Nimrod

Spitfire-hävittäjä on pitkässä laskuliidossa meren rantaan. Polttoainetankki on tyhjä. Pilotti saa laskutelineet alas juuri sopivasti ennen kuin kone kosketta hiekkaa ja tekee onnistuneen laskun. Näin päättyy Christopher Nolanin (1970-) sotaelokuva Dunkirk (2017).

Ohjaajan elokuvat (mm. Inception 2010, Interstellar 2014, Tenet 2020, Oppenheimer 2023) yhdistelevät yksityistä ja yleistä. Ihmiskunnan ratkaisunhetket koetaan yksityisen ihmisen ratkaisujen kautta.

Dunkirk tuli hiljan TV6:lla. Sodan kaoottisuuden keskellä yksilöt tekevät ratkaisuja toistensa ja koko yhteisön hyväksi. 300 000 brittiä on jumissa Ranskan alavalla rannikolla, jonne suuret alukset eivät voi rantautua evakuoidakseen sotilaat. Saksalaiset lähestyvät sisämaasta motittaakseen britit.

Spitfiren pilotti päättää jahdata saksalaista Heinkel He 111 -pommittajaa ja estää sitä upottamasta evakuointilaivaa. Pilotti tietää ratkaisunsa hinnan. Polttoaine ei riitä. Hänen on tehtävä pakkolasku. Jos se onnistuu, häntä odottaa sotavankeus. Pilotti nousee koneesta ja ampuu ohjaamoon valopistoolin panoksen ja antaa koneensa palaa. Samalla saksalaiset tulevat vangitsemaan hänet. Taustalla soi Edward Elgarin (1857-1934) Enigma-sarjan osa Nimrod.
_ _ _
Elgar on brittien kansallissäveltäjä ja erityisesti hänen marssisarjansa Pomp and Circumstance osat 1 ja 4 soivat usein kuninkaallisissa seremonioissa. Etusija on tietysti Georg Friedrich Händelin kruunajaishymnillä Zadok the Priest, joka kuultiin jälleen Charles III:n kruunajaisissa.

Zadok the priest,
And Nathan the prophet
Anointed Solomon king

God save the king
Long live the king
God save the king
May the king live forever.

Tästä 1. Kuninkaiden kirjan (1:32-40) aiheesta, Salomon kuninkaaksi tulosta, voisin kirjoittaa enemmänkin joskus toiste. Nyt aiheena on kuitenkin Nimrod, Enigma-variaatioiden IX muunnelma. Se on nimittäin myös usein osana juhlavien seremonioiden musiikkia, ehkä viime aikoina useammin kuin ennen.

Tempomerkintä on Adagio (pulssi 52). Kappale lähtee liikkeelle pianissimossa ja esitysohjeella nobilemente, ylväästi. Melodialinja g-es-as-f-b… aaltoilee sekvensseinä meren aaltojen lailla. Nimrodin tunnelma on juhlavan rauhallinen ja sakraalinen.
_ _ _
Elgar sävelsi muunnelmateoksen orkesterille, neljätoista Enigma-variaatiota (1898-99) läheisten ystäviensä musiikillisiksi muotokuviksi tai luonnoksiksi sisällyttäen joukkoon vaimonsa, kustantajansa ja itsensä. Enigma merkitsee arvoitusta ja kyseessä onkin musiikillinen piilokuva.

Elgar ei paljastanut Enigma-teemaa, mutta antoi siihen liittyviä vihjeitä. Sen hämärä sisältö (”dark saying”) on jätettävä ratkaisemattomaksi. Enigma-teemaa ei soiteta, vaan se soi muunnelmien ulkopuolella. Siten Enigma-teema on kuin mykkä cantus firmus ja muunnelmat ovat siihen suhteessa kuin esimerkiksi kontrapunktiset melodiat.

