Helsingin Yliopiston teologisen tiedekunnan esitys myöntää kunniatohtorin arvo ruotsalaiselle ympäristöaktivisti Greta Thunbergille on herättänyt raivoisan keskustelun niin kirkollisilla kuin maallisillakin keskustelupalstoilla.
Kerta ei ole toki ensimmäinen eikä sekään, että keskustelu on hetkessä kiihtynyt ylikierroksille. Ja kuten näissä turbovaihteella käyvissä keskusteluissa yleensä, on siirrytty henkilökohtaisuuksiin, vähättelyyn, ylimielisyyteen, nälvimiseen, tahalliseen ja tahattomaan väärinymmärtämiseen, puhtaaseen tietämättömyyteen.
Pitkäaikainen kollegani, suuresti arvostamani toimittaja Sirkku Nyström kirjoitti 14.3. Aikakauslehti Vartijaan artikkelin, jonka hän oli otsikoinut Miksi sietää sietämätöntä köytöstä? Tuossa jutussa hän kuvasi nykyistä niin herkästi syttyvää kirkollista nettiraivoa ja kielenkäyttöä näin:
”Olen sitä mieltä, ettei meidän kilttien kirkon ihmisten tarvitse ottaa vastaan kaikkea kuvotusta, minkä vihaa täynnä olevat ihmiset haluavat päällemme kaataa.”
Olen seurannut Greta Thunbergin kunniatohtoriuudesta käytävää keskustelua nyt muutamalla areenalla. Tunnistan Sirkun kuvaaman asetelman. Olen samaa mieltä: on tullut aika tässä ja nyt kieltäytyä ottamasta vastaan sitä kuvotusta, jota monet niin akateemisesti sivistyneet ja teologisesti korkeaoppineet kuin sydämen uskossaan vahvat, teologiasta mitään tietämättömät ja vakaumuksessaan ehdottomat yrittävät päällemme kaataa.
Sirkku kirjoitti myös:
”Ehdotan, että lakataan olemasta huonosti voivan kristikansan roskasanko ja lopetetaan heidän loputon ymmärtämisensä.”
Entisenä kilttinä kirkon ihmisenä olen myös tästä samaa mieltä. On aika lopettaa loputtoman vihapuheen ymmärtäminen ja roskasankona toimiminen. Asioista voidaan olla ja tulee olla eri mieltä. Mutta kaikkea ei todellakaan tarvitse ymmärtää ja sietää.
Joten kaikki te kaikkitietävät rikkiviisaat setämiehet ja räävittömät vanhat naiset ja muut ivalliset mölytoosat, niin jumaluusoppineet kuin jumalattomat, katsokaa peiliin ja kysykää itseltänne, minkälaisia esikuvia te ja kielenkäyttönne olette nuorisollemme.
Ja olkaa hiljaa. Juuri nyt.
Hyvät ovat ehdokkaat Pro Blogi -palkinnon saajaksi. Oli siellä ehdokas-ehdokkaissakin hyviä blogeja…:)
Kiitos!
Miksi ollaan näin herkkänahkaisia? Siis ainoa oikea puhetapa on ylistää kaikkia tehtyjä päätöksiä?
Muuten, ilmaisu ”setämiehet” on sukupuolittava ja ikäsyrjivä ilmaus. Ehkäpä tarkistat myös oman kielenkäyttösi.
Ja Haukka turvautui oikean argumentin puutteessa tyypilliseen liioitteluun puhuessaan ’ylistämisestä’ ikään kuin se olisi p..kanheittämisen ainoa vaihtoehto.
Samanlaista liioittelua on ’sananvapaus-vaarassa’ – p..kapuhe ikään kuin yksi-kaksi- kolmekin tapausta vaarantaisi kaikki sadat miljoonat vapaasti sanotut ja sanotuksi tulevat ihmisten llmaisut.
Seppo H,
En kommentoi.
Haukka,
Niin, vaitiolo on myöntymisen merkki.
Seppo H,
”En kommentoi” tarkoittaa ”En kommentoi.”. Ei mitään muuta.
Yes! ”Räävittömät vanhat naiset” taitaa olla myös kohteliasta meille sodan aikana syntyneille. Me olemme elämämme aikana saaneet huonoa kohtelua enemmän kuin arvaattekaan verrattuna nykyaikaan. Eipä niillä h.c. arvoilla taida olla aihetta hermostua. Yleensä tutut tietävät, kenellä on oikea arvo.
”Oikeasta arvosta” en tiedä, mutta kaikilla on ihmisarvo.
En ymmärrä, mikä tässä kunniatohtorin arvon myöntämisessä nyt niin jurppii joitakin. Greta T. on toiminut Raamatun hengen mukaisesti laittamalla itsensä alttiiksi hyvän asian edistämiseksi.
Liisa Björklund on aloittanut tammikuussa kirkon kestävän kehityksen kuin sosiaalietiikan asiantuntijana kuluvaa vuotta.
Hän katsoo voimavaraa löytyvän tehdystä työstä mistä voidaan uudistaa.
