Objektiivinen ja pelastava sovitus

Koska tässä kohden esiintyy moninaista harhaoppia, on tarpeen vielä lähemmin tarkastella objektiivista (yleistä) vanhurskautusta, varsinkin sen suhdetta subjektiiviseen (yksilön) vanhurskautukseen.

Raamatun mukaan on olemassa OBJEKTIIVINEN kaikkien ihmisten sovitus Jumalan kanssa, toisin sanoen sellainen, jota ei vasta ihmisten ole aikaansaatava, vaan joka on saatu aikaan yli 1900 vuotta sitten Kristuksen kautta. Sovitus on olemassa ennen mitään ihmisten taholta tulevaa toimintaa ja siitä riippumatta. Se on täysin valmis tosiasia, niin kuin maailman luominen.

Paavali todistaa Room. 5:10: ”Me tulimme sovitetuiksi Jumalan kanssa hänen Poikansa kuoleman kautta”. Silloin siis, Kristuksen kuollessa, tapahtui meidän sovittamisemme Jumalan kanssa. Samoin kuin Kristuksen kuolema on takanapäin, samoin on myös meidän sovituksemme toteuttaminen (2 Kor. 5:19).

Sovittaminen (καταλλάσσειν) Room. 5:10 ja 2 Kor. 5:19 ei merkitse ihmisessä tapahtuvaa mielenmuutosta, vaan TAPAHTUMAA JUMALAN SYDÄMESSÄ. Kun Jeesus uhrasi syntiuhrinsa, Jumala lakkasi vihaamasta ihmisiä. Tämä ei ole mitään dogmaattista kaavailua, vaan apostolin oma selitys. ”Jumala sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan”.

Jo silloin hän antoi koko maailmalle anteeksi sen synnin sydämessään (in foro divino) ja julisti sen vanhurskaaksi; se näet, ”ettei syntiä lueta” on Raamatun kielenkäytön mukaan (Room. 4:6─8) aivan samaa kuin synnin anteeksi antaminen tai syntisten vanhurskaaksi julistaminen. Edelleen on Kristuksen kuolleistaherättämyksen tosiasia Raamatun mukaan todellinen synneistäpäästö, toisin sanoen KOKO SYNTISEN MAAILMAN OBJEKTIIVINEN (YLEINEN, allekirjoittaneen lisäys) VANHURSKAUTUS (Room. 4:25).

Niin selvästi Raamattu todistaa objektiivisesta, Kristuksen kautta kerta kaikkiaan tapahtuneesta kaikkien ihmisten sovittamisesta Jumalan kanssa. (Vrt. Meyer 2 Kor. 5:18 s. johdosta: ”Ihmiset olivat sen tähden, ettei heidän syntiänsä ollut poistettu, Jumalan pyhän vihan alaiset, έχθροί θεοũ, Deo invisi [Room. 5:10], mutta sen kautta, että Jumala antoi Kristuksen kuolla, hän sai aikaan syntien poistamisen, jonka johdosta siis Jumalan viha lakkasi. Sama asia on ilmaistuna Room. 5:10, tosin passiivista sanontaa käyttäen.”)

Evankeliumi on sanoma tästä objektiivisesta, tapahtuneesta sovituksesta, ja siitä syystä sitä 2 Kor. 5:19 sanotaan sovituksen sanaksi. Sen ansiota on, että ihmiset nyt puolestaan eli SUBJEKTIIVISESTI (HENKILÖKOHTAISESTI, allekirjoittaneen lisäys) tulevat sovitetuiksi Jumalan kanssa yksinomaan uskon kautta (sola fide). Me tulemme toisin sanoen vain sen tähden uskon kautta sovitetuiksi Jumalan kanssa, että sovitus Kristuksen suorittaman hyvityksen ansiosta JO ON OLEMASSA, JULISTETAAN JA TARJOTAAN evankeliumissa.

Paavali kehottaa uskomaan objektiivisesti olemassa olevaan sovitukseen 2 Kor. 5:20 sanoen: ”Antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa”, ja Room. 5:11 hän todistaa puhuen kaikkien kristittyjen suulla, että me ”nyt”, toisin sanoen subjektiivisesti uskoviksi tullessamme, olemme ottaneet vastaan (objektiivisen) sovituksen.

 … Raamatunmukaisesti korostaa luterilainen tunnustuskin sitä totuutta, että on olemassa yksi ainoa tapa ihmisten tulla subjektiivisesti sovitetuiksi Jumalan kanssa nimittäin USKON KAUTTA Kristuksen hankkimaan sovitukseen eli syntien anteeksiantamukseen (vrt. Apologia: ”Usko sovittaa ja tekee meidät vanhurskaiksi Jumalan edessä, milloin hyvänsä uskon kautta tartumme Jumalan lupaukseen”; M. 144; 101, 81; 108, 114; 119, 61; suom. 77, 82, 90).

Koko kristinopin kannalta on ratkaiseva merkitys sillä, ettei vähääkään tingitä objektiivisesta sovituksesta. Jos pidetään kiinni siitä, että ihmiset ovat Kristuksen tekemisen ja kärsimisen kautta täysin sovitetut Jumalan kanssa, ei jää enää mitään tilaa sille moninaisessa muodossa esiintyvälle harhaopille, että ihmisten täytyy kokonaan tai osaksi itse saada aikaan sovituksensa Jumalan kanssa.

Näin on pohja poissa kaikelta rationalistiselta, roomalaiselta ja nykyajan-teologiselta tekojen opilta. Objektiivinen, Kristuksen kautta aikaansaatu kaikkien ihmisten sovitus Jumalan kanssa pakottaa käsittämään evankeliumin ja uskon oikein. Evankeliumi ei voi silloin olla mitään muuta kuin sitä, että julistetaan ja tarjotaan Kristuksen hankkimaa syntien anteeksiantamusta, eikä pelastava usko voi olla mitään muuta kuin sitä, että vain vastaanotetaan Kristuksen hankkima syntien anteeksiantamus (vrt. Luther: ”Joka julistaa koko maailmalle, että koko maailman synti on Kristuksessa nielty”; St. L. XI, 693; W.A. 12, 515; ja taas: ”Usko pitää kätensä ja säkkinsä ojennettuna ja vain sallii itsellensä hyvää tehtävän”; St. L. XI, 1103 s.; W.A. 21, 487 s.).

Mutta jos ei opita tuntemaan Raamatun oppia Kristuksen sijaishyvityksen kautta tapahtuneesta täydellisestä sovituksesta tai jos siitä taas luovutaan, on siitä aivan itsestään seurauksena rationalistinen, roomalainen, arminiolainen tai nykyajan-teologinen tekojen oppi.

Jos Kristus ei ole suorittanut hyvitystä ihmisten edestä tai on suorittanut sen vain osaksi, on ihmisten tehtävänä suorittaa se, mikä Kristukselta on jäänyt suorittamatta. Silloin evankeliumi ei ole julistusta sovituksesta eli armosta, vaan se alennetaan jonkinlaiseksi ohjeeksi, miten ihmiset itse voisivat omilla teoillaan saada Jumalan muuttumaan armolliseksi. Toisin sanoen: evankeliumista tulee silloin laki ja uskosta tulee ihmisen suoritus, jonka kautta ihminen pyrkii Jumalan suosioon. Mutta silloin onkin luovuttu kristinopin tärkeimmästä uskonkohdasta.

Ote yhdysvaltalaisen ja luterilaisen teologin Franz Pieperin (1852─1931) lyhennetystä laitoksesta ”Kristillinen dogmatiikka”, (alkuperäinen teos on nimeltään D. Franz Pieper, Christliche Dogmatik, umgearbeitet von D. Dr. J. T. Müller, Concordia Publishing House, St. Louis (Mo) U.S.A., 1946.), s. 321─323, SLEY, Helsinki, 1961. Teoksesta löytyy uudempi suomenkielinen laitos vuodelta 1995.