Musical Timesin haastattelussa (1900) Elgar antoi vihjeen, että Enigma-teemaan liittyy eräs tunnettu melodia. Useita ratkaisuyrityksiä esitettiin Elgarin elinaikana, mutta hän vei salaisuuden mukanaan hautaan. Tämän jälkeen on esitetty toinen toistaan fantastisempia ratkaisuja Enigmaan – se tuntuu olevan vaikeampi pala, kuin saksalaisten sodanaikainen samanniminen salakirjoituslaite, jonka salaisuuden britit onnistuivat murtamaan ja selvittämään saksalaisten sukellusveneiden sijainnin.
_ _ _
Mielestäni uskottavimman ratkaisun on esittänyt Hans Westgeest (2007), jonka mukaan teema koostuu yhdeksästä nuotista g-es-as-f-b-f-f-as-g. Rytmi puolestaan perustuu Edward Elgarin omaan nimeen (lyhyt-lyhyt-pitkä-pitkä, sitten päinvastoin pitkä-pitkä-lyhyt-lyhyt ja loppunuotti). Piilotettu Enigma-melodia olisi Westgeestin mukaan Ludwig van Beethovenin Pateettisen sonaatin (nro 8, op. 13) hitaan osan alku (g-f-b-as-g-b-es-f-b). Enigma-melodia toistaa Pateettisen sonaatin hitaan osaan viisi ensimmäistä nuottia.

Erityisesti tämä soi tunnistettavasti Nimrod/Metsästäjä –variaatiossa nro IX. Siten Nimrodilla on keskeinen asema Elgarin muunnelmateoksessa. Tiedossani ei ole, kenen ystävänsä muotokuvaksi Elgar tarkoitti Nimrodin.
_ _ _
Entä kuka tai mikä on Nimrod? Amerikanenglannissa Nimrod merkitsee ”typerys”, ”tollo”, ”idiootti”. Tämä tuskin kuitenkaan on etsimämme merkitys.

Raamatussa Nimrod on Nooan pojanpoika, suuri metsästäjä ja myyttinen hallitsija – Babylonin, Erekin, Akkadin ja Kalnean kuningas (1 Moos 10:8-9; 1 Aik 1:10).

Nimrodin maa on Assyria (Miika 5:5), jonka myyttinen perustaja oli Sargon. Mahdollisesti Nimrod viittaa häneen? Legendan mukaan Sargon pelastui lapsena kaislakorissa, joka oli laskettu virtaan ja vedenkantaja Akki adoptoi hänet. Ishtar-jumalatar lahjoitti hänelle Akkadin kuninkuuden (ANET 119). Samankaltainen kertomus on Mooseksen lapsuudesta.

Assyria ja Babylonia valtasivat myöhemmin (722 ja 587 eKr) Israelin ja Juudan sekä veivät niiden asukkaat pakkosiirtolaisuuteen. Babylonian kuningas Nebukadnessar hävitti Jerusalemin temppelin ja vei Daavidin kuningassuvun viimeisen kuninkaan Sidkian vankeuteen Babyloniin, missä hän kuoli.
_ _ _
Profeetta Miika ennustaa Betlehemistä: ”Sinun keskuudestasi nousee Israelille hallitsija … Herra, hänen Jumalansa, antaa hänelle vallan ja kunnian. He saavat elää rauhassa, sillä hänen valtansa ulottuu maan ääriin saakka. Hän tuo rauhan.”

”Kun assyrialaiset tulevat maahamme, tunkeutuvat palatseihimme, me asetamme heitä vastaan seitsemän paimenta, kahdeksan kansanjohtajaa. He paimentavat Assyriaa miekalla, Nimrodin maata terävin asein. Rauhan hallitsija pelastaa meidät assyrialaisten käsistä, kun he hyökkäävät maahamme ja tunkeutuvat rajojemme yli.” (Miika 5:1-5).
_ _ _
Edward Elgarin Enigma-muunnelmaa nro IX Nimrod esitetään myös kuorosovituksena. Paras löytämäni tulkinta siitä on lauluyhteen VOCES8 esitys. Suosittelen kuuntelemaan sen You tubesta. Nimrodin sanat ovat Requiemin -sielunmessun osasta Lux aeterna – Ikuinen valo:

”Lux aeterna, luceat eis Domine.
Domine Lux aeterna, luceat eis
Cum, sanctis tuis in aeternum, quia pius es
Requiem aeternam dona eis Domine,
et lux perpetua luceat eis.”