Samoin Hän toteaa olevan mahdollista kirkon keksivän Itsensä uudelleen.
Papiksi tullaan lupaamalla, tahtomalla, tunnustamalla, ja suorittamalla vaadittua kirjallista hyväksytysti. Lisäksi pitää pitää selvitä Piispan sanallisesta.
Tässä on kuitenkin asia valmistavan oppilaitoksen harkinnasta antaa oppilaalleen positio eteenpäin hakeutua pappisvirkaan. Näin tullaan Maisteriksi, ja ehkä halua tehdä eteenpäin kirjallista löytyy nyt päästetyltä.
Olisiko Hengellinen Akatemia parempi paikka valmistua papiksi. Täällä oltaisiin niin kauan että oppilas ymmärtää miksi seurakuntaa palvelemaan haluaa. Tieteellistä on olemassa siinä määrin ettei Tiedekunnan jatkaminen välttämätöntä olisi.
Perinteet ovat tärkeitä, ja tässäkin on siitä kysymys. Samalla vahvistetaan katsetta valtiovaltaan päin missä Tiedekunta, tosin valmistajana mutta primus motorina, on asian Ylkä antaa valmistavaa Ihmisten hallitsemiseen myöhempää elämää varten olla nöyrä ja kuuliainen valtiovallankin silmissä.
Ja missä kerran perisynnin todellisuudessa haava tehdään on siinä vähemmän iloa koko loppuelämän ajaksi. No, Tiedekunta ei ota kantaa perisynnin todellisuuteen mutta jättämällä pois vastakkaisen katsomisen on Tiedekunta kaltoinkohtelija Ihmisten elämässä.
Olisiko tämä Itsensä juhliminen Juhlajumalanpalveluksessa sitä.
Teologinen Tiedekunta ei anna pitää hartauksia Piispallekaan koska se ei ota kantaa kirkon Missioon.
Inkrediteetti näyttää olevan kaksinapainen kun juhliminen Jumalanpalveluksessa käy hyvin.
Törkyturpa on hallinnollisesti epävakaasti käytetty ilmaisu koska moite voi katsoa ulostulojamme useasta paikkaa ja vielä sukupuolittamatta.
Koska annoitte asian katsojille ilmaisunne kirjoitan itsekin hiukka epävakaan kuin epäselvän kommentin. Tästä tuskin kukaan loukkaantuu.
Yhdellä tavalla Kirkkohallitusta voi verrata Teologiseen Tiedekuntaan.
Edellisessä maitsemani uusi työntekijänä ei halutessaankaan voi ehdotuksissa tuoda esille kristinuskon ja moraaliin kuuluvia sovinnaisuuksia käytänteinä esimerkiksi E. Westermarckin mukaan, vaikka perusteita olisi.
Kirkkohallitus kyllä valmistelee tehtäväsaannot, mutta asian liittyessä vähänkin teologiseen puoleen on Piispa tai useampi paikalla.
Näin tästä eteenpäin katsova työ on vallalla, ja mitäpä hyväksi todettua ajatusta muuttamaan.
Tämä on kyllä hyvä uuden työntekijän ulostulossa, ”voisiko kirkko keksiä Itsensä uudelleen”.
Eikös ”törkyturpa” ollut vuoristoneuvos Tuuran vävypojalleen Uuno Turhapurolle antama nimitys? Tästä voi vetää johtopäätöksen, että törkyturvat eivät ole sanankäyttäjiä somessa vaan Suomi-viihteen suosikkihahmoja.
Muutoin olen sitä mieltä, että renessanssimainen kielenkäyttö, jota myös vihapuheeksi kutsutaan, ei kuulu someen eikä sovi 2020-luvun kristityille.
Marko S,
Tietysti vain asiallinen ja ystävällinen keskustelu on järkevää. Eikä muunlaista kannata käydäkään.
Onko lähimmäisten kutsuminen ”setämiehiksi” tai ”törkyturviksi” sellaista, voi jokainen arvioida tykönään.
En ole seurannut tätä debattia mistään muualta kuin Kotimaa24:stä, joten en ota kantaa toisiin alustoihin. Jos kristityt ja itseään sellaisina pitävät lähtevät mukaan epäystävälliseen kielenkäyttöön, heidän tulisi muistaa apostolin ohje: vastatkaa sävyisästi.
Minä olen nähnyt useamman tohtorin, ja dosentin ja tiedetoimittajan kritikoivan nimitystä akateemisen työn halventamisen näkökulmasta. Ehkä seuraan eri paikkoja kuin Hannu.
En myöskään ole lukenut törkykommenteja. Ehkä seuraan liian kilttejä some-alustoja?
Kiitos tästä blogista.
Juuri tällä hetkellä, näiden vaalien alla, mitä tärkein puheenvuoro.
Puhut asiaa.
Niinhäån se on, että vastatessaan ’räävittömäksi törkyturvaksi’ nimittelevälle samalla mitalla todistaa nimittelijän olevan oikeassa.