415 KOMMENTIT

  1. Matias Roto toteat:””3) Opetuslasten tunnusmerkki oli konkreettsesti YHDESSÄ kulkeminen. ””

    He seurasivat Jeesusta eli mitä he tekivät, tekivätkö he syntiä surutta (niinkuin joku teidän opettajanne jopa opettaa) vai tekivätkö he sitä mitä Jeesuskin teki?

    Se että seurasivatko opetuslapset Jeesusta silloin kun Hänet vangittiin ja ristiinnaulittiin näyttää lihallisen uskon ja seuraamisen, eivät seuranneet vaan Pietari jopa kielsi Jeesuksen, mikä oli ja on todellisen Jeesuksen seuraamisen edellytys, PYHÄ Henki, vasta kun opetuslapset saivat Pyhän Hengen he todella alkoivat ymmärtää Jeesuksen sanoja ja todella seurata niitä.

    • Me seuraamme Jeesusta uskomalla, turvautumalla ja luottamalla Häneen ja avuksi huutamalla Häntä. Jeesus ja Raamattu on tie, jota pitkin kuljemme. Jeesus nostaa, kantaa ja pelastaa meidät.

      Psalmit:
      119:105 Sinun sanasi on minun jalkaini lamppu ja valkeus minun tielläni.

    • Ari

      Koeta hyvä ihminen opetella edes uskon alkeita!

      Miksi katkeruus, kiukuttelu ja tuomion henki on saanut sinussa vallan, niin syökset suustasi käärmeen myrkyn kaltaista tekstiä?

      Ota opiksesi paljon lukeneen Mikan ja hyvin uskon tiellä kokeneen Martin opetukset, että oppisit edes uskonopin aakkoset.

    • Ari

      Jo aikoja sitten sinulle on osoitettu, että Pietari tuli Jeesuksen todelliseksi opetuslapseksi, jo aivan Jeesuksen julkisen toiminnan alussa. (Juutalaisuudessa rabbiksi vihkimyksen saattoi saada vasta 30 -vuotiaana, eikä kukaan saanut julkisesti opettaa ilman synagogan esimiehen antamaa rabbin virkaan vihkimistä. Niinpä Jeesuskin alkoi julkisen rabbin tehtävän vasta 30 -vuotiaana.)

      Nyt sinä omaa kovakalloisuuttasi ja sydämesi paatuneisuutta syytät Pietaria uskottomaksi,

      Lopeta hyvä ihminen itsellesi tuomioitten kasaamisesi. Pyydä anteeksi tuomitsevia sanojasi ja palaa takaisin Jumalan lapsen armohoitoon, jonka jo pienenä lapsena sait, kun sinut kasteessa liitettiin Jumalan perheeseen ja Jeesuksen seuraajien joukkoon

    • Matias Roto tuot esille koko ajan ”vastauksinasi” vain sen etten minä ymmärrä, et vastaa Raamatun sanalla, siis miksi ”keskustelet” näin, eikö Raamatulla tule kaikki tutkia eli ainoa oikea pohja kaikelle opille on Raamatun sana.

      Siis näytä yksinkin kohta jossa tuon jotain ohi Raamatun?

    • ”Näytä yksinkin kohta, jossa tuon jotain ohi Raamatun?” Kysymys on pikemminkin kaikesta siitä, minkä ohitat itse Raamatussa. Poimit kapeaan ajatteluusi sopivat jakeet ja jätät kaiken muun huomiotta. Näin vääristät Raamatun sanoman.

    • Martti Pentti siis en tuo mitään ohi Raamatun sanan, no mitä en sitten tuo joka ”kumoaisi” sen mitä tuon, näytä yksikin?

    • Tässä keskustelussa siitä, milloin opetuslapsista tuli Jeesuksen seuraajia, ohitat kertomukset heidän kutsumisestaan: ”Kun Jeesus kulki Galileanjärven rantaa, hän näki Simonin ja tämän veljen Andreaksen. He olivat järvellä kalastamassa heittoverkolla; he olivat näet kalastajia. Jeesus sanoi heille: ”Lähtekää minun mukaani. Minä teen teistä ihmisten kalastajia. He jättivät heti verkkonsa ja lähtivät seuraamaan Jeesusta. Jonkin matkaa kuljettuaan Jeesus näki Jaakobin, Sebedeuksen pojan, ja hänen veljensä Johanneksen. Hekin olivat veneessä, verkkojaan selvittelemässä. Jeesus kutsui heti heidät. He jättivät isänsä Sebedeuksen ja tämän palkkalaiset veneeseen ja lähtivät seuraamaan Jeesusta (Mark. 1:16-20).”

    • Martti Pentti siis et ymmärrä(?) mitä kirjoitin, siis kun opetuslapset, Pietari mukaankukien kutsuttiin ja he lähtivät seuraamaan Jeesusta niin seurasivatko he siitä asti Jeesusta, eivät vaan kun Jeesus vangittiin niin kaikki poispoikkesivat eli läksivät karkuun, tätä tarkoitan kun puhun lihallisista Jeesuksen seuraajista, siis vasta kun opetuslapset saivat Pyhän Hengen he todella kykenivät seuraamaan Jeesusta (Hänen sanojaan) osa jopa kuolemaan asti.

    • Ari

      Jälleen kerran perfektionismin perkele on saanut sinut kuvittelemaan olemattomia, että ihminen muka muuttuisi ei ihmiseksi kun hän lähtee Jeesusta seuraamaan.

      Tällä vääristelyllä teet tyhjäksi Kristuksen antaman sovintotyön tuoman ARMAHDUKSEN.

      Ota onkeesi se, että Jeesus tuli IHMISEKSI pyhittääkseen IHMISEN.

      Tässä harhassasi sivuutat kokonaan sen että sinäkin olet AATAMIN JÄLKENÄINEN,
      niin että jo AATAMISSA me ihmiskuntana olemme koko ikämme itsessämme syntisiä.

      Vai onko hengellinen ylpeytesi ujuttanut sinut luulemaan, ettet koskaan koe ruumiillista eli siis luonnollista kuolemaa, kun kerran sana sanoo,, että kuolema on synnin palkka.

    • Ari

      Aivan oikein olet huomannut, etten pidä sinun opetuksiasi Raamatun sanan mukaisina. Kuvittelet että kun vain latoo jakeita peräkkäin niin aina tulee oikea tulos.

      Kun sitten kieltäydyt ottamasta onkeesi toisten kokeneempien opastuksia, toimit kuin sellainen joka ei lue käyttöohjeita jotain laitetta käyttäsessään tai sekottaa ruokaöljyä moottoriin ja moottoriöljyä ruokaan periaatteella ÖLJY ON AINA ÖLJYÄ.

      Tai raamatunjakeilla sekoittamisesta tarina miehestä, joka luki ensiksi kohdan, missä sanotaan, että Juudas meni ja hirtti itsensä. Miettipä sitten että täytyypä ottaa toinen jae. Sai sieltä ajatuksen: Mene ja tee sinä samoin.

      Valitettavasti Ari hyvä

      Sinun logiikkasi Raamatun opetuksien käsittämisessä on tätä tasoa, koska olet johdonmukaisesti kieltäytynyt yhteisen kirkon vuosituhantisesta perinteestä ja sen sijaan olet kuvitellut omassa voimassasi ymmärtää Raamatun sanan ilman toisten ihmisten opetusta.

      Ja muista tämä:
      Älä sitten syytä Totuuden Henkeä eli Pyhää Henkeä näiden vääristelyjesi tiedonlähteeksi.