”Loistakoon ikuinen valo heille, Herra,
Herra ikuinen valo loistakoon heille
sinun pyhiesi kanssa ikuisesti, sillä sinä olet hyvä.
Anna heille ikuinen lepo, Herra
ja loistakoon heille pysyvä valo.”

Betlehemissä syntynyt Daavidin Poika, Rauhan hallitsija, on sotaisaa Nimrodia voittoisampi ja tuo ikuisen valon häneen turvautuville.

    • Etkö jo Kimmo kertaalleen saanut Mikkelin hiippakunnalta vapauttavan lausunnon, vai ehditkö sittenkin nuolaista ennen kuin tipahti?

      Sikäli kun edelläolevaa uutista oikein tulkitsen, Oulussa ollaan kutsuttu väkeä kuulemisiin tiheämmällä kammalla.

    • No en ole saanut vapauttavaa enkä langettavaa päätöstä, kun ei ole prosessia meneillään ensinkään. Ainoa posti, jota olen kapitulista saanut vuoden aikana, on kutsu papiston tapaamiseen. Hyvä tapaaminen olikin. En tiedä, lähteekö prosessi täällä liikkeelle. EIkä paljoa kiinnostakaan. Ei ole ykkösprioriteettilistalla elämässäni tällaiset asiat. Sinua Jukka näyttää tämä pappien erottamisasia kiinnostavan monellakin foorumilla. Oikein gallup-kyselynkin olet laatinut.

    • Kimmo Jaatilan viestiin 07.05.2014 10:38
      Piispa Häkkinen taisi vuosi sitten Ilmoittaa ettei prosessi ole hänen hiippakunnassaan automaatio.

      Toisaalta piispat eivät vuoden takaisessa yhteisessä linjauksessaan edes ottaneet kantaa aiheutuuko lähetyshiippakuntaan siirtymisestä jotain sanktiota. Medialle ja sitä kautta kentälle lähti viesti, ettei sellainen ole piispojen mielestä hyväksyttävää..

    • Jukka, anteeksi vahingossa painoin kommenttisi kohdalla asiaton -nappia.

      Kommenttisi ei ole yhtään asiaton.

    • Se oli oikeastaan kommentti omaan kommenttiisi, joka on tällä välin hävinnyt jonnekin. Miksiköhän? – Ja tervetuloa sitten vaan minuakin tervaamaan ja kierittelemään ja jalkapuuhun sitomaan, vaikken Oulun hiippakuntaan kuulukaan!

    • Heh heh Martti. Leikki leikkinä. Mutta etkö sinä kuulu Rauman seurakuntaan. Kirkkoherra kai siellä päättää jalkapuun käytöstä, vai liekö peräti kirkkoneuvosto?

  1. Lukkee tuossa, että ”kommenttisi odottaa hyväksyntää”. Nykyään niin on usein. Meidän pappisuramme taakse jättäneiden kommentit eivät liene kovin hyväksyttäviä tai mieleisiäkään valtaa pitävien tai heitä vastustavienkaan mielestä. Vai ovatko?

  2. Ei kyllä mun mielestä välttämättä tarvitse kieritellä tervassa ja höyhenissä, mutta varmaan ihan paikallaan tehdä jonkinlaiset linjavedot. Koska lähetyshiippakunnalla on oma piispansa ja organisaationsa, ei ole mitään mieltä että nämä papit toimivat kahden hiippakunnan papistossa. Piispat hoitavat oman tonttinsa, saavat harhaoppisten pahisten maineensa ja lähetyshiippakunnan papisto saa marttyyrin viittaansa lopulliset koristukset. Näinhän tää menee.

