, vaan hänen tahtonsa, joka on minut lähettänyt.
    Ja minun lähettäjäni tahto on se, että minä kaikista niistä, jotka hän on minulle antanut, en kadota yhtäkään, vaan herätän heidät viimeisenä päivänä.

    Sillä minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.” Joh.6:37-40

  6. Ari, jos sanotaan: Laitan eteesi elämän ja kuoleman valitse elämä ja tee kaikki kuten olen opettanut, jos et tee, niin oletko valinnut kuoleman? Kun Jeesus vapautti naisen, niin sanoi: Missä ovat tuomitsijasi? Nainen vastasi, en näe heitä. Jeesus sanoi: En minäkään sinua tuomitse, mene äläkä enää syntiä tee.

    On tois sijaista, lankesiko nainen uudestaan, ensi sijaista oli se, että Jeesus ei tuominnut, vaan Armahti. Olisiko tuominnut tuon naisen seuraavalla tapaamisella, jos olisi kuullut, että on jälleen langennut? Eikö olisi sanonut samat sanat uudelleen? Anteeksi anto ja armo on aina uusi. Ei ole epäilystä, ettekö nainen tuntenut syntiään ja katunut sillä oli päässyt kuoleman alta uuteen elämään.

    Ari näyttää siltä, että sinun on vaikeaa luottaa Jumalan Armoon? Eikö Jeesus sovittanut syntejäsi kokonaan? Miten et ymmärrä, että Jeesus on kuollut kokonaan puolestasi, ei ole enää mitään syntiä, jos olet Kristuksessa.
    Jos meillä ei olisi enää lihaa ja meidät olisi poistettu maailmasta olisimme myös lihasta vapaat, mutta koska meillä on vielä ruumis ja sen halut, niin joudumme elämään sen kanssa.
    Jos olemme syntyneet hengestä, niin me kuoletamme hengellä nuo lihan teot, emmekä katso enää niihin, vaan katsomme Kristukseen jossa meidän toivomme on. Jos lankeamme, niin jälleen nousemme, emme alistu jälleen lain alle parantaaksemme itseämme Jumalalle kelpaavaksi.
    Rakkaus on se, joka vaikuttaa meissä, että olemme Armeliaat myös kanssa eläville lähimmäisillemme. Elämme itse Armosta, emmekä salli siis enää armottomuutta, vaan laupeutta ja rakkautta. Kuitenkin puolustamme Totuuden Sanaa, koska tiedämme, että saatana käy kokoajan ympärillämme ja pyrkii riistämään meiltä Pelastuksen Sanan sydämestämme. Jos mahdollista, mutta Luotamme Häneen, joka on alkanut meissä työnsä, on vievä sen myös loppuun.

    Sellainen luottamus on Uskolla. Miten muuten ihminen voi vaikuttaa syntymäänsä, sitä en käsitä? sitähän varten sanotaan uudelleensyntymä, koska ihmisellä ei ole siihen mitään osuutta. Jumalan Armovalinta ei perustu ihmisen valintaan, juuri kuten Martti sanoi.

  7. Ismo Malinen, se mitä itse olen kokenut että ennen eliun ntäysin tietämättömänä Jumalasta (vaikka olin luterilainen lapsikastettu) ja KUN kohtasin Jeesuksen ja armon Hänen kauttaan niin samalla koin voiman vapautua synnin ja VALHEEN orjuudesta, nyt kun olen Saanut Pyhän hengen voiman ja sen kautta ymmärryksen Jumalan tahdosta niin nytkö vielä eläisin siinä saastaisuudessa jossa ENNEN elin?????

    Mitä oli elämäni hedelmä ennen uskoontuloa, siihen mahtui kaksi murhaa (aborttia) ja paljon haureutta ja kunnioittamattimuutta vanhempiani kohtaan jne…. todella paljon syntiä, nytkö kun Pyhä Henki kirkastaa Jeesusta ja Hänen Sanaansa, niin vieläkö eläisin vastoin sitä mitä ymmärrän Jumalan tahdoksi, siis kun on VOIMA elää vapaana synnin orjuudesta niin vieläkö palvelisin syntiä??????

    Siis kun Jumala on vapauttanut alkoholin, haureuden, pelihimon jne synnistä niin miksi HÄN ei vapauttaisi kaikesta, siis tekisi minut täydelliseksi palvelemaan HÄNTÄ???????????????

    • Jumala vapauttaa himojen orjuudesta. Sitä ei jätetä ihmisen itsensä vastuulle, koska ihminen ei siihen pysty. Ihmisellä ei siis ole myöskään aihetta kerskailla omalla vapaudellaan, koska se ei ole hänen tekoaan.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.