      Sillä Jumalan sana on PYHÄN HENGEN INNOITTAMAA. HÄN EI PUHU ITSEÄÄN VASTAAN, niin kuin sinä yrität väärien opetustesi perusteeksi väittää.

    • Matias Roto taas tuot sitä samaa ”Ari on aina väärässä'” argumenttia etkä näytä missä olen väärässä, voisitko keskustella Raamatun sanan kautta ja näyttä yksikin kohta jossa olen väärässä?

    • Ari

      Olen satoja kertoja pannut eteesi Raamatun kohtia, mutta kovakorvaisuuttasi olet sivuuttanut nuo ikään kuin et edes olisi niitä lukenut.

      Joten tee niin kuin kaksiviikkoinen kissanpentu: Avaa silmäsi!

    • ”Tätä tarkoitan, kun puhun lihallisista Jeesuksen seuraajista.” Aivan oikein, Ari Pasanen. Sinä puhut Jeesuksen ’lihallisista seuraajista’. Raamatussa ei sellaista määritelmää ole. Pyysit esimerkkiä Raamatun ohi puhumisesta. Nyt annoit sellaisen itse.

  2. Kevennys:

    OIKEUDESSA

    Taskuvaras aneli tuomarilta uutta mahdollisuutta.
    – Armahtakaa minut. Lupaan kulkea tästä eteenpäin kaidalla polulla.
    – Jaa-a. Onko teillä mitään kouriintuntuvaa sanojenne vakuudeksi?
    – Kyllä. Tässä olisi herra tuomarin lompakko.

    Apu-lehti

  3. Mikä on uskovaisten suurin aarre?

    Yhdistys Kristuksen kanssa ja Hänen tavaroittensa hallussansa pitäminen.

    Jumalan uskovaisten lasten suurin aarre on se, että he uskon kautta ovat Kristuksessa ja Hän heissä, ja että he omistavat Hänet kaikkine Hänen taivaallisine aarteineen niin kuin Hän itsekin sanoo, Joh. 14, “Minä olen Isässä ja te minussa ja minä teissä”. Tämä on niin suuri salaisuus ja kunnia, ettei mikään ihmiskieli kykene sitä sanoiksi pukemaan. “Me olemme siinä totisessa, Hänen Pojassansa Jeesuksessa Kristuksessa: tämä on se totinen Jumala ja se iankaikkinen elämä“, 1 Joh. 5:20. Sillä, ken uskoo Jeesukseen Kristukseen ja on kastettu, hän on osallinen Hänestä, hän on pukeutunut Kristukseen, on Kristuksessa ja omistaa Hänet kaikkineen, mitä Hänellä on. Tämä on kaikkien pyhien korkein yhteys ja autuus.

    Stefan Prätorius, Hengellinen Aarre-aitta, s. 1, SLEY, 1925.

    • Mika Rantanen tuot esille 1.Joh.5:20, entäpä mitä on usko Jeesukseen, selventääkö 1.Joh.5 sitä eli sen alku jakeet:

      1 Jokainen, joka uskoo, että Jeesus on Kristus, on Jumalasta syntynyt; ja jokainen, joka rakastaa häntä, joka on synnyttänyt, rakastaa myöskin sitä, joka hänestä on syntynyt.
      2 Siitä me tiedämme, että rakastamme Jumalan lapsia, kun rakastamme Jumalaa ja noudatamme hänen käskyjänsä.
      3 Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat;

      Siis voiko usko olla sitä ettei pidä Jumalan käskyjä, voiko rakastaa Jumalaa kun ei pidä Hänen käskyjään?

    • ”Siitä me tiedämme, että rakastamme Jumalan lapsia, kun rakastamme Jumalaa ja noudatamme hänen käskyjänsä.” Mitä on Jumalan käskyjen noudattaminen? Onko se kaiken sen välttämistä, mikä Raamatussa sanotaan kielletyksi? Riittääkö se? Pitäisikö tarkemmin miettiä, mikä tarkoitus milläkin kiellolla on? Mikä on lain ydin? Profeetta Aamoksen sanoin se muotoillaan: oikeus virratkoon kuin vesi ja vanhurskaus kuin ehtymätön puro. Miten sitten Jeesus kiteyttää lain? Sen pitäisi olla kaikille tuttua: ”Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat.” Jumalan tahto on, että toimimme näihin tavoitteisiin pääsemiseksi, oikeudenmukaisuuden ja epäitsekkään auttamisen lisäämiseksi.

    • Martti Pentti siis ymmärrätkö mitä on lähi mäisen rajasta.inen kuin itseä rakastaminen?

      Kuinka haluaisit että sinua rakastetaan, haluaisitko että jollain olisi joku asia niin tärkeä että hän tappaisi sinut, vaikka sodassa?

    • Miksi odottaisin sotaa osoittaakseni lähimmäisenrakkautta? Lähimmäisemme ovat ympärillämme juuri nyt, osa lähellä ja osa hyvinkin kaukana.

    • Ari, etkö koskaan edes ajattele mitään pahaa, rumaa tai ikävää? Onko esim. aina kaikki se, mitä päästät suustasi, rakentavaa ja rakkaudellista?

      Me pidämme kaikki Jumalan käskyt, kun kaikki se, mitä emme pidä, annetaan anteeksi.

      Kirkkoisä Augustinus, Augsburgin tunnustuksen puolustus IV.

    • “Kyllä moni kristitty käy kärsimättömäksi kohdatessaan vaikeuksia. Kärsimättömyytensä vuoksi hän voi raivostua jopa aivan vähäpätöisten asioiden takia. Kun hän sitten toipuu, hän häpeää itseään.” C. F. W. Walther, Jumalan kyllä & Jumalan ei, lain ja evankeliumin tehtävä, s. 99, Sley-Kirjat, 1994.

      Tämäkin on kyllä totta. Tämänkin vuoksi tarvitsemme jatkuvasti Jeesuksen armoa ja anteeksiantamusta. Minä ainakin. Jos uskovainen käyttäytyy sopimattomasti, on tärkeää, että hän myös katuu sitä ja pyytää sitä anteeksi ja uskoo sen anteeksiannetuksi. Tässäkin on jatkuvan kilvoituksen paikka.

    • ”Onko. aina kaikki se, mitä päästät suustasi, rakentavaa ja rakkaudellista?” Onko sinulla, Ari Pasanen, lähelläsi ketään, jota voisit puhutella rakentavasti ja rakkaudella? Onko ketään, joka puhuu sinulle niin? Annat itsestäsi yksinäisen ihmisen vaikutelman.

    • Ari

      Oletko tiedostanut mistä on peräisin sinun edustamasi pasifismin muoto. Talonpoikaiskapinan osallistujat tappoivat, raiskasivat, varastivat, ryöstivät jne ihmisiä. Sitten esivalta asetti heitä vastaan kokeneen armeijan. Kokemattomat talonpojat jäivät ammattilaisten edessä alakynteen kun nämä tappoivat aseellisia kapinallisia.

      Hätäpäissään joku keksi ajatuksen, ettei ole moraalisesti oikein palvella aseellisesti sellaista esivaltaa, joka tappaa kansalaisiaan (lue: kapinallisia) Tästä sitten joku keksi, että Jeesus sanoi Pietarille, että tämän on pantava miekkansa tuppeen. Mutta jättivät kertomatta, että juuri edellä Jeesus oli pyytänyt ottaa mukaan MIEKKOJA.

      Joten yhteydestään irroitettua jaetta käyttäessäsi asetut sellaisten kapinallisten kannattajaksi, jotka eivät lopettaneet tappamistaan, raiskaamistaan, varastamistaan eivätkä ryöstöjään ilman, että esivalta lähetti armeijan heitä vastaan.

    • Matias Roto Jeesus sanoo että tulee rakastaa viholliskonetta ja rakkaus ei tee mitään pahaa lähi.mäiselle.