    • Hei Helena. En ole ihan varma, näinkö sinut viime sunnuntaina Tampereen tuomiokirkossa. Luulin nähneeni. Mutta itse asiasta olen samaa mieltä.

    • Mun kommentti tuli aika outoon paikkaan, koska se oli tarkoitettu Martille kommentiksi, mutta no… Anyway. En ollut Osmo Tampereella viime viikonloppuna, vaikka oli kyllä Kirkon Nuorisopäivät ja olisin hyvinkin voinut olla. Joku alter egoni on ollut läsnä 🙂

  3. Ainoa milloin kirkosta pappi erotetaan, on kun hän pysyy Raamatussa. Jos taas kiellät Jeesuksen ja pilkkaat Jumalaa, niin siitä saa taputuksia. Ikävä nähdä Raamatun sanoma lopun ajan luopumuksesta käytännössä, mutta yhtäältä se lisää toivoa – Jeesus tulee pian.

    • Mauno. En ihan täysin ymmärrä sanomaasi. Mutta ei minua ainakaan ole erotettu, kun olen saarnannut kunkin sunnuntain evankeliumitekstistä. Jeesusta rakastan. En koskaan häntä ole kieltänyt, enkä kiellä. Uskon Jeesukseen ja syntieni anteeksiantamukseen Hänen nimessään ja Pyhässä sovintoveressään, vaikka en olekaan lestadiloilainen. Mitä taputuksia tulee? En ymmärrä. Olen ihan tavallinen luterilainen pappi, kuten oli isäni ja isoisänikin. Varmasti Jeesus tulee, mutta tulopäivää et sinä enkä minä päätä. Kiitos siitä Jumalalle.

    • Ei ole mahdollista, että ns. lähetyshiippakunnan pappi jakaisi ehtoollista Suomen evankelis-luterilaisen kirkon papille, joka sukupuolensa puolesta on nainen. Että silleen. En oikein jaksa uskoa, että Jumalakaan antaisi tämän anteeksi ehtoollisen antamisesta kieltäytyvälle papille. Mutta Hänhän siitä päättää.

    • Ainakin seurakuntalaisesta tuntuu, ettei mitään tapahdu. Muuta kuin tietyin väliajoin tupruaa kapitulista viestiä, että kuullaan…Hohhoijaa!

    • Onneksi olet Osmo! Kyllä minulla on vain hyviä kokemuksia live ev.lut. papeista. Ja sinusta täällä foorumilla.

    • Vuosi 1999 on ollut Oulun hpk:ssa ja meidän kirkossakin vielä toista maailmanaikaa, kun piispana oli Olavi Rimpiläinen. Myöskään Luther-säätiö ei ollut silloin sitä mitä se on tänä päivänä. Kehitys kehittyy moneen suuntaan.

    • OSmo, helatorstaina vihitään Lähetyshiippakunnassa lähes valmis teologian tohtori, papistossa on jo nyt ainakin yksi TL ja kaksi TT:a ja hiippakuntadekaanikin väittelee kohta tohtoriksi. Että se siitä olemattomasta koulutuksesta. Oletko eläkkeelle jäämisen huumassa unohtanut kahdeksannen käskyn selityksineen?

Pekka Särkiö
Pekka Särkiö
Kenttäpiispa evp. ja Vanhan testamentin eksegetiikan dosentti. Salpausselän kappalainen 1.9.2024 -. Harrastan mehiläistarhausta ja maatiaiskanojen kasvatusta, esteratsastusta ja nykyaikaista viisiottelua. Minulle tärkeitä asioita ovat luonto ja sen elinvoiman turvaaminen, ekologinen elämäntapa, historian tuntemus sekä kestävän yhteiskunnan puolustaminen.