    • Matias Roto toteat minulle:””Joten yhteydestään irroitettua jaetta käyttäessäsi asetut sellaisten kapinallisten kannattajaksi, jotka eivät lopettaneet tappamistaan, raiskaamistaan, varastamistaan eivätkä ryöstöjään ilman, että esivalta lähetti armeijan heitä vastaan.””

      Entäpä nyt sinun oppisi ja sinun kannattamasi kirkko jonka esivalta hyökkää toista saman kirkon maata vastaan tappaen ja raiskaten ……

      Siis yhdistät minut johonkin mitä en ole kertaakaan tuonut, siis en ole heiltä yhtään sanaa ottanut ja silti yhdistät omavaltaisesti minut heihin kun taas olet puolustanut sotivia kirkkosi jäseniä, siis missä on moraalisi???

    • Ari

      Kysyt missä on moraalini.

      Moraalini on kristinuskon sanassa.

      Otan esille historian kuvauksia, jotta YMMÄRTÄISIT MISSÄ TILANTEESSA NE OVAT SYNTYNEET
      JA MILLAISTA MORAALIA TAI OPPIA NE OVAT ALKUPERÄISESSÄ YHTEYDESSÄÄN EDUSTANEET.
      Yritän siis avata silmäsi näkemään mistä sylttytehtaasta moraalisi opetukset ovat peräisin, jotta jos mahdollista lopultakin voisit lopettaa jumalattoman kristinuskon kannattajien morkkaamisesi.

    • ”Kirkko jonka esivalta hyökkää…” Kirkko ja esivalta ovat kaksi eri Jumalan hallinnan välinettä, Ari Pasanen. Kirkko ei ole esivallan kirkko eikä esivalta ole kirkon esivalta. – – – Matias Roto ei toimi omavaltaisesti vaan perustaa arvionsa laajaan tietämykseensä kirkko- ja kulttuurihistoriasta. Et nähtävästi itse huomaa liittyväsi tiettyyn aatteelliseen perinteeseen, mutta asiantuntija näkee sen selkeästi.

    • Ari

      Sanot hyvin: ”Jeesus sanoo että tulee rakastaa viholliskonetta ja rakkaus ei tee mitään pahaa lähi.mäiselle.”

      Mutta sitten sinä itse menet tuomitsemaan Kristukseen uskovia epäuskoisiksi. Siis annat väärän todistuksen lähimmäisestäsi. Sekö muka on sitä rakkautta, mitä sanot puolustavasi?

      Minusta se on mitä törkeintä solvausta, koska se on lähimmäisesi kaikkein tärkeimmän elämänperustan lokaan heiton yrittämistä.

      Kuulin kerran erään tarinan. Siinä toinen mies meni toisen miehen luo ja haastoi tämän tappelemaan kanssaan. Haastettu otti haastajan kuteista kiinni ja heitti tämän pusikkoon. Sanoi sitten rauhallisella äänellä kysyen: ”Milloin aloitetaan?”

      Jotenkin yhtä avutonta on sinun yrityksesi omine harhaoppeinesi ja Raamatun sanan väärin selittämisinesi tulla haastamaan elämässään aidon uskon jo kasteessa saaneen vakaata luottamusta JUMALAN ARMOON. Tuolla räyhäämiselläsi saat aikaan ainoastaan sen että huomaat oppisi vieneen sinut pusikkoon jo siitä lähtien kun menit halventamaan sitä JUMALAN OMAKSI PÄÄSEMISEN TAPAHTUMAA, JONKA KASTEESI HETKELLÄ PIENOKAISENA SAIT. Et sinä taistele meitä kanssaihmisiäsi vastaan vaan Jumalan antamaa lupausta vastaan, kun nostat Jumalan tekojen sijaan omia tekojasi muka pelastuksen saamiseen auttavina ansioina.

  4. Tämän maailmanviisauden omistamiseen riittää tosin järjen valo, inhimillinen terävä-älyisyys ja harjaantuneisuus ajatteluun, mutta se ei riitä tuonpuoleisen maailman viisauden omaksumiseen. Se ei ole mitään inhimillistä kuvittelua. Jumalallinen totuus autuudeksi ei ole ainoastaan ihmisten ja enkelien älyn yläpuolella, vaan myös vastoin luonnollisen ihmisen ajatusta. Mitä enemmän ihminen on omaksunut tämän maailman viisautta, mitä oppineempi hän on, mitä pidemmälle hän on edistynyt tiedossa ja tieteessä, sitä vaikeampi hänen on nähdä ja tunnistaa jumalallinen viisaus evankeliumin ”hullussa” saarnassa.

    C. F. W. Walther, Todistaja-lehti, N:o 5, s. 7, Toukokuu 2022.

  5. Matias Roto toteat minulle:””Yritän siis avata silmäsi näkemään mistä sylttytehtaasta moraalisi opetukset ovat peräisin, jotta jos mahdollista lopultakin voisit lopettaa jumalattoman kristinuskon kannattajien morkkaamisesi.””

    Siis edellä oleva liittyy seuraavaan kommenttiisi:””Oletko tiedostanut mistä on peräisin sinun edustamasi pasifismin muoto. Talonpoikaiskapinan osallistujat tappoivat, raiskasivat, varastivat, ryöstivät jne ihmisiä””

    Ensin en ymmärtänyt onko tuossa mitään järkeä, siis pasifismini olisi peräisin tappajilta ja raiskaajilta, no sitten tajusin kuinka suuri on ”viisautesi” eli sinähän itse etsit keskinäistä rakkautta juuri tappajien ja raiskaajien joukosta kun sanot sen löytyvän nyt sotaa käyvien venäjän ja ukrainan joukoista.

    • Ari

      Suuntaat katseesi väärään kohteeseen.
      Et ota huomioon mitä Raamattu sanoo KOKO IHMISKUNNASTA. Huomaa sana KAIKKI.

      1.Mooseksen kirja:

      6:12 Niin Jumala näki, että maa oli turmeltunut; sillä KAIKKI LIHA ( siis koko ihmiskunta ) oli turmellut vaelluksensa maan päällä.

      Roomalaiskirje:

      3:9 Miten siis on? Olemmeko me parempia? Emme suinkaan. Mehän olemme edellä osoittaneet, että kaikki, niin hyvin juutalaiset kuin kreikkalaiset,

      O V A T (preesens)

      synnin alla,

      3:12 kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet;

      E I

      O L E

      ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.

      3:22 se Jumalan vanhurskaus, joka USKON KAUTTA Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.

      3:23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja

      O V A T

      Jumalan kirkkautta vailla

      Sana kaikki viittaa siis kaikkiin ihmisiin, myös meihin, jotka jo pyhässä kasteessa ON OTETTU JUMALAN OMAKSI eli siis Raamatun sanan mukaisesti UUDESTISYNTYNEET.
      Kasteen pesu on meidän turvamme syntiä vastaan, koska saamme anteeksiannon, mutta jo Raamatun alkulehdillä kerrottu lankeemus elää meissä koko tämän elämämme ajan. Vasta taivaassa me pääsemme siitä eroon, kun saamme uuden kirkastuneen ruumiin Jeesuksen takaisin tullessa.

      1.Korinttolaiskirje:

      6:11 Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä.

      Tiituksen kirje:

      3:5 pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,

    • Matias Roto siis sinulle ei keskinäisellä rakkaudella ole mitään merkitystä eli vaikka tappaa ja raiskaa niin voi samalla rakastaa niitä joille tekee noin?

      Minulle rakkaus siis Jumalan rakkaus joka vuodatetaan uskoviin Pyhän Hengen kautta, on se voima jolla rakastaa lähimmäistä vaikka tämä tekisi mitä tahansa, siis myös vihollisia, eikä rakkaus tee lähimmäiselle mitään pahaa, näin luen ja uskon Raamatusta.

    • Matias Roto eikö tämän ”keskustelun” alku ollut osittain siitä että ne jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat, ovat vapaat synnin ja kuoleman laista niinkuin Paavali sanoo:

      1 Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat.
      2 Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.(Room.8)

    • Ari

      Kauniisti puhut lähimmäisen rakkaudesta.

      Toimiiko tämä myös käytännössä.

      Rakastatko puolisoasi?
      Rakastatko lapsiasi?
      Rakastatko omia sukulaisiasi?
      Rakastatko lähimpiä naapureitasi?
      Rakastatko omaa kylääsi tai kortteliasi?
      Tervehditkö tapaamiasi ihmisiä?
      Puheletko tapaamiesi ihmisten kanssa?
      Iloitsetko kirkossa tai seuroissa tapaamistasi ihmisistä?
      Siis aivan käytännön tilanteissa: Näkyykö Kristuksen rakkaus siellä missä liikut?

      Omalta puoleltani voin sanoa, että eilen iltapäivällä lähetyspiiristä iloitsin suuresti tapaamistani ihmisistä ja tuo ilo tuntui aina iltaan asti kun rakkaan puolisoni kanssa kävimme nukkumaan illan laskeuduttua tienoillemme.

    • Ari

      Tässäkin tuot esille kauniit Raamatun sanat, joista saamme iloita: Kristuksen pelastustyö, josta jo Room. 6 on kertonut kasteen suurena lahjana, kun jo lapsena saamamme kaste on meidät yhdistänyt Kristuksen kuolemaan eli siis olemme päässeet osallisiksi ristin työn täydestä sovituksesta ja ANTEEKSIANNOSTA, niin että samaisen kasteen antama ylösnousemuksen todellisuus on meidän elämämme voimaksi annettu jotta uskon ja toivon todellisuus on elämämme voimaksi tullut.

      Siis tämän samaisen kasteen meille tuomasta ARMOSTA, meidänkin syntimme ja vikamme ja tuomion ansaitsevat ajatuksemme, sanamme ja tekomme ynnä koko syntinen olemuksemme, josta luku 7 puhuu, ei voi meitä langettaa tuomioon, vaan evankeliumin suurena lahjana, meidän syntimme JULISTETAAN ANTEEKSI ANNETUKSI, kuten luku 14 sanoo.

      Muista että usko ei ole kemiallinen reaktio, missä aine muuttuu toiseksi, vaan koko ihmisen LIITTYMIEN
      Kristuksen TÄYTETTYYN SOVINTOTYÖHÖN.

      Kysymys siis ei ole meidän omista teoistamme, saavutuksistamme, ansioistamme tai elämämme ulkonaisista saavutuksista, vaan ARMAHDUKSEN saaneen ihmisen LAHJAKSI SAAMASTA Jumalan hyvyyden varassa elämisestä.

      Roomalaiskirje:

      4:5 mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi;

    • Sorry virhe vahingossa tulleen numeron kohdalla.

      Usko tulee osallistumisesta yhteiseen messuun, kun saarnatun sanan, lauletun liturgian ja yhdessä rukoilun, vastaanotetun synninpäästön kuulemisen sekä pyhän ehtoollisen sakramentin, iankaikkisen elämän lääkkeen mukana saamme KUULLA Jumalan puhuttelun elämäämme, uskomme syntymiseksi ja ylläpitämiseksi sekä iankaikkisuustoivon antamaksi rohkaisuksi.

      Roomalaiskirje:

      10:17 Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.

    • ”Eikö sinulle keskinäisellä rakkaudella ole mitään merkitystä? Voiko samalla rakastaa niitä, joita tappaa ja raiskaa?” Oletan, että viittaat jälleen sodankäyntiin, Ari Pasanen. Ensiksikin haluan erottaa tappamisen ja raiskaamisen toisistaan. Jälkimmäinen on yksiselitteisesti sodassakin rikos ja sellaisena rakkaudeton teko. Rintamalla sotivan kohdalla kysymys tappamisen oikeutuksesta on monimutkaisempi. Onko vastuu hänen vai niiden, joilta hän saa käskynsä? Voiko vastuun sälyttää korkeimmalle sodanjohdolle? Onko väärin surmata yksi vihollinen, jos niin tehdessään säästää monen muun hengen? Onko väärin päästää kuolettavasti haavoittunut tuskistaan? Kysymykset ovat vaikeita eikä minulla ole niihin vastauksia. Sinun vastauksesi on ehdoton väkivallasta kieltäytyminen. Se on jokseenkin helppo ratkaisu rauhan oloissa ja turvallisessa yhteiskunnassa.

    • Kalevi Toiviainen on kirjoittanut kirjan

      Aseistakieltäytyminen ekumeenisessa keskustelussa. (Kirkon tutkimuslaitoksen julkaisuja 4) Helsinki: Kirjapaja, 1972. ISBN 951-621-023-6

      Monien joukossa tuli myös esille että aseista kieltäytyminen on parhaiten mahdollista maissa, joissa oli KANSANKIRKKO.

      Arin ohjelma missä käsitteet sotketaan, tulee esille sellainenkin epäjohdonmukaisuus, että toisaalta hän yrittää lahdata kansankirkkoa kuin sairasta sikaa ja toisaalta väittää olevansa pasifisti, joka onnistuu vain kansankirkon maissa.

    • Ari

      Kirjoitat: ”Minulle rakkaus siis Jumalan rakkaus joka vuodatetaan uskoviin Pyhän Hengen kautta, —”

      Miksi sitten kiellät sen todellisuuden MINKÄ RAAMATTU SANOO

      ” — KASTEEN —– NIIN te saatte PYHÄN HENGEN LAHJJAN —– LAPSILLENNE —”

      Niin kauan kuin kiellät tämän todellisuuden, niin kauan oppisi on sinun mielesi omia sepustuksia ja Jumalan sanan vääristelyä.

      Ja äläkä sitten yritä sössöttää että ensiksi pitää tehdä parannus ja sitten vasta kastaa, koska sellainen ei ole Raamatun ajatus, vaan ajatus on että pitää tehdä parannus ja tämä parannus ANNETAAN LAHJAKSI pyhän kasteen toimituksessa.

    • ”Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat. Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.” Uskoakseni tämä ei tarkoita kristityn vapautumista syntisyydestään. Herännäissaarnaaja Juho Malkamäki muotoilee oman pitkään kokemukseensa perustuvan näkemyksensä näin: ”Niin kauan kuin täällä vaelletaan Jumalan pelossa, on niillä ihmisillä, joita Herra hoitaa, alituista syytä synnin tähden katumukseen. Sillä he vaeltavat valkeudessa Jumalan kasvojen edessä, ja he tietävät, että on kaikkivaltias ja vanhurskas Jumala, joka näkee heidän sisällisen tilansa ja ulkonaisen elämänsä. Siitä tulee huokaus Jumalan puoleen, ettei uudestansa vangittaisi, tai jos on vangittu, että Jumala nostaisi takaisin.” Seurapuhekokoelmasta Elämää Kristuksessa (Kustannusosakeyhtiö Herättäjä 1931)

    • Miksi lukisin epäuskon kirjoituksia, MIKSI????

      Minulle usko on Jumalan voimaa ja rakkautta, kun tunnustan syntini niin JUMALA puhdistaa siitä, siis muistan kun tunnustin luterilaiselle papille etten voi mennä maallisen isäni luo kun riidellään ja kun tämä pappi opetti mitä on vanhempien kunnioitus niin seuraavalla kerralla kun menin isäni luon niin Jumalan rauha varjeli minua etten riidellyt, enkä sen jälkeenkään, tämä on vain yksi esimerkkin kuinka JUMALA toimii sanansa mukaan ja tähän uskon.

    • Ari

      Etkö huomaa, miten juuri näillä sanoilla sinä tuomitset itsesi?
      Kun tuomitset Kristukseen uskovan uskottomaksi, niin sillä vain kerrot että oma sydämesi on Jumalasta luopunut. Sydämen kyllyydestä suu puhuu ja siksi tuomion lausumisella tuomitset vain ja ainoastaan itsesi.

      Matteuksen evankeliumi:

      7:2 sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan.

    • ”Miksi lukisin epäuskon kirjoituksia?” Heränneiden usko on erilaista kuin sinun, Ari Pasanen. Se ei tee siitä epäuskoa. He uskovat vanhurskaaseen ja armolliseen Jumalaan, jonka edessä ihminen on pieni ja raadollinen. Sinä uskot parannuksenteolla kerralla saavutettavaan pelastukseen, joka tekee ihmisestä lähes jumalolennon.

  6. Matias Roto toteat:””Miksi sitten kiellät sen todellisuuden MINKÄ RAAMATTU SANOO

    ” — KASTEEN —– NIIN te saatte PYHÄN HENGEN LAHJJAN —– LAPSILLENNE —””” (Matias Roto)

    Siis en varmasti kiellä enkä vääristele sitä mitä Raamatussa sanotaan, siis tuo kohta johon viittaat on todellisuudessa seuraava:

    38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
    39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”(Ap.t.2)

    Siis tuossa on selkeääkin selkeämpi lupaus:”””Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.””

    Siis tuo todellinen lupaus on selkeä että jokaisen tulee tehdä parannus ja ottaa kaste saadakseen synnit anteeksi ja Pyhän Hengen lahjan, sitä ei voi toiset tehdä puolestasi eikä todellakaan päättää puolestasi, jokaisen on itse täytettävä nuo ehdot lupauksesta, tämä on päivän selvää niille jotka osaavat lukea ja jotka ovat rehellisiä eivätkä usko valhetta joka muokkaa tuon joksikin muuksi.

    • On näet olemassa vain yksi vanhurskauttamisen syy (causa iustificationis), nimittäin Kristuksen ansio tai ilmaiseksi saatava armo, johon sydämet Pyhän Hengen sytyttäminä uskolla tarttuvat.

      Martti Luther, Armahda minua, Jumala, Psalmin 51 selitys, s. 39, Concordia ry, 2022.

    • Ari

      Ongelmasi on siinä, että muunnat parannuksen ihmisen omaksi elämänsä ruokkoamiseksi.

      Raamatussa se on paljon syvempi ja koko elämän perusteisiin asti ulottuvampi tapahtuma:

      Meistä Aatamin perillisistä ja tuomion alaisista ihmisistä tulee Jumalan lapsia ja Kristuksen seuraajia. Kasteessa saamme Pyhän Hengen sinetin, meidät puetaan Kristuksen vanhurskauteen ja saamme iankaikkisen elämän.

      Huomaa että sinun vääristynyt tulkintasi vaatisi tekstiin kaksi lisäystä, joita siinä EI OLE.
      ”Joka ENSIN tekee parannuksen ja SITTEN ottaa kasteen —”

      Ota todesta se mitä Raamattu sanoo että KASTE ANTAA PARANNUKSEN.

      Vertaa

      pullAN leipominen antaa tulokseksi pullan

      runON kirjoittaminen antaa tulokseksi runon

      vauvAN syntymä antaa tuloksena vauvan

      jne

      Näin myös parannuKSEN kaste antaa lahjaksi saatavan parannuksen.

      Markuksen evankeliumi:

      1:4 niin Johannes Kastaja saarnasi erämaassa parannuKSEN kastetta syntien anteeksisaamiseksi.

      Ilmestyskirjassa on kaste ilmaistu useammalla sanalla ”valkea vaate”, ”elämän vesi” jne

      Panen kaksi kohtaa, missä kasteeseen viitataan elämän vetenä, joka annetaan LAHJAKSI niin että joka kaipaa päästä taivaan riemuun pitäköön huolta että hän ja hänen perheensä ovat saaneet tämän ikuisen elämän kasteen lahjana.

      Ilmestyskirja:

      21:6 Ja hän sanoi minulle: ”Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi.

      22:17 Ja Henki ja morsian sanovat: ”Tule!” Ja joka kuulee, sanokoon: ”Tule!” Ja joka janoaa, tulkoon, ja joka tahtoo, ottakoon elämän vettä lahjaksi.

    • Matias Roto vai antaa vauvan syntymä tulokseksi vauvan, no kuinka opetat lapsille että nainen vaan synnyttää vauvan, et mainitse mitään että miehen pitää ensin yhtyä vaimoon ja sitten vasta vaimo voi synnyttää vauvan.

      Vai joudun minä lisäämään jotain että minun kirjoittamani pitäisi paikkaansa, enhän minä mitään lisää vaan tuon kirjaintarkasti sen mitä Pietari sanoo, lupaus on: ”” ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.””

      En muuta yhtä kirjaintakaan, siis se mitä sinä taasen teet on raiskaat Pietarin sanat omaan oppiisi sopivaksi, sanoinko selkeästi.

    • Kysynpä taas, Ari Pasanen, mitä ymmärrät parannuksenteolla. 1948 hyväksytty luterilainen Kristioppi määrittelee sen näin: ”Taivaallinen Isä odottaa, että herätetty ihminen kääntyy hänen puoleensa ja tunnustaa hänelle syntinsä. Herätetty ihmnen pyytää niitä Kristuksen tähden anteeksi ja anoo voimaa luopua niistä. Näin hän tekee parannuksen.” Saatat pitää tätäkin ’epäuskon kirjoituksena’. Pyydänkin nyt sinua määrittelemään parannuksen niin kuin sen omaan kristinoppiisi kirjoittaisit.

    • Ari

      Sen jälkeen kun kokonainen kansa jo on saanut parannuksen kasteen, parannusta voi tarvita sen jälkeen, jos on langennut pois uskostaan. Tämän takia perinteisten kirkkojen teoksissa parannuksesta puhutaan KASTEEN JÄLKEEN. apahtuvana todellisuutena.

      Kirkkomme liittyy tähän perinteeseen.

      AUGSBURGIN TUNNUSTUS LIITTYY TÄHÄN

      XII Parannus

      Parannuksesta seurakuntamme opettavat, että ne, jotka ovat kasteen jälkeen langenneet, voivat saada syntien anteeksiantamuksen milloin tahansa, kun he kääntyvät, ja että kirkon tulee antaa synninpäästö niille, jotka näin palaavat tehdäkseen parannuksen. Parannus näet sisältää varsinaisesti seuraavat kaksi asiaa. Toinen on katumus eli synnintunnosta johtuva pelästyminen, joka ahdistaa omaatuntoa. Toinen on usko, joka syntyy evankeliumista eli synninpäästöstä ja joka luottaa siihen, että synnit annetaan anteeksi Kristuksen tähden, ja antaa omalletunnolle lohdutuksen ja vapauttaa sen pelosta. Tämän jälkeen tulee seurata hyvien tekojen, jotka ovat parannuksen hedelmiä.

      Ne tuomitsevat kasteenuusijat, jotka väittävät, että kerran vanhurskautetut eivät voi menettää Pyhää Henkeä, samaten ne, jotka väittävät, että jotkut tässä elämässä saavuttavat sellaisen täydellisyyden, etteivät voi tehdä syntiä.

      Edelleen ne tuomitsevat novatianolaiset 12, jotka eivät tahtoneet antaa synninpäästöä kasteen jälkeen langenneille, kun nämä palasivat tehdäkseen parannuksen.

      Myös ne hylätään, jotka eivät opeta, että syntien anteeksiantamus saadaan uskon kautta, vaan velvoittavat meidät ansaitsemaan armon omilla hyvitysteoillamme.

      JOTEN ARI

      Tulkintasi panee koko järjestyksen nurin niskoin ylösalaisin. Yrität kiivetä pylly edellä puuhun sekkä runkoon päin kääntyneenä.

    • Ari

      Sekoitat puheenaiheen loogisen tason ja hyppäät kieliopin tasolta perhepolitiikan tasolle väitteelläsi isän osuudesta lapsen saamisesta. Vielä holtittomampaa on sinun tapasi kokonaan sekoittaa raamatunlauseitten loogisenen taso hylkäämällä Jumalan työ ja sotkemalla siihen oman ratkaisun osuus kuin jos panisit rautanauloja pullataikinaan. Tämän oman osuutesi lisäyksellä muutat ihanan suloisen armon evankeliumin Jumalan äärettömästä rakkaudesta mitä vaarallisimmaksi omien suoritusten ja ansioiden tavoitteluksi ja siitä väärästä pingotuksesta seuraavien tuomioiden sinkoamisiin ihmissuhteita rikkovaksi kivityksiksi.

      Joten koeta pysyä asiassa äläkä kesken kaiken muuta asioiden käsittelyn loogista tasoa koko oppirakennelmasi romuttamisellasi käyttökelvottomaan hylkytavaraksi.

    • Mielenkiintoista ”keskustella” ”lukihäiriöisten” kanssa, siis kun Pietari antaa Pyhässä Hengessä selkeän lupauksen niin tätä ette ymmärrä, siis kun tekee parannuksen ja ottaa kasteen niin saa synnit anteeksi ja Pyhän Hengen lahjan.

      Tuossa on selkeääkin selkeämmin kehotus tehdä parannus ja ottaa kaste, siis selkeää suomenkieltä, miksi tämä on niin vaikeaa ymmärtää, no tietysti kun rakastaa valhetta niin ei voi tätä ottaa vaan pitää vääristää oman valheellisen opin mukaiseksi ja sitä te teette.
      Evankeliumissa on selkeästi kohtia joissa kieltäydytään lähtemästä seuraamaan Jeesusta, siis ihminen voi kieltäytyä, miksi jos oppinne mukaan ihminen ei voi tehdä mitään itse, ei lähteä eikä olla lähtemättä???

      Siis koo oppinne perustuu siihen että kasteenne on oikea, mutta kun se ei ole niin koko oppnne romahtaa kun perustus on valhetta ja tämä näkyy hedelmästä jota tuottaa kirkonne jäsenet.

      Oppinne mukaan kukaan ulkopuolinen ei voi tulla uskoon eli pelastua kun kerran ihminen ei voi itse tehdä mitään, niin kuinka voidaan ketään enää kastaa kun siihen vaaditaan ihmisen oma suostumus, ettekö ymmärrä miten järjenvastainen on oppinne??

      Siis lopputulema on että kun Jumala salaa evankeliumin niin silloin se on sekaisin eikä siitä kukaan saa selvää, valheita joudutaan slittämään uusilla valheilla.

    • Ari

      Evankeliumi on JULKI TULLUTTA Jumalan salaisuutta. Vanha kirkko puhui Jumalan sanan julki tulon välineistä mysteeriöinä eli sakramentteina. Sakramentteja ovat kaste ja ehtoollonin sekä rippi.

      Kun edelleen näytät karttavan kasteen sakramentin voimaa tuoda julki Jumalan salaisuus, niin siiis olet pimeydessä eikä Jumalan salaisuus ole vielä kirkastunut sinulle.

    • Matias Roto kuinka voin olla oppinne mukaan ”pimeydessä” kun minutkin on vauvana valeltu vedellä eli teidän oppinne mukaan kastettu?

      Kenen tekoja sitten tekevät nyt sotivat ukrainassa, entäpä kun Luther antoi ns ”Raamatulliset” perusteet ns ”uudestikastajien” vainoille, siis ovatko/oliko nuo pimeydessä?

      Oppinne ei ota huomioon keskinäistä rakkautta josta Jeesuksen opetuslapset tunnistetaan, teillä ei ole sijaan lähimmäisen rakkaudelle siinä muodossa jonka Jeesus näytti, rakasti kaikkia erottelematta miten he kohtelivat Häntä, ei Hän rakastanut pelkästään hyviä ihmisiä jotka Häntä rakasti vaan myös niitä jotka tekivät pahaa Hänelle.

    • ”Kun tekee parannuksen ja ottaa kasteen, saa synnit anteeksi ja Pyhän Hengen lahjan.” Näin ilmaistuna tuosta tulee ihmisen tekemä kauppa ja Jumalasta kauppias, jonka tuotteena on Pyhä Henki. On kysymys kielen vivahteista, joita et nähtävästi tajua, Ari Pasanen. Luepa tämä ajatuksen kanssa alkaen tuosta ’pistosta sydämessään’: ”Kuullessaan tämän kaikki tunsivat piston sydämessään, ja he sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: ’Veljet, mitä meidän pitää tehdä?’ Pietari vastasi: ’Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä — keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.'”

    • Ari

      Hämeenlinnan lähellä on Katumajärvi. Se on saanut nimensä siitä, että eräät hämäläiset olivat aikoinaan ottaneet vastaan kristinuskon pyhässä kastetoimituksessa. Mutta sitten he olivat muuttaneet mielensä ja menneet tuon järven rannalle PESEMÄÄN pois kristillisen kasteen. Näin he tunnustivat julkisesti luopuneensa kasteen armosta.

      Sinä kysyt kuinka sitten olisi luopunut Jumalan pelastuksesta. Siten että olet omalla kohdallasi mitätöinyt sinun ainoan OIKEAN KASTEESI (Kaste on yksi, sitä ei voi uusia.)

      Nyt sinulta vaaditaan vain oikeaa parannuksen tekoa eli palaamista tuon ainoan todelllisen kasteen tunnustajaksi, mikä käytännössä toteutuu siten että liityt takaisin kirkkoon, joka on Jumalan kansa, kreikaksi kyriake ekklesia, Herran kansa.

      Muista että sota on ihmisten ongelma. Se ei ole uskon ongelma. Päin vastoin usko Kristukseen voi auttaa kestämään sodan kauhistusten keskellä.

      Sota jos mikä kuvaa miten KOKO IHMISKUNTA ON PERISYNNIN VALLASSA.

      Syyttäessäsi Kristukseen uskovia näistä sodista toimit täysin vastuuttomasti. Etkö todellakaan huomaa että tällä kristittyjen uskon syyttämiselläsi et syytä vain toisia ihmisiä, vaan VAPAHTAJAAMME, joka on meidän Herramme.

      Sen sijaan isänmaan puolustaminen sotimalla on perusteltua siitä syystä että näin voidaan pienentää uhkaavaa hävitystä.

      Huomaa että noin vuonna 1690 eKr. USKON ISÄ ABRAHAM taisteli maahan tunkeutunutta vihollista vastaan ja pelasti veljenpoikansa Lootin. 1. Moos. 14. Sotilaansa Uskon isä Abram keräsi omasta palvelusväestään. Ja huomaapa tämä Saalemin kuningas Melkisedek SIUNASI ABRAMIN.

      JA MUISTAPA TÄMÄ

      Vanha testamentti oli Jeesuksen ja apostolien AINOA RAAMATTU.

      Jotenka ollaksesi Jeesuksen seuraaja: Lue sinäkin Vanha testamentti ja huomaa miten siellä puhutaan koko ajan KOKO KANSAN YHTEISESTÄ KIRKOSTA, eli siis koko kansa oli pyhä kansa.

    • ”Ihminen voi kieltäytyä. Miksi, jos oppinne mukaan ihminen ei voi tehdä mitään itse, ei lähteä eikä olla lähtemättä?” ’Oppimme’ mukaan ihminen voi todellakin kieltäytyä. Kun hän kuitenkin lähtee seuraamaan Jeesusta, hän tekee sen Jumalan vaikutuksesta. Tästä ihmisen ja Jumalan toiminnan erosta on esimerkkinä tämäkin keskustelu: ”Simon Pietari vastasi: Sinä olet Messias, elävän Jumalan poika.’ Jeesus sanoi hänelle: ’Autuas olet sinä, Simon, Joonan poika. Tätä ei sinulle ole ilmoittanut liha eikä veri, vaan minun Isäni, joka on taivaissa (Matt. 16:16,17).'”

    • Martti Pentti totta että ihminen ei voi itse mitään ottaa eli tehdä parannustakaan, siis vain Jumalan kutsuessa voi tehdä parannuksen, sen voi myös kieltää.

      Mietippä nyt kun kastetaan vauva ja sanotaan että Jumala kutsui, siis kutsuuko Jumala vain tiettyjä vauvoja ja jos näin ajattelet niin miksi, miksi ei kaikkia maailman vauvoja??

    • ”Kutsuuko Jumala vain tiettyjä vauvoja? Jos näin ajattelet, miksi ei kaikkia maailman vauvoja?” Jumala kutsuu seurakuntansa välityksellä. Hän tahtoo, että koko maailma olisi hänen. Jeesus antoi sen seuraajiensa tehtäväksi, mutta työ on vielä kesken. ”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.”

    • Martti Pentti ajatteletko yhtään omilla aivoillasi ja mietitkö pitääkö oppimasi paikkaansa, siis nyt tuot että Jumalan tahto on että kaikki olisivat Hänen, siis uskot oppimaasi ettei ihminen itse voi mitään tehdä, siis miksi sitten ei kaikki ole Jumalan, onko kyse voimasta vai mistä kun Jumalan tahto on että kaikki olisivat Hänen, en ymmärrä ymmärtämättömyyttäsi?

    • Kyse on siitä, että Jumalalla on omat suunnitelmansa, joista emme voi tietää mitään. Raamatussa Hän on ilmoittanut sen, mikä meidän osuutemme tulisi näissä suunnitelmissa olla.

    • Jokainen joka on tehnyt Jumalan kutsuessa aidon parannuksen ja saanut Pyhän Hengen ei epäile tätä parannustaan, se on verrattavissa kun sokea saa näön, siis elämä muuttuu ratikaalisti.

      Parannus on kerran tapahtuva eikä siinä ole kyse yksittäisestä synnistä luopumisesta.

    • ”Se on verrattavissa siihen, kun sokea saa näön.” Niin on. Nyt kääntyneen tulisikin edelleen valvoa ja nähdä aina vain selvemmin vähäisetkin omat hairahduksensa ja puutteensa. Parannuksen tekoa tulee jatkaa maallisen elämän loppuun asti.

    • Martti Pentti milloin olet tehnyt tuon parannuksen, samoin kuin Matias Rotolle se on ANNETTU jo vauvana kasteessako?????

    • ”Martti Pentti, milloin olet tehnyt tuon parannuksen?” Onko ymmärryksessäsi vikaa, Ari Pasanen? Juuri kirjoitin, että parannusta joutuu tekemään koko elämänsä ajan.

    • Martti Pentti anteeksi kun en ymmärrä, siis kyse oli yhdestä parannuksesta jossa ”sokea saa näön” eli ihminen saa Pyhän Hengen, milloin uskot tämän tehneesi?

    • ”Kyse oli yhdestä parannuksesta, jossa ’sokea saa näön’ eli ihminen saa Pyhän Hengen. Milloin uskot tämän tehneesi?” Edelleen ihmettelen hidasta ymmärrystäsi, Ari Pasanen. Eikö sinulle ole jo selvää, että parannus ei uskoni mukaan ole kerralla tehtävä ihmisen suoritus. Jumalan lapseksi minut otettiin kasteessa vuonna 1951. Siitä asti on Pyhä Henki vaikuttanut elämässäni monin tavoin. ’Ihminen saa Pyhän Hengen’ on mielestäni huono ilmaisu, koska Pyhä Henki on kolmiyhteisen Jumalan persoona, jota ei anneta kenenkään omaksi. Hän liikkuu missä tahtoo ja toimii miten haluaa.

    • Martti Pentti siis olet ollut ”terve” jo kasteestasi alkaen etkä ole tarvinnut että Jeesus parantaa sinua, sinulla ei ole ollut paatunutta sydäntä kasteesta alkaen vaan olet aina ”kuullut” Jeesuksen äänen?

      Jeesus sanoo etteivät terveet tarvitse parantajaa.

      Matt. 13:15
      Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, etteivät he näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.’

      Tähän on hycä lopettaa, toivottavasti Jumala kutsuisi sinua vielä parannukseen että Jeesus pääsisi parantamaan sydämesi.

    • ”Olet siis ollut ’terve’ jo kasteestasi alkaen etkä ole tarvinnut, että Jeesus parantaa sinua.” Voi sinua, Ari Pasanen! Juuri sanoin tarvitsevani parannusta päivittäin. Olen sinusta huolissasi, jos katsot tulleesi ’terveeksi’ yhden uskoontulokokemuksen voimasta. Mitä virkaa sinulla enää olisi Jeesukselle? Entä Hänellä sinulle?

  7. Minä rukoilen sinua, Herra Jumala, rakas taivaallinen Isä! ettäs tahtoisit lainata minulle sinun Pyhän Henkes, että minä taitaisin oikein ymmärtää, vastaan ottaa, pitää, ja sydämmeeni panna ja kätkeä sinun pyhäs sanas, sinulle, Herra Jumala, ylistykseksi, kiitokseksi ja kunniaksi, ja minulle parannukseksi; niin myös minun lohdutuksekseni ja uskoni vahvistukseksi, että minä sinun pyhän armos kautta niin olisin hyvä pelto, johon sinun jumalallinen siemenes lankee, juurtuu, kasvaa, ja kantaa hedelmän kärsivällisyydessä ijankaikkiseen elämään. Amen.

    Vanha Suomalainen Virsi- ja Evankeliumi-Kirja, siihen sopivain kappalten kanssa, s. 782, Raumalla 1963, O. Y. Länsi-Suomen kustannuksella.

  8. Jumala on yksi, ja yksi on välittäjä Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus. Hän antoi itsensä lunnaiksi kaikkien puolesta, todistukseksi Jumalan tarkoituksesta, kun oikea aika oli tullut. 1. Tim. 2:5-6

    Uskonnot eivät katoa, vaikka niin on saarnattu vuosikymmenet. Päinvastoin, uskonnollisuus on entistä näkyvämpää. Se on tosin muuttanut rajusti muotoaan ja sirpaloitunut entistä kirjavampiin ryhmiin. Miten vastaamme haasteeseen? Vastaus on vanha ja koeteltu: elämällä avoimesti kristittynä, kertoen vakaasti ja lempeästi, että Jeesus on ristiinnaulittu ja ylösnoussut Herra, jonka luota löytyy anteeksianto, elämä ja taivas. Samalla rakastaen jokaista sillä rakkaudella, jolla Herramme meitä itseämme rakastaa. Apostolien teot (Apt. 6) avaa meille kokonaisvaltaisen lähetystön mallin. Se pätee edelleen. Evankeliumia julistetaan ja luoksemme tulevia autetaan lähellä ja kaukana. Kristillinen lähetystyö tarvitsee nämä molemmat, mutta ytimessä on viesti: ”Hän antoi itsensä lunnaiksi kaikkien puolesta.”

    Juha Vähäsarja, Joka päivä varjelet tieni, Symbolum Oy, 2018.

Mika Rantanen
Mika Rantanen
Teologian maisteri, uimamaisteri ja koulutettu hieroja.